نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

پس از مدت ها انتظار بالاخره گوشی Note 8 به صورت رسمی توسط سامسونگ رونمایی شد و هیجان و فشار بالایی را به علاقه مندان و منتقدان گوشی های همراه هوشمند وارد کرد. پس از شکستی که سامسونگ در گوشی Note 7 تجربه کرد، علاقه مندان به این برند مدت زیادی را در انتظار معرفی گوشی جدید سری Note سپری کردند و حال گوشی جدید سری Note سامسونگ معرفی شده است و با داشتن امکانات نرم افزاری و سخت افزاری بسیار هیجان انگیز خود، تب بازار گوشی های هوشمند را بسیار بالا برده است.

با توجه به شکست بدی که سامسونگ در گوشی Note 7 تجربه کرد، حساسیت و دقت بسیار زیادی از جانب سامسونگ در ساخت گوشی Note 8 اعمال شد. به گونه ای که حرکت سامسونگ را حتی می توان به نوعی بسیار با احتیاط و بدون پذیرش هیچ گونه ریسکی توصیف کرد. نوآوری های دیوانه کننده، آن گونه که برخی طرفداران بسیار خوش بین این برند از این گوشی انتظار داشتند در Note 8 وجود ندارد. گوشی با اندازه و سخت افزارهایی که از آن انتظار می رفت رونمایی شده است و طراحی گوشی نیز علی رغم برخی تغییراتی که در آن اعمال شده است همان طراحی آشنا سامسونگ می باشد. حتی دوربین دوگانه به کار رفته در گوشی را نیز علی رغم اینکه Note 8 اولین گوشی از گوشی های سامسونگ می باشد که به دوربین دوتایی مجهز شده است نمی توان یک حرکت انقلابی از سوی سامسونگ توصیف کرد.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

بدنه مقاوم و با کیفیت با رنگ هایی بسیار زیبا، صفحه نمایش 6.3 اینچی Supper Amoled با رزولوشن و کیفین بسیار بالا، دوربین های اصلی و سلفی بسیار قدرتمند و با کیفیت، امکانات نرم افزاری بروز و رابط کاربری زیبا و بسیار راحت برای کار، سخت افزار های بسیار قدرتمند و حافظه رم 6GB بالا، باتری با عملکرد بسیار خوب و امکانات ارتباطی بالا و در نهایت قلم S-Pen سامسونگ که همراه با گوشی ارایه می شود همگی از نکات مثبت این گوشی محسوب می شوند در حالی که به عقیده منتقدان تنها ایراد اصلی گوشی را می توان عدم حضور اسپیکرهای استریو در گوشی عنوان کرد.

گوشی های Note همواره به گوشی های همه کاره ای معروف بوده اند که با داشتن برخی امکانات خاص و ویژه ضمن اینکه گزینه اول بسیاری از کاربران قدرتی بوده اند، با داشتن قلم هوشمند سامسونگ و کارهای هیجان انگیزی که به کمک این قلم می توان انجام داد، یکی از گزینه های بسیار مناسب خرید گوشی برای کاربران معمولی نیز محسوب می شوند. سامسونگ نیز با در نظر گرفتن هر دو گروه از کاربران هدف خود، یک گوشی بسیار قدرتمند از نظر سخت افزاری برای کاربران قدرتی و یک گوشی بسیار زیبا و هیجان انگیز با امکانات نرم افزاری بسیار جالب توجه برای کاربران معمولی را روانه بازار کرده است.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

جعبه گشایی:

اگر از آن دسته از کاربرانی می باشید که علاقه مند به اکسسوری های ارایه شده همراه با گوشی می باشد، Note 8 مطمئنا شما را نا امید نخواهد کرد.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

جعبه این گوشی تا جایی که ممکن بوده است از لوازم جانبی و اکسسوری های مورد نیاز گوشی پر شده است. شارژر سریع سامسونگ که قادر به شارژ کردن Dex dock نیز می باشد، کابل USB Type-C به Type-A برای انتقال داده که البته به عنوان کابل شارژر نیز مورد استفاده قرار می گیرد، تبدیل microSD به USB Type-C و تبدیل Type-A به Type-C، قلم S-Pen به همراه 5 عدد نوک یدکی که 3 عدد به رنگی مشکی و دو عدد به رنگ سفید می باشند به همراه ابزار مورد نیاز برای عوض کردن نوک قلم، کاور شفاف گوشی و در نهایت هندزفری بسیار با کیفیت AKG که لذت گوشی دادن به موسیقی را بیشتر نیز می کند اقلامی هستند که همراه با گوشی Note 8 عرضه می شوند.

طراحی:

اولین چیزی که با دیدن گوشی Note 8 نظر هر کاربری را به سمت خود جلب می کند، صفحه نمایش Infinity Display یا همان تمام صفحه این گوشی می باشد که با داشتن اندازه 6.3 اینچی یکی از تحسین برانگیز ترین صفحه نمایش های تمام صفحه می باشد.

جنس فریم گوشی از آلومینیوم می باشد که هر دو طرف جلو و پشت آن به کمک Gorilla Glass 5 محافظت می شوند. فریم گوشی به گونه ای طراحی شده است که Note 8 دارای گواهینامه IP68 بوده و کاملا ضد آب و ضد گرد و غبار می باشد. لازم است تا به این نکته نیز اشاره شود که برخی منتقدین دارا بودن گواهینامه IP68 و ضد آب بودن گوشی را با در نظر گرفتن شیار قابل توجهی که برای قلم S-Pen در این گوشی در نظر گرفته شده است، یک شاهکار از جانب سامسونگ می دانند.

گوشی Note 8 از ابعاد طولی و عرضی بیشتری نسبت به گوشی +S8 برخوردار می باشد اما علی رغم جا دادن قلم S-Pen در خود، ضخامتی نزدیک به گوشی +S8 دارد که در نوع خود بسیار جالب بوده و یکی دیگر از نکات مثبت این گوشی از دید منتقدین می باشد.

علی رغم تلاش های بسیار زیادی که شرکت های مختلف برای کاهش هر چه بیشتر حاشیه های قسمت جلو گوشی انجام می دهند، حاشیه های قسمت بالا و پایین صفحه نمایش در اکثر گوشی ها به صورت کامل حذف نشده است و Note 8 نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. حضور دوربین سلفی گوشی، سنسور های مجاورت و نور محیط، LED مخصوص نوتیفیکیشن ها، سنسور عنبیه و سنسوری که به کمک سنسور عنبیه در شرایط نوری ضعیف می آید از دلایلی هستند که مانع از حذف شدن کامل حاشیه بالا صفحه نمایش می شوند.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

حاشیه پایین صفحه نمایش نیز علی رغم این که میزبان چیزی نمی باشد، به طور کامل حذف نشده است. دلیل این کار علاوه بر حضور برخی سخت افزارها که درون گوشی و در این قسمت قرار گرفته اند، بر قراری تعادل و تناسب در طراحی گوشی نیز می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

علی رغم این که دکمه فیزیکی سامسونگ از گوشی های پرچمدار جدید این شرکت به طور کامل حذف شده است، سامسونگ راه حلی را در نبود این دکمه فیزیکی پرکاربرد و محبوب به کار گرفته است تا کاربر عدم حضور این دکمه را احساس نکند. در محلی که دکمه فیزیکی سامسونگ قبلا در آن قرار می گرفت، سامسونگ ناحیه حساس به فشاری را تعبیه کرده است که به سنسورهای حساس به فشار نیز مجهز شده است تا هنگام فشردن این ناحیه توسط کاربر، عملکرد دکمه فیزیکی سابق هوم اجرا شود. دکمه های Back و Task نیز در پایین ترین قسمت صفحه نمایش قرار گرفته اند که به رسم قدیم سامسونگ دکمه Back در قسمت راست و دکمه Task در قسمت چپ قرار گرفته اند اما با توجه به نرم افزاری بودن این دکمه ها، امکان شخصی سازی و عوض کردن مکان قرار گیری این دکمه ها نیز وجود دارد ضمن این که هنگام تماشای فیلم و اجرا بازی برای تجربه کاربری بهتر و راحت تر، این دکمه های ناو بری ناپدید می شوند. البته Note 8 دارای تاگلی نیز می باشد که در صورت فعال شدن توسط کاربر در قسمت چپ دکمه های ناوبری قرار می گیرد و با لمس کردن این تاگل می توان نوار ناوبری را Pin کرده و از ناپدید شدن آن جلوگیری کرد یا حالت auto-hide آن را فعال نمود.

لبه راست Note 8 نیز شامل دکمه پاور گوشی می باشد که به دلیل گرفتن در قسمت بالای لبه، هنگام کار کردن با یک دست، دسترسی به این دکمه را برای کاربر کمی سخت می کند. لبه چپ گوشی نیز علاوه بر دکمه های ولوم گوشی شامل دکمه Bixby نیز می باشد که مجددا و مانند دکمه پاور به دلیل قرار گرفتن در قسمت بالای لبه، دسترسی به آن ها کمی سخت می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

در لبه بالا گوشی شیاری برای دو سیم کارت و کارت حافظه جانبی گوشی در نظر گرفته شده است که البته استفاده همزمان از دو سیم کارت و کارت حافظه جانبی در گوشی امکان پذیر نمی باشد و کاربر باید از میان سیم کارت دوم و کارت حافظه جانبی یکی را انتخاب نماید. تراشه ای که سیم کارت های گوشی در آن قرار می گیرند شامل یک لایه پلاستیکی نیز می باشد تا از نفوذ آب و گرد و غبار به گوشی جلوگیری نماید. میکروفون دوم گوشی نیز در کنار این شیار و در لبه بالا گوشی قرار گرفته است.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

لبه پایین گوشی Note 8 بسیار شبیه به گوشی های S8 و +S8 طراحی شده است. پورت USB Type-C در قسمت وسط لبه قرار گرفته است که در سمت چپ آن جک صوتی 3.5mm و در سمت راست آن اسپیکر گوشی قرار گرفته اند. با وجود قرار گیری تمام این موارد در لبه پایین گوشی، سامسونگ باز هم موفق به اختصاص دادن فضایی به قلم S-Pen شده است که کار بی نظیری از جانب سامسونگ می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

 

صفحه نمایش:

صفحه نمایش Infinity Display سامسونگ به چند دلیل هنوز هم یکی از تحسین برانگیزترین صفحه نمایش ها در نوع خود می باشد. اگر از آن دسته از کاربرانی می باشید که طرفدار صفحه نمایش های بزرگ می باشند، مطمئنا صفحه نمایش تمام صفحه 6.3 اینچی سامسونگ که در لبه ها دارای خمیدگی زیبایی نیز می باشد، در همان نگاه اول نظر شما را به سمت خود جلب خواهد کرد.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

در کنار خمیدگی که صفحه نمایش گوشی دارد، بلند بودن صفحه نمایش یکی دیگر از مواردی می باشد که عادت کردن به آن کمی زمان بر می باشد. نسبت ابعادی 18.5:9 صفحه نمایش Note 8 از 15 درصد ارتفاع بیشتری در مقایسه با نسبت ابعادی 16:9 صفحه نمایش های معمول برخوردار می باشد. صفحه نمایش های جدید مانند صفحه نمایش Note 8 دارای مزیت ها و معایبی نیز می باشند. سیستم عامل اندروید و بسیاری از بازی ها و برنامه ها به سرعت خود را با این صفحه نمایش ها سازگار کرده و مشکل خاصی هنگام استفاده از آن ها در گوشی هایی مانند Note 8 مشاهده نمی شود. حتی اجرا برنامه هایی مانند Facebook و twitter و دیگر برنامه هایی که محتوای خود را به صورت عمودی نمایش می دهند در گوشی هایی با ارتفاع بیشتر لذت بخش تر بوده و محتوای بیشتری در آن ها قابل مشاهده می باشد. مشکل اصلی استفاده از این نمایشگرها هنگام تماشای فیلم و ویدیو می باشد که به دلیل سازگار نبودن اکثر فیلم ها با این نسبت ابعادی، قسمتی از صفحه نمایش به رنگ مشکی در می آید تا فیلم ها با ابعاد مناسبی نمایش داده شوند و کیفیت خود را از دست ندهند. در مجموع و با در نظر گرفتن تمامی موارد گفته شده در مورد صفحه نمایش بلند Note 8، می توان گفت که استفاده از این صفحه نمایش بسیار لذت بخش بوده و تجربه خوبی را به کاربر منتقل می نماید.نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

پنل Infinity Display گوشی Note 8، اولین پنل در بین تمامی گوشی های هوشمند می باشد که موفق به دریافت گواهینامه Mobile HDR Premium شده است و این موضوع نشان از کیفیت بسیار بالای صفحه نمایش این گوشی دارد. صفحه نمایش Note 8 به قدری از کیفیت بالایی برخوردار می باشد که DisplayMate بالاترین رتبه از درجه بندی خود یعنی +A را به پنل Note 8 اختصاص داده است.

رزولوشن صفحه نمایش هر سه گوشی S8+, S8 و Note 8 برابر با 1440x2960px می باشد که با توجه به بزرگ تر بودن صفحه نمایش Note 8، مطمئنا تراکم پیکسلی در این گوشی کمتر از دو گوشی دیگر بوده و برابر با 521nits می باشد. البته به صورت پیش فرض رزولوشن صفحه نمایش برابر با 1080x2220px می باشد که کاربر می تواند از طریق تنظیمات این مقدار را افزایش داده و برابر با 1440x2960px نیز نماید.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

حداکثر روشنایی صفحه نمایش Note 8 در حالت Auto برابر با 850nits می باشد که بیانگر خوانایی بالای صفحه نمایش این گوشی در فضای باز و زیر نور خورشید می باشد. همچنین حداقل روشنایی نیز در این صفحه نمایش برابر با 2.1nits می باشد که چشم های کاربر را هنگام کار با گوشی در شرایط نوری ضعیف و یا هنگام شب اذیت نمی کند.

باتری:

یکی از بحث های داغ پیرامون گوشی Note 8 مربوط به باتری این گوشی می باشد. کاربران سامسونگ کم کم حوادثی که برای گوشی Note 7 رخ داد را فراموش می کنند. سامسونگ بارها به صورت رسمی عذرخواهی خود را از کاربرانش اعلام کرده و علاوه بر آن نهایت دقت و احتیاط را نه تنها در ساخت Note 8 بلکه در تمامی گوشی های پس از Note 7 به کار برده است به طوری که دیگر هیچ نگرانی ای از بابت باتری های گوشی های سامسونگ وجود ندارد. Note 8 به یک باتری 3300mAh مجهز شده است که ظرفیتی کمی کمتر از ظرفیت باتری گوشی های Note 7 و +S8 داشته اما از ظرفیت باتری S8 بیشتر می باشد. باتری Note 8 در ابتدا با توجه به ظرفیت کمش و همچنین صفحه نمایش بزرگ و سخت افزار قدرتمند گوشی باعث به وجود آمدن نگرانی هایی در میان کاربران و طرفداران خود شد که حال و با انجام تست هایی روی این گوشی می توان گفت باتری Note 8 عملکرد بسیار خوبی داشته و جای هیچ نگرانی برای کاربران خود باقی نگذاشته است. باتری Note 8 قادر به روشن نگه داشتن گوشی به مدت 89 ساعت در حالت استند بای می باشد که با در نظر گرفتن ظرفیت باتری و صفحه نمایش و سخت افزار به کار رفته در این گوشی، عملکردی بسیار خوب و قابل قبول می باشد. عملکرد باتری Note 8 هنگام متصل بودن به شبکه Wi-Fi و وب گردی، تماشای فیلم ویدیو و برقراری تماس های صوتی 3G نیز بسیار خوب و قابل قبول است.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

نکته ای که باید به آن اشاره کرد این می باشد که اعداد بدست آمده در تست های انجام شده مربوط به ورژنی از گوشی Note 8 می باشد که از پردازنده Exynos 8895 استفاده می کند. در واقع عملکرد خوب باتری Note 8 مدیون بهینه سازی های بسیار خوبی می باشد که سامسونگ در چیپست Exynos 8895 به کار برده است. اعداد بدست آمده بالا در شرایط استفاده از صفحه نمایش با رزولوشن 1080x2220px و یا 720x1480px تفاوت زیادی نمی کنند و در هر دو حالت عملکرد باتری Note 8 بسیار خوب و عالی و مطابق اعداد بالا می باشد.

اما در صورتی که گوشی Note 8 شما مجهز به چیپست Snapdragon 835 باشد، نتایج بدست آمده به شکل زیر تغییر می کنند که نشانگر برتری نسبی چیپست Exynos 8895 نسبت به Snapdragon 835 می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

عملکرد باتری Note 8 در وب گردی هنگام اتصال به شبکه Wi-Fi و تماشای فیلم و ویدیو در هر دو نسخه از گوشی تقریبا برابر بوده و تفاوت زیادی بین دو نسخه وجود ندارد اما نسخه ای که از چیپست اسنپ 835 استفاده می کند عملکرد بهتری هنگام برقراری تماس های صوتی 3G داشته و نسخه ای که از چیپست Exynos 8895 استفاده می کند عملکرد بهتری در شرایط استند بای بودن گوشی دارد. با توجه به این نتایج به نظر می رسد که سامسونگ نیاز دارد تا تلاش بیشتری در بهینه کردن مصرف باتری گوشی های خود هنگام استفاده از چیپست های غیر Exynos نماید.

صفحه نمایش همیشه روشن یا AOD همواره به عنوان یکی از امکاناتی مطرح بوده است که مقدار زیادی از باتری را مصرف می کند. طبق ادعا سامسونگ، صفحه نمایش همیشه روشن گوشی Note 8 به ازای هر یک ساعت، یک درصد از شارژ باتری گوشی را مصرف می کند که در حالت استند بای مقدار زیاد و قابل و توجهی می باشد. البته باید اشاره کرد که AOD نیز با بهینه سازی های زیادی همراه بوده است. برای مثال کاربر می تواند با تنظیم زمان بندی خاصی، زمان فعال بودن یا غیر فعال بودن این امکان را شخصی سازی نماید. علاوه بر این، هنگامی که گوشی در جیب یا کیف قرار گرفته باشد، صفحه نمایش همیشه روشن به طور خودکار خاموش می شود تا از مصرف بیهوده باتری جلوگیری نماید.

سامسونگ همراه با گوشی Note 8 یک آداپتور شارژ سریع نیز ارایه می کند که قابلیت شارژ کردن باتری 3300mAh گوشی از 0 درصد تا 40 درصد در مدت 30 دقیقه را دارا می باشد. گوشی Note 8 سامسونگ از فناوری  Quick Charge 2.0 کوالکام نیز پشتیبانی می کند. در انتها نیز باید به پشتیبانی Note 8 از فناوری شارژ بی سیم نیز اشاره کرد که سامسونگ به این منظور پد شارژر بی سیمی را نیز به صورت جداگانه عرضه خواهد کرد که قادر به شارژ کردن گوشی در مدت زمان مشابهی با شارژر عرضه شده با خود گوشی است.

نرم افزار و رابط کاربری:

گوشی Note 8 مجهز به سیستم عامل Android 7.1.1 Nougat می باشد که از ورژن سیستم عامل گوشی های S8 و +S8 بالاتر می باشد. همچنین Note 8 از رابط کاربری نسخه 8.5 سامسونگ نیز بهره مند می باشد که مجددا نسخه بالاتری در مقایسه با نسخه رابط کاربری گوشی های S8 و +S8 است اما تفاوت های موجود میان سیستم عامل و رابط کاربری این گوشی ها به قدری کم می باشد که کاربر به سختی متوجه آن می شود. در واقع چیزی که باعث به وجود آمدن تمایز هنگام کار با این گوشی ها می باشد، قلم S-Pen سامسونگ می باشد.

استفاده از قلم S-Pen و اضافه کردن یادداشت بدون روشن کردن صفحه نمایش گوشی یکی از امکانات جالبی می باشد که تا حدی در گوشی های Note 5 و Note 7 نیز به کار گرفته شده بود. با اندکی فشردن قسمت بالای قلم، قلم را از محل مخصوص خود بیرون کشیده و مستقیما در صفحه نمایش گوشی یادداشت خود را اضافه نمایید.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

طبق ادعا سامسونگ، کاربر می تواند تا 100 یادداشت مختلف را از طریق صفحه نمایش همیشه روشن یا هنگام خاموش بودن صفحه نمایش به یادداشت های خود اضافه نماید. برنامه Samsung Notes برنامه ای می باشد که یادداشت های اضافه شده به گوشی در آن ذخیره شود و قابل دسترسی خواهند بود. در حالت پیش فرض یادداشت های اضافه شده بر حسب تاریخ در این برنامه نمایش داده می شوند اما امکان مرتب کردن ان ها بر اساس دسته بندی نیز وجود دارد و برای یادداشت هایی که هنگام خاموش بودن صفحه نمایش به گوشی اضافه می شوند، دسته بندی پیش فرضی وجود دارد که این یادداشت ها در این دسته قرار می گیرند.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

استفاده از قلم S-Pen هنگام خاموش بودن صفحه نمایش و به صورتی که گفته شد یکی از حالت هایی می باشد که می توان از این قلم استفاده کرد. در شرایطی که گوشی کاربر روشن باشد و کاربر اقدام به در آوردن قلم از جای خود نماید، منویی نمایش داده می شود که قابل شخصی سازی بوده و کاربر می تواند تا 10 عدد میان بر را مطابق سلیقه خود به این منو اضافه نماید. میان برهایی که امکان اضافه شدن آن ها به این منو وجود دارد شامل برنامه های نصب شده روی گوشی و یا امکاناتی که برای خود قلم در نظر گرفته شده است می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

گرفتن اسکرین شات به کمک قلم S-Pen در گوشی Note 8 آسان تر نیز شده است. امکان گرفتن اسکرین شات از تمام قسمت صفحه نمایش یا قسمتی از صفحه نمایش به کمک قلم S-Pen به راحتی امکان پذیر بوده و همچنین کاربر می تواند با انتخاب قسمتی از صفحه نمایش، متن موجود را استخراج کند. امکان اعمال برخی ویرایش ها روی اسکرین شات های گرفته شده دیگر امکانی می باشد که به کمک قلم S-Pen به راحتی می توان انجام داد.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

امکان ارسال پیام هایی با فرمت GIF به مخاطب مورد نظر به کمک این قلم، برقراری ارتباط با دستیار Bixby سامسونگ و بسیاری کارهای دیگری که به کمک این قلم می توان انجام داد، S-Pen را به یکی از هیجان انگیزترین ویژگی های گوشی Note 8 تبدیل کرده است که باید اعتراف کرد امکان بسیار خوب و مفیدی نیز برای کاربران محسوب می شود.

یکی از ویژگی هایی که از زمان رونمایی سامسونگ از صفحه نمایش های خمیده همواره در پرچمدارهای این شرکت به کار رفته است، Edge Panel می باشد. پنلی که در یکی از لبه های سمت چپ یا راست گوشی به انتخاب کاربر قرار گرفته و ضمن اینکه اندازه و ضخامتش قابل شخصی سازی می باشد، کارهایی که می تواند انجام دهد نیز قابل شخصی سازی می باشد. برای Edge Panel برخی ویژگی هایی از طرف سامسونگ در گوشی در نظر گرفته شده است اما کاربر می تواند میان بر برنامه های نصب شده روی گوشی را به این قسمت نیز اضافه کرده و دسترسی راحت تری به آن ها داشته باشد. امکان اضافه کردن نام چند مخاطب به این پنل و یا امکان اضافه کردن یادداشت سریع به گوشی و برخی امکانات دیگر و دسترسی های سریع به برخی کارها از دیگر امکاناتی می باشد که برای Edge Panel در نظر گرفته شده است و این ویژگی نیز مانند S-Pen می تواند در راحت تر کردن کار با گوشی برای کاربر کمک زیادی به کاربر نماید.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

دستیار Bixby و DeX سامسونگ دیگر امکاناتی هستند که در گوشی Note 8 قرار گرفته اند. دستیار های هوشمند علی رغم کارهایی که می توانند در حال حاضر انجام دهند، هنوز به نهایت کارایی خود و در واقع عملکرد اصلی خود نزدیک نیز نشده اند. قرار دادن این دستیارهای هوشمند در گوشی ها صرفا به دلیل آشنایی کاربران با این دستیارها و در عین حال بهبود عملکرد آن ها به مرور زمان و رسیدن به هدفی که مد نظر تولید کنندگان است، می باشد. اما DeX سامسونگ امکانی می باشد که به کمک آن می توان گوشی همراه را به مانیتور یا تلویزیون وصل کرده و مانند یک کامپیوتر شخصی از آن استفاده کرد. امکان اتصال صفحه کلید و موس نیز به این DeX وجود دارد تا کاربر به طور کامل احساس کار با یک کامپیوتر شخصی را تجربه کرده باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

رابط کاربری گوشی Note 8 همان طور که قبل تر نیز به آن اشاره شد رابط کاربری نسخه 8.5 سامسونگ می باشد. این رابط کاربری شباهت بسیار زیادی به رابط کاربری گوشی های S8 و +S8 داشته اما تفاوت هایی نیز بین این دو رابط وجود دارند. به دلیل بهره مندی Note 8 از قلم S-Pen، بهبودهایی برای بهتر کردن تجربه کار با این قلم در رابط کاربری قبلی سامسونگ به وجود آمده است. همچنین صفحه نمایش همیشه روشن یا AOD که امکان پین کردن برخی یادداشت ها را به AOD دارد باعث به وجود آمدن تفاوت هایی در صفحه نمایش همیشه روشن نیز شده است.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

برای صفحه نمایش همیشه روشن گوشی، کاربر می تواند از بین ساعت آنالوگ و دیجیتال، تقویم و یا حتی عکس مورد نظر خود یکی را انتخاب نماید. امکان شخصی سازی AOD به معنی تنظیم یک زمان بندی خاص که صفحه نمایش را مطابق زمان بندی فعال یا غیر فعال می کند نیز در صفحه نمایش همیشه روشن Note 8 قرار گرفته است. در قسمت پایین صفحه نمایش یک آیکونی مشاهده می شود که عملکرد دکمه فیزیکی سابق گوشی های سامسونگ را دارد هر چند می توان از طریق تنظیمات آیکون نمایش داده شده را پنهان کرد که البته در صورت پنهان کردن این آیکون، مجددا ناحیه مورد نظر کارایی دکمه فیزیکی هوم را خواهد داشت اما آیکون نمایش داده نمی شود.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

حال نوبت به صفحه قفل گوشی می رسد. صفحه قفل گوشی بسیار شبیه به صفحه قفل استاندارد اندروید نوقات می باشد که نوتیفیکیشن ها را نیز به صورت استاندارد اندروید نمایش می دهد. در قسمت پایین صفحه قفل دو میان بر به صورت پیش فرض برای دسترسی راحت تر به دوربین و شماره گیر قرار دارد که البته کاربر می تواند این دو میان بر را نیز شخصی سازی نماید.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

البته با توجه به نوع قفل گشایی که کاربر انتخاب می کند، احتمال دارد که صفحه قفل گوشی اصلا نمایش داده نشود. در صورتی که کاربر از سنسور اثر انگشت برای قفل گشایی گوشی استفاده کند، صفحه قفل اصلا نمایش داده نمی شود که البته با توجه به جای بدی که سامسونگ سنسور اثر انگشت خود را در ان قرار داده است و همچنین با توجه به تکراری شدن و همه گیر شدن این امکان برای کاربران و وجود امکان قفل گشایی گوشی توسط سنسور عنبیه یا تشخیص چهره، کاربران احتمالا استفاده از دو مورد آخر را ترجیح خواهند داد. قفل گشایی به کمک تشخیص چهره در گوشی Note 8 امنیتی که آیفون در گوشی های جدید خود به کار گرفته است را ندارد اما می تواند جایگزین خوبی برای سنسور اثر انگشت باشد هر چند گزینه بهتری نیز وجود دارد و آن سنسور تشخیص عنبیه می باشد. سنسور تشخیص عنبیه یکی از مطمئن ترین و ایمن ترین سنسورها بوده و از طریق دوربین مخصوصی که برای این منظور در قسمت جلو گوشی در نظر گرفته شده است کار می کند. عملکرد این سنسور بسیار سریع بوده و در مواردی که حتی عینک آفتابی نیز در مقابل چشمان کاربر قرار گرفته باشد این سنسور کار خود را به درستی انجام می دهد. تنها موردی که می تواند عملکرد سنسور عنبیه را با مشکل رو به رو سازد، تابش مستقیم نور خورشید به دوربین مخصوص این سنسور می باشد. امکان فعال کردن سنسور تشخیص چهره و سنسور عنبیه به طور همزمان وجود ندارد اما کاربر می تواند یکی از این دو و سنسور اثر انگشت را به صورت همزمان برای قفل گشایی گوشی انتخاب نماید.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

به صورت پیش فرض هیچ آیکون یا دکمه ای برای دسترسی به منو App Drawer در رابط کاربری گوشی وجود ندارد و برای دسترسی به این منو کاربر می تواند انگشت خود را از هر جایی از صفحه نمایش به سمت بالا یا پایین بکشد تا این منو ظاهر شود. البته در صورتی که کاربر بخواهد می تواند آیکون مربوط به App Drawer را نیز به صفحه اول گوشی اضافه کند که در این صورت باز هم عملکرد بالا یا پایین کشیدن انگشت دست برای دسترسی به این منو غیر فعال نمی شود. همچنین کاربر برای رابط کاربری خود می تواند حالت iOS Style را نیز انتخاب کند که در این صورت تمامی برنامه ها به سبک آیفون در صفحه اول گوشی نمایش داده می شود.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

پوشه امن یا Secure Folder امکان جالب دیگری می باشد که اخیرا به گوشی های هوشمند راه پیدا کرده است. نحوه قفل گشایی پوشه امن مانند گوشی می تواند به کمک سنسور اثر انگشت یا عنبیه نیز انجام گیرد. در پوشه امن کاربر می تواند برنامه هایی که می خواهد به صورت عادی در گوشی نمایش داده نشوند را قرار دهد. امکان قرار دادن برنامه دوربین نیز در این پوشه وجود دارد که در این صورت عکس های ثبت شده با دوربین قرار گرفته در پوشه امن در گالری قرار گرفته در پوشه امن ذخیره خواهند شد. امکان جالب دیگری که در این مورد وجود دارد، امکان نصب دو نسخه از یک برنامه در گوشی می باشد که کاربر می تواند نسخه دوم را در پوشه امن قرار داده و در نتیحه از اطلاعات خود به بهترین نحو ممکن محافظت کند در حالی که نسخه دیگری از برنامه نیز به صورت عادی از گوشی قابل دسترسی بوده اما حاوی اطلاعات شخصی شما نمی باشد. سامسونگ ادعا می کند که پوشه امن مانند یک گوشی دوم می باشد که کاربر اطلاعات و برنامه های مورد نظر خود را می تواند در آن قرار داده و از چشم هر شخص دیگری پنهان نماید که البته به نظر می رسد با توجه به قابلیت هایی که این پوشه امن دارد، ادعا سامسونگ کاملا صحیح می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

 

سخت افزار:

سامسونگ در زمینه سخت افزار گوشی با اطمینان و کاملا مطمئن عمل کرده است. Note 8 به قدرتمند ترین و بروزترین چیپست های موجود در بازار مجهز بوده و همچنین از حافظه رم بالایی نیز بهره می برد. گوشی Note 8 در دو نسخه متفاوت عرضه می شود که نسخه اول مجهز به چیپست Exynos 8895 خود سامسونگ و نسخه دوم مجهز به چیپست Snapdragon 835 می باشد. هر دو چیپست از فناوری ساخت 10nm بهره می برند که به معنی عملکرد بسیار عالی گوشی در زمینه مصرف باتری بوده و در عین حال از داغ شدن گوشی نیز جلوگیری می کند.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

هر دو چیپست اسنپ 835 و Exynos 8895 از دو پردازنده چهار هسته تشکیل شده اند که تفاوت اصلی در پردازنده ضعیف تر می باشد. اسنپ 835 از دو پردازنده چهار هسته با کلاک های 2.35GHz و 1.9GHz و پردازنده گرافیکی Adreno 540 تشکیل شده است در حالی که چیپست Exynos 8895 از دو پردازنده چهار هسته با کلاک های 2.3GHz و 1.7GHz و پردازنده گرافیکی Mali-G71 MP20 تشکیل شده است.  حافظه رم در نظر گرفته شده برای Note 8 برابر با 6GB می باشد که مقدار قابل توجهی نیز محسوب می شود. برای حافظه داخلی گوشی نیز کاربر می تواند از بین 128GB, 64GB و یا 256GB یکی را انتخاب نماید در حالی که امکان افزایش حافظه گوشی تا 256GB دیگر نیز به کمک کارت های حافظه جانبی در گوشی وجود دارد که البته باید در نظر داشت در نسخه دو سیم کارت گوشی شیار سیم کارت دوم و کارت حافظه جانبی مشترک بوده و کاربر قادر به استفاده از یکی از این امکان ها می باشد.

دوربین:

سامسونگ بالاخره اولین گوشی خود با دوربین دوگانه را رونمایی کرد. برای برخی از کاربرها شاید این امکان سامسونگ هیجان خاصی نداشته باشد به دلیل این که تا به امروز گوشی های زیادی با دوربین های دوگانه وارد بازار شده اند در حالی که برای برخی دیگر از کاربران مسلما این امکان یک مزیت محسوب می شود. در هر حال و بدون توجه به این که شما در کدام دسته قرار دارید، باید اعتراف کرد این اقدام سامسونگ برای گوشی Note 8 یک حرکت مثبت به حساب می آید.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

سامسونگ مانند گوشی iPhone 7Plus از رویکرد telephoto در دوربین دوگانه گوشی Note 8 خود پیروی کرده است. دو دوربین 12MP که هر دو دوربین هایی قدرتمند بوده و البته تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند، دوربین های به کار رفته در Note 8 برای ثبت لحظات شما می باشند. سنسور اول این دوربین دوگانه همان سنسور دوربین اصلی گوشی های S8 و +S8 می باشد که قابلیت های بسیار زیادی نیز داشته و با داشتن لنزی با دریچه دیافراگم f/1.7 به تنهایی قادر به ثبت عکس هایی با کیفیت بسیار بالا می باشد. با توجه به کیفیت بسیار بالا سنسور اول این دوربین دو گانه، در واقع سنسور دوم این دوربین دوگانه Note 8 را می توان یک مزیت که امکانات بیشتری را در اختیار کاربر قرار می دهد در نظر گرفت. سنسور دوم دورین دوگانه Note 8 نیز مانند سنسور اول یک سنسور 12MP اما با لنزی به دریچه دیافراگم f/2.4 می باشد. باید به این نکته نیز اشاره کرد که هر دو سنسور به کار رفته در دوبین دوگانه سامسونگ سنسورهایی مجهز به امکان تثبیت کنده نوری تصویر می باشند که مزیت بزرگ برای Note 8 محسوب می شود.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

دوربین سلفی گوشی نیز یک دوربین 8MP می باشد که مانند سنسور اول دوربین اصلی ضمن این که به امکانات زیادی مجهز می باشد، از لنزی با دریچه دیافراگم f/1.7 نیز بهره مند می باشد که به این دوربین اجازه ثبت عکس هایی روشن و با کیفیت بسیار خوب و بالا را می دهد.

رابط کاربری دوربین Note 8 همان رابط کاربری به کار رفته در گوشی های S8 و +S8 می باشد اما با کمی تغییرات که کار با دوربین را حتی ساده تر نیز کرده است.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

از آن جایی که گوشی Note 8 یک گوشی رسمی تر در مقایسه با S8 می باشد، استکیرها و فیلترها هایی که در گوشی S8 به کمک یک آیکون کارتونی قابل دسترس بودند در گوشی Note 8 دسته بندی شده و به شکل رسمی تری قابل دسترسی می باشند. استیکرها و فیلترها خود به دو دسته مجزا تقسیم شده اند. گروه استیکر نیز خود به سه دسته تقسیم شده است. استمپ ها که اولین دسته از سه دسته استیکرها می باشند، نوشته هایی به رنگ سیاه و سفید می باشند که قابل شخصی سازی نیز بوده و بسیار جالب به نظر می رسند.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

دو دسته دیگر شامل افکت های پویایی می باشند که سامسونگ در S8 نیز به کار برده بود. اما تعداد این افکت های پویا نه تنها در Note 8 کم نشده است بلکه با افزایش نیز همراه بوده است و افکت های بیشتری نیز به این گوشی اضافه شده است که در دو دسته مجزا تقسیم بندی شده اند و البته قابلیت دانلود افکت های بیشتر نیز برای کاربر وجود دارد.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

تغییر قابل توجه دیگر در رابط کاربری دوربین Note 8 غیبت میان برهایی برای دسترسی سریع به افکت های پرتره و سلفی می باشند. البته افکت های پرتره و سلفی در دوربین Note 8 نیز وجود دارند ولی دسترسی به آن ها در این گوشی نسبت به گوشی S8 کمی متفاوت می باشد.

Bixby Vision امکان دیگری می باشد که به صورت یک تب و نه یک آیکون قابل دسترسی بوده و شامل حالت های مختلف عکاسی نیز می شود که البته کاربر در صورتی که بخواهد می تواند حالت های بیشتری را نیز دانلود کرده و از آن ها استفاده نماید.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

 

کیفیت دوربین:

دوربین Note 8 قادر به ثبت عکس هایی با رزولوشن بالای 3024x4032px نیز می باشد که این مقدار از رزولوشن به معنی نسبت ابعادی 4:3 برای تصاویر ثبت شده است. امکان عکس برداری با نسبت ابعادی 16:9 و یا 18.5:9 نیز به کمک دوربین Note 8 امکان پذیر می باشد که البته استفاده از این دو نسبت ابعادی پیشنهاد نمی شود و بهترین حالت ممکن برای عکس برداری با دوربین Note 8، همان نسبت ابعادی 4:3 محسوب می شود. دوربین سلفی 8MP گوشی نیز قادر به ثبت تصاویری با رزولوشن های 2448x3264px و ویدیوهایی با رزولوشن 1440px می باشد که بیانگر کیفیت خوب دوربین سلفی نیز است.

تصاویری که توسط دوربین اصلی Note 8 و در شرایط نوری مناسب ثبت می شوند، به قدری از کیفیت بالایی برخوردار می باشند که واقعا هیچ نکته منفی در مورد آن ها وجود ندارد تا بتوان در مورد آن ها حرف زد. جزئیات به مقدار بسیار زیادی در تصاویر وجود دارند، محدوده دینامیکی عالی بوده و عملا می توان ادعا کرد که هیچ نویزی در تصاویر مشاهده نمی شود.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

عکس های Full View که توسط گوشی Note 8 ثبت می شوند از رزولوشنی برابر با 1960x4032px برخوردار می باشند. دیدن این عکس ها با توجه به نسبت ابعادی گوشی Note 8 در هر صفحه نمایشی جز خود گوشی Note 8 کمی عجیب به نظر می رسد اما با این حال کیفیت تصاویر ثبت شده در این حالت و همچنین محدوده ای که در این حالت توسط دوربین پوشش داده می شود نیز به مقداری جالب است که به راحتی نمی توان این حالت از عکس برداری را فراموش کرد.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

دوربین Note 8 به صورت خودکار در تصاویر و شرایط نوری که لازم باشد حالت HDR را فعال کرده و عکس هایی با حداکثر کیفیت ممکن را ثبت می کند. اما در صورتی که کاربر بخواهد می تواند این امکان را نیز غیر فعال کرده و این حالت را به صورت دستی فعال و یا غیر فعال نماید.

اما بالاخره در شرایط نوری ضعیف و هنگام شب می توان عملکرد بی نظیر دوربین Note 8 را مشاهده کرد. در این شرایط سامسونگ با بهره گیری فوق العاده از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری دوربین و گوشی خود، تصاویری را به ثبت می رساند که از کیفیت بسیار بالا و تحسین برانگیزی برخوردار می باشند.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

Note 8 قادر به ثبت تصاویر پانورامایی نیز می باشد که ضمن کیفیت بسیار خوبی که دارند، از جزئیات بالایی برخوردار بوده، محدوده دینامیکی بسیار خوبی داشته و رنگ ها نیز بسیار عالی می باشند. نکته مهم تر در مورد عکس های پانوراما Note 8، نحوه به هم چسبیدن عکس ها می باشد، عکس هایی که برای تشکیل تصویر پانوراما به یکدیگر می چسبند، به قدری با ظرافت و کیفیت بالایی در کتار یکدیگر قرار گرفته و به یکدیگر می چسبند که کاربر به هیچ وجه متوجه چسبیده شدن تصاویر به یکدیگر برای ساخت تصویر پانوراما نمی شود.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

دوربین سلفی 8MP گوشی نیز همان طور که اشاره شد لنزی به دریچه دیافراگم f/1.7 داشته و توانایی ثبت تصاویری با کیفیت بسیار بالا را نیز دارد. تصاویر ثبت شده با دوربین سلفی Note 8 در واقع از کیفیتی برابر با تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی گوشی Galaxy S4 که زمانی پرچمدار سامسونگ بود برخوردار می باشند که نشان از کیفیت بالای دوربین سلفی Note 8 دارد. دوربین سلفی Note 8 تصاویر را به صورت پیش فرض با نسبت ابعادی 4:3 ثبت کرده و همچنین ویدیوها را نیز به صورت QHD و با رزولوشن 1440px ثبت می نماید. تصاویر سلفی Note 8 دارای جزئیات به اندازه کافی بالایی بوده و هیچ ملایمتی حتی در لبه های تصاویر نیز مشاهده نمی شود.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

ویدیوهایی که با دوربین Note 8 ثبت می شوند در مقایسه با گوشی  S8 تغییر زیادی نکرده اند. Note 8 قادر به ثبت ویدیوهایی با کیفیت 4K نیز می باشد که بیشترین جزئیات را داشته و همچنین از شفافیت بسار عالی نیز برخوردار می باشد. کیفیت ویدیوهای 4K ثبت شده با دوربین Note 8 به قدری بالا می باشند که می توان آن را یکی از بهترین کیفیت هایی که یک گوشی همراه قادر به ثبت آن است نام برد. نویز در ویدیوهای ثبت شده با دوربین Note 8 بسیار پایین بوده و محدوده دینامیکی نیز تحسین برانگیز می باشد. کاربر در صورتی که بخواهد می تواند از فیلم های ثبت شده توسط این گوشی عکس هایی با کیفیت 8MP نیز استخراج کند که بسیار عالی می باشد. Note 8 برخلاف برخی رقبای پرچمداراش قادر به ثبت ویدیوهای با نرخ فریم های بالا نمی باشد. البته در این گوشی امکان ثبت ویدیوهایی با سرعت 30 و 60 فریم بر ثانیه و رزولوشن 1080px نیز وجود دارد.

جمع بندی:

قلم S-Pen که تغییرات قابل توجهی در مقایسه با نسخه های قبلی خود نداشته است هنوز هم به عنوان قلب گوشی جدید سری Note سامسونگ محسوب می شود. صفحه نمایش گوشی از صفحه نمایش گوشی +S8 نیز بزرگتر بوده اما با حالت فلت بهتری که دارد محبوب تر از صفحه نمایش +S8 می باشد. مزیت دیگر گوشی Note امسال بهره مندی از دوربین دوگانه می باشد که گوشی های S8 و +S8 فاقد این ویژگی می باشند. Note 8 اولین گوشی همراهی می باشد که هر دو سنسور دوربین دوگانه اش به سیستم تثبیت کننده نوری تصویر مجهز می باشند. امری که برای سنسور دوم telephoto گوشی بسیار حیاتی به نظر می رسد.

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Note 8

در سال های اخیر فاصله بین گوشی های سری Note و Galaxy S بسیار کم شده بود و در واقع گوشی های Note به جز قلم S-Pen از مزیت دیگری نسبت به گوشی های Galaxy S بهره مند نبودند. اما Note 8 هویت از دست رفته گوشی های سری Note را برگردانده است و بدون شک به بهترین گوشی همراه سال 2017 سامسونگ تبدیل شده است.

گوشی Note 8 با بهره مندی از قدرتمند ترین سخت افزارهای موجود در بازار توانایی اجرا تمامی برنامه ها و بازی های موجود در بازار را داشته و با دوربین های بسیار قدرتمند خود توانایی ثبت بهترین تصاویر و ویدیوها را نیز دارد. Note 8 را بدون شک می توان همه کاره ترین گوشی موجود در بازار نام برد. پرچمدار جدید سامسونگ به قدری قدرتمند است که به ادعا اکثر منتقدین گوشی های هوشمند، در حال حاضر در هیچ پلتفورمی هیچ گوشی همراه هوشمندی وجود ندارد که توانایی انجام کارهایی که Note 8 قادر به انجام آن ها است را داشته باشد.

در انتها و با در نظر گرفتن قدرت و کیفیت فوق العاده Note 8 در تمامی زمینه ها می توان ادعا کرد که سامسونگ گوشی همراهی را روانه بازار کرده است که پیدا کردن یک جانشین مناسب برای آن غیر ممکن به نظر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *