راهنمای خرید گوشی و تبلت ویندوزی

راهنمای خرید گوشی و تبلت ویندوزی

کمپانی مایکروسافت برای اولین بار سیستم عامل محبوب ویندوز را در سال 2000 تحت پلت‌فرم “ویندوز موبایل” عرضه کرد. این سیستم عامل با وجود اینکه به مدت 10 سال توسط مایکروسافت پشتیبانی میشد و ارتقاهای مختلفی را دریافت می‌کرد، اما پروژه موفقی برای این کمپانی محسوب نمی‌شد. رابط کاربری این سیستم عامل شبیه به نسخه دسکتاپ ویندوز بود که خود یکی از ایرادات وارده به آن است.

ویندوز موبایل

پس از گذشت زمان و با تغییر استراتژی مایکروسافت در سال 2010، این شرکت پلت فرم جدیدی برای گوشی‌های موبایل با نام “ویندوز موبایل” عرضه کرد. اولین نسخه این سیستم عامل، ویندوز فون 7 نام داشت که با تغییر و تحولات فراوانی همراه بود. رابط کاربری‌اش مترو نام دارد که اساس طراحی آن کاشی‌های زنده (لایو تایل) می‌باشد و همچنین در نسخه 8 نیز حفظ شده است.

طراحی مترو ویندوز فون 8

نسخه 8 ویندوز فون در سال 2012 توسط مایکروسافت معرفی و عرضه شده که شاید بزرگترین انتقادی که بر آن وارد شد، عدم قابلیت ارتقای نسخه 7 به آن بود. با عرضه این نسخه، مایکروسافت که قبلا قرارداد همکاری با کمپانی نوکیا بسته بود، نفوذ خود را در بازار جهانی اسمارت‌فون‌ها افزایش داد، همان هدفی که چندین سال در صدد آن بود تا حدودی محقق شد.

فعالیت‌هایی که این کمپانی آمریکایی بعد از ویندوز فون 8 در این زمینه انجام داد، شامل خرید تمامی سهام نوکیا (البته برند لومیا طبق توافق به مدت 10 سال به مایکروسافت واگذار شده است) و افزایش سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر روی بازار اسمارت‌فون‌ها می‌شود. نسخه 8.1 در سال 2014 معرفی شد و تمامی گوشی‌هایی که ویندوزفون 8 را اجرا می‌کردند به این نسخه قابل ارتقا بودند. ارتقا به این نسخه شاید روند موفقیت آمیزی برای مایکروسافت محسوب می‌شد، اما از نکته نظر کاربران، تغییر و تحول خاصی انجام نشده و رضایت آنها بطور کامل جلب نشد.

ویندوز فون 8.1

درباره بخش تبلت‌ها نیز مایکروسافت در سال 2011 پروژه ویندوز RT را شروع کرد که نسخه محدود شده ویندوز 8 بود. در سال 2012 با عرضه سه تبلت از خانواده معروف تبلت‌های سورفیس، به شکل رسمی این سیستم عامل معرفی شد. البته شرکت‌هایی همچون لنوو، سامسونگ، توشیبا، ایسر و غیره تبلت‌هایی با سیستم عامل ویندوز 8 نیز عرضه کرده‌اند که می‌توان از این کمپانی‌ها محصولاتی در بازه تبلت‌های میان‌رده پیدا کرد.

ویندوز آرتی

تا به حال سه سیستم عامل ویندوز موبایل، ویندوز فون و ویندوز آرتی را معرفی کردیم. ویندوز موبایل پروژه تمام شده  و مختومه مایکروسافت است. اما درباره ویندوز فون و ویندوز آرتی نیز باید بگوییم که با عرضه ویندوز 10 با این دو نیز باید خداحافظی کرد.

یکی از بزرگترین اهادف تمامی کمپانی‌های فعال در حوزه IT و گوشی و تبلت که به عرضه محصولات با سیستم عامل اختصاصی خوشان مشغول هستند، طراحی سیستم عامل یکپارچه برای تمامی گجت‌های تولیدی‌شان می‌باشد. می‌توان گفت کمپانی مایکروسافت زودتر از تمامی این کمپانی‌ها موفق به تحقق این هدف شد. مایکروسافت با معرفی ویندوز 10 در اوایل 2015 و عرضه نسخه نهایی در 29 جولای، دوباره به سوژه‌های داغ خبری سایت‌های حوزه آی تی برگشت. ویندوز 10 یک سیستم عامل یکپارچه است که قابلیت تطابق با تمامی گجت‌های ممکن را دارد. برای مثال هنگام نصب روی تبلت‌ها، قابلیت‌های لمسی آن فعال می‌شود یا مثلا هنگام نصب روی سیستم‌های خانگی کاربری‌های خاص خود را فعال می‌کند. شاید بتوان گفت در طی چندین سال گذشته، این پروژه موفقیت آمیزترین و بزرگترین قدم مایکروسافت می‌باشد.

ویندوز 10 سیستم عاملی برای تمامی پلتفرم‌ها

قدرت رقابتی مایکروسافت در بازار گوشی و تبلت مطمئنن با عرضه ویندوز 10 بیشتر شده است. طوری که بسیاری از کاربران، مشتاق استفاده از این OS روی دستگاه‌هایی مانند گوشی و تبلت هستند. بدین منظور در ادامه مطلب به معرفی مشخصه‌های این محصولات به تفکیک قیمت خرید آنها می‌پردازیم، با تبلت فون همراه باشید.

گوشی و تبلت‌های ویندوزی ارزان قیمت

در این بازه بیشترین محصولات موجود در دسته گوشی‌ها، سری لومیای نوکیا و مایکروسافت می‌باشد. همچنین کمپانی‌های دیگری مانند ایسر، لاوا، میکرومکس، آرکس و غیره گوشی‌های ویندوزفونی ارزان قیمتی تولید می‌کنند. اکثر این محصولات دارای صفحه نمایش‌های کوچکتر از 5 اینچ با پنل‌های TFT می‌باشند، اما برای مثال، گوشی لومیا 540 از پنل 5 اینچی برخوردار است. پس در نتیجه اگر به دنبال خرید گوشی ویندوز فونی ارزان قیمت با صفحه نمایش بزرگ هستید، دامنه انتخاب محدودی دارید و بهتر است با افزایش بودجه‌تان، دسته گوشی‌های میان‌رده را مد نظر قرار دهید. از دیگر فاکتورهای مهم در این دسته، قدرت پردازشی این محصولات است. حافظه رم یک گیگابایتی در کنار چیپست اسنپ‌دراگون 200 گزینه‌هایی هستند که در اکثر این محصولات استفاده شده‌اند. اما گزینه‌هایی هم هستند که از چیپست بهتری همچون اسنپ‌دراگون 400 بهره می‌برند. دیگر مشخصات رایج شامل حافظه داخلی 8 یا 16 گیگابایتی و دوربین اصلی 5 مگاپیکسلی می‌باشد. از جمله نکاتی که باید در خرید گوشی به آن توجه کنید، تاریخ عرضه محصول مورد نظرتان می‌باشد. اکثر محصولات عرضه شده در سال 2015 قابل ارتقا به ویندوز 10 بوده و معمولا از اتصالات LTE پشتیبانی می‌کنند. این نکته موردی است که شاید در بیشتر گوشی‌های اینچنینی که در 2014 عرضه شده بودند وجود ندارد.

اما در مورد تبلت ویندوزی ارزان قیمت، متاسفانه نمی‌توانیم گزینه خاصی را بریتان توصیه کنیم. زیرا  که اولا دامنه انتخاب گسترده‌ای در تبلت‌های ویندوزی وجود ندارد و ثانیا کف قیمت این دسته تقریبا از 700 هزار شروع شده و تا چندین میلیون تومان می‌رود.

گوشی و تبلت‌های ویندوزی میان رده

متاسفانه این حرف که تنوع مشخصاتی در گوشی‌های لومیا بسیار پایین است حقیقت دارد. معمولا گوشی‌های میان‌رده را به دو دسته میان‌رده رو به پایین و میان‌رده رو به بالا تقسیم می‌کنند. اکثر محصولات میان‌رده رو به پایین لومیا، تفاوت چندانی با گوشی‌های پایین‌رده ندارند، به غیر از اینکه صفحه نمایش‌ها از پنل‌های HD برخوردارند، چیپست‌های بکار رفته اسنپ‌دراگون 400 و دوربین‌های 5 مگاپیکسلی جای خود را به دوربین‌های 6 یا 8 مگاپیکسلی داده‌اند. گوشی‌های Lumia 640 4G و Lumia 640 Xl LTE از گزینه‌های خوب برای خرید گوشی در این دسته هستند.

اما در مورد گوشی‌های میان‌رده رو به بالا، می‌توان لومیا 930 را مثال زد. این گوشی از حافظه رم دو گیگابایتی ، چیپست اسنپ‌دراگون 800 و دوربین فوق‌العاده 20 مگاپیکسلی بهره می‌برد و در کل می‌توان گفت یکی از بهترین محصولات مایکروسافت می‌باشد.

در بخش خرید تبلت، لومیا 2520 که تا بدین جای کار تنها تبلت لومیایی نیز به شمار می‌رود، تنها نماینده نوکیا و میاکروسافت در این بخش است. گزینه‌های دیگری از کمپانی‌های توشیبا و لنوو وجود دارند که می‌توان به لنوو “Miix 2 8، توشیبا WT8-A636 اشاره کرد. حافظه رم دو گیگابایتی با چیپست‌های اینتل سری اتم Z3735 و Z3740 قدرت پردازشی قابل قبولی برای این محصولات فراهم کرده است.

گوشی و تبلت‌های ویندوزی بالارده

گوشی‌های بالارده ویندوز فونی موجود در بازار جهانی تنوع چندانی ندارند و این نکته در بازار ایران بدتر نیز می‌باشد. اما باز گزینه‌های مطرحی وجود دارند که از جمله آنها می‌توان Nokia Lumia icon با دوربین فوق‌العاده 20 مگاپیکسلی، سامسونگ ATIV و HTC One M8 ویندوزی را نام برد.

اما در مورد خرید تبلت ویندوزی بالارده حرف و حدیث زیاد است. بدین دلیل که آیا محصولات هیبریدی را در این دسته می‌توان قرار داد؟ اگر قرار باشد این محصولات را جزو تبلت‌های ویندوزی نام ببریبم، قطعا تبلت‌های خانواده سورفیس مایکروسافت از جلب توجه کننده‌ترین گزینه‌ها خواهند بود. همچنین تنوع و گستردگی محصولات بسیار خواهد شد. اما از نکات مهم در خرید تبلت ویندوزی این است که با عرضه ویندوز 10 بسیاری از مشکلات تبلت‌های ویندوزی برطرف خواهد شد. سیستم عامل ویندوز RT به دلیل محدودیت‌هایی که دارد از محبوبیت چندانی برخوردار نیست و بدین دلیل کمپانی‌های صنعت تبلت و لپ‌تاپ به فکر تولید محصولاتی با ویژگی‌ها و ظاهر یک تبلت اما با کارایی لپ‌تاپ افتاده بودند. به همین دلیل لپ‌تاپ‌های بسیار زیادی با مشخصه‌هایی مانند صفحه نمایش 13 اینچی لمسی و داکت همراه تولید شده‌اند که تولید تبلت‌های ویندوزی را تحت شعاع قرار داده‌اند. اما مطمئنن ویندوز 10 تمامی این مشکلات را برطرف خواهد کرد. بطوری که با خبر عرضه این سیستم عامل، کمپانی‌های زیادی به فکر سرمایه‌گذاری روی تبلت‌های ویندوزی افتاده‌اند و حتی کمپانی HP که چندان سابقه‌ای در این زمینه ندارد نیز چند پروژه در این زمینه شروع کرده است. شاید عرضه ویندوز 10 را می‌توان مهمترین خبر IT در سال 2015 نامید که بدون شک تاثیر بسزایی در بازار جهانی اسمارت‌فون و تبلت خواهد گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "راهنمای خرید گوشی و تبلت ویندوزی"

  1. سلام .
    یک سوال داشتم . کاربرد دقیق داک در گوشیهای ویندوزی چیست؟ آیا درست است که این ابزار موجب یکپارچه شدن ویندوز 10 دسکتاپ با ویندوز 10 گوشی های مایکروسافت می شود ؟

    1. سلام. به کمک این داک ویندوز 10 موبایلی بدون هیچ ایرادی به رابط کاربری ویندوز 10 تبدیل می شود و می توانید از گوشی خود در صفحه نمایشی بزرگتر استفاده کنید.

  2. ایا میتوان بر روی تبلت های ویندوز ده بازی های کمی سنگین هم نصب کرد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    سوال دیگر ایا لپ تاپ هایی هیربیدی یا تبلت شو هم به خوبی نبلت ها کار میکنن

  3. سلام میشه منو راهنمایی کنید که lumia 950 یا lumia 950xl رو بخرم البته زیاد از سایز بزرگ خوشم نمیاد ولی میگم lumia 950xl چون هشت هسته ای هست آیا lumia 950 شش هسته ای مثل اون قدرت داره یا نه !
    ممنون میشم جواب بدید !