نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 550

نقد و بررسی تخصصی گوشی موبایل مایکروسافت لومیا 550

انکار این مساله که مایکروسافت نفوذ زیادی طی چند سال اخیر در بازار گوشی‌های ارزان قیمت و میان‌رده داشته طبق آمار و ارقام غیر ممکن است. کمپانی مایکروسافت پس از گرفتن برند گوشی‌های لومیا از کمپانی نوکیا، بدون وقفه گوشی‌هایی با مشخصات فنی معمولی و قیمتی رقابتی طراحی کرده که جدیدترین محصولی که در این دسته قرار می‌گیرد، همین گوشی مایکروسافت لومیا 550 می‌باشد.

موفقیت گوشی‌های ارزان قیمت در بازار اسمارت‌فون‌های امروزی به هیچ وجه قابل تضمین نمی‌باشد. اما به نظر می‌رسد ویندوزی‌ها به خوبی توانسته‌اند فورمول مناسبی برای تحقق این امر پیدا کنند. – مشخصات فنی میان‌رده رو به پایین، سیستم‌عامل بهینه و در آخر قیمت فورش پایین – همانطور که می‌دانید گوشی‌هایی که از ویندوزفون استفاده می‌کنند، نسبت به گوشی‌های اندرویدی با همان مشخصات فنی، مصرف منابع بهینه‌تری دارند. بطوری که مصرف CPU و حافظه رم در گوشی‌های ویندوز فونی از گوشی‌های اندرویدی پایین‌تر می‌باشد.

گوشی مایکروسافت لومیا 550 با سیستم‌عامل ویندوز 10 عرضه می‌شود و به همین دلیل حساب این گوشی با گوشی‌های قبلی مایکروسافت جداست. این گوشی برخلاف دو پرچمدار این کمپانی – لومیا 950 و 950XL – قابلیت پشتیبانی از ویندوز کوانتینیوم را ندارد، اما این مساله از شایستگی‌های این گوشی چیزی کم نمی‌کند. برای نگاه دقیق‌تر و آشنایی با این گوشی دوست داشتنی مایکروسافتی‌ها با تبلت‌فون همراه باشید.

صفحه نمایش 4.7 اینچی دستگاه با وضوح تصویر HD با توجه به قیمت خرید گوشی یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. پشتیبانی از باندهای LTE و دوربین اصلی 5 مگاپیکسلی از دیگر ویژگی‌های اصلی این گوشی می‌باشند. طراحی دستگاه نسبت به نسل‌های قبلی هیچ تغییری نکرده و از همان بدنه پلی‌کربات استفاده شده است. البته طراحی پلاستیکی شاید برای پرچمداری همچون لومیا 950 شایسته نباشد، اما مطمئنن برای چنین گوشی اقتصادی گزینه مناسبی می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 550 - اینفوگرافی

نقاط ضعف گوشی مایکروسافت لومیا 550

  • چیپست نسبتا ضعیف
  • عدم پشتیبانی از ویندوز کوانتینیوم
  • طراحی بدون تغییر نسبت به نسل‌های قبلی لومیا

از لحاظ تئوری و روی کاغذ مایکروسافت مشخصات فنی مناسبی برای این دستگاه ارایه کرده است. اگرچه درباره ترکیب چیپست پایین‌رده اسنپ 210 و صفحه نمایش HD نمی‌توان نظر قطعی داد. البته درباره بکارگیری از این تراشه می‌توان گفت شاید مایکروسافت خواسته مصرف انرژی دستگاه را پایین آورده و بدین شکل طول عمر باتری را افزایش دهد.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 550 - طراحی

قبل از پرداختن به بخش طراحی، به یاد داشته باشید که نقد و بررسی گوشی لومیا 550 از این جهت حائز اهمیت است که این دستگاه اولین گوشی ارزان‌قیمت اجرا کننده ویندوز 10 می‌باشد و نقد و بررسی آن به نوعی نقد و بررسی ویندوز 10 در رابطه با عملکردش حین اجرا روی دستگاه‌های پایین‌رده می‌باشد.

بسته بندی گوشی مایکروسافت لومیا 550

باید اعتراف کنیم که بسته‌بندی و لوازم جانبی گوشی Microsoft Lumia 550 چندان چنگی به دل نمی‌زند و ویندوزی‌ها در این مساله کمی بی لطفی کرده‌اند. دفترچه راهنمای گوشی و شارژر غیر قابل جدا از کابل microUSB تنها اقلام همراه گوشی می‌باشند و هیچ اثری از هدست و یا کابل microUSB جدا برای رد و بدل کردن دیتا وجود ندارد.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 550 - بسته بندی

با توجه به تجربه‌هایی که از سایر گوشی‌های ارزان‌قیمت داریم، می‌دانیم که در بسته‌بندی‌های چنین گوشی‌هایی نمی‌توان هدست با کیفیتی پیدا کرد، اما مساله این است که مایکروسافت حتی از قرار دادن یک کابل microUSB نیز مضایقه کرده است.

 طراحی گوشی Microsoft Lumia 550

ابعاد گوشی مایکروسافت لومیا 550 برابر با 136.1×67.8×9.9 میلی‌متر و وزن آن 142 گرم است. واضح است این اعداد برای دستگاه 4.7 اینچی چندان مناسب و بهنیه نیست. قسمت پایین و بالای گوشی که طراحی خمیده‌ای دارد، با توجه به عدم بکارگیری از اسپیکرهای استریو و یا دکمه‌های خازنی، فضای بیهوده زیادی را اشغال کرده است.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 550 - طراحی بخش جلویی

لومیا 550 و 640 از نظر ظاهری و ابعاد و اندازه، دو گوشی شبیه به هم هستند و فقط تنها چند میلی‌متر با هم اختلاف دارند.

این گوشی دقیقا با همان قالب لومیا 640 عرضه شده که به نوعی خبر هیجان‌انگیری محسوب نمی‌شود. اما نکته اینجاست که این مساله باعث شده مایکروسافت بتواند هزینه نهایی گوشی را پایین آورده و تمرکز خود را بجای طراحی به سایر بخش‌ها منعطف کند.

پلاستیک پلی‌کربنات مطمئنن بهترین گزینه برای بدنه یک گوشی نیست، اما همواره مایکروسافت یکی از طرفداران استفاده از چنین بدنه‌ها برای محصولاتش است. با وجود مات بودن رنگ بدنه، رنگ مشکی آن کمی مستعد جذب لکه و اثر انگشت می‌باشد.

در بالای صفحه نمایش نیز دوربین سلفی 2 مگاپیکسلی با قابلیت فیلم‌برداری 480p تعبیه شده که برای تماس‌های تصویری گزینه مناسبی است، اما انتظار بیشتر از اینها از این سلفی را نداشته باشید. علاوه بر این دوربین، می‌توانید سنسورهای مجاورت و سنجش نور محیط و طبیعتا خروجی صدای گوشی را مشاهده کنید.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 550 - طراحی

تنها دکمه‌های فیزیکی گوشی مایکروسافت Lumia 550 در سمت راست گوشی قرار دارند. دکمه کنترل صدا و دکمه پاور دقیقا جایی قرار گرفته‌اند که باید بودند. استفاده از این دکمه‌ها کاملا راحت بوده و مخصوصا با انگشت شست دست راست به راحتی می‌توان با آنها کار کرد. جای خالی دکمه شاتر که در گذشته عضو جدایی‌ناپذیر گوشی‌های نوکیا لومیا بود کاملا محسوس است.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 550 - کناره‌ها

پورت‌های سیمی این گوشی بین قسمت بالایی و پایینی تقسیم شده. بطوری که جک 3.5 میلی‌متری در بالای گوشی و پورت microUSB در پایین قرار گرفته.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 550 - طراحی

دوربین اصلی 5 مگاپیکسلی نیز در وسط قاب پشتی قرار گرفته است. البته این دوربین کمی فاصله زیادی با لبه بالایی گوشی دارد. همچنین تک فلش LED را می‌توانید در سمت چپ دوربین پیدا کنید.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 550 - طراحی قاب پشتی

شبکه کوچک و گرد مانند اسپکیر گوشی در گوشه راست سمت پایین قاب پشتی قرار گرفته است. دوربین گوشی و اسپیکر کمی با برآمدگی نسبت به قاب پشتی همراه هستند که نکته جالبی برای طراحی این محسوب نمی‌شود. زیرا این مساله باعث می‌شود احتمال افتادن خط و خش به لنز دوربین و خفه شدن صدای گوشی بیشتر شود.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 550 - طراحی قاب پشتی و اسلات‌ها

نکته مثبت درباره قاب پشتی، راحت جدا شدن آن از پشت گوشی و دسترسی به باتری و اسلات‌ها می‌باشد. در پشت گوشی دو اسلات را مشاهده می‌کنید که یکی برای سیم‌کارت و دیگری برای کارت حافظه microSD تعبیه شده است.

 صفحه نمایش گوشی مایکروسافت لومیا 550

این گوشی مایکروسافت مجهز به صفحه نمایش 4.7 اینچی از نوع IPS LCD با وضوح 1280×720 پیکسل می‌باشد. با احتساب ابعاد صفحه نمایش و رزولوشن آن، تراکم پیکسلی 315ppi بدست می‌آید که این مقدار نزدیک به تراکم پیکسلی صفحه نمایش iPhone 6S می‌باشد (326ppi). اگر واقع گرا باشیم با در نظر گرفتن قیمت پایین خرید گوشی نباید انتظار بیشتر از این‌ها داشته باشیم.

رندر تصاویر و متن‌ها بسیار روان می‌باشد و حتی فونت‌های بسیار ریز نیز خوانا هستند. رنگ‌ها در این صفحه نمایش زیبا هستند و نگاه کردن از زاویه نیز کیفیت تصویر را چندان پایین نمی‌آورد. فقط در زاویه‌های بسیار زیاد کمی کنتراست و رنگ تصویر پایین می‌آید.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 550 - اینفوگرافی صفحه نمایش

در مورد دقت رنگ‌ها، صفحه نمایش لومیا 550 با DeltaE برابر با 5.2 جزو بهترین نیست، اما مطمئن باشید پرچمداران زیادی را دیدیم که دقت نمایش رنگ‌هایشان از این گوشی ارزان‌قیمت پایین‌تر می‌باشد. البته به لطف امکان سفارشی‌سازی رنگ‌های صفحه نمایش در تنظیمات مربوطه، می‌توان تا حدودی نتایج را بهبود بخشید و به DeltaE فوق‌العاده 3.4 دست یافت.

باتری گوشی مایکروسافت لومیا 550

یکی از جلب توجه کننده‌ترین بخش‌ها در نقد و بررسی گوشی همواره عملکرد باتری و طول عمر دستگاه مربوطه می‌باشد. Lumia 550 مجهز به باتری 2100mAh از نوع لیتیوم یونی می‌باشد که تولید کننده‌گان دستگاه تضمین داده‌اند لومیا 550 با این باتری، دارای طول عمر 670 ساعته در حالت آماده‌باش و 14 ساعته در حالت مکالمه خواهد بود.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 550 - اینفوگرافی باتری و طول عمر

نتایح آزمون‌های مختلف تست باتری کمی با ادعای مایکروسافتی‌ها متفاوت می‌باشد. به هنگام مکالمه در شبکه‌های 3G این باتری می‌تواند نهایتا تا 12 ساعت انرژی دستگاه را تامین کند. در دو آزمون وبگردی و پخش ویدیو نیز نتایج کمی نامید کننده است و طول عمر این باتری در موارد گفته شده به ترتیب برابر با 7 و 5 ساعت می‌باشد.

رابط کاربری گوشی مایکروسافت لومیا 550

گوشی لومیا 550 جزو اولین و معدودترین گوشی‌هایی است که به شکل پیش‌فرض با ویندوز 10 عرضه می‌شود. همانطور که در نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 950XL دیدیم، رابط کاربری ویندوز 10 موبایلی با وجود شباهت‌های زیاد به ویندوزفون 8.1، همچنین از بسیاری جهات شبیه به نسخه‌های دسکتاپی و ایکس‌وان ویندوز 10 می‌باشد. دقیقا این مساله نشان‌دهنده استراتژی مایکروسافت در یکپارچه‌سازی تمامی پلت‌فرم‌هایش می‌باشد که کمک شایانی به توسعه‌دهندگان و همچنین کاربران می‌کند.

با توجه به میزان حافظه داخلی کم این دستگاه که برابر با 8 گیگابایت است، شاید مشتاق باشید که بدانید ویندوز 10 چه مقدار از حافظه داخلی این دستگاه را اشغال کرده است. باید بگوییم که متاسفانه ویندوز 10 در حدود 5 گیگابایت از این حافظه را به خود اختصاص داده و کمتر از 3 گیگابایت در اختیار کاربر قرار دارد. اما خوشبختانه با نصب کارت microSD و انتقال اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها به این حافظه جانبی، می‌توانید تا حدودی مشکل کمبود حافظه در دسترس را جبران کنید.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 550 - رابط کاربری

رابط کاربری ویندوز 10 موبایلی برای کاربران ویندوزفون‌ها بسیار آشنا به نظر خواهد رسید. این رابط کاربری از بخش‌های صفحه خانه کاشی‌کاری شده، لیست اپلیکیشن‌ها، بخش اکشن سنتر و تاگل‌ها و همچنین تنظیمات تشکیل شده است. به محض شروع کار با این گوشی، متوجه خواهید شد که این رابط‌کاربری در مقایسه با ویندوزفون 8.1 بهبودهای چشم‌گیری داشته و برخلاف ظاهر آن، تجربه کاربری متفاوتی را فراهم کرده است.

اولین ویژگی قابل بحث در مورد این رابط کاربری، اولین بخشی است که با آن مواجه خواهید شد – Glance Screen – . همانطور که در تصاویر نیز مشاهده می‌کنید، این ویژگی که در بسیاری از موارد باعث خواهد شد که قفل صفحه نمایش را باز نکنید، شامل نمایش تک‌رنگی ساعت دیجیتال، زمان و تاریخ و تعداد نوتیفیکیشن‌های از دست رفته می‌باشد. همچنین این صفحه را می‌توانید برای حالت شب نیز تغییر دهید.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 550 - رابط کاربری - گلنس اسکرین

ویندوز 10 موبایلی همانند ویندوزفون‌های 7 و 8 شامل دو صفحه خانه می‌باشد. اولین صفحه خانه همان صفحه کاشی‌ها می‌باشد که شامل آیکون‌ها و پوشه‌ها می‌باشد و دومی نمایش‌دهنده لیست تمامی اپلیکیشن‌های موجود در دستگاه است.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 550 - رابط کاربری - صفحه خانه

بخش اکشن سنتر که همان نوتیفیکیشن بار می‌باشد، شامل چهار تاگل قابل سفارش‌سازی و تمامی نوتیفیکیشن‌های دستگاه می‌باشد. عملکرد آن شبیه به نوتیفیکیشن بار اندروید می‌باشد و با کشیدن صفحه از بالا به پایین ظاهر می‌شود و می‌توان تمامی اعلان‌ها را با فشردن یک دکمه حذف کرد. همچنین با کشیدن دوباره صفحه از بالا به پایین، تمامی تاگل‌ها نمایش داده می‌شوند.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 550 - رابط کاربری - اکشن سنتر

مایکروسافت برای مدیریت برنامه‌های در حال اجرا از روش اپل استفاده کرده است. اکثر اپلیکیشن‌ها با فشردن دکمه ویندوز و خارج شدن از محیط آنها متوقف می‌شوند و در صورت بازگشت به همان برنامه پردازش خود را ادامه می‌دهند. اما برخی از اپلیکیشن‌ها مانند برنامه‌های ناوبری، کورتانا و اپلیکیشن‌های باتری حتی در صورت خارج شدن از آنها نیز به پردازش خود ادامه می‌دهند.

صحبت از کورتانا شد. کورتانا دستیار صوتی ویندوزی‌ها می‌باشد که با تولد ویندوز 10 به دنیا معرفی شد. این دستیار صوتی به مانند اپل سیری و گوگل ناو می‌تواند صدا و فرامین صوتی کاربران را تشخیص داده و با زبان طبیعی انسان واکنش دهد. بسیاری از قابلیت‌های Cortana باعث می‌شود که نیاز به تعامل با گوشی با استفاده از لمس صفحه نمایش کمتر شود. جستجوها، دنبال کردن اخبار، یادآورها و … از جمله توانمندی‌های این دستیار دیجیتال می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 550 - رابط کاربری - کورتانا

البته باید بگوییم که متاسفانه امکانات کورتانا بستگی به منطقه کاربر دارد و در برخی از کشورها کلا استفاده از سرویس کورتانا غیر فعال می‌باشد.

دوربین گوشی مایکروسافت لومیا 550

این گوشی از دوربین 5 مگاپیکسلی با قابلیت اتوفوکوس استفاده می‌کند. در زیر سنسور 1/4 این دوربین، لنزی با دیافراگم f/2.4 قرار دارد. همچنین همراه این دوربین یک فلش LED نیز تعبیه شده است.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 550 - دوربین

رابط کاربری این دوربین نیز مانند تمامی رابط‌های کاربری دوربین‌های لومیا می‌باشد. می‌توانید مواردی مانند تعدل رنگ سفید، فوکوس، ISO و سرعت شاتر را تنظیم کنید. همچنین برای نسبت ابعاد تصاویر می‌توانید بین دو گزینه 4:3 و 16:9 یکی را انتخاب کنید.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 550 - دوربین - رابط کاربری

متاسفانه مایکروسافت اپلیکیشن اختصاصی عکاسی پانوراما را از اپ استور خود برداشته و اپلیکیشن دوربین ویندوز 10 نیز چنین قابلیتی ندارد. البته اگر به عکاسی پانوراما علاقه‌مندید می‌توانید از اپلیکیشن‌های توسعه داده شده کمپانی‌های دیگر استفاده کنید.

کیفیت تصاویر گرفته شده با این دوربین 5 مگاپیکسلی واقعا مناسب بوده و جزییات عکس‌ها در حد قابل قبولی می‌باشد. کنتراست عکس‌ها به شرطی که گزینه تعادل رنگ سفید در تنظیمات روشن باشد خوب است. البته نتایج عکس‌ها کمی با نویز همراه است که یادآور قیمت پایین گوشی می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 550 - دوربین - نمونه عکس

دوربین سلفی 2 مگاپیکسلی عملکرد قابل تمجیدی ندارد. به هر حال می‌توان سلفی‌های خوبی گرفت، اما انتظار نداشته باشید که عکس‌هایتان از نقطه نظر تعادل رنگ سفید و کنتراست فوق‌العاده باشند.

حداکثر کیفیت فیلم‌برداری دوربین اصلی گوشی Microsoft Lumia 550 برابر با 720p می‌باشد. نرخ بیتی فیلم‌های گرفته شده برابر با 8Mbps و سرعت تصویر برداری برابر با 30 فریم بر ثانیه است. نرخ بیتی صدای ضبط شده نیز 192Kbps است.

نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 550 - دوربین - فیلم برداری

در مورد کیفیت فیلم‌ها شاید چندان هیجان زده نشوید. جزییات و کنتراست پایین است، با این وجود به لطف فیلم‌برداری 720p@30fps تا حدودی می‌توان روی فیلم‌برداری این دوربین حساب باز کرد.

سخن پایانی

در رده گوشی‌های ارزان‌قیمت نماینده‌های شایسته‌ای از کمپانی‌های مطرح موجود هستند و حتی خود مایکروسافت نیز چند گزینه خوب در این رده دارد. اما نکته‌ای که باعث ترغیب ما برای نقد و بررسی گوشی مایکروسافت لومیا 550 شده، همان نکته متمایز کننده این گوشی نسبت به سایر رقبا می‌باشد. اولین گوشی ارزان قیمت دنیا با سیستم‌عامل ویندوز 10، همان کلید موفقیت این دستگاه می‌باشد.

مایکروسافت سخت‌افزار متعادلی در تمامی بخش‌ها برای این محصولش استفاده کرده است. اما شاید بتوان گوشی‌های هم‌رده با این دستگاه پیدا کرد که سخت‌افزار بهتری داشته باشند. اما واقعا کارایی گوشی‌های ارزان‌قیمت اندرویدی با این گوشی ویندوزی را می‌توان یکسان قلمداد کرد؟

مصرف منابع در سیستم‌عامل ویندوز بسیار بهینه‌تر از سیستم‌عامل اندروید است و این دلیلی بر عدم اشتیاق مایکروسافتی‌ها به استفاده از سخت‌افزار بهتر در گوشی‌های ارزان‌قیمتشان می‌باشد. به هر حال گوشی لومیا 550 آزمونی مناسب برای بررسی سیستم‌عامل نوپای ویندوز 10 است.

نظر شما درباره Lumia 550 چیست؟ ارزش خرید این دستگاه با توجه به قیمت خرید گوشی تا چه حد مناسب است؟ آیا می‌توان آینده بازار گوشی‌های ارزان‌قیمت را متعلق به گوشی‌های ویندوزی دانست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی تخصصی گوشی موبایل مایکروسافت لومیا 550"

  1. سلام گوشی من لومیا ۹۵۰ xl است پس از یروز رسانی هنگام اضافه کردن اوت لوک پیام
    something went wrong
    we’re sorry. but we were unable to do that
    . error code : 0x8000ffff.
    را می دهد
    البته ماکروسافت استور فعال و امکان دانلود و بروزرسانی را دارد اما تمام برنامه های که نیاز به sync با اوت لوک دارند مثل آفیس وفیس بوک و one drive ,.. غیر فعال می باشند
    لطفا راهنمایی بفرمایید

  2. با عرض ادب
    تجربه کار با تمام سیستم عامل های موجود در بازار رو دارم اما بسته به سلیقه شخصی خودم کارکردن با ویندوزموبایل جذابیت خاصی رو القا میکنه،خوش فرم بودن،شخصی سازی روانتر به نسبت سایر سیستم عامل ها،امنیت،عدم هنگ،و مهمتراز همه غیر قابل بودن نفوذ ویروس از مزایایی هستند که مایکروسافت برای کاربر در نظر گرفته.
    قطعا در اینده نزدیک شاهد حضور قدرتمند مایکروسافت در بازار رقابت میان رده ها خواهیم بود.