نقد و بررسی کامل گوشی سونی Xperia XZs

نقد و بررسی کامل گوشی سونی Xperia XZs

یک دوربین کاملا جدید روی گوشی Xperia XZs سونی، کسانی که می خواهند یک پرچمدار کاملا جدید از نظر دوربین را در اختیار داشته باشند، یک نگاه اجمالی روی Xperia XZs را از دست ندهند. آیا سونی می تواند از فرصت پیش آمده در بازار گوشی های هوشمند که دامنه توجهات انسان را کاهش داده است به نفع خود استفاده کند و از رقیبانش پیشی بگیرد یا همان کاری را که رقبایش انجام می دهند را انجام می دهد؟

به نظر می رسد که نقد و بررسی گوشی Xperia XZs بدون اینکه از پرچمدار قبلی سونی یعنی XZ سخنی به میان آوریم، ممکن نخواهد بود. طبیعتا این دو گوشی سونی، گوشی های یکسانی نیستند. هر دو پرچمدار سونی دارای ظاهر یکسان، چیپست و صفحه نمایش یکسان و حتی اسپیکرهای استریو و باتری یکسان می باشند.

پس چگونه در انتها گوشی Xperia XZs یک گوشی کاملا متفاوت می باشد؟

در مورد ارتقا حافظه RAM گوشی به موقع صحبت خواهیم کرد. اما چیزی که باعث ایجاد تمایز نه تنها بین Xperia XZs و پرچمدار قبلی سونی XZ می شود بلکه Xperia XZs را نسبت به همه ی پرچمدارهای موجود در بازار متمایز می کند، دوربین Motion Eye به کار رفته در این گوشی می باشد.

 

Xperia-XZs-overview

 

Xperia XZs از جدیدترین سنسور عکاسی سه لایه و 19MP سونی استفاده می کند که البته یک لایه مموری اضافی نیز دارد که دیتا عکس ها را برای بالا بردن سرعت پردازش ذخیره می کند و همچنین می تواند فیلم هایی با سرعت فوق العاده 960 فریم بر ثانیه ثبت کند.

دوربین Motion Eye سونی اولین نوع از این دوربین ها می باشد که می تواند انقلابی را در عکاسی با موبایل رقم بزند مخصوصا وقتی که این دوربین از حالت های high-action و slow-motion استفاده می کند و می تواند یک تجربه کاملا جدید را در اختیار کاربران بگذارد. در ادامه بیشتر در این مورد نیز بحث خواهد شد.

سونی اولین شرکتی می باشد که بحث ضد آب بودن گوشی ها را مطرح کرد و گوشی های ضد آب را روانه بازار نمود. از همان زمان تا به امروز سونی به این کار خود ادامه داده و گوشی Xperia XZs نیز ضد آب می باشد.

علی رغم وجود یک دوربین کاملا جدید، سخت افزار به کار رفته در این گوشی کمی قدیمی می باشد. Snapdragon 820 یک چیپست خوب و قدرتمند می باشد اما با این وجود چیپستی است که انتخاب پرچمدارهای سال گذشته بوده است و نه امسال.

Xperia-XZs-look

به هر حال سونی به طور واضح نظر خود را در این مورد بیان کرده است. اگر امکانات بیشتری می خواهید، مدل های Premium را انتخاب کنید و گوشی هایی که تنها گوشی های هوشمند مجهز به صفحه نمایش با کیفیت 4K می باشند.

طراحی :

Xperia XZs از همان شاسی XZ استفاده می کند در نتیجه ابعاد گوشی هیچ تغییری ندارد و همان ابعاد 8.1 × 72 × 146 میلی‌متر می باشد و دوربین جدید هیچ مقداری به وزن 161 گرمی XZ اضافه نکرده است و وزن این گوشی نیز همان 161 گرم می باشد.

سونی از نظر طراحی هیچ چیزی را در مقایسه با Xperia XZ عوض نکرده است و تنها رنگ  Xperia XZs راکمی متمایل به سبز کرده است.

Xperia-XZs

در واقع سونی به طور پیوسته و هر سال در تلاش بوده است که طراحی پرچمدارهای خود را بهتر کرده و کارایی آن ها را بالاتر ببرد به جای اینکه مثل دیگر رقبای خود مانند LG، Sumsung و Apple هر سال یک چیز جدید را امتحان کند. در حالی که رقبای سونی لبه گوشی های خود را کمی خمیده کردند، سونی همچنان به ظاهر گوشی های اول خود پایبند بوده و به مانند اولین گوشی های سری Z، لبه پرچمدار جدید خود را همچنان تیز طراحی کرده است. شاسی به کار رفته در Xperia XZs همان شاسی مجبوب و راحت به کار رفته در Xperia XZ می باشد.

Xperia XZs تمام چیزهایی را که XZ داشت با خود به همراه دارد. محافظ Gorilla Glass،  فریم پلی کربنات و دوربین پشت گوشی که به طور ماهرانه ای گرد طراحی شده است و جنس قاب پشت گوشی که از آلیاژ ALKALEIDO می باشد.

Xperia-XZs-camera

سونی اندازه گوشی را بسیار عالی انتخاب کرده است و در دست داشتن Xperia XZs احساس بسیار خوبی را به کاربر منتقل می کند. وزن متعادل گوشی، خوش دستی گوشی و طراحی بسیار زیبا و خوش استیل گوشی به همراه قابی از جنس ALKALEIDO که هنگام در دست گرفتن و لمس آن احساس بسیار خوشایندی را ایجاد می کند همه طراحی زیبای این گوشی را یادآوری می کنند.

 

صفحه نمایش :

هر چند سونی در بعضی از مدل های Premium خود از صفحه نمایش 4K استفاده می کند، اما صفحه نمایش به کار رفته در Xperia XZs از نوع IPS LCD و با رزولوشن 1080 می باشد که البته باید قبول کرد که برای یک صفحه نمایش 5.2 اینچی، این صفحه نمایش سونی با رزولوشن 1080 برای ارایه کیفیت بسیار عالی و مورد نظر کاربر کاملا کافی می باشد.

Xperia-XZs-screen-overview

 

Xperia XZs در صفحه نمایش خود از تکنولوژی X-Reality استفاده می کند و کنتراست صفحه نمایش به میزان قابل توجهی بهینه شده است. میزان حداکثر روشنایی صفحه نمایش در حالت دستی 524nits می باشد که البته در حالت خودکار نیز میزان حداکثر روشنایی همین اندازه می باشد و همچنین هنگام شب و یا در زمان هایی که نور کافی نیست، میزان روشنایی صفحه نمایش به 4.9nits می رسد که مقدار مناسبی بوده و از اذیت شدن چشم ها جلوگیری می کند. کیفیت صفحه نمایش این گوشی زیر نور آفتاب نیز خوب می باشد و در واقع صفحه نمایش LCD این گوشی بقدری کیفیت بالایی دارد که می توان کیفیت آن را نزدیک به کیفیت صفحه نمایش های AMOLED دانست. صفحه نمایش Xperia XZs را می توان از نظر کیفیت نمایش تقریبا هم رده با Xperia XZ و همچنین iPhone 6s دانست هر چند کیفیت iPhone 7 از نظر صفحه نمایش بهتر از این گوشی می باشد.

 

باتری:

گوشی Xperia XZs از یک باتری 2900mAh استفاده می کند که ظرفیتی برابر با ظرفیت باتری گوشی های  Xperia XZ و Xperia Z5 دارد و همچنین به اندازه 200mAh از ظرفیت باتری Xperia x بیشتر می باشد.

در تست های انجام شده روی باتری Xperia XZs، باتری این گوشی در تماس های صوتی عملکرد بسیار خوبی را دارد اما در وب گردی با کمک وای فای، این باتری توانایی 8 ساعت کار کردن را دارد که مقدار قابل توجهی نمی باشد. هنگام تماشای فیلم و ویدیو در این گوشی، عملکرد باتری بسیار خوب بوده و توان 9 ساعت روشن نگه داشتن گوشی را دارد.

 

Xperia-XZs-battery-overview

گوشی Xperia XZs همانند گوشی Xperia XZ این شرکت، از تکنولوژی Qnovo برای شارژ گوشی های خود استفاده می کند که با بررسی برخی فرآیندهای در حال اجرا روی گوشی، عمل شارژ را بهینه کرده و کمترین آسیب را به گوشی و باتری رسانده و در نتیجه عمر مفید باتری را نیز افزایش می دهد.

این گوشی همچنین توانایی پشتیبانی از Qualcomm QuickCharge 3.0 را نیز دارد و طبق تست های انجام شده توانایی شارژ باتری را تا %40 در فقط 30 دقیقه دارد که البته طبق استانداردهای شارژ سریع، مقدار خوبی نمی باشد و گوشی هایی در بازار هستند که در مدت 30 دقیقه گوشی هوشمند شما را مقدار بیشتری از %40 شارژ می نمایند. لازم به ذکر است که برای اینکه از قابلیت شارژ سریع این گوشی استفاده کنید، باید از شارژر مخصوصی استفاده نمایید که به نظر می رسد این شارژر به صورت جداگانه و نه همراه با خود گوشی عرضه خواهد شد.

 

سیستم عامل و نرم افزار:

Xperia XZs به مانند اکثر گوشی های هوشمند و جدید بازار از سیستم عامل Android 7.1.1 Nougat استفاده می کند. سونی سعی کرده است تا رابط کاربری خود را بسیار شبیه به اندروید خالص کند و در نتیجه شخصی سازی های زیادی روی رابط کاربری اعمال نکرده است.

Xperia-XZs

البته محل سنسور اثر انگشتی که در گوشی های سری Z5 هم به کار رفته بودند در این گوشی عوض شده است. سونی سنسور اثر انگشت خود را به لبه راست گوشی و در دکمه پاور قرار داده است که تجربه جدید و خوبی می باشد و با توجه به سرعت و دقت بالای سنسور، به نظر می رسد که این اقدام مورد توجه کاربران نیز خواهد بود.

 

سخت افزار:

Xperia XZs از یک چیپست Snapdragon 820  که در گوشی Xperia XZ نیز به کار رفته بود استفاده می کند و حافظه RAM گوشی نیز ارتقا یافته و به 4GB رسیده است. با ارتقا RAM گوشی و سازگاری بیشتر و بهتر بین سخت افزارهای این گوشی، Xperia XZs توانایی رقابت با دیگر گوشی های موجود در بازار را پیدا کرده است.

در حال حاضر چیپست های قدرتمند Snapdragon 821 و Snapdragon 835 نیز در بازار وجود دارند اما با این حال هنوز هم Snapdragon 820 یک چیپست قدرتمند که در گوشی های پرچم دار از آن استفاده می شود به شمار می رود.

به هر حال چیپست به کار رفته در Xperia XZs دارای یک پردازنده چهار هسته که شامل دو هسته با کلاک 2.15GHz و دو هسته با کلاک 1.6GHz می باشد و در کنار آن ها یک پردازنده گرافیکی Adreno 530 و همچنین 4GB حافظه RAM قرار دارد.

 

دوربین:

سونی در دوربین 23MP خود که مدتی بود از آن استفاده می کرد تغییرات زیادی به وجود آورده است و یک دوربین 19MP کاملا جدید و همراه با نوآوری های زیاد را جایگزین دوربین قبلی خود کرده و آن را Motion eye نام گذاری کرده است. نوآوری های زیادی در مورد این دوربین جدید سونی وجود دارد. برای مثال به جای طراحی دو لایه معمولی که در دوربین های قبلی وجود داشت، سونی بین سنسور دوربین و مدار کنترلی آن یک لایه جدید را اضافه کرده که با کمک RAM گوشی کار می کند و این امکان را به دوربین می دهد تا به جای اینکه بعد از ثبت تصاویر و ویدیو ها منتظر چیپست باشد تا آن ها را به حافظه RAM انتقال دهد، خود دوربین به طور موقت تصاویر و ویدیو ها را در لایه جدید خود ذخیره کند که این کار تاثیر مثبت بیشتری در جهت تسریع بخشیدن به عمل ذخیره تصاویر دارد.

Xperia-XZs-camera

برای مثال با اضافه شدن این امکان، سنسور دوربین، تصاویر ثبت شده با دوربین 19MP گوشی را 5 مرتبه سریع تر پردازش می کند و همچنین از دوران بی جهت و تند شاتر هنگام ثبت ویدیو جلوگیری می کند. همچنین این دوربین توانایی ثبت ویدیوهای HD با سرعت 960 فریم بر ثانیه را نیز دارد که با توجه به اینکه گوشی های دیگر در بهترین حالت خود توانایی ثبت تصاویر با سرعت 240 فریم بر ثانیه را دارند، یک امکان فوق العاده برای این گوشی محسوب می شود.

اما یکی از امکاناتی که در مورد سنسور دوربین عوض نشده است، دریچه دیافراگم می باشد که هنوز هم مقدار آن f/2.0 می باشد و می توان گفت با وجود اینکه بهترین گزینه حاضر در بازار نمی باشد اما به اندازه کافی خوب و مورد قبول می باشد.

بافر جدید به کار رفته در RAM امکان استفاده از قابلیت جدیدی را فراهم کرده است که سونی آن را ثبت قابل پیش بینی تصاویر نام گذاری کرده است. به این ترتیب که سنسور دوربین تحرکات سریع و ناگهانی را تشخیص داده و هنگام رخ دادن چنین تحرکاتی چندین تصویر را به طور خودکار و بدون فشردن شاتر ثبت می کند تا اگر شما لحظه ی خاصی را از دست داده باشید، بتوانید از بین تصاویری که خود دوربین برای شما ثبت کرده است یکی را انتخاب و ذخیره نمایید. در این حالت در گالری گوشی شما بعضی از تصاویر بک آیکون سفید رنگ تشکیل شده از چهار مربع را در گوشه خود خواهند داشت که به همراه داشتن این آیکون به معنی وجود داشتن چندین عکس مشابه که دوربین به طور خودکار ثبت کرده است می باشد.

Xperia-XZs-new-feature

البته باید اضافه کرد که این امکان هنوز به طور کامل کار نمی کند. در بعضی تصاویر به طور خودکار تصاویر بیشتری ذخیره کرده و در بعضی تصاویر اصلا تصویر اضافه ای ذخیره نمی کند و گاها فقط یک یا دو تصویر اضافه ذخیره می کند. اما این قابلیت یک قابلیت جدید می باشد و طبیعتا برای شروع نمی توان ایرادات بسیاری از آن گرفت و در حال حاضر امکان جدید و قابل قبولی محسوب می شود.

کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین Xperia XZs بسیار خوب و تقریبا هم رده با دوربین های 23MP قبلی همین شرکت می باشد. هنگام تصویر برداری اگر نور و روشنایی مناسبی وجود داشته باشد، حتی جزئیات بسیار ریز و کوچک نیز ثبت شده و قابل مشاهده می باشند.

 

Xperia-XZs-camera-samples

اما دوربین جلو به کار رفته در Xperia XZs همان دوربین 13MP به کار رفته در Xperia XZ می باشد. عکس های ثبت شده با دوربین سلفی کمی دارای نویز تصویر می باشند اما از نظر جزئیات، مانند دوربین اصلی گوشی جزئیات زیادی را ثبت می کنند.

Xperia-XZs-front-camera-samples

در کل در مورد هر دو دوربین اصلی و دوربین سلفی Xperia XZs یک مورد وجود دارد و آن این است که اگر در محیط تاریک یا محیطی با روشنایی کم عکس برداری نمایید، کیفیت عکس در هر دو دوربین کمی پایین می آید.

Xperia XZs امکان فیلم برداری با کیفیت 4K را فراهم آورده است که مجهز به سیستم لرزشگیر دست نیز می باشد.  البته امکان ثبت ویدیو هایی با کیفیت 1080 و سرعت های 30 و 60 فریم بر ثانیه و همچنین ثبت ویدیو با کیفیت 720 و سرعت 120 فریم بر ثانیه و از همه مهم تر امکان جدید این دوربین که قابلیت ثبت ویدیو با کیفیت 720 و سرعت 960 فریم بر ثانیه می باشد نیز در این گوشی وجود دارد که یک امکان بسیار هیجان انگیز برای کاربران می باشد.

 

سخن پایانی :

Xperia XZs یک پرجمدار موقتی می باشد که نمی توان آن را بهترین پرچمدار حال حاضر عنوان کرد و قطعا نسخه های بهتری را سونی با عنوان پرجمدار در آینده نزدیک وارد بازار خواهد کرد. سونی از زمان رونمایی از گوشی های سری  Z خود، در معرفی پرچمدارهای جدیدتر بسیار حساس بوده است و همواره بهبود کیفیت گوشی های جدید و افزودن امکانات جدید به آن ها را در اولویت قرار داده است.  در حالی که سایر تولید کنندگان در تلاشند تا هر سال کاربران خود را با اضافه کردن امکانات جالب شگفت زده کنند، سونی با روند ثابتی که داشته است همه ساله کیفیت و کارآیی و امکانات گوشی های خود را بالا برده و به یک برند قابل اعتماد تبدیل شده است که به کاربر این اطمینان را می دهد که گوشی های جدید، کارآیی ها و کیفیت بهتری را نسبت به گوشی های نسل قبل خود به همراه خواهند داشت.

در حالت کلی می توان Xperia XZs را یک ورژن اندکی بهبود یافته نسبت به Xperia XZ دانست که در موارد بسیاری شبیه به همدیگر هستند و اگر شما یکی از کاربران Xperia XZ می باشید، عوض کردن گوشی و ارتقا آن به Xperia XZs مگر در حالتی که به حالت فیلم برداری با سرعت 960 فریم بر ثانیه نیاز داشته باشید پیشنهاد نمی شود.

Xperia-XZs

طراحی بسیار زیبا، کیفیت صفحه نمایش فوق العاده، عمر باتری خوب،کیفیت صدا عالی، اسپیکرهای استریو، دوربین اصلی 19MP با قابلیت ثبت جزئیات، همچنین فیلم برداری با کیفیت 4K و فیلم برداری با سرعت 960 فریم بر ثانیه به همراه دوربین جلو مناسب و با کیفیت قابل قبول 13MP همگی از امکانات مثبت این گوشی سونی می باشند که این گوشی را فعلا به پرچمدار موقت سونی تبدیل کرده است. اگر شما از طرفداران سونی می باشید و فیلم برداری با سرعت 960 فریم بر ثانیه برای شما اهمیت آنچنانی ندارد، می توانید با صرف هزینه کمتر گوشی Xperia XZ را که مشخصات بسیار شبیه به Xperia XZs دارد تهیه نمایید و یا می توانید کمی صبر کنید و منتظر رونمایی از Xperia XZ Premium باشید که نه تنها از دوربین جدید به کار رفته در Xperia XZs استفاده خواهد کرد، بلکه استفاده از صفحه نمایش با کیفیت 4K و همچنین استفاده از چیپست Snapdragon 835 از مزیت های این پرچمدار واقعی سونی خواهند بود.

به هر حال به نظر می رسد که سونی از ارتقا گوشی های سری Z خود و ارایه گوشی هایی به همان سبک را کنار گذاشته است و به دنبال ارایه تکنولوژی های جدیدتر و نوآوری می باشد که ارایه دوربین Motion Eye به کار رفته در Xperia XZs دلیلی بر این ادعا می باشد. سونی با معرفی این دوربین حتما به دنبال اضافه کردن امکانات خاص و جدیدتر به دوربین گوشی های جدید خود خواهد بود. اما برای اطلاع از برنامه های سونی برای این دوربین جدید، باید حداقل تا رو نمایی Xperia XZ Premium صبر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *