نقد و بررسی کامل جدیدترین تبلت سامسونگ گلکسی تب اس 3

نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی تب S3

همان طور که انتظار می رفت، سامسونگ در نمایشگاه MWC 2017 برای معرفی تبلت جدید خود که با نام گلکسی تب S3 روانه بازار خواهد شد مراسمی جدا از معرفی پرچمدار جدیدش در زمینه اسمارت فون گلکسی S8 در نظر گرفت با نگاهی به مشخصات و امکانات جدیدترین تبلت سامسونگ که یک پرچمدار تمام عیار در دنیای تبلت ها می باشد بیشتر به دلیل تصمیم سامسونگ پی خواهیم برد.

سامسونگ Galaxy Tab S3 قطعا یکی از دستگاه های پر هیجانی می باشد که در نمایشگاه بارسلونا رونمایی شده است. تبلت جدید سامسونگ می تواند نظر مشتریان و خریداران علاقمند به داشتن یک تبلت تمام عیار را به خود جلب کند و فروش کمپانی کره ای را در این زمینه بهبود بخشد.

بدنه ای صاف و نازک با قابی از جنس فلز و قاب پشت شیشه ای Galaxy Tab S3 ظاهری زیبا را برای این تبلت به ارمغان آورده است. دوربین به گونه ای طراحی شده که کاملا هم سطح با بدنه می باشد و هیچ ناهمواری در سطح تبلت احساس نمی شود. ابعاد تبلت 169 × 237.3 و ضخامت آن 6 میلی متر می باشد. وزن نسخه  Wi-Fi تبلت 429 گرم و وزن نسخه  سیم کارت خور تبلت 435 گرم می باشد.

صفحه نمایش 9.7 اینچی این تبلت با رزولوشن 1536 × 2048 که پنل آن از نوع Super AMOLED می باشد، یک صفحه نمایش با روشنایی بسیار مناسب و همچنین با اندازه ی عالی را در اختیار کاربران گذاشته است.

samsung-tab-s3-overview

چیپست از نوع Snapdragon 820 دارای دو پردازنده دو هسته با فرکانس های 2.15GHz و 1.6GHz می باشد. تبلت دارای چهار اسپیکر استریو و مجهز به سیستم عامل  Android 7 Nougat می باشد که رابط کاربری Grace UX خود سامسونگ روی آن نصب می باشد. حافظه داخلی تبلت 32GB می باشد که البته به وسیله کارت حافظه جانبی قابل ارتقا می باشد و همچنین دوربین اصلی تبلت دوربینی با کیفیت مناسب 13MP به همراه یک فلش LED بوده و دوربین جلو آن کیفیتش 5MP می باشد. اما نکته بسیار مهم، باتری عالی این تبلت می باشد که ظرفیت زیاد 6000mAh را دارد و کاملا مناسب یک تبلت می باشد. اما شاید تنها نکته منفی این تبلت را به همراه نداشتن گواهی IP68 می توان دانست که به معنی ضد ضربه و ضد گرد و غبار نبودن این تبلت می باشد.

Tab S3 جدیدترین تبلت از سری S و پرچمدار می باشد که بعد از مدت ها سامسونگ وارد بازار کرده است.  مدل های قبلی تبلت گلکسی تب S2 سامسونگ به سخت افزارهایی با استانداردهای خوب مجهز شده بودند اما با این حال تبلت های میان رده ای محسوب می شدند که برای مثال از چیپست Snapdragon 652 بهره می بردند. چنین اتفاقی برای Galaxy Tab A نیز سال قبل رخ داد که از نظر کارایی بهتر شده بود اما دارای چیپست Exynos 7870 بود.

Tab S3 یک پرچم دار واقعی می باشد که به چیپست قدرتمند Snapdragon 820 و 4 گیگابایت حافظه RAM مجهز شده است. هر چند شما در مورد پردازنده این چیپست، فرکانس پایین تر 2.15GHz را در مقایسه با Snapdragon 821 در اختیار دارید، اما تفاوت این دو مدل به قدری نیست که تفاوت چشمگیری در کارایی این چیپست ها در مقایسه با یکدیگر مشاهده شود.

 

طراحی:

Galaxy Tab S3 ظاهری بسیار زیبا و شیک را در اختیار کاربرانش قرار می دهد. ظاهری که می توان گفت بی شباهت به مدل قبلی تبلت های سامسونگ یعنی Tab S2 نیز نیست. سامسونگ همیشه به زیبا بودن محصولات خود پایبند بوده است و در این مدل از تبلت نیز این چنین می باشد. لبه های گرد فریم تبلت که کاملا فلزی می باشد و سطح صاف صفحه نمایش و پشت تبلت، ما را از نظر طراحی به یاد گوشی های Galaxy S6 می اندازد.

Galaxy Tab S2 نیز از نظر ظاهری، ظاهری مشابه Tab S3 داشت. Tab S3 به جای وارد شدن به جزئیات طراحی، بیشتر روی یک طراحی یک دست و واحد در همه ی قسمت های تبلت تمرکز کرده است به گونه ای که شاید در نگاه اول شما این تبلت را با Tab A 10.1 از نظر طراحی اشتباه بگیرید.

samsung-tab-s3

 

samsung-tab-s3

یک موردی که Tab S3 را متمایز می کند، ضخامت کم و قابل توجه این تبلت می باشد که مقدار آن بر خلاف Tab A 10.1 فقط 6 میلی متر می باشد و همچنین دوربین های Tab S3 فاقد برآمدگی در سطح تبلت می باشند و این موضوع یک دست بودن بیشتر تبلت و صاف بودن سطح آن را بیشتر مورد توجه قرار می دهد. تبلت جدید سامسونگ همچنین سبک تر نیز می باشد. با توجه به اندازه صفحه نمایش 9.7 اینچی و امکانات تبلت، وزن 429 گرمی ورژن Wi-Fi و وزن 434 گرمی ورژن LTE، اعداد مناسبی در مقایسه با دیگر تبلت ها می باشد. در حالی که ضخامت تبلت بسیار کم می باشد، این تبلت با خود یک باتری قدرتمند 6000 میلی آمپری را به همراه دارد که در کنار ضخامت کم، وزن تبلت نیز بسیار سبک و مناسب می باشد و این در حالی است که وقتی یک باتری با چنین طرفیتی در دستگاه شما موجود می باشد، مسئله وزن بسیار اهمیت بیشتری نسبت به ضخامت دستگاه دارد که سامسونگ در هر دو مورد به خوبی عمل کرده است و Samsung Galaxy Tab S3 علاوه بر داشتن باتری قدرتمند، وزن و ضخامت کم مورد نظر کاربران را نیز دارا می باشد.

samsung-Tab-S3

علاوه بر موارد یاد شده، سامسونگ در تبلت خود از استایل 2in1 استفاده کرده است که البته این امر با توجه به 6 عدد پین پوگو که در سمت چپ تبلت قرار داده شده و تبلت از این طریق و بدون نیاز به سیم به صفحه کلید وصل می شود امکانپذیر شده است و از این طریق و با استفاده از صفحه کلید از خسته کردن هر دو دست شما جلو گیری می کند. این امکان برای سامسونگ تازگی دارد و یک نمونه از کارهایی است که از ورود سامسونگ به بحث 2in1 خبر می دهد. 2in1 سال گذشته توانست روی تبلت هایی که از این مدل استفاده می کردند محبوبیت بالایی کسب کند و حالا سامسونگ نیز این امکان را در اختیار کاربران خود قرار داده است. اگر سامسونگ بتواند از فرصت پیش آمده استفاده کند و صفحه کلیدها و حتی امکانات جانبی جذابی برای Tab S3 خود نظیر باتری ها و موارد دیگر عرضه کند، می تواند توجه تعداد زیادی از کسانی را که تبلت را جایگزین لپ تاپ خود می کنند به خود جلب کرده و قسمت عمده ای از این بازار را به خود اختصاص دهد.

 

samsung-tab-se-pogopins

برای مدتی، سامسونگ یک قلم را همراه با تبلت های سری Note خود ارایه می داد که امکان بسیار جالبی بود و امکانات جالب و هیجان انگیزی را در اختیار کاربر قرار می داد اما متاسفانه سامسونگ این سری از تبلت های خود را از رده خارج کرد. حال برای Tab S3 یک قلم به نام S Pen در نظر گرفته شده که می توان این قلم را شانس دوباره ای دانست که سامسونگ به این اکسسوری خود داده است. اما تنها ایراد در Tab S3 برای این امکان در نظر گرفته نشدن جایی برای حمل راحت قلم همراه با خود تبلت می باشد که البته باید صبر کرد و دید که در دیگر لوازم جانبی که برای این تبلت طراحی و وارد بازار می شوند مانند صفحه کلید، مکانی برای قرار دادن این قلم در آنها تعبیه شده است یا خیر.

اما به بررسی خود با نگاهی به لبه راست تبلت ادامه می دهیم. در این قسمت طبق معمول همیشه دکمه های پاور و ولووم تبلت در سمت بالا و نزدیک به هم قرار گرفته اند و همچنین دو شکاف برای سیم کارت و کارت حافظه جانبی در قسمت پایینی آن در نظر گرفته شده است در کنار این شکاف ها و در هر دو مدل تبلت، دو میکروفون قرار داده شده است که البته به نظر می رسد این میکروفون ها هنگام ضبط فیلم به کار می روند.

samsung-tab-s3

 

اما اسپیکر، سامسونگ برای Tab S3 خود چهار اسپیکر بزرگ در نظر گرفته است که توسط AKG و HARMAN طراحی شده اند و دو عدد از این اسپیکر ها در لبه بالای تبلت و دو تای دیگر در لبه پایین تبلت و با فاصله مناسب از هم قرار گرفته اند. با توجه به صفحه نمایش 9.7 اینچی  Super AMOLED که سامسونگ برای این تبلت خود در نظر گرفته است و همچنین چهار اسپیکر قدرتمند آن، می توان یک تجربه جالب و هیجان انگیز را هنگام تماشای فیلم با این تبلت انتظار داشت.

samsung-tab-s3-speakers

در لبه بالای تبلت به جز دو اسپیکر چیز دیگری وجو ندارد بر خلاف لبه پایینی تبلت که علاوه بر دو اسپیکر، یک پورت USB Type-C و همچنین یک جک صوتی 3.5mm در نظر گرفته شده است. اما در قسمت پایین صفحه نمایش، سامسونگ به سنت قدیمی خود پایبند بوده است و یک دکمه فیزیکی Home در این قسمت جای داده شده است که مجهز به سنسور اثر انگشت نیز می باشد و در قسمت چپ این دکمه فیزیکی، دکمه recent Apps و در قسمت راست دکمه فیزیکی، دکمه Back قرار داده شده است که طبق سنت سامسونگ هر دو دکمه ها به صورت آیکونی هستند که روشن می شوند. اما در قسمت بالای صفحه نمایش فقط یک دوربین سلفی 5MP به همراه یک سنسور روشنایی قرار دارد و متاسفانه خبری از ال ای دی برای نوتیفیکیشن ها نیست.

samsung-tab-s3

Tab S3 دارای گواهینامه IP68 نمی باشد و این موضوع با توجه به اینکه داشتن این گواهی جزئی جدایی ناپذیر از گوشی های سری A و پرچمدارهای S این شرکت می باشد، امری توجیه ناپذیر می باشد. اگر کره ای ها می توانستند گواهی نامه IP68 را نیز برای تبلت های خود ثبت کنند، می توانستند در بازار تبلت حتی در بالاترین رده نیز بایستند.

 

صفحه نمایش:

طبق گذشته، سامسونگ تبلت جدید خود را به یک پنل Super AMOLED مجهز کرده است. از آنجایی Tab S3 از یک صفحه نمایش 9.7 اینچی با رزولوشن 1536 × 2048 بهره مند است، تفاوت چندانی در صفحه نمایش این تبلت نسبت به نسل قبلی خود یعنی Tab S2 وجود ندارد. تراکم پیکسلی صفحه نمایش Tab S3 نیز 264 پیکسل بر هر اینچ می باشد که در مقایسه با گوشی های هوشمند پایین می باشد اما باز هم کیفیت بسیار خوب و مورد قبولی را در اختیار کاربران قرار می دهد. با توجه به صفحه نمایش 9.7 اینچی تبلت و میزان حداکثر روشنایی که در حالت خودکار به 439nits و در حالت معمولی به 338nits می رسد، می توان ادعا کرد که صفحه نمایش تب اس 3 میزان روشنایی بسیار خوبی دارد که البته استفاده از تکنولوژی OLED در این صفحه نمایش، در این امر بی تاثیر نمی باشد. عملکرد این تبلت در بیرون و زیر نور آفتاب نیز بسیار خوب و قابل تحسین می باشد.

samsung-tab-s3-screen

 

باتری :

همان طور که قبل تر اشاره شد، سامسونگ در جدیترین تبلت از سری S خود یک دستاورد بزرگی داشته است که یک مزیت نسبت به ورژن قبلی می باشد و آن استفاده از یک باتری قدرتمند 6000mAh می باشد که قرار گرفتن این باتری در تبلت، وزن و ضخامت تبلت را افزایش نداده است.

 

لوازم جانبی ها :

قلم S Pen یکی از اکسسوری های بسیار کارآمد و خوش فرم در سری Note می باشد. حالا در Tab S3 نیز از این مهم استفاده شده است. اکسسوری که به کمک آن می توانید کارهای مختلف و جالبی را روی صفحه نمایش خود مانند ویرایش، علامتگذاری، برش و حتی امضا کردن برخی از داکیومنت های خود انجام دهید. یک طراحی هنرمندانه و جالب نیز طی این سالها همراه S pen بوده است و آن نرم افزار قدرتمند سامسونگ است که این امکان را فراهم می کند که S pen حتی بدون برخورد و لمس صفحه نمایش و با فاصله کمی از آن نیز عمل مورد نظر شما را انجام دهد. امکان انجام همه این کارها روی صفحه نمایش بزرگ 9.7 اینچی با یک قلم، عالی به نظر می رسد. علاوه بر امکانات منحصر به فردی که می توانید با این قلم انجام دهید، نکته دیگر طراحی این قلم می باشد. طراحی S Pen متفاوت از طراحی قلم هایی می باشد که در سری Note سامسونگ دیده بودیم. به طور خلاصه این قلم هم از نظر طولی و عرضی و هم از نظر ضخامت، بزرگتر از قلم های قبلی سامسونگ بوده و بیشتر شبیه به قلم های اپل و مایکرسافت طراحی شده است که البته این طراحی و اندازه جدید S Pen، کارایی و عملکرد این قلم را بالا برده و آنرا بیشتر شبیه به قلم ها و خودکارهایی که روزانه از آنها استفاده می کنیم کرده است. اما در مورد تکنولوژی به کار رفته در S Pen، سامسونگ تغییرات زیادی را انجام نداده است به طوری که می توان قلم گوشی های Note5 و Note4 را در Tab S3 نیز به کار برد و برعکس.

در کنار S Pen، سامسونگ یک صفحه کلید نیز برای Tab S3 در نظر گرفته است تا این تبلت را به یک دستگاه همه کاره تبدیل کند. نحوه اتصال این صفحه کلید به تبلت از طریق پین های مغناطیسی Pogo می باشد که به معنی نبود سیم در اتصال صفحه کلید به تبلت می باشد. صفحه کلید سامسونگ غیر فعال می باشد و با اتصال به تبلت، فعال و آماده به کار می شود.

samsung-tab-s3-keyboard

صفحه کلید طراحی شده سامسونگ بسیار شبیه به صفحه کلیدهای موجود در بازار بوده و فقط فاقد Trackpad می باشد که البته با توجه به رایج نبودن استفاده از موس در اندروید و دادن ورودی به تبلت از طریق موس و همچنین وجود S Pen، این کار کمی قابل درک می باشد. همچنین با وجود قطر 9.7 اینچی تبلت، فضایی که برای کار با صفحه کلید باقی می ماند فضای کوچکی می باشد که کار با آن را کمی سخت می کند لذا سامسونگ با حذف Trackpad ، فضای خالی بین دکمه های صفحه کلید و همچنین اندازه آنها را افزایش داده و کار با صفحه کلید را راحت تر نیز کرده است و در نتیجه نبود Trackpad را نمی توان یک نقطه ضعف بزرگ برای صفحه کلید Tab S3 دانست که این کار حتی کار با صفحه کلید را برای کاربر بسیار راحت تر کرده است.

samsung-tab-s3-keyboard

بر خلاف S Pen که همراه با تبلت در اختیار کاربر قرار می گیرد، صفحه کلید این تبلت به همراه تبلت ارایه نمی شود و باید آنرا به طور جداگانه تهیه کرد. اما با توجه به اینکه به همراه داشتن این صفحه کلید، تبلت را به یک 2in1 قدرتمند تبدیل کره و حمل S Pen  را نیز از طریق تسمه تعبیه شده در آن بسیار راحت می کند، پیشنهاد می شود همراه با تبلت، صفحه کلید مخصوص آن نیز تهیه شود.

 

دوربین:

اولین چیزی که باید به آن اشاره کرد این است که معمولا ما به هیچ شکل تا زمانی که مجبور نباشیم از یک تبلت برای عکس برداری استفاده نمی کنیم و فقط در صورتی که دیگر دستگاه های ما خاموش باشند یا در دسترس نباشند و تنها گزینه موجود، باتری 6000mAh تبلت باشد، استفاده از این دوربین پیشنهاد می شود. اما با این حال قرار گرفتن یک دوربین 13MP با دریچه دیافراگم 1.9 عکس هایی با کیفیت خوب و قابل قبول را در اختیار شما می گذارد. به هر حال این دوربین و نرم افزار مربوط به آن آخرین فناوری موجود در بازار نمی باشند و باید همواره این نکته را به یاد داشت.

 

دو عکس زیر، عکس هایی هستند که با تبلت S3 گرفته شده اند و دارای حداکثر رزولوشن ممکن یعنی 3096 × 4128  پیکسل می باشند. طبیعتا عکس های گرفته شده، عکس های با کیفیت عالی نیستند اما عملکرد دوربین Tab S3 از عملکرد بسیاری از تبلت های دیگر بهتر و مورد قبول تر می باشد. در تصاویر گرفته شده مقداری نویز قابل مشاهده می باشد و حتی در شرایط روشنایی نا مناسب این مقدار نویز افزایش پیدا می کند و بیشتر نیز می شود. کیفیت فیلم برداری نیز مثل عکس خوب می باشد و با کیفیت 1080 و با سرعت 30 فریم بر ثانیه انجام می شود. در قسمت جلو تبلت نیز یک دوربین 5MP قرار دارد که برای برقراری ویدیو چت ها و حتی گرفتن عکس سلفی، کاملا قابل قبول و مناسب می باشد.

samsung-tab-s3-camera-samples

جمع بندی:

ایده یک دستگاه با صفحه نمایش بزرگ و لمسی یک ایده جالب به نظر می رسد اما برخی هنوز هم معتقدند که هیچ استفاده و کاربردی برای یک دستگاه بین لپ تاپ ها و گوشی های هوشمند وجود ندارد و عملا تبلت ها را دستگاهی بی استفاده می دانند. در این میان مفاهیمی مثل 2in1 و همپنین دستگاه های ورودی قدرتمندی مثل S Pen کمک می کنند تا این جای خالی احساس شود و تبلت ها شباهت بیشتری به لپ تاپ ها پیدا کرده و استفاده و تقاضا برای آن ها افزایش یابد.

samsung-tab-s3

 

سامسونگ این کار را به خوبی انجام می دهد و اگر برخی تبلت ها پتانسیل لازم را برای ترغیب کاربران قدیمی لپ تاپ ها به جایگزین کردن لپ تاپ خود با تبلت ها را دارند، قطعا Tab S3 یکی از اصلی ترین و اولین گزینه ها می باشد. سخت افزار قدرتمند، پلتفرم یک پارچه، روان بودن رابط کاربری سامسونگ و آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید همگی امکاناتی می باشند که Tab S3 را به یک تبلت قدرتمند تبدیل کرده است.

Tab S3 شاید یک تبلت با قیمت مناسب و مورد توجه عموم کاربران نباشد اما برای هر کسی که علاقه مند به استفاده از تبلت بوده و تصمیم به خرید آن را دارد، مطمئنا یک پکیج کامل و یک انتخاب عالی می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی تبلت سامسونگ گلکسی تب S3"

      1. سلام!
        سوال من اینست که تبلت tab s3 از کمپانى فاقد صفحه ٨” است یا که در فروشگاه تبلت فون یا در بازار موجود نیست