نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ گیر اس 2

نقد و بررسی ساعت هوشمند Samsung Gear S2

معرفی ساعت هوشمند Samsung Gear S2

مسلما سامسونگ یکی از پیشکسوتان بزرگ صنعت ساعت‌های هوشمند است که محصولاتش به خوبی در کشور ما نیز مطرح شده و به فروش می‌رسند. این غول دنیای دیجیتال کره‌ای محصولات موفق زیادی در این زمینه ارایه کرده که بدون شک ساعت هوشمند Gear S2 بارزترین مثال برای اثبات این ادعا می‌باشد.

Gear S2 متفاوت‌ترین ساعت هوشمند سامسونگ در نوع خود می‌باشد. این محصول اولین ساعت هوشمند با صفحه نمایش فرم گرد می‌باشد. همچنین این ساعت از حیث استاندارد سازی سیستم‌عامل اندروید پوشیدنی در گجت‌هایی مانند ساعت‌های هوشمند، هم می‌تواند حرکت رو به جلو و هم رو به عقب از این کمپانی محسوب شود.

در واقع نتیجه استفاده از سیستم‌عامل سفارشی‌سازی شده Tizen روی این دستگاه، نشان داده که این پلت‌فرم اختصاصی سامسونگ می‌تواند برگ برنده چنین محصولاتی در برابر محصولات عرضه شده با پلت‌فرم‌های گوگل و اپل باشد. بالاخره سامسونگ با توسعه و اصلاح این سیستم‌عامل توانست به ثبات خوبی در گجت‌های پوشیدنی خود برسد و چنین قابلیتی به سامسونگ اجازه می‌دهد در برخی از محصولات از گزینه‌های جایگزین مانند اندروید پوشیدنی نیز استفاده کند که در دست داشتن دو گزینه متفاوت برای استفاده در این گجت‌ها خود یک مزیت رقابتی تلقی می‌شود.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ گیر اس 2 - نسخه ها

قبل از اینکه به بررسی جامع ساعت هوشمند سامسونگ Gear S2 بپردازیم، باید اشاره کنیم که این ساعت در سه نسخه متفاوت عرضه می‌شود. دو ساعت Gear S2 و S2 Classic از سخت‌افزار مشترکی برخوردار هستند، اما تفاوت‌هاهی جزیی در طراحی و ساخت دارند. سومین نسخه که نسخه سیم کارت‌خور می‌باشد، ساعت Gear S2 3G می‌باشد که ارتباطات 3G را فراهم می‌کند. نسخه سیم‌کارت‌خور ضخامت و وزن بیشتری دارد و از چیپست متفاوتی بهره می‌برد.

اینفوگرافی ساعت سامسونگ Gear S2

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S2 - اینفوگرافی

معایب ساعت هوشمند سامسونگ Gear S2

  • نبود اسپیکر (برخلاف مدل قبلی)
  • نبود اپ استور پر محتوا و کمبود اپلیکیشن‌های شخص ثالث در سیستم‌عامل تایزن
  • عدم پشتیبانی از iOS

ابتدا بهتر است درباره نسخه‌های این ساعت هوشمند حرف بزنیم. همانطور که گفتیم سه نسخه برای این ساعت طراحی شده است. نسخه پایه – Gear S2 – که هدف اصلی ما از این نقد و بررسی می‌باشد، طراحی و ساخت فوق‌العاده‌ای دارد و بدنه یکپارچه و بندهای سلیکونی اصلی‌ترین ویژگی‌های طراحی آن می‌باشند. نسخه دوم، Gear S2 Classic است که با تفاوت‌های جزیی و بندهای استاندارد که به راحتی قابل جداسازی هستند، عرضه می‌شود.

 

سومین مدل، نسخه 3G می‌باشد که در نگاه اول شاید نتوانید تفاوت آن با نسخه پایه را تشخیص دهید، اما در واقع این نسخه کمی بزرگتر، حجیم‌تر و سنگین‌تر است. بدین شکل خط تولید ساعت‌های هوشمند نسل دوم گیر اس مانند ساعت‌های LG watch Urbane با نسخه سیم‌کارت خور تکمیل می‌شود.

گجت‌های پوشیدنی به لطف استانداردسازی، تطابق‌پذیری با دستگاه‌های مختلف و همچنین رسیدن به فرم یکسان و ثابت (نه مثل ساعت‌های هوشمند قدیمی با طراحی‌های عجیب) توانسته‌اند به مرحله بلوغی که برای موفقیت و فراگیر شدن هر تکنولوژی لازم است برسند. به نظر می‌رسد سامسونگ با بهره‌گیری از تجربیات چندین ساله خود در زمینه طراحی ساعت‌های هوشمند، تصمیم گرفته روند طراحی این دستگاه‌ها را به شکل معمول‌تر درآورده و با طراحی بی‌نظیر خود، محصولی کاملا رقابتی برای این بازار ارایه کند. باید اعتراف کنیم که کره‌ای‌ها در تحقق هدف خود در حد قابل قبولی موفق بوده‌اند.

همانطور که گفتیم، سامسونگ با در دست نگه داشتن روش جایگزین برای گجت‌های پوشیدنی (اندروید پوشیدنی)، حرکت هوشمندانه‌ای در این رقابت تنگاتنگ بین کمپانی‌های مطرح زده است. بطوری که اکثر محصولات طراحی شده در این رده، با سیستم‌عامل Android Wear عرضه می‌شوند و سامسونگ با داشتن حق انتخاب در استفاده از سیستم‌عامل، می‌تواند آینده خوبی را در بازار ساعت‌های هوشمند برای خود رقم بزند.

بسته‌بندی ساعت Samsung Gear S2

این دستگاه با بسته‌بندی و جعبه بسیار جذاب و غیر معمول عرضه می‌شود. این جعبه از دو قسمت دایره‌ای تشکیل شده که می‌تواند با جعبه عطر و یا هر چیز دیگر اشتباه گرفته شود. محتویات جعبه بسیار کامل و بدون نقص است. بعد از باز کردن جعبه، با خود ساعت روبرو می‌شوید که بندهای آن متصل شده و آماده استفاده است.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ گیر اس 2 - بسته بندی

در اکثر بسته‌بندی‌هایی که از این ساعت دیده‌ایم، فقط مدل اسپورت Gear S2 یا همان مدل پایه دارای بند اضافی می‌باشد. بند دوم از لحاظ اندازه کمی با بند روی ساعت متفاوت است و می‌توانید از هر کدام که به مچ دست‌تان مناسب است استفاده کنید. البته باید اشاره کنیم که علاوه بر طول بندها، زاویه انحنای آنها نیز فرق دارد. شاید با خود فکر کنید که این نکته چندان اهمیتی نداشته باشد، اما فیت شدن ساعت روی دست‌تان (با توجه به زاویه انحنای بندها) موضوع کم اهمیتی نیست.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S2

داخل جعبه ساعت هوشمند Samsung Galaxy Gear S2 می‌توانید شارژر 5 ولتی با آمپر 0.7 با پورت استاندارد microUSB و استند شارژر را پیدا کنید. از آنجایی که شارژ دستگاه به شکل بی‌سیم و با قرار گرفتن ساعت روی استند انجام می‌گیرد، پس طبیعی است که روی بدنه دستگاه هیچ درگاهی وجود نداشته باشد.

طراحی و کیفیت ساخت ساعت هوشمند سامسونگ Gear S2

همانطور که می‌دانید صنعت ساعت‌های هوشمند از دو کلاس طراحی کاملا مختلف تبعیت می‌کند. در یک طرف، ساعت‌های هوشمند متمرکز شده روی کنترل فعالیت‌های ورزشی و سلامتی قرار دارند و در طرف دیگر ساعت‌های هوشمندی که با تکنولوژی‌های روز سعی بر برطرف کردن نیازهای کاربران از اسمارت‌فون‌ها دارند. بهترین مثال برای این دو دسته به ترتیب ساعت‌های هوشمند اپل و ساعت Gear S می‌باشد.

البته ساعت‌های هوشمندی نیز وجود دارند که با تحقق هر دو هدف طراحی شده‌اند که اسمارت‌واچ Gear S2 از آن دسته می‌باشد. شاید چنین استراتژی برای نسل جدید هر تکنولوژی، تحول عظیم و خیره کننده‌ای نباشد، اما این طراحی جدید به منزله تغییر موضع سامسونگ از طراحی‌های ساعت‌های هوشمندش تلقی می‌شود. Gear S2 در واقع می‌تواند اولین ساعت هوشمند سامسونگ با هدف کاملا تجاری و بدون منافات با خواسته‌ها و نیازهای کاربران باشد.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S2 - طراحی

وقت آن است که نگاهی دقیق‌تر به دو طراحی مختلف این محصول بیندازیم. نسخه پایه و یا همان اسپورت با طراحی گرد و بندهای استاندارد (به شکل پیش‌فرض از جنس سیلیکون) و لبه‌های تراش داده شده، کیفیت بی‌نظیری دارد. اما همواره موفقیت و میزان فروش این ساعت تحت‌الشعاع نسخه کلاسیک آن قرار گرفته.

نسخه کلاسیک ساعت هوشمند Samsung Gear S2 طراحی کاملا شبیه به یک ساعت کلاسیک دارد و ممکن است حتی با یک ساعت غیر هوشمند اشتباه گرفته شود. حلقه کنترلی در این نسخه نیز وجود دارد که البته در این طراحی کمی از صفحه نمایش بالاتر قرار گرفته است. اگر به خوش استیل بودن و زیبایی محصول اهمیت بیشتری می‌دهید، پیشنهاد ما خرید ساعت هوشمند Gear S2 Classic است.

به هر حال اگر به محصولات اسپورت و طراحی بروزتر علاقه دارید، خرید نسخه اصلی این ساعت با توجه به کمتر بودن قیمت خرید آن نسبت به نسخه کلاسیک به صرفه‌تر است.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S2 - خوش دستی

سراغ طراحی نسخه پایه بر می‌گردیم. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، بدنه ساعت در هر دو رنگ‌بندی نقره‌ای و مشکی تماما از جنس فلز صاف و نرم طراحی شده. بندهای ساعت نیز از جنس سیلیکون بوده و رنگ آنها کاملا با رنگ بدنه مطابقت دارد. بندهای ساعت از مکانیزم خاصی برای اتصال و یا جدا شدن از بدنه ساعت پیروی می‌کنند که این قابلیت جداسازی باعث می‌شود به راحتی بندهایی با رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف را امتجان کرد. در پشت محفظه اصلی ساعت، درست مانند ساعت‌های معمولی چهار پیچ تعبیه شده که با باز کردن آن می‌توان به درون محفظه دسترسی پیدا کرد.

شاید با شنیدن اینکه بندهای Gear S2 از سیلیکون است، ذهنیت بدی درباره جفت و جور شدن آن روی مچ دست‌تان شکل بگیرد. اما واقعیت امر این است که این ساعت یکی از بهترین محصولات از لحاظ خوش‌دست بودن و چفت شدن روی مچ دست است. وزن مناسب دستگاه و ضخامت ناچیز آن از دیگر نکات مثبت طراحی آن است. البته طراحی سگک ساعت چندان مناسب به نظر نمی‌رسد و برخلاف طراحی بدنه و بندها، طراحی دلچسبی ندارد.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S2 - قطعات

صحبت از ابعاد و اندازه شد. بهتر است بدانید که Gear S2 در مقایسه با سایر ساعت‌های هوشمند گرد صفحه، یکی از کوچکترین اندازه‌ها را دارد. ابعاد دقیق آن 49.8×42.3×11.4 میلی‌متر برای نسخه پایه یا اسپورت، 39.9×43.6×11.4 میلی‌متر برای نسخه کلاسیک و 44×51.8×13.4 میلی‌متر برای نسخه 3G می‌باشد. قطر صفحه نمایش نیز برابر با 31 میلی‌متر است که از ساعت‌هایی همچون ال‌جی واچ Urbane یا موتورولا موتو 360 کوچکتر است. وزن دستگاه نیز که بسته به نسخه ساعت بین 47 تا 51 گرم است، از دو ساعت اشاره شده کمتر می‌باشد. البته باید بگوییم که اگر به دنبال خرید ساعت هوشمند با صفحه نمایش بزرگ هستید، Gear S2 ممکن است چندان به مذاقتان خوش نیاید.

بررسی سخت‌افزاری ساعت هوشمند سامسونگ Gear S2

کمپانی سامسونگ از ابتدای کار سعی کرده از استانداردهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری رایج در ساعت‌های هوشمند تبعیت نکرده و شیوه خاص خود را پی‌ریزی کند. با وجود شباهت‌های زیاد ساعت‌های هوشمند سامسونگ با سایر رقبا، محصولات کره‌ای‌ها همواره ویژگی‌های متفاوت و منحصر کننده‌ای دارا هستند که Gear S2 نیز شامل این قاعده می‌شود.

سامسونگ از صفحه نمایش با کیفیتی در Gear S2 استفاده کرده است. این صفحه نمایش گرد که از نوع superAMOLED می‌باشد، طبیعتا نمایش رنگ‌های با کیفیت‌تری نسبت به صفحه نمایش‌های P-OLED که در رقبای این محصول استفاده شده، دارد. اندازه 1.2 اینچی برای این پنل، از آنچه در صفحه نمایش محصولات موتورولا، هواوی و ال‌جی دیده‌ایم کوچک‌تر است. با این ابعاد کوچک برای این صفحه نمایش و همچنین رزولوشن 360×360، تراکم پیکسلی آن برابر با 302ppi می‌شود که برای یک ساعت هوشمند فوق‌العاده است.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S2 - صفحه نمایش

همانطور که انتظار می‌رفت، کنتراست و روشنایی صفحه نمایش عالی است. بازخورد نور در حد مینیمم بوده و عملکرد آن در زیر تابش نور مستقیم آفتاب نیز خوب است.

نکته نامید کننده درباره این صفحه نمایش، نبود هیچ محافظ صفحه گوریلا یا یاقوتی می‌باشد. البته کمپانی‌های دیگری جور سامسونگ را کشیده و اقدام به طراحی محافظ صفحه‌های ضد خش برای Gear S2 کرده‌اند که به راحتی می‌توان از بازار تهیه کرد.

سایر مشخصات فنی این ساعت‌ها شامل چیپست اگزینوس 3250 یا کوالکام MSM8×26 می‌باشد که دومی در نسخه 3G استفاده شده است. هر دو چیپست دارای دو هسته با کلاک 1.0 گیگاهرتز هستند. چیپست‌های اشاره شده به مانند سایر رقبای این ساعت با حافظه رم 512 مگابایتی و حافظه داخلی 4 گیگابایتی ترکیب شده‌اند.

بخش سنسورها برای تمامی نسخه‌ها یکسان بوده و شامل سنسورهای ضربان قلب، ژیروسکوپ، شتاب‌سنج، فشار سنج و سنجش نور محیط می‌باشد. حسگر سنجش نور محیط به خوبی کار می‌کند، البته استفاده از این حسگر در ساعت‌های هوشمند کمی عجیب و نادر است.

در کنار امکانات ارتباطی Gear S2، نسخه 3G به لطف چیپست متفاوتش از مزیت منحصر بفردی برخوردار است – GPS. دارا بودن چنین امکانی در ساعت‌های هوشمند طبیعتا مزیت‌های زیادی را می‌تواند در بر داشته باشد که بزرگترین آن، محل‌یابی موقعیت ساعت‌تان می‌باشد.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S2 - ارتباطات

بخش ارتباطات تمامی گزینه‌های معمول برای ساعت‌های هوشمند را شامل می‌شود. بلوتوث اولین و طبیعتا مهمترین گزینه ارتباطی برای همگام‌سازی ساعت و گوشی می‌باشد که در این دستگاه موجود است. وای‌فای نیز می‌تواند در موقعیت‌هایی که فاصله گوشی و ساعت خارج از محدوده بلوتوث است کاربرد داشته باشد. و البته نسخه 3G بدون نیاز به دو مورد بالا می‌تواند بدون واسط اضافی همواره اتصالات خود را تامین کند. GPS نیز آخرین گزینه ارتباطی می‌باشد که همانطور که اشاره کردیم، مختص نسخه سیم‌کارت خور ساعت Samsung Galaxy S2 می‌باشد.

علاوه بر موارد گفته شده، Gear S2 گزینه ارتباطی دیگری نیز دارد که چندان کاربردی برای کاربران ایرانی ندارد. قابلیت NFC موجود در این ساعت هوشمند فقط به منظور پشتیبانی از Samsung Pay تعبیه شده و کاربرد دیگری ندارد.

آخرین پارامتر فنی این ساعت، باتری آن می‌باشد. ظرفیت باتری برابر با 250 و 300 میلی‌آمپر ساعت است که دومی مخصوص نسخه 3G می‌باشد. طبیعتا باتری حجیم‌تر دلیل اصلی ضخامت و وزن بیشتر نسخه 3G نسبت به دو نسخه اسپورت و کلاسیک است.

کنترلرهای ساعت هوشمند سامسونگ گیر اس 2

با توجه به اینکه اساس طراحی این ساعت روی سادگی و مینیمال بودن آن پی‌ریزی شده است، سامسونگ ترجیه داده از دکمه‌ها و کنترل‌های کمتری در این محصول استفاده کند. راهکار اپل برای گشت و گذار راحت‌تر میان صفحات مختلف اپل واچ، استفاده از چرخ‌دنده دیجیتالی‌اش بوده که همواره به آن می‌بالد، اما سامسونگ از روش جالب‌تری استفاده کرده است. حلقه گردون دور ساعت روشی خلاقانه و در عین حال کارآمد است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S2 - کنترلرها

کار با حلقه گردون بسیار آسان و لذت‌بخش است. روان بودن، دقت و بازخورد آن جالب است، بطوری که به راحتی و به نرمی می‌توانید آن را چرخانده و با رسیدن به هر نقطه با ویبره ساعت مواجه شوید.

رابط کاربری ساعت طوری سفارشی‌سازی شده که بیشتر از صفحه لمسی، با حلقه گردون سر و کار دارید. می‌توانید با چرخش این حلقه بین گزینه‌های نمایش داده شده روی صفحه نمایش جا به جا شده و به گشت و گذار بپردازید. استفاده از حلقه گردون به جای صفحه لمسی، باعث می‌شود که از تمامی صفحه نمایش لذت ببرید و هرجایی انگشت‌تان را روی صفحه فشار ندهید.

طبیعتا حلقه گردون تنها گزینه کنترلی تعبیه شده در این ساعت نیست. علاوه بر این حلقه، صفحه لمسی و دو دکمه سمت راست، دیگر گزینه‌های در دسترس می‌باشند.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S2 - کنترلرها

عملکردهای این سه گزینه مستقل و کاملا جدا از هم نیستند. بطوری که اکثر اوقات می‌توانید از دو گزینه برای رسیدن به منظورتان بهره ببرید. چنین امکانی باعث می‌شود که در تعاملات کاربر با رابط کاربری ساعت، نیازی به حفظ کردن و یاد گرفتن حرکت‌های لازم برای اعمال دستور مورد نظر نباشد.

دو دکمه کناری اشاره شده نیز در سمت راست ساعت تعبیه شده‌اند و دقیقا بین آنها میکروفون ساعت قرار دارد. دکمه بالایی تقریبا در حکم دکمه خانه می‌باشد و با فشردن آن به صفحه اصلی و با دوباره فشردن آن به لیست اپلیکیشن‌ها دسترسی پیدا خواهید کرد.

با فشردن دکمه پایینی نیز یک مرحله به عقب باز خواهید گشت. در صورتی که دسترسی به این دکمه برای‌تان سخت است و یا تمایلی به استفاده از آن ندارید، می‌توانید از گسچرهای صفحه لمسی استفاده کنید. دو گسچر اصلی این ساعت، چرخاندن دست‌تان دور حاشیه صفحه نمایش و کشیدن صفحه نمایش از بالا به پایین است. چرخاندن انگشت‌تان روی حاشیه صفحه نمایش دقیقا همان کاربری حلقه گردون را در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین با کشیدن صفحه نمایش از بالا به پایین می‌توانید مانند فشردن دکمه پایینی، یک مرحله به عقب هدایت شوید.

سنسور ضربان قلب از دیگر ویژگی‌های بارز این ساعت است که به خوبی کار می‌کند. نمایش ضربان قلب در دو حالت لحظه‌ای و پایدار در دسترس است. البته باید اعتراف کنیم حسگر ضربان قلب این ساعت نیز به مانند سایر ساعت‌های هوشمند چندان عملکرد دقیقی ندارد. به هر حال برای کاربرانی که نیازهای خاصی به چنین قابلیت‌های سلامتی دارند، می‌تواند ابزار مفیدی تلقی شود.

باتری ساعت سامسونگ Gear S2

اندازه‌گیری طول عمر باتری هر دستگاه دیجیتالی همواره کار چالش برانگیری می‌باشد. مخصوصا در ساعت‌های هوشمند که عموما از ابزارها و سخت‌افزارهای بسیار متفاوتی بهره می‌برند. با این حال تجربه نشان می‌دهد این ساعت با جفت شدن با یک گوشی هوشمندی که به طور معمول در 24 ساعت چندین تماس و ایمیل و نوتیفیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کند، می‌تواند به راحتی شارژ خود را مدیریت کند.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S2 - باتری و طول عمر باتری

در واقع این ساعت می‌تواند در روزهای پر مشغله کاربران که با ساعت و گوشی‌شان زیاد سر و کار دارند، شارژ خود را حتی تا اواسط روز بعدی نیز مدیریت کند. اما مطمئن باشید که این باتری توان تامین شارژ دستگاه به مدت دو روز در استفاده‌های سنگین را ندارد. به هر حال، می‌توان گفت طول عمر باتری این ساعت در مقابل امکاناتی که ارایه می‌هد، مناسب بوده و نگرانی خاصی از این بابت برای کاربران بوجود نمی‌آورد.

بخش نرم‌افزاری ساعت هوشمند Samsung Galaxy Gear S2

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، ساعت سامسونگ Gear S2 با سیستم‌عامل تایزن عرضه می‌شود. استفاده از این سیستم‌عامل چندان هم تعجب‌آور نیست. زیرا که قبلا شاهد استفاده از تایزن در گجت‌های قبلی سامسونگ بودیم. واضح است که کره‌ای‌ها به نتیجه نهایی درباره سیستم‌عامل گجت‌های خود نرسیده‌اند و بعضا شاهد استفاده از اندروید پوشیدنی و بعضا تایزن هستیم.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S2 - سیستم عامل و رابط کاربری

به هر حال تایزن گزینه انتخاب شده برای خط تولید Gear S2 است و با وجود اینکه بسیاری از بخش‌هایش به دلیل تطابق‌پذیری و نزدیک کردن آن به Android Wear حذف شده و یا تغییر کرده‌اند، اما برتری‌هایی نسبت به محصول گوگل دارد. نکته جلب توجه کننده درباره این سیستم‌عامل، سادگی و کارایی آن است که در ادامه نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S2 مفصلا به آن خواهیم پرداخت.

به محض آغاز کار با این ساعت، متوجه خواهید شد که سرعت و کارایی دستگاه نسبت به مشخصاتش بیشتر است و کاملا تحت تاثیر قرار خواهید گرفت. این رابط کاربری در ترکیب با کنترلرها (مخصوصا حلقه گردون)، تجربه کاربری کاملا متفاوت و فوق‌العاده‌ای به کاربر ارایه می‌دهد که قابل مقایسه با هیچ یک از ساعت‌های هوشمند امروزی نیست. هرچه قدر هم که دکمه‌ها، حلقه گردون و یا صفحه لمسی ساعت را سریع فشار دهید، به هیچ وجه با لگ و افت فریم مواجه نخواهید شد.

واچ‌فیس‌ها که در حکم پن‌های (صفحات خانه) گوشی‌های اندرویدی هستند، به زیبایی هرچه تمام‌تر طراحی شده‌اند. می‌توانید تا هر تعدادی که تمایل دارید، واچ‌فیس اضافه کنید. واچ‌فیس‌های اصلی شامل تاریخ، ساعت جهانی، ضربان قلب، وضعیت باتری و تعداد گام‌ها می‌باشند. سامسونگ جلوه‌های بصری زیبایی برای برخی از واچ‌فیس‌ها طراحی کرده که از جمله می‌توان به افزونه ضربان قلب اشاره کرد. برای مثال هنگامی که به مدت طولانی یک جای ثابت نشسته باشید، حبابی که به شکل قلب است، شروع به بزرگ شدن می‌کند تا متوجه این مساله بشوید.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S2 - واچ فیس ها

در مورد ظاهر این رابط کاربری باید اشاره کنیم که می‌توانید بسیاری از بخش‌های آن را به سلیقه خود سفارش‌سازی کنید. هم می‌توانید از داخل اپلیکیشن جفت کننده ساعت و هم داخل ساعت دست به تغییرات بزنید. با وجود اینکه استفاده از اپلیکیشن برای این منظور راحت‌تر است، اما استفاده از ساعت لذت‌بخش‌تر و جذاب‌تر است.

البته می‌توانید از پوسته‌ها و قالب‌های از پیش‌آماده شده استفاده کنید که در اپ‌استور سامسونگ به تعداد و در تنوع طراح‌های کافی وجود دارند. همچنین می‌توانید از اپلیکیشن‌های سوم شخص نیز استفاده کنید که اکثرا با هدف نمایش قیمت سهام، نتایج ورزشی و اخبار توسعه داده شده‌اند.

صحبت از اپلیکیشن جفت کننده شد. بهتر است بدانید که سامسونگ رسوم و قواعد گذشته خود را زیر پا گذاشته و بر خلاف نسل‌های پیشین، حال می‌توانید این ساعت را با گوشی‌های غیر سامسونگی نیز جفت کنید. سامسونگ ترجیه می‌دهد برای استفاده هرچه بهتر از کارایی‌های این ساعت، گوشی‌های بالارده و پرچمدار میزبان این ساعت باشند. اما تا هنگامی که از گوشی اندرویدی با نسخه اندروید 4.4 به بالا با حافظه رم 1.5 گیگابایتی استفاده کنید، هیچ نگرانی درباره عملکرد ساعت نخواهید داشت. در برخی از سایت‌ها گاها شاهد هستیم که کاربرانی درباره مشکلات جفت شدن این ساعت به گوشی‌های غیر سامسونگی مواجه شده‌اند، اما نهایتا این مشکلات قابل حل هستند.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S2 - اپلیکیشن Gear Manager

اپلیکیشن این ساعت از یک API قدرتمند بهره می‌برد. تمامی سرویس‌های این ساعت به راحتی در رابط کاربری این نرم‌افزار قابل دسترس هستند. می‌توانید تمامی اطلاعات جمع‌آوری شده توسط حسگرهای مختلف ساعت را در این نرم‌افزار مانیتور کنید، واچ‌فیس‌های ساعت را کنترل کنید، نوتیفیکیشن‌ها را مشاهده کنید، بین گوشی و ساعت فایل رد و بدل کنید و اپلیکیشن‌های نصب شده روی ساعت را مدیریت کنید.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S2 - اپلیکیشن Gear Manager

وجود برخی ایرادات حین اتصال این ساعت به گوشی غیر سامسونگی موضوعی بود که پیشتر به آن اشاره کردیم. یکی از ابزارهایی که در این حالت کاربر بدان دسترسی نخواهد داشت، سرویس ایمیل است که دیگر روی ساعت ظاهر نمی‌شود. شاید دلیل این امر، استفاده گوشی‌های سامسونگی از سرویس ایمیل خود سامسونگ است که این سرویس روی Gear S2 نیز با اتکا به آن طراحی شده است.

همچنین در صورتی که از گوشی غیر سامسونگی استفاده می‌کنید، برای استفاده از سرویس‌های S-Health و Maps باید افزونه‌های آنها را (البته حین اتصال ساعت به گوشی، گوگل پلی خود پیشنهاد دانلود این افزونه‌ها را به کاربر می‌دهد) از گوگل پلی دانلود و نصب کنید. برای استفاده از سرویس‌های سلامتی این ساعت، لازم است که حتما از S-Health استفاده کنید.

با وجود اینکه می‌توانید اپلیکیشن‌های نصب شده روی ساعت را از داخل ساعت کنترل کنید، امکان استفاده از اپلیکیشن جفت کننده نیز برای این امر در نظر گرفته شده است. می‌توانید از داخل این اپلیکیشن، منوی ساعت را کنترل کنید، اپلیکیشن‌های جدیدی را از داخل اپ استور سامسونگ نصب کنید و به تنظیامات تمامی اپلیکیشن‌ها دسترسی داشته باشید.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ اپلیکیشن Gear Manager

رد و بدل کردن فایل‌ها بین Gear S2 و گوشی میزبان از دیگر ابزارهای Gear Manager می‌باشد. از داخل این اپلیکیشن و با انتخاب گزینه Send media می‌توانید به راحتی از گالری گوشی‌تان فایل‌های مورد نظرتان را ارسال کنید.

اپلیکیشن Gear Manager - ارسال مدیا

یکی دیگر از قابلیت‌های جالب این اپلیکیشن، گزینه Find My Gear است. با انتخاب این گزینه، صفحه نمایش ساعت روشن شده و خود ساعت شروع به ویبره زدن می‌کند و می‌توان به راحتی ساعت را پیدا کرد. بدیهی است که برای استفاده از این قابلیت، باید گوشی‌تان به یکی از سه روش بلوتوث، وای‌فای و یا ارتباط اینترنتی (که مختص نسخه 3G است) به ساعت‌تان متصل باشد.

اپلیکیشن Gear Manager - پیدا کردن ساعت

در بخش طراحی از نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S2 گفتیم که این ساعت به هیچ وجه از کمبود راه‌های کنترلی رنج نمی‌برد و برای این امر روش‌های مختلفی را در دسترس کاربران قرار داده است. استفاده از راه‌های مختلف این اجازه را به کاربر (مخصوصا کاربرانی که اولین تجربه کاربری‌شان باشد) می‌دهد که بدون حفظ کردن اقدامات لازم برای تعامل با ساعت از آن استفاده کنند.

اولین بخش از رابط کاربری که همواره در شروع کار با آن مواجه خواهید شد، واچ‌فیس‌ها هستند. واچ‌فیس‌ها به راحتی و تنها با بالا بردن دست‌تان و نگاه کردن به ساعت فعال می‌شوند. تشخیص نگاه کردن به ساعت به زیبایی هرچه تمام انجام می‌گیرد. البته برای روشن کردن صفحه می‌توانید از فشار دادن صفحه و یا دکمه‌های کناری نیز استفاده کنید.

ساعت Samsung Gear S2 همچنین از گسچرهایی نیز برخوردار است که گاها بسیار تاثیر گذارند. به عنوان مثال با قرار دادن کف دست‌تان روی صفحه ساعت، صفحه نمایش خاموش می‌شود.

سخن پایانی

همانطور که مشاهده کردید، ساعت هوشمند Samsung Gear S2 یکی از کارآمدترین گجت‌های پوشیدنی است که با هوشمندی هرچه تمام طراحی شده و در حال حاضر به غیر از ساعت Apple Watch نمی‌توان رقیب دیگری برای این محصول کره‌ای نام برد. در مقایسه با محصول کوپرتینویی‌ها نیز این ساعت از نقاط قوت فراوانی برخوردار است که بخش طراحی یکی از بارزترین آنهاست. سامسونگ به نظر می‌رسد تمامی قدرت خود را در طراحی این ساعت بکار گرفته تا برخلاف ساعت‌های هوشمند قبلی‌اش، این‌بار محصولِ نه تنها بی‌نقص بلکه بی همتایی تولید کند. استفاده از حلقه گردون ابزار خلاقانه‌ای است که در کاربری‌های روزمره استفاده‌های فراوانی دارد. بخش سخت‌افزاری تقریبا در حد و اندازه‌های سایر ساعت‌های هوشمند بالارده است، اما نکته متمایز کننده، استفاده از سیستم‌عامل تایزن است که به وضوح مشخص است که تجربه کاربری به مراتب بهتری در مقایسه با اندروید پوشیدنی فراهم کرده است. تنها مساله آزار دهنده، قیمت خرید ساعت هوشمند سامسونگ Gear S2 می‌باشد که مطمئن باشید بعد از آشنایی کامل با توانایی‌های آن، دلیل اختلاف قیمت آن با سایر ساعت‌ها مانند Moto 360 موتورولا و یا ایسوس زن‌واچ را خواهید فهمید.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S2 - طراحی و ساخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی ساعت هوشمند Samsung Gear S2"

  1. سلام میخواستم بدونم که کدوم مدل ساعت سامسونگ قابلیت پاسخگویی تلفن یا برنامه هایی مثل تلگرام رو داره در واقع کاربردش مثل آپل واچ هست؟

  2. 1.این دستگاه در صورتی که به گوشی متصل باشه قابلیت جواب دادن تلفن و صحبت کردن با بلندگو و میکروفن خود ساعت هستیم ؟؟
    2. آیا گیفیت میکروفن خوب هست ؟

  3. سلام می خواستم بدانم که میشه از طریق ساعت gear s2 به پیام های که مثلا از تلگرام یا سایر اپلیکیشن های گوشی میاد جواب داد؟ یا ساعت فقط نتیفیکیشن نشوند میده؟؟ ممنون

  4. سلام.فرق samsung gear s2 sm-R720 dark gray و samsung gear s2 sm-R720silver در چیست
    مدل ساعتی که شما به فروش گزاشتید چیست اگه میشه کامش رو زکر کنید

  5. آیا ساعت گیر اس ۲ به گوشی samsung s3neo وصل میشود محدودیت نداره .
    سیمکارت ساعت samsung gear s2 3g در ایران موجود هست

  6. سلام خسته نباشید. میخواستم بدونم که أین ساعتی که الان موجوددارید بنداضافه هم داره واینکه نسخه پایه است یاخیر؟. باتشکر

      1. میشه وقتی گوشی در دسترس نیس از ساعت برای چک کردن برنامه های گوشی استفاده کرد یا ن؟؟؟

          1. سلام خسته نباشید. میشه از ساعت samsung gear s2 تماس‌های گوشی را جواب داد و میشه اس ام اس های گوشی را با ساعت کنترل کرد و جواب اس ام اس داد.
            میشه باهاش عکس و فیلم دید .
            میشه با اینترنت گوشی با ساعت سایت های مختلف را دید
            قیمت ساعت را آنلاین باید پرداخت کرد یا درب منزل پرداخته میشود. ممنون میشم جوابمو زود بدین

          2. سلام. پاسخ با ساعت های S2 به این صورت است که صدای شما از طریق اسپیکر گوشی انتقال داده می شود. اگر تهران تشریف دارد می توانید درب منزل پرداخت کنید در غیر این صورت هزینه رو قبل از ارسال باید پرداخت کنید.

  7. سلام. فقط نیخه سیم کارت خور GPS داره یا تو همشون مثلا اینی که تو سایت شماست وجود داره؟

  8. از کی میشه نسخه 3G این اسمارت واچ رو تهیه کرد ؟ آیا در حال حاضر در ایران موجود هست ؟؟
    قیمت ؟؟

    1. سلام. نسخه سیم کارت خور این ساعت در ایران کارایی ندارد. چون سیم کارت این مدل ساعت ها به صورت Esim می باشد که روی برد ساعت قرار می گیرید.

  9. سلام
    با تشکر از پاسخ شما
    از نمایندگی سامسونگ پرسیدم گفت نمیشه، برنامه فقط برای ساعت جدید طراحی شده یعنی gear s2.
    از طرفی یکی از دوستانم ساعت gear گرفته و نتونسته با برنامه samsung gear مچ بشه و برنامه نصب کنه یا تم ساعت رو عوض کنه ویا فایل رو انتقال بده درحالی که با gear s2 ظاهرا میشه.
    تو play store قسمت دانلود برنامه samsung gear هم نوشته:
    This application is for Gear S2 and Gear Fit2
    حالا بفرمایید آیا مطمئن هستید که این کارا رو میشه با gear و برنامه مذکور کرد؟؟
    چون من علاقه دارم ساعت gear تهیه کنم و از طرفی نمیخوام ناقص باشه یا نشه قشنگ ازش استفاده کرد.
    بازهم از وقتی که میذارید و راهنماییم میکنید سپاسگذارم.

    1. ساعت Gear S هم مثل S2 با اپلیکیشن Gear Manager سازگاره و برای این کار می‌تونید از آموزش جفت‌سازی ساعت Gear S استفاده کنید. تنها فرقی که Gear S با S2 در این زمینه داره مربوط به روش‌های جفت‌سازیش می‌شه. برای مثال Gear S رو میشه حتی بدون جفت‌سازی هم استفاده کرد. در ضمن برای نصب اپلیکیشن و یا واچ‌فیس‌های ساعت می‌تونید از اپ استور خود ساعت استفاده کنید.

  10. سلام
    خسته نباشید
    سوالی داشتم:
    برنامه هایی که برای ساعت هوشمند سامسونگ ارائه شده بنظر میاد فقط مخصوص gear s2 هست، آیا از برنامه های موجود نمیشه برای ساعت gear s استفاده کرد؟
    روی گوشی به طور پیش فرض برنامه samsung gear دارم که اون هم فقط از تم ها و برنامه های gear s2 پشتیبانی میکنه، آیا با داشتن ساعت gear s دواینچی، نمیشه از این برنامه و برنامه های دیگه استفاده کرد؟
    پیشاپیش از راهنماییهاتون متشکرم
    علی

    1. اکثر اپلیکیشن‌های Gear S2 رو میشه برای Gear S هم نصب کرد. برای اینکار می‌تونید از استور سامسونگ اپلیکیشن‌ها را دانلود و نصب کنید. و در مورد Samsung Gear، این اپلیکیشن هم برای Gear S و هم برای Gear S2 قابل استفاده است.