ترفندهای ساده برای افزایش سرعت گوشی های هوشمند

ترفندهای ساده برای افزایش سرعت گوشی‌های هوشمند

گوشی‌های هوشمند نیز به مانند هر سیستمی با مرور زمان با مشکلات کاهش سرعت همراه هستند که این مساله هم در گوشی‌های اندرویدی، هم ویندوزفون‌ها و هم آیفون‌ها مشاهده می‌شود. البته باید اعتراف کنیم که این مشکل در گوشی‌های اندرویدی رایج‌تر از دو مورد دیگر است. به هر حال هرچه قدر هم که گوشی خریداری شده جزو بهترین‌ها و پرچمداران باشد، باز هم این مشکل دیر یا زود سراغ کاربران خواهد آمد. در ادامه این نوشتار 8 ترفند ساده برای افزایش سرعت گوشی‌های هوشمند را بررسی خواهیم کرد، با تبلت‌فون همراه باشید.

1- بروز رسانی سیستم‌عامل گوشی

همواره بهترین روش برای ارتقای سرعت دستگاه‌تان بروز رسانی سیستم عامل می‌باشد. این بروز رسانی‌ها با بهبودهای نرم‌افزاری‌شان می‌توانند گاها سرعت گوشی را به شکل تاثیر گذاری افزایش دهند. قبل از هرگونه اقدامی در راستای آپدیت کردن گوشی‌تان، توصیه می‌شود نسخه پشتیبان تهیه کنید و به یک شبکه وای‌فای مناسب متصل شوید. همچنین توصیه می‌کنیم جزو اولین افرادی نباشید که آپدیت جدید سیستم‌عامل‌تان را دریافت می‌کنید. زیرا که معمولا آپدیت‌های کلی با مشکلات عدیده‌ای همراه هستند که در مدت زمان کوتاهی با بروز رسانی‌های کوچک‌تر برطرف می‌شوند. برای بروز رسانی گوشی‌های اپل آیفون و اندرویدی به روش زیر عمل کنید.

اپل آیفون: به بخش Settings رفته، گزینه General را انتخاب کنید و سپس روی Software Update کلیک کنید.

اندروید: به بخش Settings رفته، گزینه About Phone را انتخاب کنید، گزینه System Updates را پیدا کرده و انتخاب کنید و سپس از وجود بروز رسانی جدید برای گوشی‌تان اطمینان حاصل کنید.

به یاد داشته باشید که ممکن است گوشی هوشمندتان به دلیل پایین بودن مدل و یا گذشت زمان، دیگر توسط کمپانی سازنده پشتیبانی نرم‌افزاری نشود. پس در نتیجه روش بروز رسانی سیستم‌عامل نمی‌تواند همواره روش موثری باشد.

2- غیر فعال کردن افکت‌های حرکتی و انیمیشنی

افکت‌های حرکتی و انیمیشنی یکی از زیباترین جزییات طراحی هر سیستم‌عامل و رابط کاربری می‌باشد و حین کار کردن با گوشی حس خوبی به کاربر می‌دهد. اما به یاد داشته باشید که چنین افکت‌هایی بخش قابل توجهی از منابع سیستم را به خود اختصاص می‌دهند. پس با وجود اینکه روش غیر فعال کردن این افکت‌ها چندان ساده و روتین نیست، اما انجام این کار با توجه به افزایش سرعت کلی گوشی ارزشمند است. البته در گوشی‌های اپل آیفون انجام این کار در چند گام ساده به شکل زیر ممکن است.

اپل آیفون: به بخش Settings رفته و پس از انتخاب گزینه General، روی Accessibility کلیک کنید. در این قسمت می‌توانید تمامی گزینه‌های مربوط به افکت‌های حرکتی و انیمیشنی گوشی‌تان را غیر فعال کنید.

برای گوشی‌های اندرویدی این فرایند کمی پیچیده‌تر است و بایستی ابتدا Developer Mode گوشی‌تان را فعال کنید.

اندروید: به قسمت Settings گوشی‌تان رفته و گزینه About Phone را انتخاب کنید. حال بایستی گزینه Build Number را پیدا کنید و پس از چندین بار (تقریبا 7 بار) کلیک روی این گزینه، Developer Mode گوشی‌تان فعال می‌شود. اکنون به صفحه اول Settings برگشته و وارد بخش Developer Options که پس از فعال کردن Developer Mode ظاهر شده شوید. در این قسمت بایستی گزینه‌های Transition Animation Scale، Window Animation Scale و Animator Duration Scale را پیدا کنید و سپس همه این موارد را غیر فعال کنید. پس از انجام این کار بهتر است گوشی‌تان را ری‌استارت کنید.

3- عدم استفاده از ویجت‌ها (اندروید)

با وجود اینکه ویجت‌ها ابزارهای بسیار مفیدی در گوشی‌های اندرویدی هستند که برخی از عملکردها و اطلاعات را به سرعت در اختیار کاربران قرار می‌دهند، اما بخش قابل توجهی از منابع سیستم‌تان را نیز به شکل ثابت به خود اختصاص می‌دهند. پردازش‌های پس‌زمینه ویجت‌ها و بروز رسانی‌هایی که بدون آگاهی کاربر در پس‌زمینه انجام می‌گیرند، هم در مصرف حافظه رم و هم در عملیات پردازشی سنگین می‌توانند کاربران را با مشکل مواجه سازند.

4- استفاده از تصاویر پس‌زمینه ثابت

به شکل ساده‌تر می‌توان گفت که هر چیزی که در گوشی‌های هوشمند باعث پر زرق و برق نشان داده شدن گوشی‌تان می‌شود، منابع گوشی‌تان را نیز محدودتر می‌کند. تصاویر پس‌زمینه متحرک یکی از همین موارد است که علاوه بر کاهش سرعت گوشی (هر چند ناچیز)، باعث کم‌تر شدن طول عمر باتری گوشی نیز می‌شود. در گوشی‌های آیفون نیز توصیه می‌کنیم که از حالت پرسپکتیو برای تصویر پس زمینه استفاده نکنید. علاوه بر این‌ها، می‌توان با انتخاب تصویر پس‌زمینه متمایل به رنگ مشکی، فعالیت پیکسل‌ها را به حداقل برسانید.

5- پاک کردن خودکار پیام‌ها

یکی از مواردی که حتی اپلیکیشن‌های مدیریت فایل‌ها نیز به آن دسترسی ندارند، بخش iMessage در گوشی‌های آیفون و اپلیکیشن‌های مشابه در گوشی‌های اندرویدی است. گاها پیام‌های گوشی‌ها حتی به یک گیگابایت نیز می‌رسد و باعث افت سرعت گوشی می‌شود. بدین منظور بایستی برای بخش پیام‌های متنی خود محدودیت قایل شوید. این کار در گوشی‌های آیفون ساده است. کافیست به بخش Settings رفته و Messages را پیدا کنید. سپس در پایین این قسمت گزینه Keep Messages را پیدا کنید و نگه‌داری پیام‌ها را روی 30 روز محدود کنید. با انجام این کار تمامی پیام‌هایی که زمان دریافت آنها بیش از 30 روز است، پاک خواهند شد. متاسفانه در گوشی‌های اندرویدی چنین تنظیماتی وجود ندارد و بایستی پیام‌ها به شکل دستی پاک شوند.

6- استفاده از WiFi Assist

ویژگی WiFi Assist که از نسخه 9 به سیستم‌عامل iOS اضافه شده است، یکی از جالب‌ترین روش‌ها برای ارتقای کیفیت کاربری‌های اینترنتی می‌باشد. بنا به هر دلیلی ممکن است لحظه‌ای سیگنال‌های دریافتی از وای‌فای با مشکل مواجه شود و کاربران مدت زمانی مجبور به تحمل چنین وضعیتی باشند. برای رفع چنین مشکلی اپل این ویژگی را به گوشی‌های خود اضافه کرده است. بدین شکل که در چنین مواقعی گوشی به طور خودکار می‌تواند از دیتای سیم‌کارت استفاده کند تا هیچ خللی در حین استفاده از اینترنت بوجود نیاید. برای استفاده از این ویژگی کافیست به بخش Settings گوشی‌تان رفته و در قسمت Cellular گزینه Wi-Fi Assist را پیدا کرده و فعال کنید.

7- محدود کردن پردازش‌های پس‌زمینه برای برخی اپلیکیشن‌ها

همانطور که می‌دانید برخی اپلیکیشن‌های نصب شده همواره در پس‌زمینه گوشی در حال اجرا و رفرش شدن هستند. حال اگر تعداد این اپلیکیشن‌ها و یا تعداد رفرش شدن آنها بیشتر شود، می‌تواند به شکل چشم‌گیری سرعت دستگاه‌تان را پایین بیاورد. برای حل کردن این مشکل در گوشی‌های آیفون و گوشی‌های اندرویدی به روش زیر عمل کنید.

اپل آیفون: در قسمت Settings به بخش General رفته و روی Background App Refresh کلیک کنید. حال از این قسمت می‌توانید هر اپلیکیشنی را که نمی‌خواهید در پس‌زمینه رفرش نشود را غیر فعال کنید. علاوه بر این می‌توانید با غیر فعال کردن ویژگی Find My iPhone از قسمت تنظیمات iCloud یکی دیگر از اپلیکیشن‌هایی که در پس‌زمینه گوشی‌تان همواره در حال اجرا هستند را از بروز رسانی‌های مکرر خلاص کنید.

اندروید: برای انجام این کار در گوشی‌های اندرویدی به تنظیمات گوشی رفته و Data Usage را انتخاب کنید. حال در این بخش گزینه Restrict Background Data را پیدا کرده و فعال کنید. با انجام این کار حجم بروز رسانی اپلیکیشن‌ها به شکلی که شما تعریف می‌کنید محدودتر خواهد شد.

8- باز گردانی به تنظیمات کارخانه

همانطور که ریست کردن گوشی در بسیاری از مشکل‌های گوشی‌های هوشمند یکی از آخرین راه‌کارها می‌باشد، در رفع این مشکل نیز به نوعی آخرین شانس کاربر است. پس از اینکه تمامی موارد گفته شده را اجرا کردید و هیچ موفقیتی در ارتقای سرعت گوشی حاصل نشد، آخرین پیشنهاد ما به شما بازگردانی به تنظیمات کارخانه است. فقط به یاد داشته باشید که در صورت استفاده از این ویژگی تمامی فایل‌ها، اپلیکیشن‌ها و تنظیمات گوشی‌تان پاک خواهد شد. لذا قبل از انجام این کار حتما نسخه پشتیبان تهیه کنید.

اپل آیفون: در قسمت تنظیمات بخش General را پیدا کرده و روی گزینه Reset کلیک کنید. حال با انتخاب گزینه Erase All Contents and Settings و وارد کردن رمز گوشی‌تان، با انجام این کار موافقت می‌کنید.

اندروید: در گوشی‌های اندرویدی پس از رفتن به بخش تنظیمات، گزینه Backup and Reset را انتخاب کنید. حال با کلیک روی گزینه Factory Data Reset و تایید آن، تمامی اطلاعات گوشی‌تان پاک شده و تنظیمات نیز به حالت اولیه برگردانده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *