نقد و بررسی گوشی جامع HTC U Ultra

نقد و بررسی گوشی جامع HTC U Ultra

گوشی های سری HTC One آن طور که باید و شاید نتوانست جایگاه HTC را به عنوان یکی از بزرگترین کمپانی ها تولیدکننده گوشی های هوشمند اندرویدی تثبیت کند. آیا U می تواند این کار را بکند؟ HTC U Ultra گوشی هوشمندی می باشد که یک طراحی جدید اما تقریبا نزدیک به دیگر گوشی های HTC داشته و همچنین به مانند دیگر گوشی های HTC دوربین و صدای با کیفیتی در اختیار کاربر قرار می دهد. صفحه نمایش دوتایی از تفاوت های این گوشی با سایر گوشی های این شرکت می باشد.

صفحه نمایش اصلی گوشی یک صفحه نمایش 5.7 اینچی از نوع Super LCD5 می باشد که توسط Gorilla Glass 5 محافظت می شود. صفحه نمایش دوم 2.05 اینچی گوشی یادآورها و نوتیفیکیشن های مهم را نمایش می دهد.

HTC-Uultra-overview

 

چیپست Snapdragon 821 به همراه رزولوشن QHD صفحه نمایش اصلی گوشی، تجربه هیجان انگیزی از واقعیت مجازی را در اختیار شما می گذارد. برنامه Viveport به صورت پیش فرض و سیستمی روی گوشی نصب می باشد که هر چند قابلیت های VR را ندارد اما به داشتن تجربه بهتری از HTC Vive کمک می کند و کیفیت بهتری از HTC Vive را در یاد کاربر به جا می گذارد.

اما دوربین، به کمک دوربین 12MP که قبلا در گوشی HTC 10 دیده بودیم، می توانید عکس های بسیار زیبا و با کیفیت و همچنین ویدیو هایی با کیفیت به همراه صدای عالی را ثبت کنید. در مورد صدا باید این نکته را اضافه کرد که HTC U Ultra از هر دو تکنولوژی BoomSound و USonic استفاده می کند. BoomSound کیفیت اسپیکرهای استریو گوشی را بالا برده و تماشای فیلم و یا گوش دادن به موسیقی را لذت بخش تر می کند و همچنین USonic امکان شخصی سازی کردن تنظیمات هدفون را فراهم می کند که البته برای این کار به هدفون هایی که از USB-C پشتیبانی می کنند نیاز خواهید داشت و در حال حاضر بهترین نوع از این هدفون ها همان هدفون های خود HTC  می باشند که از USonic هم به خوبی پشتیبانی می کنند.

HTC-Uultra-firstphoto

از زمانی که شرکت HTC شروع به تولید گوشی های بزرگتر از 5.5 اینچی کرده است، HTC U Ultra اولین گوشی در این میان می باشد که علاوه بر صفحه نمایش 5.7 اینچی خود یک صفحه نمایش کوچک تر دوم نیز دارد.

از نظر اندازه، این گوشی تقریبا هم اندازه با LG-V20 می باشد با این تفاوت که گوشی LG-V20 از یک باتری قابل تعویض و با ظرفیت بیشتری استفاده می کند.

HTC-Uultra-secondphoto

در قسمت پایین صفحه نمایش دو دکمه خازنی و همچنین دکمه Home قرار دارند که البته دکمه Home مجهز به سنسور اثر انگشت نیز می باشد. اما به دلیل کوچک و نازک بودن دکمه Home، هنگامی که قصد باز کردن قفل گوشی را به کمک سنسور اثر انگشت دارید، باید دقت لازم را داشته باشید تا انگشت خود را دقیقا روی این دکمه قرار دهید.

قسمت بالای صفحه نمایش اصلی متشکل از دو قسمت می باشد که قسمت اول شامل صفحه نمایش دوم گوشی، یک دوربین 16MP سلفی و همچنین یک LED مخصوص نوتیفیکیشن ها می باشد و قسمت دوم که بالای قسمت اول قرار دارد شامل خروجی صدا و چندین سنسور می باشد.

صفحه نمایش:

HTC U Ultra دو صفحه نمایش دارد که اندازه صفحه نمایش اصلی و بزرگ آن 5.7 اینچ بوده و از پنل Super LCD5 با رزولوشن QHD استفاده می کند. صفحه نمایش دوم گوشی یک صفحه نمایش کوچکتر با رزولوشن 1040 × 160 می باشد که 400 پیکسل از رزولوشن افقی صفحه نمایش اصلی کم می باشد و دلیل این کار امکان قرار گرفتن دوربین سلفی کنار صفحه نمایش دوم می باشد.

HTC-Uultra-screen-overview

مشخصات صفحه نمایش HTC U Ultra از جهات زیادی شبیه به LG-V20 می باشد اما پنل صفحه نمایش این دو گوشی تفاوت های کمی با یکدیگر دارند که در این تفاوت ها برتری با LG-V20 می باشد. کنتراست صفحه نمایش گوشی در مقایسه با الجی V20 پایین تر می باشد و سطوح سیاه صفحه نمایش نسبت به HTC 10 evo در میزان یکسانی از روشنایی، تابش قابل توجهی دارند. بیشترین مقدار روشنایی صفحه نمایش گوشی در حالت دستی به 430nits می رسد که کمی کمتر از LG-V20 می باشد و همچنین در حالت خوکار این مقدار به 500nits می رسد که در مقایسه با روشنایی نماینده ال جی در شرایط یکسان 100nits کمتر می باشد. مورد مهم تر این است که اگر به صفحه نمایش HTC U Ultra با زاویه نگاه کنید، مقداری تغییر رنگ را شاهد خواهید بود که در صفحه نمایش LG-V20 به هیچ وجه چنین چیزی مشاهده نمی شود. اما عملکرد صفحه نمایش در فضای باز و زیر نور آفتاب بسیار عالی می باشد به نحوی که یکی از بهترین عملکردها را در بین تمام صفحه نمایش های LCD و AMOLED را دارد.

برای استفاده در تاریکی یا هنگام شب، HTC U Ultra روشنایی صفحه نمایش خود را تا 5nits پایین می آورد و در منو تنظیمات گزینه ای به نام Blue light filter وجود دارد که هنگام استفاده در شب با کمک این حالت می توانید از خستگی چشمان خود جلوگیری کنید.

صفحه نمایش دوم گوشی می تواند به حالت همیشه روشن تنطیم شود، حالت دیگر روشن بودن صفحه نمایش دوم هنگامی است که صفحه نمایش اصلی روشن باشد و همچنین یک حالت دیگر نیز وجود دارد که این صفحه نمایش فقط زمانی که صفحه نمایش اصلی خاموش است روشن باشد که به معنی این است که وقتی صفحه نمایش اصلی روشن باشد، صفحه نمایش دوم خاموش می شود.

باتری:

گوشی HTC U Ultra از یک باتری 3000mAh غیر قابل تعویض استفاده می کند که مجهز به Quick Charge 3.0 (شارژ سریع) نیز می باشد. این در حالی است که گوشی کوچک تر و ارزان قیمت تر HTC 10 evo از باتری 3200mAh استفاده می کند و باتری به کار رفته در iPhone 7 Plus یک باتری 2900mAh می باشد. البته در مقایسه U Ultra و HTC 10 evo باید این نکته را به خاطر داشت که U Ultra از چیپست به روز تر و بهینه تر Snapdragon 821 استفاده می کند که در این چیپست نسبت به چیپست های قدیمی تر بهینه سازی های زیادی برای بهینه کردن مصرف باتری و موارد دیگر به کار رفته است اما با این حال برای یک گوشی با اندازه U Ultra و به اندازه صفحه نمایش آن، انتظار یک باتری قوی تر امری منطقی به نظر می رسد.

باتری U Ultra در حالتی که صفحه نمایش دوم آن خاموش باشد می تواند 81 ساعت دوام بیاورد که مقدار خوب و قابل قبولی می باشد. البته خاموش بودن صفحه نمایش دوم گوشی به معنای غیر قابل استفاده بودن آن نیست و می توان با لمس این صفحه نمایش آن را روشن کرد.  به هر حال همیشه روشن بودن صفحه نمایش دوم امکانی است که بعضی از پرچمدارها آن را ارائه داده اند و در صورتی که بخواهید صفحه نمایش را به صورت همیشه روشن تنظیم نمایید، باتری گوشی 66 ساعت دوام خواهد آورد که البته این مقدار در مقایسه با گوشی سامسونگ گلکسی S7 Edge در صورتی که حالت همیشه روشن آن فعال باشد، مقدار بیشتری می باشد و HTC در این زمینه عملکرد بهتری داشته است.

طبق تست های انجام شده، یو الترا می تواند در حالت تماس صوتی 26 ساعت دوام بیاورد در حالی که تماشای فیلم و یا وب گردی، باتری گوشی را در مدت تقریبا 8 ساعت خالی می کند. اما عملکرد LG-V20 در این زمینه مشابه U Ultra می باشد در حالی که باتری Galaxy S7 و iPhone 7 Plus می تواند چندین ساعت بیشتر از این مقدار دوام بیاورد.

 

HTC-Uultra-battery-overview

رابط کاربری:

گوشی اچ تی سی U Ultra مانند گوشی evo از سیستم عامل Android 7.0 Nougat استفاده می کند. رابط کاربری بدون در نظر گرفتن صفحه نمایش دوم تقریبا بدون تغییر می باشد. HTC ادعا می کند که سنسور اثر انگشت این گوشی می تواند اثر انگشت شما را در یک چشم به هم زدن شناسایی کند اما در عمل و در تست های انجام شده، شناسایی اثر انگشت کمی بیشتر به طول می انجامد. سنسور اثر انگشت این گوشی به جز باز کردن قفل گوشی، در موارد دیگری هیچ کاربرد ندارد. شما نمی توانید از این سنسور برای احراز هویت در سرویس های مختلف و یا ایمن کردن برخی از فایل های روی گوشی خود استفاده کنید.

صفحه Home گوشی تغییرات زیادی نداشته است. برنامه BlinkFeed همچنان در سمت چپ صفحه Home قرار دارد که می توانید آن را غیر فعال کرده و یا محتویات برنامه های مختلف را برای نمایش داده شدن به آن اضافه نمایید.

برای اینکه بتوانید منو و صفحه گوشی خود را شخصی سازی کنید می توانید از برنامه Thems استفاده کنید که در آن امکان دانلود انواع فونت ها، پک های آیکون و همچنین تصاویر زمینه به وجود آمده است.

HTC U Ultra با حافظه داخلی 64 و 128 گیگابایت وارد بازار خواهد شد. که در هر حالت مقداری از حافظه برای فایل ها و برنامه های سیستمی رزرو شده است که وقتی برای اولین بار این برنامه ها را به روز رسانی می کنید، 1GB دیگر نیز از حافظه را از دست خواهید داد.

HTC بسیاری از امکانات Android Nougat را دست نزده و به حالت اصلی خود باقی گذاشته است. بخش نوتیفیکیشن ها ساده و بدون تغییر باقی مانده است و با یک بار کشیدن، چندین میان بر و نوتیفیکیشن ها نمایش داده می شوند و دو بار کشیدن باعث نمایش تمام میان برها می شود. آخرین ورژن از سیستم عامل اندروید از امکاناتی نظیر Quick Reply پشتیبانی می کند که به شما این امکان را می دهد تا مثلا به یک پیامک از همان قسمت نوتیفیکیشن ها پاسخ دهید.

HTC-Uultra-notification-area

سخت افزار:

در نبود چیپست های جدید Snapdragon، بیشتر شرکت ها اقدام به استفاده از چیپست Snapdragon 821 در پرچم دار های خود کردند که HTC نیز از این قاعده مستثنی نیست. پرچم دارهایی مثل LG-G6، Xperia XZs و چندین پرچم دار دیگر از این چیپست بهره می برند. Snapdragon 821 چیپست قدرتمندی می باشد اما در مقایسه با Snapdragon 820 که در پرچمدارهای سال 2016 عرضه شد، علی رغم برتری نسبت به این چیپست، تفاوت چشمگیری با آن ندارد. دلیل عدم حضور چیپست های جدید Snapdragon روی برخی از پرچم دارها سیاست های فروش Qualcomm می باشد که فقط آن دسته از شرکت هایی که توانایی تولید چیپست را دارند توانایی مقابله با Qualcomm را دارند. شرکت هایی مثل Apple، Samsung و Huawei.

HTC-Uultra-third-photo

توجه به این نکته لازم است که دو نسخه متفاوت از Snapdragon 821 وجود دارد. نسخه اول که HTC U Ultra نیز از آن استفاده می کند، پردازنده ای با کلاک برابر با Snapdragon 820 دارد که هدف از طراحی آن اعمال بهینه سازی هایی جهت کاهش مصرف باتری و افزایش عمر آن می باشد. این نسخه به نام AB نیز معروف می باشد. نسخه دوم اما برای دو هسته از پردازنده، مقدار کلاک 0.2GHz بیشتر دارد که در کنار آن برای حفظ عملکرد باتری مانند حالتی که در خود Snapdragon 820 بود، سرعت پردازنده گرافیکی کمی کمتر شده است.

مطمئنا گوشی HTC U Ultra برای انجام وظایفی که به عنوان یک پرچمدار باید انجام دهد، به اندازه کافی سریع و قدرتمند می باشد. هر چند با توجه به قیمتی که برای آن در نظر گرفته شده است، انتظار وجود چیپستی قدرتمند تر از چیپست فعلی کاملا طبیعی به نظر می رسد.

دوربین:

اولین نکته در مورد دوربین این گوشی، تمرکز بیشتر روی پیکسل های بزرگتر به جای بالا بردن مگاپیکسل می باشد. حالت عکس برداری حرفه ای نیز در این گوشی وجود دارد که به شما اجازه می دهد تنظیمات عکس را خودتان انجام داده و عکس مورد نظر خود را با تنظیمات مورد نظر خود ثبت کنید. کاربران HTC دوربین HTC 10  را نیز پسندیده بودند. مانند HTC 10 مقدار بسیار کمی نویز در تصاویر موجود می باشد، کیفیت عکس ها بالا بوده و دقت رنگ ها بسیار دقیق می باشد.  گوشی HTC 10 کیفیت دوربین 16MP را با خود به همراه داشت اما این مزیت در مگاپیکسل دوربین، منجر به بالا بودن کیفیت عکس ها در این گوشی در مقایسه با HTC U Ultra نشده است. در واقع U Ultra با تمرکز بیشتر روی پیکسل های بزرگتر عکس هایی با کیفیت بالاتری نسبت HTC 10 ثبت می کند.

HTC-Uultra-rear-camera-samples

دوربین سلفی گوشی با داشتن دو حالت مختلف جالب به نظر می رسد. به طور پیش فرض این دوربین عکس هایی با کیفیت 16MP ثبت می کند که رزولوشن آن از رزولوشن دوربین اصلی گوشی بالاتر می باشد. اما حالت دوم که معمولا در محیط های تاریک تر و هنگام شب استفاده می شود، عکس هایی با کیفیت 4MP ثبت کرده و حساسیت به نور دوربین را 4 برابر بیشتر می کند و از نظر روشنایی عکس های مورد قبولی را ثبت می کند.

 

HTC-Uultra-front-camera-samples

برای فیلم برداری با این گوشی می توانید یکی از حالت های 2160p یا 1080p را انتخاب کنید که در هر دو حالت، صدای فیلم با یکی از حالت های با وضوح بالا و یا حالت 360 درجه ضبط می شود. امکان ضبط صدا به صورت 360 درجه امکانی است که HTC با کمک چهار میکروفونی که در اطراف گوشی خود به کار گذاشته و ترکیب صدای محیط اطراف فراهم می شود و صداهایی با کیفیت بسیار بالا را ضبط می کند. تنها نکته ای که در این قسمت نیاز به تلاش بیشتری دارد، حذف نویزهای ایجاد شده هنگام وزش باد می باشد که امیدواریم این حالت نیز بهبود یابد. اگر می خواهید کیفیت صدا ضبط شده حتی بالاتر برود می توانید از حالت با وضوح بالا استفاده کنید. در پایان فرمت فایل ویدیویی شما بستگی به حالتی که برای ضبط صدا انتخاب می کنید دارد که می تواند MKV یا MP4 باشد هر چند فرمت  MKV یک فرمت مورد پذیرش می باشد که مسئله خاصی نیز در مورد آن وجو ندارد.

 

سخن پایانی:

گوشی های HTC همیشه محبوب و قدرتمند بوده اند و کاربران از کیفیت آن ها همواره راضی بوده اند اما در عین حال نسبت به امکاناتی که در گوشی های HTC عرضه می شود، قیمت گوشی ها کمی بالاتر می باشد.  HTC U Ultra نیز از این قضیه مثتثنی نمی باشد. یک گوشی بسیار قدرتمند و خوب اما از نظر قیمت کمی بالا. گوشی LG-V20 که از نظر برخی امکانات می توان آن را بهتر از U Ultra دانست و در عین حال از نظر برخی امکانات، U Ultra عملکرد بهتری دارد را می توان در کل یک گوشی هم رده با U Ultra دانست که قیمت کمتر و معقول تری نسبت به این گوشی دارد.

دوربین U Ultra بسیار عالی می باشد اما به یاد داشته باشید که  LG-V20 نیز بهترین دوربین 2016 را دارد. هر دو دارای صفحه نمایش دوم می باشند اما کارایی صفحه نمایش دوم LG بیشتر می باشد هر چند از نظر کیفیت صفحه نمایش اصلی، در کل می توان U Ultra را برتر دانست.

در کل دارا بودن طراحی و کیفیت ساخت یک گوشی پرچم دار، صفحه نمایش 5.7 اینچی QHD که عملکرد بهتری نسبت به LG-V20 دارد، باتری 3000mAh که ظرفیت کمتری نسبت به HTC 10 evo داشته اما بهینه سازی های انجام گرفته روی چیپست باعث می شود که عملکرد باتری خوب و مورد قبول باشد، سنسور اثر انگشت علی رغم کوچک بودن، سریع و دقیق می باشد، اسپیکر با کیفیت بسیار خوب در صورتی که تنظیمات را به درستی انتخاب کرده باشید و دوربین اصلی با کیفیت فوق العاده که حتی توانایی رقابت با پرچم دار های 2017 را نیز دارد، همگی نکات گفته شده از مزایای گوشی HTC U Ultra می باشند.

HTC-Uultra-last-photo

در کل می توان گفت که  U Ultra یک گوشی خوب می باشد که بالا بودن قیمت گوشی می تواند دلیل تردید کاربران نسبت به خرید این مدل باشد. با توجه به مقایسه های صورت گرفته بین U Ultra و پرچم دار های 2016، می توان عملکرد برخی از پرچمدارها را بهتر از این گوشی دانست و علاوه بر این نباید پرچمدارهای 2017 را نیز که به تازگی وارد بازار می شوند فراموش کرد. با این حال شاید کاربران در صورتی که قیمت این گوشی کمی مناسب تر بود، با توجه به برخی امکانات خاص و مخصوص این گوشی، نکات منفی آن را فراموش کرده و اقدام به خرید گوشی می کردند که تا به اینجا چنین نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *