اصطلاحات موبایل و تبلت

اصطلاحات گوشی موبایل و تبلت

2G – شبکه های نسل دوم : این نام عموما به شبکه‌های GSM ،CDMA و TDMA اتلاق می‌شود. شبکه‌های نسل دوم از طیف رادیویی استفاده بسیار موثرتری نسبت به شبکه‌های آنالوگ نسل اول 1G می‌کنند. علاوه بر این امکان رمزنگاری ارتباطات نیز در شبکه نسل دوم وجود دارد. شبکه‌های 2G اولین خدمات داده‌ای موبایل را ارائه کردند. اولین سرویس داده‌ای موبایل SMS بود. در ایران شبکه‌های نسل دوم که فعلا 2.75G هستند، سرعت دسترسی به اینترنت 100Kbps را ارایه می‌دهند.

3G – شبکه های نسل دوم : شبکه‌های نسل سوم تعریف جامع و معینی ندارند. دسترسی تمام وقت به اینترنت با سرعت بالاتر نسبت به شبکه نسل دوم و کیفیت صدای بهتر، ویژگی اصلی این شبکه‌هاست. سرعت اینترنت در این شبکه‌ها تا حدی بالاست که می‌توان به راحتی ارتباط ویدیویی را در آن برقرار کرد. شبکه‌های نسل سوم در نقاط مختلف دنیا ویژگی‌ها و استانداردهای متفاوتی دارند. UMTS و WCDMA از اصلی ترین استانداردهای مورد استفاده در شبکه‌های 3G هستند. اولین کشوری که از شبکه ی تلفن همراه نسل سوم استفاده کرد، ژاپن بود. از سال 2005 به بعد اکثر کشورها از این شبکه ارتباطی استفاده می‌کنند. حداکثر سرعت در این شبکه‌ها 42Mbps است. در کشور ما این محدودیت سرعت با توجه به قوانین دولتی 4Mbps است.

802.11 : این استاندارد IEEE برای شبکه‌های وایرلس محلی است. متداول ترین استاندارد از 802.11، استاندارد 802.11g است. نسخه‌های دیگر 802.11b و 802.11n هستند. نسخه ی 802.11n بالاترین سرعت دسترسی و بیشترین فاصله فیزیکی تحت پوشش را دارد. سرعت معمول استاندارد 802.11g تا 54Mbps است. در گوشی‌های مختلف بر اساس تصمیم سازنده ممکن است از استانداردهای مختلفی استفاده شود.

Assisted GPS) A-GPS) : همیار GPS است. GPS از لحظه‌ای که روشن می‌شود برای تعیین موقعیت دقیق به مقداری زمان نیاز دارد. در جاهایی که سیگنال GPS ضعیف است، این زمان طولانی تر می‌شود و در صورت خیلی ضعیف بودن سیگنال، تعیین موقعیت ناممکن است. در این شرایط A-GPS با ارتباط داده‌ای که با دکل BTS یا سرور A-GPS دارد در تعیین موقعیت به GPS کمک می‌کند. این ارتباط داده‌ای در صورتی ممکن است که دستگاه آنتن داشته باشد و برای ارتباط با سرور باید متصل به اینترنت باشد. بنابراین استفاده از A-GPS می‌تواند برای کاربر هزینه داشته باشد٬ اما به فرآیند تعیین موقعیت سرعت می‌بخشد.

Advanced Audio Distribution Profile) A2DP) : روشی برای ارسال موسیقی به هدفون و اسپیکر به روش بیسیم از طریق بلوتوث می‌باشد. برخلاف روش‌هایی که در هندست و هندزفری استفاده می‌شود، A2DP روشی یک طرفه است و صدا را فقط به حالت استریو ارسال می‌کند. چون این روش ارسال یک طرفه است نمی‌توان آنرا برای مکالمه استفاده کرد و فقط برای پخش صدا و موسیقی استریو قابل استفاده است.

Advanced Audio Coding) AAC) : یک فرمت فایل برای نگهداری صوت دیجیتال است. اصلی ترین کاربرد آن ذخیره سازی موسیقی در فضای اینترنت٬ کامپیوترهای شخصی٬ دستگاه‌های پخش موسیقی و تبلت و موبایل است. AAC شبیه به MP3 است. با هدف جایگزینی MP3 طراحی شده است که کیفیت بهتری ارایه می‌کند و حجم کمتری اشغال می‌کند. همچنین از DRM نیز پشتیبانی می‌کند که روشی برای حفاظت از کپی رایت و قوانین مالکیت معنوی است. +AAC و ++AAC نسخه‌های جدیدتر AAC هستند.

Accelerometer (شتاب سنج) : شتاب سنج یکی از اجزای سخت افزاری تعبیه شده در دستگاه‌های الکترونیکی است. این مولفه حرکت و کج شدن را اندازه گیری می‌کند. چرخش صفحه نمایش و کنترل برخی بازی‌ها و برنامه‌ها با کج کردن دستگاه٬ تکان دادن دستگاه برای انجام عمل خاص یا تاب دادن آن، همه مورادی است که با وجود حسگر شتاب سنج ممکن می‌شود. اصلی ترین کاربرد آن همان چرخش صفحه نمایش با تغییر دادن حالت عمودی و افقی دستگاه است. برنامه‌هایی مانند Shake control و Motion play تعبیه شده در دستگاه‌های موبایل با کمک این حسگر کار می‌کنند. دیگر کاربرد این سنسور در رد تماس یا خاموش کردن صدای گوشی با برگرداندن گوشی روی صفحه است. هرگونه حرکت دورانی٬ تکان و نوسان٬ بالا و پایین شدن و کج شدن، توسط حسگر شتاب سنج قابل درک است و می‌توان به عنوان ابزار کنترلی توسط تبلت و موبایل از آن استفاده کرد.

Airplane mode (حالت هواپیما) : همان حالت پرواز یا Flight mode است. این حالت هرگونه ارتباط رادیویی در دستگاه را خاموش می‌کند، ولی تمام کاربری‌های غیر رادیویی در دستگاه کار می‌کند. برخی از شرکت‌های هواپیمایی استفاده از دستگاه‌های رادیویی در طول پرواز را به طور کلی ممنوع کرده‌اند. سازندگان موبایل به جهت اینکه کاربران مجبور نشوند در طی پرواز گوشی موبایل خود را خاموش کنند، این حالت را تعبیه کرده‌اند. یک آیکن استاندارد به عنوان نشانگر این حالت وجود دارد، ولی عموما سازندگان از آن استفاده نمی‌کنند. علاوه بر مشکلات ارتباطی که در هواپیما به وجود می‌آید، دکل‌های موبایل نمی‌توانند به خوبی از عهده‌ی ایجاد ارتباط پایدار برای گوشی‌های متحرک با سرعت زیاد در ارتفاع بالا برآیند. امروزه تقریبا تمام گوشی‌های موبایل امکان حالت پرواز را دارند و عموما شرکت‌های هواپیمایی از مسافرین درخواست می‌کنند در طی پرواز حالت هواپیما را فعال نمایند.

Alarm Clock (ساعت زنگدار) : این ویژگی دستگاه همراه را به یک ساعت زنگدار با یک سری امکانات اضافی تبدیل می‌کند. در اکثر گوشی‌ها و تبلت‌ها می‌توان تعداد نامحدود آلارم‌ها با تکرار روزانه یا هفتگی را ایجاد کرد. برای هر آلارم می‌توان زمان تاخیر – به اصطلاح چرت زدن – خاص خود را تعریف کرد و در برخی گوشی‌ها می‌توان آلارم را با تکان دادن گوشی یا برگرداندن گوشی غیر فعال کرد. برای زنگ آلارم می‌توان از موسیقی‌های مورد نظر یا در برخی گوشی‌ها از رادیو FM استفاده نمود. برخی گوشی‌ها برای استفاده از آلارم باید روشن باشند، در صورتیکه در برخی گوشی‌ها این امکان در صورت خاموش بودن گوشی نیز کار می‌کند.

Alphanumeric (عدد و الفبایی) : به متد ورودی که شامل حروف و اعداد باشد آلفانیومریک گفته می‌شود کی بردهای آلفا نیومریک هم شامل اعداد و هم شامل حروف می‌شوند.

Active-matrix organic light-emitting diode) AMOLED display) : یک تکنولوژی جدید نمایش تصویر است که در گوشی‌های موبایل به کار می‌رود. AMOLED همان کیفیت OLED را دارد، ولی مصرف انرژی در آن بهینه‌تر است. در دستگاه‌های همراه که مصرف انرژی یکی از اصلی ترین دغدغه‌های اصلی است، این بهینه بودن بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

Analog (آنالوگ) : روشی برای ارسال اطلاعات با استفاده از امواج انرژی است. روش ارسال آنالوگ از سطوح گسسته پشتیبانی نمی‌کند و از روش متغیر پیوسته استفاده می‌کند. برای مثال صدای انسان با استفاده از این روش قابل ارسال است که در شبکه‌های نسل اول تلفن همراه استفاده می‌شد. امروزه تمام تلفن‌های همراه از روش ارسال دیجیتال استفاده می‌کنند و به نوعی می‌توان گفت استفاده از سیستم ها آنالوگ منسوخ شده است.

Android (اندروید‌) : یک سیستم عامل بر پایه‌ی لینوکس برای تلفن‌های همراه هوشمند٬ تبلت‌ها٬ گجت‌ها، تلویزیونها، ماشین‌ها و … است. این سیستم عامل توسط گوگل توسعه داده شده است. استفاده از اندروید رایگان است و به خوبی توسط شرکت گوگل پشتیبانی می‌شود. برای اطلاعات بیشتر به نوشته‌ی تکامل اندروید از نسخه آلفا تا اندروید مارشمالو مراجعه کنید.

ANT : اِی اِن تی پروتکل وایرلس برای تبادل داده در فواصل کوچک برای دستگاه‌های ثابت و سیار است. با ANT می‌توان شبکه‌های محلی شخصی ایجاد کرد. مهم ترین خاصیت ANT استفاده بسیار پایین از انرژی است، بطوری که با باتری‌هایی به اندازه یک سکه به خوبی کار می‌کند. ANT و تمام دستگاه‌های مرتبط با آن در روش همه پخشی کار می‌کنند. +ANT نسخه جدیدتر ANT است. در این نسخه انواع داده‌ای٬ پارامترهای کانال ارسال و کلیدهای شبکه‌ای قابل تعریف است. اصلی ترین کاربرد +ANT در سنجش ضربان قلب است. دیگر پروفایل‌های کاربری +ANT در موارد زیر است:

  • Bicycle Speed & Cadence) S&C)
  • Bicycle Power) PWR)
  • Activity) ACT)
  • Weight Scale) WGT)
  • Blood Pressure) BP)

همچنین می‌توان سنسورهای مختلف را با یک سرور مرکزی یا بالعکس مرتبط کرد. همچنین ANT یک استاندارد جهانی است و تمام سازندگان می‌توانند محصولات خود را بر پایه یک استاندارد خاص بسازند و در این صورت تمام این اجزا می‌توانند با یکدیگر مرتبط شوند. +ANT در بیشتر تلفن‌های همراه نیز تعبیه شده است و کاربران می‌توانند با همسان سازی پروفایل‌ها از طریق گوشی موبایل خود به این شبکه‌ها دسترسی داشته باشند.

Antenna (آنتن) : قطعه‌ای فیزیکی در دستگاه‌های ارتباطی است که برای ارسال و دریافت امواج رادیویی استفاده می‌شود. در دستگاه‌های تلفن همراه قدیمی از آنتن‌های خارجی استفاده می‌شد، اما امروزه در تمام گجت‌های رادیویی از آنتن‌های داخلی استفاده می‌شود. شکل و اندازه آنتن بر اساس نوع و طیف امواج رادیویی مورد استفاده طراحی می‌شود.

Access Point Name) APN – نام آدرس وب) : برای دسترسی به ارتباط داده‌ای GPRS/EDGE/UMTS است. عموما سرویس دهندگان بی سیم این نام را به کاربران خود می‌دهند.

Apple iOS : سیستم عامل موبایل توسعه داده شده توسط شرکت اپل است. این سیستم عامل که قبلا به iPhone OS شهرت داشت، توسط شرکت اپل توسعه داده و عرضه می‌شود. اولین بار این سیستم عامل در Apple iPhone و Apple iPod Touch در سال 2007 ارایه شده است. چند سال بعد این سیستم عامل به iOS تغییر نام داد و برای کاربری‌های دیگر مانند iPad و Apple TV مورد استفاده قرار گرفت. برخلاف اندروید و ویندوز فون، شرکت اپل سیستم عامل خود را فقط روی دستگاه‌های تولیدی خود نصب می‌کند و به هیچ کمپانی سازنده‌ای اجازه استفاده از این سیستم عامل را نداده است. آخرین نسخه ارایه شده از سیستم عامل iOS نسخه 8.4 است.

aptX : یک الگوریتم فشرده سازی صوت است که به وسیله آن می‌توان صدا را با کیفیت بالا به صورت بلادرنگ از طریق ارتباط Bluetooth A2DP ارسال کرد. این الگوریتم عموما در هدفون‌ها و دستگاه‌های پخش صوت برای کاربرد موسیقی استفاده می‌شود. aptX در صورتی موثر است که هر دو دستگاه فرستنده و گیرنده این قابلیت را داشته باشند. البته در صورتی که یکی از طرفین این قابیلت را نداشته باشد، ارتباط برقرار می‌شود ولی از کیفیت مورد نظر aptX مقداری فاصله خواهد داشت.

Audio jack (جک صوتی) : کانکتور معمول مورد استفاده در اکثر گوشی‌ها٬ تبلت‌ها٬ دستگاه‌های پخش موسیقی٬ کامپیوترها و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی صوتی است. بر اساس تعداد دایره‌های جداساز روی فیش، این جک می‌تواند از استریو و میکروفون پشتیبانی کند. جک معمول مورد استفاده امروزه جک 2.5 و 3.5 میلی‌متری است. همچنین قابلیت مدیریت تماس٬ تنظیم صدا و قطع و پخش کردن صدا و تنظیم صدا نیز در اغلب موارد وجود دارد. تمام این گزینه‌ها توسط دکمه‌های تعبیه شده بر روی هدفون/ هدست/ هندزفری انجام می‌شود. این کانکتور بالاخص نوع 3.5 میلی‌متری به یک استاندارد جهانی برای انتقال صوت با سیم تبدیل شده است.

Auto-focus (فوکوس اتوماتیک) : ویژگی‌ای است که به دوربین‌های دیجیتال اجازه می‌دهد به درستی روی محل مشخصی فوکوس کنند. این ویژگی کیفیت کلی عکس در دوربین‌های دیجیتال را نسبت به فوکوس ثابت را بالا می‌برد و امکان گرفتن عکس‌های نمای نزدیک با دوربین را می‌دهد. اساس کار فوکوس خودکار با سنجش کنتراست محیط است. ویژگی فوکوس اتوماتیک در شرایط خیلی کم نور یا فوکوس روی سطوح تیره کارایی مناسبی نخواهد داشت. در برخی از موبایل‌ها که فلاش LED وجود دارد در امر فوکوس کمک حال خواهد بود.

Audio/Video Remote Control Profile) AVRCP) : یک پروفایل بلوتوث است که امکان کنترل جریان موسیقی به طور بی سیم از طریق بلوتوث را فراهم می‌کند. امکان play ،pause ،stop ،next ،previous در این راهکار وجود دارد. عموما AVRCP با تکنولوژی A2DP استفاده می‌شود. برای مثال هدفون‌های بیسیم برای ارسال موسیقی از A2DP و برای کنترل پخش از AVRC استفاده می‌کنند.

Bada OS : سیستم عامل بادا برای تلفن های هوشمند توسط سامسونگ در سال 2009 عرضه شد. اولین تلفن هوشمند با سیستم عامل بادا – Samsung Wave – در سال 2010 منتشر شد. شرکت سامسونگ در تولید تلفن‌های هوشمند از هر سه سیستم عامل اندروید٬ ویندوز فون و بادا استفاده می‌کرد، تا زمانی که در سال 2012 به علت محبوبیت بیش از اندازه سیستم عامل اندروید روند تولید گوشی‌های سیستم عامل بادا متوقف شد. گوشی‌های سامسونگ با سیستم عامل بادا با نام Wave نام گذاری شده است. همان طوریکه تمام گوشی‌های اندرویدی سامسونگ با نام Galaxy نامگذاری شده‌اند.

Band (باند) : محدوده خاصی از فرکانس‌ها یک باند نامیده می‌شوند. برای مثال فرکانس 1850 MHz تا 1995 MHz یک باند نامیده می‌شود.

Bandwidth (پهنای باند) : معیاری برای سنجش توان عملیاتی کانال ارتباطی است. پهنای باند مقدار داده‌ای است که در یک واحد زمانی در یک کانال بدون احتساب نویز و امواج ارسال می‌شود. مفهوم پهنای باند با نرخ انتقال (سرعت دانلود) و مفهوم باند متفاوت است.

Bar (فرم-شکل) : بار ساده ترین و معمول‌ترین شکل ظاهری گوشی موبایل است. بدنه گوشی‌های موبایل به شکل بار، یک بلوک تنها بدون قسمت‌های متحرک به غیر از دکمه‌های گوشی است. قفل کردن صفحه کلید گوشی موبایل به خاطر جلوگیری از فشرده شدن تصادفی دکمه‌های موبایل در این نوع از گوشی‌ها صورت می‌گیرد. لفظ بار از شکل شکلات گرفته شده است.

Base Station (ایستگاه مرکزی) : عموما در حوزه تبلت و موبایل به دکل BTS گفته می‌شود. ایستگاه مرکزی به عنوان لینک ارتباطی بین دستگاه موبایل و شبکه اصلی اپراتور تلفن همراه عمل می‌کند. نوع دکل‌های مرکزی با هم متفاوت است. برخی از دکل‌ها محدوده‌ی حدود چند بلوک شهری را پوشش می‌دهند و برخی تا چندین کیلومتر برد دارند. برخی دکل‌ها ارسال و دریافت اطلاعات را در همه جهت انجام می‌دهند، در حالیکه انواعی دیگر وجود دارند که فقط در یک جهت خاص کار می‌کنند. عموما ایستگاه‌های مرکزی توسط یک اپراتور خاص نصب و راه اندازی می‌شوند، ولی کاربران اپراتورهای دیگر می‌توانند به صورت رومینگ از این ایستگاه‌ها استفاده کنند.

Benchmarking (بنچمارک) : بنچمارک به سنجش میزان کارایی یک دستگاه در شرایط گوناگون گفته می‌شود. برای بنچمارک کردن یک دستگاه می‌توان از نرم افزارهای متفاوتی استفاده کرد. این نرم افزارها مشخصات دقیق دستگاه را به طور مفصل به کاربر ارایه می‌دهد. علاوه بر نمایش مشخصات دقیق، یک امتیاز نیز به دستگاه تعلق می‌گیرد. Basemark OS II و Basemark X از ابزارهای بنچمارک معروف و معمول مورد استفاده برای تمام پلتفرم‌ها هستند. دیگر نرم افزار معرف بنچمارک نرم افزار AnTuTu است. این نرم افزار علاوه بر اینکه مشخصات دقیق دستگاه مانند نوع و میزان سخت افزار و سیستم عامل و … را ارایه می‌دهد، امتیاز کلی نیز به دستگاه می‌دهد و این امتیاز با پرچمداران بزرگ اکثر سازندگان موبایل قابل مقایسه است. در برخی برندها آنچه که روی جعبه می‌آید، ممکن است تحت شرایطی با آنچه که دستگاه واقعا هست متفاوت باشد. برای اطمینان از کارایی و مشخصات دستگاه بهترین راه استفاده از نرم افزارهای بنچمارک است.

Bit (بیت) : یک دیجیت دودویی است که با دو مقدار صفر و یک قابل مقدار دهی است. هر هشت بیت یک بایت نامیده می‌شود.

BlackBerry OS (سیستم عامل بلک بری) : این سیستم عامل توسط RIM کمپانی بلک بری برای تلفن‌های هوشمند طراحی شده است. اصلی‌ترین نقطه قوت این سیستم عامل محیط بسیار قوی ارتباطی این سیستم عامل است. تمام مخاطبین٬ تقویم‌ها٬ ایمیل٬ یادداشت‌ها و … به راحتی در این سیستم عامل قابل اشتراک گذاری و به هنگام سازی هستند. آخرین نسخه از سیستم عامل بلکبری نسخه 10.3 است.

BlackBerry Playbook OS : سیستم عامل پلی‌بوک بلک‌بری توسط RIM کمپانی بلکبری برای تبلت پلی بوک طراحی شده است. پلی بوک بر اساس سیستم عامل بلادرنگ QNX Neutrino برای اجرای ادوبی اِیر و برنامه‌های تحت وب بلک‌بری سفارشی‌سازی شده است. قابلیت اجرای برنامه‌های اندرویدی در این سیستم عامل بعدها به دلیل کمبود در برنامه‌های محلی اضافه شده است. این سیستم عامل امروزه خیلی مورد توجه نیست و به نظر توسعه آن متوقف شده است.

Bluetooth (بلوتوث) : یک پروتکل ارتباطی برای انتقال داده از دستگاه‌های ثابت و سیار است. از بلوتوث برای ایجاد شبکه‌های شخصی محلی استفاده می‌شود. بلوتوث دو پارامتر اصلی دارد: کلاس و پروفایل. کلاس بلوتوث میزان فاصله‌ای که ارتباط در آن برقرار می‌شود را مشخص می‌کند. دستگاه‌های کلاس 2، تا 10 متر قابل استفاده هستند. پروفایل نوع ارتباط بلوتوث را مشخص می‌سازد. پروفایل‌های مطرح عبارتند از : Headset) HSP) و Handsfree) HFP) که برای ارتباط با هندست‌ها و هندرفری‌های بلوتوثی استفاده می‌شود. از دیگر پروفایل‌های بلوتوث می‌توان به OBject EXchange) OBEX) پروفایل انتقال فایل٬ مخاطبین و وقایع٬ A2DP و AVRC اشاره کرد.

Bits per Second) bps) : معیاری برای سرعت انتقال داده است. مقدار انتقال داده در یک ثانیه که سرعت انتقال داده نامیده می‌شود، با bits per second) kbps هزار) سنجیده می شود. kBps با جرف B بزرگ نشانگر بایت بر ثانیه است.

Brand : برند یا نام تجاری لزوما نام کمپانی سازنده نیست (برای مثال اکسپریا یا هانر). برخی کمپانی‌ها دستگاه را برای ساخت برون سپاری می‌کنند، ولی با نام برند خود می‌فروشند که به دوباره برند سازی مشهور است.

Broadband (پهن باند) : در علم ارتباطات، داده‌ی یک ارتباط پهن باد به ارتباط سریع‌تر از 56 kbps گفته می‌شود. این ارتباط به قدری باید سریع باشد که قابلیت انتقال تصاویر ویدیوی و صوتی را همزمان برای تماس ویدیویی داشته باشد.

Browser (مرورگر اینترنت) : نرم افزاری است که به کاربر توان دسترسی به یک وبسایت اینترنتی را می‌دهد. امروزه تمام گوشی‌های موبایل قابلیت مرور صفحات وب را دارند. تلفن‌های پیشرفته‌تر قابلیت نصب چندین مرورگر وب روی سیستم عامل خود را دارند و تلفن‌های هوشمند قابلیت فلش / HTML5 و تکنولوژی‌های جدید تر را پشتیبانی می‌کنند. از مرورگرهای مطرح می‌توان به گوگل کروم٬ موزیلا فایرفاکس و اپل سافاری اشاره کرد.

Byte (بایت) : رشته‌ای از هشت بیت است. عموما یک حرف انگلیسی در یک بایت قرار می‌گیرد، ولی در زبان‌های غیر انگلیسی ممکن است برای ذخیره سازی یک حرف بیشتر از یک بایت استفاده شود. به همین علت تعداد حروف انگلیسی که در یک اس‌ام‌اس جا می‌شود از تعداد حروف فارسی یا چینی بیشتر است.

Calculator (ماشین حساب) : نرم افزاری روی دستگاه‌های همراه است که عموما شامل چهار عمل اصلی جمع٬ تفریق٬ ضرب و تقسیم می‌باشد. برخی از ماشین حساب‌ها توانایی اعمالی چون جذر و مثلثات را دارند٬ در برخی از ماشین حساب‌ها هم امکان تبدیل ارز و تاریخ و محاسبه بهره وام نیز تعبیه شده است.

Calendar (تقویم) : برنامه‌های تقویم که به عنوان PIM – Personal Information Manager نیز شناخته می‌شوند برای ذخیره سازی اطلاعاتی درباره قرارهای ملاقات٬ آلارم‌ها و یادآورها و … کاربرد دارند. برخی از نرم‌افزار های تقویم توانایی به هنگام شدن با نرم‌افزار های دیگر از سایر پلتفرم‌ها را دارند.

Call alerts (زنگ تماس) : گوشی‌های موبایل در هنگام دریافت تماس می‌توانند به دو روشِ ویبره و زنگ به کاربر هشدار دهند. ویبره در تمام مدل‌ها تا حد زیادی یکسان است، ولی زنگ تماس بنا به انتخاب کاربر می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. اولین گوشی‌های موبایل از زنگ‌های تک صدایی استفاده می‌کردند، ولی با پیشرفت تکنولوژی زنگ‌های متنوع‌تری معمول شدند. امروزه نوع داده MP3 و AAC در اکثر موبایل‌ها به عنوان زنگ تماس قابل استفاده هستند. در مدل‌های جدیدتر موبایل می‌توان از فایل‌های ویدیویی نیز به عنوان زنگ تماس استفاده کرد. همچنین می‌توان برای هر مخاطب زنگ تماس را سفارشی سازی کرد.

Calling Plan (طرح تماس) : به عنوان طرح‌های تشویقی تماس شناخته می شوند، که از طرف اپراتورها به کاربران ارایه می‌شوند. این بسته‌ها شامل تعرفه‌های تماس٬ تعرفه‌های فعالسازی٬ آبونمان ماهانه٬ تعرفه‌های رومینگ٬ تعرفه‌های اینترنت و … به طور ویژه در مدت زمانی محدود با قیمت پایین‌تر می‌شود.

Camera (دوربین) : بیشتر مدل‌های تلفن همراه مجهز به یک دوربین هستند که امکان عکس برداری و فیلم برداری را به کاربر می‌دهد. مهم ترین فاکتور دوربین، وضوح و دقت دوربین است که با معیار مگاپیکسل اندازه‌گیری می‌شود. فاکتورهای دیگر، توانایی فوکوس خودکار و داشتن فلش است. فلش می‌تواند LED یا زنون باشد. فلش‌های LED می‌توانند تکی یا دوگانه باشند.

مگاپیکسل بالای دوربین به تنهایی نشانگر کیفیت بالای تصویر نیست، ولی در صورت چاپ عکس٬ عکسی که با دوربین مگاپیکسل بالاتر گرفته شده حتما بهتر خواهد بود. همچنین برای تصویر برداری ماکرو (نمای نزدیک)، حتما باید دوربین امکان فوکوس خودکار را داشته باشد. در کل دوربین‌ها با فوکوس اتوماتیک نسبت به فوکوس ثابت کیفیت بهتری ارایه می‌کنند. دیگر مساله مهم نوع زوم در لنز است. زوم اپتیکال که در لنزهای موبایل و تبلت کمتر دیده می‌شود، کیفیت بسیار بهتری نسبت به زوم اپتیکال ارایه می‌کند. دوربین‌هایی که امکان فیلم‌برداری دارند علاوه بر وضوح، فاکتور دیگری به نام فریم بر ثانیه دارند که نشانگر تعداد فریم‌ها در یک ثانیه از ویدیوی ضبط شده است. پایین تر از 18 فریم بر ثانیه عموما توسط تمام انسان‌ها قابل تشخیص است و استاندارد این معیار حدود 25 تا 30 فریم است.

Capacitive Touchscreen (صفحه نمایش لمسی خازنی) : حسگرهای لمسی خازنی در کلیدهای لمسی و صفحه‌های لمسی برای دریافت فرامین به کار می‌روند. اساس کار در صفحه لمسی خازنی، جریان الکتریسیته موجود در بدن انسان است. فشار و ضربه هیچ تاثیری در کارایی صفحات لمسی خازنی ندارند و فقط از طریق الکتریسته موجود در نوک انگشتان انسان فعال می‌شوند. صفحات لمسی با قلم‌های سنتی ضربه‌ای کار نمی‌کنند و در اصل قابلیت تشخیص دست خط را ندارند، مگر اینکه از قلم‌های رسانای مخصوص استفاده شود. صفحات لمسی خازنی نسبت به صفحات لمسی مقاومتی، پایداری بیشتری دارند.

Car Kit (کیت ماشین) : در برخی از کشورها استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی غیر مجاز می‌باشد. برای حل این مشکل، دستگاه‌هایی وجود دارند که با اتصال به تلفن یا مودم و … قادر به برقراری تماس تلفنی هستند. این دستگاه ها شاما اسپیکر و میکروفون مخصوص و دستگاه کنترلی نزدیک به دست راننده هستند. همچنین شامل تقویت آنتن و باطری کمکی و نگه دارنده تلفن نیز شاید باشند. استفاده از کیت ماشین در اغلب کشورهای دنیا قانونی است.

Carrier (حامل شبکه موبایل) : همان اپراتور شبکه موبایل است. به کمپانی‌هایی گفته می‌شود که اجازه استفاده از شبکه‌های وایرلس را می‌فروشند. این شبکه وایرلس متشکل از زیرساخت ارتباطی و دکل‌های تلفن همراه است. خدمات فروخته شده توسط اپراتورها به کاربر اجازه دسترسی به اینترنت و زیرساخت ارتباطی تلفن همراه را می‌دهد. به این بسته‌های خدمات، طرح‌های تماس گفته می‌شود.

Code-Division Multiple Access) CDMA دسترسی چندگانه به کانال ارتباطی با تسهیم کد) : یک تکنولوژی دیجیتال برای تسهیم کانال ارتباطی بین مصرف کنندگان مختلف است که توسط استانداردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. CDMA از نظر تئوریک محدودیتی برای تعداد ارتباط روی یک کانال ندارد، ولی ایستگاه مرکزی تعداد ارتباط‌ها روی یک کانال را با توجه به کیفیت ارتباط محدود می‌کند. CDMA عموما به cdmaOne و CDMA2000 اشاره دارد. شبکه‌هایی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند در محدوده فرکانسی 800 و 1900 مگاهرتز کار می‌کنند و در آسیا و آمریکا بیشتر کاربرد دارند.

CDMA2000 : یک تکنولوژی وایرلس 3G است که تکامل یافته cdmaOne محسوب می‌شود. این تکامل شامل نرخ داده سریع تر٬ ارتباط داده‌ای 24 ساعته و ظرفیت انتقال صوت بیشتر برای شبکه است. سه نوع اصلی از CMDA2000 وجود دارد:

1xRTT : ظرفیت cdmaOne را تا دو برابر افزایش می‌دهد و از سرعت داده تا kbps 144

پشتیبانی می‌کند.

1xEV-DO : از نرخ انتقال تا 2.4Mbps پشتیبانی می‌کند، ولی باید در طیف جداگانه‌ای پیاده سازی شود. این استاندارد از تماس‌های صوتی پشتیبانی نمی‌کند و باید با 1xRTT ترکیب شود.

1xEV-DV : توانایی انتقال صوت را دارد و از نرخ انتقال تا 3.5Mbps پشتیبانی می‌کند.

Cell : یک سلول در شبکه موبایل به محدوده‌ای گفته می‌شود که توسط یک ایستگاه مرکزی (دکل) پوشش داده می‌شود. این محدوده‌ها عموما باهم هم پوشانی دارند. سلول می‌تواند بیانگر یک یا چند دکل مخابراتی که به یک ایستگاه مرکزی متصل هستند نیز باشد.

Chipset (چیپست) : کار اصلی در گوشی‌های موبایل در چیپست‌های تعبیه شده انجام می‌شود. این چیپست‌ها برای اجرای یک یا چند عمل طراحی شده‌اند. عموما محدودیت‌های پردازش بلادرنگ را نیز دارند. چیپست‌ها در گوشی‌های موبایل روی برد تعبیه می‌شوند و قابل تعویض و جداسازی نیستند. گوشی‌های هوشمند به چیپست‌های بسیار قوی‌تری مجهزاند. در کل مجموعه تراشه در علم کامپیوتر به مجموعه‌ای از قطعات بسیار ریز الکترونیکی در یک مدار مجمتع اتلاق می‌شود. این اجزا وظیفه مدیریت و هدایت جریان داده بین اجزای رایانه را بر عهده دارند. چیپست‌ها معمولا با خانواده خاص و معینی از ریزپردازنده‌ها کار می‌کنند. چیپست‌ها نقش بسیار مهمی در تعیین عملکرد سیستم دارند. امروزه در موبایل و تبلت چیپست نشانگر ساختار اصلی پردازنده مرکزی دستگاه است.

Compact HyperText Markup Language) cHTML) : نسخه‌ی ساده شده‌ی HTML است که برای موبایل سفارشی سازی شده است. از ویژگی‌های cHTML می‌توان به استفاده از کلیدهای شماره گیری برای مرور صفحات٬ کلیدهای میانبر شماره تلفن برای لینک‌ها و استفاده از emoji‌ها نام برد. cHTML به طور انحصاری برای iMode استفاده می‌شود. این سرویس در کشور ژاپن و چند کشور اروپایی قابل دسترس است. امروزه اکثر گوشی‌های هوشمند از نسخه‌های جدیدتر XHTML با پروفایل موبایل استفاده می‌کنند.

Common Intermediate Format) CIF) : به وضوح استاندارد 352×288 پیکسل گفته می‌شود که توسط برخی دوربین‌های دیجیتال قدیمی برای تصویربرداری و فیلمبرداری استفاده می‌شود. QCIF (Quarter CIF) – 176×144 و SQCIF (Sub Quarter CIF) – 128×96 دو استاندارد مشتق شده از استاندارد اصلی هستند.

Clamshell (تاشو) : یکی از فرم‌های گوشی موبایل است که به مدل تعظیمی نیز معروف است. در این فرم گوشی تلفن همراه از دو بخش اصلی تشکیل شده است که در بین آنها یک لولا مانند وجود دارد. این لولا امکان تا شدن را به گوشی تلفن همراه می‌دهد. عموما در یک بخش صفحه کلید و در بخش دیگر صفحه نمایش قرار می‌گیرد. در هنگامی که گوشی بسته است صفحه کلید از فشرده شدن تصادفی کلید‌ها در امان است.

در برخی گوشی‌ها در پشت صفحه نمایش اصلی یک صفحه نمایش کوچکتر برای اعلان‌ها وجود دارد. در برخی مدل‌ها، بالای این صفحه نمایش یک دوربین برای مکالمه ویدیوی قرار دارد. دوربین نیز در پشت صفجه کلید قرار می‌گیرد.

Complementary metal-oxide semiconductor) CMOS – اکسید فلزی مکمل نیمه هادی) : CMOS یکی از دو نوع اصلی تکنولوژی مورد استفاده در سنسور تصویر دوربین‌های دیجیتال است. (نوع دیگر CCD است) سنسور دوربین دیجیتال به نقش فیلم خام است. سنسور دوربین، نور را دریافت کرده آنرا به طریق بار الکتریکی تبدیل کرده و با پردازش آنرا به سیگنال الکرتیکی تبدیل می‌نماید. عموما سنسورهای CMOS نسبت به سنسورهای CCD کوچکت و٬ ارزاند ترند٬ بهره وری بالاتری در انرژی دارند و کیفیت کاملا برابر ارایه می‌دهند.

Color depth (عمق رنگ) : به تعداد رنگ‌های متفاوتی که یک نمایشگر می‌تواند تولید کند اتلاق می‌شود. هرچه این مقدار بالاتر باشد، محدوده بیشتری از رنگ‌ها قابل نمایش است. گفته می‌شود چشم انسان می‌تواند تا 10 میلیون رنگ را تشخیص دهد.

Concatenated SMS : عموما یک پیام کوتاه طول 160 کاراکتری دارد. در این نوع از پیام کوتاه، چندین پیام کوتاه به عنوان یک پیام واحد نمایش داده می‌شوند. فقط هنگام ارسال به پیام‌های 160 کاراکتری تقسیم می‌شوند و در مقصد این پیام‌ها دوباره به هم متصل شده و به عنوان یک پیام واحد دیده می‌شوند. محدودیت این نوع از پیام کوتاه بسته به دستگاه از 300 تا 1000 کاراکتر متغیر است.

Corning Gorilla Glass : گوریلا گلس نام تجاری برای نوعی شیشه سخت تولید شده توسط شرکت آمریکایی U.S. glassmaker Corning, Inc. است. امروزه استفاده از نوع شیشه‌ی سخت برای گوشی‌های موبایل بالا رده معمول شده است. سازنده گوریلا گلس مدعی است استقامت بیشتر٬ مقاومت بالا در برابر خش و ضربه، و قابلیت نازک شدن بدون از دست دادن مقاومت از مشخصه‌های این نوع از شیشه است.

اولین بار استیو جابز ایده استفاده از شیشه‌های سخت‌تر و ضد ضربه در گوشی‌های موبایل را به کار بست و در تولید آیفون برای اولین بار از گوریلا گلس استفاده شده است. پس از این اتفاق، استفاده از روکش گوریلا گلس در گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها امری معمول شد. گوریلا گلس 2 نازکتر٬ سخت تر و شفاف تر به بازار عرضه شد و در سال 2012 برای اولین بار در موبایل و تبلت مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن در سال 2013 گوریلا گلس 3 برای اولین بار در گوشی موبایل سامسونگ گلکسی اس 4 استفاده شد و امروزه گوریلا گلس 4 به وفور در گوشی‌ها و تبلت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. خاصیت ضد خشی و مقاومت در برابر ضربه و خراش در هر نسل از گوریلا گلس بهتر می‌شود. به طوریکه خراش دادن کورنینگ گوریلا گلس 4 خود امری دشوار به حساب می‌آید. گوریلا گلس علاوه بر خاصیت ضد خشی، ویژگی مهمی دیگر نیز دارد. مبنی بر اینکه در صورت خش افتادن، خراش وارده به سختی با چشم قابل تشخیص است و نمایان نمی‌شود.

Central Processing Unit) CPU – واحد پردازشگر مرکزی) : پردازنده، قطعه‌ای الکترونیکی است که قابلیت اجرای برنامه‌های کامپیوتری را دارد. کوچکتر شدن و استاندارد شدن پردازنده‌ها باعث استفاده هرچه بیشتر از آنها به عنوان عضو اصلی تجهیزات الکترونیکی شده است. ویژگی اصلی پردازنده که معیار اصلی کارایی است، نرخ کلاک پردازنده است. این معیار بر اساس چرخه بر ثانیه است. این معیار با واحد gigahertz – kilohertz – megahertz – ertzسنجیده می‌شود. یک چرخه که حدودا کمتر از یک نانو ثانیه است، تعویض بین صفر و یک منطقی است. در یک پردازنده، جایگزینی یک کریستال با کریستالِ با قدرت نوسان دو برابر، سرعت را افزایش می‌دهد ولی گرمای تولید شده را نیز دو برابر می‌کند. مهندسین سعی دارند با ارتقای تکنولوژی ساخت پردازنده، سرعت پردازش را افزایش دهند و میزان مصرف انرژی را کمتر کنند. پردازندهای جدیدتر کمتر گرم می‌شوند و قدرت پردازش بالاتری دارند. همچینین دانشمندان سعی دارند معماری‌های جدیدتری توسعه دهند که در هر چرخه، پردازنده را قادر به انجام اعمال بیشتری کند. نرخ کلاک در صورتی معیار مقایسه خوبی است که پردازنده‌های یک خانواده را مورد بررسی قرار دهیم و همچنین پردازنده‌ها از یک نسل و از یک معماری باشند. نرخ کلاک می‌تواند تا حدی فریبنده باشد و در مقایسه بین دو پردازنده، نمی‌توان فقط به این معیار اسنتاد کرد. کارایی پردازنده مرکزی کاملا در یک دستگاه موبایل یا تبلت مشهود است و کاربر کاملا متوجه این مساله می‌شود. معیار اصلی نیز نرخ کلاک پردازنده نیست، بلکه امتیازهایی است که توسط نرم افزارهای بنچمارک داده می‌شود. در صورتی که پردازدنه ضعیف باشد، کاربر در طی کار کردن با لگ مواجه می‌شود و اصطلاحا دستگاه تا حدی کند عمل می‌کند و در پردازش‌های سنگین و مداوم، با مشکل مواجه می‌شود.

Crosstalk (تداخل) : پدیده‌ای که طی آن سیگنال ارسالی در یک مدار یا یک کانال تاثیری نامطلوب بر روی دیگر ارتباطات می‌گذارد. این پدیده در سیستم‌های مدرن دیجیتالی بسیار نادر است، ولی هنوز به کل حذف نشده است. روشی مدون و معیاری رسمی برای سنجش میزان تداخل وجود ندارد. ولی در بررسی، تلفن‌های همراه قدیمی‌تر به عنوان فاکتوری برای مقایسات کاربرد دارد. در صورت تداخل بالا کیفیت مکالمه تا حد زیادی پایین می‌آید و تداخل امری بسیار قابل توجه است. با این وجود چون در شبکه‌های جدیدتر موبایل، تداخل خیلی کم پیش می‌آید، امروزه از تمام گوشی‌ها انتظار می‌رود به هیچ عنوان تداخل نداشته باشند و به نوعی توجهی به تداخل نمی‌شود.

Color Super Twisted Nematic) CSTN – نماتیک رنگی پیچیده) : STN یک تکنولوژی صفحه نمایش است. CSTN نسخه رنگی STN است. CSTN عموما در صفحه نمایش دستگاه‌های رده پایین استفاده می‌شود. کیفیت صفحه نمایش‌های STN پایین تر از TFT LCD است، ولی از نظر اقتصادی و مصرف انرژی مقرون به صرفه ترند.

CTIA : انجمن بین المللی فعالان صنعت ارتباطی بی‌سیم جهان است که هدف اصلی آن گسترش مرزهای تکنولوژی وایرلس است. این گروه تجاری، نماینده تمام فعالان صنعت وایرلس در جهان است.

Custom ringtones (تون زنگ سفارشی) : گوشی‌های موبایل به طور پیش فرض دارای تعدادی صدای زنگ هستند. کاربران می‌توانند بنا به سلیقه خود این صدای زنگ را از بین زنگ‌های پیش فرض انتخاب کنند، یا صداهای جدید از اینترنت دانلود کنند و یا با برنامه‌های تعبیه شده موزیکال در موبایل خودشان، نت صدای زنگ را بنویسند. یک راه ساده برای منتقل کردن آواهای زنگ به گوشی موبایل، استفاده از کابل ارتباطی USB، بلوتوث و یا کارت حافظه است. هنگامی که کاربر می‌خواهد از یک آوا به عنوان صدای زنگ استفاده کند، باید توجه داشته باشد که آن فرمت داده‌ای توسط گوشی موبایل پشتیبانی شود.

CyanogenMod : سیانوژن مد فیرم ویر سفارشی سازی شده برای تعدادی از دستگاه‌های اندرویدی است. هدف سیانوژن مد افزایش کارایی و عملکرد رام های منتشر شده توسط کمپانی‌های مختلف است. سیانوژن مد برای دستگاه‌های متعددی منتشر شده است که لیست آن در این لینک موجود است. نسخه‌هایی از سیانوژ مد که تا به حال منتشر شده‌اند شامل موارد زیر هستند:

  • سیانوژن مد 10 (اندروید 4.1)
  • سیانوژن مد 10.1 (اندروید 4.2)
  • سیانوژن مد 10.2 (اندروید 4.3)
  • سیانوژن مد 11 (اندروید 4.4)
  • سیانوژن مد 12 (اندروید 5.0)
  • سیانوژن مد 12.1 (اندروید 5.1)

فریم ویرهای منتشر شده در دسته‌های Stable (پایدار)، RC (نسخه آماده انتشار)، سری M و Nightlies قرار می‌گیرند.

نسخه Stable (پایدار) این فریم‌ویر ها آزمایش شده و امتحان پس دادهِ هستند و  برای استفاده‌های روزمره کاربری دارند. این نسخه‌ها تا حد زیادی مطمئن هستند و تمام باگ‌هایشان اصلاح شده است. این نسخه‌ها به طور رسمی منتشر شده اند و قابل اطمینان هستند.

نسخه آماده‌ی انتشار (Release Candidate) به نسخه‌ای گفته می‌شود که هنوز به نسخه‌ی نهایی نرسیده است، ولی نقص و اشکال اساسی ندارد. این نسخه در مرحله آزمون نهایی برای تبدیل شدن به نسخه پایدار قرار دارد.

سری ام شبیه به نسخه RC عمل می‌کنند و توسط مرجع سوم (Third-Party) برای کاربرانشان مهر تایید خورده‌اند.

نسخه‌های Nightlies به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند. این نسخه‌ها در مرحله توسعه هستند و ممکن است در صورت غفلت کاربر از نکات ریز به دستگاه اندرویدی صدمات زیادی وارد شود. این نسخه‌ها بیشتر برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان توصیه می‌شود و به علت اینکه امتحان خود را پس نداده‌اند، برای کاربران عادی و استفاده‌های روزمره مناسب نیستند و خود سیانوژن مد هیچ گونه مسئولیتی در این موارد نمی‌پذیرد.

از جمله ویژگی‌هایی که سیانوژن مد دارد، می‌توان به امکان اوِرکلاک کردن٬ دسترسی‌های گسترده به سطوح مختلف سیستم عامل٬ و امکانات فراوان شخصی سازی و دستکاری رابط کاربری و همچنین بهبود فوق العاده بازده استفاده از منابع، اشاره کرد.

Direction Pad) D-Pad) : یک مجموعه کلید مربعی یا دایره که شامل کلیدهایی برای چهار جهت اصلی بالا٬ پایین٬ راست و چپ می‌باشد. این پد کاری برابر با کلیدهای نشانه روی صفحه کلید انجام می‌دهد. کاربری اصلی این کلیدها در کنترل رابط کاربری است. نسخه بهبود داده شده‌ی D-pad که به 8-way D-pad معروف است، مجهز به هشت کلید در هشت جهت است. برخی از D-Pad ها یک کلید مرکزی به عنوان انتخابگر یا OK دارند. این کلید برای انتخاب یک قسمت در منو یا رابط کاربری استفاده می‌شود.

Dual Carrier or Dual Cell High-Speed Downlink Packet Access) DC-HSDPA) : تکنولوژی HSDPA دارای محدودیت‌هایی است و برای بهبود آن تکنولوژی DC-HSDPA معرفی شد. شبکه +HSDPA از نظر تئوریکی می‌تواند تا سرعت 28Mbit/s و 42Mbit/s را در یک اپراتور 5 مگاهرتزی فراهم نماید. با دو برابر کردن پهنای باند از نظر تئوریکی، نرخ انتقال داده نیز دو برابر می‌شود.

Digital Zoom (زوم دیجیتال) : بزرگنمایی یک ویژگی در دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری است که باعث می‌شود سوژه جلوی دوربین نزدیکتر به نظر آید. ویژگی بزرگنمایی به مانند تمام دوربین‌ها، در دوربین‌های موبایل و تبلت نیز وجود دارد. با این تقاوت که نوع این بزرگنمایی عموما از نوع دیجیتال است. بزرگنمایی دیجیتال به یک یا دو روش پیاده سازی می‌شود:

Cropping (کراپینگ) : نرم افزار دوربین، قسمتی از عکس را می‌برد تا باقی مانده عکس در صفحه نمایش بزرگتر به نظر برسد و تصویر حاصله، طبیعتا کوچکتر از تصویر اصلی است. تصویر بزرگنمایی شده، نسبت به تصویر قبلی هیچ گونه جزئیات اضافی ندارد.

Stretching (کشیدن) : این روش نیز شبیه به کراپ کردن عکس است. با این تفاوت که عکس بزرگنمایی شده با الگوریتم‌های ریاضی افزایش اندازه داده شده و به اندازه اصلی دوربین می‌رسد. ولی چون مبنای این روش نیز عکس بریده شده از تصویر اصلی است، هیچ گونه جزئیان اضافی نسبت به تصویر اصلی در آن نیست و فقط همان تصویر با اندازه بزرگتر است.

واقعیت این است که زوم دیجیتال نمی‌تواند هیچ گونه جزئیاتی به تصویر اضافه کند و تنها در شرایطی به بزرگنمایی واقعی می‌رسیم که دوربین مجهز به زوم اپتیکال باشد.

Display type (نوع صفحه نمایش) : انواع مختلفی از تکنولوژی‌های صفحه نمایش در گوشی‌ها و تبلت‌ها استفاده می‌شود. قبلا صفحه‌نمایش های تک رنگ در گوشی‌های موبایل معمول بودند، ولی امروزه اکثر صفحه نمایش‌های استفاده شده رنگی هستند. صفحه نمایش‌های تک رنگ به دو دسته “آلفا نیومریک” و “گرافیکی” تقسیم بندی می‌شوند. صفحه نمایش‌های آلفا نیومریک مانند آنچه که امروزه در تلفن‌های ثابت معمول است، می‌توانستند فقط سایز مخصوصی از اعداد و ارقام را نمایش دهند. در حالی که صفحه نمایش‌های گرافیکی قادر به نمایش فونت‌ها٬ تصاوی و٬ انیمیشن‌ها به اندازه‌های مختلف هستند.

صفحه‌نمایش های رنگی معمولا یکی از این تکنولوژی‌ها هستند:

  • CSTN
  • TFT
  • OLED های بر اساس TFT

دو نوع از صفحه نمایش های لمسی نیز وجود دارد:

  • capacitive (خازنی)
  • resistive (مقاومتی)

اساس کار صفحه نمایش‌های لمسی خازنی، جریان الکتریسیته موجود در بدن انسان است. در حالیکه صفحه نمایش‌های مقاومتی با حسگرهای فشار کار می‌کنند و اساس کار آنها فشار دست کاربر با قلم بر روی صفحه لمسی است. بنابراین قلم‌های سنتی فقط با صفحه نمایش‌های مقاومتی کار می‌کنند. در حالیکه برای کار با صفحه نمایش لمسی خازنی، به قلم مخصوص نیاز است.

Digital Living Network Alliance) DLNA) : منظور از DLNA یک کمپانی و تکنولوژی ساخته شده توسط آن می‌باشد. کاربرد اصلی DLNA‌ به اشتراک گذاری موسیقی٬ تصاویر و ویدیو در یک شبکه خانگی است. برای مثال با استفاده از DLNA می‌توان یک فیلم موجود روی موبایل را با تلویزیون متصل به شبکه وای فای پخش نمود.

Digital Natural Sound engine) DNSe) : یک تکنولوژی مبتنی بر بهبود صدای DSP است که در سال 2003 توسط سامسونگ در محصولاتی مانند تلویزیون‌ها و دستگاه‌های پخش DVD، دستگاه‌های پخش موسیقی و این اواخر در گوشی‌های هوشمند تعبیه شده است. هدف از DNSe فراهم کردن تجربه‌ی صدای فوق العاده برای کاربران هنگام پخش موسیقی و فیلم است. با بهبود دادن اسپیکرها، هدفون‌ها و دستگاه‌های پخش موسیقی، این تجربه هر روز بهتر می‌شود. تعدادی از پروفایل‌های پخش موسیقی DNSe عبارتند از

  • Concert Hall 3D speaker
  • Clarity
  • Bass Extension
  • Street mode

Downlink : ارتباط یک طرفه از سمت سرور به سمت کاربر است. مانند ارتباط از اپراتور به گوشی موبایل. شبکه‌های موبایل از ارتباط دو طرفه استفاده می‌کنند و علاوه بر ارتباط Downlink یک ارتباط Uplink از گوشی موبایل به سمت اپراتور برقرار می‌شود. این دو ارتباط، نامتقارن هستند و سرعت Downlink به مراتب بیشتر است.

Digital Rights Management) DRM – مدیریت حقوق دیجیتال) : مدیریت استفاده از داده‌ها با حق مالکیت معنوی مانند موسیقی٬ آثار گرافیکی٬ فایل‌های ویدیویی و غیره. برای مثال DRM می‌تواند جلوی ارسال یک فایل موسیقی دانلود شده به یک دستگاه دیگر را بگیرد.

Dual-band (دو بانده) : گوشی‌های موبایل از سیگنال‌های ارتباطی در فرکانس خاصی استفاده می‌کنند. برای اینکه یک گوشی موبایل در یک اپراتور خاص کار کند، باید فرکانس ارتباطی یکسان داشته باشند. برخی گوشی‌ها توانایی کارکردن با دو فرکانس متفاوت را دارند. این دو فرکانس عموما روی جعبه و مشخصات گوشی موبایل درج می‌شود. شبکه‌های موبایل در محدوده‌های جغرافیایی گوناگون با فرکانس‌های متفاوتی کار می‌کنند. برای مثال شبکه‌های GSM در آمریکا از فرکانس 850/1900 مگاهرتز و در اروپا٬ برزیل٬ آسیا و آفریقا از فرکانس 900/1800 مگاهرتز استفاده می‌کنند. بنابراین یک گوشی دو بانده‌ی 900/1800 در آمریکا کار نمی‌کند. طبق استانداردها یک تلفن همراه 900/1900 در تمام نقاط جهان حداقل با یک اپراتور باید کارکند.

Dual-Mode (دو حالته) : یک گوشی در صورتی که توانایی ارسال و دریافت داده در دو شبکه مانند GSM و CDMA را داشته باشد، دو حالته نامیده می‌شود.

Dual-SIM (دو سیم کارت) : مشخصه‌ای است که نشان می‌دهد تلفن همراه قادر به پشتیبانی از دو سیم کارت است. دو نوع اصلی از گوشی‌های دو سیم کارت وجود دارند: فعال و استند بای. در Dual-SIM Standby) DSS) کاربر باید مشخص کند که کدام سیم کارت فعال باشد و سیم کارت غیر فعال قادر به دریافت تماس‌های ورودی نیست. بطوریکه به جای عمل تعویض فیزیکی سیم کارت این عمل با انتخاب از داخل منوی گوشی موبایل انجام می‌گیرد. در Dual-SIM Active) DSA) هر دو سیم کارت فعال هستند و تماس‌های ورودی از هر دو سیم کارت قابل دریافت هستند. گوشی‌های دو سیم کارت همزمان، مصرف انرژی بیشتری دارند، چون دارای دو مدار ارتباطی مجزا هستند. نوع شایع گوشی‌های دو سیم کارت Dual SIM Dual Standby) DSDS) است که در آنها نمی‌توان به طور همزمان از هر دو سیم کارت در یک لحظه برای مکالمه استفاده کرد، چون فقط یک مدار ارتباطی دارند ولی می‌توان از هر دو سیم کارت تماس ورودی دریافت کرد.

Digital Video Broadcasting – Handheld) DVB-H) : استانداردی اروپایی برای ارسال محتوای تلویزیونی برای گیرنده‌های دستی است. از سال 2007 نسخه‌های آزمایشی این تکنولوژی در اروپا و دیگر نقاط جهان پیاده سازی شده است.

Dynamic Memory (حافظه پویا) : راهی برای سازماندهی کردن تمام انواع داده‌ای در حافظه‌ی گوشی موبایل است. نام دیگر آن حافظه‌ی اشتراکی می‌باشد. معنی حافظه پویا این است که تمام انواع داده‌ای مانند تصویر٬ صوت٬ ویدیو و … در یک حافظه یکسان ذخیره سازی می‌شوند و حافظه‌های جداگانه ندارند. امروزه بیشتر گوشی‌های موبایل حافظه اشتراکی دارند و محدودیت‌ها برای ذخیره‌سازی انواع داده‌ای در گوشی‌های موبایل عموما رفع شده است.

Enhanced Data for Global Evolution) EDGE) : تکنولوژی بهبود یافته GPRS است که برای ارتباط داده‌ای و دسترسی به اینترنت در شبکه‌های GSM به کار می‌رود. سرعت EDGE تقریبا 3 برابر سرعت GPRS سنتی است. سرعت تئوریکی EDGE تا 473kbps قابل افزایش است، ولی چون در این سرعت بار خیلی زیادی به شبکه وارد می‌شود، سرعت آن روی 135kbps محدود می‌شود. برای استفاده از EDGE باید هم گوشی موبایل و هم اپراتور امکان ارتباط EDGE را داشته باشن.٬ در غیر این صورت ارتباط داده‌ای در شبکه‌های GSM به طور اتوماتیک به GPRS باز می‌گردد. EDGE برای فعالیت به زیرساخت‌های شبکه‌های 3G نیاز دارد، ولی سرعت آن بسیار کمتر است و به همین علت به آن 2.75G نیز گفته می‌شود.

Enhanced Data Rate) EDR) : امکان EDR به بلوتوث کمک می‌کند تا سرعت بیشتر و مصرف باتری بهینه‌تر داشته باشد. امکان EDR در تمام بلوتوث‌ها وجود ندارد و پشتیبانی از EDR‌ وابسته به نسخه بلوتوث و پروفایل‌های آن است. برای استفاده از EDR هر دو دستگاه گیرنده و فرستنده باید از این امکان پشتیبانی کنند.

EGPRS : همان EDGE است.

Extended GSM) EGSM) : با افزایش باندهای فرکانس GSM 900 ظرفیت این شبکه را افزایش می‌دهد. تقریبا تمام تلفن‌های همراه امروزی که  GSM 900 هستند از EGSM نیز پشتیبانی می‌کنند.

Email client : برخی تلفن‌ها دارای برنامه‌هایی هستند که می‌توانند از طریف اینترنت با سرورهای عمومی و خصوصی ایمیل ارتباط برقرار نمایند و ایمیل‌ها را بروز رسانی کنند. مساله اصلی، پروتکل‌های مورد استفاده‌ی سرور ایمیل است که باید توسط تلفن همراه قابل پشتیبانی باشد.

Enhanced Message Service) EMS) : یک نسخه‌ی بهبود داده شده از SMS است. در EMS امکان ارسال فرمت خاص متنی مانند فونت ضخیم٬ مورب٬ انیمیشن٬ گرافیک و فایل‌های کوچک صوتی وجود دارد. EMS نوعی بین SMS و MMS به حساب می‌آید.

EV-DO : یک تکنولوژی اضافه شده برای شبکه‌های CDMA است که سرعت نظری آن را تا 2.4Mbps افزایش می‌دهد. دو نسخه‌ی اصلی از EV-DO وجود دارد:

نسخه ی 0 که نسخه‌ی اصلی است، سرعت واقعی حدود 600-300 کیلوبیت بر ثانیه را ارایه می‌دهد.

نسخه‌ی ویراست A که مقداری سریع تر است و سرعت دریافت تا 3.1Mbps و سرعت ارسال تا 1.8Mbps را فراهم می‌کند. همچنین سرویس‌هایی مانند VoIP و تماس تصویری را ارایه می‌دهد. EV-DO به طور پیش فرض از تماس صوتی پشتبانی نمی‌کند، ولی در نسخه‌های جدیدتر این مشکل حل شده است.

EV-DV : ترکیب EV-DO با 1xRTT است. توسعه این تکنولوژی قبل ار عملیاتی شدن آن متوقف شد و به EV-DO پبوست.

Exchangeable covers : بدنه برخی تلفن‌های همراه طوری طراحی می‌شود که قاب گوشی قابل تعویض باشد. در برخی مدل‌ها رنگ و طرح و در برخی مدل‌ها استایل قاب گوشی موبایل قابل تعویض است. به این گوشی‌ها گوشی‌های با قاب قابل تعویض گفته می‌شود.

External Antenna Jack : در برخی تلفن‌های همراه قابلیت اتصال آنتن خارجی برای بهبود کیفیت سیگنال وجود دارد. آنتن خارجی عموما در ماشین یا داخل خانه استفاده می‌شود. فیش کانکتور تمام تقویت کننده‌های آنتن شبیه به هم است.

External Display (صفحه نمایش خارجی) : چون در گوشی‌های تاشو هنگام بسته شدن دسترسی به صفحه نمایش وجود ندارد، در قسمت خارجی گوشی یک صفحه نمایش مجزا وجود دارد. این صفحه نمایش کیفیت و اندازه کمتری نسبت به صفحه نمایش اصلی دارد و استفاده اصلی آن در نمایش اعلان‌ها٬ اطلاعات تماس٬ ساعت و تاریخ و تماس‌های از دست رفته است. در برخی گوشی‌ها از این صفحه نمایش هنگام گرفتن عکس سلفی با دوربین اصلی استفاده می‌شود.

Federal Communications Commission) FCC) : کمیته ارتباطات فدرال یکی از آژانس‌های دولت آمریکاست که تحت نظارت کنگره فعالیت می‌کند. FFC مسئول بررسی و نظارت بر ارتباطات بین المللی رادیویی٬ تلویزیونی٬ ماهواره‌ای و کابلی است. FFC همچنین مرجع تایید کیفیت گوشی‌های موبایل مورد استفاده در آمریکا است.

Feature Phone – (تلفن‌های آینده) : این گوشی‌های موبایل بسیار شبیه به  تلفن‌های هوشمند هستند. با این تفاوت که در برنامه‌های غیر بومی محدود به اجرای برنامه‌های Java یا BREW می‌باشند.

Femtocell : یک ایستگاه مرکزی موبایل کوچک است که برای جاهایی که اپراتور آنتن ندارد یا برای استفاده‌های تجاری کوچک کاربرد دارد. این ایستگاه‌های مرکزی به وسیله‌ی اینترنت به شبکه‌های موبایل متصل می‌شوند و امکان اتصال به اینترانت سازمان‌ها و مراکز تجاری نیز در آنها وجود دارد.

Firefox OS  (سیستم عامل فایرفاکس) : که با نام Boot to Gecko نیز شناخته می‌شود یک سیستم عامل متن باز موبایل برای تلفن‌های هوشمند و تبلت‌هاست که توسط موزیلا توسعه داده شده است. تنها هدف این سیستم عامل اجرای برنامه‌های مبتنی بر HTML5 با استفاده از جاوا اسکریپت با دسترسی مستقیم به سخت افزار دستگاه است. این سیستم عامل در سال 2012 معرفی شد.

Firmware (سفت افزار یا میان افزار) : به مجموعه برنامه ثابت نرم افزاری اتلاق می‌شود که در داخل یک سخت افزار دستگاه الکترونیکی قرار می‌گیرد و وظیفه کنترل دستگاه را بر عهده دارد. فریم ویر با عملکردهای پایه‌ای بسیار سطح پایین دستگاه درگیر است. بطوریکه بدون فریم ویر این دستگاه‌ها به هیچ عنوان قابل استفاده نیستند و به اصطلاح اصلا روشن نمی‌شوند. فریم ویرهای بسیار ساده در رام یا OTP/PROM دستگاه ذخیره می‌شوند. در حالیکه فریم ویرهای پیچیده‌تر در فلش مموری‌ها ذخیره می‌شوند تا امکان بروز رسانی داشته باشند. هدف اصلی از بروزرسانی فریم ویرها رفع ایرادات و نواقصات و اضافه کردن ویژگی‌های جدید به دستگاه‌ها است. بروز رسانی یا نصب فریم ویر از روی فایل ارایه شده توسط کارخانه سازنده انجام می‌گیرد. عموما این بروز رسانی توسط کاربر ساده قابل انجام نیست و باید توسط فرد متخصص انجام شود.

Fixed-focus (فوکوس ثابت) : نوعی از فوکوس است که در طی آن لنز دوربین به طور پیش‌فرض روی فاصله‌ی ثابت فوکوس می‌کند و توسط کاربر قابل تغییر نیست. دوربین‌های با فوکوس ثابت قادر به گرفتن عکس‌های نمای نزدیک نیستند و کیفیت تصویر گرفته شده با آنها تعریف چندانی ندارد. تکنولوژی فوکوس ثابت در دوربین‌های با لنز کوچک با دیافراگم پایین به کار می‌رود که فقط توانایی تصویر برداری از محدوده‌ی خاصی را دارند.

Flash Memory (حافظه فلش) : نوعی حافظه غیر فرار کامپیوتری است که می‌توان آنرا با جریان الکتریسیته پاک کرد و دوباره برنامه ریزی کرد. غیر فرّار یعنی برای نگه داری داده در این نوع از حافطه، نیازی به جریان برق نیست و با قطعی برق محتویات پاک نمی‌شوند. اولین کاربرد حافظه‌ی فلش در فلش‌های USB و کارت‌های حافظه برای تبادل داده بین کامپیوترها و دستگاه‌های دیجیتال با روشی مقرون به صرفه بود. امروزه از این نوع حافظه به عنوان حافظه‌ی اصلی در انواع گجت‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی همراه استفاده می‌شود. علت محبوبیت حافظه‌ی فلش قیمت پایین٬ سایز کوچک٬ مقاومت فیزیکی بالا و مصرف بهینه‌ی انرژی است. محبوب‌ترین انواع حافظه‌ی فلش نوع NAND و نوع NOR است.

Flight mode : همان حالت هواپیما یا Airplane mode است.

Flip-down phone : این نوع از فرم تلفن همراه بین دو فرم بار و تاشو قرار می‌گیرد. در این حالت دستگاه در اصل فرم بار است، ولی یک کاور نازک صفحه کلید و/یا صفحه نمایش را هنگامی که از آنها استفاده نمی‌شود می‌پوشاند.

FM Radio (رادیو FM) : گیرنده اف امِ داخلی امروزه یکی از ویژگی‌های اصلی تلفن‌های همراه به شمار می‌رود. رادیو اف ام امکان دریافت همه‌ی کانال‌های محلی و داخلی را به کاربر ارایه می‌دهد. تقریبا تمام تلفن‌های همراه برای دریافت رادیو FM به هدست سیمی به عنوان آنتن نیاز دارند. گیرنده اف ام مستقل از سیستم آنتن دهی گوشی عمل می‌کند و با آن هیچ تداخلی ندارد. برخی از سازنده‌های تلفن‌های همراه امکان ارایه اطلاعات بیشتری در مورد آهنگ‌ها و برنامه‌های پخش شده در ایستگاه‌های رادیویی می‌دهد. این اطلاعات از طریق اینترنت دیتا در برنامه‌های مربوط دریافت می‌شوند و به همراه برنامه‌های رادیو نمایش داده می‌شوند.

FM Transmitter (فرستنده اف ام) : فرستنده‌ی اف ام به تلفن همراه امکان ارسال موسیقی و صدا را روی فرکانس اف ام می‌دهد که می‌تواند توسط گیرنده های اف ام نزدیک، مثلا رادیوی ماشین دریافت شود. فرستنده اف ام خیلی روی گوشی‌های موبایل معمول نیست و روی برخی مدل‌های محدود وجود دارد. توان ارسال این فرستنده‌ها نیز پایین است و محدوده‌ی نزدیک به چند ده متر را پوشش می‌دهد. برخی از فرستنده‌های FM می‌توانند جزئیات قطعات موسیقی را با RDS ارسال نمایند.

Form factor (فرم) : فرم تلفن همراه، به شکل عمومی و سایز و نوع تلفن همراه اتلاق می‌شود. تمام تلفن‌های همراه بر اساس شکل ظاهری به یکی از فرم‌های بار٬ تاشو٬ فلیپ پایین٬ اسلاید یا گردان تقسیم بندی می‌شوند. موبایل‌های جدید طراحی شده عموما شبیه به یکی از این فرم‌ها هستند.

Firmware Over-The-Air) FOTA) : ویژگی‌ای است که طی آن برخی از مدل‌های تلفن‌های همراه می‌توانند با اتصال به اینترنت، فریم ویر خود را با اجازه‌ی کاربر بروز رسانی کنند. در این روش نیاز به تخصص فنی٬ کامپیوتر و اتصال کابلی نیست.

Frames Per Second) FPS – فریم بر ثانیه) : مقیاسی برای سنجش کیفیت ویدیو در زمان است. 24 تا 30 فریم بر ثانیه نشانگر کیفیت مناسب ویدیو است. مقادیر پایین‌تر باعث می‌شود ویدیو با وقفه به نظر برسد و اشیا متحرک با سرعت بالا به خوبی نمایش داده نشوند. همچنین مقادیر بالاتر از 30 توسط انسان قابل تشخیص نیستند.

Frame Error Rate : نسبت داده دریافت شده با خطا به کل داده دریافت شده را نرخ خطای فریم می‌گویند. این نرخ برای اندازه‌گیری کیفیت سیگنال استفاده می‌شود. در صورتی که FER خیلی بالا باشد ارتباط ممکن است قطع شود.

Frequency (فرکانس) : با هرتز اندازه گیری می‌شود. فرکانس، نرخ تناوب در بازه زمانی است. کلمه فرکانس هم چنین برای بیان محدوده عملکرد شبکه‌های ارتباطی موبایل استفاده می‌شود. برای مثال 900MHz ،800MHz و یا 1900MHz.

File Transfer Protocol) FTP – پروتکل انتقال فایل) : یک استانداردِ انتقال فایل روی شبکه اینترنت است. FTP عموما توسط تلفن‌های همراه استفاده نمی‌شود، ولی نرم افزارهایی وجود دارند که از طریق آنها می‌توان روی تلفن‌های هوشمند از FTP استفاده کرد.

Gigabyte) GB  گیگابایت) : یک گیگابایت حدودا یک میلیون بایت است که برابر با دقیقا 1024MB می‌شود.

Gbps (Gigabits per second) : (1Gbps = 1024Mbp) Gbps معیار نرخ انتقال در شبکه است.

Geo-tag : یک سرویس روی دستگاه‌های همراه است که در صورت روشن بودن GPS، می‌تواند اطلاعات جغرافیایی مانند مختصات جغرافیایی را روی فایل‌هایی مثل عکس و فیلم به عنوان فراداده (MetaData) ذخیره سازی کند.

General Packet Radio Service) GPRS) : یک تکنولوژی ارسال داده روی شبکه‌های تلفن همراه است. استفاده اصلی آن در اینترنت موبایل٬ MMS و دیگر ارتباطات داده‌ای تلفن همراه است. از دیدگاه نظری محدودیت سرعت GPRS برابر با 115kbps است. در بیشتر شبکه‌ها سرعت عملی GPRS‌ حدود 35kbps است. به GPRS شبکه 2.5G نیز گفته می‌شود.

Global Positioning System) GPS) :سیستم موقعیت یاب جهانی است که توسط وزارت دفاع آمریکا توسعه داده شده است. این سیستم یکی از بهترین سامانه‌های ناوبری ماهواره‌ای در جهان است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مطلب ” هر آنچه که در مورد جی پی اس GPS گوشی و تبلت باید بدانیم ” مراجعه نمایید.

gpsONE : برند نوعی از چیپست GPS‌ است که توسط کوالکام تولید می‌شود. این چیپست‌ها قابلیت A-GPS دارند که امکان موقعیت یابی سریعتر با استفاده از ارتباط با شبکه تلفن همراه را می‌دهد. تکنولوژی به کار رفته در این چیپست‌ها gpsOneXTRA Assistance technology نامیده می‌شود.

Graphics Processing Unit) GPU) : یک واحد پردازشی در دستگاه‌های رایانه‌ای است که سرعت پردازش‌های گرافیکی را بهبود می‌بخشد. GPU ها در پردازش‌های گرافیک کامپیوتری بسیار موثر عمل می‌کنند و در هنگام اجرای الگوریتم‌های گرافیکی با داده‌های حجیم، بسیار کاراتر از CPU هستند که پردازش‌های همه منظوره را انجام می‌دهند. تلفن‌های هوشمند جدید عموما یک GPU تعبیه شده با خود دارند. امروزه GPU به بخشی بسیار حیاتی در تلفن‌های همراه تبدیل شده است. چرا که بازی‌های سه بعدی و حتی برنامه‌ها هرچه بیشتر گرافیکی‌تر و سنگین‌تر شده‌اند و این مساله نیاز به قدرت پردازش گرافیکی بالا را هرچه بیشتر از قبل نمایان میٔکند.

H.263 : یک استاندارد ویدیویی برای فرمت‌ها با حجم پایین برای استفاده در ارتباطات تصویری است. H.263 به یکی از استانداردهای محبوب برای ارسال ویدیو روی شبکه‌های موبایل تبدیل شده است. اندازه‌های استاندارد مشخص شده برای H.263 با وضوح (SQCIF (128×96 pixels و (QCIF (176×144 و همچنین (CIF (352×288 هستند. H.263 استاندارد ویدیو است و برای صوت باید از استانداردهای مربوطه استفاده کرد.

Half-QWERTY keyboard layout : یک طرح‌بندی شبیه به QWERTY است که در آن روی هر کلید، دو حرف قرار می‌گیرد. آرایش حرف‌ها شبیه به آرایش اصلی است، ولی صفحه کلید نازکتر می‌شود تا روی گوشی‌های موبایل فرم بار جا شود و بتوان با یک دست از صفحه کلید استفاده کرد. سیستم پیشنهاد کلمات هم به کاربر اجازه می‌دهد تا با یکبار فشردن کلید به منظور خود برسد.

Handwriting recognition : توانایی دستگاه یا نرم افزار برای آنالیز شکل دست خط نوشته شده روی صفحه لمسی و ترجمه آن به کاراکتر و تحویل متن تایپ شده است. برخی دستگاه‌های دارای صفحه لمسی از این امکان برخوردارن و با استفاده از قلم نوری کیفیت حاصله بهتر می‌شود. همچنین برخی دستگاه‌های سامسونگ معروف به سری نوت نرم افزار مخصوص برای این کار دارند.

Haptics – فناوری لمسی تعاملی : دسته‌ای از تکنولوژی است که امکان تعامل فیزیکی با واقعیت‌های مجازی را فراهم می‌کند. برای مثال فشردن یک دکمه روی صفحه لمسی با دریافت شوک از دستگاه هنگام بازی از فناوری‌های Haptics محسوب می‌شود. این تعامل‌ها مانند دست انداز در مسیر حرکت در بازی ماشین به وسیله‌ی ویبره دستگاه انجام می‌شود.

Hot Spot : به محدوده‌ای اتلاق می‌شود که کاربران در صورت داشتن دستگاه مناسب می‌توانند به اینترنت WiFi وصل شوند. برخی از Hot Spot ها عمومی هستند و کاربران می‌توانند به آنها وصل شوند. در حالیکه برخی از آنها شخصی و خصوصی‌اند و برای داخل منازل٬ رستوران‌ها٬ مدارس و دانشگاه ها و … به کار می‌روند.

Hot Swap : به عمل وارد کردن یا خارج کردن یک دستگاه خارجی مانند حافظه فلش یا هارد دیسک جانبی از یک دستگاه میزبان مانند گوشی موبایل یا حافظه جانبی٬ زمانیکه دستگاه جانبی در حال کار است را Hot Swap می‌گویند. در گوشی‌های موبایل این قابلیت بیشتر در مورد کارت حافظه مورد نظر است، بطوریکه بدون خاموش کردن دستگاه بتوان کارت حافظه را وارد و خارج کرد.

High-Speed Circuit Switched Data) HSCSD) : سیستم انتقال داده روی شبکه موبایل است که اساس کار آن ارتباط مداری است نه سوچ بسته‌های داده. این سیستم قدیمی‌تر از سیستم سویچ بسته‌های داده مانند GPRS و EDGE است. HSCSD نسخه سریع‌تر CSD است که با بهبودها در نهایت می‌تواند به سرعت 57.6kbps برسد. HSCSD فقط در اروپا به مدت محدود عملیاتی شد.

High-Speed Downlink Packet Access) HSDPA) : یک ارتقا برای شبکه‌های UMTS است که ظرفیت شبکه را 2 برابر و سرعت دانلود را تا 5 برابر افزایش می‌دهد. سرعت اولیه شبکه حدود 1.8Mbps بود که در نهایت تا 21Mbps رسید. HSDPA فقط ارتباط یک طرفه از سمت سرور به کاربر را فراهم می‌سازد و ارتباط بالعکس توسط HSUPA برقرار می‌شود. به ترکیب این دو ارتباط معمولا HSPA می‌گویند.

Headset Profile) HSP) : یک پروفایل بلوتوث است که توانایی ایجاد ارتباط دو طرفه با هدست را دارد، ولی از پخش موسیقی استریو پشتیبانی نمی‌کند. HSP یکی از معروفترین پروفایل‌های بلوتوث است و اکثر دستگاه‌ها مانند لپ‌تاپ‌ها و پخش موسیقی و همچنین نرم افزار‌های VoIP مانند اسکایپ نیز از HSP پشتیبانی می‌کنند.

High-Speed Uplink Packet Access) HSUPA) : یک ارتقا برای شبکه‌های UMTS/HSDPA است که سرعت آپلود داده را تا 5.76Mbps افزایش می‌دهد. فقط استانداردهای مطابق با UMTS و HSDPA با HSUPA کار می‌کنند. HSUPA ارتباط یک طرفه از کاربر به سرور را فراهم می‌سازد و به ترکیب این ارتباط دو طرفه HSPA گفته می‌شود.

Hypertext Markup Language) HTML) : یک زبان نشانه گذاری استاندارد است که برای ایجاد صفحات وب استفاده می‌شود. HTML اولین بار برای کامپیوترهای رومیزی طراحی شده بود، بنابراین نسخه‌های قدیمی‌تر آن با صفحه نمایش‌های کوچکتر مانند صفحه نمایش موبایل و تبلت سازگاری خوبی ندارند، ولی نسخه‌های جدیدتر مانند XHTML برای دستگاه‌های موبایل هم امکان نمایش مناسب را فراهم می‌آورند.

Hertz) Hz – هرتز) : واحد اندازه گیری فرکانس است، به طوریکه برابر با یک چرخه در ثانیه است.

Integrated Digital Enhanced Network) iDEN) : یک سیستم شبکه موبایل دیجیتال مبتنی بر TDMA است. این سیستم توسط موتورولا توسعه داده شده است و در بیشتر محصولات آن به کار می‌رود. یکی از اصلی‌ترین مشخصه‌های این سیستم، توانایی تبدیل گوشی موبایل به بی‌سیم های واکی تاکی می‌باشد. تلفن‌های iDEN امروزه از سیم کارت GSM پشتیبانی می‌کنند، ولی تعداد این مدل‌ها اندک است.

Internet Message Access Protocol) IMAP) :‌ یک پروتکل اینترنتی است که توسط برنامه‌های ایمیل برای ارتباط با سرور و بروزرسانی صندوق ورودی مورد استفاده قرار می‌گیرد. IMAP جایگزین جدید POP3 است. بر خلاف POP3 که محتویات صندوق‌ها را دانلود می‌کند، IMAP صندوق‌ها را با توجه به تغییرات اعمال شده در سرور بروز رسانی می‌کند. علاوه بر این، IMAP به کاربر اجازه می‌دهد با نرم افزار ایمیل خود پیام‌ها را پوشه‌بندی و سازماندهی کند و تغییرات لازم را اعمال بنماید.

International Mobile Equipment Identity) IMEI) : یک شماره سریال 15 رقمی منحصر به فرد است که تمام دستگاه‌های موبایل GSM یا UMTS یکی از آنها را دارند. IMEI چهار بخش دارد که اطلاعاتی مانند شرکت سازنده٬ شبکه‌های موبایلی و … را در بر دارد. شماره IMEI در روی جعبه و پشت باتری دستگاه چاپ می‌شود. همچنین این شماره سریال برای مسدود کردن و ردیابی گوشی‌های سرقت شده نیز کاربرد دارد.

Internet Protocol) IP) : محبوب‌ترین پروتکل مورد استفاده برای تبادل داده در شبکه‌های سویچ بسته‌های داده است. اصلی ترین کاربرد آن روی شبکه اینترنت است. ارتباطات داده‌ای مانند GPRS ،3G و … نیز از IP استفاده می‌کنند.

Infrared Data Association) IrDA) : استانداردی برای تبادل داده با استفاده از پورت مادون قرمز است. انجمنی که بر این استاندارد نظارت دارد، IrDA نامیده می‌شود. ارتباط مادون قرمز یکی از قدیمی‌ترین انواع ارتباط بی‌سیم است و باید بین گیرنده و فرستنده خط مجازی مستقیم بدون مانع برقرار باشد. با آمدن بلوتوث، ارتباط مادون قرمز تقریبا از دور خارج شد. امروزه کاربرد اصلی ارتباط مادون قرمز در دستگاه‌های کنترل تلویزیون/دستگاه‌های پخش و … است. از پورت مادون قرمزِ گوشی‌های موبایل هم، می‌توان برای کنترل این دستگاه‌ها استفاده کرد، ولی عموما به یک برنامه نرم افزاری دیگر نیاز است.

Java : در دنیای تبلت و موبایل منظور از جاوا٬ Java ME است. جاوا پلتفرمی کامل برای برنامه‌های اجرایی روی گوشی‌های موبایل است. این برنامه‌ها و بازیها را می‌توان به راحتی از اینترنت دانلود کرد و استفاده نمود.

Kilobyte) KB) : برابر با 1024 بایت است. با kB ،K و Kbyte نیز نشان داده می‌شود.

Kilobits per second) Kbps) : واحدی برای سنجش نرخ انتقال داده است که برابر با 1024 بیت بر ثانیه است.

Key Guard : ویژگی‌ای است که امکان قفل کردن صفحه کلید هنگامی که از آن استفاده نمی‌شود را می‌دهد. این امکان بیشتر زمانی استفاده می‌شود که گوشی موبایل در کیف یا جیب قرار می‌گیرد و امکان فشرده شدن اشتباهی کلیدها را از بین می‌برد. برای باز کردن قفل صفحه کلید از ترتیب خاصی استفاده می‌شود که فشرده شدن تصادفی آنها تقریبا غیر ممکن است.

Key Lock Switch : یک کلید مخصوص است که برای قفل کردن و باز کردن قفل صفحه کلید استفاده می‌شود. در گوشی‌های صفحه لمسی از کلید پاور (روشن/خاموش) برای این منظور استفاده می‌شود.

Land line (خط زمینی) : به ارتباط با سیم تلفنی گفته می‌شود.

Liquid Crystal Display) LCD) : نمایشگر کریستال مایع یکی از معمول‌ترین انواع صفحه نمایش مورد استفاده در گوشی‌های موبایل و تبلت‌هاست. علت اصلی این امر، کیفیت بالای تصویر و قابلیت خوانده شدن حتی در زیر نور مستقیم خورشید و مصرف پایین انرژی است. کوچکترین عنصر یک تصویر نمایش داده شده در یک ال‌سی‌دی یک پیکسل است. هر پیکسل شامل یک سری مولکول آرایش یافته بین دو الکترود شفاف و دو فیلتر پولاریزه است. برخی از انواع نمایشگرهای کریستال مایع STN ،TFT و TFD هستند. STN قیمت پایین و مصرف انرژی پایین با کیفیت تصویر پایین دارد. TFT ها کیفیت تصویر بالاتری دارند، اما مصرف انرژی و هزینه ساختشان نیز بالاتر است.

در یک طبقه بندی دیگر، LCD ها به سه دسته‌ی transmissive ،reflective و transflective تقیسم بندی می‌شوند. نمایشگرهای Transmissive در نور محیطی پایین و متوسط، کیفیت بهتری ارایه می‌کنند. نمایشگرهای reflective در نور محیطی بالا کیفیت بهتری دارند و نمایشگرهای Transflective ترکیبی از این دو هستند.

Light-Emitting Diode) LED) : یک دیوید نیمه رسانا در صورت عبور جریان برق از خود نور می‌دهد که اساس کار ال‌ای‌دی ها می‌باشد. LED ها در رنگ‌های گوناگون عرضه می‌شوند و برخی از آنها قادرند به چند رنگ دربیایند. LED در صفحه‌های نمایش٬ صفحه کلیدها و نور پس زمینه کاربرد دارند و همچنین از آنها به عنوان فلاش دوربین و چراغ قوه در گوشی‌های موبایل استفاده می‌شود. LED ها در مقایسه با فلاش‌های زنون نور کمتری دارند، ولی هم ارزان‌ترند و هم مصرف انرژی در آنها بهینه‌تر است. از LED ها می‌توان به عنوان نور برای تصویربرداری نیز استفاده کرد.

Lithium Ion) Li-Ion – لیتیوم یونی) : یک نوع باتری قابل شارژ است که سبکتر و کاراتر از باتری‌های قبلی مانند NiCd و NiMH است. این نوع از باتری‌ها چرخه‌ی عمر بالاتری دارند و با مشکل اثر حافظه (memory effect) مواجه نمی‌شوند.

Lithium Polymer) Li-Polymer) : این نوع از باتری‌ها نسخه تکامل یافته‌ی باتری‌های لیتیوم یونی هستند. باتری‌های لیتیوم پلیمری عملا تفاوت خاصی با لیتیوم یونی ندارند، به جز اینکه امکان نازکتر ساخته شدن آنها بیشتر است. این باتری‌ها نیز مانند لیتیوم یونی مشکل اثر حافظه ندارند.

LiMo OS : لیمو که مخفف کلمه ی Linux Mobile است، یک سیستم عامل موبایل برای گوشی‌های همراه است که توسط مجموعه‌ی لیمو توسعه داده شده است. مجموعه لیمو توسط گروهی از سازندگان و اپراتورهای موبایل مانند موتورولا٬ ان‌ای‌سی٬ ان‌تی‌تی دوکومو٬ پاناسونیک٬ ارتباطات موبایل٬ سامسونگ و وودافون پایه گذاری شده است. در سپتامبر سال 2011 پروژه به تایزن (Tizen) تغییر نام داد و اینتل و مجموعه لینوکس به آن پیوستند. لیمو به طور گسترده روی گوشی‌های موبایل استفاده نشده است و فقط در چند مدل از برند وودافون که توسط سامسونگ ساخته شده‌اند به کار رفته است.

Linux : مجموعه‌ای از سیستم عامل‌های متن باز است. نسخه‌ها و توزیع‌های متعددی از لینوکس وجود دارند که توسط کمپانی‌ها و شرکت‌های مختلفی توسعه داده می‌شوند. همچنین چند سیستم عامل متن باز موبایل نیز بر پایه لینوکس طراحی شده‌اند که اندروید و مائمو از آنها هستند.

Location-Based Services) LBS) : این اصطلاح به مجموعه‌ای از سرویس‌ها اتلاق می‌شود که اساس کار آنها مکان فیزیکی کاربر یا دستگاه موبایل است. برای مثال معرفی نزدیک ترین رستوران‌ها و پمپ بنزین‌ها در برنامه‌های ناوبری GPS، یک سرویس مبتنی بر موقعیت (LBS) است. برای استفاده از یک سرویس مبتنی بر موقعیت، باید تمام پیش نیازهای آن محیا باشد، شبکه تلفن همراه باید از آن پشتیبانی کند و یک سیستم تشخیص موقعیت مانند GPS باید در دستگاه موجود باشد.

Lock code : یک رمز عبور است که از استفاده غیر مجاز از دستگاه جلوگیری می‌کند. کاربر برای استفاده از گوشی موبایل باید این رمز عبور را وارد کند. بدون وارد کردن کد فقط می‌توان از گوشی موبایل برای تماس‌های اضطراری استفاده کرد.

Long term evolution) LTE) : نسل بعدی تلفن همراه که حاصل تکامل UMTS) 3G) و HSDPA) 3.5G) است. LTE تنها تکنولوژی تلفن همراه است که به درستی 4G نامیده می‌شود. ممکن است برخی از اپراتورهای خدمات تلفن همراه، شبکه‌های پرسرعت +HSDPA خود را به عنوان نسل چهارم تلفن همراه معرفی کنند، ولی این مساله از نظر فنی صحیح نیست. در مورد برخی از ویژگی‌های LTE می‌توان به کیفیت سرویس بهتر٬ هزینه‌های پایین‌تر و همچنین سرعت انتقال بالاتر اشاره کرد. شبکه‌های LTE امروزه در اکثر کشورهای پیشرفته قابل دسترس‌اند. از لحاظ نظری، شبکه‌های LTE باید سرعت 300Mbps از سرور به کاربر و 75Mbps از کاربر به سرور را فراهم نمایند. LTE‌ در اصل یک شبکه بی‌سیم مبتنی بر IP برای انتقال داده است. اپراتورهای تلفن همراه چون مجبورند ارتباط صوتی امن برای کاربران خود فراهم کنند، به استفاده از VoIP روی آوردند. VoLTE مخفف Voice over LTE به معنای انتقال صدا روی شبکه LTE است. پشتیبانی از این امکان بسته به نوع پیاده سازی شبکه LTE است. متاسفانه شبکه‌های LTE در نقاط مختلف جهان از فرکانس‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. فرکانس معمول مورد استفاده در برخی کشورها بدین شرح است:

  • Japan – Philippines – South Korea) Band 1, 2100MHz)
  • Finland – Germany – Hong Kong – South Korea – United Arab Emirates – UK)Band 3, 1800MHz)
  • AT&T in the United States) Band 4, 1700MHz)
  • Brazil – Finland – Germany – Hong Kong – Russia – Sweden – Switzerland)Band 7, 2600MHz)
  • AT&T and Verizon in the United States – Canada) Band 17, 700MHz)

Loudspeaker (بلندگو) : قطعه‌ای تعبیه شده در گوشی موبایل و تبلت است که برای تولید صدا در اعلان‌ها٬ پخش موسیقی و مکالمه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از زمانی که پخش موسیقی به عنوان یکی از کاربری‌های اصلی بلندگوها در گوشی‌های موبایل محسوب می‌شود٬ سازندگان سعی دارند با بهبود کیفیت بلندگوها، مشتریان هوادار موسیقی خود را راضی نگه دارند. برخی از گوشی‌های موبایل به بلندگو‌های استریو مجهز شده‌اند و توانایی پخش موسیقی با افکت‌های گوناگون را دارند. دیگر کاربرد بلندگوها در گوشی‌های موبایل در هنگام مکالمه است. در هنگام رانندگی یا در وضعیت‌های مشابه که کنار گوش گرفتن گوشی موبایل مقدور نیست، با استفاده از بلندگو و میکروفن‌های قوی‌تر در گوشی موبایل می‌توان به راحتی با گوشی مکالمه کرد.

Macro : منظور از ماکرو یک حالت عکاسی در دوربین است. عکاسی از سوژه‌ها با نمای بسیار نزدیک که جزئیات فراوانی را ثبت می‌کند. این حالت از عکس با لنز قوی از فاصله دور با نمای نزدیک گرفته می‌شود و دوربین برخی از گوشی‌ها و تبلت‌ها قادر به گرفتن عکس‌ها با این حالت هستند.

Maemo OS : سیستم عامل ماامو یک سیستم عامل متن باز مبتنی بر لینوکس است که توسط نوکیا برای تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها طراحی شده است. توسعه‌ی این سیستم عامل بعدها با تشریک مساعی ادامه یافت. سیستم عامل ماامو در ابتدا برای تبلت‌های اینترنتی نوکیا طراحی شده بود. تولید این تبلت‌ها در سال 2005 آغاز شد و تا سال 2008 ادامه یافت. این تبلت‌ها مانند گوشی‌های موبایل بالارده‌ی آن زمان نوکیا طراحی می‌شدند، ولی قابلیت مکالمه نداشتند. آخرین نسخه از این سیستم عامل، Maemo 5 بود که با Nokia N900 آمد. رابط کاربری عمودی این سیستم عامل برای اولین بار با این مدل معرفی شد. در سال 2010 نوکیا اعلام کرد که پروژه ماامو با سیستم عامل موبلین اینتل ادغام شده است و سیستم عامل جدیدی به عنوان MeeGo معرفی شد.

mAh : یک آمپر ساعت واحد شارژ الکتریکی است. باتری‌های کوچکتر مانند آنچه در گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها استفاده می‌شود، با واحد میلی آمپر ساعت اندازه گیری می‌شوند. یک میلی آمپر ساعت یک هزارم یک آمپر ساعت است و معیاری برای اندازه گیری میزان شارژ ذخیره شده در یک باتری است. برای مثال، استفاده از باتری با ظرفیت میلی آمپر ساعت بیشتر در شرایط مصرف مشابه برای یک گوشی، مدت زمان استفاده بیشتری را برای کاربر فراهم می‌کند.

Mass Storage mode : یک حالت استاندارد در گوشی‌ها و تبلت‌ها است که امکان اتصال USB به کامپیوتر را به عنوان یک دستگاه ذخیره سازی قابل جابجایی می‌دهد. عموما در این حالت، حافظه داخلی تلفن همراه به مانند یک حافظه جانبی برای کامپیوتر به حساب می‌آید و توسط خود تلفن همراه قابل استفاده نیست. به همین دلیل برخی از گوشی‌های موبایل فقط کارت حافظه را در دسترس کامپیوتر قرار می‌دهند و حافظه ی داخلی اصلی خود را از دسترسی‌های خارجی محافظت می‌کنند.

Megabyte) MB) : واحد ذخیره سازی داده‌ی دیجیتال است که برابر با 1,048,576bytes یا 1024kilobytes است.

Megabit per second) Mbps) : واحد نرخ انتقال داده است که برابر با 1,048,576 بیت بر ثانیه یا 1024 کیلو بیت بر ثانیه است.

MeeGo OS (سیستم عامل می گو) : می گو یک سیستم عامل موبایل مبتنی بر لینوکس برای تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند است که در ابتدا توسط نوکیا با نام ماامو توسعه داده شده بود و بعدها با سیستم عامل موبلین شرکت اینتل ادغام شد. می گو جهت اجرا روی پلتفرم‌های سخت افزاری گوناگون که از هر دو پردازنده‌ی ARM و Intel x86 پشتیبانی می‌کردند٬ در نظر گرفته شده بود. سیستم عامل MeeGo دارای رابط‌های کاربری متفاوتی بود. برای مثال MeeGo OS v1.2 Harmattan برای تلفن‌های هوشمند طراحی شده است و در مدل‌های Nokia N9 و Nokia N950 استفاده شد. در سال 2011 نوکیا توسعه سیستم عامل می گو را رها کرد و این وظیفه بر دوش اینتل و جامعه لینوکس گذاشته شد. در سپتامبر همین سال نیز این دو، توسعه این سیستم عامل را با وجود سیستم عامل تایزن خاتمه دادند. شرکت فنلاندی Jolla در سال 2012 تصمیم گرفت این سیستم عامل را تحت نام  Sailfish توسعه دهد و در سال 2013 در برخی گوشی‌های موبایل به کار برده شد. این سیستم عامل هرگز به محبوبیت و کاربری جهانی نرسیده است.

Megapixel (مگاپیکسل) : یک میلیون پیکسل است. هر پیکسل شامل دو بخش پیکس (picture) و ال از (element) است. یک پیکسل کوچکترین قطعه اطلاعاتی یک تصویر است که معیاری برای سنجش وضوح تصاویر است و هرچه بالاتر باشد تصویر دارای جزئیات بیشتری خواهد بود.

Memory card slot (درگاه کارت حافظه) : درگاه مخصوص برای کارت حافظه است. با استفاده از این درگاه و نصب کارت حافظه، می‌توان حافظه‌ی داخلی گوشی موبایل را افزایش داد. کارت‌های حافظه، ظرفیت‌های مختلفی دارند و از آنها می‌توان برای انتقال داده‌ها و اطلاعات استفاده کرد. انواع مختلفی از کارت‌های حافظه وجود دارند که معروفترین و معمول ترین آنها microSD است. ظرفیت کارت حافظه با توجه به قدرت پشتیبانی دستگاه از آن، می‌تواند مقادیری مانند 8، 16، 32، 64 و 128 باشد. این مقدار همه روزه با آمدن مدل‌های جدید گوشی در حال افزایش است. میزان کارت حافظه‌ای که توسط یک گوشی موبایل قابل پشتیبانی است، در مشخصات دستگاه‌ها ذکر می‌شود.

Memory effect (اثر حافظه) : پدیده‌ای است که طی آن طول عمر باتری هنگامی که قبل دشارژ شدن کامل باتری شارژ می‌شود، کاهش می‌یابد. اصطلاحا باتری هر بار این میزان ظرفیت را به عنوان ظرفیت اصلی در یاد نگه می‌دارد و ظرفیت باتری کم کم کاهش می‌یابد. این پدیده مخصوص باتری‌های پایه نیکل است و در باتری‌های لیتیومی رخ نمی‌دهد.

Messaging (پیام رسانی) : علاوه بر تماس صوتی معمولی، تمام اپراتورهای GSM سرویس‌های پیام رسانی را نیز ارایه می‌کنند. سرویس‌های پیام رسانی در شبکه‌های موبایل شامل SMS ،EMS ،IM و ایمیل می‌باشد.

Megahertz) MHz) : هرتز معیار فرکانس بر واحد زمان است. اصلی‌ترین کاربرد هرتز، بیان فرکانس صوتی و رادیویی است. مختصرا با Hz نشان داده می‌شود. یک مگاهرتز 1MHz برابر با یک میلیون هرتز است.

Micro USB : نوعی از کانکتور USB است. USB مخفف Universal Serial Bus است. دستگاهی که از طریق کابل USB به کامپیوتر وصل شده است، به راحتی می‌تواند با آن تبادل داده کند. برخی از دستگاه‌ها امکان شارژ شدن از طریق کابل USB در هنگام اتصال به کامپیوتر را دارند. میکرو یو اس بی به یک استاندارد متداول برای انتقال داده به/از تلفن همراه و همچنین برای شارژ کردن آن  تبدیل شده است.

microSD (میکرو اس دی) : کارت حافظه یک حافظه‌ی فلش است که در دستگاه‌های دیجیتال موبایل مانند دوربین‌های دیجیتال٬ دستگاه‌های پخش موسیقی٬ تبلت و گوشی موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرد که امکان نوشته شدن دوباره را دارد. انواع مختلفی از کارت‌های حافظه وجود دارد. MicroSD که در SD مخفف Secure Digital است و M2 که در حال حاضر از نظر فیزیکی کوچکترین است دو نوع معروف هستند. microSD قبلا با نام TransFlash یا T-Flash شناخته می‌شد.

microSDHC : کارت‌های حافظه microSDHC نوعی کارت‌های microSD هستند که در همان اندازه فیزیکی، ظرفیت بالاتری را دارا هستند.

Microsoft Exchange Server : یک نرم افزار پیام رسان و ارتباطاتی است که توسط مایکروسافت به عنوان یک نرم افزار ایمیل برای کامپیوترهای رومیزی طراحی شده است. با هدف نرم افزاری برای ارتباطات جهانی، ویژگی‌های اصلی این نرم افزار روی ایمیل٬ تقویم٬ یادآور وظایف و به اشتراک گذاری آنها متمرکز بود. این نرم افزار با فراهم سازی دسترسی تحت وب به ایمیل‌ها و اطلاعات در روی دستگاه‌های موبایل، قابل دسترس بود.

Musical Instrument Digital Interface) MIDI) : مجموعه‌ای از ویژگی‌هاست که به کامپیوترها٬ سینت سایزرها٬ کارت‌های صوتی و دستگاه‌های دیجیتالی امکان کنترل یکدیگر و تبادل داده را می‌دهد. فایل MIDI اطلاعات ابزارهای موسیقی٬ نت‌ها و زمانبندی موسیقی را در بر دارد. این اطلاعات توسط دستگاه‌های پخش MIDI دوباره به اصوات موسیقی قابل تبدیل هستند. پیش از معمول شدن نوع داده‌ی MP3/AAC، فایل‌های MIDI در گوشی‌های موبایل به عنوان صدای زنگ مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

Mobile Information Device Profile) MIDP) : یک محیط استاندارد برای اجرای برنامه‌های جاوا روی دستگاه‌های موبایل است. اساس آن بر J2ME است. نسخه‌های جدیدتر MIDP با استفاده از API های اضافه‌تر عملکرد خود را بهبود بخشیده‌اند.

MIL-STD) Mil-Spec) : به استاندارد نظامی اشاره دارد. عموما منظور از این مساله، استاندارد MIL-STD 810 ارتش آمریکا است. این استاندارد به رعایت یک سری مصوبات و قوانین توسط سازندگان مربوط می‌شود. برای مثال، تحمل شرایط خاص محیطی یکی این مشخصه‌هاست. زبر مجموعه‌های زیادی از MIL-STD 810 وجود دارد که استانداردهای متفاوتی دارند. برای مثال، MIL-STD 810F به مقاومت در برابر باران٬ شوک٬ لرزه٬ گرد و غبار٬ رطوبت٬ طوفان نمکی و دمای بالا اشاره دارد.

Multiple-Input Multiple-Output) MIMO) : تکنولوژی وایرلس MIMO به استفاده از گیرنده‌ها و فرستنده‌های چندگانه در یک دستگاه، به منظور انتقال سربع تر داده در زمان برابر در مقایسه با سیستم (Single-input single-output (SISO اشاره دارد. در SISO فرستنده و گیرنده فقط دارای یک سیستم رادیویی هستند و انتقال اطلاعات از یک مجرای ارتباطی انجام می‌گیرد. 802.11n اولین استانداردی بود که در خانواده ی 802.11 از MIMO استفاده می‌کرد. برای بهترین نتیجه، هم سرور و هم کاربر هر دو باید از MIMO پشتیبانی کند. MIMO سرعت و ظرفیت تبادل را تا حد زیادی بهبود می‌دهد. برای مثال، یک آداپتور وایرلس سه آنتن می‌تواند تا 600Mbps تبادل داده داشته باشد، در حالی که یک آداپتور دو آنتن نهایتا تا 300Mbps تبادل داده دارد.

Mini-USB (مینی یو اس بی) : یک نوع از انواع کانکتور USB است. USB مخفف Universal Serial Bus است. دستگاهی که از طریق کابل USB به کامپیوتر وصل شده است به راحتی می‌تواند با آن تبادل داده کند. برخی از دستگاه‌ها امکان شارژ شدن از طریق کابل USB در هنگام اتصال به کامپیوتر را دارند. کانکتور مینی یو اس بی هنوز هم کاربرد دارد، ولی نوع میکرو یواس‌بی که جدیدتر است، بیشتر استفاده می‌شود.

MMC : کارت حافظه، یک حافظه‌ی فلش است که در دستگاه‌های دیجیتالِ موبایل مانند دوربین‌های دیجیتال٬ دستگاه‌های پخش موسیقی٬ تبلت و گوشی موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرد که امکان نوشته شدن دوباره را دارد. انواع مختلفی از کارت‌های حافظه وجود دارد. MMC مخفف Multi Media Card است و یکی از قدیمی‌ترین انواع کارت‌های حافظه است. امروزه کارت‌های MMC با کارت‌های SD جایگزین شده‌اند. از نظر فیزیکی این کارت‌ها کاملا با کارت‌های SD سازگاری دارند.

MMCmobile : کارت‌های MMCmobile بر اساس RS-MMC طراحی شده‌اند. با این تفاوت که کارت‌های MMCmobile می‌توانند با ولتاژهای مدل‌های قدیمی‌تر موبایل نیز کار کنند. امروزه مدل‌های کارت حافظه MMCmobile منسوخ و کارت‌های microSD با آنها جایگزین شده‌اند.

Multimedia Messaging Service) MMS) : سرویس پیام رسانی چند رسانه‌ای، به خدماتی اتلاق می‌شود که کاربر با استفاده از آن می‌تواند فایل‌های چند رسانه‌ای مانند صوت٬ عکس و ویدیو را همانند متن در SMS ارسال کند. با MMS‌ می‌توان متن٬ صوت٬ تصویر٬ ویدیو و یا ترکیبی از هر چهار نوع را ارسال کرد. تصاویر گرفته شده توسط دوربین گوشی و فایل‌های دانلود شده از اینترنت به راحتی در این روش قابل ارسال هستند. در صورتی که گوشی گیرنده‌ی پیام، قابلیت دریافت MMS را نداشته باشد و یا تنظیمات MMS‌ در آن فعال نباشد، پیام توسط اپراتور ذخیره می‌شود و بعدا در صورت فراهم شدن شرایط برای گیرنده ارسال می‌شود. برای اینکه یک پیام MMS ارسال شود، باید هم گیرنده و هم فرستنده، تلفن همراه سازگار با MMS داشته باشند و به اینترنت GPRS یا 3G دسترسی داشته باشند. اندازه‌ی یک پیام MMS 1.2 می‌تواند 300KB باشد و در MMS 1.3 بیشترین اندازه‌ی یک پیام می‌تواند 600KB باشد.

Mobile games : بسیاری از گوشی‌ها برای فراهم کردن سرگرمی برای کاربران، به صورت پیش‌فرض چند بازی ساده دارند. این بازی‌ها عموما در حالت پیش‌فرض روی گوشی موبایل نصب هستند و برای اجرا نیازی به اینترنت ندارند. با پیشرفت تکنولوژی در تلفن‌های همراه، بازی‌ها نیز پشرفته‌تر و حرفه‌ای تر شدند. تا حدی که امروزه برخی گوشی‌های موبایل شبیه به کنسول‌های دستی بازی طراحی می‌شوند. با اضافه شدن حسگرهایی مانند شتاب سنج، نحوه‌ی تعامل بازی‌ها با کاربر بهبود بخشیده شد و بازی‌ها قادر به درک شتاب حرکت گوشی و موقعیت عمودی و افقی گوشی شدند و امروزه از این حسگرها به عنوان کنترل کننده در بازیها استفاده می‌شود. همچنین انواع بازی‌های سنگین و پیشرفته در فروشگاه‌های اپل و اندروید برای دستگاه‌های مربوط قابل دانلود هستند و توانایی اجرای بازی‌های سنگین سه بعدی، یک نقطه قوت برای گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها به حساب می‌آید.

Mobile High-Definition Link) MHL) : یک استاندارد صنعتی برای رابط صوت و تصویرِ موبایل است که به مصرف کنندگانِ دستگاه‌های موبایل، امکان استفاده از خدمات تلویزیون HD و گیرنده‌های رادیویی را می‌دهد. MHL توسط کنسرسیوم MHL توسعه داده شده است که اعضای آن شامل نوکیا٬ سامسونگ٬ سیلیکون ایمیج٬ سونی و توشیبا می‌‌باشد. MHL در حال حاضر تا کیفیت 4K با صدای 7.1 surround sound را پشتیبانی می‌کند. نسخه‌ی اول MHL در سال 2010 انتشار یافت و برای اولین بار به طور گسترده در سال 2011 روی گوشی Galaxy SII سامسونگ به کار رفت.

Instant Messaging) Mobile IM) : امکان اتصال به سیستم‌های پیام رسانی مستقیم از گوشی موبایل است. Mobile IM به کاربران امکان ارسال پیام‌ها به مخاطبین خود با استفاده از شناسه‌های کاربری را می‌دهد. مزیت اصلی این شیوه‌ی پیام رسانی این است که پیام‌ها به صورت بلادرنگ ارسال و دریافت می‌شوند. Mobile IM به عنوان تکامل یافته‌ی SMS در نظر گرفته می شود. Mobile IM در بیشتر اپراتورهای موبایل قابل دسترس است، ولی در بین اپراتورها این پیام‌ها تبادل نمی‌شود. امروزه IM بیشتر به وسیله‌ی دیگر نرم افزارهای شرکت‌ها مانند گوگل٬ یاهو و مایکروسافت یا وایبر٬ تلگرام و واتس اپ در دسترس است و با وصل شدن دستگاه به اینترنت، می‌توان از این خدمات استفاده کرد. استفاده از این سرویس‌ها فقط نیاز به اینترنت دارد و جدا از اپراتور سرویس دهنده ارایه شده است.

Mobile WiMAX (وایمکس) : وایمکس از کلمات Worldwide Interoperability for Microwave Access گرفته شده است و یک استاندارد فنی وایرلس است که امکان دسترسی به اینترنت و ارتباط داده‌ای را در هنگام حرکت فراهم می‌کند. وایمکس نام دیگر پروتکل 802.16e است. وایمکس دسترسی آسان به اینترنت را بدون کابل و به صورت بی‌سیم فراهم می‌سازد و محدوده‌ی تحت پوشش آن می‌تواند یک شهر٬ یک منطقه یا حتی یک کشور باشد. برای اتصال به وایمکس باید اشتراک آن را از شرکت خدمات دهنده خریداری کرد و همچنین یک مودم وایمکس داشت. سرعت دسترسی در وایمکس به صورت تئوری 75Mbps است، ولی در عمل این سرعت بین 1-10 Mbps است.

Mobility DisplayPort) MyDP) : به MyDP یا SlimPort معروف است. این تکنولوژی در سال 2012 توسط Electronics Standards Association) VESA) معرفی شد. این تکنولوژی امکان ارسال ویدیوی HD، صوت و محتوای سه بعدی را از طریق درگاه microUSB موجود در دستگاه فراهم می‌سازد. MyDP از ویدیو با کیفیت 1080p@60fps یا ویدیو با کیفیت 1080p@30fps سه بعدی روی HDMI‌ پشتیبانی می‌کند و با ارتباطات DisplayPort ،DVI و VGA نیز سازگار است. همچنین آداپتورهای MyDP-to-HDMI نیز وجود دارند. اولین دستگاه‌هایی که از این استاندارد استفاده کردند دستگاه‌های زیر بودند:

  • (made by Asus) Nexus 7 (2013)
  • made by LG) Google Nexus 4)
  • LG G2
  • LG G Pad 8.3

Modem (مودم) : مخفف MOdulator/DEModulator است و به دستگاهی گفته می‌شود که برای ارسال اطلاعات می‌شود از آن استفاده کرد. اطلاعات، رمزنگاری شده و سپس ارسال می‌شوند و در مقصد، رمز بازگشایی می‌شود. بنابراین می‌توان به راحتی روی شبکه این اطلاعات را ارسال کرد.

Monochrome (تک رنگ) : یک صفحه نمایش تک رنگ معمولا به صفحه نمایش‌های سیاه سفید گفته می‌شود. در گوشی‌های موبایل، صفحه نمایش‌های سیاه سفید با نور یکنواختی در پس زمینه ترکیب می‌شوند. این نور عموما سبز٬ آبی یا نارنجی است. صفحه نمایش‌های تک رنگ امروزه منسوخ شده‌اند و در گوشی‌های موبایل کاربرد ندارند.

MPEG Layer 3) MP3) : یک پروتکل ذخیره سازی صوت است که موسیقی را با حجم بسیار پایین به طوری فشرده سازی می‌کند که کیفیت آن پایین نیاید. MP3 معروفترین نوع در انواع داده‌ی صوتی MPEG است و می‌توان به راحتی آن را در انواع دستگاه‌های پخش موسیقی، موبایل‌ها و تبلت‌ها پخش کرد.

Motion Picture Experts Group) MPEG) : مجموعه‌ای از انواع داده‌های صوت و تصویر دیجیتال است. معروفترین آنها MPEG-4 برای ویدیو و MP3 برای صوت است.

MPEG-4 video : یکی از جدیدترین روش‌های فشرده‌سازی تصاویر ویدیویی است که توسط گروه MPEG برای استفاده در پهنای باند پایین‌تر از 1.5MBit/sec توسعه داده شده است. MPEG-4 کیفیت DVD یعنی MPEG-2 را با نرخ داده‌ی پایین و اندازه‌ی فایل کوچکتر ارایه می‌دهد.

Multitouch input method : مالتی تاچ یا قابلیت لمس همزمان به قابلیت صفحه نمایش لمسی در دریافت چندین لمس همزمان گفته می‌شود. برای مثال، استفاده از دو انگشت برای بزرگنمایی تصویر روی صفحه نمایش یکی از امکانات این قابلیت است. این تکنولوژی در صفحه نمایش‌های مقاومتی امکان پذیر نیست و فقط در صفحه نمایش لمسی خازنی این امکان وجود دارد. این تکنولوژی برای اولین بار در محصولا اپل استفاده شد و سپس توسط سازندگان دیگر مورد استفاده قرار گرفت. امروز برخی از تبلت‌ها و گوشی‌ها قابلیت دریافت 10 لمس همزمان را نیز دارند.

Music playback time (زمان پخش موسیقی) : بیشترین مدت زمانی است که باتری یک دستگاه در صورت کاربری به عنوان یک دستگاه پخش موسیقی دوام می‌آورد. این مدت زمان در شرایطی اندازه گیری می‌شود که دستگاه در حالت هواپیما قرار دارد و تمامی ارتباطات رادیویی خاموش هستند. همچنین موسیقی از طریق هدفون پخش می‌شود. با این حال معیارهای اندازه گیری عمر باتری در هنگام پخش موسیقی از نظر سازندگان مختلف متفاوت است و ممکن است نتایج آزمایش‌ها کاملا دقیق نباشد.

Music Player : برنامه‌ی کاربردی روی دستگاه است که امکان پخش موسیقی‌های موجود در حافظه‌ی داخلی یا کارت حافظه را به کاربر می‌دهد.

NAND Memory : حافظه‌ی NAND نوع معمول حافظه‌ی فلش است. نوعی حافظه‌ی غیر فرار کامپیوتری است که می‌توان آن را با جریان الکتریسیته پاک کرد و دوباره برنامه‌ریزی کرد. غیر فرار یعنی برای نگه داری داده در این نوع از حافطه، نیازی به جریان برق نیست و با قطعی برق محتویات پاک نمی‌شود. اولین کاربرد حافظه‌ی فلش در فلش‌های USB و کارت‌های حافظه برای تبادل داده بین کامپیوترها و دستگاه‌های دیجیتال با روشی مقرون به صرفه بود. امروزه از این نوع حافظه به عنوان حافظه‌ی اصلی در انواع گجت‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی سیار استفاده می‌شود. علت محبوبیت حافظه فلش قیمت پایین٬ سایز کوچک٬ مقاومت فیزیکی بالا و مصرف بهینه‌ی انرژی است. نوع محبوب دیگر حافظه‌ی فلش نوع حافظه‌ی فلش NOR است.

Network capacity – ظرفیت شبکه : به مقدار ترافیکی گفته می‌شود که شبکه می‌تواند از عهده‌ی جابجایی آن برآید. این مقدار شامل تعداد تماس‌های صوتی همزمان و بیشترین سرعت دسترسی اینترنت می‌شود. ظرفیت شبکه با توجه به مساحت نیز سنجیده می‌شود.

Network coverage – محدوده تحت پوشش : محدوده‌ی جغرافیای تحت پوشش توسط یک اپراتور سرویس دهنده است. در این محدوده تلفن‌های همراه با سیم کارت‌های این اپراتور قادر به برقراری تماس با استفاده از دکل‌های این اپراتور یا اپراتورهای همکار هستند.

Near Field Communication) NFC) : یک تکنولوژی ارتباطی بی‌سیم با برد کوتاه و فرکانس بالاست که امکان تبادل داده بین دو دستگاه در فاصله‌ی حدود 10 سانتی‌متری را ممکن می‌سازد. NFC ارتقا یافته‌ی تکنولوژی RFID است که رابط کارت‌های هوشمند و رابط رادیویی را در یک دستگاه ترکیب کرده است. NFC همچنین امکان به اشتراک گذاری محتوا بین دستگاه‌های دیجیتال٬ پرداخت قبوض بطور بی‌سیم و پرداخت بلیط مترو و اتوبوس و استفاده از خدمات شهری به عنوان یک بلیط الترونیک را فراهم می‌سازد. مهم‌ترین نقطه‌ی قوت NFC نسبت به بلوتوث، زمان بسیار کم راه اندازی آن است. به جای ایجاد تنظیمات دستی که در ارتباط بلوتوث نیاز است، یک ارتباط NFC در یک لحظه برقرار می‌شود (زیر یک دهم ثانیه). بواسطه‌ی برد بسیار کم، مساله‌ی امنیت تا حد زیادی برای NFC حل می‌شود و مخصوصاً در محیط‌های بسیار شلوغ که امکان ارتباط با کانال‌های ارتباطی دوربرد به دلیل تداخل سیگنال سخت‌تر است، NFC‌ یک راه حل بسیار کاراست. NFC همچنین می‌تواند در حالتی که یکی از دستگاه‌ها دارای جریان الکتریسیته نیست (مانند کارت‌های هوشمند) نیز کار کند.

NiCd (Nickel Cadmium) : باتری های نیکل کادمیم نوعی از باتری های قابل شارژ هستند. این باتری های امروزه از رده خارج شده اند و روی گوشی ها موبایل و تبلت ها کمتر کاربری دارند. باتری های نیکل کادمیم اگر قبل از شارژ شدن به طور کامل خالی نشوند با مشکل اثر حافظه مواجه می شوند و ظرفیتشان به مرور کمتر می شود.

Nickel Metal Hydride) NiMH) : باتری‌های نیکل متال هیبریدی نوعی از باتری‌های قابل شارژ هستند. این باتری‌ها امروزه از رده خارج شده‌اند و روی گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها کمتر کاربرد دارند. باتری‌های نیکل متال هیبریدی نسبت به باتری‌های نیکل کادمیم ظرفیت بالاتری دارند، ولی مشکل اثر حافظه در آنها شدیدتر است. بطوری که اگر قبل از شارژ شدن بطور کامل خالی نشوند با مشکل مواجه می‌شوند و ظرفیت‌شان به مرور کمتر می‌شود.

NOR Memory : حافظه‌ی فلش NOR یکی از دو نوع معمول حافظه‌ی فلش است. نوع NAND نسبت به نوع NOR جدیدتر است. نوعی حافظه‌ی غیر فرار کامپیوتری است که می‌توان آن را با جریان الکتریسیته پاک کرد و دوباره برنامه‌ریزی کرد. غیر فرار یعنی برای نگه داری داده در این نوع از حافطه، نیازی به جریان برق نیست و با قطعی برق محتویات پاک نمی‌شوند. اولین کاربرد حافظه‌ی فلش در فلش‌های USB و کارت‌های حافظه برای تبادل داده بین کامپیوترها و دستگاه‌های دیجیتال با روشی مقرون به صرفه بود. امروزه از این نوع حافظه به عنوان حافظه‌ی اصلی در انواع گجت‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی سیار استفاده می‌شود. علت محبوبیت حافظه‌ی فلش قیمت پایین٬ سایز کوچک٬ مقاومت فیزیکی بالا و مصرف بهینه‌ی انرژی است.

Numeric keypad – کیبرد شماره‌ای : صفحه کلید استانداردِ گوشی موبایل است که شامل اعداد 0 تا 9 و دو علامت “*” و “#” است. صفجه کلید آلفانیومریک ارتقا یافته‌ی صفحه کلید شماره‌دار است و علاوه بر ارقام، دارای حروف الفبا نیز می‌باشد. در این روش چنیدن حرف روی یک کلید قرار می‌گیرند و کاربر با چند بار فشردن کلید می‌تواند به حرف مدنظر برسد. این نوع از وروردی به ورودی “multi-tap” مشهور است.

Original Equipment Manufacturer) OEM) : به کمپانی‌هایی گفته می‌شوند که محصولات تولید شده‌شان توسط برند کمپانی دیگر به فروش می‌رسند. اغلب اگر محصولات توسط خود OEM طراحی شوند، با نام Original Design Manufacturer) ODM) شناخته می‌شوند.

Organic Light-Emitting Diode) OLED) : یک تکنولوژی نمایش تصویر است که از نقطه‌های کوچک پلیمر ارگانیک برای نمایش استفاده می‌کند. نقاط ریز هنگام عبور جریان از خود نور منتشر می‌کنند. نمایشگرهای OLED نسبت به نمایشگرهای LCD مزایای بسیاری دارند. نازک‌ترند٬ سبک‌ترند٬ روشن‌ترند و مصرف انرژی پایین‌تری دارند و همچنین زاویه دید بازتر و کنتراست و زمان پاسخ بهتری در ویدیو و انیمشن ارایه می‌کنند. علاوه بر این، قیمت پایین‌تر و فرآیند تولید ساده‌تری دارند. در طرف دیگر، LCD ها خوانایی بهتری زیر نور روشن محیطی دارند.

Optical Zoom – بزرگنمایی نوری : این نوع از بزرگنمایی، شئ مورد نظر را در تصویر بزرگتر نشان می‌دهند. استفاده از این تکنولوژی در یک دوربین، احتیاج به استفاده از مجموعه‌ای از لنزهای متحرک دارد. بزرگنمایی جایگزین برای بزرگنمایی نوری (اپتیکال) در گوشی‌ها و تبلت‌ها٬ بزرگنمایی دیجیتال است که در حقیقت، تصویر بزرگنمایی شده هیچ جزئیات بیشتری نسبت به تصویر اصلی ندارد و فقط بزرگتر نمایش داده می‌شود.

Operating System) OS) : سیستم عامل بخش نرم افزاری زیرساخت اصلی یک سیستم کامپیوتری است. سیستم عامل کنترل کننده‌ی اصلی عملکردهای اصلی کامپیوتر یا هر دستگاه الکترونیکی مانند تبلت یا موبایل است. سیستم عامل امکان نصب برنامه‌های کاربردی بیشتر و افزایش کاربری‌های دستگاه را به کاربر می‌دهد. سیستم عامل‌های محبوب و معروف برای کامپیوترها ویندوز٬ سیستم عامل مک او اس و توزیع‌های متعدد لینوکس هستند. محبوب‌ترین و پر کاربردترین سیستم عامل‌های موبایل، دو سیستم عامل iOS و اندروید هستند. این دو سیستم عامل سرعت رشد و توسعه‌ی بسیار بیشتری نسبت به دیگر سیستم عامل‌های موبایل دارند. علاوه بر این دو می‌توان به سیستم عامل ویندوز فون مایکروسافت و سیستم عامل شرکت بلک‌بری نیز اشاره کرد. سیستم عامل سیمبین که امروزه کاربری بسیار کمتری دارد، دیگر سیستم عامل مطرح دنیای موبایل است. سیستم عامل سیمبین برای سال‌ها محبوب‌ترین و پرکاربردترین سیستم عامل موبایل بود، ولی با آمدن گوشی‌های صفحه لمسی و همه‌گیر شدن این تکنولوژی و ظهور سیستم عامل اندروید، این محبوبیت رو به افول گذاشت و کاربران و کمپانی‌ها بیشتر به سمت سیستم عامل اندروید حرکت کردند. حدود ده سال پیش سیستم عامل مایکروسافت ویندوز برای گوشی‌ها محبوبیت مناسبی داشت و اولین گوشی‌های موبایل لمسی با سیستم عامل پاکت پی سی راهی بازار شدند. امروزه گوشی‌های موبایل با سیستم عامل مناسب به تلفن‌های هوشمند (SmartPhones) شهرت دارند و امکانات و کاربردهای متعددی مانند بازی٬ برنامه‌های مدیریتی٬ ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی٬ نقشه‌های دیجیتال و … را ارایه می‌نمایند. پلتفرم‌های استاندارد شده‌ی سیستم عامل‌های جدید مخصوصا اندروید، به سازندگان گوشی‌ها و تبلت‌ها امکان توسعه رابط‌های کاربری مخصوص خود را داده است و تجربه کاربری در این مدت بسیار بهبود داده شده است. امروزه با وجود سیستم عامل‌های مطرح موجود در بازار که عملکرد خوبی دارند، همواره شاهد تلاش‌هایی از سوی کمپانی‌های مختلف برای تولید و توسعه سیستم عامل‌های متعدد بوده‌ایم. این سیستم عامل‌ها عموما یا با شکست مواجه شدند یا با اقبال مناسبی روبرو نشدند. از این سیستم عامل‌ها می‌توان سیستم عامل پالم٬ سامسونگ بادا٬ ماآمو شرکت نوکیا٬ سیستم عامل لیمو٬ تایزن و … را نام برد.

Over-The-Air) OTA) : به تبادل داده بی‌سیم روی شبکه‌های سلولی به جای کابل، انتقال از طریق هوا گفته می‌شود. این انتقال داده عموما به دانلود/آپلود داده و محتوا مانند صوت و تصویر و فیلم اتلاق می‌شود. Firmware Over-The-Air) FOTA) به عمل بروز رسانی فیرم ویر دستگاه از طریق ارتباط داده‌ی موبایلی گفته می‌شود.

Packet Data : به تکه‌های کوچک داده پکت گفته می‌شود. این تکنولوژی به کاربران امکان استفاده از منابع شبکه را فقط در صورتی که واقعا تبادل داده کنند را می‌دهد. در گوشی‌های موبایل ارتباط داده‌ای برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌شود. عموما اساس کار تمام تکنولوژی انتقال داده‌ی وایرلس به جز WAP روی Packet Data است.

Pager : دستگاه کوچکی است که در جیب جای می‌گیرد و دارای گیرنده‌ی رادیویِ یک طرفه یا دو طرفه است. برخی مدل‌های پیجرها می‌توانند پیام‌های عددی یا آلفانیومریک را نمایش دهند. برخی از پیجرها علاوه بر امکان دریافت پیام‌ها، امکان ارسال پیام را نیز دارند.

PC Sync : امکان اتصال گوشی موبایل یا تبلت به کامپیوتر از طریق وایرلس٬ بلوتوث یا کابل USB و همگام سازی اطلاعات مخاطبین٬ تقویم٬ یادداشت‌ها و … بین گوشی و نرم‌افزار خاصی رو کامپیوتر مانند MS Outlook را می‌دهد.

Personal Communications Service) PCS) : نامی برای باند رادیویی 1900MHz است که برای شبکه‌های موبایل در کشورهای کانادا٬ مکزیک و ایالات متحده استفاده می‌شود. CDMA ،GSM و D-AMPS بر روی فرکانس PCS قابل استفاده می‌باشد.

Personal Digital Assistant) PDA) : یک دستگاه دستی با عملکردهای پایه‌ای محاسبات و سازماندهی است. بیشتر این دستگاه‌ها صفحه نمایش لمسی بزرگ٬ قلم نوری و امکان پشتیبانی از تشخیص دست خط را دارند. عموما PDA ها نسبت به گوشی‌های موبایل پردازنده‌ی قوی‌تری دارند و نرم افزارهای پیچیده‌تری را اجرا می‌کنند و همچنین بیشتر این دستگاه‌ها از سیستم عامل استانداردی مانند ویندوز موبایل یا پاکت پی‌سی و یا پالم استفاده می‌کنند. امروزه کاربری‌های PDA ها توسط بیشتر گوشی‌های هوشمند قابل اجرا است و همین مساله باعث می‌شود کاربران بیشتر به استفاده از تلفن‌های هوشمند روی بیاورند.

Phone Book Access) PBA) : یک پروفایل بلوتوث است که به گوشی موبایل اجازه می‌دهد اطلاعات مخاطبین خود را با یک دستگاه PBA‌ دار دیگر به اشتراک بگذارد (ماشین یا تجهیزات وابسته به ماشین). PBA همچنین به دستگاه متصل اجازه می‌دهد با این اطلاعات کار کند یا با یکی از مخاطبین تماس بگیرد. این دسترسی شامل برقراری تماس صوتی از طریق تجهیزات ماشین نیز می‌شود.

Phonebook – دفترچه تلفن : گوشی‌های موبایل عموما مجهز به یک دفترچه تلفن با جزئیات مناسب هستند. فیلدهای موجود برای اطلاعات مخاطبین عموما شامل پیش‌نیازهای مجموعه اطلاعات شخصی می‌‌باشند. بیشتر اوقات کاربران می‌توانند در صورت نیاز فیلدهای دیگر نیز به این مجموعه فیلدها اضافه کنند. قابلیت به هنگام سازی این نرم‌افزار با کامپیوتر بسیار اهمیت دارد و بیشتر این نرم افزارها این قابلیت را دارند. در برخی گوشی‌های موبایل قدیمی تعداد ورودی‌های دفترچه تلفن محدودیت داشت، ولی با آمدن گوشی‌های موبایل جدیدتر برنامه‌های کاربردی برای مدیریت مخاطبین بسیار بهبود داده شده است. از سیم کارت نیز می‌توان به عنوان حافظه‌ی ذخیره‌سازی برای دفترچه تلفن استفاده کرد. عموم سیم کارت‌ها می‌توانند 200 تا 250 مخاطب را در حافظه جای دهند.

Personal Information Manager/Management) PIM) : مجموعه عملکردهای نرم افزاری است که برای سازماندهی اطلاعات شخصی کاربرد دارد. یک PIM استاندارد شامل یک برنامه زمانبدی برای رخدادها٬ دفتر آدرس برای مخاطبین و لیست برای انجام کارها است. ممکن است شامل ایمیل‌ها٬ یادداشت‌های متنی و صوتی٬ آلارم‌ها و یادآورها نیز باشد. برخی از گوشی‌های موبایل امکانِ به هنگام سازی این اطلاعات با کامپیوتر را نیز می‌دهند.

Personal Identification Number) PIN code) : در گوشی‌های موبایل، پین مانند یک رمز عبور از دسترسی غیر مجاز به دستگاه شما جلوگیری می‌کند. این رمز عددی در هنگام روشن شدن دستگاه باید وارد شود (مگر اینکه غیر فعال شده باشد). در گوشی‌های GSM رمز پین مستقیما با سیم کارت مرتبط می‌شود و نه با گوشی. این رمز در هنگام روشن شدن گوشی باید وارد شود. در صورتی که رمز سه بار اشتباها وارد شود، سیم کارت غیر فعال می‌شود و باید برای فعالسازی آن از کد دیگری به نام PUK استفاده کرد. هر دو رمز پین و پوک توسط اپراتور تعیین می‌شوند، ولی کاربر می‌تواند فقط رمز پین را به دلخواه تغییر دهد.

Pixel : پیکسل شامل دو بخش پیکس (picture) و ال از (element) است. یک پیکسل کوچکترین قطعه‌ی اطلاعاتی یک تصویر است. پیکسل معیاری برای سنجش وضوح تصاویر است و هرچه بالاتر باشد تصویر دارای جزئیات بیشتری می‌باشد.

Pixel density) PPI) : به میزان تمرکز پیکسل‌ها در یک صفحه نمایش خاص اشاره دارد. معیار سنجش آن پیکسل بر اینچ است. این رقم نسبت وضوح صفحه نمایش به اندازه‌ی آن است.

Polyphonic ringtones : با صدای زنگ پلی فونیک در آنِ واحد بیشتر از یک نت موسیقی نواخته می‌شود. مجموعه‌ای از نت‌ها در حافظه‌ی گوشی قرار می‌گیرد و بر اساس ترکیب این نت‌ها یک شبهِ آهنگ تولید می‌شود که به عنوان صدای زنگ قابل استفاده است. مساله‌ی قابل توجه این است که صدای ضبط شده واقعی که در فایل‌های صوتی مانند MP3 ذخیره می‌شوند با صدای زنگ پلی فونتیک متفاوت است.

Post Office Protocol) POP3) : یک پروتکل اینترنتی است که برای دانلود ایمیل‌ها از یک سرور برای یک برنامه‌ی کاربردی در کامپیوترهای رومیزی یا موبایل‌ها کاربرد دارد.

Port : این واژه عموما به کانکتور فیزیکی قسمت نر گفته می‌شود. این قسمت عموما در انتهای کابل قرار می‌گیرد که برای اتصال دو دستگاه الکترونیکی کاربرد دارد. پورت با نام‌های جک و کانکتور نیز شناخته می‌شود.

Predictive text input : با این ویژگی کاربر کلید مورد نظر را یکبار فشار می‌دهد و گوشی بر اساس لغتنامه‌ی موجود در حافظه‌ی خود حرف را حدس می‌زند. در هنگامی که بر اساس حرف‌های ورودی، چندین واژه در ساختار صدق می‌کند، کاربر می‌تواند واژه‌ی مورد نظر خود را انتخاب کند. غلط‌های املایی نیز توسط گوشی اصلاح می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود سرعت و دقت تایپ کردن با کیبرد موبایل بالاتر برود و در صورتی که واژه مورد نظر کاربر در لغتنامه موجود نباشد، می‌توان با دوبار زدن روی آن (در گوشی‌های صفحه لمسی) واژه‌ی مورد نظر را به لغتنامه اضافه کرد. محبوب‌ترین انواع وروری متنِ پیشگویانه T9 و iTAP موتورولا است.

Push-To-Talk) PTT) : یک سرویس ارتباطی دو طرفه است که مانند واکی تاکی کار می‌کند. PTT یک ارتباط نیمه همزمان است و ارسال فقط از یک طرف انجام می‌گیرد، برعکس تماس تلفنی که ارتباط کاملا دو طرفه است. در این روش کاربر هنگام صحبت کردن باید کلید خاصی را فشار دهد و هنگام فشار دادن این کلید، برد دریافت کننده غیر فعال است. با فشردن این کلید مشخص می‌شود که کدام طرف مکالمه در حال ارسال است. بیشتر PPT ها امکان ارسال دسته جمعی را دارند. بطوریکه یک نفر صوت را به مجموعه‌ای از گیرندگان ارسال می‌کند. جدیدترین PPT‌ ها از VoIP استفاده می‌کنند و صوت روی شبکه‌های 2.5G یا 3G‌ ارسال می‌شود.

PIN UnlocK Code) PUK Code) : این کد زمانی درخواست می‌شود که رمز پین سیم کارت سه بار متوالی توسط کاربر اشتباه وارد شود. وارد کردن اشتباه کد پوک به طور ده بار متوالی باعث غیر فعال شدن دائمی سیم کارت می‌شود. پین کد و پوک کد توسط اپراتور تعیین می‌شود ولی پین کد توسط کاربر قابل تغییر است.

Push : یک اصطلاح کلی است و به شبکه‌هایی اتلاق می‌شود که سرور قادر است بدون اجازه به دستگاه‌های کاربر متصل، اطلاعات ارسال کند. (مانند تماس‌های ورودی و پیام‌ها در شبکه تلفن همراه). یکی از بهترین مثال‌ها برای شبکه‌های Push، سیستم پیام رسانی ایمیل است. ایمیل‌ها در این روش با ارسال شدن مستقیم از طرف سرور به گیرنده ارسال می‌شوند و برای دریافت آن نیاز به انجام عملی از سمت کاربر نیست.

Quarter Common Intermediate Format) QCIF) : به وضوح تصویر 176×144 پیکسل گفته می‌شود. این وضوح حدودا یک چهارم وضوح تصویر CIF است که برابر با 352×288 پیکسل است. QCIF از CIF ،QVGA و VGA کوچکتر است.

Quad-band : منظور گوشی‌های موبایلی هستند که از چهار فرکانس اصلی 850/900/1800/1900MHz پشتیبانی می‌کنند. در این صورت گوشی موبایل با تمام اپراتورهای GSM در تمام دنیا کار می‌کند.

Quarter Video Graphics Array) QVGA) : به وضوح تصویر 320×240 پیکسل گفته می‌شود. این وضوح بیانگر یک چهارم وضوح تصویر VGA است که برابر با 640×480 پیکسل است.

QWERTY keyboard layout : ترتیب استاندارد قرار گرفتن حروف روی ضفحه کلید کامپیوتری است. این حروف به ترتیب در سمت چپ بالای صفحه کلید قرار گرفته‌اند و علت نامگذاری همین است. این نوع صفحه کلید دقت و سرعت تایپ را بسیار افزایش می‌دهد، با اینکه اندازه دکمه‌ها به دلیل محدودیت اندازه گوشی موبایل بسیار کوچک است.

Random-Access Memory) RAM) : این قسمت از حافظه‌ی دستگاه توسط سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی برای انجام اعمال پردازشی استفاده می‌شود. حافظه رم بسیار سریع است و از نوع حافظه‌های فرار است. یعنی برای نگهداری اطلاعات به جریان برق نیاز دارد. این حافظه برای نگهداری داده‌ها و اطلاعاتی کاربرد دارد که مکررا توسط سیستم عامل و برنامه مورد استفاده و تغییر قرار می‌گیرند و سرعت دسترسی به این داده‌ها باید بسیار زیاد باشد. عموما علاوه بر حافظه رم، یک حافظه دیگر نیز در دستگاه مورد نیاز است که به حافظه داخلی از نوع فلش یا هارد دیسک شهرت دارد. هرچه میزان رم دستگاه بالاتر باشد، دستگاه قادر به اجرای برنامه‌های بیشتر و پیچیده‌تر است.

Radio Broadcast Data System) RBDS) : منظور از  RBDS همان RDS است که با استانداردهای ایالات متحده طراحی شده است. RDS به 64 کاراکتر متنی فرم‌ آزاد اتلاق می‌شود که یک ایستگاه رادیویی علاوه بر صوت برای گیرندگان ارسال می‌کند. این 64 کاراکتر می‌تواند یک متن ثابت مانند شعار یا نام ایستگاه رادیویی باشد یا اطلاعاتی در مورد برنامه‌ی در حال پخش ارایه کند. بیشتر گیرنده‌های رادیوی موبایل قادر به دریافت این اطلاعات نیستند. اطلاعاتی در مورد زمان٬ نوع و محتوای برنامه و اعلانات ترافیکی در این RDS ارسال می‌شوند.

Radio Data System) RDS) : منظور از RDS استانداردی برای ارسال اطلاعات دیگر در مورد برنامه‌های پخش شده در ایستگاه‌های رادیو FM است. این اطلاعات شامل توضیحات در مورد برنامه و اطلاعات ضروری است (برای مثال نام و خواننده آهنگ در حال پخش یا توضیحاتی در مورد ایستگاه رادیویی).

Resistive touchscreen – صفحه لمسی مقاومتی : این نوع از صفحه‌های لمسی، فشار وارده بر صفحه توسط کاربر را می‌سنجند. این فشار می‌تواند حاصل از انگشت کاربر یا قلم مخصوص باشد. صفحه لمسی مقاومتی دارای دو لایه با فاصله‌ی بسیار اندک است که روی صفحه نمایش دستگاه قرار می‌گیرد. در صورت اعمال فشار یا ضربه توسط هر شی خارجی، این دوصفحه با فاصله‌ی کم به هم می‌خورند که یک جریان الکتریکی برقرار می‌شود و با کمک آن، محل مورد نظر کاربر شناسایی و اصطلاحا لمس می‌شود.

Resolution – وضوح : این اصطلاح به تعداد پیکسل‌های موجود در یک صفحه نمایش یا یک سنسور تصویر اشاره دارد. وضوح بیشتر به معنای تعداد پیکسل بالاتر است و تعداد پیکسل بالاتر به معنای اطلاعات بیشتر در یک تصویر است که با جزئیات بیشتر و شفافیت بالاتر مشخص می‌شود. وضوح، ارتباطی با اندازه صفحه نمایش یا سنسور تصویر ندارد. برای مثال دو صفحه نمایش با وضوح یکسان، ممکن است اندازه‌های متفاوتی داشته باشند و الزاما نیاز نیست هم اندازه باشند. صفحه نمایش کوچکتر فقط در هر اینچ دارای تعداد پیکسل بیشتر است و این امر به معنای تصویر واضح‌تر، دقیق‌تر و جزئی‌تری است.

Ringer ID : این ویژگی به کاربران امکان تخصیص صدای زنگ سفارشی و یکتا برای هر مخاطب را می‌دهد. در این صورت با شنیدن صدای زنگ، کاربر می‌فهمد تماس ورودی از طرف چه کسی است.

Ringing profiles : در این پروفایل‌ها تنظیمات کاملی برای اعلان‌ها٬ زنگ‌ها و … قابل انجام است. کاربر در صورت تمایل می‌تواند هرکدام از پروفایل‌ها را به راحتی فعالسازی کند. این تنظیمات برای استفاده از تلفن همراه در موقعیت و شرایط گوناگون سفارشی سازی می‌شوند (برای مثال حالت اداری٬ بیرون خانه٬ بیمارستان و … که محدودیت‌هایی در مورد رعایت سکوت یا حاشیه صدای محیط وجود دارد).

Ringtone – صدای زنگ : صوتی است که در صورت دریافت تماس از گوشی موبایل پخش می‌شود.

Roaming : به استفاده از سیم کارت در خارج از محدوده‌ی تحت پوشش اپراتور گفته می‌شود. در این صورت اپراتور همکار هزینه‌های اضافی برای تماس٬ پیام‌ها و دسترسی داده دریافت می‌کند و ممکن است این هزینه‌ها بسیار بالا باشند.

Read-Only Memory) ROM) : نوعی از حافظه‌ی ذخیره ساز داده است. این نوع از حافظه‌ها اطلاعات را حتی در صورت قطع جریان برق نگه می‌دارند. داده‌های موجود در ROM در صورت نیاز در حافظه‌ی RAM به راحتی قابل بارگذاری‌اند. این نوع از حافظه فقط خواندنی است. یعنی نوشتن در این حافظه خیلی به ندرت٬ صورت می‌گیرد و به شدت کند است و همچنین این نوع حافظه اجازه نوشتن در حافظه به صورت تصادفی را نمی‌دهد. اطلاعات بسیار حساس و حیاتی که نیازی به تغییر آنها نیست، در این حافظه عموما در کارخانه بارگذاری می‌شوند و عموما تغییر نمی‌کنند.

Reduced-Size Multi Media Card) RS-MMC) : این نوع از کارت حافظه در گذشته معمول بود و پایه طراحی آن‌ها استاندارد MMC است. این کارت‌های حافظه اندازه فیزیکی کوچک‌تری دارند.

Rural Service Area) RSA) :‌ ناحیه جغرافیایی است که توسط اداره آمار ایلات متحده مشخص شده است. RSA شامل محدوده‌هایی که تحت نظر Metropolitan Statistical Area) MSA) نیستند نیز هست. هر دو طبقه‌بندی توسط FCC برای تعیین محدوده‌ی جغرافیایی برای فرکانس‌های ارتباطی شبکه‌های تلفن همراه و فروشندگان اینترنت بی‌سیم در دهه‌ی 80 میلادی استفاده شده است.

Rich Site Summary) RSS) : خانواده‌ای از فرمت‌های فید وب تحت XML هستند که برای نشر محتوایت بروز شده در سایت‌های خبری و وبلاگ‌ها و .. استفاده می‌شوند. فیدهای RRS در مقایسه با محتوای خود وبسایت بسیار سبک و کم حجم هستند و برای استفاده‌های موبایل که پهنای باند پایین با هزینه‌ی ترافیک بالا دارند، بسیار مناسب‌اند. فیدهای RRS تمام اطلاعات مهم در وبسایت مانند متن‌ها و عکس‌ها را منتقل کرده و تبلیغات و مطالب غیر ضروری پر حجم را حذف می‌کنند. برای خواندن فید RRS نرم افزارهای مخصوص برای موبایل‌ها و تبلت‌ها و همچینین رایانه‌های رومیزی مورد نیاز است.

Ruggedized) Rugged – مقاومتی) : این دستگاه‌ها مقاومت بالایی در هنگام کار در شرایط سخت دارند. برای مثال این دستگاه‌ها بطور پیش فرض در برابر شوک٬ آب و گرد و غبار مقاوم هستند. برای تشخیص اینکه دستگاه تا چه اندازه مقاومت دارد، سازندگان می‌توانند محصول خود را برای تایید به استاندارد ارتش آمریکا MIL-STD یا Mil-Spec بسپارند. دیگر استاندارد معمول مورد استفاده در بین سازندگان لوازم دیجیتال، گواهی‌های Ingress protection هستند که به اختصار IP نامیده می‌شوند.

battery life) Talk time) : به طور معمول به بیشترین زمانی اشاره می‌شود که می‌توان با یک گوشی موبایل به طور مداوم مکالمه کرد. این زمان مستقیما به شرایط شبکه تلفن همراه وابسته است. برای مثال، فاصله‌ی تلفن همراه از نزدیکترین دکل مخارباتی اپراتور و در حرکت بودن گوشی موبایل مانند مکالمه در ماشین در حال حرکت، در مصرف شارژ در هنگام مکالمه و در نتیجه در این مدت زمان تاثیر گذار است. مدت زمان مکالمه‌ای که توسط سازندگان اعلام می‌شود در شرایط آزمایشگاهی بوده و رسیدن به این مدت زمان در واقعیت تقریبا غیر ممکن است. این ادعاها در صورتی معیار مقایسه‌ی مناسبی هستند که از طرف یک سازنده اعلام شده باشند. چون معیار ارزیابی کمپانی‌های مختلف سازنده با هم متفاوت است. هر آنچه که در مشخصات محصول در سایت ذکر می‌شود، آمار اعلام شده از طرف کمپانی‌های سازنده است و خود تبلت‌فون این آمار را تست نکرده است.

TCP/IP : مخفف Transmission Control Protocol و Internet Protocol است. وظیفه پروتکل TCP شکستن و قطعه بندی بسته‌های اطلاعات است و پروتکل IP وظیفه‌ی مسیریابی و ارسل را بر عهده دارد. اساس کار اینترنت امروزی بر اساس این پورتکل است.

Time Division-Synchronous Code Division Multiple Access) TD-SCDMA) : نسخه‌ی 3G استاندارد برای شبکه‌های موبایل در چین است. این تکنولوژی برای قطع وابستگی به زیر ساخت‌های ارتباطی غربی و خودداری از پرداخت هزینه برای پتنت‌ها در زمینه‌های مخابراتی توسط چینی‌ها انتخاب شده است.

Tethering : در بحث شبکه‌های موبایل GSM، این تکنولوژی امکان استفاده از اینترنت گوشی موبایل در کامپیوتر یا لپ تاپ به وسیله‌ی اتصال با کابل USB یا اتصال بولوتوث را فراهم می‌آورد. در این روش گوشی موبایل به عنوان یک مودم عمل می‌کند و اتصال اینترنت را فراهم می‌کند.

texting) Text messaging) : یک سرویس ارتباطی است که امکان ارسال و دریافت پیام‌های متنی روی گوشی موبایل را فراهم می‌سازد. نام دیگر آن Short Message Service) SMS) است.

Thin Film Diode) TFD) : نوعی از تکنولوژی LCD است. TFD یک تکنولوژی ماتریس فعال است که در آن یک دیود در کنار یک پیکسل قرار می‌گیرد که امکان روشن یا خاموش شدن به طور مستقل را دارد. این تکنولوژی زمان پاسخ سریع‌تر و کنتراست بالاتر نسبت به تکنولوژی ماتریس غیر فعال را داراست. TFD کیفیت تصویر بالا و زمان پاسخ سریع نمایشگرهای TFT و مصرف انرژی و هزینه‌ی پایین STN را به طور یکجا دارد.

Thin Film Transistor) TFT) : بهترین تکنولوژی در بین تکنولوژی‌های LCD  از نظر کیفیت تصویر و زمان پاسخ است. البته مصرف انرژی بالایی دارد و گران‌تر تمام می‌شود. TFT نیز همانند TFD به تکنولژی ماتریس فعال مجهز است. این تکنولوژی زمان پاسخ سریع‌تر و کنتراست بالاتر نسبت به تکنولوژی ماتریس غیر فعال را داراست.

Theme : اصلی‌ترین بخش هر رابط کاربری، تم نام دارد. تم متشکل از مجموعه‌ای از عناصر پیوسته به هم برای ایجاد ظاهر منوها، متن ها و … است. به جای واژه‌ “تم” از واژه “پوسته” نیز گاها استفاده می‌شود. تم یا پوسته به کاربران امکان سفارشی سازی رابط کاربری دستگاه را بر طبق سلیقه‌ی خودشان می‌دهد.

To-Do list : یک برنامه سازماندهی و برنامه ریزی شخصی است که روی بیشتر گوشی‌های موبایل وجود دارد. در این برنامه می‌توان لیستی از کارهای در حال انجام یا پیش رو را یادداشت کرد که دارای برچسب‌های زمان و وضعیت هستند.

Touchscreen : منظور صفحه نمایش‌های لمسی است که به لمس دست یا قلم یا اشیا خارجی واکنش نشان می‌دهند و می‌توانند از این طریق دستورات ورودی را دریافت کنند.

Trackball : یک گوی اشاره‌گر است که به عنوان کلید حرکتی چهار جهته عمل می‌کند. با کشیدن انگشت روی این گوی می‌توان صفحه را در هر جهت دلخواه پیمایش کرد.

Transflash : همان microSD است.

Transflective : تکنولوژی‌ای است که به صفحه نمایش امکان تنظیم نور پشت زمینه با توجه به میزان نور تابیده شده بر آن را می‌دهد. این مساله تا حد زیادی نیاز به تنظیم نور به طور دستی را کاهش می‌دهد. این نوع از صفحه نمایش مزیت‌های هر دو صفحه نمایش نوع transmissive و reflective را داراست که آن را در شرایط نور بسیار کم و نور زیاد و جلوی تابش مستقیم نور خورسید کارآمد می‌سازد.

Tri-band : گوشی موبایل سه بانده از سه باند فرکانسی از چهار باند اصلی فرکانسی شبکه‌ی GSM پشتیبانی می‌کند. دو نوع اصلی گوشی‌های موبایل سه بانده، گوشی‌های باند اروپا با فرکانس 900، 1800 و 1900 مگاهرتز و گوشی‌های باند آمریکا با فرکانس 850،1800 و 1900 مگاهرتز هستند.

User Interface) UI) : رابط کاربری، قسمت ظاهری نرم افزاری سیستم عامل گوشی موبایل است که کاربر با آن در تعامل است. این اصطلاح همچنین می‌تواند به کلیدها و وردودی‌های سخت افزاری که کاربر برای تعامل و وارد کردن دستورات کنترلی از آنها استفاده می‌کند، اشاره داشته باشد. رابط‌های کاربری که کار کردن با آنها ساده‌تر است، به رابط‌های کاربری “کاربر پسند” معروفند.

UIQ : رابط کاربری سیستم عامل سیمبین است که توسط شرکت سونی اریکسون و موتورولا توسعه داده شده است. این سیستم عامل امروزه کاربرد ندارد و توسعه آن در سال 2009 متوقف شده است.

UMA : این تکنولوژی دسترسی به شبکه‌ی موبایل را با استفاده از بسته اینترنت فراهم می‌سازد. برای مثال، زمانی که اینترنت وای‌فای با ارتباط پهن باند در دسترس است، گوشی موبایل به جای استفاده از ارتباط سنتی موبایلی GSM برای انتقال صوت، از شبکه اینترنت استفاده می‌کند. این تکنولوژی بسیار شبیه به تکنولوژی VoIP است که به منظور انتقال صوت بر بستر IP طراحی شده است. برای استفاده از این تکنولوژی باید گوشی تلفن همراه امکان UMA را داشته باشد و به اینترنت پهن باند متصل باشد. تفاوت اصلی این تکنولوژی با VoIP این است که در این روش، صوت انتقالی بالاخره باید به شبکه مرکزی GSM برسد و مسیریابی و کنترل باید فقط از این طریق صورت گیرد، ولی در مبحث VoIP شرایط به کلی متفاوت است. همچنین در این ارتباط هزینه‌ها بر اساس تعرفه‌های اپراتور محاسبه می‌شوند.

Universal Mobile Telecommunications System) UMTS) : نسل سوم ارتباطی بی‌سیم است که سرعت تا 2Mbps را فراهم می‌سازد. اساس کار UMTS تکنولوژی WCDMA است.

Unlocked phone : به گوشی‌های موبایلی گفته می‌شود که جهت استفاده از سیم کارت اپراتور خاص قفل نیستند. برخی از گوشی‌های موبایل هنگام تولید از طرف کارخانه فقط برای کار با اپراتور خاص قفل می‌شوند و قادر نیستند با سیم‌کارت اپراتورهای دیگر کار کنند. گوشی‌های آنلاک به گوشی‌های بدون قفل یا گوشی‌هایی که قبلا قفل داشته‌اند گفته می‌شود.

Upload : به ارسال اطلاعات از طرف کاربر به طرف سرور آپلود گفته می‌شود. سرعت آپلود را نرخ لینک ارسال مشخص می‌سازد.

Universal Plug and Play) UPnP) : به استاندارد دو طرفه‌ای گفته می‌شود که برای اتصال لوازم دیجیتالی باسیم و بی‌سم مانند تلویزیون و …بکار گرفته می‌شود. در گوشی موبایل به امکان اتصال گوشی به لوازم دیجیتالی بطور بیسم و اشتراک اطلاعات با دستگاه دیگر، بدون نیاز به تنظیمات خاص گفته می‌شود.

Universal Serial Bus) USB) : یک رابط استاندارد برای تبادل اطلاعات بین دو دستگاه الکترونیکی است. این ارتباط توسط یک کابل سیمی انجام می‌شود. رابط مورد استفاده در کامپیوترها عموما USB است و رابط مورد استفاده در گوشی‌ها و تبلت‌ها عموما مینی‌یو‌اس‌بی است. رابط رایانه همیشه یواس‌بی است و انواع رابط‌ها در سرِ دیگر کابل می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. نسخه 1.1 یواس‌بی دارای حداکثر سرعت 1.5MB/s بود. امروز نسخه دوم و سوم USB معمول است که تا صدها برابر سرعت انتقال داده دارند. برای برخی دستگاه‌ها باید راه انداز مربوطه روی کامپیوتر نصب باشد و برخی دیگر نیازی به راه انداز ندارند و از حالت mass storage استفاده می‌کنند. کابل‌های USB همچنین برای تغذیه دستگاه‌ها و شارژ کردن گوشی‌های موبایل نیز قابل استفاده هستند.

Video Graphics Array) VGA) : یک وضوح تصویر استاندارد است که برای بیان وضوح دوربین‌ها و صفحه نمایش‌ها کاربرد دارد. این وضوح برابر با 640 در 320 پیکسل است.

Video call : تماس تصویری یکی از امکانات فراهم شده توسط شبکه‌های موبایل نسل سوم است که به کاربران امکان دیدن تصاویر ویدیویی زنده از طرف مقابل را می‌دهد. برای برقراری تماس دو طرفه، هر دو طرف تماس باید به اینترنت نسل سوم موبایل دسترسی داشته باشند و گوشی‌های موبایل سازگار با این تکنولوژی باشند.

Video Codec : کدک ویودیو قسمتی از نرم افزار پخش ویدیو است. کدک‌های ویدیویی قابلیت‌های مختلفی دارند که برای کاربردهای خاص طراحی شده‌اند. گوشی‌های موبایل قدیمی‌تر با کدک‌های نصب شده‌ی کارخانه‌ای تولید می‌شدند و فقط قادر به پخش این کدک‌های تصویری بودند. امروزه با پیشرفت سیستم عامل‌ها و سخت افزار گوشی‌های موبایل و آمدن گوشی‌های هوشمند، با نصب نرم افزارهای اضافی می‌توان بیشتر کدک‌های موجود را روی تلفن‌های هوشمند پخش کرد. کدک‌های محبوب و معروف روی موبایل H.263 در 3GP و H.264 در MPEG4 و همچنین DivX و XviD در فایل‌های avi است.

Voice dialing : تکنولوژی است که توسط آن کاربر می‌تواند با دادن فرمان صوتی مورد نظر به وسیله گوشی موبایل خود تماس برقرار نماید. این روش به دو طریق امکان‌پذیر است: یکی اینکه کاربر قبلا شکل فرمان صوتی را در گوشی موبایل ذخیره می‌کند و با بیان فرمان به شکل از پیش ضبط شده، گوشی با مخاطب مورد نظر تماس حاصل می‌کند. در روش دوم با استفاده از تکنولوژِی تشخیص صدا و تبدیل گفتار به متن، مخاطب مورد نظر کاربر را تشخیص می‌دهد. این روش ممکن است با خطاهایی همراه باشد. برای مثال مخاطبین همنام یا با نام مشابه درست تشخیص داده نشوند.

Voice mail : امکان پست صوتی توسط بیشتر اپراتورها ارایه می‌شود. این امکان شبیه به منشی تلفنی عمل می‌کند و به تماس گیرنده اجازه می‌دهد در صورتی که مخاطب در دسترس نبود، یک پیام صوتی ضبط کند. مخاطب می‌تواند در صورت تمایل هر وقت که بخواهد این پیام را گوش کند.

Voice memo : یادداشت صوتی به کاربر اجازه می‌دهد یک فایل صوتی را همانند یک یادداشت در حافظه‌ی تلفن ذخیره سازی کند. این یادداشت در برخی از گوشی‌ها محدودیت زمانی دارد.

Voice over Internet Protocol) VoIP) : این تکنولوژی امکان تبادل صوت به عنوان داده روی بستر شبکه را فراهم می‌سازد. تماس‌های تلفنی در این روش بر بستر شبکه و اینترنت برقرار می‌شوند.

Virtual Private Network) VPN) : مجموعه پروتکل‌های ارتباطی است که به کاربر امکان برقراری یک ارتباط امن با یک دستگاه خارجی از طریق بستر شبکه را از راه دور می‌دهد.

Wireless Application protocol) WAP) : یک استاندارد بین المللی برای شبکه‌های بی‌سیم است. این پروتکل بیشتر برای دسترسی به اینترنت از طریق گوشی موبایل یا تبلت استفاه می‌شود. سایت‌های WAP توسط WMLWireless Markup Language و با مرورگر WAP قابل دسترس هستند. امروزه این تکنولوژی منسوخ شده است.

Wideband Code Division Multiple Access) WCDMA) : استاندارد نسل سوم بی‌سم است که هم از انتقال صدا و هم از انتقال داده پشتیبانی کرده و تا حداکثر سرعت 384Kbps را پشتیبانی می‌کند. فرکانس مورد استفاده در اروپا 2100 مگاهرتز و در آمریکای شمالی 1900 و 850 مگاهرتز است. نام دیگر این تکنولوژی  UMTS است. این تکنولوژی قابل یکپارچه سازی با GSM نیز هست.

webOS : این سیستم عامل بر پایه لینوکس برای تلفن‌های هوشمند توسط پالم توسعه داده شده است. این سیستم زمانی توسط HP توسعه داده شد و بعد نسخه متن باز از این سیستم عامل نیز توسط این کمپانی منتشر شد.

Wi-Fi : وای‌فای یا Wireless Local Area Network) WLAN) تکنولوژی برقراری ارتباط بی‌سیم امنِ برد کوتاه بین نودهای متحرک و نقطه‌ی دسترسی است. نسخه‌ی قدیمی وای‌فای یعنی 802.11g تا سرعت 54Mbps را فراهم می‌کند. سرعت نسخه‌ی جدیدتر یعنی 802.11n تا 150Mbps در هر کانال و در مجموع تا 600Mbps است. در سال 2013 سرعت وای‌فای تا 1Gbps ارتقا یافت که با نام 802.11ac شناخته می‌شود. وای‌فای از تمام تکنولوژی‌های انتقال داده‌ی بیسیم موبایل سریع‌تر است. محدوده‌ی فیزیکی تحت پوشش وای‌فای از 30 تا 100 متر است و یک نقطه‌ی دسترسی قوی می‌تواند تا 650 متر را تحت پوشش داشته باشد.

Windows Phone OS : سیستم عامل موبایل توسعه داده شده توسط شرکت مایکروسافت است. این سیستم عامل برای اجرا به سخت افزار خیلی قوی نیاز ندارد و به راحتی توسط سخت افزارهای متوسط اجرا می‌شود. این مساله به منظور فراهم سازی تجربه‌ی کاربری بهتر است. شرکت نوکیا چندین گوشی با این سیستم عامل تولید کرده است و امروزه این سیستم عامل بسیار شبیه به سیستم عامل ویندوز شده و توسط شرکت مایکروسافت پشتیبانی می‌شود.

WLAN : همان وای‌فای است.

Windows Media Video) WMV) : یک فرمت فایل مورد استفاده توسط سیستم عامل ویندوز و مایکروسافت است. اکثر برنامه‌های پخش صوت و تصویر با کدک‌های مربوط می‌توانند این فرمت را پخش کنند.

Xenon flash : فلش‌های زنون، نور سفید طیف کاملا شدید برای عکاسی تولید می‌کنند. این فلش‌ها از لامپ‌های زنون برای تولید نور استفاده می‌کنند. این فلش‌ها نسبت به فلش‌های LED نور بیشتری تولید می‌کنند، ولی برای فیلم‌برداری قابل استفاده نیستند و همچنین مصرف انرژی بالاتری دارند.

نظرات کاربران درباره "اصطلاحات گوشی موبایل و تبلت"

Comments are closed.