نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ گیر اس

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S

سال 2014 اوج شکوفایی صنعت ساعت‌های هوشمند بود. گوگل از سیستم‌عامل مخصوص خود برای گجت‌های پوشیدنی رونمایی کرد، ال‌جی اولین ساعت هوشمند دنیا با سیستم‌عامل اندروید ور را عرضه کرد، موتورولا نیز اولین ساعت هوشمند صفحه گرد با اندروید ور را طراحی کرد. در واقع گوگل با معرفی Android Wear میدان رقابت جدیدی برای کمپانی‌های علاقه‌مند به تولید ساعت‌های هوشمند ایجاد کرد. ایسوس، موتورولا، ال‌جی، سونی، هواوی و بسیاری دیگر از کمپانی‌های سازنده گوشی‌های هوشمند که اکثرا هیچ سابقه‌ای در طراحی ساعت‌های هوشمند نداشتند، اقدام به طراحی و عرضه محصولاتی در این دسته کردند. اما برخی از کاربران چندان رغبتی به خرید ساعت‌هوشمند نشان ندادند و دلیل این امر، وابستگی بیش از حد این ساعت‌ها به گوشی‌های میزبان‌شان بود. در واقع به نظر بسیاری تا زمانی که این ساعت‌ها برای کارکرد درست به گوشی‌های هوشمند وابسته هستند، نمی‌توان نام آنها را ساعت هوشمند گذاشت. سامسونگ که قبل از اندروید ور هم محصولاتی در این دسته روانه بازارهای مختلف کرده بود، به بزرگترین شریک تجاری خود اعتماد نکرده و روی بهبود سیستم‌عامل اختصاصی تایزن تمرکز کرد. نتیجه فعالیت‌های سامسونگ را می‌توان در دو نسل Gear S مشاهده کرد. نسل اول که موضوع نقد و بررسی ما می‌باشد، محصولی کاملا متفاوت نسبت به تمامی ساعت‌های هوشمند برندهای مطرح است. ساعت هوشمندی که با امکان نصب سیم‌کارت و کمترین وابستگی به گوشی متصل شده، در حکم گوشی هوشمند روی مچ دست می‌باشد.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ گیر اس - اینفوگرافی

معایب ساعت هوشمند Samsung Gear S

  • اندازه بزرگ و وزن زیاد ساعت برای مچ دست
  • روش نه چندان استاندارد برای تغییر بند ساعت و نبود رنگ‌بندی‌های مختلف

با وجود اینکه Gear S در حال حاضر تنها گزینه برای خرید ساعت هوشمند سیم‌کارت خور می‌باشد و می‌تواند انگیزه کافی برای علاقه‌مندان به خرید ساعت را ایجاد کند، اما با یک مشکل اساسی همراه است. در نگاه اول به این ساعت متوجه ابعاد و اندازه‌های بزرگ آن خواهید شد. صفحه‌نمایش خمیده 2 اینچی آن نیز از تمامی رقبا بزرگ‌تر می‌باشد و احتمالا برای برخی کاربران چندان مناسب نباشد. البته این صفحه‌نمایش که از نوع superAMOLED می‌باشد، قادر است تصاویر را با کیفیت بی‌نظیری در مقایسه با دیگر ساعت‌ها به نمایش بگذارد. همانند گوشی‌های هوشمند سامسونگ، می‌توانید در پایین صفحه این ساعت نیز دکمه فیزیکی خانه را مشاهده کنید.

در ادامه نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S نگاهی دقیق‌تر به این محصول شایسته کره‌ای‌ها خواهیم انداخت.

جعبه گشایی ساعت سامسونگ Gear S

این ساعت در یک جعبه مکعبی و با جعبه‌بندی جمع و جور عرضه می‌شود. با برداشتن در این جعبه با خود ساعت روبرو خواهید شد. در زیر ساعت نیز دو ناحیه از هم جدا شده قرار دارد که در یکی آداپتور ساعت و در دیگری داک اتصال به ساعت قرار دارد.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ گیر اس - جعبه گشایی

داک متصل کننده شارژر به ساعت شاید در اوایل زمان عرضه این ساعت چندان مرسوم نبود، اما امروزه تمامی ساعت‌های هوشمند (به غیر از ساعت‌هایی که به شکل بی‌سیم شارژ می‌شوند) از داک شبیه به این استفاده می‌کنند.

سخت‌افزار ساعت Samsung Gear S

از لحاظ سخت‌افزاری، ساعت هوشمند سامسونگ Gear S کاملا شبیه به یک گوشی هوشمند اقتصادی می‌باشد که برای یک ساعت هوشمند یک تمجید محسوب می‌شود.

چیپست اسنپ‌دراگون 400 می‌تواند بیشتر از چیزی که سیستم‌عامل تایزن نیاز دارد قدرت پردازشی فراهم کرده و بدون هیچ لگ و هنگی تمامی پردازش‌های این ساعت را اجرا کند. البته این همان چیزی است که از یک تراشه‌ای که هنوز هم در برخی از گوشی‌های پایین‌رده استفاده می‌شود، انتظار می‌رود. 512 مگابایت ظرفیت حافظه رم شاید برای یک گوشی هوشمند امروزی مناسب نباشد، اما در ساعت‌های هوشمند عددی کاملا منطقی می‌باشد که می‌تواند برای اجرای تمامی اپلیکیشن‌های طراحی شده ظرفیت لازم را برای پردازش فراهم کند.

صفحه‌نمایش خمیده 2 اینچی از نوع superAMOLED از دیگر وجه تمایزهای این ساعت در برابر رقبا می‌باشد. نمایش تصاویر در این صفحه فوق‌العاده است، رنگ‌ها به بهترین شکل ممکن نمایش داده می‌شوند و فضای کافی برای چرخش انگشت روی صفحه فراهم شده که تایزن نیز به خوبی از این فرصت استفاده کرده است.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ گیر اس - طراحی

رابط گرافیکی کاربر Tizen به شکل اختصاصی برای این ساعت بهینه‌سازی شده و ویژه‌گی‌های جدیدی به آن اضافه شده است.

اگر از زوایای مختلف به این ساعت نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که طراحی این ساعت چندان هم دلچسب نیست، اما سامسونگ تمامی سعی خود را بر این داشته که این ساعت عظیم‌الجثه به بهترین شکل ممکن با انواع مچ‌ها مطابقت داشته باشد و کاربران از طراحی غیر معمول آن دلسرد نشوند. در محیط‌های پر نور صفحه‌نمایش کمی با بازتاب نور همراه است، اما با این همه محتوای آن قابل خواندن است. تکنولوژی OLED یکی از بهترین‌ها در مصرف بهینه انرژی است و برای نمایش مینیمالِ واچ‌فیس‌ها گزینه مناسبی می‌باشد.

سامسونگ Gear S همچنین به سنسور لیزری شمارنده ضربان قلب در پشت ساعت مجهز شده که کم و بیش دقت آن قابل قبول است، اما با این همه نمی‌توان روی ثبات عملکرد شمارنده ضربان قلب ساعت‌های هوشمند بیشتر از این حساب باز کرد. در تکرار اندازه‌گیری ضربان قلب متوجه خواهید شد که نتایج با اختلاف کمی از یکدیگر متفاوت هستند.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ گیر اس - سنسور شمارنده ضربان قلب

همانند دیگر ساعت‌های هوشمند، گیر اس نیز با امکانات سلامتی و ورزشی همراه است. گام‌شمار که اولین انتظارمان از قابلیت‌های سلامتی ساعت می‌باشد، در این ساعت موجود می‌باشد. البته دقت گام‌شمار چندان هم دقیق نیست و فقط برای تعیین حدودی مسافت‌های پیموده شده می‌توان روی آن حساب باز کرد. ویژگی پیمایش وضعیت خواب از دیگر قابلیت‌های ساعت است. بدین ترتیب و به کمک این ویژگی، می‌توانید مدت زمانی را که بدون حرکت خوابیده‌اید را مشاهده کنید.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ گیر اس - سلامتی

اسپکیر یکی از ضروری‌ترین ویژگی‌های ساعت‌های هوشمندی است که می‌توان به آنها لقب ساعت‌های هوشمند واقعی و مستقل داد. Gear S نیز به یک اسپکیر داخلی مجهز شده است. البته در کنار آن، می‌توانید از هندزفری‌های بلوتوثی نیز استفاده کنید.

یکی از عجیب‌ترین و غیر معمول‌ترین ابزارهای در نظر گرفته شده برای این ساعت، استفاده از سنسور سنجش UV است. بدین ترتیب ساعت با استفاده از این سنسور می‌تواند در صورت وجود اشعه‌های زیان‌آور خورشیدی به شما هشدار دهد. البته اکثر کاربران در حالی هزینه این سنسور را روی ساعت پرداخت می‌کنند که شاید هیچ وقت از آن استفاده نکنند.

لیست امکانات سخت‌افزاری Gear S به همین‌جا ختم نمی‌شود. سامسونگ علاوه بر معمول‌ترین ابزار ارتباطی بلوتوث، از ماژول وای‌فای نیز برای این ساعت استفاده کرده تا لیست مشخصات ارتباطی این ساعت را با بلوتوث، سیم‌کارت و وای‌فای تکمیل کرده باشد. البته با وجود بلوتوث و اتصال به اینترنت گوشی و همچنین وجود اینترنت 3G سیم‌کارت خود ساعت، به نظر می‌رسد وای‌فای گزینه اضافی برای این ساعت باشد. به هر حال سامسونگ تمامی سعی خود را کرده که لیستی طولانی از مشخصات سخت‌افزاری برای این ساعت تهیه کند و باید بگوییم که این ساعت هوشمند حداقل از لحاظ کمیت امکانات، بهترین در نوع خود می‌باشد.

برای جهت یابی و مسیر یابی توسط این ساعت، می‌توان از دو ابزار استفاده کرد. اولی که توسط GPS خود ساعت می‌باشد و دومی مربوط به اپلیکیشن مسیر یابی آفلاین HERE است.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ گیر اس - مسیر یابی

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این ساعت، امکان اتصال ساعت به دستگاه میزبان حتی در فواصلی که در دامنه دسترسی بلوتوث قرار ندارند می‌باشد. بدین شکل که ساعت و دستگاه میزبان از طریق ارتباط اینترنتی متصل هستند و می‌توانند از اطلاعات یکدیگر استفاده کنند.

طراحی ساعت سامسونگ Gear S

اگر ابعاد و اندازه‌های ساعت را کنار بگذاریم، می‌توان نمره قابل قبولی به طراحی این ساعت داد. با وجود اینکه سامسونگ سعی کرده با طراحی خمیده صفحه‌نمایش، بهترین طراحی ممکن را برای خوش‌دست کردن ساعتش انتخاب کند، اما گاها کاربران از اندازه بزرگ ساعت زنده می‌شوند و در برخی شرایط مانند هنگام خوابیدن، اندازه ساعت کمی دردسر ساز می‌شود.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ گیر اس - خوش دستی

علاوه بر اندازه، می‌توان نقد دیگری بر طراحی این ساعت داشت. نبود امکان جداسازی بندهای این ساعت در حالی که بندهای دیگر ساعت‌های هوشمند به راحتی قابل جداسازی و تعویض هستند، می‌تواند ایراد بزرگی برای طراحی این ساعت باشد. جنس بند از یک نوع پلاستیک خاص است. البته خاص بودن به معنی بهتر بودن جنس آن نیست. در ظاهر بندها شبیه به بندهای ساعت‌های اسباب‌بازی بوده و حس و حال روبرو شدن با یک محصول ارزان‌قیمت را به کاربران القا می‌کند. این بندها متاسفانه تنها در دو نوع رنگ‌بندی سفید و مشکی عرضه می‌شوند و با توجه به عدم امکان تعویض آنها، بایستی به همین دو گزینه اکتفا کرد.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ گیر اس - بندها و طراحی بدنه

ساعت هوشمند سامسونگ گیر S دارای گواهی IP67 بوده و در برابر گرد و غبار و آب (تا عمق یک متری به مدت 30 دقیقه) مقاوم می‌باشد.

طول عمر باتری ساعت Samsung Gear S

با وجود اینکه سامسونگ سعی کرده این ساعت را به تمامی امکانات ممکن مجهز کند، اما به نظر می‌رسد در کیفیت برخی بخش‌ها کم‌کاری کرده است. طول عمر باتری این ساعت از انتظارمان بسیار پایین‌تر است. چه از سیم‌کارت استفاده کنید و چه نکنید، باتری ساعت در استفاده معمول نمی‌تواند بیشتر از 24 ساعت انرژی دستگاه را تامین کند.

البته در حالی که از خالی شدن سریع باتری تعجب خواهید کرد، به همان اندازه از شارژ سریع آن نیز متعجب خواهید شد. چنانکه از آداپتور خود ساعت استفاده کنید، شارژ 0 تا 100 آن تقریبا یک ساعت طول خواهد کشید.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ گیر اس - داک شارژر

گوشی‌های هوشمند امروزی نیز از لحاظ طول عمر باتری عملکردی شبیه به این ساعت دارند. بهترین روش برای کنار آمدن با طول عمر باتری چنین دستگاه‌هایی این است که شب‌ها ساعت را به شارژر متصل کنید. البته در مورد ساعت‌ها چنانکه قصد انجام چنین کاری را داشته باشید، باید قید قابلیت پیمایش وضیعت خواب را بزنید.

رابط کاربری و بخش نرم‌افزاری ساعت Gear S

سامسونگ گیر اس با سیستم‌عامل تایزن عرضه می‌شود، سیستم‌عاملی که راه‌حل سامسونگی‌ها برای تجربه کاربری هرچه بهتر گجت‌های پوشیدنی این کمپانی بوده و مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است. این سیستم‌عامل به بهترین شکل ممکن بهینه‌سازی شده و با افکت‌های انیمیشنی و رنگ‌های زنده‌ای همراه است.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ گیر اس - رابط کاربری

منوها و ابزارهای این رابط کاربری بسیار زیبا طراحی شده، پس‌زمینه منو مشکی بوده و با رنگ‌های شیک آیکون‌ها و نحوه چیدمان آنها حداقل از لحاظ ظاهری یک سر و گردن بالاتر از اندروید ور قرار دارد. چنانکه قبلا از گوشی‌های هوشمند سامسونگ استفاده کرده باشید و با رابط کاربری اختصاصی آن در اندروید آشنایی داشته باشید، به سرعت متوجه خواهید شد که ظاهر و رابط کاربری Tizen تقریبا از ‌TouchWiz گرفته شده است. با وجود فوق‌العاده بودن، این رابط کاربری با برخی مشکلات همراه است که در ادامه نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S به آنها نیز خواهیم پرداخت.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ گیر اس - بخش نرم‌افزاری

مانند بخش سخت‌افزاری، در بخش نرم‌افزاری نیز سامسونگ سعی در ارایه امکانات بیش از حد معمول داشته است. بسیاری از امکانات و ابزارهای ساعت چندان مورد نیاز کاربران نیست و این امر باعث پیچیدگی بیش از اندازه رابط کاربری ساعت شده است. این ساعت قادر به درک چهار گسچر از چهار طرف صفحه‌نمایش می‌باشد که شاید تنها یکی از این گسچرها به درد کاربر بخورد و سه تای دیگر فقط باعث سردرگمی آنها می‌شود.

در حالی که در صفحه واچ‌فیس هستید، می‌توانید با کشیدن صفحه به سمت چپ نوتیفیکیشن‌ها را مشاهده کنید و با ادامه دادن این کار نوتیفیکیشن‌های هر اپلیکیشن را به شکل مجزا مشاهده کنید.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ گیر اس - رابط کاربری

با کشیدن صفحه به سمت راست با صفحه متفاوتی روبرو خواهید شد که در حکم صفحه ویجت‌های ساعت می‌باشد. هر ویجت به شکل مجزا در یک صفحه قرار دارد و با ادامه دادن کشیدن صفحه به راست با ویجت‌های کنترل مدیا، اپلیکیشن‌های سلامتی، اخبار و تقویم و یک صفحه خالی به منظور ایجاد ویجت جدید روبرو خواهید شد. تمامی این صفحه‌ها قابل تغییر و سفارشی‌سازی هستند.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ گیر اس - رابط کاربری

گسچر سوم و سردرگم کننده‌تر، کشیدن صفحه به سمت پایین است. کشیدن صفحه به سمت پایین در حکم دکمه بازگشت در تمامی منوها و اپلیکیشن‌ها می‌باشد. البته منوی اصلی استثا بوده و با کشیدن صفحه به سمت پایین در این منو، با میان‌برهایی برای مشاهده وضعیت باتری و ارتباطات و کنترل صدا و روشنایی صفحه مواجه خواهید شد.

چهارمین گسچر عملکرد معمول و طبیعی دارد و مانند تمامی رابط‌های کاربری کشیدن صفحه به سمت بالا در حکم اسکرول کردن می‌باشد. البته صفحه منوی اصلی در این گسچر نیز استثا بوده و اگر در این صفحه این کار را انجام دهید به منوی کشویی اپلیکیشن‌ها هدایت خواهید شد.

با وجود اینکه واچ‌فیس‌های پیش‌فرض زیادی روی این ساعت وجود ندارد، اما همین تعداد نیز در تنوع و سلایق مختلفی طرای شده‌اند که در کنار صفحه‌نمایش AMOLED، زیبایی خاصی به این ساعت می‌بخشند.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ گیر اس - واچ فیس ها

در کل می‌توان گفت از لحاظ رابط کاربری و بخش نرم‌افزاری این ساعت یکی از بهترین‌ها می‌باشد.

سخن پایانی

با وجود اینکه نزدیک به دو سال از اولین عرضه Gear S می‌گذرد، اما شکی نداشته باشید که حداقل از لحاظ امکانات Gear S بهترین ساعت هوشمند در بازار فعلی می‌باشد. مجموعه‌ای کامل از حسگرهای مختلف، قابلیت نصب سیم‌کارت، کمترین وابستگی ممکن به دستگاه میزبان، ارتباطات بلوتوث و وای‌فای، قدرت پردازشی مناسب و صفحه‌نمایشی فوق‌العاده از ویژگی‌های اصلی آن می‌باشند. چنانکه قصد خرید ساعت هوشمند دارید، تنها تحت یک شرط Gear S می‌تواند گزینه مناسبی برای‌تان باشد: از ساعت‌تان انتظار طراحی مشابه با ساعت‌های کلاسیک نداشته باشید. در واقع Gear S برای افرادی که طراحی ساعت یکی از الویت‌های اصلی می‌باشد، نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد. اما چنانکه تکنولوژی و امکانات الویت اصلی خریدتان باشد، شکی نداشته باشید که فارغ از قیمت ساعت هوشمند، Samsung Gear S می‌تواند بهترین گزینه باشد.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ گیر اس - نکات مثبت و منفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S"

  1. سلام
    خواستم ببینم باطری،یدک این ساعت رو چطور و از کجا میشه تهیه کرد
    چون پایه نگهدارننده پاور بانک باطری شکسته
    ممنون میشم یه راهنمایی بکنید

  2. میخواسم بپرسم آیا برا پخش موزیک از خودش اسپیکر داره یا اینکه باید هنذفری باشه حتماا

  3. سلام
    اول که من ساعت gear s رو خریدم با تبلتم که سامسونگ sm t531 است سازگار بود بعد که نرم افزارgear manager ارتقا یافت و اپدیت شد دیگر با هم جفت نمشن لطفا بفر مایید چاره چیست؟

  4. سلام
    چنانکه تکنولوژی و امکانات الویت اصلی خریدتان باشد، شکی نداشته باشید که Samsung Gear S می‌تواند بهترین گزینه باشد.
    واقعا اگر طراحیش براتون مهم نیست بهترین گزینه هست.من منتظر موجود شدنش هستم.توروخدا هرچه سریعتر موجود کنید.
    ممنون

  5. با سلام.
    ببخشید اگر زمان تخفیف تمام شود،قیمت اصلی آن چقدر است؟
    و چرا قیمت های شما اینقدر از ********ارزان تر است؟

    1. سلام. بله بالاتر می رود سایت ما روی اجناس تضمین قیمت دارد به این معنی که سعی میکنیم قیمتمون از فروشگاه های دیگه پایین تر باشد. کالا تضمین اصالت و سلامت دارد.

  6. سلام، این ساعت با گوشیهای آندرویدی غیر از سامسونگ هم مچ میشه یا فقط مختص آندرویده؟ ضمناً وقتی با گوشی مچ میشه تماس و پیامهای گوشی روی ساعت نشون داده میشه؟ با تشکر

  7. سلام
    این برنامه Gear manager که میگید رو اصلا نمیتونم پیدا کنم!
    اگه منظورتون samsung gear هست که اصلا نمیشه چون مخصوص ساعت gear s2 هست.
    لطفا لینک دانلود نرم افزار Gear manager رو بدید.
    از لطفتون متشکرم

    1. اپلیکیشن Samsung Gear یا Gear Manager یکی هستن که برای دانلودش باید از داخل گلکسی اپ گوشیِ سامسونگِ سازگار با این اپلیکیشن، دانلودش کنید.

  8. سلام
    آیا از زبان فارسی به طور صحیح پشتیبانی میکنه؟ یعنی هنگامی که گوشی زنگ میخوره، اسم تماس گیرنده روی ساعت به فارسی نشون داده بشه یا پیامک فارسی دریافت کنه و یتونه بفرسته؟
    از طرفی چطور میشه برنامه روش ریخت و فایل جابجا کرد؟ آیا برنامه ای موجود هست؟
    برنامه samsung gear هم میگن فقط مخصوص ساعت gear s2 هست!
    لطفا راهنماییم کنید
    باسپاس

  9. سلام
    آیا از زبان فارسی به طور صحیح پشتیبانی میکنه؟ یعنی هنگامی که گوشی زنگ میخوره، اسم تماس گیرنده روی ساعت به فارسی نشون داده بشه یا پیامک فارسی دریافت کنه و یتونه بفرسته؟
    چطور میشه برنامه روش ریخت و فایل جابجا کرد؟ آیا برنامه ای موجود هست؟
    برنامه samsung gear هم میگن فقط مخصوص ساعت gear s2 هست!
    لطفا راهنماییم کنید
    باسپاس

    1. سلام. از زبان فارسی به طور کامل پشتیبانی می‌کنه و در دریافت و ارسال پیام‌های فارسی مشکلی وجود ندارد. برای نصب برنامه هم می‌تونید از داخل خود ساعت اپلیکیشن‌هاشو بگیرینو نصب کنید و هم از داخل اپلیکیشن Gear Manager ای که روی گوشی‌تون نصب کردید.