نقد و بررسی کامل پرچمدار سونی Xperia XZ Premium

نقد و بررسی کامل پرچمدار سونی Xperia XZ Premium

گوشی Xperia XZ Premium یکی از جدیدترین گوشی های سونی در بازار می باشد. یک گوشی با صفحه نمایش 4K بسیار زیبا و جذاب. اما صفحه نمایش این گوشی فقط 4K نمی باشد بلکه در عین حال حالت HDR را نیز با خود به همراه دارد. جدیدترین چیپست شرکت Qualcomm یعنی چیپست Snapdragon 835 در کنار پردازنده گرافیکی Adreno 540 برنامه های کاربردی و گرافیکی و بازی های 4K را با سرعت و همراه با کیفیت بسیار بالا اجرا می کند. همه ی این امکانات در کنار طراحی درجه یک و عالی و همراه داشتن گواهینامه IP68 به معنی ضد آب و ضد گرد و غبار بودن گوشی، از گوشی Xperia XZ Premium یک گوشی بسیار با کیفیت بالا ساخته است.

دوربین جدید 19MP این گوشی که قادر به ثبت ویدیوهای اسلو موشن با سرعت خیره کننده 960 فریم بر ثانیه می باشد، که امکان جالب توجهی برای گوشی می باشد. دوربین جلو به کار رفته در این گوشی یک دوربین 13MP می باشد که قابلیت اتوفوکوس را نیز با خود به همراه دارد. اسپیکرهای استریو قدرتمند و همچنان رابط کاربری زیبا این گوشی همگی نوآوری ها و امکانات خوب XZ Premium می باشند که در ادامه به نقد و بررسی هر کدام خواهیم پرداخت.

XZ-Premium-overview

هر چند پرچمدارهای جدید چندین شرکت با صفحه نمایش های بزرگتر که قسمت عمده جلو گوشی را پوشش می دهند و حاشیه خالی بسیار کمی در قسمت بالا و پایین صفحه نمایش را باقی می گذارند، اما سونی به جای انجام چنین کاری با افزایش تعداد پیکسل های صفحه نمایش گوشی های هوشمند خود، صفحه نمایش هایی با کیفیت فوق العاده 4K طراحی کرده است. در حالی که دیگر شرکت ها از دوربین های دو تایی در گوشی های هوشمند خود رونمایی کردند، سونی مشغول اضافه کردن یک لایه بافر حافظه به سنسور دوربین با رزولوشن بالا گوشی خود بود که در نتیجه این کار می توان ویدیوهای اسلوموشن فوق العاده ای را ثبت کرد. با توجه به مواردی که گفته شد، کاملا روشن است که سیاست های سونی با سیاست های دیگر شرکت های تولید کننده گوشی های هوشمند کاملا متفاوت می باشد اما این تفاوت به معنی وجود ضعف یا نقص در گوشی های سونی نمی باشد و گوشی های این شرکت نیز همواره از بهترین گوشی های موجود در بازار گوشی های هوشمند بوده است.

XZ-Premium-first

هیچ شکی وجود ندارد که فقط یک صفحه نمایش 4K می تواند از 8 میلیون پیکسل موجود در این صفحه نمایش به خوبی استفاده کند و خبر خوب این است که این گوشی به واسطه صفحه نمایش 4K از بیشترین مقدار ممکن از این 8 میلیون پیکسل برای نمایش بهترین تصاویر و ویدیوها استفاده می کند.

ما کاربران آن چنان طرفدار نام هایی مثل Premium و یا Deluxe نیستیم که در انتها نام گوشی های برخی شرکت ها از جمله سونی می آید. از آن جایی که شرکت های سازنده گوشی های هوشمند تفاوت ها و برتری های زیادی در این گوشی های خاص خود قرار می دهند و تقاوت زیادی بین گوشی های آن ها وجود دارد، برخی از کاربران این کار را درست نمی دانند و بنابراین علاقه ای به این گوشی های خاص ندارند.

XZ-Premium-two

با توجه به موارد گفته شده، ظاهر و طراحی گوشی در تجربه و حسی که به کاربر می دهد بسیار تاثیر گذار بوده و در انتخاب گوشی مورد نظر کاربر نیز تاثیر می گذارد.

صفحه نمایش:

گوشی Xperia Z5 Premium اولین گوشی بود که صفحه نمایش 4K را با خود به همراه داشت و حالا گوشی Xperia XZ Premium علاوه بر به همراه داشتن این امکان، حالت HDR را نیز به صفحه نمایش خود اضافه کرده است.

در تصویر زیر تفاوت بین یک صفحه نمایش فقط 4K با یک صفحه نمایش 4K مجهز به حالت HDR را می توانید مشاهده کنید. قبل از اینکه با توجه به تصویر و موارد گفته شده در مورد این دو صفحه نمایش  نتیجه گیری نمایید، این نکته را در نظر بگیرید که تفاوت های بین این دو صفحه نمایش به چشم های هر فرد می تواند متفاوت باشد و در نتیجه بهتر است با چشم خود این دو صفحه نمایش را ببینید و سپس تصمیم گیری نمایید.

XZ-Premium-thirteen

داشتن یک صفحه نمایش کوچک با کیفیت 4K مزیت هایی با خود به همراه دارد. برای مثال واقعیت مجازی، هر چند تا به حال سونی راه حلی را پیدا نکرده که چگونه بتواند این رزولوشن بالا را به بهترین نحو ممکن در واقعیت مجازی به کار ببرد و هدست های واقعیت مجازی نیز رزولوشن تصویر بالایی مثل این گوشی سونی ندارند، اما با این وجود کیفیت واقعیت مجازی همراه در این گوشی بسیار بالا بوده و این گوشی را به قدری قدرتمند کرده است که کار دیگر گوشی ها در رقابت با Xperia XZ Premium بسیار سخت می باشد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که در حالت عادی و استفاده روزمره از گوشی، چشم انسان قادر به دیدن تفاوت بین گوشی Xperia XZ Premium که مجهز به صفحه نمایش 4K است و گوشی های دیگر با صفحه نمایش QHD نمی باشد. از این دیدگاه، صفحه نمایش 4K یک امکان به درد نخور به نظر می رسد. اما جایی که تفاوت صفحه نمایش 4K با دیگر صفحه نمایش های گوشی ها و پرچمدارهای موجود در بازار به چشم می خورد، هنگام تماشای فیلم در گوشی می باشد. جایی که صفحه نمایش گوشی Xperia XZ Premium از تمامی پیکسل های صفحه نمایش استفاده می کند تا بهترین نمایش ممکن را در اختیار کاربر بگذارد. جای دیگری که تفاوت بین این صفحه نمایش ها محسوس می باشد، هنگام تماشای ویدیوهای یوتیوب می باشد. یوتیوب از حالت HDR پشتیبانی نمی کند و در مقابل از ویدیوهای 4K پشتیبانی می کند که در نتیجه تماشای ویدیوها و کلیپ های یوتیوب در این گوشی بسیار لذت بخش می باشد.

صفحه نمایش گوشی Xperia XZ Premium از استاندارد HDR10 بهره می برد که به عبارت دیگر به معنی عدم حضور استاندارد Dolby Vision در صفحه نمایش این گوشی می باشد. در حال حاضر این دو استاندارد، به روزترین استانداردهای HDR می باشند.

XZ-Premium-screen-overview

حداکثر روشنایی صفحه نمایش برابر با 573nits می باشد که مقدار خوب و قابل قبولی بوده و رنگ سیاه در صفحه نمایش نیز تیره تر می باشد که باعث می شود نسبت کنتوراست صفحه نمایش بالا باشد.

در زمینه خوانایی زیر نور آفتاب نیز باید گفت که گوشی XZ Premium نسبت به گوشی Z5 Premium بهبود ها و بهینه سازی هایی داشته و خوانایی صفحه نمایش گوشی بالا می باشد اما باز هم نیاز به بهینه سازی هایی در این زمینه وجود دارد. البته باید اشاره کرد که عملکرد این گوشی زیر نور آفتاب و در فضای باز کاملا خوب و قالب قبول بوده و خوانایی بالا می باشد.

باتری:

گوشی XZ Premium از یک باتری 3230mAh استفاده می کند که 200mAh کمتر از ظرفیت باتری گوشی Z5 Premium می باشد. گوشی XZ Premium از امکان شارژ سریع ورژن 3.0  نیز پشتیبانی می کند که می تواند باتری خالی گوشی را در مدت 30 دقیقه به میزان 42 درصد شارژ نماید.

در تست های انجام شده روی این گوشی، عملکرد باتری گوشی در تماس های صوتی بسیار خوب و عالی بوده و در دیگر زمینه ها نیز عملکرد قابل قبولی از خود نشان داد. در وب گردی به کمک Wi-Fi ، باتری گوشی می تواند 10 ساعت دوام بیاورد و می توانید به مدت 8 ساعت با این گوشی فیلم و ویدیو تماشا کنید و شارژ باتری در این مدت به 10 درصد خواهد رسید.

XZ-Premium-battery-overview

در باتری گوشی از تکنولوژی شارژ باتری Qnovo Adaptive استفاده شده است که به کمک این تکنولوژی کمترین صدمه به گوشی و باتری گوشی هنگام شارژ وارد می شود و در نتیجه عمر مفید باتری نیز افزایش می یابد.

طبق ادعا Qnovo، استفاده از این تکنولوژی به معنی صدها چرخه شارژ بیشتر نسبت به باتری هایی که از این تکنولوژی استفاده نمی کنند می باشد که به معنی این است که دوام و عمر مفید باتری هایی که این تکنولوژی را با خود به همراه دارند حداقل یک سال بیشتر از سایر باتری های بدون این تکنولوژی می باشد.

نرم افزار:

گوشی XZ Premium از Android 7.1.1 Nougat بهره می برد و سونی سعی کرده است که ظاهر خود اندروید را تا جایی که  توانسته است روی گوشی های خود نگه دارد و تغییرات کمی در آن به وجود بیاورد. سیستم عامل Android در گوشی XZ Premium با کیفیت 1080p به طور پیش فرض استفاده می شود و نمایش با رزولوشن و کیفیت بالا در محتویاتی که خودشان رزولوشن بالایی دارند و یا 4K می باشند مثل عکس ها، ویدیوها، فیلم ها، کلیپ های یوتیوب و از همه جذاب تر و هیجان انگیزتر بازی هایی که کیفیت 4K دارند امکان پذیر و ممکن می باشد.

XZ-Premium-third

سنسور اثر انگشت که در گوشی Z5 از سری گوشی های Xperia معرفی شده بود در این گوشی نیز وجود دارد اما مکان آن به دکمه پاور گوشی در لبه راست گوشی انتقال یافته است که تجربه کاربری بسیار خوبی دارد و استفاده از آن برای کاربر نیز بسیار راحت تر می باشد. لازم است تا به این نکته نیز اشاره شود که دقت و سرعت سنسور اثر انگشت این گوشی نیز بسیار خوب و بالا می باشد.

امکان جالب دیگر به کار رفته در این گوشی نیز مانند دیگر گوشی های جدید سونی، قفل هوشمند یا همان Smart Lock می باشد که به شما اجازه می دهد تا با انتخاب برخی مکان ها، صدای اشخاص و حتی چهره اشخاص، در صورت نزدیک بودن گوشی به یکی از این تنظیمات انتخاب شده، فرآیند باز کردن قفل گوشی دیگر از کاربر درخواست نشود و کاربر به راحتی این فرآیند را عبور کند.

XZ-Premium-four

سونی در گوشی های جدید خود امکان استفاده از تم های مختلف را نیز قرار داده است که می توانید با دانلود تم های رایگان و یا پولی، ظاهر گوشی خود را نیز شخصی شاری نمایید. با دانلود تم های مختلف، علاوه بر ظاهر گوشی، صداهای سیستمی گوشی نیز تغییر می کند که البته قابل شخصی سازی می باشند. همچنین برخی تم ها به گونه ای طراحی شده اند که تصاویر زمینه آن ها تعاملی بوده و به لمس های کاربر پاسخ مناسبی می دهند.

XZ-Premium-five

امکان جالب دیگر این گوشی، Smart Cleaner می باشد که برنامه هایی را که کاربر مدتی است از آن ها استفاده نمی کند، از حافظه Cache خالی می کند و در نتیجه سرعت و عملکرد گوشی را بالا می برد. البته امکان خاموش کردن Smart Cleaner و یا دادن محدودیت هایی به آن وجود دارد. برای مثال می توانید برخی از برنامه را انتخاب کنید تا Smart Cleaner آن برنامه ها را از حافظه Cache حذف نکند.

XZ-Premium-six

عملکرد گوشی:

گوشی XZ Premium از اولین گوشی هایی می باشد که از چیپست Snapdragon 835 استفاده می کند. این چیپست از پردازنده هشت هسته Kryo 280 بهره می برد که متشکل از چهار هسته با فرکانس 2.46GHz و همچنین چهار هسته با فرکانس 1.9GHz می باشد. همچنین جدیدترین پردازنده گرافیکی یعنی Adreno 540 و حافظه رم 4GB نیز در این چیپست تعبیه شده است.

XZ-Premium-seven

پردازنده به کار رفته در چیپست این گوشی عملکرد یکسانی با عملکرد پردازنده های Snapdragon 835 و Exynos 8895 به کار رفته در گوشی +Galaxy S8 و همچنین عملکرد بهتری نسبت به پردازنده Kirin 960 به کار رفته در گوشی P10 Plus دارد.

در مورد پردازنده گرافیکی قضیه کمی متفاوت می باشد. پردازنده گرافیکی Mali-G71 Mp20 به کار رفته در چیپست Exynos 8895 عملکرد بهتری نسبت به پردازنده گرافیکی Adreno 540 که در گوشی XZ Premium از آن استفاده شده است دارد اما مطمئنا عملکرد Exynos 8895 نیز بسیار عالی می باشد.

سونی از یک معماری حرارتی در گوشی XZ Premium خود استفاده می کند که باعث می شود تا گوشی حتی در مواردی که چندین برنامه سنگین را در آن اجرا می کنید یا به ویدیوهای 4K برای چندین ساعت مداوم تماشا می کنید داغ نشود. در مورد سخت افزار نیز عملکرد گوشی بسیار عالی و قابل تحسین می باشد و می توان گوشی XZ Premium را یکی از بهترین پرچمدارهای موجود در بازار دانست.

دوربین:

شرکت سونی دوربین 23MP خود را که برای مدتی در پرچمدارهایش به کار می برد، از پرچمدارهای خود حذف کرد و از این دوربین در گوشی های میان رده خود استفاده می کند. در حال حاضر سونی یک دوربین جدید و 19MP را برای پرچمدارهای خود طراحی کرده است که بدون شک یک دوربین قدرتمند در پرچمدارها می باشد. مدل سنسور این دوربین 19MP به کار رفته در این گوشی، IMX400 می باشد که به Motion Eye نیز معروف می باشد.

XZ-Premium-eight

نوآوری های زیادی در مورد دوربین این گوشی وجود دارد. به جای طراحی دو لایه معمول که در دوربین های قبلی به کار می رفت، در دوربین Motion Eye یک لایه RAM بین سنسور دوربین و لایه مدارهای کنترلی وجود دارد. این امکان یک بافر بزرگتر از نظر سایز حافظه در اختیار دوربین می گذارد و همچنین سرعت خواندن عکس و ویدیوها را از بافر نیز بسیار بالا می برد که چندین مزیت نسبت به دوربین های قبلی دارد.

برای مثال اولین مزیت این لایه این است که سرعت خواندن عکس های رزولوشن بالا و 19MP را از بافر در مقایسه با دیگر دوربین ها، 5 برابر سریع تر می کند و در نتیجه پس از ثبت عکس یا ویدیو با دوربین گوشی، عکس ها و ویدیوهای شما با سرعت زیادی و خیلی سریع در حافظه گوشی ذخیره می شوند و دوربین سریعا برای ثبت عکس یا ویدیوهای جدید آماده می شود. مزیت دیگر این لایه، امکان ثبت ویدیوهای HD با سرعت بی نظیر 960 فریم بر ثانیه می باشد در حالی که دیگر گوشی ها در بهترین حالت توانایی ثبت ویدیوها با سرعت 240 فریم بر ثانیه را دارند به این معنی که Motion Eye چهار برابر عملکرد بهتری در زمینه ثبت ویدیوهای اسلوموشن نسبت به گوشی های دیگر دارد. هر چند سونی رزولوشن سنسور مورد استفاده در دوربین Motion Eye را نسبت به دوربین نسل قبلی خود کاهش داده و از سنسور 19MP استفاده می کند اما ابعاد فیزیکی همان دوربین قبلی را در این دوربین نیز به کار برده است که به معنی این است که پیکسل ها 19 درصد بزرگتر شده اند. دریچه دیافراگم سنسور نیز از جمله مواردی می باشد که مدتی است در دوربین گوشی های سونی تغییری نکرده است و همان f/2.0 می باشد که هر چند روشن ترین سنسور موجود در بازار نیست اما روشنایی بسیار خوب و قابل قبولی را در اختیار کاربر می گذارد.

کیفیت تصاویر:

قبل از انجام تست هایی روی دوربین XZ Premium و ثبت تصاویری توسط دوربین این گوشی، انتظار می رفت که عکس های ثبت شده توسط این دوربین کیفیت برابری با عکس های ثبت شده توسط دوربین گوشی XZs داشته باشند اما در واقعیت این چنین نمی باشد و عکس های ثبت شده توسط دوربین XZ Premium دارای کیفیت بهتری نسبت به تصاویر گوشی XZs می باشند. در شرایط نوری مناسب، دوربین این گوشی تصاویری را ثبت می کند که از نظر جزئیات، برابر با دوربین های 23MP می باشد. رنگ تصاویر ثبت شده توسط این دوربین نسبت به دوربین گوشی های XZ و XZs تغییری نکرده و خوب می باشد اما در عین حال جزئیات بیشتری قابل مشاهده بوده و نویز تصاویر نیز کاهش یافته است.

بزرگترین تغییر و بهینه سازی که در دوربین این گوشی نسبت به دوربین های نسل قبل رخ داده است، لبه های عکس های ثبت شده می باشد. ملایمتی که لبه های تصاویر در دوربین گوشی های قبلی سونی داشت دیگر در دوربین گوشی XZ Premium وجود ندارد و لبه عکس ها به همان میزان که مرکز عکس ها شارپ هستند شارپ بوده و جزئیات نیز در مرکز و لبه عکس ها به یک اندازه و برابر می باشد.

XZ-Premium-nine

دوربین Motion Eye این قابلیت را نیز دارد تا با شناخت سوژه و در نظر گرفتن تمام شرایط محیط، به طور خودکار بهترین تنظیمات ممکن را برای ثبت بهترین عکس ها اعمال نماید. اتوفوکوس در این دوربین بسیار سریع بوده و همچنین محدوده دینامیکی نیز گسترده می باشد. حتی در صورت نیاز به HDR نیز این حالت به طور خودکار در پشت زمینه تصاویر در نظر گرفته می شود و پشت زمینه تصاویر روشن تر می شود.

عکس برداری پانوراما نیز به گونه ای طراحی شده است که می توانید هر زمان که خواستید و یا به عبارت دیگر در هر درجه ای که خواستید، عکس برداری را متوقف کنید. در دیگر دوربین ها برای ثبت تصاویر پانوراما باید حتما این تصاویر به صورت 360 درجه گرفته می شدند.

کیفیت تصاویر پانوراما بسیار خوب و قابل قبول می باشد اما جزئیات تصاویر به اندازه تصاویر دیگر دوربین ها خوب نمی باشد. همچنین رنگ ها، کنتوراست و محدوده دینامیکی نیز خوب می باشد.

XZ-Premium-ten

دوربین سلفی:

در قسمت جلو این گوشی همان دوربین سلفی به کار رفته در گوشی های XZ و XZs به کار رفته که البته امکان اتوفوکوس به آن اضافه شده است. دوربین سلفی این گوشی یک دوربین 13MP با لنزی با دریچه دیافراگم f/2.0 می باشد. دوربین سلفی این گوشی حالتی را دارد که به صورت خودکار روی تصاویر ثبت شده افکت هایی را اعمال می کند که در صورتی که طرفدار این امکان نباشید، می توانید از تنظیمات آنرا خاموش نمایید.

هر چند در تصاویر ثبت شده توسط دوربین سلفی کمی نویز قابل مشاهده می باشد، اما جزئیات و محدوده دینامیکی تصاویر خوب و کاملا قابل قبول بوده و دوربین سلفی این گوشی نیز مطمئنا کاربران را راضی خواهد کرد.

XZ-Premium-eleven

کیفیت فیلم برداری:

گوشی XZ Premium قابلیت ثبت ویدیوهایی با کیفیت 4K را دارد که فوق العاده می باشد و امکان لرزشگیر دست را نیز دارد. البته امکان فیلم برداری با کیفیت 1080p با سرعت 30 و 60 فریم بر ثانیه و همچنین کیفیت 720p با سرعت 120 فریم بر ثانیه نیز وجود دارد. اما امکان ثبت ویدیو 720p با سرعت 960 فریم بر ثانیه امکان بی نظیر دوربین این گوشی می باشد که ویدیوهای اسلوموشن فوق العاده ای را ثبت می کند و در حال حاضر رقیبی در این زمینه برای گوشی XZ Premium وجود ندارد.

نرخ بیت کد گذاری ویدیوها در کیفیت 4K برابر با 54Mbps و در حالت 1080p/60fps برابر با 30Mbps و در نهایت در حالت 1080p/30fps نیز برابر با 17Mbps می باشد. صدا ویدیوها نیز در تمام حالت ها با نرخ 156Kbps کد گذاری و ذخیره می شود.

دقت رنگ ها، کنتوراست و جزئیات در ویدیوهای 4K بسیار عالی بوده و لبه ویدیوها نیز به اندازه کافی شارپ می باشد. لازم به اشاره است که امکان لرزشگیر دست برای تمام ویدیوهای ثبت شده با این گوشی فراهم می باشد.

ویدیوهای 1080p نیز تحسین بر انگیز بوده و به میزان بسیار خوبی شارپ می باشند و تفاوتی در ثبت ویدیوها با سرعت 30fps و 60fps وجود ندارد و کیفیت آن ها نیز فوق العاده می باشد.

جمع بندی:

همه چیز درباره گوشی Xperia XZ Premium بسیار عالی می باشد و شاید کلمه Premium در نام گوشی هم به خوبی این موضوع را بیان می کند. تنها ایرادی که برخی به این گوشی وارد می دانند حاشیه های بالا و پایین صفحه نمایش در قسمت جلو گوشی می باشد. البته باید در نظر داشت که این طراحی، از ابتدا طراحی مخصوص خود سونی بوده است و ضمن اینکه طراحی زیبایی می باشد، نمی توان تمام صفحه نمایش نبودن قسمت جلو گوشی XZ Premium را با توجه به امکانات سخت افزاری و دیگر امکانات قدرتمند این گوشی، ایراد بزرگی برای این گوشی دانست.

XZ-Premium-twelve

تنها صفحه نمایش 4K موجود در بین گوشی های هوشمند با امکان HDR، قابلیت ثبت و پخش ویدیوهای HDR، فیلم برداری اسلوموشن با سرعت بی نظیر 960 فریم بر ثانیه که در حال حاضر هیچ همتا و رقیبی ندارد و در نهایت آخرین و بهترین ورژن از چیپست Snapdragon همگی امکاناتی هستند که نه تنها این گوشی را یک گوشی و پرچمدار بسیار قدرتمند ساخته اند، بلکه می توان ادعا کرد که تا پایان امسال کمتر گوشی های هوشمندی توانایی رقابت با XZ Premium را خواهند داشت و در هر حال گوشی XZ Premium شرکت سونی مطمئنا از بهترین پرچمدارهای معرفی شده امسال تا پایان سال خواهد بود.

در کنار این امکانات که به آنها اشاره شد، ضد آب و گرد و غبار بودن، اسپیکرهای استریو قدرتمند و طراحی زیبا اندروید و ظاهر گوشی را نیز نباید فراموش کرد که همگی بسیار عالی و قدرتمند می باشند.

با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی بخصوص در صنعت گوشی های هوشمند، شاید سال آینده شاهد امکانات جدیدتر و عجیب تری روی گوشی های هوشمند باشیم اما چیزی که در حال حاضر وجود دارد، یک گوشی بسیار قدرتمند و با امکاناتی فوق العاده به نام XZ Premium می باشد که پیدا کردن حتی یک ایراد کوچک در آن بسیار سخت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی کامل پرچمدار سونی Xperia XZ Premium"

  1. سلام من بین خرید سونی xzp و سامسونگ s8 گیرکرده بودم
    اما به چند دلیل سونی رو انتخاب کردم
    1- گوشی قبلیم سامسونگ s6 و راضی بودم فقط حافظه کم و نداشتن درگاه کارت حافظه s6 منو خیلی اذیت کرد

    2- چیپست سونی از پردازنده قدرتمند امریکایی اسنپدراگون 830 بهره میبره ولی s8 از اگزینوس سامسونگ بهره میبره (شاید در عمل قدرت اسنپدراگون با اگزینوس یکی باشه ولی از نظر اپدیت دهی اندروید مسلما اسنپ بهتر چون سامسونگ برای هر منطقه مجبور به جداگانه اپدیت دادن برای مثال در امریکا و چین باید نسخه مربوط به اسنپدراگون بده و برای کشور عزیز ما نسخه اگزینوس که باعث وقفه در زمان میشه )

    3- صفحه نمایش 4k واقعا فوقولعادس و قبل خرید من فکر نمیکردم بین صفحه نمایش فول اچ دی و 4k تفاوتی رو احساس کنم چون دوستم گلکسی s7 داشت و من تفاوت چندانی احساس نکردم بین فول اچ دی تا qhd اما تفاوت fhd تا 4k واقعا شگفت زده تون خواهد کرد و میتونم بگم صفحه نمایش سونی رو با هیچ گوشی عوض نمیکنم همه چیز در ان عالیهه

    4- دوربین سونی همیشه از مقایسه شخصی خودم S6 با Z5 زمانی که زوم میکردی روی عکس دارای نویز زیادی میشد ولی در Xzp این مورد حل شده به اضافه اینکه عکس هایی که با این گوشی میگیرید اینقدر شارپ و ویوید هست که هرکسی ببینه شگفت زده میشه

    5- یه چیز جالب که نظر منو به خودش در سونی Xzp جلب کرد این بود که باتری گوشی خیلی خوب شارژ میشه و حتی زمانی که با گوشی کلش اف کلنز بزی کنی و تو شارژ باشه بدون اینکه گوشی حتی داغ کنه شارژ میشه این واقعا عالیه که داغ نمیشه
    و شما میتونید باتری رو تنظیم کنید جه مقدار طول بکشه شارژ شه مثلا عجله دارید که سریعتر شارژ بشه رو بیشترین بازدهی میزارید و خیلی سریع شارژ میشه

    یا زمانی که میخواید بخوابید میتونید روی حالت کم بزارید تا صبح شارژ بشه و این طوری باتری گوشی همیشه سالم میمونه
    در کل از اینکه سونی رو انتخاب کردم کاملا راضی هستم و باید بگم پیشرفت خوبی داشته امسال