بررسی اولیه هدست واقعیت مجازی گوگل دی‌دریم ویو

آشنایی با هدست واقعیت مجازی گوگل Daydream View

هدست‌های واقعیت مجازی که جزو تکنولوژی‌های جدید و نوظهور رده‌بندی می‌شوند، به لطف فعالیت‌های اخیر گوگل با پیشرفت‌های چشم‌گیری همراه شده‌اند. در واقع می‌توان گوگل را کارگردان سناریوی هدست‌های واقعیت مجازی خواند. طراحی و عرضه پلت‌فرم گوگل مقوایی این فرصت را در اختیار تمامی فعالان حوزه تکنولوژی قرار داد که با صرف کم‌ترین هزینه ممکن، محصولاتی با کیفیت مناسب در اختیار کاربران قرار دهند. حال که این محصولات به خوبی در میان کاربران تکنولوژی‌های روز جا افتاده‌اند، گوگل از پلت‌فرم جدید خود تحت نام گوگل دی‌دریم – Google Daydream – و هدست Daydream View در طی مراسم I/O امسال رونمایی کرد. البته این‌بار گوگل نه فقط به عنوان طراح و توسعه دهنده این پلت‌فرم، بلکه با طراحی هدستی مبتنی با همین پلت‌فرم در امر فروش نیز فعالیت خواهد داشت. گوگل که امسال به‌جای عرضه گوشی‌های نکسوس از دو گوشی Pixel و Pixel XL رونمایی کرد، همانند این دو گوشی، نظارت مستقیم در امر فروش هدست Daydream View خواهد داشت. قیمت هدست واقعیت مجازی گوگل دی‌دریم ویو 79 دلار اعلام شده و پیش‌فروش آن از تاریخ 29 مهر شروع خواهد شد. در ادامه این نوشتار قصد داریم شما را با این هدست واقعیت مجازی که به نوعی نسل آینده تکنولوژی‌های واقعیت مجازی نیز شمرده می‌شود، آشنا کنیم. با تبلت‌فون همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت هدست Google Daydream View

همانطور که چند ماه پیش با آغاز پروژه دی‌دریم گفته بودیم، این هدست از لحاظ ظاهری، طراحی بسیار ساده‌ای دارد. شاید در یک نگاه ساده، تنها تفاوت دی‌دریم ویو با دیگر هدست‌های واقعیت مجازی را در ریموت کنترلی بلوتوثی آن خلاصه کرد. اما مهم‌ترین مساله‌ای که در طراحی این هدست به‌چشم می‌خورد، میزان راحت بودن فوق‌العاده آن است. در طراحی این هدست از پوشش پارچه‌ای استفاده شده و قسمت فیس‌پد – facepad – آن بسیار نرم و راحت است. این هدست با دارا بودن وزن تقریبی 200 گرم، به مراتب سبک‌تر از رقبا و حتی Gear VR سامسونگ است. از لحاظ طراحی می‌توان این هدست را به 4 قسمت تقسیم کرد: بندهای قابل تنظیم، فیس‌پد، بدنه اصلی و محل قرارگیری گوشی.

طراحی هدست واقعیت مجازی گوگل دی‌دریم ویو

بندهای هدست در هر سه رنگ‌بندی آن هم‌رنگ با بدنه هدست هستند. همانطور که در تصاویر نیز مشاهده می‌کنید، این بندها قابل تنظیم هستند.

رنگ بندی هدست واقعیت مجازی گوگل دی‌دریم ویو

فیس‌پد که همان محل اتصال صورت کاربر به هدست است، با قابلیت جداسازی آسان از هدست طراحی شده است. هدف از این نوع طراحی، امکان جدا کردن و قابل شست‌وشو بودن آن است. علاوه بر اینکه این پد با تمرکز روی راحت بودن کاربر حین استفاده طراحی شده است، همچنین می‌تواند هوا را از خود عبور دهد که نقش بسزایی در خنک نگه داشتن گوشی دارد.

طراحی هدست واقعیت مجازی گوگل دی‌دریم ویو

بدنه اصلی هدست گوگل Daydream View با یک لایه پارچه پوشانده شده است. این قسمت نیز قابل شست‌وشو می‌باشد. درواقع استفاده از میکرو فیبرها در ساخت یک هدست واقعیت مجازی ایده‌ای بسیار ساده، اما مناسب برای پایین آوردن وزن هدست، راحتی در استفاده و تمیز نگه داشتن آن است.

بررسی هدست واقعیت مجازی گوگل دی‌دریم ویو

محل قرارگیری این گوشی به ساده‌ترین و کارآمدترین شکل ممکن طراحی شده است. تنها کافیست گیره را آزاد کنید، گوشی را در محفظه قرار دهید و دوباره گیره را چفت کنید.

بررسی طراحی هدست واقعیت مجازی گوگل دی‌دریم ویو

همچنین در داخل این محفظه جایی برای قرارگیری ریموت در نظر گرفته شده تا کاربران با مشکل گم کردن ریموت مواجه نشوند. در مورد ریموت نیز باید اشاره کنیم که این ریموت با سه ورودی متشکل از یک تاچ‌پد و دو دکمه و سنسور شتاب‌سنج طراحی شده است.

قابلیت‌های نرم‌افزاری هدست گوگل دی‌دریم ویو

مسلما کاربردهای هدست واقعیت مجازی گوگل دی‌دریم ویو در مقایسه با هدست‌های ساخته شده بر مبنای گوگل مقوایی بیشتر است. بالا بردن کیفیت، پایین آوردن تاخیر و اضافه شدن کاربری‌های جدید، سه ویژگی نرم‌افزاری دی‌دریم ویو می‌باشند. Adrienne McCallister مدیر بخش توسعه تجاری VR/AR گوگل، در مراسم معارفه این هدست به چندین کاربرد اصلی این هدست اشاره کرد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

اولین مورد اشاره شده مربوط به همکاری گوگل و J.K. Rowling (خالق مجموعه کتاب‌های داستان هری پاتر) است. نتیجه این همکاری که در قالب بازی Fantastic-Beasts (از روی کتاب رولینگ با همین عنوان گرفته شده است) ارایه می‌شود، کاربردهای ریموت این هدست (که در ادامه به بررسی آن نیز خواهیم پرداخت) را بیشتر نمایان می‌کند.

هدست واقعیت مجازی گوگل دی‌دریم ویو - جی کی رولینگ

همانند هدست‌های مقوایی، یکی از اصلی‌ترین کاربردهای این هدست نیز به بخش آموزش تعلق دارد. در طی سخنرانی، آدرین با نشان دادن یک اپلیکیشن آموزشی که درباره ستاره‌ها و منظومه شمسی بود، قابلیت‌های این هدست در بخش آموزشی را به خوبی نشان داد.

هدست واقعیت مجازی گوگل دی‌دریم ویو - برنامه‌های آموزشی

همکاری پروژه Daydream با بزرگ‌ترین شرکت‌های رسانه‌ای دنیا مانند Netflix ،HBO و HULU از دیگر خبرهای خوش برای کاربران این هدست است. به کمک یک هدست 80 دلاری و گوشی هوشمندی که قابلیت کار با این هدست‌ها را داشته باشد، کاربران می‌توانند برنامه‌های تلوزیونی خود را به بهترین شکل ممکن و در یک نمایشگر فوق‌العاده بزرگ مشاهده کنند.

آدرین در ادامه علاوه بر اشاره به اینکه تا کنون با 15 کمپانی مطرح برای توسعه اپلیکیشن‌ها و بازی‌های دی‌دریم در حال همکاری هستند، ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال شرکت‌های تولید کننده محتوای این پلت‌فرم به بیش از صد مورد خواهد رسید.

هدست واقعیت مجازی گوگل دی‌دریم ویو - سرویس‌های گوگل

در کنار موارد گفته شده، سرویس‌های خود گوگل برای این پروژه جدیدش، می‌تواند از تمامی موارد گفته شده مفیدتر باشد. تا کنون گوگل 4 سرویس اصلی Movies ،Photo ،Street-View و YouTube را در اختیار پلت‌فرم جدیدش قرار داده است. از بین این 4 سرویس می‌توان Street-View و YouTube را دو ابزار بسیار کاربردی برای هدست‌های واقعیت مجازی دی‌دریم معرفی کرد.

هدست واقعیت مجازی گوگل دی‌دریم ویو - محیط دی‌دریم

تمامی موارد گفته شده در قالب یک اپلیکیشن مجتمع گرد هم آمده و همانند شکل زیر در صفحه خانه دی‌دریم قابل دسترس هستند. در این صفحه اپلیکیشن‌های جدید و همچنین پیشنهادی در یک محیط سه بعدی نمایش داده می‌شوند. همچنین برخی اپلیکیشن‌های حاضر در لیست دی‌دریم مانند Play-Store و YouTube برای این پلت‌فرم سفارشی‌سازی شده و کاربر با محیطی جدید روبه‌رو می‌شود.

کدام گوشی‌ها با هدست گوگل دی‌دریم ویو قابل استفاده هستند؟

هر دو نسخه هدست واقعیت مجازی سامسونگ Gear VR فقط با گوشی‌های پرچمدار این کمپانی قابل استفاده هستند. همانطور که می‌دانید پرچمداران اخیر سامسونگ همگی با صفحه‌نمایش‌های QHD طراحی شده‌اند و قدرت پردازشی فوق‌العاده‌ای دارند. بخاطر همین موضوع است که کیفیت این هدست‌ها در برابر هدست‌های گوگل مقوایی بسیار مطلوب‌تر هستند. از همین رو گوگل پلت‌فرم جدیدش را با استراتژی مشابه سامسونگ طراحی کرده است. فقط و فقط گوشی‌های هوشمندی که از مشخصات فنی بسیار خوبی برخوردار هستند، خواهند توانست با این هدست کار بکنند. گوگل که از اصطلاح Daydream Ready برای گوشی‌هایی که خواهند توانست با دی‌دریم کار کنند استفاده می‌کند، ظاهرا برای رسیدن با اهداف خود به دنبال نسل بعدی سخت‌افزارهای گوشی‌های هوشمند است، نه نسل فعلی!

هدست واقعیت مجازی گوگل دی‌دریم ویو - گوشی‌های daydream ready

البته دلیل این امر را می‌توان در مساله دیگری نیز توجیه کرد. طبق ادعای گوگل هدف از ارایه پلت‌فرم گوگل دی‌دریم و هدست دی‌دریم ویو، به حداقل رساندن تاخیر در ارایه محتوای واقعیت مجازی است. تحقق این امر نیازمند سنسورهای بسیار دقیق و قدرت پردازشی مناسب است.

اگر بخواهیم شرایط دقیق گوشی‌هایی که قادر هستند از این پلت‌فرم پشتیبانی کنند را بگوییم، باید اشاره کنیم که فعلا گوگل تنها به نسخه اندروید دستگاه‌ها اشاره کرده است. اندروید نوقا 7 که میزبان پلت‌فرم Daydream است، اولین و لازم‌ترین شرط می‌باشد. گوشی ZTE Axon 7 اولین گوشی هوشمند دنیا تلقی می‌شود که گوگل اعلام کرد شرایط لازم برای میزبانی این هدست را دارا می‌باشد. دو گوشی جدید گوگل Pixel و Pixel-XL نیز اولین گوشی‌هایی هستند که این هدست روی آنها تست شده است.

گوشی زد تی ای آکسون 7 و هدست دی‌دریم ویو

با وجود اینکه گوگل شرایط کامل گوشی‌هایی که خواهند توانست از این هدست‌ها پشتیبانی کنند را اعلام نکرده است، اما با توجه به اطلاعات موجود می‌توان نتیجه‌گیری‌های جالبی کرد. گوشی Huawei Nexus 6P که با صفحه‌نمایش QHD و چیپست اسنپ‌دراگون 810 طراحی شده است، محصولی بود که گوگل بسترهای لازم برای توسعه دهنده‌گان به منظور تست و آزمایش اپلیکیشن‌های دی‌دریم را فراهم کرده بود. با وجود اینکه نسخه‌های آزمایشی دی‌دریم روی این گوشی تست می‌شد، اما گوگل اعلام کرده در نسخه نهایی این پلت‌فرم امکان استفاده از گوشی هواوی نکسوس 6P وجود نخواهد داشت. همانطور که می‌دانید این گوشی قابل بروز رسانی به اندروید نوقا 7 بوده و تراشه استفاده شده در آن (اسنپ 810) جزو قدرتمندترین تراشه‌ها بود. اما به نظر می‌رسد معیارهای پردازشی گوگل برای این پلت‌فرم، چیزی فراتر از قابلیت‌های این گوشی می‌باشد.

هدست واقعیت مجازی گوگل دی‌دریم ویو - گوشی‌های منطبق

به شکل یقین می‌توانیم بگوییم که تمامی گوشی‌های هوشمند تولید شده در سال 2015 و قبل آن از استفاده دی‌دریم محروم هستند. در مورد گوشی‌های پرچمدار 2016 نیز تنها گوشی‌های ایسوس زنفون 3 دلوکس، زدتی‌ای آکسون 7 و دو گوشی جدید گوگل تا به اینجای کار از طرف گوگل تایید شده‌اند. با توجه به مشخصات فنی این گوشی‌ها، می‌توان حداقل سیستم لازم برای Daydream Ready بودن یک گوشی هوشمند را به شکل زیر عنوان کرد:

  • اندروید نوقا 7.0
  • حافظه رم 4 گیگابایتی
  • چیپست اسنپ‌دراگون 820
  • رزولوشن صفحه 1080p

به غیر از 4 گوشی اشاره شده، پرچمداران زیاد دیگری نیز وجود دارند که واجد تمامی شرایط احتمالی هستند، اما باید منتظر تایید آنها توسط گوگل باشیم. حال که گوگل به نظر می‌رسد تمام تمرکز خود در حوزه هدست‌های واقعیت مجازی را منعطف پروژه دی‌دریم کرده است، مطمئنا در آینده نزدیک شاهد تطابق‌پذیری بیشتر گوشی‌های هوشمند با این نوع هدست‌ها خواهیم بود. همچنین این احتمال نیز زیاد است که هدست دی‌دریم ویو تنها هدست گوگل با پلت‌فرم دی‌دریم نخواهد بود و شاید گوگل فکری نیز برای دیگر گوشی‌های هوشمند داشته باشد. به هر حال شک و گمان‌ها در مورد این پروژه گوگل زیاد است و بایستی اجازه دهیم دی‌دریم به مراحل بلوغ یک پلت‌فرم جدید برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "آشنایی با هدست واقعیت مجازی گوگل Daydream View"