نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7

بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون 7

اپل دست به حرکت شجاعانه­‌ای زده و جک 3.5mm را در گوشی iPhone 7 حذف کرد. اما تقریبا در همه جنبه­‌های دیگر رفتار محافظه­ کارانه‌ای از خود نشان داده است. همانطور که در این نقد و بررسی مشاهده خواهید کرد، می‌توان گفت آیفون 7 در بسیاری از جهات شبیه به نسخه قبل از خود می­‌باشد.

اپل در طراحی نسل جدید گوشی‌های آیفون اعتدال جالبی از ویژگی‌های جدید و ویژگی‌های قبلی بکار برده و تمامی سعی خود را بر این داشته که بتواند بهترین محصول ممکن را در اختیار علاقه‌مندان خود قرار دهد. ضدآب بودن، اسپیکر استریو و عملکرد بی­‌نظیر پردازشی جزو شاهکارهای اپل برای iPhone 7 است. برای اولین بار کوپرتینو محصولی با استاندارد IEC و با کد IP67 تولید کرده است، دوربین سلفی برخلاف نسل قبلی تغییر کرده، عملکرد گرافیکی دستگاه تا 50% بهبود یافته و دیگر خبری از دکمه فیزیکی خانه نیست.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 - اینفوگرافی

یکی دیگر از تغییرات مثبت در آیفون 7 مربوط به دو برابر شدن حافظه داخلی هر سه نسخه آیفون‌ها می‌باشد. بدین شکل و برخلاف گذشته با خرید گوشی آیفون 7 حتی در ارزان‌قیمت‌ترین نسخه نیز به ندرت با کمبود فضای ذخیره‌سازی مواجه نخواهید شد.

اما در کنار تمامی تغییرات مثبت ریز و درشت، باز هم مواردی برای انتقاد وجود دارد. برای مثال متاسفانه این گوشی از شارژ سریع و بی سیم برخوردار نیست. این درحالی است که اکثر پرچمداران اندرویدی با چنین قابلیت‌هایی همراه هستند.

طراحی گوشی اپل آیفون 7

ابتدا به جعبه گشایی آیفون 7 می‌پردازیم. اقلام داخل جعبه این گوشی شامل آداپتور A/C، کابل لایتنینگ و یک جفت ایر پد (هدست‌های بی‌سیم مخصوص این گوشی) می‌باشد. همچنین با وجود یک مبدل جک 3.5mm به لایتنینگ، می­‌توانید از هر هدستی استفاده کنید.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 - جعبه گشایی

آیفون 7 دارای ابعاد بدنه 138.3×67.1×7.1 میلی‌متر می‌باشد که دقیقا با ابعاد آیفون 6s برابری می‌کند. وزن این پرچمدار جدید اپل 5 گرم کاهش یافته و اینک 138 گرم است.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 - طراحی

سال آینده دهمین سالگرد ساخت گوشی‌های اپل است و شاید در آن مراسم توضیح دهند که چرا اپل به جای اینکه یک گوشی نو با طراحی کاملا نو تولید کند، از طراحی‌های مشابه با نسل‌های قبلی استفاده می‌کند.

ظاهر گوشی اپل iPhone 7 ممکن است تکراری و برگرفته از محصولات اسبق اپل باشد، ولی تفاوت­‌های زیادی با بقیه دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. نوارهای آنتن در لبه­‌های بالا و پایین قاب پشتی جای گرفته­‌اند که در رنگ‌بندی مشکی گوشی غیر قابل مشاهده هستند. کمپانی Meizu که بزرگ‌ترین مقلد گوشی‌های اپل است، حال خود توسط اپل تقلید شده است. در طراحی آنتن آیفون 7 از گوشی Meizu Pro 6 الگوبرداری شده و حتی طراحان خود گوشی iPhone 7 نیز اعتراف کرده­‌اند که آنتن گوشی نیاز به اصلاح داشت.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 - آیفون 6s

بیرون­‌زدگی دوربین گوشی یکی از تغییرات مهم در طراحی این گوشی است.

در چند سال اخیر اپل هر یک از محصولاتش را با رنگ­‌های جدید ارایه داده است. آیفون 7 نیز از این قضیه مستثنی نیست. اپل دیگر از رنگ خاکستری استفاده نمی­‌کند و آیفون 7 را با دو رنگ مشکی جدید عرضه کرده است.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 - رنگ بندی

آیفون 7 جت بلک چنان براق و خوش­‌نما است که کاربران اپل را بی­‌گمان به یاد آیفون 3G و 3GS می­‌اندازد. این رنگ تنها در نسخه­‌های 128GB و 256GB بکار رفته است که نشان می‌دهد اپل به این رنگ توجه ویژه‌ای داشته است.

البته سوگولی رنگ‌بندی آیفون 7 چندان هم عالی نیست. متاسفانه این نسخه‌ها (جت بلک) شدیدا قابل خراش است و لکه­‌های انگشت به­ آسانی روی آن می­‌ماند. حتی خود اپل نیز به این نکته اذعان کرده و برای صاحبان این نسخه‌ها استفاده از کیف و قاب گوشی را توصیه کرده است.

به دست گرفتن آیفون 7 احساس خوبی دارد. به این خاطر که بسیار نازک و کم­‌وزن طراحی شده و با نمایشگر 4.7 اینچی یکی از جمع و جورترین پرچمداران است. با وجود خمیده‌گی‌ها و انحناهای بدنه گوشی، اما طراحی آن بگونه‌ای بوده که خیال کاربران تا حدودی از سر خوردن و افتادن گوشی آسوده باشد.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 - خوش دستی

اپل با ساخت iPhone 7 با طراحی زیبا و شیک، دست به کار بزرگی زده است. اما باید خاطرنشان کنیم که طراحی این گوشی هوشمند کاملا هم تازه و با ایده­‌های خاص نیست.

در انتهای این گوشی جک لایتنینگ و همچنین دو پنجره مشبک جای گرفته­‌اند. با واکاوی این قسمت از گوشی به یک میکروفون پشت این پنجره­‌ها بر می­‌خوریم. اما در مورد این دو پنجره، یکی از این دو به اسپیکر اصلی گوشی وصل است و دیگری آن‌چنان که به نظر می­‌رسد هیچ کارایی خاصی ندارد. البته اپل درباره این موضوع ادعا کرده است که این پنچره مشبک برای ورودی هوا برای حسگر فشارسنج تعبیه شده است.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 - طراحی

قسمت بالایی گوشی Apple iPhone 7 عاری از هر گونه پورت یا المان­‌های دیگر است.

سمت چپ شامل کلیدهای شناخته شده­ mute-switch و دکمه‌های کم/زیاد صدا است. همچنین سمت راست نیز شامل کلید قفل یا پاور و همچنین اسلات نانو سیم کارت می­‌باشد.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 - طراحی

به قسمت پشت آیفون 7 می­‌رسیم که با چند تغییر مواجه شده است. آنتن­‌های جدید به بالا و پایین گوشی منتقل شده­‌اند و لنز دوربین بزرگتر اما برآمدگی آن کمتر شده و با فلش LED چهار رنگ همراه شده است.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 - طراحی

یک سوراخ کوچک مابین دوربین و فلش مشاهده می‌شود که در آن سومین میکروفون گوشی جای گرفته است. بیشترین احتمال اعمال چنین میکروفونی شاید به دلیل نویزگیری هنگام مکالمه می‌باشد. با وجود 3 عدد در آیفون 7 برای اپل شرم­‌آور است که با داشتن این همه میکروفون، هنگام فیلم‌برداری صدا را به صورت mono-audio ضبط کند.

اما پنل جلویی iPhone 7 برای کاربران گوشی­‌های اپل آشناست. ولی با این وجود اپل چندین سورپرایز برای خریداران این گوشی دارد. بالای نمایشگر خروجی صدای گوشی، دوربین سلفی 7MP و چندین سنسور وجود دارد. خروجی صدای تماس­‌ها همانند یک اسپیکر نیز عمل می­‌کند و به عنوان بخشی از سیستم دو اسپیکر این گوشی کار می­‌کند. اسپیکر دوم یا همان اسپیکر اصلی در جای همیشگی خود قرار دارد – در زیر شبکه منحنی شکل.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 - طراحی

پایین نمایشگر شاهد دومین پدیده نوظهور اپل هستیم – دکمه خانه نسل دوم با قابلیت سنسور تشخیص اثر انگشت. در واقع صحبت از یک دکمه ساده نیست. اگر بخواهیم به توصیف این دکمه بپردازیم، باید بگوییم که یک قطعه صاف مدور است که در واقع به صورت فیزیکی کار نمی­‌کند، یعنی با فشردن این قسمت دیگر پایین نمی­‌رود. به جای آن از یک فن­اوری تازه به نام Taptic Engine استفاده شده است. البته iPhone 6s هم چنین سیستمی داشت، ولی ماژول آن کوچک­‌تر بود.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 - طراحی

Taptic Engine بدون نقص کار می­‌کند و عملکرد آن چیزی مابین فشار دادن و ضربه زدن به دکمه است. شما حتی می­‌توانید شدت بازخورد را نیز تنظیم کنید. احتمالا چندین روز طول می­‌کشد تا به این فن­اوری عادت کنید و مطمئنن دیگر آن کلید فیزیکی قدیمی را فراموش خواهید کرد.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 - طراحی

جک صوتی 3.5mm نیز در چنین شرایطی است. بنظر می­‌رسد اپل واقعیت و دلیل این تغییر را از کاربران پنهان می­‌کند. اپل نیازی به حذف این جک نداشت، زیرا به جای آن استانداردی به جز بلوتوث برای جایگزین کردن نداشت.

آیا باید از اپل بخاطر صدای بلوتوث بی‌سیم انتقاد کرد؟ علاوه بر این‌ها کمپانی تولید کننده هدست­‌های بدون سیم جدید که AirPod نام گرفته­‌اند، آنها را به قیمت تقریبی 80 دلار عرضه می­‌کند.

صفحه‌نمایش گوشی اپل iPhone 7

شاید بهبود نمایشگر نسل جدید گوشی‌های اپل قابل تشخیص باشد، ولی هنوز هم برخی مشخصات آن اعم از سایز و رزولوشن کماکان دست­ نخورده باقی مانده است.( نمایشگر 4.7 اینچی با رزولوشن 750×1334 پیکسل و تراکم پیکسلی 326ppi). نمایشگر از مدل IPS-LCD با نور پس زمینه بوده و ماتریس نمایش آن RGB است.فناوری لمس 3 بعدی که برای اولین بار در ساعت‌های هوشمند اپل و سپس در گوشی آیفون 6s بکار گرفته شد، همچنان در نمایشگر این گوشی نیز استفاده شده است.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 - صفحه‌نمایش

نمایشگر جدید رتینا حدود 25 درصد درخشان‌تر است و شامل طیف وسیعی از رنگ‌هاست. کاربران کمی متوجه چنین تغییری می­‌شوند. در واقع نمایشگر iPhone 7 نسخه بروز شده­ صفحه نمایش پیشرفته­ 6s است. در واقع اگر با اسلایدر گوشی بخواهیم بیشترین درخشندگی iPhone 7 را انتخاب کنیم، حداکثر روشنایی آن برابر با 560 نیت است که کمی بهتر از نسل قبلی می‌باشد. اما اگر روشنایی را به حالت خودکار بگذاریم، درخشندگی آن می­‌تواند تا 660 نیت نیز برسد. میزان سیاهی که توسط نمایشگر رتینای جدید ارایه می­‌شود، بسیار عمیق بوده و در ترکیب با روشنایی بالا باعث ایجاد کنتراست بالای 1603:1 می­‌شود.

یکی دیگر از مزایای اصلی این نمایشگر، کالیبراسیون رنگ­های آن است. البته این موضوع رابطه­‌ای با وسعت بالای رنگ که در بالا ذکر شد ندارد، اما ارتباط نسبی با دقتی که در بازتولید مجموعه رنگ­‌های رایجی که در زندگی روزمره می­‌بینیم دارد.

در میان گوشی­‌هایی که در بازار هستند، آیفون 7 به‌همراه تعداد معدودی از گوشی­‌ها با کالیبره کردن بی عیب و نقص رنگ­‌ها توانایی استفاده حرفه­‌ای از این قابلیت در هر نوع محیطی را دارند.

این گوشی یک حالت Night-Shift دارد که رنگ­‌های صفحه نمایش را طوری تنظیم می­‌کند تا چشمان­ کاربر در معرض نور آبی روشن صفحه نباشد. شما می­‌توانید زمان شروع و پایان آن‌را طوری تنظیم کنید تا در آن زمان­‌ها صفحه بیش از اندازه به رنگ زرد متمایل نشود.

طول عمر باتری گوشی Apple iPhone 7

اپل آیفون 7 مجهز به باتری غیر قابل تعویض 1960mAh از نوع لیتیوم-پلیمری است که 15 درصد بزرگتر از باتری 6s است. چیپست Apple A10 Fusion بهینه­‌سازی شده برای مصرف انرژی به‌همراه باتری جدید و سیستم عامل بهینه شده­ iOS 10 با هم ترکیب یافته­‌اند تا طول عمر باتری را افزایش دهند.

در شرایطی که شارژ باتری­‌تان کم ولی حیاتی است، می­‌توانید حالت Low-Power را خودتان فعال نمایید تا گوشی به صورت خودکار مصرف شارژ را کمتر کند تا شارژ باتری مدت زمان بیشتری دوام بیاورد.

شما با باتری پرiPhone7 می­‌توانید تقریبا 11 ساعت و نیم با اپراتور 3G مکالمه و یا وب­‌گردی کنید یا اینکه 9 ساعت تمام فیلم تماشا کنید. این گوشی در تست طول عمر باتری جی‌اس‌ام آرنا توانسته 61 ساعت دوام بیاورد.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 - باتری

نکته قابل توجه این است که نتایج تست باتری آیفون 7 کاملا شبیه به نسخه 6s است، اما باید این‌را هم در نظر بگیریم که در متد و روش مقایسه، یک نکته باریک وجود دارد. در تست آیفون 6s از درخشندگی 150 نیت استفاده شده بود، ولی در تست آیفون 7 از میزان درخشندگی 200 نیت استفاده شده است. بنابراین اگر میزان درخشندگی برابری را در تست عمر باتری اعمال می‌شد، به وضوح شاهد قدرت باتری نسخه جدید می‌شویم.

رابط کاربری آیفون 7

اپل در ماه ژوئن از iOS 10 پرده­‌برداری کرد. در این آپدیت جدید، اپل به موارد زیادی از جمله صفحه نمایش خانگی، نوتیفیکیشن­‌ها و مراکز کنترل، لمس سه بعدی، Siri و بهبود اپلیکیشن‌های پیش‌فرض iOS پرداخته است.

در ابتدا از صفحه خانه شروع می­‌کنیم. همه اپلیکیشن­‌ها آنجا هستند و می­‌توانید آنها را گروه­‌بندی کرده و در پوشه­‌ای که قبلا ایجاد کرده­‌اید بریزید. هیچ ویجتی در این صفحه وجود ندارد.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 - رابط کاربری

صفحه جدیدی که به صفحه­‌ی اصلی اضافه شده Today است. این صفحه از ویجت­‌های متنوعی پشتیبانی می­‌کند – مانند سرچ اسپات‌لایت.

دومین بخش کنترل سنتر است. با لمس پایین صفحه و کشیدن آن به بالا شاهد تاگل­‌ها و میان‌برهای سریع خواهید بود. همچنین در این حالت نیز می­‌توانید با کشیدن به سمت راست یا چپ به کنترل موزیک و منوی HomeKit دسترسی داشته باشید.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 - رابط کاربری

و اما قسمت تنظیمات – تمامی تنظیمات را می­‌توان در این قسمت یافت. تنظیمات این گوشی به صورت خیلی خوب سازمان­‌دهی نشده است. به طوری که دارای چند ناسازگاری است. اما با این احوال گوشی کار خودش را به خوبی انجام می­‌دهد.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 - رابط کاربری

اگر بخواهید کمی از اصل مطلب دور شویم و جزییات این نسخه از iOS را روی آیفون 7 دقیق‌تر بررسی کنیم، با ما در ادامه نقد و بررسی گوشی اپل iPhone 7 همراه باشید.

اپل قفل صفحه جدیدی را طراحی کرده، ولی با این وجود خیلی شبیه به رابط کاربری قبلی iOS اپل است. با همه این حال ویژگی­‌های جدیدی به آن اضافه شده که بزرگ‌ترین آنها روشن شدن لاک‌اسکرین حین برداشتن گوشی از زمین است.

یک روش ساده­‌تر برای وارد شدن به دوربین وجود دارد. تنها لازم است که صفحه را به سمت چپ سویپ کنید و چنان‌چه که به سمت راست سویپ کردید، صفحه ویجت Today پدیدار خواهد شد.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 - رابط کاربری

نوتیفیکیشن سنتر با یک طراحی جدید به صورت حباب مانند است. صفحه نوتیفیکیشن شامل تمام نوتیفیکیشن­‌های اخیر است که با لمس سه بعدی می­‌توانید آنها را مشاهده کنید و همچنین گزینه­‌های دیگری را نیز که اخیرا ایجاد شده­‌اند را ببینید. یک اعلان ممکن است تا حد یک صفحه باشد و شامل محتوا و تصویر و فیلم باشد. بعنوان مثال زمانی که iMessage در میان نوتیفیکیشن­‌ها ظاهر شد، پیام­‌های آن نشان داده نمی‌شوند، ولی زمانی که آن نوتیفیکیشن را باز کنید تمام پیام­­‌هایی که به شکل چت رد و بدل شده­‌اند را می­‌توانید ببینید.

همانطور که گفتیم کنترل سنتر که به شکل حبابی طراحی شده است، شامل سه قسمت شده که یکی همراه تاگل­‌هاست و یکی نیز همراه کنترل­‌های صوتی است. سومین تب میان‌ب­رهایی با اپلیکیشن­‌های خانگی ایجاد می­‌کند.

متاسفانه قسمت کنترل سنتر کمی بی­‌روح بوده و پر از عملیات­‌های غیر لازم و بدون تغییرات بوسیله کاربر است.

بیایید کمی در مورد صفحه Today (امروز) صحبت کنیم، چرا که در موارد زیادی بدان اشاره کردیم. این صفحه شبیه صفحه خانه است، شامل تعداد زیادی از ویجت­‌هاست و شما می­‌توانید هر یک را انتخاب کنید. همیشه در بالا Spotlight search قرار دارد و سپس شما می­‌توانید آب و هوا، تقویم، پیشنهاد دهنده اپلیکیشن Siri و هرگونه ویجت­‌هایی که اپلیکیشن­‌ها ارایه می­‌دهند را انتخاب کنید. صفحه ‘امروز’ ساعتی همانند ویجت­‌ها دارد. ویجت­‌ها در نسخه iOS 10 بروزرسانی شده­ و بیشتر شبیه نوتیفیکیشن­‌ها شده­اند. ویجت‌ها در دو اندازه پشتیبانی می‌شوند، حالت پیش­‌فرض فشرده و دیگری سایز گسترش یافته که با لمس گزینه Show More فعال می­‌شود. حذف و اضافه کردن ویجت به مانند نسخه‌های قبلی iOS است و صفحه Add Widgets تمام ویجت­‌های موجود گوشی را نمایش خواهد داد.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 - رابط کاربری

قابلیت لمس سه بعدی در سیستم عامل iOS 10 بسیار پرکاربرد شده است. در ابتدا این قابلیت زیاد جدی گرفته نمی‌شد، اما بیشتر شدن قابلیت­‌ها و مزایای آن عاملی شد که با هر بروز رسانی بهتر ­شود.

هنگامی که با اپلیکیشن­‌های مختلفی کار می­‌کنید می­‌توانید از لمس سه بعدی استفاده کنید تا طعم واقعی سرعت را بچشید. اما اپل در حال حاضر عملیات­‌های سریع و اپلیکیشن­‌های سیستمی را با نشان دادن ردیفی از اپلیکیشن­‌های برگزیده، مخاطبین سریع، موزیک­‌های اخیر و دیگر اپلیکیشن­‌های خاص توسعه داده است. شما می­‌توانید با لمس 3D روی فولدری اسم آن را تغییر دهید و اپلیکیشن­‌های داخل آن را که نوتیفیکیشن دارند را ببینید.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 - رابط کاربری

نمایش عکس­‌ها، وب لینک­‌ها، پیام­‌ها، ایمیل­‌ها و یادداشت­‌ها بصورت پاپ­‌آپ میسر است. همچنین Siri نیز بروزرسانی شده است.

شما می­‌توانید بعضی از اپلیکیشن­‌های خود اپل را نیز حذف کنید. طبیعتا تمام اپلیکیشن­‌ها را نمی­‌توان حذف کرد، اما در حالت کلی می­‌توان گفت که اپلیکیشن­‌هایی که قابل حذف هستند بیشتر از غیر قابل حذف­‌ها هستند. برنامه­‌های غیر قابل حذف عبارتند از Phone ،Safari ،App-Store ،Clock ،Messages ،Photos ،Camera ،Settings ،Wallet ،Find-my-iPhone ،Health و بقیه قابل حذف هستند. چنانچه که اگر بعد از حذف کردن اپلیکیشنی، بخواهید که دوباره آن‌را نصب کنید، کافیست که به اپ استور بروید و در آنجا برنامه مورد نظر را جستوجو کنید.

اپل در این گوشی روی رابط کاربری بیشتر تاکید داشته است. در نتیجه رابط کاربری آن دارای ویژگی­‌های جدید و کافیست که باعث افزایش ورزیدگی کاربر بدون هیچ گونه پیچیدگی می­‌شود. ممکن است با بعضی از آنها اصلا کار نکنید، اما بعد از مدتی کار با iOS تجربه کافی را بدست خواهید آورد و در آن لحظه لذت کار کردن با آن را خواهید چشید. درخواست از Siri برای انجام دادن کاری به جای خودتان لذت استفاده از iPhone 7 را دو چندان می­‌کند و آن موقع است که بابت خرید گوشی راضی خواهید بود.

بنچمارک گوشی آیفون 7

طبق سنت اپل، معرفی گوشی جدید با تراشه جدید همراه شده است. اپل در ساخت آیفون 7 و نسخه پلاس آن از چیپ A10 Fusion که از نسل جدید چیپ­‌های این کمپانی به‌شمار می­‌رود استفاده کرده­ است. برای اولین بار در ساخت محصولات اپل، CPU چهار هسته­‌ای استفاده شده که دو هسته­ آن در بالاترین عملکرد با کلاک 2.34GHz کار می­‌کند و دو هسته­ دیگر آن مصرف بهینه­‌ای دارند. دو هسته­‌ای که کلاک بالاتری دارند 40% سریع­‌تر از چیپ A9 و دو برابر سریع­‌تر از A8 می­‌باشند. دو هسته­ دیگر که عملکرد بهینه­‌ای دارند، تنها نیازمند 20% از شارژ مورد نیاز چیپ­‌های دیگر هستند.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 - بنچمارک

پردازنده گرافیک iPhone 7 دارای 6 هسته پردازشی بوده و 50% سریع‌تر از کارت گرافیک A9 است و تنها نیازمند 66% از شارژ مصرفی پردازنده گرافیکی A9 است.

گوشی اپل آیفون 7 مجهز به 2 گیگابایت حافظه رم است. در حالی که iPhone 7 Plus با 3 گیگابایت حافظه رم طراحی شده است.

هسته­‌های CPU گوشی iPhone 7 قدرتمندترین پردازنده­‌های فعلی دنیای اسمارت‌فون‌ها هستند و با سرعت کلاک 2.34GHZ کار می­‌کنند که از این لحاظ نیز بهترین هستند و تا به‌حال بهترین عملکردها را در اکثر بنچمارک‌ها ثبت کرده‌اند.

 دوربین گوشی اپل iPhone 7

ویژگی­‌های دوربین 12MP گوشی iPhone 7 بروز رسانی شده­‌اند و دریچه دیافراگم آن با f/1.8 بازتر شده و موجب شده که 50% نور بیشتر به لنز برسد، از لنز 6 المنتی استفاده شده و برای اولین بار شاهد بکارگیری از سیستم لرزشگیر اپتیکال تصویر در محصولات اپل هستیم.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 - بنچمارک

ظاهرا سرعت شاتر دوربین 60% سریع‌تر شده و طبق امتیازات مختلف به این دوربین، 30% کارایی آن نسبت به سیستم­‌های قبلی بیشتر شده است. همچنین حالت Apple-made بهبود یافته است و فلاش Quad-LED-True-Tone نسبت به فلش دوگانه آیفون 6s درخشان­‌تر شده است.

دوربین سلفی این گوشی کلا تغییر کرده و با توجه به استفاده از سنسور 7MP پیشرفت قابل توجهی کرده است.

برای گرفتن تصاویر سلفی در محیط‌های تاریک، نمایشگر رتینای آیفون 7 همانند یک فلش عمل می‌کند.

Live Photos نیز هم مثل سابق بکار برده شده است. اگر از این ویژگی استفاده کنید، گوشی ویدیوهای کوتاه سه ثانیه­‌ای بطور خودکار خواهد گرفت.

رابط کاربری دوربین گوشی تفاوتی نکرده است. اگر گزینه فوکوس را لمس کنید گوشی برای‌تان یک اسلایدری که با آن برخی تنظیمات روشنایی محیط را انجام خواهید داد را نمایش می‌دهد.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 - رابط کاربری دوربین

می­‌توان به‌راحتی گفت که دوربین iPhone 7 خیلی سریع است. برای بارگذاری و ذخیره کردن یا حتی عکس‌برداری به صورت پیوسته هیچ­گونه مکث و توقفی نخواهید داشت.

همه تنظیمات و حالات عکس‌برداری بصورت منطقی طرح­‌ریزی شده­‌اند، ولی تنظیمات تغییر وضعیت از فیلم‌برداری 1080p به 4K حذف شده و به‌جای دسترس بودن آن در رابط کاربری دوربین، آن را در میان تنظیمات پیچیده گوشی جای داده­‌اند.

الگوریتم­‌های پردازش تصویر تغییری نکرده­‌اند و همچنان جزو بهترین سیستم‌های پردازش تصویر در دنیای گوشی­‌های هوشمند هستند.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 - نمونه عکس دوربین

حالت HDR دامنه­ دینامیکی دوربین آیفون 7 را گسترش داده است. به طرز قابل توجهی عکس­‌هایی که با حالت HDR گرفته می‌شوند کمی پر سایه‌تر از تصاویر بدون HDR هستند، اما چه عکس‌هایی که با HDR گرفته می‌شوند و چه بدون HDR، جزییات تصاویر بالایی دارند.

با دوربین این گوشی می­‌توانید عکس پانورامای 180 درجه­‌ای بگیرید. این عکس­‌ها ممکن است دارای رزولوشن 15,000× 4,000 پیکسلی یا 60MP باشند.

دوربین آیفون 7 توانایی ضبط ویدیو با کیفیت 2160p با سرعت 30 فریم بر ثانیه را دارد و علاوه بر آن با کیفیت 1080p با سرعت‌های 30fps و 60fps فیلم‌رداری می­‌کند. همچنین توانایی فیلم‌برداری آهسته با کیفیت 1080p با 120fps و 720p با 240fps را نیز دارد.

رابط کاربری فیلم‌برداری بسیار ساده بوده و بجز تنظیمات فلش چیز دیگری وجود ندارد. تغییرات رزولوشن در منوی تنظیمات قرار دارد و هیچ میان‌بری در صفحه فیلم‌برداری ندارد.

ویدیوهای 4K با نرخ بیت 47Mbps ضبط می­‌شوند و صدا با فرمت AAC و تک کاناله با نرخ بیت 85Kbps ضبط می­‌شود.

همانند حالت عکاسی در مقایسه با 6S، آیفون 7 به لطف دریچه دیافراگم گشاده­‌تر در محیط­‌های کم نور ویدیو­های با کیفیت­‌تری ضبط می­‌کند.

سخن پایانی

اپل عاشق جنجال است و خودش تحریک به جنجال می­‌کند و از آن بهره می­‌برد. به ندرت پیش می­­‌آید که یک برند از سر و صدا و هیجان خوشش نیاید و همچنین خیلی کم دیده شده است که مردم برای خرید گوشی موبایل صف کشیده باشند. این‌ها بخشی از ترفندهای بازاریابی است که همواره اپل از آنها استفاده می‌کند. iPhone 7 شاید جنجالی­‌ترین گوشی اپل تاکنون باشد و از دید خودشان این به نفع‌شان است.

اسپیکرها استریو هستند، ولی هنگام فیلم‌برداری صدا استریو ضبط نمی­‌شود، اما کیفیت ویدیوی آن 4K است. به‌جای پورت استاندارد USB-C پورت Lightning استفاده شده و نه شاهد شارژر بی­‌سیم هستیم و نه شارژر سریع. پشتیبانی از NFC هم مناسب نیست. جک صوتی و دکمه خانه حذف شده و طراحی، اندازه نمایشگر و رزولوشن تفاوتی نکرده است.

اما همان‌گونه که در بخش­‌های قبلی نیز مشاهده کردیم، گوشی اپل آیفون 7 امتیازهای زیاد و ویژه­‌ای دارد تا برای خریدن این گوشی شما را به چالش بکشد. همانطور که در قسمت بنچمارک اشاره شد و نتایج مقایسه آن را با بهترین گوشی­‌های دنیا نشان دادیم، باید قبول کنیم که آیفون 7 جزو لیست 3 تایی بهترین گوشی‌های هوشمند است.

نقد و بررسی گوشی اپل آیفون 7 - نکات مثبت و منفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون 7"