نقد و بررسی کامل گوشی سونی Xperia XA1

نقد و بررسی کامل گوشی سونی Xperia XA1

گوشی Xperia XA مجبوب ترین گوشی سال قبل، از گوشی های سری Xperia X سونی نبود. در حالی که گوشی های X و XZ این سری از گوشی های سونی طراحی کلاسیک و آشنا سونی را با خود به همراه داشتند، گوشی XA با طرحی متفاوت و با حاشیه بیشری در قسمت جلو گوشی رونمایی و عرضه شد. سخت افزار به کار رفته در گوشی XA به اندازه سخت افزارهای مورد استفاده در دیگر گوشی های این سری قابل توجه نبودند. برای مثال یک چیپست میان رده، دوربین میان رده و رزولوشن پایین صفحه نمایش از جمله مشخصات این گوشی می باشند که نسبت به دیگر گوشی های این سری ضعیف تر بودند.

یک سال بعد و بعد از رونمایی گوشی XA1 به نظر می رسد که بعضی از این جنبه ها عوض شده است. چیپست جدیدتری که در این گوشی به کار رفته و همچنین کیفیت ساخت بدنه بالاتر، مواردی هستند که در این گوشی به روز شده و یک گوشی بهتری نسبت به XA در اختیار کاربر قرار می دهد.

البته باید اعتراف کرد که ظاهر گوشی به مقدار قابل توجهی عوض نشده است و شباهت زیادی به همان گوشی XA دارد. رزولوشن صفحه نمایش نیز تغییر نکرده و همان رزولوشن قبلی می باشد. در واقع تغییر اساسی در XA1 در مقایسه با XA استفاده از دوربین 23MP می باشد. دوربینی که قبلا در گوشی های پرچمدار سری X و Z سونی به کار می رفت، اکنون در گوشی های میان رده این شرکت به کار می رود و در گوشی XA1 جایگزین دوربین 13MP گوشی XA شده است.

 

Xperia-XA1-overview

از جمله نکات منفی در مورد گوشی XA1 می توان به ظرفیت کم باتری، حاشیه زیاد در قسمت بالا و پایین صفحه نمایش و همچنین عدم حضور سنسور اثر انگشت در گوشی اشاره کرد.

در حالی که در حال حاضر توجه و نیاز کاربران به گوشی هایی با ظرفیت باتری بالا جلب می شود، انتظار می رفت که گوشی XA1 در قسمت باتری نسبت به باتری گوشی XA همراه با به روز رسانی هایی باشد اما این مورد صورت نگرفته و باتری XA1 نیز دارای ظرفیت پایینی می باشد.

عدم حضور سنسور اثر انگشت نیز که در حال حاضر در بسیاری از گوشی های میان رده موجود در بازار وجود دارد، دیگر نقطه ضعف و کمبود گوشی XA1 می باشد.

صفحه نمایش:

گوشی XA1 از یک صفحه نمایش 5 اینچی با کیفیت 720p بهره می برد که تراکم پیکسلی این صفحه نمایش  294ppi می باشد. هر چند کیفیت و تراکم پیکسلی این صفحه نمایش قابل توجه و هیجان انگیزی نیست، اما حداقل صفحه نمایش به میزان قابل قبول و خوبی شارپ بوده و زیر میکروسکوپ ترتیب مرسومی از نحوه قرار گرفتن رنگ های RGB و زیر پیکسل های مربوط به رنگ های اصلی کنار یکدیگر مشاهده می شود.

Xperia-XA1-screen-overview

در تست های انجام شده روی گوشی XA1 صفحه نمایش این گوشی میزان روشنایی بیشتری نسبت به ورژن قبلی خود یعنی XA و کمی کمتر از گوشی پرچمدار XZs به نمایش گذاشت.

عملکرد صفحه نمایش گوشی در فضای باز و زیر نور آفتاب نسبت به گوشی Xperia X همراه با بهینه سازی هایی همراه بوده است به نحوی که عملکرد صفحه نمایش گوشی در این زمینه هم رده و یکسان با عملکرد گوشی Nexux 5X و خیلی نزدیک به عملکرد گوشی Huawei P9 می باشد اما در مقایسه با برخی گوشی های میان رده که از پنل AMOLED در صفحه نمایش خود بهره می برند، ضعیف تر می باشد.

باتری:

گوشی XA1 از همان باتری به کار رفته در گوشی XA بهره می برد که ظرفیتی برابر با 2300mAh داشت و مطمئنا ظرفیت بسیار پایینی می باشد. به طور معمول گوشی های 5 یا 5.2 اینچی باید باتری هایی با ظرفیت حداقل 3000mAh داشته باشند. در حال حاضر گوشی هایی مثل Galaxy A5 2017, Xiaomi Mi 5, Honor 8 همگی گوشی های 5.2 اینچی می باشند که ظرفیت باتری آن ها حداقل 3000mAh می باشد.

اما نکته ای که باید به آن توجه شود این است که تنها عاملی که عمر باتری یک گوشی را بالا برده و عملکرد خوبی از باتری گوشی به نمایش می گذارد، ظرفیت باتری نمی باشد بلکه عملکرد چیپست به کار رفته در گوشی نیز عامل بسیار مهم و قابل توجهی در مورد عمر باتری می باشد. گوشی Xperia XA1 اولین گوشی می باشد که از چیپست Helio P20 ساخت شرکت Mediatek استفاده می کند.  به همین دلیل و برای دیدن عملکرد و تاثیر این چیپست در عمر باتری گوشی، باید تست هایی روی این گوشی انجام شود تا عمر واقعی باتری این گوشی مشخص شود.

باید اعتراف کرد که پیشبینی های مختلفی در مورد عمر باتری این گوشی وجود دارد. در یک طرف چیپست Helio P10 قرار دارد که عملکرد قابل توجه و خوبی در گوشی هایی که روی آن ها استفاده شده بود نداشت و گوشی هایی که از این چیپست استفاده می کردند، هر روز نیاز به شارژ شدن داشتند و در نتیجه ی این عملکرد، دیدگاه مثبت و خوبی نسبت به این چیپست وجود ندارد. اما در طرف دیگر چیپست جدید Helio P20 می باشد که بنابر ادعا Mediatek عملکرد این چیپست بهینه شده و بهبود یافته است و تقریبا 25 درصد عملکرد بهتری نسبت به چیپست قبلی دارد. اما باید اعتراف کرد که با توجه به تمام موارد گفته شده و پیشبینی های منفی که در مورد باتری این گوشی وجود داشت، تست های انجام شده روی گوشی نتایج خوبی را با خود به همراه داشت که در نتیجه می توان ادعا کرد که عملکرد باتری این گوشی با توجه به این تست ها، خوب و قابل قبول می باشد.

باتری این گوشی توانایی روشن نگه داشتن گوشی به مدت 72 ساعت را دارا می باشد که برابر با گوشی Xperia XZs می باشد. در این زمینه باید شرکت سونی را به دلیل این که تقریبا در تمام مدل های گوشی های هوشمند خود بهینه سازی هایی در عملکرد باتری به وجود آورده است تحسین کرد. اما علاوه بر شرکت سونی، شرکت Mediatek نیز بالاخره چیپست های خود را به گونه ای بهینه کرده است که عمر باتری گوشی های هوشمند مجهز به این چیپست ها نیز بالا رفته و در نتیجه این شرکت نیز لایق تحسین می باشد.

Xperia-XA1-battery-overview

گوشی XA1 از تکنولوژی شارژ سریع PumpExpress 2.0 شرکت Mediatek پشتیبانی میکند. البته شارژری که همراه با این گوشی عرضه می شود از این تکنولوژی پشتیبانی نمی کند و خروجی 5V/1.5A را فراهم می کند که قادر است در مدت 30 دقیقه شارژ گوشی را از 0 درصد به 32 درصد برساند که مقدار خوب و قابل قبولی می باشد.

رابط کاربری:

گوشی XA1 از سیستم عامل Android 7.0 Nougat بهره می برد که در مقایسه با ورژن به کار رفته در گوشی XZs که از Android 7.1.1 Nougat استفاده می کند کمی قدیمی تر می باشد. البته با توجه به تفاوت ظاهری اندکی که بین این دو ورژن وجود دارد و همچنین شخصی سازی های یک دست و معمولا بدون تغییر قابل توجهی که سونی در ورژن های مختلف سیستم عامل های به کار رفته در گوشی هایش انجام می دهد، به سختی می توان متوجه تفاوت بین این دو سیستم عامل از نظر ظاهری شد.

Xperia-XA1-first

حالت قفل هوشمند نیز امکان جالبی است که در این گوشی وجود دارد. حالت قفل هوشمند یا همان Smart Lock امکانی می باشد که به شما اجازه می دهد تا مکان ها، صداهای اشخاص، دستگاه های هوشمند دیگر، چهره ها و در نهایت تماس با بدن را انتخاب کنید تا هنگامی که موقعیت گوشی نزدیک به یکی از این تنظیمات انتخاب شده باشد، گوشی شما قفل نشود.

Xperia-XA1-second

برای گوشی XA1 تم های مختلفی هم طراحی شده است که برخی به طور رایگان قابل دانلود بوده اما برخی قابل خرید می باشند. با استفاده از این تم های جدید می توانید ظاهر منو و حتی برخی صداهای گوشی را نیز تغییر داده و شخصی سازی نمایید. امکان دیگر این می باشد که برخی از تصاویر زمینه به گونه ای می باشند که به لمس صفحه نمایش گوشی واکنش های جالبی نیز نشان می دهند.

Xperia-XA1-third

قسمت مربوط به نمایش نوتیفیکیشن ها نیز ساده می باشد که می توانید میان برهای نمایش داده شده در قسمت بالا را شخصی سازی نمایید. تغییر میزان روشنایی صفحه نمایش گوشی نیز دیگر امکانی می باشد که در این قسمت از رابط کاربری فراهم شده است.

امکان کار با دو برنامه یا همان تقسیم صفحه نمایش به چند قسمت در این گوشی نیز وجود دارد البته به شرطی که برنامه مورد نظر شما از این امکان پشتیبانی نماید. در خود گوشی امکانی وجود ندارد تا شما از اینکه یک برنامه از این امکان جدید اندروید پشتیبانی می کند یا نه با خبر شوید و تنها راه پی بردن به این موضوع اجرا برنامه مورد نظر و سپس اقدام به تقسیم صفحه نمایش می باشد. در صورتی که صفحه نمایش به دو قسمت تقسیم شود یعنی برنامه مورد نظر شما از این امکان پشتیبانی می کند و در غیر این صورت به این معنی است که برنامه از این امکان پشتیبانی نمی کند. لازم است تا به این نکته هم اشاره شود که در گوشی XA1 صفحه نمایش فقط به دو قسمت مساوی به طور 50-50 تقسیم می شود و این امکان که این دو قسمت را به اندازه های بزرگتر یا کوچکتر تبدیل کنید وجود ندارد.

Xperia-XA1-four

امکان جالب دیگر گوشی این می باشد که گوشی به طور خودکار آن برنامه هایی را که شما برای مدتی است از آن ها استفاده نمی کنید، از حافظه Cache پاک می کند تا سرعت گوشی و سرعت اجرا برنامه ها بالا باشد.

Xperia-XA1-five

عملکرد:

گوشی XA1 از چیپست Helio P20 ساخت شرکت Mediatek استفاده می کند که نسخه به روز و بهینه شده چیپست Helio P10 می باشد که در گوشی XA نیز به کار رفته بود. مانند بسیاری از گوشی های میان رده، گوشی XA1 نیز دارای پردازنده هشت هسته از نوع Cortex-A53 می باشد که این پردازنده خود متشکل از چهار هسته با فرکانس 2.3GHz و چهار هسته با فرکانس 1.6GHz می باشد. حافظه RAM به کار رفته در گوشی XA1 نسبت به رم 2GB گوشی XA به روز تر شده و مقدار 3GB می باشد که برای یک گوشی میان رده مقدار خوبی محسوب می شود.

Xperia-XA1-six

در حالت کلی می توان گفت که عملکرد سخت افزاری گوشی XA1 خوب و قابل قبول بوده و هیچ جایی برای اعتراض وجود ندارد. باید اعتراف کرد که گوشی XA1 با چیپست Helio P20 خود عملکرد و سرعت اجرایی دارد که بهتر از حداقل بیش از نیمی از گوشی های میان رده موجود در بازار می باشد و عملکرد گوشی در اجرا بازی ها و برنامه های گرافیکی نیز با توجه به صفحه نمایش 720p سونی که یک انتخاب هوشمندانه و محافظه کارانه می باشد، خوب و قابل قبول می باشد.

گوشی XA1 در مقایسه با گوشی XA که از چیپست Helio P10 استفاده می کرد، به لطف بهره مندی از چیپست به روز و بهینه شده Helio P20 نه تنها از نظر عملکرد بهتر شده است، بلکه از نظر عمر باتری نیز بهتر شده است. چیپست Helio P20 نیز علاوه بر توجه هایی که به خود جلب کرده است، توانسته است تا شرکت Mediatek را نیز به رقابت در بازار چیپست های گوشی های هوشمند برگرداند.

دوربین:

شاید بتوان گفت که قوی ترین مشخصه گوشی XA1 دوربین 23MP این گوشی می باشد. دوربین اصلی گوشی از یک سنسور IMX300 با دریچه دیافراگم f/2.0 که ساخت خود سونی می باشد بهره می برد.

Xperia-XA1-seven

قبل از اینکه سنسور دوربین IMX300 در گوشی XA1 استفاده شود، در گوشی های پرچمدار سونی مثل گوشی های سری Xperia Z5 و همچنین Xperia XZ مورد استفاده قرار می گرفت. اما حالا با معرفی سنسورهای دوربین جدیدتر توسط سونی، این سنسور دیگر در گوشی های پرچمدار این شرکت مورد استفاده قرار نگرفته و در گوشی های میان رده به کار می رود.

دوربین گوشی XA1 فاقد سنسور مادون قرمز و همچنین اتوفوکوس می باشد در حالی که گوشی های XZ و Compact X همین سنسور به کار رفته در گوشی XA1 را داشته و این دو امکان را نیز با خود به همراه داشتند. البته باید این نکته را اضافه کرد که این دو امکان، تفاوت قابل توجهی در کیفیت عکس ها ایجاد نمی کنند و نمی توان نبود این دو امکان را یک نقطه ضعف یا ایراد بزرگ برای گوشی XA1 دانست.

سسنور IMX300 به کار رفته در گوشی XA1 همان طور که اشاره شد در گوشی های پرچمدار سونی نیز به کار رفته بود اما باید اعتراف کرد که کیفیت عکس های گرفته شده توسط گوشی XA1 پایین تر از کیفیت عکس های گرفته شده توسط پرچمدارهای سونی با همین سنسور می باشد. گوشه های عکس ها کمی زیاد ملایم می باشند و عکس ها نیز بعضا مقدار زیادی شارپ می باشند. محدوده پویایی عکس ها خوب و قابل قبول بوده و جزئیات زیادی در عکس ها قابل مشاهده می باشد که البته با توجه به رزولوشن بالای دوربین گوشی امری طبیعی می باشد و نویز تصاویر نیز در روز مقدار بسیار کمی می باشد.

Xperia-XA1-eight

سونی از زمان گوشی  Xperia XZs رزولوشن عکس های پانوراما خود را به میزان زیادی بالا برده و به 4000px رسانده است. همچنین بر خلاف گوشی های قبلی سونی، حال شما این توانایی را دارید که گرفتن عکس پانوراما را در هر زمان که خواستید متوقف کنید در حالی که در گوشی های قبلی باید عکس پانوراما حتما 360 درجه گرفته می شد. در حالی که کیفیت عکس های پانوراما این گوشی مثل دیگر گوشی های جدید سونی نیست اما جزئیات به اندازه کافی زیاد، دقت رنگ ها بالا و محدوده پویایی نیز بالا می باشند. در کل می توان گفت که سونی امسال کیفیت عکس های پانوراما را در تمام گوشی های خود بالا برده و بهینه سازی های زیادی در سنسور دوربین گوشی های خود به وجود آورده است.

Xperia-XA1-nine

در قسمت جلو گوشی XA1 نیز یک سنسور 8MP به کار رفته است. عکس های ثبت شده توسط این دوربین، رنگ های زیبا و خوبی داشته و جزئیات در تصاویر نیز بالا می باشد. نکته دیگر مربوط به دوربین جلو گوشی، لنز این دوربین می باشد که میدان دید گسترده 23mm را به همراه دارد. عکس های این دوربین در نور کم کیفیت خوبی نداشته و مانند دوربین جلو گوشی، ملایمت عکس ها نیز کمی زیاد می باشد.

Xperia-XA1-ten

گوشی XA1 توانایی ثبت ویدیوهایی با کیفیت 4K یا سرعت 60 فریم بر ثانیه را ندارد اما شما می توانید ویدیوهایی را با کیفیت 1080p و در حالت HDR ثبت نمایید که می تواند نکته ی مثبتی باشد. ویدیوهای ثبت شده با کیفیت 1080 و سرعت 30 فریم بر ثانیه توسط این گوشی، با نرخ 17Mbps کدگذاری می شوند که قابل رقابت با رقبای این گوشی می باشد. صداهای استریو نیز که همراه با ویدیو ثبت می شوند با نرخ 128Kbps کدگذاری می شوند.

ویدیوهای ثبت شده با گوشی XA1 جزئیات زیادی را پوشش نداده و در عین حال مقدار زیادی ملایم بوده و نویز نیز در ویدیوها زیاد می باشد. اما دقت رنگ ها، محدوده پویایی و کنتوراست ویدیوها خوب و قابل قبول می باشد.

جمع بندی:

گوشی XA1 تمام نقاط قوت گوشی نسل قبل خود یعنی XA را به همراه داشته و در زمینه هایی که نیاز به بهبود و بهینه سازی بود مثل عمر باتری، عملکرد سخت افزار گوشی و دوربین کاملا بهتر شده و بهبود قابل توجهی داشته است. علی رغم وجود بعضی موارد که سونی می توانست عملکرد بهتری داشته باشد، در کل گوشی XA1 را می توان یکی از گوشی های میان رده بسیار خوب موجود در بازار دانست.

Xperia-XA1-eleven

عملکرد گوشی به لطف چیپست Helio P20 و در کلاسی که گوشی برای آن طراحی شده است بسیار خوب و مورد قبول می باشد. عمر باتری با توجه به استفاده از چیپست قدرتمند تر و با ظرفیتی برابر با ظرفیت باتری گوشی XA بسیار بهینه شده و بالا می باشد که پیشرفت قابل توجهی در این گوشی می باشد.

دوربین 23MP گوشی XA1 که سونی قبلا در پرچمدارهای خود استفاده می کرد امکان برجسته این گوشی می باشد. هر چند همان طور که گفته شد کیفیت عکس های این گوشی برابر با عکس های پرچمدار های سابق سونی که از این سنسور استفاده می کردند نیست، اما با این وجود کیفیت عکس ها خوب و قابل قبول می باشد.

در کل باید گفت که گوشی XA1 در تمامی مواردی که مهم و قابل توجه کاربران محسوب می شوند به عنوان یک گوشی میان رده عملکرد بسیار خوب و قابل قبولی داشته و کیفیت ساخت خود گوشی نیز بسیار خوب و بالا می باشد. با توجه به نقد و بررسی های انجام شده به نظر می رسد که سونی توانسته همه ی موارد را به درستی رعایت کرده و مجددا یک گوشی میان رده بسیار خوب روانه بازار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *