htc-u11-1

نقد و بررسی کامل و تخصصی گوشی HTC U11

کمپانی HTC مدل های قبلی پرچمدارهای خود را با بدنه ای تمام فلز راهی بازار می کرد و به واسطه این طراحی، طرفداران خاص خود را نیز داشت. اما امسال HTC پرچمدار جدید خود را با ظاهری جدید و تازه اما کمی شکننده و ضعیف تر رونمایی کرد. گوشی HTC U11 پرچمدار جدید این شرکت مجهز به جدیدترین چیپست Qualcomm یعنی Snapdragon 835 می باشد. همچنین این گوشی قدرت و کیفیت صدای بسیار بالا و خوبی داشته و طراحی شیشه ای زیبا و ضد آب HTC U11 از دیگر مشخصه های برجسته این گوشی می باشد.

در حالی که عدد 11 در نام این گوشی نشان دهنده ادامه مسیر پرچمدارهای قبلی این شرکت می باشد، به طوری که نام پرچمدار قبلی این شرکت HTC 10 و قبل از آن HTC One M9 بود، حرف U نیز در نام این گوشی به دلیل طراحی جدید پرچمدار HTC می باشد که یک طراحی شیشه ای بوده و قسمت پشتی آن بازتاب کننده تصویر شما روی گوشی خواهد بود. طراحی شیشه ای از نظر ظاهری در مقایسه با طراحی فلزی بدنه گوشی، ظاهری جذاب تر و زیباتر داشته و مورد پسند و پذیرش کاربران نیز می باشد.

htc-u11-overview

HTC U11 حاضر به پذیرش و انجام ریسک روی طراحی صفحه نمایش بلندتر با حاشیه های کم در قسمت بالا و پایین جلو گوشی به مانند سامسونگ و ال جی نشده است و از یک صفحه نمایش 5.5 اینچی استفاده می کند.

شرکت تایوانی HTC امسال در معرفی و رونمایی پرچمدار جدیدش نسبت به رقبای خود کمی دیر عمل کرد که بخشی از دلیل این تاخیر، معرفی گوشی U Ultra بود که برنامه HTC برای رونمایی از پرچمدارش را با کمی تاخیر مواجه کرد. در حالی که گوشی U11 اولین گوشی هوشمند مجهز به Snapdragon 835 نمی باشد، اما اولین گوشی مجهز به این چیپست می باشد که در مقیاس جهانی عرضه می شود که البته این امر مزیت خاصی را برای این گوشی و تجربه کاربری بهتری از کار با گوشی به وجود نمی آورد.

با وجود این که گوشی HTC 10 یک گوشی قدرتمند با طراحی و بدنه بسیار محکم بود اما این گوشی در رقابت با گوشی های سامسونگ و اپل موفق ظاهر نشد. حال HTC با معرفی U11 امیدوار است تا بتواند فاصله زیادی که سامسونگ و اپل با رقبایشان ایجاد کرده اند را کمی کمتر کند.

HTC در مراسم رو نمایی از U11 که در چین تایپه برگزار شد، روی مواردی مثل ظاهر جدید گوشی، امکانات جدید گوشی، کیفیت بالای صدا و همچنین هدفون های حذف کننده نویز Usonic تاکید زیادی کرد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا این امکانات و طراحی جدید گوشی، برای جلب نظر کاربران به سمت خود کافی خواهند بود یا خیر. البته به نظر می رسد برای این که این شرکت تایوانی بتواند با سامسونگ و اپل رقابت کند، نیاز به حضور پر رنگ تر و قدرتمند تری در بازار گوشی های هوشمند دارد.

طراحی:

ابتدا از بدنه گوشی شروع می کنیم. گوشی U11 مانند پرچمدارهای جدید سامسونگ، با رنگ مشکی در حاشیه های قسمت جلو گوشی عرضه شده است. رنگ قاب پشت گوشی به رنگ های مختلفی طراحی شده است که کاربر می تواند رنگ مورد علاقه خود را انتخاب نماید اما برای تمام رنگ ها، رنگ حاشیه جلو گوشی مشکی می باشد. قسمت جلو گوشی با یک محافظ Gorilla Glass 5 نیز محافظت می شود.

در قسمت بالا صفحه نمایش، یک خروجی صدا قرار دارد که در قسمت راست این خروجی صدا یک حسگر روشنایی و همچنین دوربین جلو 16MP گوشی قرار دارد. در قسمت چپ این خروجی نیز یک LED برای نوتیفیکیشن ها در نظر گرفته شده است.

htc-u11-2

صفحه نمایش گوشی یک صفحه نمایش 5.5 اینچی با پنل QHD super LCD 5 می باشد که رنگ ها را نیز بسیار طبیعی نمایش می دهد. در قسمت پایین صفحه نمایش نیز اسکنر اثر انگشت مستطیل شکلی قرار دارد که البته همزمان دکمه Home گوشی نیز می باشد و در سمت راست و چپ این اسکنر، دکمه های ناوبری خازنی قرار دارند.

htc-u11-3

در لبه چپ گوشی هیچ دکمه ای وجود ندارد و فقط دو خط آنتن در قسمت بالا این لبه وجود دارد. اما در لبه راست گوشی علاوه بر حضور این دو خط آنتن، دو دکمه فلزی نیز وجود دارد که دکمه اول، دکمه ولووم و دکمه دوم، دکمه Power گوشی می باشد. جنس فلزی این دکمه ها باعث می شود تا این دکمه ها علاوه بر این که از بدنه گوشی متمایز بوده و به راحتی قابل تشخیص باشند، حس خوبی را نیز هنگام فشردن آن ها به کاربر منتقل کند. علاوه بر این دکمه پاور دارای شیارهایی می باشد تا دو دوکمه ولووم و پاور نیز از یکدیگر متمایز باشند.

htc-u11-4

اما لبه بالای گوشی شامل یک میکروفون و یک شیار برای سیم کارت نانو و کارت حافظه میکرو می شود.  لبه پایین نیز مجهز به پورت USB-C ، دو عدد میکروفون و یک اسپیکر می باشد. لازم است تا به این نکته نیز اشاره شود که در لبه بالا گوشی یک خط آنتن و در لبه پایین نیز دو خط آنتن وجود دارد.

htc-u11-5

اما قسمت پشتی و زیبای گوشی U11.  قسمت پشتی این گوشی به دلیل اثر بازتاب پذیری زیادی که دارد حتی عکس گرفتن از این قسمت را سخت می کند اما باید اعتراف کرد که جنس شیشه ای پشت U11 ظاهر بسیار زیبایی را برای این گوشی به وجود آورده است. اما نکته جالب در مورد قاب پشت گوشی علاوه بر ظاهر زیبا و جنس شیشه ای، خمیده بودن آن می باشد. در کنار لبه های خمیده گوشی، قاب پشت گوشی نیز به حالت خمیده طراحی شده است تا در دست گرفتن گوشی را بسیار راحت تر کرده و حس خوبی را به کاربر انتقال دهد.

htc-u11-6

در قسمت پشت گوشی نیز دوربین 12MP گوشی به همراه فلش LED دوتایی آن قرار دارد. علاوه بر ابن دوربین و فلش، یک میکروفون نیز در قسمت پشت گوشی وجود دارد. دلیل وجود میکروفون در قسمت های مختلف گوشی، امکان ضبط صدا سه بعدی در ویدیوهای ثبت شده با این گوشی می باشد که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

htc-u11-7

صفحه نمایش:

گوشی U11 همان طور که اشاره شد به یک صفحه نمایش 5.5 اینچی زیبا مجهز شده است. انتخاب صفحه نمایش با این اندازه به این معنی است که HTC اندازه معمول صفحه نمایش پرچمدار جدید خود را افزایش داده است. اندازه صفحه نمایش پرچمدارهای HTC به مرور زمان و از زمان گوشی HTC One که صفحه نمایش 4.7 اینچی داشت شروع به افزایش کرده است. گوشی های M8 و M9 هر دو از صفحه نمایش های 5 اینچی بهره می بردند و گوشی HTC 10 اولین گوشی مجهز به صفحه نمایش QHD در میان پرچمدارهای HTC بود که از صفحه نمایش 5.2 اینچی نیز بهره می برد.

htc-u11-8

نوع صفحه نمایش این پرچمدار LCD 5 IPS می باشد که رزولوشن آن 1440x2560px بوده و تراکم پیکسلی 534ppi را به کاربرانش پیشنهاد می کند. زاویه دید صفحه نمایش بسیار عالی، رنگ ها بسیار روشن و زیبا و کنتوراست نیز عالی می باشد.

صفحه نمایش گوشی U11 در میان پرچمدارهای بازار گوشی های هوشمند، به مانند گوشی HTC 10 که سال پیش معرفی شد بیشترین روشنایی را ندارد. در حالی که گوشی های اپل و پرچمدارهای سامسونگ به راحتی مرز 600nits را عبور می کنند، روشنایی صفحه نمایش گوشی U11 زیر 500nits می باشد. البته در مواقع استفاده از گوشی در فضای باز و زیر نور آفتاب، حالتی فعال می شود که مقدار 100nits نیز به حداکثر روشنایی گوشی افزوده و در نتیجه حداکثر روشنایی صفحه نمایش گوشی را برابر با 583nits می کند.اما حداقل روشنایی صفحه نمایش گوشی مقدار 6nits می باشد که هنگام کار با گوشی در شب و شرایط نوری ضعیف، چشمان کاربر را اذیت نمی کند.

عملکرد صفحه نمایش گوشی U11 در مقایسه با پرچمدارهای رقبا در فضای باز و زیر نور مستقیم خورشید کمی ضعیف می باشد. به لطف طراحی شیشه ای که اثر بازتاب کننده قوی دارد، پرچمدارهای رقبای HTC قادر به خوانایی و نمایش بهتری در مقایسه با U11 هنگام کار با گوشی زیر نور مستقیم خورشید می باشند. جایی که U11 با بازتاب نور خورشید چشمان کاربر را کمی اذیت می کند.

باتری:

گوشی U11 نیز به مانند پرچمدار قبلی HTC یعنی HTC 10 مجهز به یک باتری 3000mAh می باشد. در ابتدا استفاده از باتری موجود در پرچمدار قبلی HTC با توجه به این که صفحه نمایش پرچمدار جدید این شرکت تایوانی در مقایسه با پرچمدار قبلی 0.3 اینچ بزرگتر شده است کمی نا امید کننده به نظر می رسید اما با انجام تست هایی روی گوشی مشخص شد که عملکرد باتری U11 در مقایسه با HTC 10 بهتر می باشد. اگر به مقایسه عملکرد باتری این دو گوشی از نظر مدت زمانی که قادر به روشن نگه داشتن گوشی هستند بپردازید، احتمالا تفاوت بین دو گوشی قابل توجه نخواهد بود اما با در نظر گرفتن این نکته که U11 از همان باتری HTC 10 استفاده کرده و صفحه نمایش بزرگتری نیز دارد، عملکرد بهتر U11 در این شرایط بسیار قابل توجه تر می شود.

تنها جایی که باتری گوشی U11 ضعیف تر از پرچمدار قبلی عمل کرده است، مکالمه صوتی می باشد که HTC 10 به مدت یک ساعت و بیست دقیقه دوام بیشتری در این حالت داشت. اما در بقیه موارد این گوشی U11 می باشد که برتری را به خود اختصاص می دهد. در هر دو حالت پخش ویدیو و وب گردی، گوشی یو 11 به مدت یک ساعت و سی دقیقه دوام بیشتری در مقایسه با HTC 10 داشت.

اما باتری گوشی U11 در شرایطی که از گوشی استفاده نشود به مدت 73 ساعت قادر به روشن نگه داشتن گوشی می باشد که علی رغم بهبودهایی که در مقایسه با پرچمدار قبلی HTC داشته، در مقایسه با گوشی Galaxy S8 سامسونگ که توانایی روشن نگه داشتن گوشی به مدت 84 ساعت دارد، عملکرد ضعیفی از خود نشان می دهد.

htc-u11-battery-overview

گوشی U11 نیز مانند HTC 10 مجهز به امکان Quick Charge 3.0 یا همان شارژ سریع می باشد. شارژر این گوشی در شرایط ایده آل، قادر به شارژ 52 درصد گوشی در مدت 30 دقیقه می باشد.

Edge Sense:

HTC نام این امکان جالب و جدید خود را که در کنار رابط کاربری گوشی به خوبی کار می کند، Edge Sense گذاشته است. لبه های راست و چپ گوشی به سنسورهای حساس به فشاری مجهز شده اند که کاربر می تواند با انجام تنظیمات لازم، با وارد کردن اندکی فشار به لبه ها، یک برنامه خاص را اجرا کند. یکی از برنامه هایی که شاید استفاده از آن از طریق این امکان مورد استفاده بیشتری قرار بگیرد، برنامه دوربین گوشی می باشد که البته می توان این برنامه را از طریق دو بار فشردن پشت سر هم دکمه پاور نیز اجرا کرد.

htc-u11-9

نرم افزار:

رابط کاربری HTC یا همان Sense UI در طی سال ها با تغییراتی رو به رو بوده است. تغییراتی که کمی این رابط کاربری را ضعیف تر کرده و یکی از این تغییرات نیز سال قبل رخ داد، جایی که HTC به Google اجازه داد تا اختیار اجرا برنامه های اصلی گوشی را در دست بگیرد و در صورت نیاز حتی اجرا برنامه های خود HTC را که به صورت پیش فرض در گوشی قرار گرفته اند را متوقف کند. در گوشی U11 این سیستم عامل جدید انروید یعنی Nougat می باشد که در کنار رابط کاربری HTC قرار گرفته است و تمام امکانات جدید را نیز با خود به همراه دارد.

htc-u11-10

یکی از امکانات جالب و جدیدی که HTC در گوشی U11 قرار داده است، برنامه ای است که از طریق آن کاربران می توانند تم های گوشی را شخصی سازی کنند. برای استفاده از این امکان باید با یکی از حساب های Facebook, Gmail یا HTC وارد برنامه شده باشید. این برنامه کاربر را قادر می سازد تا موارد زیادی از تم گوشی را شخصی سازی کند. شخصی سازی صدا زنگ گوشی، نوتیفیکیشن ها، صدا و رنگ شماره گیر، استفاده از تصاویر زمینه مختلف در شرایط و موقعیت های مختلف از جمله مواردی می باشند که توسط این برنامه می توانید آن ها را شخصی سازی نمایید. برای آن دسته از کاربرانی که تمایل به شخصی سازی های بیشتری نیز دارند، ابزار های مخصوص به این کار در سایت HTC قرار گرفته تا با دانلود ابزار لازم، شخصی سازی های مورد نظر خود را انجام دهند.

htc-u11-11

رابط کاربری گوشی یعنی Sense UI مانند اکثر رابط های کاربری جدید از امکان چند پنجره ای نیز پشتیبانی می کند که به کاربر امکان اجرا دو برنامه به طور همزمان را می دهد.

دوربین:

گوشی U11 به یک دوربین 12MP مجهز شده است که از نظر کیفیت، بسیار متقاعد کننده می باشد. هر چند اندازه پیکسل در U11 نسبت به HTC 10 کاهش یافته و کوچک تر شده است، اما وجود لنزی با دریچه دیافراگم گسترده تر f/1.7 و همچنین فوکوس اتوماتیک روی دو پیکسل که به سرعت فوکوس گوشی S8 می باشد، کیفیت دوربین و کارایی آن را بسیار بالا برده است.

htc-u11-12

U11 از امکان OIS یا همان تثبیت کننده تصویر در دوربین اصلی گوشی خود بهره می برد اما این امکان در دوربین جلو گوشی حضور ندارد. هم چنین در دوربین جلو گوشی U11 بر خلاف گوشی HTC 10 امکان فوکوس خودکار نیز وجود ندارد. البته باید به این نکته اشاره کرد که دوربین جلو گوشی U11 یک دوربین 16MP می باشد که شاید بتواند نبود امکانات گفته شده را جبران نماید.

کیفیت تصویر:

تصاویر ثبت شده با U11 عالی به نظر می رسند. رنگ ها به خوبی نمایش داده می شوند و اشباع شده نیز نیستند. محدوده دینامیکی عالی می باشد و حالت HDR خودکار بسیار عالی در زمان نیاز کمک می کند تا کیفیت تصاویر بهترین کیفیت ممکن باشد البته مشکل حالت HDR در این گوشی این می باشد که در بعضی مواقع که به آن نیاز است، به طور خودکار فعال نمی شود بنابراین بهتر است زمانی که نیاز به استفاده از حالت HDR می شود، به طور دستی آن را روشن کرد. در واقع گوشی U11 در مورد HDR مانند گوشی Google Pixel از الگوریتم HDR Boost استفاده می کند. به این ترتیب که وقتی HDR روشن است، دوربین به طور خودکار و حتی قبل از ثبت تصویر توسط کاربر چندین عکس را گرفته و در بافر گوشی ثبت کرده و آن ها را آنالیز می کند سپس تغییرات لازم را مثل انجام اصلاحاتی در نور، کاهش نویز، اصلاح سایه و موارد دیگر را جهت بهبود کیفیت تصویر انجام می دهد.

در نهایت و با توجه به کیفیت تصاویر ثبت شده باید گفت که کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین U11 بسیار عالی و مورد قبول می باشد.

htc-u11-camsamp

اما همان طور که اشاره شد دوربین جلو 16MP گوشی فاقد امکان فوکوس خودکار و OIS می باشد که امکان فوکوس خودکار در پرچمدار قبلی یعنی HTC 10 موجود بود. هم چنین لنز به کار رفته در دوربین جلو یک لنز کم نور تر با دریچه دیافراگم f/2.0 می باشد. با توجه به موارد گفته شده می توان گفت که HTC در مورد گوشی U11 بیشتر روی دوربین اصلی گوشی تمرکز کرده است و در دوربین جلو گوشی نسبت به پرچمدار قبلی خود بهبود قابل توجهی رخ نداده و حتی شاید کیفیت دوربین جلو در مقایسه با HTC 10 پایین تر نیز آمده است.

htc-u11-13

کیفیت ویدیو:

قبل از هر چیزی در مورد کیفیت فیلم برداری گوشی، باید اشاره کرد که محدود بودن دوربین گوشی به ثبت ویدیوهایی با سرعت فقط 30 فریم بر ثانیه در یک پرچمدار کمی عجیب به نظر می رسد اما با این وجود کیفیت ویدیوهای 4K ثبت شده با U11 بسیار عالی می باشد. ویدیوهای 4K به میزان قابل قبولی شارپ، همراه با رنگ های بسیار نزدیک به واقعیت و جزئیات بسیار زیاد می باشد. اما ویدیوهای 1080p نیز مانند ویدیوهای 4K بسیار عالی می باشند. ویدیوهای 4k ثبت شده با U11 با نرخ بیت 54Mbps دخیره می شوند در حالی که ویدیوهای FullHD در این گوشی با نرخ بیت 20Mbps ذخیره می شوند.

سخن پایانی:

گوشی U11 صفحه ای جدید را برای HTC رقم خواهد زد. طراحی براق و درخشان و جدید گوشی در کنار کیفیت صدا درجه یک و دیگر امکانات رده بالا و برخی نوآوری ها در U11 باید برای ترغیب برخی از کاربران Galaxy که از به روز شدن آهسته اندروید گوشی خود و بهینه نبودن برخی برنامه ها خسته شده اند، به خرید گوشی U11 کافی باشند. دوربین U11 در تمامی موارد کاملا عملکردی برابر با دوربین Galaxy S8 داشت تا جایی که می توان دوربین این دو گوشی را حتی یکسان در نظر گرفت. تمامی موارد گفته شده باعث می شوند تا یک سال بسیار خوب را برای پرچمدار جدید HTC پیشبینی کرد.

htc-u11-14

U11 یک پک قدرتمند می باشد. صفحه نمایش عالی، دوربین فوق العاده، کیفیت صدا بسیار عالی که در حال حاضر بالاتر و بهتر از تمامی پرچمدارهای موجود در بازار می باشد و در نهایت جمع شدن تمامی این امکانات در یک گوشی با طراحی بسیار زیبا و جذاب.

طبیعتا انسان ها به رنگ براق و درخشان بیشتر جذب می شوند و این رنگ ها برای انسان جالب توجه تر می باشند از این رو HTC نیز قاب پشت گوشی را از نوع شیشه ای و با رنگ هایی بسیار زیبا و درخشان طراحی کرده است که بسیار جلب توجه کننده و در عین حال زیبا نیز می باشند.

هر چند گوشی HTC U11 گران ترین پرچمدار موجود در بازار نمی باشد اما با این وجود مانند تمامی پرچمدارها قیمت بالایی دارد. U11 پرچمداری می باشد که با توجه به امکاناتش، ارزش پولی که برای آن پرداخت می شود را کاملا دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی کامل و تخصصی گوشی HTC U11"

  1. سلام در چه قسمتی از جعبه موبایل یا تنظیمات گوشی میتوان متوجه شد که “حافظه ی رم” 4 گیگ هست یا 6 گیگ