نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

نقد و بررسی کامل گوشی سامسونگ Samsung Galaxy S9

چیزی که از کیفیت آن راضی باشید را با محصولی دیگر جایگزین نمی کنید و این دقیقا کاری است که سامسونگ در گوشی Galaxy S9 انجام داده است. سامسونگ چیزی را که نه خوب بلکه عالی بود، دست خوش تغییرات زیادی نکرده است. سخت افزار گوشی در مواردی که ارتقا پیدا کردنش ممکن بود، ارتقا پیدا کرده است و همین بروزرسانی های انجام شده در بخش سخت افزاری گوشی را می توان بزرگترین و البته مناسب ترین تغییراتی که می توانست در گوشی گلکسی S9 در مقایسه با Galaxy S8 اتفاق بیافتد، نام برد.

چیزی که در طراحی گوشی های Galaxy S7 و Galaxy S8 تحسین ما را برانگیخته بود و ما از آن طراحی با عنوان “طراحی گوشی های همراهی که در آینده عرضه خواهند شد” یاد می کردیم، حال به اکثر گوشی های هوشمند رسیده است. منظور از این طراحی نیز خم بودن لبه های راست و چپ گوشی در قسمت جلو می باشد که ظاهری بسیار زیبا به گوشی نیز می بخشید. در حال حاضر نه فقط گوشی های بالا رده و پرچمدار که گوشی های میان رده نیز از چنین طراحی بهره می برند. البته هر چند این طراحی فراگیر شده و به گوشی های میان رده نیز رسیده است اما با این وجود سامسونگ باز هم موفق شده است تا با انتخاب رنگ بندی بسیار مناسب، ظاهر پرچمدار جدید خود را متمایز و بسیار زیبا نگه دارد.

چیپست به کار رفته در گوشی یکی از بروزرسانی های مربوط به سخت افزار می باشد. Galaxy S9 نیز مانند دیگر پرچمدارهای سامسونگ، در دو نسخه با چیپست های Snapdragon و Exynos ساخت خود سامسونگ عرضه خواهد شد و بدون در نظر گرفتن این که کدام نسخه در اختیار شما قرار می گیرد، در هر صورت می توانید از کارایی، قدرت و سرعت بالای هر دو چیپست اطمینان داشته باشید.

اما دوربین، بخشی از گوشی می باشد که سامسونگ تغییرات زیادی را در آن اعمال کرده است. سامسونگ با مجهز کردن دوربین S9 به لنزی با گشودگی دریچه دیافراگم متغیر که مقدارش می تواند برابر با f/1.5 یا f/2.4 باشد، قادر به ثبت تصاویری با بالاترین کیفیت در هر شرایط نوری می باشد. همچنین قابلیت فیلم برداری 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه و فیلم برداری اسلوموشن با نرخ بی نظیر 960 فریم بر ثانیه از دیگر ویژگی های هیجان انگیز مربوط به دوربین این پرچمدار می باشند.

بروزرسانی های مختلف دیگری نیز در بخش های مختلف گوشی رخ داده است که در نگاه اول حتی دیده نمی شوند اما زمان استفاده کردن از گوشی، بدون شک توجه شما را به خود جلب خواهند کرد. اسپیکر قدرتمند Harman که برای اولین بار در گوشی های سری S سامسونگ به کار رفته است و کیفیت فوق العاده ای دارد، یکی از این بروزرسانی ها می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

 

جعبه گشایی:

جعبه گوشی گلکسی S9 شامل لوازم جانبی مختلفی نیز می باشد که یک ویژگی بسیار کاربر پسند به حساب می رود. جعبه پرچمدار جدید سامسونگ یک شارژ سریع، کابل رابط USB Type-C، تبدیل microUSB به USB Type-C، تبدیل USB به USB Type-C و از همه مهمتر، هندزفری بسیار با کیفیت AKG را شامل می شود که در نتیجه می توان گفت بسته ای بسیار کامل و کاربر پسند می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

طراحی:

بدنه S9 که جنسی از شیشه براق و بسیار جلب توجه کننده دارد، ظاهر بسیار زیبایی به گوشی نیز بخشیده است. متمایز بودن طراحی، یکی از ویژگی هایی می باشد که سامسونگ در سال های اخیر توجه ویژه ای به آن داشته است به طوری که در اولین نگاه، طراحی متفاوت و متمایز کننده گوشی های سامسونگ و به خصوص پرچمدارهای این شرکت، نظر هر کاربری را به سمت خود جلب می کند. S9 نیز از این ویژگی مسنثنی نمی باشد و طراحی و ظاهر این گوشی به قدری زیبا است که به راحتی قادر به جلب نظر هر کاربری به سمت خود می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

از نظر ابعاد، گوشی S9 ابعادی بسیار نزدیک به ابعاد S8 دارد. در واقع S9 به مقدار 1 میلی متر کوتاه تر از S8 بوده و به مقدار 0.5 میلی مترعریض تر و کلفت تر می باشد. طراحی و ابعاد دو گوشی به قدری شبیه به یکدیگر می باشد که وقتی این دو گوشی کنار یکدیگر قرار می گیرند، شناسایی آن ها از یکدیگر بسیار دشوار می شود. از نظر وزن نیز تفاوت دو گوشی نا چیز بوده و پرچمدار جدید سامسونگ به مقدار 8 گرم از S8 سنگین تر می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

صفحه نمایش AMOLED و 5.8 اینچ گوشی، فضای عمده قسمت جلو گوشی را به خود اختصاص داده است. لبه های راست و چپ این صفحه نمایش تا فریم گوشی کشیده شده و در واقع کاملا بدون حاشیه می باشد. اما بر خلاف لبه های راست و چپ گوشی، قسمت بالا و پایین صفحه نمایش دارای حاشیه بسیار کمی می باشد. البته باید به این نکته توجه داشت که حاشیه های بالا و پایین صفحه نمایش در S9، کمترین مقدار ممکن می باشد. دکمه حساس به فشار Home نیز دقیقا مانند گوشی S8 در زیر صفحه نمایش قرار گرفته است. حاشیه بالا صفحه نمایش دچار یک تغییر بسیار کوچک شده است و آن تغییر، پنهان شدن اسکنر عنبیه می باشد که موجب کمی خلوت تر شدن حاشیه بالا صفحه نمایش شده است.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

پنل جلو و پشت گوشی همان طور که اشاره نیز شد از جنس شیشه یا به عبارتی دیگر Gorilla Glass می باشند. گرد و خم بودن لبه های گوشی نیز به یکی از ویژگی های منحصر بفرد پرچمدارهای سامسونگ تبدیل شده است. شباهت ابعاد و همچنین اندازه صفحه نمایش گوشی های S9 و S8 علاوه بر موارد گفته شده، به معنی عدم وجود تفاوت در طراحی این دو گوشی نیز می باشد و این شباهت به قدری زیاد است که همان طور که قبل تر نیز اشاره شد، تشخیص این دو گوشی از یکدیگر به سختی ممکن می باشد. اما بر خلاف قسمت جلو گوشی، قسمت پشت گوشی دچار تغییراتی بسیار مهم و قابل توجه شده است که باعث به وجود آمدن تفاوت در طراحی پرچمدار جدی سامسونگ در مقایسه با S8 شده است.

اولین تغییر، منتقل شدن سنسور اثر انگشت به زیر دوربین و جایی که به نظر بهترین مکان برای این سنسور محسوب می شود، می باشد. این تغییر به تنهایی گوشی های S8 و S9 را از یکدیگر متمایز می نماید. اما تغییر دیگر مربوط به قرار گرفتن فلاش دوربین و سنسور شمارنده ضربان قلب در محلی جدید می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

Galaxy S9 به یک دوربین 12MP قدرتمند که از قابلیت های بسیار زیادی نیز پشتیبانی می کند، مجهز شده است. در حال حاضر تمامی گوشی های پرچمدار به ویژگی هایی مانند سیستم OIS، اتوفوکس dual-pixel و قابلیت image stacking مجهز می باشند. S9 نیز ضمن بهره بردن از ویژگی های گفته شده، قابلیت کاهش نویز تصاویر را نیز دارد که این کار را به مراتب بهتر از S8 انجام داده و %30 نویز بیشتری را در مقایسه با S8 حذف می کند. اما ویژگی برجسته و جلب توجه کننده دوربین S9، لنز به کار رفته در دوربین این گوشی می باشد که از دریچه دیافراگمی با گشودگی متغیر بهره می برد. دریچه دیافراگم دوربین S9، با فراهم کردن قابلیت ثبت تصاویر در دو حالت با گشودگی های f/1.5 و f/2.4، کیفیت بسیار بالای تصاویر ثبت شده با S9 را در شرایط نوری مختلف تضمین می کند.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

لبه های راست و چپ S9 میزبان دکمه های ولوم، پاور و دکمه مخصوص دستیار بیکسبی می باشند. لبه بالا میزبان یکی از میکروفون های گوشی و شیاری برای یک سیم کارت و سیم کارت دوم یا کارت حافظه جانبی است. اما بر خلاف لبه بالا گوشی که خلوت می باشد، لبه پایین کمی شلوغ تر بوده و علاوه بر جک 3.5 میلی متری صوتی، میزبان درگاه USB Type-C، اسپیکر و دیگر میکروفون گوشی نیز می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

صفحه نمایش:

صفحه نمایش 5.8 اینچ و AMOLED به کار رفته در S9 که با نام infinity display نیز شناخته می شود، مشخصاتی کاملا مشابه با صفحه نمایش S8 دارد. لبه های گرد و خمیده، پنل Super AMOLED، رزولوشن فوق العاده 2960 × 1440 پیکسل و در نهایت نسبت ابعادی 18.5:9، همگی بیانگر وجود شباهت های بسیار زیاد میان S9 و S8 می باشند.

حداکثر روشنایی در صفحه نمایش S9 و در حالت دستی به 370nits می رسد که عملکردی کمی ضعبف تر گوشی S8 می باشد. اما در حالت خودکار، این مقدار به عدد بسیار بالای 658nits افزایش پیدا می کند که عملکردی بهتر از عملکرد S8 نیز محسوب می شود. البته حداقل روشنایی نیز در این صفحه نمایش بسیار با کیفیت برابر با 2.8nits می باشد که باز هم مقداری بسیار عالی بوده و هنگام استفاده در شب و فضاهایی که روشنایی بسیار کمی دارند، چشمان کاربر را به هیچ وجه اذیت نمی کند. صفحه نمایش های AMOLED سامسونگ همواره عملکردی بسیار عالی زیر نور مستقیم خورشید داشته اند و خوانایی آن ها بالا بوده است. S9 نیز با مجهز بودن به صفحه نمایش AMOLED بسیار با کیفیت سامسونگ، حتی زیر نور مستقیم خورشید نیز عملکردی بسیار عالی داشته و از خوانایی بالایی بهره می برد.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

باتری:

یک باتری 3000mAh وظیفه تامین انرژی مورد نیاز گوشی S9 را بر عهده دارد. ظرفیت این باتری کاملا مشابه با ظرفیت باتری به کار رفته در S8 می باشد. ظرفیتی که با توجه به فناوری ساخت 10nm چیپست گوشی، مصرف کم صفحه نمایش AMOLED و بهینه بودن بخش نرم افزاری گوشی، به نظر می رسد عملکردی بسیار خوب و قابل قبول خواهد داشت. S9 از فناوری شارژ سریع نیز پشتیبانی می کند که قادر به %38 شارژ کردن باتری خالی گوشی در مدت 30 دقیقه می باشد. برای شارژ کردن کامل باتری گوشی نیز، یک ساعت و چهل دقیقه زمان مورد نیاز است.

باتری S9 قادر به پخش مداوم فیلم و ویدیو به مدت 15 ساعت می باشد. وب گردی هنگام متصل بودن به شبکه Wi-Fi به مدت تقریبا 10 ساعت امکان پذیر است و در نهایت برقراری تماس های صوتی نیز به مدت 22 ساعت یعنی نزدیک به یک روز کامل در گوشی S9 ممکن می باشد. اما موردی که باعث تعجب ما می شود، عملکرد ضعیف باتری در حالت standby می باشد. در این حالت باتری به کار رفته در S9 توانایی 78 ساعت روشن نگه داشتن گوشی را دارد که مقداری در حد و اندازه یک پرچمدار نمی باشد. نکته جالب تر این است که اگر صفحه نمایش همیشه روشن یا AOD روشن باشد، این مقدار به 50 ساعت کاهش خواهد یافت.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

نرم افزار:

گوشی های S9 و S9+ از همان ابتدا با سیستم عامل Android 8 Oreo عرضه خواهند شد و بدین ترتیب به اولین گوشی های سامسونگ مجهز به این سیستم عامل به صورت پیش فرض، تبدیل خواهند شد. رابط کاربری سامسونگ نیز در این گوشی های ارتقا یافته و به نسخه 9.0 رسیده است در حالی که رابط کاربری گوشی Note 8 نسخه 8.5 و رابط کاربری گوشی های S8 نسخه 8.1 بود. البته تغییراتی که در این رابط کاربری اتفاق افتاده است، زیاد نمی باشد و در نتیجه نمی توان ادعا کرد که S9 مجهز به یک رابط کاربری متفاوت و کاملا جدید در مقایسه با S8 شده است به طوری که اکثر کارهایی که کاربر در S9  انجام می دهد، فرآیندی کاملا مشابه با گوشی های S8 دارند.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

برای صفحه نمایش همیشه روشن گوشی، طرح های مختلف و جدیدی به کار گرفته شده است که به کاربر امکان تغییر دادن و شخصی سازی ساعت نمایش داده شده روی صفحه قفل گوشی را نیز می دهد.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

صفحه قفل گوشی مانند دیگر گوشی های سامسونگ، دارای یک میان بر برای دوربین و یک میان بر برای شماره گیر می باشد که البته کاربر می تواند هر دو میان بر را شخصی ساز کرده و با برنامه های مورد نظر خود جایگزین نماید. البته صفحه قفل گوشی های هوشمند دیگر کاربرد قبلی خود را ندارند. با توجه به این که عمل قفل گشایی گوشی های هوشمند، عمدتا به کمک سنسور اثر انگشت، حسگر عنبیه چشم و یا از طریق تشخیص چهره کاربر صورت می گیرد، در هر سه حالت صفحه قفل گوشی نمایش داده نمی شود و کاربر مستقیما به صفحه اول گوشی هدایت می شود.

با توجه به محل قرار گیری جدید سنسور اثر انگشت S9 که دسترسی به آن بسیار ساده و راحت می باشد، احتمال استفاده از این سنسور در مقایسه با گوشی S8 بیشتر نیز می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

طراحی آیکون ها در نسخه 9 رابط کاربری سامسونگ، همان طراحی آیکون هایی می باشد که در نسخه 8 دیده بودیم. رنگ بندی برنامه Messages تغییر کرده است و ظاهری جدید به خود گرفته است. تنها آیکونی که کمی از نظر ظاهری تغییر کرده است، آیکون برنامه Gallery می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

یکی از قابلیت های جدیدی که به رابط کاربری جدید سامسونگ اضافه شده است، امکان استفاده از گوشی در حالت افقی یا landscape می باشد. در نسخه های قبلی رابط کاربری، صفحه Home و همچنین App drawer هیچ سازگاری با حالت landscape نداشتند اما حال چنان چه کاربر گوشی را در حالت landscape نگه دارد، هر دو صفحه تغییر حالت داده و به شکل درستی نمایش داده می شوند.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

در بخش نوتیفیکیشن گوشی هیچ تغییری رخ نداده است. ظاهر این قسمت دقیقا مشابه رابط کاربری گوشی های S8 و Note 8 می باشد. هر چند قسمت task switcher با تغییراتی همراه بوده است. کاربر در task switcher جدید سامسونگ می تواند برنامه های باز را به یکی از حالت های card view یا list view مشاهده کند که موجب مرتب و منظم بودن این قسمت نیز می شود.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

قابلیت Multi-window یا اجرا همزمان چند برنامه در گوشی یکی از قابلیت هایی می باشد که سامسونگ قبل از بیشتر شرکت های دیگر آن را به گوشی های خود آورده بود. گوگل نیز به طور رسمی این قابلیت را از نسخه نوگات اندروید، به سیستم عامل خود به صورت حرفه ای اضافه کرد. اما عملکرد سامسونگ در این زمینه بسیار بهتر از دیگر شرکت ها و حتی خود گوگل می باشد. تغییر اندازه هر یک از پنجره های باز در صفحه نمایش با توجه به برنامه در حال اجرا در آن پنجره، جا به جا کردن مکان دو پنجره به راحتی و به منظور دسترسی راحت تر به برنامه ای که کاربر می خواهد با آن کار کند و همچنین امکان اجرا برنامه سوم روی دو برنامه در حال اجرا به صورت pop-up، از ویژگی های Multi-window سامسونگ می باشند. اما قابلیت جالبی که در این بخش و در گوشی های S8 معرفی شد یعنی Snap Window، در رابط کاربری نسخه 9 سامسونگ نیز وجود دارد. Snap window به کاربر اجازه می دهد تا کاربر قسمتی از برنامه در حال اجرا را که به آن نیاز دارد Crop کرده و از نمایش داده شدن قسمت های اضافه و بدون استفاده برنامه جلوگیری نماید. به کمک این قابلیت کاربر می تواند بیشترین استفاده ممکن را از Multi-window برده و به هیج وجه احساس کمبود فضا نکند. نکته ای که باید به آن اشاره کرد، امکان اجرا Multi-window در حالت landscape نیز می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

پنل Edge یکی دیگر از ویژگی های خاص گوشی های سامسونگ می باشد. این پنل که برای گوشی های S9 و +S9 طراحی جدیدی به خود گرفته است، از نظر عملکرد و کارایی، همان عملکردی را که در گوشی های S8 داشت، دارد. اضافه کردن مخاطبین، میان بر هایی برای دسترسی راحت تر به برنامه های مورد نظر کاربر و مواردی از این دست، همگی ویژگی های پنل Edge می باشند.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

Edge lighting یکی دیگر از کاربردهای پنل Edge گوشی های سامسونگ می باشد که مجددا طراحی جدیدی به خود گرفته است و امکان شخصی سازی های بیشتری را برای کاربر خود به ارمغان می آورد.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

پوشه امن یا Secure folder جایی است که کاربر می تواند یاد داشت ها، برنامه ها و فایل های شخصی خود را در آن قرار داده و برای آن پوشه یک رمز نیز تنظیم نماید. البته تنظیم اثر انگشت نیز به عنوان فرآیند قفل گشایی پوشه امن، ممکن می باشد. قفل این پوشه مستقل از قفل خود گوشی بوده و چنان چه حتی قفل گوشی با اثر انگشت باز شود و برای پوشه امن نیز قفل گشایی به کمک اثر انگشت انتخاب شده باشد، هنگام باز کردن این پوشه، عمل قفل گشایی مخصوص به پوشه امن از کاربر درخواست می شود. نصب دو نسخه از یک برنامه نیز به کمک این پوشه امکان پذیر می باشد. کاربر می تواند نسخه ای از برنامه مورد نظر خود را با داده های شخصی خود در پوشه امن قرار داده و نسخه ای از برنامه را با داده های نه چندان مهم، خارج از پوشه امن داشته باشد. دیگر قابلیتی که برای بالاتر بردن امنیت این پوشه وجود دارد، امکان پنهان کردن آن می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

AR Emoji:

AR Emoji در واقع پاسخ سامسونگ به قابلیت Animoji اپل می باشد. AR Emoji علی رغم عملکرد و کاربرد یکسانی که با Animoji دارد، تفاوت هایی نیز با آن دارد. این قابلیت جدید سامسونگ از دوربین سلفی گوشی برای ثبت تصویری از چهره کاربر استفاده کرده و سپس آن را به یک شخصیت انیمیشنی تبدیل می نماید. اعمال شخصی سازی هایی روی این شخصیت انیمیشنی مانند تغییر حالت مو، رنگ پوست، پوشاندن انواع لباس ها و عینک ها به آن نیز ممکن می باشد. پس از اعمال شخصی سازی های مورد نظر، تعدادی فایل GIF در اختیار کاربر قرار می گیرد که امکان استفاده از آن ها در تمامی برنامه های پیام رسان وجود دارد.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

سخت افزار:

Galaxy S9 نیز مانند گوشی های قبلی سری S و Note، در دو نسخه عرضه خواهد شد. نسخه ای با چیپست Exynos 9810 ساخت خود سامسونگ که در اکثر مناطق دنیا نیز این نسخه در دسترس خواهد بود و نسخه ای با چیپست Snapdragon 845 که عمدتا در آمریکا شمالی و چین در دسترس خواهد بود.

اما چه تفاوت هایی بین این دو چیپست وجود دارد؟

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

چیپست Exynos 9810 که از فناوری ساخت 10nm نیز بهره می برد به پردازنده ای با هشت هسته مجهز شده است. چهار هسته این پردازنده از نوع Mongoose نسل سه می باشد که طراح آن خود سامسونگ بوده و کلاکی برابر با 2.8GHz دارند در حالی که چهار هسته دیگر از نوع Cortex-A55 بوده و کلاکی برابر با 1.7GHz دارند. پردازنده گرافیکی این چیپست نیز پردازنده قدرتمند و 18 هسته Mali-G72 می باشد.

چیپست جدید Exynos به مودم LTE جدیدی نیز مجهز شده است که از سرعت دانلود و آپلود بالاتری نیز پشتیبانی می کند. سرعت دانلود در مودم جدید این چیپست حداکثر به 1.2Gbps و سرعت آپلود نیز حداکثر به 200Mbps می رسد که اعدادی بسیار عالی می باشند.

و در نهایت، چیپست جدید سامسونگ قابلیت ثبت ویدیوهای 4K با نرخ 120 فریم بر ثانیه را نیز دارد که البته به دلیل عدم پشتیبانی چیپست اسنپ 845 از این نرخ ثبت ویدیو، قابلیت ثبت ویدیوهای 4K با چنین نرخ بالایی در گوشی S9 قرار داده نشده است.

اما چیپست Snapdragon 845 نیز مانند چیپست Exynos 9810 سامسونگ از فناوری ساخت 10nm بهره برده و به پردازنده ای هشت هسته مجهز شده است. هسته های پردازنده این چیپست از نوع Kryo 385 می باشند. چهار هسته قدرتمند تر این پردازنده که از نوع Kryo 385 Gold می باشند کلاکی برابر با 2.7GHz و چهار هسته دیگر که از نوع Kryo 385 Silver می باشند، کلاکی برابر با 1.7GHz دارند. معماری نسخه Gold هسته های Kryo 385 بر اساس هسته های Cortex-A75 می باشد در حالی که معماری نسخه Silver هسته های Kryo 385 بر اساس هسته های Cortex-A55 است.

پردازنده گرافیکی به کار رفته در اسنپ 845، پردازنده گرافیکی Adreno 630 می باشد که قدرتی %30 بیشتر از قدرت پردازنده گرافیکی Adreno 540 به کار رفته در چیپست های اسنپ 835 دارد. تست های مختلف انجام شده روی هر دو نسخه گوشی، از برتری نسبی پردازنده گرافیکی Mali خبر می دهند هر چند با توجه به قدرت بسیار بالای هر دو چیپست و پردازنده های آن، در استفاده از گوشی S9، تفاوتی میان دو نسخه متفاوت آن احساس نمی شود.

مودم LTE جدید کوالکام نیز از نظر سرعت دانلود با مودم به کار رفته در چیپست Exynos برابری کرده و تا 1.2Gbps را پشتیبانی می نماید در حالی که سرعت آپلود این مودم پایین تر از سرعت آپلود مودم Exynos بوده و در بهترین حالت برابر با 150Mbps می باشد.

از نظر فیلم برداری 4K نیز پردازنده اسنپ 845 با پشتیبانی از نرخ 60 فریم بر ثانیه، عملکردی ضعیف تر در مقایسه با چیپست Exynos سامسونگ دارد.

Galaxy S9 به حافظه رم 4GB نیز مجهز می باشد و هیچ نسخه ای با حافظه رم بیشتر برای این گوشی وجود ندارد. اما حافظه داخلی گوشی، حق انتخاب را بین گزینه های 64GB، 128GB و 256GB به کاربر خود می دهد. افزایش حافظه گوشی نیز در پرچمدار جدید سامسونگ تا 400GB دیگر به کمک کارت های حافظه جانبی microSD ممکن می باشد.

در قسمت سخت افزاری S9، نکته ای که بیش از سایر موارد جلب توجه می کند، قدرت بسیار بالای پردازنده چیپست Exynos 9810 می باشد که خبر از آینده ای روشن برای بخش تولید چیپست سامسونگ نیز می دهد.

در استفاده روزمره از گوشی، Galaxy S9 یکی از قدرتمندترین و سریع ترین گوشی های موجود در بازار می باشد.( آیا انتظار دیگری نیز از پرچمدار جدید سامسونگ می رفت؟) بدون توجه به این که کدام یک از دو نسخه گوشی S9 را در اختیار داشته باشید، می توانید از قدرت پردازشی بسیار بالای گوشی اطمینان داشته باشید. و اما آخرین مورد این که S9 هنگام استفاده از گوشی حتی برای مدت زمان طولانی و یا هنگام اجرا برنامه ها و بازی های سنگین نیز دمای گوشی را پایین نگه داشته و از داغ شدن گوشی جلوگیری می نماید.

دوربین:

S9 به دوربینی 12MP در قسمت پشت گوشی و به عنوان دوربین اصلی مجهز شده است. جالب توجه ترین ویژگی دوربین این گوشی را می توان گشودگی متغیر دریچه دیافراگم لنز آن نامید. کاربر می تواند با توجه به شرایط نوری مختلفی که در آن قصد ثبت تصویر یا فیلم برداری را دارد، از میان f/1.5 یا f/2.4 یکی را انتحاب نماید. در کنار این دوربین قدرتمند، یک فلاش LED نیز برای بهبود کیفیت تصاویر در شب، برای S9 در نظر گرفته شده است.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

دوربین S9 از قابلیت انباشتن تصاویر پشتیبانی کرده و قادر به کاهش نویز تصاویر تا %30 به کمک فناوری 4frame stacking می باشد که دستاوردی چشمگیر برای دوربین این گوشی محسوب می شود. در کنار این قابلیت که به کیفیت بالای تصاویر ثبت شده در شرایط نوری ضعیف کمک زیادی می کند، دریچه دیافراگم f/1.5 نیز دیگر عاملی می باشد که در کیفیت بسیار عالی و بالای تصاویر ثبت شده با S9 در شرایط نوری ضعیف، نقش مهمی دارد.

دقیقا مانند گوشی Note 8، S9 نیز از قابلیت multi-frame بهره می برد.(فرآیندی مشابه به آن چه +HDR در گوشی های Pixel انجام می دهد و منجر به بهبود کیفیت تصاویر ثبت شده در شرایط نوری ضعیف می شود) و حالا با اضافه شدن قابلیت 4frame stacking، می توان انتظار ثبت تصاویری بسیار با کیفیت تر را از S9 در شرایط نوری ضعیف و هنگام شب داشت.

رابط کاربری برنامه دوربین گوشی جدید سامسونگ نیز دچار تغییرات زیاد و قابل توجهی در مقایسه با نسخه قبلی این برنامه که در گوشی Note 8 دیده بودیم، شده است. حالا برنامه دوربین جدید سامسونگ شباهت بسیار زیادی به برنامه دوربین گوشی های Apple داشته و میزبان یک منو مخصوص تنظیمات پیشرفته نیز می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

F/1.5 در مقابل F/2.4:

دوربین های دوگانه ای که امروزه در اکثر گوشی های هوشمند شاهد حضور آن ها هستیم، عمدتا از یک دوربین مجهز به لنزی با گشودگی دریچه دیافراگم بالا و دوربینی دیگر که مجهز به لنزی با گشودگی دریچه دیافراگم پایین تری می باشد، تشکیل شده اند. اما سامسونگ به جای استفاده از دوربینی دوگانه در پرچمدار جدید خود، از لنزی با گشودگی دریچه دیافراگم متغیر استفاده کرده است.

گشودگی دیافراگم f/1.5، بهترین عملکرد را هنگام تصویر برداری در شرایط نوری ضعیف و مخصوصا هنگام شب دارد. در تصاویر ثبت شده در این شرایط نوری و با این گشودگی دیافراگم لنز، مقدار کمی نویز اما جزئیات بسیار بیشتری دیده می شود.

اما گشودگی دیافراگم f/2.4 هنگام تصویر برداری در شب و شرایط نوری ضعیف، عملکردی نه چندان خوب و قابل قبولی از خود به نمایش می گذارد که البته دور از انتظار نیز نبود. در چنین شرایط نوری، در تصاویر ثبت شده مقدار بسیار زیادی نویز دیده می شود که بدون شک قابل قبول نیست. بهترین عملکرد لنز دوربین S9 با گشودگی دیافراگم F/2.4 نیز در ثبت تصاویر در شرایط نوری مناسب و هنگام روز می باشد. محدوده دینامیکی بسیار خوب، کنتراست عالی، جزئیات بسیار زیاد و وضوح بالا تصویر از ویژگی های تصاویر ثبت شده در روز و با گشودگی دیافراگم f/2.4 می باشند.

با توجه به موارد گفته  شده، سامسونگ توانایی ثبت تصاویری با بهترین کیفیت ممکن را در شرایط نوری مختلف برای کاربر خود ممکن کرده است. اما علاوه بر موارد گفته شده، وجود حالت Auto mode دیگر نکته مثبت دوربین S9 محسوب می شود. Auto mode قادر به اعمال بهترین تنظیمات ممکن از جمله انتخاب گشودگی دیافراگم مناسب با توجه به شرایط نوری می باشد.

تصویر برداری در روز:

تصاویر ثبت شده با دوربین S9 در فضای بیرون و شرایط نوری مناسب از کیفیتی بسیار عالی بهره مند می باشند. جزئیات تصاویر بسیار بالا، محدوده دینامیکی عالی و نویز یا اثرات ناشی از حذف نویز نیز به هیچ وجه در تصاویر دیده نمی شود.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

تصویر برداری در شب و شرایط نوری ضعیف:

شب و در حالت کلی شرایط نوری ضعیف، جایی است که قدرت بالای دوربین S9 و توانایی فوق العاده آن در ثبت تصاویری با کیفیت بسیار بالا، نمایان می شود. سیستم OIS، گشودگی دیافرگم f/1.5 لنز و پروسه حذف نویز Multi-frame همگی در کنار یکدیگر منجر به ثبت تصاویری می شوند که کیفیت آن ها را می توان بی نظیر توصیف کرد.

در حالی که اکثر پرچمدارهای مجهز به دوربین هایی با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.7 یا f/1.8، با به کارگیری سیستم OIS و در شرایطی که سرعت شاتر آن ها 1.4 ثانیه باشد، قادر به ثبت تصاویری با حساسیت 400 می باشند، دوربین S9 قادر به ثبت تصاویری با حساسیت 250 الی 320 می باشد آن هم در شرایطی که سرعت شاتر در این گوشی برابر با 1.10 ثانیه است. تصاویر ثبت شده با S9 از کیفیتی بسیار عالی بهره مند می باشند. جزئیات تصاویر بالا، نویز تصویر بسیار کم و هیچ قسمتی از تصویر نیز حالت بلوره ای به خود نمی گیرد.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

Selective Focus:

این حالت که به نوعی حالت پرتره نیز محسوب می شود، از سوژه عکاسی چندین تصویر ثبت کرده و به کاربر اجازه می دهد که برخی تنظیمات را روی تصویر نهایی اعمال کند. در این قسمت کاربر می تواند به نوعی اثر بوکه را نیز شبیه سازی نماید. به دلیل این که S9 از دوربینی دوگانه بهره نمی برد، برای ثبت چنین تصاویری، سوژه باید به مقدار بیشتری در مقایسه با +S9 نزدیک به دوربین باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

تصاویر بوکه ثبت شده با S9 نیز به نظر عالی می رسند اما به دلیل این که ثبت آن ها کمی سخت می باشد، احتمالا تعداد کمی از کاربران S9 مایل به ثبت چنین تصاویری باشند.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

دوربین سلفی:

دوربین سلفی گوشی S9، دقیقا همان دوربین سلفی 8MP به کار گرفته شده در گوشی S8 می باشد که از لنزی با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.7 نیز بهره می برد.

تصاویر ثبت شده با دوربین سلفی در شرایط نوری مناسب، مانند تصاویر ثبت شده با دوربین اصلی گوشی از کیفیت بسیار خوبی بهره مند می باشند. جزئیات به اندازه کافی بالا بوده و هیچ ملایمتی حتی در لبه های تصویر نیز مشاهده نمی شود.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

حالت بوکه در تصاویر سلفی نیز از آن جایی که دوربین دومی برای همکاری با دوربین سلفی گوشی وجود ندارد، از کیفیت بسیار خوبی که از S9 انتظار می رفت، برخوردار نمی باشند اما در حالت کلی کیفیت این تصاویر را نیز می توان خوب و قابل قبول توصیف کرد.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

پانوراما:

S9 قادر به ثبت تصاویر پانورامایی می باشد که کیفیت آن ها را می توان فوق العاده توصیف کرد. جزئیات تصاویر بالا، محدوده دینامیکی بسیار خوب، رنگ ها عالی و نزدیک به واقعیت و در نهایت به هم چسبیدن تصاویر نیز به بهترین شکل ممکن انجام گرفته است.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

فیلم برداری:

Galaxy S9 از فیلم برداری 4K و 1080p با نرخ های 30 و 60 فریم بر ثانیه پشتیبانی می کند. ویدیو های 4K ثبت شده با نرخ های 30 و 60 فریم بر ثانیه نقریبا از کیفیتی یکسان و مشابه بهره مند می باشند. هیچ نویزی در ویدیوهای 4K دیده نمی شود و جزئیات نیز در ویدیوها زیاد می باشد. رنگ ها بسیار عالی بوده و کنتراست نیز بسیار خوب می باشد. هیچ مشکل و ایرادی هنگام فوکوس مشاهده نمی شود و در نهایت محدوده دینامیکی بی نظیر می باشد.

ویدیوهای 1080p نیز از کیفیتی بسیار عالی بهره می برند. جزئیات، محدوده دینامیکی، رنگ و کنتراست در این ویدیوها نیز بسیار خوب بوده و نویز نیز به مقدار بسیار کمی مشاهده می شود.

ویدیوهای اسلوموشن:

امکان فیلم برداری با کیفیت 720px و نرخ بی نظیر 960 فریم بر ثانیه نیز در دوربین S9 وجود دارد. سونی برای اولین بار، فیلم برداری با چنین نرخی را سال گذشته رونمایی کرد در نتیجه سامسونگ نمی تواند ادعا ارایه این قابلیت برای اولین بار در دنیای گوشی های هوشمند را داشته باشد. به همین دلیل کره ای ها تلاش کرده اند تا با بهینه کردن فرآیند ثبت ویدیوهای اسلوموشن، تجربه بهتری را در اختیار کاربران خود قرار دهند.

فیلم بردرای اسلوموشن در گوشی های سونی، نیازمند لمس دکمه مربوط به شروع ضبط ویدیو در زمانی مشخص و تعیین شده بود که انجام این کار برای برخی کاربران نه چندان آشنا با عکاسی کمی سخت به نظر می رسید. پرچمدار جدید سامسونگ این عمل را به کمک الگوریتمی طراحی شده توسط مهندسان سامسونگ به طور خودکار انجام می دهد. البته یک حالت manual یا دستی نیز برای انجام این کار وجود دارد تا علاقه مندان به عکاسی حرفه ای بتوانند از آن استفاده کرده و نهایت لذت را از کار با دوربین حرفه ای S9 ببرند.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

قابلیت دیگری که در ثبت ویدیوهای اسلوموشن سامسونگ وجود دارد و بسیار جالب توجه می باشد، امکان ویرایش سریع و ساده روی ویدیوهای ضبط شده می باشد. پس از اتمام ضبط ویدیو اسلوموشن، پیش نمایشی از تمامی لحظاتی که قابل ویرایش نیز می باشد به کاربر نمایش داده می شود. حذف برخی صحنه ها، اضافه کردن صدا و کارهایی از این دست در این قسمت قابل انجام می باشد.

اما نکته جالب توجه تر، علاوه بر امکان ویرایش ویدیوهای ثبت شده، گرفتن خروجی GIF نیز از برخی قسمت های ویدیو و به انتخاب کاربر امکان پذیر می باشد.

با توجه به موارد گفته شده، روشن است که سامسونگ تلاش زیادی را صرف ارایه یک تجربه کاربری بسیار عالی از کار با ویدیوهای اسلوموشن، کرده است و به نظر می رسد که تلاش های این شرکت کره ای موفق نیز بوده است. کیفیت ویدیوهای اسلوموشن ثبت شده بسیار بالا بوده و قابلیت هایی که سامسونگ در کنار ثبت این ویدیوها در پرچمدار خود قرار داده است نیز به قدری هیجان انگیز و جذاب می باشند که توجه هر کاربری را به راحتی به سمت خود جلب می کنند.

جمع بندی:

جنگ تمام نشدنی بین پرچمدارها به معنی یک رقابت پر شور می باشد. اما متاسفانه برای ما کاربران عادی، این رقابت پر شور و تغییرات و بهینه سازی هایی که هر سال شاهد آن ها هستیم، هزینه های بالایی را نیز در پی دارد. تولید کننده های گوشی های هوشمند به جای رقابت برای ارایه امکانات و قابلیت هایی جدید با قیمت پایین تر، هر سال در تلاش می باشند تا قابلیت هایی جدید و هیجان انگیز را رونمایی کرده و با انجام تبلیغاتی وسیع روی این قابلیت ها، محصولات خود را با قیمت هایی بیشتر از قبل نیز به فروش برسانند.

و حالا گوشی Samsung Galaxy S9 نیز به لیست گوشی های گران قیمت می پیوندد.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

قدرتمند ترین و به عبارتی دیگر شایسته ترین رقیب Galaxy S9 مطمئنا گوشی iPhone X می باشد و هیچ شکی در این مورد وجود ندارد. این جنگ هیچ گاه میان اندروید و iOS نبوده است بلکه جنگی میان سامسونگ و اپل می باشد.

اپل شاید کمی دیرتر از رقبایش به جمع تولید کننده های گوشی های تمام صفحه پیوسته باشد اما این کار را به سبک اپل و به شکلی که از آن انتظار می رفت، به طریقی خاص انجام داده است. بریدگی ایجاد شده در صفحه نمایش گوشی های همراه هر چند در اولین نگاه ما را یاد گوشی iPhone X می اندازد اما باید اعتراف کرد که قابلیتی مورد استقبال واقع شده نمی باشد و اکثر کاربران تجربه خوبی از کار با صفحه نمایش iPhone X نداشته اند. هر چند رقابت میان این دو شرکت در جنبه های مختلفی انجام می پذیرد، اما در مقایسه گوشی های iPhone X و Galaxy S9، با توجه به قابلیت ها و امکانات بالای هر دو گوشی که در اکثر موارد نیز قدرت و کیفیتی برابر یا نزدیک به یکدیگر دارند، انتخاب ما کاربران از میان این دو گوشی، در نهایت به انتخاب ما از میان سیستم عامل های اندروید و iOS ختم می شود.

گوگل نیز با گوشی Pixel 2 خود سعی در حضوری قدرتمند در بازار گوشی های هوشمند و نشان دادن قدرت بالای اندروید خالص را داشته است. هر چند پرچمدار گوگل قدرت و زیبایی پرچمدار جدید سامسونگ را ندارد اما پرچمداری با قیمت پایین تر در مقایسه با S9 محسوب می شود.

در نهایت به گوشی Galaxy S8 خود سامسونگ می رسیم که اختلاف قیمت زیاد و قابل توجهی نیز با S9 دارد. در مقایسه این دو گوشی با یکدیگر می توان گفت که علی رغم وجود اختلاف قیمت قابل توجه میان این دو گوشی، به جز گشودگی f/2.4 دریچه دیافراگم لنز دوربین و همچنین قابلیت ثبت ویدیوهای اسلوموشن در گوشی S9، تفاوت محسوس و چشم گیر دیگری میان این دو گوشی مشاهده نمی شود. همچنین با توجه به عملکرد سخت افزاری بسیار قدرتمند و عالی هر دو گوشی که استفاده بی دردسر از هر دو را با خیالی آسوده برای چندین سال تضمین می کند، به نظر می رسد که اگر قابلیت های عکاسی و فیلم برداری اضافه شده به S9 یک ضرورت نباشد، خرید گوشی Galaxy S8 منطقی تر باشد.

علی رغم این که خانواده Galaxy S در حال حاضر روند رو به رشدی را که در ابتدا داشتند و هر سال قابلیت های بسیار زیاد و جدیدی را به پرچمدارهای خود اضافه می کردند، ندارد، سامسونگ توانایی بالایی را در طراحی مجدد و ایجاد تغییرات سخت افزاری و نرم افزاری در قسمت های مختلف گوشی های جدید خود دارد.

Galaxy S9 شاید از طراحی جدید و هیجان انگیزی بهره مند نباشد اما ویژگی خاص این پرچمدار جدید سامسونگ را نیز می توان عملکرد بی نظیر هر دو دوربین اصلی و سلفی آن و همچنین قابلیت بسیار جالب توجه ثبت ویدیوهای اسلوموشن دانست. ضمن این که Galaxy S9 اولین گوشی هوشمند مجهز به دوربینی با گشودگی دریچه دیافراگم متغیر به حساب می رود.

نسل نهم از خانواده Galaxy S یک گوشی بسیار قدرتمند می باشد و هیچ شک و تردیدی نیز در مورد آن وجود ندارد. طراحی، صفحه نمایش، عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری همگی در بالاترین سطح ممکن قرار دارند در حالی که دوربین به کار رفته در این گوشی به قدری از کیفیت بالایی بهره مند است که حتی توانایی جلب نظر برخی کاربران اپل را نیز به سمت خود دارد.

نقد و بررسی کامل گوشی Samsung Galaxy S9

با توجه به تمامی موارد گفته شده، در نهایت می توان گفت که Galaxy S9 علی رغم بهترین بودن در اکثر موارد، یکی از فاکتورهای اصلی پرچمدارها را که ایجاد هیجان در کاربران می باشد به دلیل رونمایی نکردن از قابلیتی خاص و جدید، با خود به همراه ندارد. علی رغم قدرت و کیفیت بسیار بالای این گوشی، S9 بیشتر به نسخه ای بروز شده و ارتقا یافته از گوشی S8 شباهت دارد. خرید گوشی Samsung Galaxy S9 به علاقه مندان به عکاسی حرفه ای یا کسانی که قصد اجرا بروزترین برنامه ها و بازی ها را در گوشی های همراه خود دارند، پیشنهاد می شود. در نهایت ما امیدواریم که پرچمدار بعدی سامسونگ، فاکتور هیجان را نیز با رونمایی از قابلیت هایی خاص و جدید در دنیای تکنولوژی با خود به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *