نقد و بررسی کامل گوش بلک بری KEYone

نقد و بررسی کامل گوشی بلک بری KEYone

در سال های 2000 تا اواخر 2010 برند Blackberry به یک برند نمادین در ایالات متحده تبدیل شده بود و اکثر مردم آمریکا از گوشی های این شرکت استفاده می کردند. در سال 2010 و پس از برخی پیشرفت هایی که iPhone داشت، به تدریج بحث هایی بین طرفداران این دو برند شکل می گرفت که باید از iPhone استفاده کرد یا به گوشی های Blackberry وفادار ماند. حتی در آن زمان هم Blackberry طرفداران بیشتری داشته و در بحث ها نیز برند پیروز بود. اما حالا شرایط تغییر کرده است و این برند iPhone می باشد که اکثریت مردم آمریکا از آن استفاده می نمایند.

در اوایل سال 2017 میلادی، Blackberry تبلیغات گسترده ای را در رسانه ها در مورد یک گوشی که تمام اطلاعات آن را فاش نکرد انجام داد و پس از مدتی و در نمایشگاه سالانه MWC از گوشی KEYone رونمایی کرد که پس از رونمایی از این گوشی، KEYone موفق به جلب نظر و تحسین های زیادی از سمت کاربران و منتقدان شد. بلک بری در ساخت گوشی KEYone با شرکت چینی TCL که در واقع تولید کننده سخت افزار می باشد همکاری کرده است. هدف از همکاری این دوشرکت کانادایی و چینی، بازگرداندن اعتبار گذشته بلک بری و افزایش سهم این برند کانادایی در بازار گوشی های هوشمند می باشد. هدفی که با ساخت و رونمایی از گوشی KEYone آغاز شده است.

نقد و بررسی کامل گوش بلک بری KEYone

گوشی های بلک بری از همان ابتدا و تا به امروز برای کسانی که به دنبال تماشای فیلم و ویدیو در گوشی هستند یا تمایل به اجرا بازی در گوشی های خود به مدت چندین ساعت دارند، مناسب نمی باشد. گوشی های بلک بری از ابتدا برای صاحبان کسب و کار و راحت تر کردن برقراری ارتباط به خصوص ارتباطات ایمیلی به وجود آمده اند. گوشی هایی خاص برای افرادی خاص.

برای این که دید آیا گوشی KEYone موفق تر از گوشی Priv ظاهر خواهد شد یا خیر و یا این که مردم عادی را وادار به صحبت درباره بازگشت قدرتمند گوشی های بلک بری خواهد کرد یا خیر باید کمی صبر کرد تا نتیجه را بعد از عرضه گوشی KEYone مشاهده کرد.

جعبه گشایی:

با باز کردن جعبه گوشی، ابتدا با خود گوشی KEYone مواجه می شوید که در زیر آن یک جعبه دیگر قرار دارد و این جعبه اقلام همراه گوشی را شامل می شود. کابل های USB-A و USB-C، آداپتور quick charge 2.0 و در نهایت هندزفری گوشی اقلامی می باشند که همراه با این گوشی عرضه می شوند.

نقد و بررسی کامل گوش بلک بری KEYone

طراحی:

بر خلاف تمامی سعی و تلاشی که برندهای دیگر در جهت کم کردن ضخامت گوشی های خود می کنند تا گوشی هایی بسیار نازک و ظریف را وارد بازار کنند، گوشی جدید بلک بری با داشتن ضخامت 9.4mm یک گوشی نسبتا ضخیم می باشد و از این نظر توانایی رقابت با دیگر گوشی ها را نخواهد داشت اما همان طور که در ابتدا نیز به آن اشاره شد، بلک بری از ابتدا با هدف مدیریت راحت تر کسب و کار و برای صاحبان کسب و کار به وجود آمده است و این گونه مساثل از ابتدا نیز اهمیتی برای این برند کانادایی و همچنین طرفدارانش نداشته است.

نقد و بررسی کامل گوش بلک بری KEYone

در همان ابتدا و در اولین نگاه، طراحی گوشی بسیار قابل توجه و جذاب می باشد. طراحی گوشی KEYone به گونه ای است که بر خلاف برخی از دیگر گوشی های این برند، با نگاه اول و بدون در دست گرفتن گوشی می توان بلک بری بودن آن را حدس زد.

در حاشیه بالای گوشی، اسپیکر گوشی به صورت مشبک در مرکز این قسمت قرار گرفته است. در سمت چپ اسپیکر، دوربین 8MP سلفی گوشی قرار دارد و در سمت راست آن سنسورهای مجاورت و روشنایی قرار گرفته اند و در کنار آن چراغ RGB-LED برای نمایش نوتیفیکیشن های گوشی قرار گرفته است. صفحه نمایش گوشی نیز یک صفحه نمایش لمسی 4.5 اینچی از نوع LCD می باشد که البته در ادامه درباره آن بحث خواهد شد.

نقد و بررسی کامل گوش بلک بری KEYone

در قسمت پایین صفحه نمایش و بالای صفحه کلید گوشی، دکمه های خازنی ناوبری گوشی قرار گرفته اند که ضمن زیباتر کردن طراحی، کار با گوشی را نیز بسیار راحت تر کرده اند. اما بالاخره در قسمت پایین دکمه های ناوبری گوشی، صفحه کلید QWERTY گوشی قرار گرفته است. هر ردیف از دکمه های صفحه کلید گوشی KEYone دقیقا مانند صفحه کلید گوشی Priv، توسط یک خط از فلز تزئین و در واقع جدا شده است که البته استفاده از فلز برای جدا کردن ردیف های کلید، به زیبایی گوشی نیز بسیار افزوده است.

نقد و بررسی کامل گوش بلک بری KEYone

لبه بالا گوشی شامل یک جک 3.5 میلی متری و میکروفون مخصوصی که برای حذف صداهای مزاحم هنگام مکالمه در نظر گرفته شده است می باشد. در لبه راست گوشی و در بالاترین قسمت آن یک شیار برای سیم کارت نانو و کارت حافظه جانبی microSD گوشی در نظر گرفته شده است. زیر شیار در نظر گرفته شده در لبه راست گوشی، دکمه های ولوم و در زیر آن دکمه Convenience قرار گرفته است که این دکمه ها به گونه ای طراحی شده اند که فشردن آن ها بسیار راحت می باشد. دکمه Convenience برای دسترسی راحت به برخی برنامه ها و همچنین انجام برخی کارها در گوشی KEYone طراحی شده است که البته فعالیت هایش قابل شخصی سازی نیز می باشد. لبه پایین گوشی شامل پورت USB-C در مرکز این قسمت می شود. در سمت چپ این پورت میکروفون گوشی و در سمت راست آن بلند گو گوشی قرار گرفته اند. و اما در نهایت دکمه پاور که در لبه چپ گوشی و در قسمت بالای آن قرار گرفته است.

نقد و بررسی کامل گوش بلک بری KEYone

در قسمت پشت گوشی نیز اولین چیزی که جلب نظر می کند، لوگو Blackberry می باشد که برای برخی کاربردهای NFC و پرداختی باید این لوگو را به ترمینال های مخصوص نزدیک کرد تا به کمک آنتن های NFC گوشی که در این قسمت قرار گرفته اند، ارتباط برقرار شود. در بالاترین قسمت از قاب پشت گوشی نیز یک دوربین 12MP قرار گرفته است که توسط یک رینگ فلزی محافظت می شود و در سمت راست این دوربین، فلش LED دو تایی گوشی قرار گرفته است. جنس و نوع طراحی قاب پشتی KEYone نیز به گونه ای است که در دست گرفتن گوشی حس بسیار خوبی را به کاربر منتقل کرده و به هیچ وجه امکان لیز خوردن آن از دست کاربر وجود ندارد.

نقد و بررسی کامل گوش بلک بری KEYone

در مجموع در مورد طراحی گوشی KEYone می توان گفت که این گوشی از طراحی بسیار جذاب و جلب نظر کننده ای برخوردار می باشد. به نظر می رسد که گوشی KEYone طراحی شده است تا روی میز کار قرار بگیرد و ضمن به رخ کشیدن زیبایی خود، اهمیت و مهم بودن صاحب خود را نیز به معرض نمایش گذارد.

صفحه نمایش:

KEYone از یک صفحه نمایش 4.5 اینچی لمسی بهره می برد که این صفحه نمایش از پنل IPS LCD استفاده کرده و نسبت ابعادی 3:2 دارد. رزولوشن صفحه نمایش 4.5 اینچی KEYone برابر با 1080x1620px می باشد  که بسیار خوب به نظر می رسد هر چند با توجه به کمی کوچک تر بودن صفحه نمایش گوشی، محتویات کمتری از برنامه ها در مقایسه با صفحه نمایش های بزرگ قابل مشاهده می باشد.

نقد و بررسی کامل گوش بلک بری KEYone

صفحه نمایش Keyone با داشتن تراکم پیکسلی 443ppi به اندازه بسیار خوبی شارپ می باشد. رنگ ها بسیار واضح و زنده بوده و به واقعیت نیز بسیار نزدیک می باشند. تنها موردی که صفحه نمایش KEYone در آن به خوبی صفحه نمایش دیگر گوشی های همراه هوشمند ظاهر نشده است، زاویه دید صفحه نمایش می باشد. البته نکته جالب در این مورد این است که این امر نه یک ایراد بلکه قابلیتی می باشد که Blackberry خودش در گوشی های خود قرار داده است تا از این طریق محتویات گوشی در محیط های عمومی قابل مشاهده توسط افراد دیگر نباشد و فقط خود کاربر قادر به دیدن محتویات گوشی باشد.

مقدار حداکثر روشنایی صفحه نمایش در حالت دستی به 467nits می رسد در حالی که اگر حالت خودکار فعال باشد، این مقدار به 670nits نیز می رسد که خوانایی بسیار خوب و قابل قبولی را در روزهای آفتابی تابستان و زیر نور خورشید برای KEYone به ارمغان می آورد. حداقل روشنایی صفحه نمایش نیز به 17nits می رسد که در مقایسه با برخی گوشی ها که مقداری برابر با 2nits نیز دارند مقدار خوبی به نظر نمی رسد.
نقد و بررسی کامل گوش بلک بری KEYone

باتری:

گوشی قبلی Blackberry یعنی Priv، علی رغم داشتن باتری قدرتمند 3410mAh با داشتن چیپست Snapdragon 808 و صفحه نمایش 5.4 اینچی از نوع QHD که هر دو مصرف باتری بالایی داشتند، عملکرد ضعیفی در زمینه باتری داشت و از این نظر بسیار مورد نقد و انتقاد قرار گرفت به همین دلیل بلک بری این بار تصمیم به استفاده از باتری قدرتمند تری در گوشی KEYone گرفت که از صفحه نمایش کوچک تری نسبت به Priv برخوردار بوده و چیپستی با مصرف باتری کمتری نیز دارد. باتری به کار رفته در گوشی KEYone یک باتری 3505mAh می باشد که با در نظر گرفتن موارد گفته شده مانند صفحه نمایش کوچکتر و چیپست میان رده با مصرف انرژی بهینه تر، عملکرد باتری این گوشی بسیار بهتر از Priv می باشد. در واقع این باتری قابلیت روشن نگه داشتن گوشی در حالت standby به مدت 81 ساعت را دارا می باشد.

نقد و بررسی کامل گوش بلک بری KEYone

KEYone برای شارژ شدن سریع گوشی و مدیریت مصرف باتری نیز چند گزینه برای کاربر فراهم کرده است. در حالت اول و هنگامی که صفحه نمایش گوشی روشن است و در واقع کاربر همزمان با شارژ شدن گوشی مشغول به کار با گوشی می باشد، با فعال کردن گزینه Boost Mode برخی فرآیندها در گوشی متوقف شده و در نتیجه عمل شارژ بسیار سریع تر انجام می پذیرد. همچنین قسمتی به نام Power Center نیز در گوشی وجود دارد که از این طریق کاربر می تواند برخی برنامه هایی را که مصرف باتری بالایی دارند را مدیریت کند. در این حالت سه گزینه پیش روی کاربر قرار خواهد گرفت، Performance, Balanced و Energy saving سه حالت موجود در Power Center می باشند که از این قسمت کاربر به مدیریت برنامه های گوشی می پردازد.

نقد و بررسی کامل گوش بلک بری KEYone

رابط کاربری:

بلک بری از زمان رونمایی از گوشی Priv، استفاده از سیستم عامل اندروید را آغاز کرد و پس از آن گوشی های DTEK 50 و DTEK 60 نیز این روند را ادامه دادند و حال گوشی KEYone نیز مجهز به سیستم عامل Android 7.1.1 Nougat می باشد.تغییرات و شخصی سازی های زیادی در [سیستم عامل اندروید از جانب Blackberry برای حفظ امنیت و روان بودن سیستم عامل اعمال نشده است اما برنامه های سیستمی Blackberry حاوی تغییراتی بوده اند تا ظاهر زیباتر و رابط کاربری کاربر پسندتری داشته باشند.

بر خلاف گوشی Priv که به دلیل داشتن صفحه کلیدی که همیشه فعال نبود و در زمانی که کاربر می خواست فعال می شد، صفحه کلید KEYone ثابت بوده و در هر زمان آماده به کار می باشد. علی رغم اینکه چند سال از رونمایی از چنین گوشی هایی با صفحه کلید همیشه فعال می گذرد و نسخه های جدیدی از اندروید نیز وارد بازار شده است، نگرانی بابت سازگاری اندروید با صفحه کلید فیزیکی وجود ندارد بلکه این سازگاری برنامه ها با صفحه کلید می باشد که باعث به وجود آمدن نگرانی هایی می شود.

نقد و بررسی کامل گوش بلک بری KEYone

صفه قفل گوشی همان صفحه قفل استاندارد اندروید بوده و نوتیفیکیشن ها نیز به همان شکل استاندارد نمایش داده می شوند و بلک بری شخصی سازی های قابل توجهی را در این قسمت انجام نداده است.

نقد و بررسی کامل گوش بلک بری KEYone

لانچر اصلی KEYone همان لانچر اصلی Google می باشد که کمی شخصی سازی در آن رخ داده است. گوشی KEYone از امکانی به نام Productivity tab نیز بهره مند می باشد که به کمک این امکان کاربر می تواند دسترسی راحت تری به برخی برنامه هایی که در طول روز بیشتر با آن ها کار می کند داشته باشد.

نقد و بررسی کامل گوش بلک بری KEYone

Blackberry Hub دیگر امکان جالب این گوشی می باشد که تمامی نوتیفیکیشن ها در آن به نمایش در می آیند و حتی اگر کاربر در صفحه قفل با کشیدن نوتیفیکیشنی به سمت چپ یا راست باعث ناپدید شدن آن نوتیفیکیشن شود، نوتیفیکیشن در Blackberry Hub قابل دسترسی خواهد بود. این قسمت از گوشی مجهز به قابلیت جست و جو قدرتمندی نیز می باشد که در میان مخاطبین، پیام ها، ایمیل ها و شبکه های اجتماعی فعال روی گوشی جست و جو را انجام می دهد.

یکی از برنامه هایی که به منظور ایجاد امنیت بیشتر در گوشی های بلک بری وجود دارد، برنامه DTEK می باشد که به کاربر امکان رمز گذاری روی گوشی و یا برنامه های نصب شده روی گوشی را می دهد. برنامه های Noteable و Calender از دیگر برنامه های سیستمی و مخصوص بلک بری می باشند که به صورت پیش فرض روی گوشی نصب بوده و امکانات جالب فراوانی دارند.

سخت افزار:

باید اعتراف کرد که گوشی KEYone از نظر سخت افزاری یک گوشی بسیار قدرتمند نمی باشد هر چند که چیپست Snapdragon 625 به کار رفته در KEYone کاربر را نا امید نکرده و حتی قابلیت اجرا چندین برنامه نه چندان سنگین به طور همزمان را نیز دارد.

نقد و بررسی کامل گوش بلک بری KEYone

KEYone هر چند مجهز به قوی ترین سخت افزارهای موجود در بازار نمی باشد، اما عملکرد این گوشی از نظر سخت افزاری با توجه به سخت افزار در نظر گرفته شده برای آن قابل تحسین می باشد. این گوشی همان طور که اشاره شد برنامه های روزمره و نه چندان سنگین را به طور همزمان و به خوبی اجرا می کند. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که استفاده از چیپست Snapdragon 625، در عین پایین آوردن قدرت سخت افزاری گوشی، مصرف باتری را بسیار بهینه تر کرده است که این مورد نکته مثبت استفاده از این چیپست در گوشی می باشد. همچنین KEYone هنگام استفاده از آن معمولا داغ نمی شود اما احتمالا هنگام شارژ کردن گوشی و همزمان کار کردن با آن، ممکن است قسمت پشت گوشی و زیر دوربین اصلی کمی داغ شود.

دوربین:

Blackberry برای دوربین اصلی KEYone، سنسور معروف Sony IMX378 را انتخاب کرده است. سنسور 12MP که در گوشی Google Pixel نیز از آن استفاده شده است.

نقد و بررسی کامل گوش بلک بری KEYone

دوربین گوشی KEYone با داشتن لنزی با دریچه دیافراگم f/2.0، فلش LED دوتایی و برخی تنظیمات مشابه دوربین Google Pixel، شباهت بسیاری با دوربین google Pixel دارد اما کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین این گوشی به خوبی کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین Pixel نمی باشند هر چند در عوض KEYone عکس های گرفته شده را با سرعت بسیار بالایی ذخیره کرده و دوربین سریعا آماده ثبت عکس بعدی می شود.  دوربین KEYone برای نمایش بهتر تصاویر ثبت شده با این گوشی به گونه ای تنظیم شده است که تصاویر ثبت شده با آن نسبت ابعادی 3:2 را داشته باشند و این کار به این معنی می باشد که تمامی عکس های ثبت شده با نسبت ابعادی 3:2 این گوشی از عکس های ثبت شده توسط سنسور اصلی با نسبت ابعادی 4:3 برش داده می شوند و این برش داده شدن نیز خود به معنی 12MP نبودن عکس های ذخیره شده در گوشی KEYone می باشد.

دوربین KEYone قابلیت فعال کردن خودکار HDR در شرایط نیاز و یا غیر فعال کردن آن در شرایطی که نیازی به آن نباشد را نیز دارد هر چند امکانی نیز وجود دارد که HDR همیشه روشن بوده و در تمامی عکس ها اعمال شود که البته با توجه به کیفیت تصاویر ثبت شده در هر دو حالت و مقایسه آن ها با یکدیگر،به نظر می رسد که بهتر است تا حالت خودکار انتخاب شود تا خود گوشی تشخیص دهد چه زمانی HDR را فعال و چه زمانی آن را غیر فعال نماید.

محدوده دینامیکی در عکس هایی که هنگام خودکار بودن HDR ثبت می شوند خوب و قابل قبول می باشد، جزئیات تصاویر نیز به اندازه کافی خوب بوده اما می توانست بهتر نیز باشد و در نهایت رنگ ها نیز کمی تیره به نظر می رسند.

نقد و بررسی کامل گوش بلک بری KEYone

عکس های ثبت شده در شرایط نوری ضعیف یا هنگام شب، دارای کیفیتی می باشند که کاربر را نا امید نکرده اما تحت تاثیر هم قرار نمی دهد. بزرگترین دشمن عکس های گرفته شده در این شرایط نوری، نویز تصاویر می باشد که البته KEYone در از بین بردن این نویز به خوبی عمل کرده است. البته در مقابل جزئیات تصاویر زیاد و خوب نمی باشد. در حالت کلی دوربین KEYone در شرایط نوری ضعیف نیز عملکرد خوب و قابل قبولی دارد و برای اشتراک گذاری تصاویر در شبکه های اجتماعی نیز مناسب می باشد.

نقد و بررسی کامل گوش بلک بری KEYone

دوربین سلفی ساخت خود Blackberry در قسمت جلو گوشی عملکرد فوق العاده ای ندارد اما مانند دوربین اصلی این گوشی، کاربر را نا امید نکرده و کیفیت مناسب و قابل قبولی دارد. نکته مثبت دیگر در مورد دوربین سلفی این گوشی، حالت HDR می باشد که مانند دوربین اصلی در دوربین سلفی نیز وجود دارد و مجددا مانند دوربین اصلی گوشی بهتر است که در حالت خودکار تنظیم شده باشد.

نقد و بررسی کامل گوش بلک بری KEYone

عکس های پانوراما ثبت شده با دوربین KEYone نیز در شرایطی که فاصله سوژه عکاسی با دوربین کم نباشد از کیفیت خوب و قابل قبولی بهره مند می باشند. در صورتی که فاصله بین سوژه و دوربین کم باشد، گوشی عمل چسباندن عکس ها به یکدیگر را به خوبی انجام نمی دهد.

نقد و بررسی کامل گوش بلک بری KEYone

KEYone قابلیت ثبت ویدیو با کیفیت های مختلف و سرعت های مختلفی را نیز دارد. ثبت ویدیو در KEYone با کیفیت های 4K، 1080p و 720p امکان پذیر می باشد. سرعت ثبت ویدیو در کیفیت های 1080p و 720p می تواند یکی از گزینه های 24، 30 و یا 60 فریم بر ثانیه و در کیفیت 4K، برابر با 24 یا 30 فریم بر ثانیه  باشد. ویدیو های 4K ثبت شده با KEYone بسیار شارپ بوده، جزئیات بسیار خوب و بالایی داشته و محدوده دینامیکی نیز در این ویدیوها خوب و قابل قبول می باشد.

در مجموع و با در نظر گرفتن تمامی موارد مربوط به دوربین این گوشی، می توان ادعا کرد که دوربین KEYone از کیفیت کاملا خوب و قابل قبولی برخوردار می باشد.

جمع بندی:

TCL با ساخت سخت افزار قدرتمند و مناسب و Blackberry با صفحه کلید فیزیکی و امنیت بالای برنامه هایش همکاری خوبی را با یکدیگر انجام داده اند که نتیجه این همکاری گوشی قدرتمند و بسیار جذاب KEYone می باشد. هر دو شرکت TCL و Blackberry پس از رونمایی از این گوشی با تحسین های بسیار مثبت و خوبی مواجه شدند که انتظارات را از این گوشی بالا برده است.

نقد و بررسی کامل گوش بلک بری KEYone

KEYone با ظاهر جدید و متمایز خود در بازاری که گوشی های همراه هوشمند با شباهت بسیار زیاد به یکدیگر از جانب تولید کننده های مختلف روانه بازار می شوند، توانسته برند Blackberry را از سایر برندها متمایز نماید.

اگر به دنبال یک گوشی قدرتمند جهت اجرا چندین برنامه به طور همزمان هستید و یا از علاقه مندان به اجرا انواع بازی ها به خصوص بازی های سنگین روی گوشی هستید، KEYone گزینه مناسبی برای شما جهت خرید گوشی نخواهد بود. گوشی KEYone مناسب افرادی می باشد که وقتی برای تلف کردن با اجرا بازی ها در گوشی های هوشمند ندارند بلکه بیشتر به انجام سریع کارهای روزمره خود روی گوشی مانند دریافت و ارسال ایمیل، پاسخ دادن به پیام ها، برنامه ریزی کارهایی که باید انجام شوند و تنظیم یادآورها و مواردی از این دست مناسب می باشد هر چند این گوشی با داشتن حافظه رم 3GB و چیپست Snapdragon 625 خود برای پردازش برنامه ها و بازی های نسبتا سنگین نیز کاملا مناسب می باشد.

استفاده از چیپستی قدرتمندتر از چیپست به کار رفته درPriv  یکی از اهداف Blackberry در ساخت گوشی KEYone نبوده است. در واقع KEYone را نباید نسل بعدی گوشی Priv دانست و احتمالا جانشین Priv یک گوشی کشویی دیگری خواهد بود که به چیپستی قدرتمندتر از چیپست اسنپ 808 به کار رفته در Priv مجهز شده باشد. نکته مهم در ساخت گوشی KEYone، در واقع تمرکز بیشتر دو شرکت Blackberry و TCL روی طراحی زیبا و جذاب گوشی، امنیت بالا برنامه ها و در نهایت راحتی انجام دادن کارهای روزمره به خصوص برای صاحبان کسب و کارها می باشد که KEYone را به یک گوشی خاص برای افرادی خاص تبدیل کرده و نام Blackberry را مجددا در بازار گوشی های هوشمند مطرح کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *