نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S3

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S3

بازار پوشیدنی­‌های هوشمند در طی دو سال اخیر بسیار توسعه و رشد یافته­ است. بطوری که حالا دیگر بازار کشش لازم برای جذب خریداران این دستگاه­‌های هوشمند را یافته­ است. بعد از استقبال خوب طرفداران چنین گجت‌های هوشمند، کمپانی­‌های عرضه­ کننده قانع و مطمئن شده‌اند تا در این زمینه سرمایه­‌گذاری­‌های لازم را برای بسط و توسعه نوآوری­‌های جدید انجام دهند. البته در این میان کمپانی­‌هایی نظیر هواوی با احتیاط بیشتر شرایط را زیر نظر گرفته­‌اند تا آینده و مسیر حرکت این تولیدات را در بازارهای جهانی به دقت بسنجند.

البته در این میان بعضی از رقبا گاه و بی­گاه محصولاتی را ارایه می‌دهند (مانند زن‌واچ 3 ایسوس) تا از این قافله عقب نمانند. اما کمپانی‌هایی مانند Motorola و LG با توجه به این واقعیت که گرداننده‌گان تیم Google، با نظر به جایگاه بالایی که در گجت­‌های پوشیدنی داشته­‌اند، اخیرا فعالیت­‌شان در این بازار را کاهش داده‌اند. اما با این همه گمانه­‌زنی­‌های محدوده و قلمرو Android Wear در حال تغییر است.

اما در این میان غول دنیای تکنولوژی، کمپانی سامسونگ در مسیر ساخت پوشیدنی­‌های هوشمند تمام امتیازات، پتانسیل و تکنولوژی­‌های انحصاری خودش را بکار بسته تا محصولی متفاوت از آنچه که تا به حال در بازار وجود داشته­ ارایه دهد. تعداد شرکت‌هایی که سرمایه لازم برای وارد شدن و رقابت کردن در بازار ساعت­‌های هوشمند را دارند، اندک هستند و شاید به همین دلیل هست که ساعت هوشمند Gear S3 در میان ساعت­‌های هوشمند خوش درخشیده و تبدیل به کانون توجه طرفداران این نوع محصولات شده است.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S3 - طراحی

ساعت Samsung Gear S3 در دو نسخه ساخته شده است: Gear S3 Frontier و Gear S3 classic. نسخه Frontier اسپرت و زمخت­‌تر است و برای استفاده در هر محیطی مناسب می‌باشد. در حالی که S3 classic با بند چرمی برای محیط‌های کاری و کلاسیک مناسب است. مدل Frontier دارای ویژگی ارتباطی LTE نیز می‌باشد. به‌نظر می­‌رسد هر دو مدل از لحاظ سخت­‌افزاری یکسان هستند.

کمپانی اپل نیز به همراه سامسونگ در نسل جدید ساعت‌های خود نوآوری­‌هایی داشته­ است، ولی باید اعتراف کرد که در مقایسه با اسمارت­‌فون­‌ها سرعت پیشرفت­ هر دو کمپانی کمتر است.

Gear S3 به نظر جانشینی در خور و مناسب برای Gear S2 می­‌رسد. در نگاه اول به این محصولِ جدیدِ سامسونگ به سادگی قابل درک است که هم در زمینه طراحی و هم کارکردی تغییراتی عمده لحاظ شده است.

جعبه گشایی ساعت Samsung Gear S3

ساعت هوشمند سامسونگ گیر اس 3 بر روی شاسی از جنس استیل ضد زنگ طراحی شده است. کل پکیج ساعت مانند نسل قبلی داخل یک جعبه استوانه­‌ای شکل است. داخل جعبه باز هم به جعبه­ استوانه­‌ای شکل اما از جنس پلاستیک بر­ می­‌خوریم که برای محافظت بیشتر از محتویات قرار گرفته است. در قسمت بالای آن، خود ساعت جای خوش کرده است. مثل سابق Gear S3 هم دارای دو بند با همان طراحی­‌های قبلی است که می­‌توان هر کدام از بندها را که اندازه و مناسب مچ دست است را انتخاب کرد.

شارژر دیواری 5V-0.7Ah با کنتاکتور microUSB نیز در جعبه موجود است. Gear S3 غیر از این پورت microUSB هیچ پورت دیگری ندارد. ولی در عوض توانایی شارژ بی­‌سیم لحاظ شده که برای این منظور ساعت را باید روی استند مخصوصی که در جعبه موجود است بگذارید.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S3 - جعبه‌گشایی

طراحی شارژر همیشه برای سازندگان اسمارت­‌فون­‌ها و یا ساعت­‌های هوشمند یک چالش بوده است، ولی سامسونگ برای ساعت جدیدش از همان شارژر قوی مورد استفاده در S2 بهره برده که کارایی رضایت­‌بخشی دارد.

این ساعت برخلاف رقبایش مانند ساعت‌های ال‌جی و اپل که در حین شارژ شدن روی سطح صافی قرار می‌گیرند، بوسیله آهن‌ربایش چند اینچ بالاتر از سطح صاف می‌ایستد تا زمانی که روی استند است صفحه نمایش را برای‌تان قابل مشاهده کند.

کیفیت ساخت و طراحی Gear S3

با نگاه به محصولات سال گذشته­ سامسونگ، به طور واضح مشهود است که سامسونگ اصرار ویژه­‌ای بر زیبایی در طراحی محصولاتش دارد. بر اساس چنین سیاست­‌های وسواس­ گونه­‌ای است که کارشناسان عبارت ساعت شیک را برازنده­ Gear S3 می­‌دانند.

همانگونه که اشاره کردیم، Gear S3 با دو نسخه متفاوت به بازار آمد. اما به نظر می­‌رسد که مدل Classic، مدل اصلی و پایه است. همانطور که پیداست سامسونگ سال گذشته در حال بررسی بر روی طراحی­‌های ساعت­‌های سنتی بوده است تا اینکه بعد از تحقیقات لازم آماده ساخت این نسخه شدند. S2 Classic و S3 Classic در زبان طراحی شباهت­‌های فراوانی دارند.

پیرامون نمایشگر ساعت، مانند نسل قبلی دایره­‌ای چرخان قرار گرفته و می­‌توان آن را بی­‌نظیرترین ابزار کنترل در دنیای گجت­‌های پوشیدنی نامید. این چرخونه یک ابزار کنترلی ساده و معمولی نیست، بلکه یکی از عمده­‌ترین ابزارهای کنترلی فیزیکی در عالم دنیای گجت‌هاست.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S3 - کنترلرها

در هر دو مدل Classic و Frontier، این چرخونه بکار گرفته شده است، ولی با این تفاوت که در Frontier لبه‌های دندانه‌دار و مجزای بیشتری استفاده شده است. در هر دو مدل رنگ چرخونه اندکی متفاوت­‌تر از بدنه­ ساعت است. در کنار کاربردی بودن این ابزار، استفاده از چنین سیستمی باعث شباهت هرچه بیشتر Gear S3 به ساعت‌های مچی سنتی شده است.

بدنه­ اصلی از آلیاژ آلومینیم 316L که دوام و استحکام زیادی دارد طراحی شده است و برای حفاظت از نمایشگر از +Gorilla Glass SR استفاده شده است. در مقایسه با سایر ساعت­‌های هوشمند، Samsung Gear S3 با ضخامت 46mm ساعت بزرگتری است. با توجه به بزرگ بودن اندازه‌ها، پیشنهاد می­‌کنیم قبل از خرید ساعت سامسونگ Gear S3 آن‌را تست کنید.

وزن بدون بند نسخه کلاسیک 59 گرم و Frontier برابر با 63 گرم است. با این اوصاف می­‌توان گفت که هر دو نسخه ساعت­‌های سنگینی هستند. به هر حال همین موضوع به احساس واقعی بودن ساعت می­‌افزاید.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S3 - طراحی

ساعت سامسونگ Gear S3 با بند چرمی استاندارد 22mm ارایه می­‌شود. البته جعبه S3 Frontier حاوی یک بند لاستیکی دیگری هم می‌باشد. با بند چرمی اندکی پروفایل ساعت عریض­‌تر می­‌شود که برای ورزش­کارهایی که دائما در جنگل و کوه و … تمرین می­‌کنند بسیار مناسب‌تر است.

با گذر از چرخونه به نمایشگر 1.3 اینچی Super-AMOLED لمسی برمی­‌خوریم. دو دکمه سمت راست ساعت، تنها دکمه‌های فیزیکی بکار گرفته شده در این ساعت می‌باشند. سیستم عامل این ساعت تایزن نسخه 3.2.1 است.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S3 - طراحی

برای مدل Classic دکمه­‌ها بزرگ، برآمده و گرد هستند. اما برای نسخه Frontier دکمه­‌ها کوچک و هم­‌اندازه هستند. دکمه­‌های بزرگ یکی از نگرانی­‌هایی است که هنگام فعالیت­‌های فیزیکی به سراغ­‌تان خواهد آمد. دیگر اجزای قابل رویت مانند سنسور ضربان قلب در پشت ساعت بصورت کاملا محتاطانه­‌ای قرار گرفته­‌اند. اسپیکر در سمت چپ و میکروفون در سمت راست تعبیه شده است. یک سوراخ بسیار ریز نزدیک بالای اسپیکر جای گرفته تا عمل نویزگیری را برای میکروفون انجام دهد. اسپیکر در محل مناسبی قرار گرفته است، طوری که نیازی به حفاظت ندارد. همچنین با توجه به جثه­‌اش صدای بلندی دارد. از یاد نبریم که Gear S3 به عنوان تلفن نیز کار می­‌کند و برای مکالمه تلفنی هنگام رانندگی از سایر گزینه­‌ها راحت­‌تر و بهتر است.

سخت ­افزار ساعت هوشمند Gear S3

دیگر بر کسی پوشیده نیست که گجت‌های هوشمند و مخصوصا ساعت­‌های هوشمند اساس خود را از گوشی­‌های هوشمند اقتباس کرده‌اند و این موضوع در مورد تکنولوژی داخلی آن‌ها شدت می­‌یابد. در واقع بیشتر گجت­‌های اندرویدی از چیپست­‌های قدیمی­‌تر کوالکام و مخصوصا مدل Snapdragon 400 استفاده می­‌کنند. استفاده از اینگونه چیپست­‌ها لزوما بد نیست و مقرون به صرفه­‌تر هم می‌باشد. زیرا که این گجت­‌ها نیاز چندانی به قدرت پردازشی بالایی ندارند.

بنابر تصمیم سامسونگ این بار نیز از تراشه‌های اگزینوس استفاده شده است. ساعت Gear S3 از تراشه دو هسته‌ای اگزینوس 7270 که با معماری 14nm ساخته شده است، بهره می‌برد. به طور حتم این یک عامل کلیدی برای سامسونگ در راه رسیدن به ادعایش است. ادعایی که تا حدود زیادی به حقیقت نزدیک است و طبق آن باتری این ساعت می‌تواند 4 روز دوام بیاورد. حافظه داخلی ساعت در مقایسه با نسل قبلی تغییری نکرده و برابر با 4GB است. اما حافظه رم از 512MB به 768MB ارتقا یافته است.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S3 - پردازش

سنسورهای ساعت سامسونگ Gear S3 نیز شامل شتاب­‌سنج، فشارسنج، ارتفاع­‌سنج، سنسور اپتیکال ضربان قلب و سنسور جی‌پی‌اس است. این ساعت هوشمند همچنین دارای یک مدار کنترلی است که ابزار WPC یا همان شارژ القایی بی‌سیم را فعال می­‌سازد. بقیه فضای داخلی ساعت را باتری 380mAh اشغال کرده است.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S3 - سخت‌افزار

آنچه که باید در مورد نمایشگر بگوییم این است که یک صفحه‌نمایش درجه یک ساخت خود سامسونگ با پنل Super-AMOLED در این ساعت استفاده شده است. از ویژگی­‌های نمایشگر می­‌توان به کنتراست بالا و تجدید دوباره رنگ اشاره کرد. رزولوشن نمایشگر 360×360 پیکسل است. همچنین در مقایسه با Gear S2، پنل S3 یک دهم اینچ بزرگ‌تر است. این امر باعث کاهش ناچیزی در تراکم پیکسلی و نزول کردن آن به 278 پیکسل در هر اینچ شده است. این مساله شاید برای افرادی که بیشتر دنبال اعداد و ارقام هستند قابل توجه باشد.

یک نکته نگران کننده­‌ای در مورد پنل AMOLED این ساعت وجود دارد. با وجود این که این پنل برای مصرف باتری کاملا مقرون به صرفه است و در مورد آن شکی نیست، اما از لحاظ تئوری امکان آتش­‌سوزی آن نیز وجود دارد. البته سامسونگ هم کمابیش تمهیداتی برای این معضل بکار بسته است. خاموش کردن صفحه‌نمایش زمانی که ساعت در دست نیست و یا زمانی که با آن کار نمی­‌کنید، شاید احتمال آتش­‌سوزی پنل را کاهش دهد.

دوام باتری ساعت سامسونگ Gear S3

یکی از بزرگترین معضلاتی که کاربران در خرید ساعت هوشمند با آن روبرو هستند، دوام باتری گجت پوشیدنی­‌شان است. به طور کلی می‌توان گفت افرادی که با اشتیاق تمام دنبال خرید هر کدام از گجت­‌های پوشیدنی هستند، با قیمت­‌های نامعقولانه­‌ای طرف هستند و آنهایی هم که توانایی مالی دارند و مشتاق تجربه جدیدی هستند بعد از خرید با دغدغه­ نگه­ داشتن شارژ گجت­‌شان روبرو می­‌شوند.

سامسونگ ادعایی فراتر از انتظار کرده و اطمینان داده است که Gear S3 می­‌تواند بیشترین زمان استفاده در هر بار شارژ کردن را داشته باشد. چیپ 14 نانومتری استفاده شده در این ساعت مطمئنا در این زمینه بیشترین نقش را بازی می­‌کند. نتیجه­ آزمون‌های به عمل آمده برای طول عمر باتری 4 روز است.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S3 - طول عمر باتری

اگر خواستار این باشید که ساعت­‌تان بیشتر شارژ نگه دارد، سامسونگ یک گزینه دیگری با عنوان Power-saving-mode دارد که می­‌توانید از آن بهره ببرید. با استفاده از این حالت باتری چند ساعتی بیشتر دوام خواهد آورد.

اما به جز حالت saving mode، عملگرهای دیگری نیز در رابطه با باتری وجود دارند. زمانی که باتری به 5 درصد رسید، یک نوتیفیکیشن اخطار ظاهر می‌شود که کارهای ضروری­‌تان را انجام دهید و سپس ساعت وارد حالت watch-only می­‌شود. در این شرایط ساعت تقریبا همه کارکردهای­ هوشمند را غیر فعال می­‌سازد که شامل کانال­‌های مخابراتی و اپلیکیشن­‌ها نیز می­‌شود. تنها ساعت دیجیتال برای ثانیه­‌هایی فعال خواهد بود و سپس نمایشگر خاموش خواهد شد. البته با فشار دکمه دوباره برای ثانیه­‌هایی ساعت فعال خواهد شد.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S3 - شارژ باتری

همان طور که ذکر کردیم Gear S3 بر اساس تکنولوژی WPC شارژ می­‌شود. شارژ باتری از 5 تا 100 درصد دو ساعت و نیم طول می­‌کشد. البته شارژ با سیم و به صورت سنتی کمتر طول می­‌کشد.

سیستم عامل Tizen

بازار گجت­‌های پوشیدنی تاریخی مبهم دارد، اما در سال­‌های اخیر با سرعت خیره کننده­‌ای پیشرفت کرده­ است. آنچه که مسلم است سامسونگ در این زمینه بسیار فعال بوده و در این پیشرفت تاثیر بسزایی داشته است.

همان طور که اشاره داشتیم Gear S3 از سیستم عامل Tizen بهره می­‌برد. تایزن از رقبای طراحی شده­ اندرویدی هم در عرصه کاربردی و هم مفهومی تفاوت­‌های زیادی دارد.

در گیرودار سیستم عامل­‌های گجت‌های پوشیدنی، اندروید ور به نسخه 2 رسیده است، اما تایزن نیز حرف­‌هایی برای گفتن دارد. تایزن برای Gear S3 مناسب­‌ترین سیستم عامل است. این سیستم عامل در نسخه‌های قبلی این ساعت‌ها اثبات کرده که بسیار کامل و بی­‌نیاز است. با استفاده از API های وسیع، اپلیکیشن­‌های Gear S3 گستردگی زیادی پیدا کرده­‌اند. سامسونگ هنوز هم از Gear Manager برای استفاده از ابزارهای ارتباطی در ساعت­‌تان استفاده کرده است. سامسونگ رویه محدودیت گذشته را کنار گذاشته و گوشی­‌های هوشمند غیر سامسونگ نیز می­‌توانند با روالی روتین به ساعت­‌های هوشمند جدیدش اتصال یابند.

اپلیکیشن Gear واقعا یک فریم‌ورک بزرگی از API های مختلف و سرویس­‌هایی است که درگیر هر فعالیت سیستمی ساعت می­‌شوند – مانند بازبینی و بازپخش اطلاعات برای ساعت، نوتیفیکیشن­‌ها، تماس­‌ها و مولتی­ مدیا.

در مقابل، Android Wear اپلیکیشن­‌های زیاد و ارزنده­‌ای برای گجت­‌هایش ارایه می­‌دهد، اما جای هیچ نگرانی نیست. سامسونگ تایزن دارای اپلیکیشن‌های جایگزین زیادی در تمامی دسته‌بندی‌ها می‌باشد.

با کلیک کردن روی ویجت آمار، وارد منوی About و صفحه جزئیات آمار می­‌شوید. از این طریق می­‌توانید اپلیکیشن­‌هایی که اضافه هستند و باعث هدر رفتن باتری و اشغال بیجای حافظه و منابع سیستم می­‌شوند را متوقف سازید.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S3 - Gear Manager

دومین تب تنظیمات در Gear manager دارای گزینه­‌های کاربردی مفید زیادی است. اولین آنها Watch face manager و ویرایشگر است. از این طریق به کاربر اجازه دسترسی راحت به تمام جنبه­‌ها و ویژگی­‌های طراحی داده می­‌شود. البته در صورتی که توسعه دهنده آن را برای کاربر قابل ویرایش گذاشته باشد.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S3 - واچ فیس‌ها

هر موقع که دست­‌تان را بهمراه ساعت بالا آورید تا نگاهی بر آن بندازید، نمایشگر به طور خودکار روشن خواهد شد. هر زمان خواستید ساعت را روشن کنید، با فشردن هر کدام از کلیدها این امر انجام خواهد شد. در نسخه قبلی یعنی ساعت Gear S2 با لمس صفحه نیز نمایشگر روشن می‌شد، اما این روش در S3 منسوخ شده است.

در واقع چرخونه‌ای که اشاره شد کار کردن با ساعت را به اندازه‌ای راحت کرده که در اکثر مواقع برای انجام کارها نیازی به لمس صفحه احساس نمی‌شود. با گرداندن چرخونه می­‌توانید از بین ویجت­‌ها و صفحات، گردش و انتخاب کنید و توانایی اسکرول کردن و رد کردن یا پاسخ دادن به تماس­‌ها را در اختیارتان می­گذارد.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S3 - رابط کاربری

با لمس و پایین کشیدن قسمت بالای ساعت می­‌توانید منوی تغییرات سریع را مشاهده کرد. در اینجا تنظیمات Gear S3 شامل میزان باتری، روشن کردن Wi-Fi، میان‌بری به اپلیکیشن موزیک، حالت پرواز، حالت do not disturb، صدا و روشنایی قرار دارند.

نقد و بررسی ساعت هوشمند سامسونگ Gear S3 - نوتیفیکیشن‌ها

اپلیکیشن S-Voice به شما اجازه خواهد داد تا به دستورات صوتی پاسخ داده شود. S-Voice با تمرین زیاد بهتر خواهد شد و در شروع کار نباید انتظار زیادی داشته باشید. بر خلاف voice-assistant گوگل، S Voice بنظر می­‌رسد توانایی درک دستورات را به اندازه مطلوب نداشته باشد.

سخن پایانی

در حالی که درباره موضوع تعداد اپلیکیشن­‌ها بین Tizen و Android Wear ادعاهای متفاوتی است، اما در این بین سامسونگ ادعا کرده بود که وقتی Gear S3 روانه بازار شود تعداد اپلیکیشن­‌ها برای سیستم عامل Tizen به 10,000 عدد خواهد رسید.

با توجه به شواهد و تست­‌های انجام شده سامسونگ می­‌تواند ادعا کند که محصول اخیرش، Gear S3 تا حدود زیادی بین سایر رقبا کامل‌تر است. اگر دنبال خرید ساعت هوشمند با طراحی خوب و مناسب هستید، نباید بیشتر از این تعلل کنید. چرا که Gear S3 اگر بهترین نباشد، می­‌توان گفت که جزو بهترین­‌هاست. هر دو نسخه­ آن Classic و Frontier که از هر زاویه­‌ای بررسی کامل شد، برای‌تان احساس زیبای داشتن یک ساعت هوشمند با ویژگی­‌های کاملا برتر را اهدا خواهند کرد.

بر کسی پوشیده نیست که گجت­‌های گوگلی Android Wear طرفداران زیادی دارند و ممکن است انتخاب عاقلانه­‌ای باشند. همچنین اگر شما تا بحال از گوشی­‌های سامسونگ استفاده نکرده­‌اید و یا هیچ برنامه­‌ای برای خرید محصولات سامسونگ نداشته باشید، قطعا دلیل آن فقدان انگیزه برای انتخاب Tizen و یا احتمالا ترس از خرج کردن پول اضافه می­‌باشد. اما این‌ها دلایل منطقی نیستند. آیا صرفا اسم بزرگ اندروید باید روی خریدتان اثرگذار باشد؟ خریداران منطقی برای انتخاب بین گزینه­‌هایشان تحقیق می­‌کنند و به صورت لحظه­‌ای فکر و خرید نمی­‌کنند. مثلا در انتخاب بین ساعت هوشمند Samsung Gear S3 و سایر رقبا باید از لحاظ سخت­‌افزاری و نرم­‌افزاری بررسی کنند و دست به انتخاب معقولانه­‌ای بزنند.

تایزن نسبت به اندروید ور دو برتری دارد که خالی از لطف نیست که دوباره­‌کاری شود، بزل، بزرگترین برتری در عالم ساعت­‌های هوشمند است و نو‌آوری تحسین برانگیزی است که اندروید از آن بی­‌بهره است. بزل کار را هم برای رابط کاربری و هم کاربر ساده­‌تر کرده است و دیگری نمایشگر همیشه روشن آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *