نقد و بررسی ساعت هوشمند موتورولا موتو 360 نسل دوم

نقد و بررسی ساعت هوشمند موتورولا موتو 360 نسل دوم

بعد از معرفی سیستم‌عامل اندروید ور در سال 2014، کمپانی موتورولا در سپتامبر همان سال از اولین ساعت هوشمند فرم گرد رونمایی کرد. این ساعت هوشمند که Moto 360 نام داشت، توانست توجهات زیادی را به خود جلب کند. تا حدی که بسیاری از صاحب نظران دنیای فناوری اطلاعات بر این باور بودند که موتورولا قصد دارد تمرکز اصلی خود را از طراحی گوشی‌های هوشمند به طراحی ساعت‌های هوشمند منعطف کند. موفقیت‌های ساعت هوشمند موتورولا موتو 360 به حدی رسید که توانست کمپانی سازنده را به تولید نسل جدید این محصول ایجاب کند. نسل دوم ساعت‌های هوشمند پس از یک سال از عرضه نسل اول، در همان ماه سپتامبر و در دو نسخه 46 و 42 میلی‌متری رونمایی شدند. در ادامه این نوشتار قصد داریم به بررسی جامع ساعت هوشمند موتورولا Moto 360 2nd gen بپردازیم، با تبلت‌فون همراه باشید.

نقد و بررسی ساعت هوشمند موتورولا موتو 360 نسخه 46mm

Moto 360 از بهترین سخت‌افزار ممکن در زمان طراحی خود بهره برده بود و همچنین برآورده کننده اکثر نیازهایی که امروزه کاربران از ساعت‌های هوشمند ایده‌آل‌شان دارند، بود. مشخصات فنی و طراحی نسل اول ساعت‌های هوشمند موتورولا به قدری خوب بود که باعث شد انتظارات از نسل دوم این ساعت بیش از اندازه بالا باشد. با همه این وجود، موتورولا تمامی تلاش خود را کرده که با اصلاحات ممکن و تولید نسل دوم Moto 360 در این قافله از کمپانی‌هایی همچون سامسونگ، سونی، هواوی، ایسوس و اپل عقب نماند.

اینفوگرافی ساعت موتورولا Moto 360 46mm

نقد و بررسی ساعت هوشمند موتورولا موتو 360 نسخه 46mm - اینفوگرافی

معایب ساعت موتورولا Moto 360 46mm

  • عملکرد نه چندان قابل قبول میکروفون در تشخیص “OK Google”
  • قیمت بالای خرید ساعت در مقایسه با دیگر رقبا

همانطور که گفتیم، این ساعت در دو نسخه 46mm و 42mm عرضه می‌شود که مورد اولی برای استفاده آقایان و دومی برای استفاده بانوان طراحی شده است.

نقد و بررسی ساعت هوشمند موتورولا موتو 360 نسخه 42mm و 46mm

این ساعت اجرا کننده سیستم‌عامل اندروید ور بوده و برای امور پردازشی آن از تراشه اسنپ 400 همراه با 512 مگابایت حافظه رم در نظر گرفته شده است. سنسور ضربان قلب به همراه شتاب‌سنج همانند نسل اول در این سری نیز وجود دارد. البته حسگر ژیروسکوپ از امکاناتی است که در نسل دوم اضافه شده است. واچ فیس‌ها در ترکیب با طراحی ظاهری، زیبایی‌های این ساعت را دو چندان می‌کنند. صفحه‌نمایش عملکرد بسیار خوبی دارد و مشکلی در استفاده زیر نور مستقیم آفتاب نیز نخواهید داشت. همه موارد گفته شده دلیلی بر مناسب نامیدن این محصول برای کاربرانی که به دنبال خرید ساعت هوشمند بالارده هستند، می‌باشد. اما برای آشنایی بیشتر با این محصول فوق‌العاده موتورولا با ما همراه باشید.

طراحی ساعت هوشمند Motorola Moto 360 46mm

یکی از جالب‌ترین نکات این ساعت، مربوط به بخش طراحی و ظاهر آن می‌باشد. موتورولا یکی از صاحب سبکان طراحی محصولات دیجیتال می‌باشد و کم و بیش با طراحی محصولات آن آشنایی داریم. موتورولا در نسل دوم از ساعت‌های هوشمند خود، ویژگی دوست داشتنی سفارشی‌سازی ظاهر محصول توسط کاربر را به ارمغان آورده که البته گاها باعث سردرگمی کاربران نیز می‌شود. ابزار Moto Maker که برای اولین بار برای گوشی‌های پرچمدار این کمپانی در نظر گرفته شده بود، برای Moto 360 نسل دوم نیز در دسترس است، اما نه در حد و اندازه‌های امکانات گوشی‌ها. گزینه‌هایی که می‌توانید با Moto Maker ساعت‌تان را سفارشی‌سازی کنید به رنگ‌بندی و طرح‌های لبه‌های ساعت، اندازه ساعت (46 یا 42 میلی‌متر)، قاب اصلی ساعت و بندهای آن محدود می‌شود.

نقد و بررسی ساعت هوشمند موتورولا موتو 360 نسخه 46mm

به غیر از ابزار Moto Maker، موتورولا زبان طراحی نسل دوم ساعت خود را تغییر داده که این تغییرات را می‌توان مثبت ارزیابی کرد. بدنه متالیک ساعت در رنگ‌بندی‌های محدودی طراحی شده و همچنین لبه‌های ساعت در رنگ‌ها و الگوهای مختلفی در دسترس است. موقعیت دکمه اصلی ساعت کمی بالاتر رفته و دسترسی به آن کمی راحت‌تر شده است. اگر با دقت بیشتری به این دکمه نگاه کنید، متوجه لوگوی حک شده موتورولا روی آن خواهید شد.

بندهای ساعت به راحتی هرچه تمام قابل جداسازی و تعویض هستند. به شکلی که برای اتصال بندها به بدنه اصلی ساعت، تنها یک پین در نظر گرفته شده است.

نقد و بررسی ساعت هوشمند موتورولا موتو 360 نسخه 42mm

ضخامت ساعت که برای هر دو نسخه برابر با 11 میلی‌متر است، در مقایسه با دیگر ساعت‌های هوشمند مطرح چندان هم عدد بزرگی به نظر نمی‌رسد.

صفحه نمایش ساعت موتورولا Moto 360 46mm

موتورولا اولین تولید کننده ساعت هوشمند فرم گرد مبتنی بر اندروید ور است. ساعت هوشمند Mororola Moto 360 2nd gen مانند نسل قبلی خود بخش کوچکی از پایین صفحه‌نمایش را از دسترس کاربر جدا کرده است. همین موضوع باعث شده انتقادات زیادی از این نوع طراحی گرفته شود. با وجود اینکه این قسمت دربرگیرنده حسگر سنجش نور محیط می‌باشد، اما برخی از کاربران ترجیه می‌دهند ساعت‌شان چنین حسگری نداشته بود و به جای آن تمامی صفحه‌نمایش در اختیارشان بود. حتی برخی از کاربران نقد جالبی برای طراحی صفحه‌نمایش با قسمت سیاه پایین این ساعت گفته و آن را به لاستیک پنجر تشبیه کرده‌اند! موتورولا با استفاده دوباره از چنین طراحی به نظر می‌رسد اصرار بر این دارد که بهترین محل قرارگیری این سنسور در ساعت‌های فرم گرد، پایین صفحه‌نمایش می‌باشد.

نقد و بررسی ساعت هوشمند موتورولا موتو 360 نسخه 46mm - صفحه نمایش

اما در مورد خود صفحه‌نمایش، باید اشاره کنیم که Moto 360 46mm مجهز به پنل 1.56 اینچی از نوع IPS و با وضوح تصویر 360×330 پیکسل می‌باشد. این پنل توسط محافظ صفحه گوریلا گلس 3 محافظت می‌شود.

کیفیت صفحه‌نمایش در حدی است که از آن انتظار می‌رود. عملکرد صفحه‌نمایش در زیر تابش مستقیم آفتاب (به شرطی که نور صفحه در بیشترین اندازه قرار گرفته باشد) واقع ایده‌آل است. به لطف وجود همان سنسور سنجش نوری که بسیاری از آن ناراضی هستند، دیگر لازم نیست که کاربر در هر موقعیت نوری اقدام به تنظیم دستی نور صفحه بکند.

عملکرد ساعت هوشمند موتورولا موتو 360 نسل دوم

موتورولا به جای چیپست‌های OMAP که در نسل اول ساعت‌های خود استفاده کرده بود، چیپست به نام اسنپ 400 را در نسل دوم بکار برده است. چیپست اسنپ‌دراگون 400 یکی از پرکاربردترین تراشه‌های استفاده شده در ساعت‌های هوشمند می‌باشد و کاربران باید هیچ نگرانی درباره عملکرد آن نداشته باشند. علاوه بر این، ساعت‌های هوشمند پردازش‌های چندان سنگینی ندارند و مشکلات لگ و هنگی آنها در اندازه‌های گوشی‌های هوشمند نیست. همچنین سیستم‌عامل Android Wear به بهترین شکل ممکن برای پردازنده‌های ضعیف بهینه سازی شده و در مقایسه با تایزن که در ساعت‌های سامسونگ بکار گرفته می‌شود، سیستم‌عامل سریع‌تری برای ساعت‌های هوشمند محسوب می‌شود.

نقد و بررسی ساعت هوشمند موتورولا موتو 360 نسخه 46mm - عملکرد

همانطور که در معایب این ساعت اشاره کردیم، Moto 360 2nd gen در تشخیص OK Google گاها با مشکلاتی همراه است. این موضوع برای محصول کمپانی موتورولا که سابقه بسیار خوبی در بخش صدای محصولاتش دارد کمی عجیب به نظر می‌رسد. البته سایر ساعت‌ها نیز در تشخیص صدا در محیط‌های پر سر و صدا و شلوغ بی نقص نیستند، اما این مساله در ساعت مورد بررسی‌مان کمی شدیدتر است. دو اپلیکیشن Google-Fit و Moto-Body به خوبی وضعیت سلامتی‌تان را پایش می‌کنند و مواردی همچون تعداد گام‌ها و کالری مصرف شده را با ضریب اشتباه بسیار کمی نمایش می‌دهند.

سخت‌افزار ساعت هوشمند Moto 360 46mm

نقد و بررسی سخت افزار ساعت موتورولا موتو 360 نسل دوم را با سنسور ضربان قلبی که امروزه در اکثر ساعت‌های هوشمند نیز بکار گرفته می‌شود، شروع می‌کنیم. دقت شمارنده ضربان قلب این ساعت برای کاربرانی که کنجکاو به دانستن ضربان قلب خود در حالت‌های مختلف هستند، کافی است. اما مطمئنا بیشتر از این نمی‌توان روی دقت نه این سنسور و نه هر سنسور ضربان قلب بکار گرفته شده در سایر ساعت‌ها حساب باز کرد. Moto 360 46mm همانند نسل قبلی خود با گواهی IP67 عرضه می‌شود که نشان‌دهنده مقاوت ساعت در برابر آب و گرد و غبار می‌باشد.

نقد و بررسی ساعت هوشمند موتورولا موتو 360 نسخه 46mm - سخت افزار

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، میکروفون این ساعت هوشمند گاها کاربرانش را نامید می‌کند. بطوری که بعضا حتی در محیط‌های آرام نیز در شناسایی صدا با مشکل مواجه می‌شود.

در مورد بخش باتری، خوشبختانه قابلیت شارژ بیسیم به این سری از ساعت‌های موتورولا بازگشته است و برای شارژ ساعت تنها کافی است که به شکل افقی ساعت را روی داک شارژر قرار دهید. عملکرد باتری این ساعت به لطف افزایش ظرفیت باتری از 320mAh از نسل اول به 400mAh در نسخه 46mm نسل دوم، بسیار مناسب بوده و طول عمر آن کاملا رضایت بخش است. در استفاده‌های مختلف از ساعت، این باتری می‌تواند به مدت یک شبانه‌روز انرژی دستگاه را تامین کند. در مورد مدت زمان شارژ دستگاه نیز باید اشاره کنیم که برای شارژ 0 تا 100 درصدی باتری، کافی است که ساعت را به مدت یک و نیم ساعت در شارژ قرار دهید.

بخش نرم افزاری ساعت Motorola Moto 360 46mm

بخش نرم افزاری ساعت با توجه به بکار گیری از سیستم‌عامل اندروید ور در مقایسه با نسل اول این ساعت‌ها تغییر چندانی نداشته است. با توجه به اینکه ساعت‌های هوشمند امروزی به عنوان میانبرهایی برای اطلاع‌رسانی اعلان‌ها و برخی دستورات صوتی کاربرد دارند، عملکرد نرم‌افزاری و قابلیت‌های این ساعت کاملا استاندارد می‌باشد. برای کار با ساعت کافی است که با کشیدن انگشت‌تان روی ساعت، بین صفحات مختلف گشت و گذار کنید و یا با دستورات صوتی از برخی امکانات گوگل ناو استفاده کنید.

نقد و بررسی ساعت هوشمند موتورولا موتو 360 نسخه 46mm - نرم افزار

در نگاه اول قابلیت پاسخ‌گویی صوتی به پیام‌ها امکان کاربردی و جالبی به نظر می‌رسد، اما با توجه به اینکه میکروفون ساعت‌های هوشمند نسبت به میکروفون‌های گوشی‌های هوشمند قابل مقایسه نیستند، شاید از پاسخ‌گویی صوتی با ساعت صرفه‌نظر کنید. همچنین موتورولا چندین اپلیکیشن کاربردی و چند واچ‌فیس اختصاصی به این ساعت اضافه کرده است.

نقد و بررسی ساعت هوشمند موتورولا موتو 360 نسخه 46mm - نرم افزار

البته می‌توانید از گوگل پلی استور اپلیکیشن‌های مشابه زیادی پیدا کنید که مطمئنا برخی از آنها عملکرد بهتری نسبت به اپلیکیشن‌های پیش‌نصب شده این ساعت خواهند داشت.

سخن پایانی

ساعت هوشمند موتورولا موتو 360 نسخه 46 میلی‌متری با مشخصات و طراحی که دارا می‌باشد، کاملا یک ساعت هوشمند بالارده تلقی می‌شود. برای انتخاب گزینه خرید ساعت هوشمند هنگامی که اکثر پارامترها یکسان می‌باشد، مطمئنا قیمت نهایی دستگاه حرف آخر را خواهد زد. قیمت فعلی این ساعت‌ها از ساعت‌های هم‌رده از کمپانی سامسونگ مانند Gear S2 و هواوی واچ بیشتر است. اما Moto 360 نسل دوم از یک پارامتر اساسی بهره می‌برد که آن را تبدیل به برگ برنده نماینده موتورولا می‌کند. طراحی این ساعت تا بدین جای کار در بین تمامی ساعت‌های هوشمند طراحی شده بی‌نظیر می‌باشد و مطمئنا کاربری که علاقه‌مند به خرید ساعت‌هایی با چنین هزینه‌های خریدی می‌باشد، بی‌میل نیست که محصول دلخواهش دارای طراحی نزدیک به ساعت‌های کلاسیک هم‌قیمت باشد.

همچنین می‌توانید از مطالب زیر نیز استفاده کنید:

نقد و بررسی ساعت های هوشمند

راهنمای خرید ساعت هوشمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی ساعت هوشمند موتورولا موتو 360 نسل دوم"

  1. من آیفون 6 دارم
    اما اصلا از شکل اپل واچ خوشم نمیاد این ساعت رو بیشتر میپسندم چون گرد هستش
    لطفا عملکرد این ساعت رو با آیفون واسم توضیح بدین