نقد و بررسی گوشی هواوی پی 10 لایت

نقد و بررسی تخصصی گوشی میان رده Huawei P10 Lite

گوشی های Lite هواوی از نظر سیاست تولید، بی شباهت به گوشی های Mini سامسونگ نیستند. این گوشی ها اشتراکات کمی با گوشی های پرچمدار خود دارند که دلیل وجود این شباهت های هر چند کم، استفاده از نام پرچمدار می باشد اما در واقع هدف، فروش بیشتر این گوشی ها با استفاده از نام پرچمدارها می باشد. در ادامه به نقد و بررسی جدیدترین نسخه از گوشی های لایت این کمپانی خواهیم پرداخت.

P10-Lite-1طراحی جالب هواوی برای نسخه لایت گوشی P10 باعث شده تا انتقادات وارده به نسخه قدیمی این سری زیاد گریبان گیر این مدل نباشد. هر چند گوشی P10 Lite از طراحی و خمیدگی ها و انتهای لبه های زیبایی که در قاب گوشی P10 بود بی بهره می باشد. با این حال در مجموع گوشی P10 Lite ویژگی های را که برای این گوشی می توانست مناسب باشد از گوشی P10 به ارث برده است و در نتیجه یک گوشی بسیار زیبا از نظر طراحی می باشد در حالی که گوشی P9 Lite  از نظر طراحی و زیبایی زیاد خوشایند نبود و انتقاداتی به P9 Lite در این زمینه وارد بوده است.

اما مهمتر از طراحی و ظاهر گوشی، حافظه داخلی P10 Lite دو برابر حافظه داخلی P9 Lite بوده و از امکان شارژ سریع نیز برخوردار می باشد. چیپست به کار رفته در P10 Lite نیز یک چیپست کارآمد و مناسب این گوشی می باشد که در کنار آخرین ورژن از سیستم عامل آندروید، کارایی خوبی را برای کاربر به ارمغان می آورد. استفاده از آخرین ورژن برنامه دوربین هواوی در گرفتن بیشترین بهره از دوربین 12MP گوشی بسیار مناسب به نظر می رسد و همچنین صفحه نمایش 5.2 اینچی با کیفیت Full HD نیز یک پکیج قدرتمند را در اختیار کاربر می گذارد.

P10-Lite-overview

گوشی های Mini سامسونگ و همچنین گوشی های Lite هواوی همیشه قسمتی از سیاست های این دو شرکت بوده اند که برای این دو شرکت سودآوری خوبی نیز به همراه داشته اند. هواوی امسال نیز مثل همیشه با تولید گوشی P10 Lite به این روند ادامه داده و حتی نسخه 2017  و بهبود یافته گوشی P8 Lite را نیز امسال رونمایی و تولید کرده است. هر چند این دو گوشی از نظر امکانات سخت افزاری و نرم افزاری تقریبا یکسان و شبیه به یکدیگر هستند، اما مطمئنا هواوی برنامه های متفاوتی برای این دو گوشی در نظر گرفته است.

اما موضوع وقتی جالب تر می شود که بدانید گوشی P8 Lite 2017 همچنین به نام های P9 Lite 2017, Honor8 Lite, Nova Lite نیز شناخته می شود که هدف از این کار پوشش دادن قسمت بزرگی از بازار توسط هواوی به وسیله این گوشی می باشد.

اما گوشی P10 Lite نیز قسمتی از برنامه هواوی برای در اختیار گرفتن بازار گوشی های میان رده می باشد. قیمت بسیار مناسب این گوشی و همچنین امکانات جالبی که این گوشی با خود به همراه دارد که در ادامه به نقد و بررسی آن ها خواهیم پرداخت، مواردی می باشند که این گوشی را متمایز کرده و احتمال موفقیت آن را بالا می برند.

P10-Lite-2

طراحی:

ابعاد گوشی P10 Lite برابر با 146.5x72x7.2mm و وزن  گوشی برابر با 146 گرم می باشد که بسیار شبیه به P9 Lite و P8 Lite 2017 می باشد. اما در مقایسه با پرچمدار P10 ، گوشی P10 Lite به اندازه 3 میلی متر عرض بیشتر و به اندازه 1 میلی متر طول بیشتری داشته و همچنین صفحه نمایش 5.2 اینچی این گوشی نیز در مقایسه با صفحه نمایش 5.1 اینچی P10 بزرگتر می باشد.

از نظر ظاهری، گوشی P10 Lite بیشتر از اینکه شبیه به گوشی P10 باشد، به گوشی های P8 Lite و همچنین P9 Lite شباهت بیشتری دارد اما با این وجود باز هم نسبت به این دو گوشی نیز از نظر ظاهری نیز بهبود هایی داشته و زیباتر می باشد.

P10-Lite-3

گوشی P10 Lite یک نمونه عالی دیگر از طراحی شیشه ای دو تایی می باشد. فریم فلزی که دو لایه شیشه ای را نیز به یکدیگر چسبانده است، ضمن رنگ زیبایی که دارد، در دست گرفتن گوشی را نیز راحت تر کرده و خطر افتادن گوشی از دست را کمتر می کند.

گوشی P10 Lite مانند گوشی های Honor 8 و P9 مجهز به سنسور اثر انگشت مربع شکلی در قسمت پشت گوشی می باشد که همیشه روشن و آماده به کار می باشد. گوشی P8 Lite 2017 نیز یک سنسور اثر انگشت در قسمت پشت خود دارد که دایره شکل بوده و تنها تفاوت محسوس در ظاهر بین این دو گوشی می باشد.

P10-Lite4

درکل می توان گفت که با توجه به قیمت مناسب و معقول این گوشی، P10 Lite یک گوشی زیبا از نظر ظاهری و با کیفیت ساخت ستودنی می باشد که ارزش خرید بالایی دارد. همان طور که اشاره شد تنها ایراد می توانست بر ظاهر گوشی که مبتنی بر طراحی شیشه ای دوتایی می باشد وارد شود که در دست نگه داشتن این گوشی را سخت می کرد اما با توجه به فریم فلزی به کار رفته در این گوشی، این مشکل نیز حل شده و در دست نگه داشتن گوشی نیز به راحتی امکان پذیر می باشد.

P10-Lite-5

صفحه نمایش:

گوشی P10 Lite مجهز به یک صفحه نمایش 5.2 اینچی و پنل LTPS IPS LCD می باشد . اندازه صفحه نمایش آن 0.1 اینچ بزرگتر از صفحه نمایش پرچمدار P10 می باشد. رزولوشن صفحه نمایش همان 1080p می باشد که با رزولوشن P10 برابر است اما تراکم پیکسلی صفحه نمایش 424ppi می باشد. رزولوشن این صفحه نمایش با توجه به سایز صفحه نمایش کاملا کافی بوده و صفحه نمایش به میزان بسیار خوبی شارپ می باشد.

P10-Lite-screen-overview

هواوی برای صفحه نمایش گوشی P10 Lite خود کنتوراست فوق العاده 1500:1  را به کاربران خود وعده داده بود و در تست های انجام شده روی این گوشی نیز مشخص شد که کنتوراست صفحه نمایش مطابق وعده هواوی می باشد. پنل IPS LCD به کار رفته در این گوشی، میزان حداکثر روشنایی 560nits را در اختیار کابر می گذارد که در این حالت نرخ کنتوراست صفحه نمایش به 1595:1 نیز می رسد.

با توجه به تست های انجام شده روی این گوشی، عملکرد صفحه نمایش گوشی در فضای باز و زیر نور آفتاب متوسط بوده و به این دلیل هنگام استفاده از گوشی زیر نور آفتاب و در فضای باز، باید از حداکثر روشنایی صفحه نمایش گوشی استفاده نمایید.

باتری:

P10 Lite از یک باتری 3000mAh استفاده می کند که مهر و موم شده و غیر قابل تعویض می باشد. شارژری که همراه با گوشی در اختیار کاربر قرار می گیرد، توانایی خروجی 5V/2A و همچنین 9V/2A را دارد که به معنی توان خروجی بالا 18W  می باشد.

با استفاده از این شارژر که همراه با گوشی عرضه می شود، می توانید باتری گوشی P10 Lite را در مدت 30 دقیقه به میزان 37 درصد شارژ نمایید. همچنین این شارژر قادر به شارژ کامل باتری گوشی در مدت 2 ساعت و 30 دقیقه می باشد.

باتری این گوشی توانایی روشن نگه داشتن گوشی به مدت 62 ساعت را دارد که با توجه به چیپست 16 نانو متری به کار رفته در این گوشی یک عدد متوسط می باشد. اما عملکرد باتری گوشی در تست هایی که بر روی باتری گوشی انجام می شود از جمله تماس صوتی، پخش ویدیو و وب گردی، خوب و قابل قبول می باشد که این تفاوت در عملکرد باتری گوشی هنگام استفاده از گوشی و هنگام استفاده نکردن آن به دلیل مصرف بالای باتری گوشی در حالت Standby می باشد.

P10-Lite-battery-overview

 

نرم افزار:

گوشی P10 Lite از رام خود شرکت هواوی به نام EMUI استفاده می کند که در واقع یک رابط کاربری شخصی سازی شده توسط هواوی می باشد و اکنون ورژن 5.1 آن روی P10 Lite نصب می باشد. سیستم عامل گوشی مبتنی بر Android 7 Nougat می باشد. هواوی تغییرات زیبایی را در رابط کاربری خود و امکانات مربوط به این رابط کاربری به وجود آورده است که برای مثال می توان به تم های مختلفی که با رنگ بندی های مختلف مطابق سلیقه های مختلفی می باشند اشاره کرد.

P10-Lite-6

رابط کاربری EMUI همواره یکی از رابط های کاربری پر طرفدار اندروید بوده است که شخصی سازی های زیاد و جالبی را می توان روی آن انجام داد. امکانات جالبی مثل صفحه قفل زیبا و نواری که با کشیدن قسمت پایین صفحه قفل به بالا مانند گوشی های iPhone باز می شود و میان برهایی در آن برای دسترسی راحت وجود دارد، عوض شدن عکس زمینه صفحه قفل در هر بار که صفحه نمایش گوشی را روشن می کنید و آزادی عمل بسیار زیادی که در شخصی سازی رابط کاربری گوشی همراه در اختیار شما می گذارد تا یک تجربه کاربری بسیار خوب و مطابق میل خود را داشته باشید، طراحی تم های مختلف و مطابق سلیقه های مختلف، فضای نوتیفیکیشن با طراحی زیبا، همگی از امکانات ظاهری این رابط کاربری می باشند که البته این ویژگی های ظاهری تمام کارایی و قابلیت های EMUI نمی باشند.

در رابط کاربری EMUI از یادگیری ماشینی بهره برده شده است که در واقع به کمک این ویژگی، گوشی با به یاد سپردن و توجه به کارهایی که کاربر در هر برنامه انجام می دهد، مقدار مناسبی از CPU, GPU و دیگر منابع سیستم عامل را به هر برنامه اختصاص می دهد که در نتیجه باعث بالا رفتن کارایی گوشی، اجرا سریع برنامه و همچنین بالا رفتن سرعت پاسخ گویی به کاربر میشود.

همپنین دو حالت ذخیره انرژی در مواردی که شارژ گوشی رو به اتمام است وجود دارد. در حالت اول که Power Saving نام دارد، برخی محدودیت هایی بر روی سخت افزار و نرم افزار گوشی اعمال می شود تا مصرف باتری کمتر شود. در حالت دوم که Ultar Power Saving نام دارد، یک عکس زمینه سیاه رنگ به همراه شش عدد میان بر برای انجام شش کار مختلف ظاهر می شود که البته می توان این شش میان بر را تغییر داده و شخصی سازی کرد. همچنین در این حالت فقط یک برنامه می تواند روی رم گوشی در حال اجرا باشد و گرفتن عکس از صفحه نمایش یا همان Screenshot نیز غیر فعال می شود.

هواوی ادعا می کند که با فعال کردن این حالت از ذخیره انرژی، مصرف باتری 3 برابر کاهش یافته و در نتیجه گوشی به مدت 3 برابر بیشتر در مقایسه با حالت عادی روشن خواهد ماند.

EMUI همچنین امکان استفاده از دو نمونه از یک برنامه را برای کاربر فراهم می کند که به کمک این ویژگی کاربر می تواند از دو حساب مختلف یک شبکه اجتماعی به طور همزمان در گوشی خود استفاده کند.

کارایی:

گوشی P10 Lite از چیپست Kirin 658 که ساخت HiSilicon یعنی خود هواوی می باشد بهره می برد. مانند بسیاری از چیپست های موجود روی گوشی های میان رده، چیپست Kirin 658 نیز از یک پردازنده هشت هسته استفاده می کند که فرکانس چهار هسته آن 2.36GHz و فرکانس چهار هسته دیگر آن 1.7GHz می باشد. پردازنده گرافیکی به کار رفته در P10 Lite پردازنده Mali-T830 می باشد که یک پردازنده دو هسته می باشد. همچنین مقدار حافظه رم در نظر گرفته شده برای این گوشی 3 یا 4 گیگابایت می باشد که به مدل گوشی بستگی دارد. چیپست Kirin 658 به کار رفته در گوشی یک چیپست 16 نانو متری می باشد که کارایی بالایی داشته و در عین حال حتی در شرایطی که کاربر استفاده سنگینی از گوشی داشته باشد و یا چندین برنامه را به طور همزمان اجرا نماید، گوشی داغ نمی کند.

P10-Lite-7

در کل می توان گفت که گوشی P10 Lite طراحی شده است تا نیازهای روزمره کاربران را به راحتی و بدون هیچ مشکلی برآورده کند. در تست های انجام شده روی این گوشی، P10 Lite برنامه های محبوب و همچنین بازی های محبوبی را که فراگیر شده اند، به راحتی و بدون هیچ مشکلی و بدون داغ کردن گوشی اجرا کرده و یک عملکرد متعادل را از خود به نمایش گذاشت که برای یک گوشی میان رده کافی نیز به نظر می رسد.

با توجه به قیمتی که هواوی برای این گوشی در نظر گرفته است، می توان ادعا کرد که P10 Lite تمامی انتظارات کاربرانش را در کلاس خود به خوبی برآورده کرده و حتی زیر فشار و استفاده سنگین از گوشی نیز عملکرد خوب و قابل قبولی دارد.

دوربین:

گوشی P10 Lite به یک دوربین 12MP با دریچه دیافراگم F/2.2 به عنوان دوربین اصلی خود مجهز شده است که امکان اتوفوکوس با تشخیص فاز را نیز دارد. برای عکس برداری در شرایط نوری ضعیف و بد یک عدد فلش LED نیز برای این دوربین در نظر گرفته شده است. سنسور دوربین به کار رفته در P10 Lite همان سنسور به کار رفته در دوربین گوشی های P9 و Honor 8 و Huawei nova می باشد.

P10-Lite-8

برنامه دوربین مربوط به این گوشی همان برنامه دوربین به کار رفته در گوشی های P9 و P10 می باشد. گزینه های مختلف مربوط به تنظیمات دوربین در یک منو قرار دارند که کاربر می تواند با کشیدن انگشت خود به سمت بالا یا پایین صفحه نمایش، به این منو دسترسی داشته باشد. این منو همچنین حالت های مختلف عکاسی مثل HDR, Panorama, Pro, Beauty, All focus و Light Painting را نیز شامل می شود.

P10-Lite-9

کیفیت عکس:

در عکس های 12MP که با دوربین P10 Lite و در شرایط نوری مناسب ثبت شدند، جزئیات بیشتر از مقدار کافی را بوده و محدوده دینامیکی عکس ها نیز بسیار خوب می باشد. سطح نویز پایین نگه داشته شده و تصاویر نیز به میزان مناسبی شارپ بوده و رنگ ها بسیار طبیعی می باشند و همه ی این موارد با در نظر گرفتن قیمت گوشی هواوی امکانات بسیار خوب و کیفیت بالایی می باشد.

P10-Lite-10

در دوربین P10 Lite یک امکان تحت نام All Focus نیز وجود دارد که امکان جالبی می باشد. با استفاده از این امکان، چندین عکس 6MP با فوکوس های مختلف گرفته شده و سپس کاربر تصویر مورد نظر خود را با فوکوس مورد نظر خود، از بین این تصاویر ثبت شده انتخاب می نماید. بیشتر سازنده ها این امکان را با نام های دیگری در گوشی های خود به کار برده اند و به کار برده شدن این امکان توسط هواوی در P10 Lite می تواند یک خبر خوب برای علاقه مندان این برند باشد. All Focus به خوبی کار می کند، سرعت ثبت تصاویر بالایی دارد و تصاویر ثبت شده در این حالت دارای کیفیت بسیار مناسب و خوبی نیز می باشند.

برای عکس برداری در شرایط نوری ضعیف و یا به عبارت دیگر هنگام شب با P10 Lite در صورت در اختیار داشتن یک سه پایه عکاسی و یا حداقل مستقر کردن گوشی در یک جای ثابت، با استفاده از امکان Light Painting که البته عکس های 6MP ثبت می کند و با استفاده از تنظیمات پیش فرضی که در این امکان قرار داده شده است، می توانید عکس هایی ثبت نمایید که نورهای در حال حرکت را ثبت می کند که این حالت شباهت هایی به عکاسی حرفه ای نیز دارد.

P10-Lite-12

اما عکس هایی که شب هنگام و با تنظیمات معمولی گوشی و بدون استفاده از حالت های موجود در دوبین گوشی گرفته می شوند، دارای سطح پایینی از نویز تصاویر و دقت رنگ بالایی می باشند. هر چند سطح جزئیات در این شرایط چشم گیر نمی باشد، با این وجود کیفیت عکس های P10 Lite با توجه به میان رده بودن گوشی و قیمت مناسب آن در این شرایط نیز بسیار عالی و مورد قبول می باشد.

P10-Lite-13

دوربین سلفی P10 Lite یک دوربین 8MP می باشد که تصاویر 3264×2448 پیکسلی ثبت می کند و دارای لنزی با دریچه دیافراگم f/2.0 می باشد. در عکس برداری سلفی با این گوشی، به صورت پیش فرض تنظیماتی در دوربین قرار داده شده است که با قرار دادن ماسکی در تصویر ثبت شده، لکه ها را از بین برده و به زیباتر شدن عکس کمک می کند.

P10-Lite-14

در شرایطی که این امکان را غیر فعال کرده و اقدام به ثبت تصاویر سلفی نمایید، سطح جزئیات پایین آمده، نویز تصاویر بیشتر شده، محدوده دینامیکی نیز کاهش یافته و رنگ ها نیز کمی شسته به نظر می رسند.

کیفیت ویدیو:

گوشی P10 Lite می تواند ویدیوهای 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه را ثبت نماید. امکان ثبت ویدیو با کیفیت 1080p و سرعت 60 فریم بر ثانیه یا کیفیت 4K در این گوشی وجود نداشته اما امکان ثبت ویدیو اسلوموشن با سرعت 120 فریم بر ثانیه در این گوشی میسر می باشد.

کیفیت ویدیوهای ثبت شده با P10 Lite آن طور که از این گوشی انتظار می رفت بالا نبوده و میزان شارپ بودن آن قابل رقابت با گوشی های رقیب نمی باشد. محدوده دینامیکی نیز پایین تر از محدوده دینامیکی گوشی های رقیب P10 Lite بوده اما سطح نویز پایین بوده و کنتوراست و رنگ بسیار خوب می باشد.

جمع بندی:

گوشی P10 Lite طبیعتا تمامی امکاناتی را که در گوشی پرچمدار P10 موجود می باشد با خود به همراه ندارد اما با توجه به قیمت و امکاناتی که دارد یک گوشی بسیار خوب در کلاس خود محسوب می شود.

ظاهر زیبا و کیفیت ساخت بالا، صفحه نمایش با رزولوشن بالا، عملکرد سخت افزاری بسیار خوب، دوربین کارآمد و قدرت پردازش نرم افزاری بالا از جمله ویژگی های خوب این گوشی می باشد که در کنار قیمت مناسب آن، می تواند پیشنهاد بسیار خوبی برای کاربرانی که دنبال یک گوشی میان رده با قیمت مناسبی هستند، باشد.

P10-Lite-15

گوشی P10 Lite تنها گوشی با قیمت مناسب که جایگزین مدل های قدرتمند تر است نمی باشد. گوشی های Nova 2 و P8 Lite 2017 نیز دیگر گوشی های هواوی می باشند که به عنوان جایگزین گوشی های قدرتمند تر هواوی روانه بازار شده اند.

اما هواوی تنها شرکتی نمی باشد که اقدام به ساخت گوشی های میان رده به عنوان جایگزینی برای گوشی های قدرتمند خود کرده است. سامسونگ نیز گوشی های سری Mini خود را به عنوان جایگزین گوشی های Galaxy S تولید می کرد که البته در سال های اخیر گوشی های سری A و سری J را به عنوان گوشی های میان رده خود به بازار عرضه می کند و دیگر خبری از گوشی های Mini سامسونگ در بازار نیست. اما اگر بخواهیم شرکتی را که بهترین گوشی های میان رده را به عنوان جایگزین پرچمدارهای خود تولید می کند نام ببریم، آن شرکت سونی می باشد که گوشی های میان رده بسیار خوبی را تولید و عرضه می کند.

در نهایت گوشی P10 Lite نیز با توجه به امکاناتی که دارد، کاملا توانایی جلب نظر کاربران به سمت خود را دارد. P10 Lite یک گوشی با قیمت مناسب می باشد که امکانات بسیار خوب و بهتری را در مقایسه با گوشی P9 Lite در اختیار کاربر می گذارد. طراحی زیباتر، حافظه داخلی بیشتر، چیپست قدرتمندتر و امکان شارژ سریع و آخرین نسخه اندروید از جمله ویژگی های خوب این گوشی در مقایسه با گوشی های قبلی این سری می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی تخصصی گوشی میان رده Huawei P10 Lite"

  1. سلام امیدوارم حالتون خوب باشه
    من میخوام گوشی بگیرم بین این سه گوشی کدومو انتخاب کنم بنظرتون
    P۱۰lite و LG Q۶ و j۷pro
    اولویت منم
    *ارزش خرید بالاتر گوشی(هزینه در مقابل کارایی)*
    منظورم از کارایی ; دوربین ٫ صفحه نمایش و سرعت اینترنت و در انتها سخت افزار و باطری هست
    اگر گوشی توی این بازه قیمتی(حداکثر 1.200.000تومان)با توجه به اولویت های من هست لطفا معرفی کنید
    با تشکر از راهنماییتون