نقد و بررسی کامل گوشی Honor 7X

نقد و بررسی کامل و تخصصی گوشی Honor 7X

گوشی های Honor همواره به گوشی هایی قدرتمند که قیمت بسیار مناسی نیز داشته اند مشهور بوده و می باشند. در سال های اخیر، سری Honor برند هواوی با تکیه بر قدرت سخت افزاری بالا توانسته است که هر سال گوشی های بسیار بهتری را روانه بازار نماید. Honor را می توان برندی دانست که تلاش دارد تا بهترین و قدرتمند ترین گوشی های همراه را با بهترین قیمت ممکن روانه بازار نماید. رسیدن به این هدف کار آسانی نمی باشد اما در نهایت به نظر می رسد که Honor با ساخت گوشی هایی مانند Honor 7X قادر به انجام این کار می باشد.

با یک نگاه به مشخصات سخت افزاری و نرم افزاری گوشی Honor 7X می توان به وجود برخی کمبوهای کوچک در این گوشی پی برد اما با در نظر گرفتن قیمت بسیار مناسب این گوشی، بدون شک Honor 7X را می توان یک گوشی فوق العاده نامید.

البته باید قبول کرد که هیچ گوشی همراهی بدون عیب و ایراد نمی باشد. مطمئنا ما کاربران دوست داشتیم که Honor 7X به درگاه USB Type-C مجهز شده باشد. حضور NFC می توانست انجام پرداخت های مالی را به ساده ترین شکل برای کاربران ممکن کند. با این وجود به نظر می رسد که برند کمتر شناخته شده Honor در مقایسه با دیگر برندها، توانسته است تا گوشی همراه بسیار خوب و قدرتمندی را که بر سخت افزار و نرم افزار قدرتمند هواوی تکیه دارد با قیمت بسیار مناسبی تولید و روانه بازار نماید که قادر به جلب نظر هر کاربری می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Honor 7X

 

طراحی:

Honor 7X به بدنه ای فلزی که البته قسمت جلو آن شیشه ای می باشد مجهز شده است. هر چند این مدل از بدنه و طراحی به مقدار زیادی در گوشی های همراه استفاده شده است و با آن آشنا می باشیم، اما باز هم Honor موفق شده است تا گوشی Honor 7X را به زیباترین شکل ممکن طراحی نماید و از این طریق نظر هر کاربری را به سمت گوشی جلب نماید.

نقد و بررسی کامل گوشی Honor 7X

کیفیت ساخت گوشی بسیار بالا بوده و در دست نگه داشتن آن نیز حس بسیار خوبی به کاربر منتقل می کند. گوشی های قبلی Honor گوشی هایی بسیار محکم و مقاوم بودند اما به نظر می رسد که گوشی Honor 7X یکی از محکم ترین و مقاوم ترین گوشی های موجود در بازار در محدوده قیمتی خود می باشد.

البته به کار گرفتن بدنه ای فلزی علی رغم مقاومت بالایی که برای Honor 7X به ارمغان می آورد، امکان شارژ بی سیم را از این گوشی گرفته و همچنین منجر به اجباری شدن حضور خطوط آنتن در بدنه گوشی می شود.

نقد و بررسی کامل گوشی Honor 7X

در قسمت جلو گوشی، صفحه نمایش 5.9 اینچ گوشی با نسبت ابعادی 18:9 خودنمایی می کند. رزولوشن FullHD که Honor برای گوشی Honor 7X خود نیز در نظر گرفته است یکی از نکات بسیار مثبت این گوشی می باشد. لبه های بالا، پایین، راست و چپ گوشی نیز به اندازه ای ظریف طراحی شده اند که گوشی Honor 7X را از نظر طراحی بسیار شبیه به گوشی های تمام صفحه با کمترین حاشیه می کند.

قسمت بالا صفحه نمایش گوشی شامل دوربین سلفی، اسپیکر و چراغ LED مخصوص نوتیفیکیشن ها بوده و قسمت پایین آن فقط میزبان لوگو Honor می باشد که زیبایی خاصی نیز به گوشی بخشیده است.

نقد و بررسی کامل گوشی Honor 7X

لبه چپ گوشی شامل یک سینی می باشد که دو تراشه دارد. یک تراشه مخصوص سیم کارت و یک تراشه مخصوص سیم کارت دوم یا کارت حافظه جانبی. لبه راست گوشی نیز شامل دکمه ولوم در قسمت بالا و دکمه پاور در زیر آن می شود.

نقد و بررسی کامل گوشی Honor 7X

لبه بالا گوشی را می توان کاملا خالی دانست. در قسمت چپ این لبه فقط یک میکروفون حذف کننده نویز و صداهای مزاحم محیط در نظر گرفته شده است. اما لبه پایین گوشی کمی شلوغ تر بوده و میزبان یک درگاه micro USB، یک اسپیکر و جک 3.5 میلی متری صوتی می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Honor 7X

در قسمت پشت گوشی نیز علاوه بر دوربین های اصلی گوشی، یک سنسور اثر انگشت دقیق و سریع به کار رفته است. سنسوری که به نظر می رسد در جای مناسبی قرار گرفته و دسترسی به آن به راحتی امکان پذیر می باشد. سنسور اثر انگشت Honor 7X مانند دیگر گوشی های Honor همیشه آماده به کار بوده و هنگامی که گوشی در حالت Standby باشد نیز با لمس کردن آن قفل گوشی باز می شود.

صفحه نمایش:

گوشی Honor 7X به یک صفحه نمایش 5.9 اینچ مجهز شده است. صفحه نمایشی از نوع LCD با نسبت ابعادی 18:9 که شباهت زیادی به صفحه نمایش گوشی Mate 10 Lite دارد. صفحه نمایش گوشی را می توان بسیار با کیفیت توصیف کرد. رزولوشن صفحه نمایش این گوشی برابر با 2160 × 1080 پیکسل می باشد. امری که همان طور که به آن اشاره نیز شد نکته ای بسیار مثبت برای این گوشی به حساب می رود. رزولوشن و اندازه صفحه نمایش گوشی در کنار یکدیگر، تراکم پیکسلی 407 پیکسل بر اینچ را برای صفحه نمایش Honor 7X به ارمغان می آورند. در نتیجه کیفیت صفحه نمایش این گوشی را می توان بسیار خوب و عالی توصیف کرد.

نقد و بررسی کامل گوشی Honor 7X

با بررسی مشخصات مربوط به صفحه نمایش گوشی می توان ادعا کرد که احتمالا پنل IPS LCD به کار رفته در این گوشی، همان پنل به کار رفته در گوشی Mate 10 Lite می باشد و اگر هم چنین نباشد، پنل های به کار رفته در دو گوشی بسیار شبیه به یکدیگر هستند. صفحه نمایش Honor 7X حداکثر روشنایی 458nits را با خود به همراه دارد که برای دیدن محتویات صفحه نمایش در هر شرایطی از جمله زیر نور مستقیم آفتاب، بسیار عالی و خوانا می باشد.

 

باتری:

Honor 7X باتری خود را نیز از گوشی Mate 10 Lite قرض گرفته است. ظرفیت باتری به کار رفته در این گوشی برابر با 3340mAh می باشد که کاملا مشابه باتری گوشی Mate 10 Lite است. از آن جایی که صفحه نمایش و چیپست های به کار رفته در هر دو گوشی کاملا مشابه و یکسان می باشند و تفاوت های بسیار کمی نیز در قسمت نرم افزاری دو گوشی وجود دارد، شباهت بسیار زیاد عملکرد باتری دو گوشی جای هیچ تعجبی ندارد.

نقد و بررسی کامل گوشی Honor 7X

77 ساعت روشن نگه داشتن گوشی در حالت Standby مقدار بسیار خوبی بوده و بالاتر از میانگین مطلوب نیز می باشد. عملکرد باتری گوشی در حالت های تماس صوتی و همچنین وب گردی نیز قابل قبول بوده اما در حالت پخش ویدیو علی رغم عملکرد خوبی که باتری گوشی دارد، انتظار عملکرد بهتری از Honor می رفت.

اما نکته منفی قابل توجه مربوط به باتری گوشی، عملکرد کمی ضعیف آن هنگام پخش ویدیو نمی باشد. عدم پشتیبانی از فناوری شارژ سریع است که نکته منفی بزرگ و قابل توجه مربوط به باتری این گوشی به حساب می رود. شارژر ارایه شده همراه با خود گوشی قادر است تا شارژ باتری را در مدت یک ساعت و سی دقیقه از %0 به %35 برساند. شارژ شدن باتری گوشی به طور کامل نیز دو ساعت و سی دقیقه زمان خواهد برد. با این وجود باز هم با توجه به قیمتی که برای Honor 7X در نظر گرفته شده است، عدم پشتیبانی از فناوری شارژ سریع، در حالت کلی نمی تواند به کمبود بزرگی برای این گوشی تبدیل شود.

 

نرم افزار:

کنار هم قرار گرفتن سیستم عامل اندروید 7 نوقات و رابط کاربری EMUI 5.1 ترکیبی می باشد که ما بارها در گوشی های هواوی و Honor شاهد آن بوده ایم. با توجه به این موضوع، چیز جدید و خاصی در این رابطه وجود ندارد. البته این موضوع به هیچ وجه نمی تواند نکته منفی برای این گوشی محسوب شود چرا که عملکرد این سیستم عامل و رابط کاربری در کنار یکدیگر بسیار خوب و روان بوده و رابط کاربری Emotion نیز روز به روز پیشرفت کرده و بهتر می شود. بهینه سازی های انجام شده در این رابط کاربری مانند مدیریت بهتر حافظه RAM، بهبود تشخیص لمس انجام شده روی صفحه نمایش و بالا بردن دقت آن از جمله تغییرات اساسی می باشند که در این رابط کاربری ایجاد شده اند.

برای صفحه نمایش اصلی گوشی، کاربر می تواند یکی از دو حالت با App drawer یا بدون App drawer را انتخاب کند. کاری که به راحتی نیز قابل انجام می باشد. علاوه بر این کاربر امکان شخصی سازی لانچر گوشی را نیز دارد. شخصی سازی نوار ناوبری گوشی دیگر امکانی می باشد که در این قسمت باید به وجود آن اشاره کرد. علاوه بر این قابلیت ها، امکان دانلود و استفاده از تم های مختلف نیز از فروشگاه هواوی برای کاربر وجود دارد.

نقد و بررسی کامل گوشی Honor 7X

یکی از ویژگی های نرم افزاری که البته حضور آن در گوشی های میان رده اجباری نمی باشد و نبود آن نیز جای هیچ نقد و انتقادی ندارد، امکان تقسیم صفحه نمایش به دو قسمت و اجرا همزمان دو برنامه می باشد. امری که گوشی Honor 7X از آن پشتیبانی می کند. البته برای این کار، برنامه هایی که کاربر قصد اجرا آن ها در این حالت را دارد نیز باید از این امکان پشتیبانی نمایند.

EMUI چند قابلیت قابل توجه دیگر نیز دارد. نمایش نوتیفیکیشن ها به شکلی بسیار زیبا و کاربردی، مدیریت مصرف باتری، امکان تنظیم چندین Gesture روی سنسور اثر انگشت یا صفحه نمایش گوشی، کنترلر شناوری که امکان دسترسی آسان و سریع به میانبر های ناوبری را فراهم می کند و در نهایت امکان نصب دو نسخه از برخی برنامه ها از ویژگی های قابل توجه دیگر این رابط کاربری محسوب می شوند.

نقد و بررسی کامل گوشی Honor 7X

سخت افزار:

چیپستی که گوشی Honor 7X به آن مجهز شده است، چیپست HiSilicon Kirin 659 می باشد. Kirin 659 مجهز به پردازنده ای با هشت هسته نیز می باشد. تمامی هسته های این پردازنده از نوع Cortex-A53 می باشند اما کلاک آن ها با یکدیگر متفاوت می باشد. کلاک چهار هسته از این پردازنده برابر با 2.36GHz و کلاک چهار هسته دیگر آن نیز برابر با 1.7GHz می باشد. پردازنده گرافیکی به کار رفته در این چیپست نیز پردازنده Mali-T830 MP2 می باشد.

اما در قسمت مموری این گوشی، سه نسخه متفاوت از Honor 7X در اختیار کاربر می باشد. نسخه اول و در واقع قدرتمندترین نسخه از این گوشی مجهز به حافظه رم 4GB بوده و حافظه داخلی اش نیز برابر با 64GB می باشد. نسخه دوم گوشی نیز ضمن بهره مندی از همان حافظه رم 4GB از حافظه داخلی 32GB بهره می برد در حالی که نسخه سوم مجهز به حافظه رم 3GB و حافظه داخلی 32GB می شود. در هر سه نسخه گوشی، افزایش حافظه به کمک کارت های حافظه جانبی و تا 256GB دیگر نیز امکان پذیر می باشد.

با در کنار هم قرار دادن چیپست قدرتمند به کار رفته در این گوشی و هر یک از حافظه های رم 3GB یا 4GB گوشی Honor 7X، قدرت پردازشی این گوشی را می توان بسیار خوب و قابل قبول در کلاس گوشی های میان رده ارزیابی کرد به طوری که این گوشی به راحتی قادر به اجرا انواع برنامه ها و بازی های نسبتا سنگین نیز می باشد.

 

دوربین:

بر خلاف گوشی Mate 10 Lite که عنوان ها و شعارهای تبلیغاتی زیادی را در کنار نام خود یدک می کشید، مانند “اولین گوشی دنیا با چهار دوربین” که مربوط به دوگانه بودن دوربین های اصلی و سلفی گوشی می باشد، گوشی Honor 7X عنوان خاصی را با خود به همراه ندارد. دلیل این اتفاق نیز دوگانه نبودن دوربین سلفی گوشی Honor 7X می باشد. به جز این تفاوت هیچ تفاوت دیگری میان دوربین های دو گوشی وجود ندارد و سنسورهای هر سه دوربین گوشی Honor 7X، کاملا مشابه سنسورهای دوربین گوشی Mate 10 Lite می باشند.

نقد و بررسی کامل گوشی Honor 7X

دوربین اصلی دوگانه گوشی Honor 7X از یک دوربین 16MP که پشت لنزی با دریچه دیافراگم f/2.2 قرار گرفته است و یک دوربین 2MP تشکیل شده است. دوربین 16MP که مجهز به اتوفوکوس تشخیص فاز نیز می باشد در ترکیب با دوربین 2MP که به منظور ثبت اطلاعات و جزئیات عمیق در نظر گرفته شده است، یک دوربین دوگانه بسیار قدرتمند را تشکیل می دهند که کیفیت تصاویر بسیار بالایی را برای کاربر به ارمغان می آورد. هر چند کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین Honor 7X بسیار خوب و عالی می باشد اما یکسان بودن مگاپیکسل دوربین های اصلی این گوشی با مگاپیکسل دوربین های اصلی گوشی های Huawei P10، Mate10 و Mate 10 Pro نباید شما را گمراه کند. به عبارت دیگر، علی رغم مشابه بودن مگاپیکسل دوربین های اصلی این چهار گوشی، کیفیت تصاویر ثبت شده با سه گوشی پرچمدار هواوی به مراتب بالاتر از Honor 7X می باشد و دلیل این امر نیز مواردی مانند تفاوت در تنظیمات لنز و غیره می باشد. با این وجود کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین Honor 7X را می توان بسیار خوب و قابل قبول در کلاس گوشی های میان رده توصیف کرد.

رابط کاربری دوربین:

رابط کاربری برنامه دوربین گوشی Honor 7X کاملا مشابه رابط کاربری برنامه دوربین گوشی های P10 و گوشی های سری Mate 10 می باشد. گزینه های مربوط به تنظیمات دوربین در یک منو که مخفی شده است قرار گرفته اند و کاربر می تواند با کشیدن انگشت خود به سمت چپ یا راست در برنامه دوربین، به این منو دسترسی داشته باشد. منو اصلی شامل حالت های مختلف تصویر برداری مانند HDR، Panorama، Pro و حالت های دیگر نیز می شود. همچنین یک منو مخصوص تنظیمات پشرفته نیز در دوربین گوشی وجود دارد که با کشیدن انگشت از قسمت بالای برنامه دوربین به سمت پایین ظاهر می شود.

نقد و بررسی کامل گوشی Honor 7X

علاوه بر این تنظیمات گفته شده، Honor 7X برای نشان دادن قابلیت های دوربین دوگانه خود تاگل ها و میان برهایی را در نظر گرفته است. یک میان بر برای تنظیم دستی اندازه دریچه دیافراگم در قسمت اصلی برنامه دوربین در نظر گرفته شده است. در کنار این میان بر، یک تاگل برای روشن یا خاموش کردن حالت پرتره که هر دو دوربین را درگیر می کند نیز به کار رفته است. و در نهایت یک میان بر برای فعال یا غیر فعال کردن فیلتر زیبایی و همچنین تنظیم شدت این فیلتر در اولین صفحه از رابط کاربری برنامه دوربین به کار رفته است.

نقد و بررسی کامل گوشی Honor 7X

 

کیفیت تصاویر:

همان طور که در ابتدا نیز اشاره شد، کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین گوشی Honor 7X بسیار خوب و قابل قبول می باشند اما نمی توان آن ها را بسیار عالی و بی نظیر توصیف کرد. تصاویر ثبت شده با دوربین این گوشی بسیار شبیه به تصاویر ثبت شده با دوربین گوشی Mate 10 Lite می باشند. سطح جزئیات تصاویر متوسط بوده و تصاویر بسیار ملایم می باشند. نویز نیز در تصاویر ثبت شده کمی دیده می شود و در برخی ناحیه های یکنواخت مانند آسمان آبی کمی اثرات محو شده قابل مشاهده است.

نقد و بررسی کامل گوشی Honor 7X

محدوده دینامیکی تصاویر گسترده نمی باشد اما از طرفی رنگ ها بسیار طبیعی و نزدیک به واقعیت می باشند. با توجه به موارد گفته شده، اگر از آن دسته از کاربرانی می باشید که به دنبال ثبت تصاویری با کیفیت بسیار عالی و کنتراست بسیار بالا می باشند، گوشی Honor 7X احتمالا گوشی مورد نظر شما نخواهد بود.

همان طور که تصاویر مربوط به رابط کاربری برنامه دوربین نیز نشان داده شد، حالت HDR نیز در دوربین این گوشی وجود دارد اما دسترسی به آن از طریق منو تنظیمات ممکن می باشد. البته باید در نظر گرفت که بهترین حالت در این گوشی نیز مانند گوشی های دیگر، در حالت خودکار گذاشتن HDR می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Honor 7X

دوربین دوم Honor 7X یا همان دوربین 2MP قرار گرفته در قسمت پشت گوشی به نظر می رسد که هنگام شب یا ثبت تصاویر در شرایط نوری ضعیف می تواند کمی مفید واقع شود. با این حال، کیفیت تصاویر ثبت شده در شرایط نوری ضعیف یا هنگام شب را می توان خوب و قابل قبول برای قیمت در نظر گرفته شده برای Honor 7x ارزیابی کرد.

نقد و بررسی کامل گوشی Honor 7X

پانوراما یکی از قابلیت های خوب دوربین Honor 7X محسوب می شود. نحوه به هم چسبیدن تصاویر متعدد برای تشکیل تصویر پانوراما بسیار خوب و قابل قبول می باشد. جزئیات تصاویر بالاتر از میانگین مطلوب بوده و محدوده دینامیکی نیز بسیار خوب می باشد.

نقد و بررسی کامل گوشی Honor 7X

برای ثبت تصاویر پرتره، دو دوربین اصلی به کار رفته در قسمت پشت گوشی که لنزهایی با دریچه دیافراگم متفاوت دارند با یکدیگر همکاری کرده و از فیلتر زیبایی و حالت بلوره ای نیز با شدت خودکاری که با توجه به شرایط نوری تنظیم می شود، استفاده می کنند. تصاویر پرتره ثبت شده نیز از کیفیت خوب و قابل قبولی بهره می برند.

نقد و بررسی کامل گوشی Honor 7X

در قسمت جلو گوشی یک دوربین 8MP قرار گرفته است که قادر به ثبت تصاویری با کیفیت خوب و قابل قبولی می باشد. جزئیات در تصاویر ثبت شده با دوربین سلفی گوشی زیاد بوده و رنگ ها نیز بسیار زیبا و نزدیک به واقعیت می باشند.

نقد و بررسی کامل گوشی Honor 7X

گوشی Honor 7X قادر به ثبت ویدیوهای 1080p با سرعت 30 فر یم بر ثانیه می باشد. امکان فیلم برداری 1080p با سرعت 60 فریم بر ثانیه یا فیلم بردرای 4K در این گوشی وجود ندارد و این موضوع یکی از ضعف های قابل توجه Honor 7X به حساب می رود. البته باز هم با در نظر گرفتن قیمت این گوشی و مقایسه Honor 7X با رقبایش، کیفیت فیلم برداری این گوشی را نیز مجددا می توان بسیار خوب و قابل قبول ارزیابی کرد. در نهایت در مورد ویدیوهای ثبت شده با دوربین گوشی Honor 7X می توان گفت که مقدار نویز در ویدیوهای ثبت شده پایین بوده، رنگ ها بسیار زیبا و نزدیک به واقعیت و کنتراست نیز بسیار خوب می باشد.

جمع بندی:

گوشی Honor 7X را پس از بررسی کامل قابلیت های نرم افزاری و سخت افزاری آن می توان یک گوشی بسیار زیبا، یک میان رده محکم و مقاوم که از کیفیت ساخت بسیار خوبی بهره مند بوده و عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری بسیار خوب و قابل اتکایی نیز دارد، توصیف کرد.

نقد و بررسی کامل گوشی Honor 7X

چنان چه به دنبال خرید یک گوشی میان رده با قیمت بسیار مناسب می باشید که از صفحه نمایشی با ارتفاع زیاد و حاشیه کم بهره می برد، بدون شک Honor 7X بهترین گزینه موجود در بازار خواهد بود.

کیفیت ساخت بالا گوشی، صفحه نمایش بلند که کیفیت بسیار خوبی نیز دارد، عملکرد بسیار خوب باتری، عملکرد سخت افزاری خوب و قابل قبول، رابط کاربری قدرتمند EMUI 5.1، دوربین هایی قدرتمند که کیفیت بسیار خوبی در کلاس گوشی های میان رده دارند و در نهایت سنسور اثر انگشت سریع و دقیق که همیشه فعال نیز می باشد، همگی از ویژگی های مثبت Honor 7X محسوب می شوند. در مقابل عدم پشتیبانی از فناوری شارژ سریع و عدم حضور فناوری NFC را می توان از ایرادات قابل توجه این گوشی نام برد.  Honor 7X میان رده ای می باشد که تمامی انتظاراتی را که از یک گوشی میان رده می رود به خوبی برآورده می کند و به همین دلیل یکی از بهترین گزینه های موجود در بازار در کلاس گوشی های میان رده به حساب می رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *