نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت 7

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت 7

تمامی سخنرانی‌های بزرگ با یک نوشته بادقت شروع می‌شود. سامسونگ برای یک سال دیگر نقش یک سخنران مدرن را برعهده گرفته و بازگشت به دست خط شخصی در برابر تمایل به متن دیجیتالی را ترغیب می‌کند.

در این بین وجود S Pen به گلکسی نوت 7 و مدل‌های قبلی سری Galaxy Note یک هویت منحصر بفرد داده است. با وجود نسخه جدید S Pen، نوشتن بر روی صفحه گوشی به طبیعی‌ترین حالت خود رسیده است. در نسل جدید این سری از گوشی‌های غول کره‌ای علاوه بر ضدآب بودن گلکسی نوت 7، کاربران قادر به نوشتن نوت‌های خود حتی در حالتی که صفحه نمایش خاموش است را دارند.

Note7 از لحاظ طراحی پس از S6 شامل بیشترین تغییرات در طراحی پرچم‌داران سامسونگ در خط تولید گلکسی را به همراه خود داشته است. طراحی متقارن و منحنی صفحه نمایش باعث شده تا این گوشی به هنگام قرار گرفتن در دست، کوچک‌تر از اندازه واقعی خود به نظر بیاید.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت 7 - اینفوگرافی

در حالی که وجود S Pen مهم‌ترین نقظه تمایز سری Note می‌باشد، صفحه نمایش این گوشی‌ها دومین نقطه قابل تکیه این سری از پرچم‌داران سامسونگ هستند. وجود صفحه‌نمایش خمیده که در گوشی‌های S6 و S7 وارد بازار شد، در Note7 به بهترین شکل خود تعبیه شده است. حتی تکنولوژی Always-on صفحه نمایش هم که کم‌تر از چند ماه قبل وارد بازار شده است، در این گوشی به ویژگی‌های بیشتری مجهز شده است.

برخی از قابلیت‌ها همانند قیمت خرید گوشی چندان هیجان انگیز به نظر نمی‌رسند، اما کاربران برای ارائه­‌ی آنها مدت طولانی را انتظار می­‌کشند. سامسونگ در گذشته S5 را با ویژگی ضدآب بودن عرضه کرده بود، اما تا به حال گوشی‌ای از سری Note با قابلیت ضدآب بودن طراحی نشده بود و Note7 در نوع خود اولین است. وجود اسلات microSD کم‌تر از یک سال غیبت دوباره در Note7 ارائه شده است. هرچند کاربران Note 4 انتظار بیشتری برای وجود اسلات microSD کشیدند.

با این‌حال بعضی از ویژگی‌ها که برای گوشی‌‌های سامسونگ جدید است در این گوشی وجود دارد. اسکنر عنبیه، درگاه USB Type-C و صفحه نمایشی با توانایی پخش ویدئو HDR از جمله همین ویژگی‌ها می‌باشند. منتقدین دنیای تکنولوژی احتمال می‌دهند حداقل دو عدد از این ویژگی‌ها در آینده از مشخصات اصلی هر پرچم‌داری باشند.

برای خط تولید Note شاید نوت 5 یک پیش‌درآمد کامل نشده از آن‌چیزی بود که در Note7 به نمایش درآمد. اما Note 5 مانند بچه دردسرساز خانواده بود که برای سامسونگ بی­‌اعتباری بجای گذاشت. تا اینکه S6 edge Plus جای آنرا گرفت. با وجود این که Note 5 دارای S Pen نیز بود، نتوانست خود را به عنوان یک گوشی Note بی رقیب معرفی کند، اما Note7 با صفحه نمایش متقارن و منحنی شکل تولدی دوباره برای سری Note می‌باشد.

طراحی سامسونگ گلکسی نوت 7

گوشی Samsung Galaxy Note7 در یک جعبه مشکی جوهری با حروف برجسته براق عرضه می‌شود. اقلام داخل جعبه شامل یک شارژر سریع (9 ولت در 1.67 آمپر مساوی 15 وات)، یک کابل USB (کابل اندازه کامل تبدیل A به C)، دو آداپتور (نوع C به A اندازه کامل و نوع C به microUSB 2.0)، نوک قلم S Pen یدکی و ابزاری برای تعویض آنها می­‌شود. همچنین یک خارج‌کننده کارت که در میان دفترچه راهنما تعبیه شده در جعبه قرار دارد.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت 7 - جعبه گشایی

سامسونگ در این جعبه از همان هدستی که دیگر پرچم‌داران از آن استفاده می‌کنند بهره گرفته است. هدستی با درجه کیفی بالا که دارای یک میکرفون با قابلیت نویزگیری بالا می‌باشد.

سامسونگ گلکسی نوت 7 دارای ابعاد 153.5×73.9×7.9 میلی‌متری می‌باشد و نسبت به نوت 5 ضخیم­تر است.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت7 - طراحی

البته طراحی این گوشی به نحوی است که کوچک‌تر از ابعاد واقعی‌اش به نظر برسد. با وجود ابعاد این گوشی، نوت7 نسبت به آیفون 6s Plus بسیار جمع و جورتر می‌باشد. نازک‌تر بودن نوت7 همچنین باعث می‌شود کاربران در طول روز احساس راحت‌تری هنگام در دست داشتن این دستگاه داشته باشند.

گرچه در نگاه اول پی بردن به این مسئله دشوار است، اما نوت7 در مقابل گلکسی S7 edge با صفحه نمایش 5.5 اینچی کمی بزرگ‌تر است.

معماران بزرگ همیشه به این نکته اشاره می‌کنند که ایجاد تقارن در طراحی باعث زیبایی هرچه بیشتر طراحی می‌شود. گویا سامسونگ با در نظر گرفتن این نکته گلکسی نوت7 را ساخته هست. هر دو طرف این گوشی در جلو و پشت بدنه بصورت متقارن خمیده است. به نظر منتقدین نوت7 از بهترین قطعات ممکن برای سخت‌افزار خودش استفاده کرده است.

این صفحه نمایش خمیده دقیقا همان‌چیزی نیست که در گوشی S7 edge استفاده شده بود. این منحنی‌ها در Note7 دارای شعاع کم‌تری هستند. بعضی از کاربران Note7 از این مسئله که S-Pen و لبه‌های خمیده این گوشی با هم سازگار نباشند نگران بودند. اما کاربران به شکل طبیعی در حین نوشتن حاشیه بجا می­‌گذارند، بنابراین لبه‌های منحنی گلکسی نوت 7 مشکل ساز نخواهند بود.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت 7 - طراحی

این منحنی‌ها در گوشی باعث شده تا گلکسی Note7 از Note5 هم نازک‌تر باشد. این گوشی حتی از S7 edge هم خوش‌دست‌تر به نظر می‌رسد. به طور کلی گلکسی نوت جدید ساسمونگ با پتانسیل بالایی می‌تواند انتخاب اصلی افرادی باشد که به دنبال خرید گوشی با صفحه نمایش بزرگ هستند.

کاربران نباید در مورد تماس تصادفی انگشتان‌شان با صفحه‌نمایش زمان خاموش بودن گوشی نگران باشند. زیرا گوشی تصادفی بودن آنرا تشخیص داده و به آن واکنش نشان نمی­‌دهد.

سامسونگ برای اولین بار از گوریلا گلس 5 برای حفاظ بیرونی در نوت7 پرده‌برداری کرده است. این شیشه هر دو طرف گوشی را پوشانده است و در این میان، قاب فلزی‌ای وجود دارد تا جلو و پشت گوشی را به هم متصل کند. در کناره­‌ها این قاب فلزی نازک است، اما هرچه به سمت بالا و پایین بدنه می‌رویم این قاب ضخیم‌تر می‌شود تا بتواند درگاه‌ها، اسلات­‌ها و دیگر ویژگی‌های سخت‌افزاری را در خود جای دهد. گلس پشت بدنه و اطراف فلزی و نازک بدنه که برای اولین بار بدین شکل استفاده شده، با اینکه بسیار مناسب و زیبا به نظر می‌رسد، اما به بهترین شکل ممکن خودش نیست.

جلوی گوشی هم متفاوت شده است. وجود اسکنر عنبیه در سمت راست خروجی صدا، در کنار دوربین سلفی و وجود دومین دوربین سلفی که به چراغ مادون قرمز شباهت دارد، همچنین یک دوربین جلویی دیگر که مادون قرمز است و برای استفاده در تاریکی استفاده می­‌شود و IR-LED از جمله این تفاوت‌های شگفت‌آور Note7 است.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت7 - طراحی پنل جلویی

یک LED برای نوتیفیکشن‌ها نیز سمت چپ LED مادون قرمز وجود دارد. البته این چراغ به هنگام خاموش بودن قابل مشاهده نیست.

در پایین صفحه نمایش، سنسور بیومتریک دیگری قرار دارد. حسگر اثرانگشت بر روی دکمه Home قرار گرفته است. اطراف این دکمه نیز کلیدهای خازنی تعبیه شده‌اند که تا وقتی که صفحه نمایش خاموش باشد مخفی هستند و به هنگام روشن شدن صفحه نمایش با نور پیش‌زمینه مشخص می‌شوند.

همچنان سه دکمه Power در سمت راست و کم/زیاد کردن صدا در سمت چپ به صورت فیزیکی وجود دارند. این دکمه‌ها در ناحیه نازک قاب گوشی تعبیه شده‌اند. با این حال طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که کاربران به راحتی آن‌ها را پیدا کنند و استفاده از آن‌ها کاربران را به زحمت نخواهد انداخت.

در بالای بدنه Galaxy Note7 عدم وجود IR blaster قابل توجه است. در این قسمت تنها یک میکروفون و اسلات کارت وجود دارد. یک اسلات هیبرید که دو عدد کارت را پشتیبانی می‌کند – یکی برای nanoSIM و دیگری درگاه microSD، اما در نسخه دو سیم‌کارت، کاربران می‌توانند از درگاه سیم‌کارت دوم به عنوان درگاه حافظه خارجی استفاده کنند.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت7 - درگاه‌ها

با توجه به 64 گیگابایتی بودن حافظه پایه Note7، استفاده از دو سیم کارت هم‌زمان و نداشتن حافظه خارجی مشکلی برای کاربر ایجاد نمی‌کند.

قسمت پایین گوشی کاملا پر از جزئیات و شلوغ است. درگاه USB Type-C برای اولین بار در گوشی‌های سامسونگ استفاده شده است.

همچنین وجود وجه تمایز این گوشی یعنی محل قرار گیری S-Pen نیز در این قسمت گوشی می‌باشد. کاربران باید با انگشت خود به این قسمت فشار وارد کنند تا مانند خودکار بتوانند آن را از مکان خود بیرون بکشند.

از دیگر ویژگی‌های جدید سری تولیدی Note، ضد آب بودن آن است. گلکسی نوت7 دارای گواهی IP68 می‌باشد که به معنی دوام آوردن این گوشی در زیر آب تا 30 دقیقه را می‌دهد.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت7 - طراحی قاب پشتی

درگاه USB بدون پوشش است، اما جای نگرانی نیست. گوشی به هنگام تشخیص رطوبت در قسمت درگاه به کاربران هشدار می‌دهد.

به هنگام شارژ کردن گوشی در محیط‌هایی که مرطوب می‌باشند، کاربران نیاز به یک پاور بانک 3,100 میلی‌آمپری شارژ بی­‌سیم مخصوص را دارند که به مانند گوشی ضد آب است.

قاب پشت گوشی غیرقابل بازکردن است. پس دسترسی به باتری گوشی نیز غیرممکن است. این ویژگی از Note 4 است که به این سری از گوشی‌ها وارد شده است.

در کنار دوربین پشتی نیز دستگاه با سنسور‌های ورزشی ساموسنگ از جمله ضربان قلب و میزان اکسیژن خون همراه شده است. دوربین Note7 همان سنسور فوق‌العاده مورد استفاده در گلکسی S7 است. اما نرم‌افزار این دوربین کمی تغییر کرده که به کاربران نوید یک سری تغییرات مثبت را می‌دهد.

سامسونگ همچنین نوت7 را به همراه یک رنگ جدید عرضه خواهد کرد. با توجه به ورود این سری نوت در دسته گوشی‌های هوشمند مناسب برای کسب و کار، سامسونگ تمام تلاش خود را برای ارائه محصولی مخصوص به محیط کسب و کار انجام داده است.

صفحه نمایش گوشی سامسونگ Galaxy Note7

بعد از ابتکار ساختن لبه­‌های منحنی در Galaxy Note Edge، سامسونگ تمرکز اصلی­‌اش در استفاده از این تکنولوژی را روی سری Galaxy S گذاشت و Note5 زیاد مورد توجه قرار نگرفت. ولی امسال سری Note با لبه­‌های منحنی، بیشتر مورد توجه بوده است. اگر شایعات درست باشند، سامسونگ قصد دارد تمام گوشی­‌های پرچم­دارش را با صفحه خمیده روانه بازار کند.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت 7 - صفحه‌نمایش

صفحه نمایش گلکسی نوت7 که از دو طرف دارای انحنا می‌باشد، 5.7 اینچ می‌باشد. البته گفتنی است سامسونگ برای همین خمیده ‌بودن صفحه‌نمایش هم تمهیدات نرم‌افزاری خاصی را در نظر گرفته است. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، Note7 اولین گوشی هوشمندی است که از تکنولوژی Gorilla Glass 5 استفاده می‌کند.

نمایشگر این پرچمدار سامسونگ AMOLED بوده و با کیفیت رزولوشن QHD، اما نکته قابل توجه اینکه بنظر می­‌رسد این پنل نسخه تغییر یافته نمایشگر گوشی S7 edge باشد.

صفحه نمایشگر Note7 را در حالت دستی می­‌توان تا حداکثر روشنایی 430 نیت رساند. ولی در حالت خودکار روشنایی ممکن است تا 650 نیت نیز برسد.

حالت Basic برای کاربران کمی آسان‌تر بنظر می­‌آید، ولی در ادامه سه گزینه دیگر را برای صفحه‌نمایش معرفی خواهیم کرد.

حالت پیش­‌فرض گوشی در Adaptive-Display است که تنظیمات نمایشگر را بر اساس محتویات صفحه انجام می­‌دهد. در حالت AMOLED-Photo گوشی رنگ­‌ها را به اشباع رسانده و کنتراست را افزایش می­‌دهد. البته به نسبت کمتر از حالت Adaptive-Display. حالت AMOLED-Cinema بسیار نزدیک به حالت Basic هست. تا جایی که لبه­‌های منحنی این گوشی اجازه دهد با کج کردن گوشی یا با مشاهده از زاویه­‌های دیگر هیچ‌گونه تغییر رنگی مشاهده نشود.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت7 - صفحه‌نمایش HDR

سامسونگ گلکسی نوت7 اولین اسمارت‌فونی است که از قابلیت ویدئو HDR پشتیبانی می‌کند. این قابلیت همانند HDR دوربین نیست. در این تکنولوژی از 10 بیت رنگ به جای 8 بیت رنگ استفاده شده است.

باتری گوشی سامسونگ گلکسی Note7

سامسنوگ گلکسی نوت7 از یک باتری با ظرفیت 3,500 میلی‌آمپر ساعت استفاده می‌کند. این میزان چیزی حدود 500 میلی‌آمپر بیشتر از ظرفیت باتری نوت 5 و 100 میلی‌آمپر کمتر از گلکسی S7 edge است. با توجه به سابقه سامسونگ در هماهنگ سازی صفحه‌نمایش و چیپست، انتظار یک پاسخگویی خوب از طرف منبع تغذیه این گوشی وجود دارد.

سامسونگ همچنین سیستم ذخیره انرژی جدید و بسیار قدرتمند و انعطاف‌پذیری را طراحی کرده است. این سیستم دارای دو حالت حداقلی و حداکثری می‌باشد. هر کدام از این حالت‌ها با توجه به باقی­مانده باتری، زمان خاموشی گوشی را تخمین می­‌زنند. گفتنی است که هر کدام از این حالت­‌ها کاملا قابل تنظیم هستند. می­توان روشنایی و عملکرد را محدود کرد و حتی استفاده از اینترنت پس­‌زمینه (اینترنت دیتا و Wi-Fi) را قطع کرد. همچنین با کم کردن روشنایی تا 1080p یا حتی 720p بار پردازنده را کاهش داد. یعنی در واقع سامسونگ دو ویژگی ارزشمند را برای کاربران ارائه کرده، یکی نمایشگر QHD و دیگری امکان استفاده مصرف بهینه از آن.

ابزارهای بازی دارای گزینه­‌های مجزای ذخیره انرژی هستند. وقتی که گزینه ذخیره انرژی فعال نیست با رزولوشن کامل و نرخ فریم 60fps بازی اجرا می­‌شود. در حالت Save-Power رزولوشن تا 1080p کاهش می­‌یابد و در حالت Save-Maximum-Power رزولوشن تا 720p و نرخ فریم تا 30fps کاهش می­‌یابد.

طبق نظر کارشناسان حالت­‌های پیش­فرض باتری Note 7 عملکرد خوبی دارد، اما قابلیت تنظیم کردن انرژی توسط کاربر و بهینه­‌سازی به معنای واقعی شارژ باتری قابل تحسین هست. حتی گوشی­‌های دیگر پس از روت شدن نیز چنین امکاناتی را ندارند. در حالت کلی، طول عمر باتری تقریبا در حالت پخش ویدیو 17، وب‌گردی 11 و مکالمه در شبکه‌های 3G برابر با 24 ساعت است.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت 7 - باتری

در آزمایش­‌های دوام شارژ باتری، نسخه­ Exynos 8890 تقریبا 90 ساعت دوام آورد، ولی نسخه Snapdragon 820 حدود 81 ساعت دوام می‌آورد.

قلم S-Pen گوشی Galaxy Note7

یکی از اصلی‌ترین دلایل اختلاف قیمت گوشی‌های سامسونگ سری نوت با S به وجود قلم‌های مخصوص سامسونگ در سری نوت‌ها ختم می‌شود. در نسل ششم از گوشی‌های نوت سامسونگ، قلم S-Pen بروزرسانی شده تا طبیعی بودن آن بیشتر ملموس شود. همچنین نوک قلم مانند نوک خودنویس نازکتر شده و دکمه به بالا تغییر مکان داده­ تا از فشار تصادفی آن جلوگیری شود.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت 7 - قلم اس پن

قلم بسیار دقیق­‌تر شده تا جایی که 4,096 سطح مختلف فشار را می­‌تواند تشخیص دهد (دو برابر قلم­‌های قبلی). مکان قلم 360 بار در ثانیه ردیابی می­‌شود. درکل می‌توان گفت نوشتن با این قلم تجربه­‌ی نزدیکی با نوشتن قلم معمولی دارد.

یکی از چشم­‌گیرترین قابلیت‌های Note 7 نوشتن زیر آب می‌باشد. بدون هیچ نگرانی نسبت به آب و یا رطوبت کاربران می­‌توانند به نوشتن نت خود ادامه دهند. یکی دیگر از قابلیت­‌های بسیار کارآمد نوشتن هنگام خاموش بودن نمایشگر هست.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت7 - اپلیکیشن نوت

قابلیت‌های نرم‌افزاری قلم هوشمند سامسونگ نیز بهبودهای مفیدی داشته است. با استفاده از قلم هوشمند، می­توان هر قسمت دلخواه از صفحه را به مقدار 3 برابر بزرگ‌تر کرد. علاوه بر آن، قابلیت ترجمه‌ی لغات نیز با کیفیت نسبتا قابل قبولی در این قلم عمل می­‌کند. این قابلیت از سرویس مترجم گوگل برای ترجمه‌ی لغات استفاده می‌کند.

قابلیت‌های صفحه‌نمایش خمیده نوت 7

صفحه خمیده میان­‌بر­های ساده و راحتی دارد. با سویپ کردن از سمت راست یا چپ میانبرها ظاهر خواهند شد. در حالت پیش­‌فرض با سویپ کردن از جهات مختلف، چهار پنل اپلیکیشن­ها، پنل مخاطبین، پنل عملیات­ها و پنل مکان قابل مشاهده است. در واقع پنل مکان به کاربر امکان تنظیم کردن محتوای پنل­‌ها برای مکان خاص، خانه، کار و …. را می­‌دهد. کاربران امکان غیرفعال کردن هر کدام از این پنل­‌ها را دارند.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت7 - قابلیت‌های صفحه‌نمایش خمیده

البته این پنل­‌ها در حین قفل صفحه کار می­‌کنند، اما طبیعتا هنگامی که نمایشگر خاموش شده باشد غیرفعال هستند.

اسکنر عنبیه و تدابیر امنیتی نوت 7

سامسونگ اولین سازنده گوشی هوشمندی نیست که از اسکنر عنبیه استفاده کرده، ولی می­‌توان گفت که اولین شرکتی است که آن را گسترش داده است. این اسکنر تقریبا همان­ کاری را می­‌کند که سنسور اثر انگشت انجام می‌دهد، ولی احتمال می­‌رود که در آینده اسکنر عنبیه جای آن را بگیرد. استفاده از این سنسور به معنای ایمن نگه داشتن لاک اسکرین، Samsung Pay و Knox، پوشه جدید Secure و حتی لاگین‌های وب است.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت7 - اسکنر چشم

اسکنر عنبیه از لحاظ امنیتی نسبت به سنسور اثر انگشت در مرتبه بالاتری قرار دارد. ولی این اسکنر نیز خالی از عیب نیست. اغلب اوقات دسترسی به این اسکنر ممکن نیست، چون همیشه فعال نیست. در مقابل هر لحظه می­‌توان با حسگر اثر انگشت صفحه نمایش را آنلاک کرد. برای بکار­بردن اسکنر باید گوشی را روشن کرده و در حالت قفل صفحه نمایش، با سویپ کردن بر صفحه قفل شده وارد اسکنر شد سپس گوشی را جلوی چشم گرفت.

برای استفاده از این اسکنر باید گوشی را در فاصله خاصی از چشم­‌های خود نگه داشته و برای باز کردن قفل گوشی باید حتما به سنسور نگاه کنید. به علاوه اینکه امکان استفاده از این اسکنر در هر موقعیتی وجود ندارد. برای مثال کاربران در حالتی که دراز کشیده‌اند نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

منتقدان در حال حاضر سنسور اثر انگشت را بر اسکنر عنبیه ترجیح می­دهند، ولی وجود هر دوی این اسکنرها مشکلی ایجاد نمی­‌کند.

رابط کاربری Samsung Galaxy Note 7

رابط کاربری نوت 7 طبیعتا TouchWiz بوده و سیستم عامل آن اندروید 6.0.1 Marshmallow است. البته سامسونگ در حال حاضر سعی بر بروزرسانی اندروید نسخه 7 Nougat روی این گوشی را دارد.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت7 - رابط کاربری

سنسور اثر انگشت Note7 بسیار شبیه به سنسور استفاده شده در Galaxy S7 هست. تشخیص این سنسور زیر یک ثانیه هست که جزو سریع­‌ترین سنسورهاست. برای آنلاک کردن گوشی کافیست دکمه Home را فشار داده و انگشت را برای یک لحظه روی آن نگه دارید. البته اسکنر عنبیه به همان سرعت سنسور اثر انگشت است.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت7 - رابط کاربری

همچنین یک فیلد جستجوی جدید ارائه کرده­‌اند و فیلد Google Now را برداشته و به جای آن جستوجوی فایل­‌ها و اپلیکیشن­‌ها و همچنین جستوجوی دستگاه­‌های هوشمند از طریق وایرلس را جایگزین کرده­‌اند.

در گوشی Galaxy Note7 تغییرات اندکی بر روی رابط کاربری TouchWiz اعمال شده است. البته نوار نوتیفیکیشن با تغییراتی همراه است. اسلایدر روشنایی صفحه در سویپ نخست شاید به چشم نیاید (بخاطر اینکه آنرا به کنار تغییر وضعیت­‌های سریع منتقل کرده­‌اند).

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت7 - رابط کاربری

به شکل پیش‌فرض گوشی تنها یک تم دارد، ولی می­‌توان از Theme Store تم­‌های بیشتری دانلود کرد.

Note7 از اجرای هم‌زمان چند اپلیکیشن پشتیبانی می­‌کند. ولی این آپشن فقط شامل اپلیکیشن­‌های ساپورت شده و تمام اپلیکیشن­‌های پیش­‌فرض گوشی می­‌شود.

Galaxy Note7 چندین جستچر جالب دارد – با تکان دادن گوشی به حالت بی‌صدا می­‌رود، با سویپ کردن دست روی صفحه می­‌توان اسکرین شات گرفت و با دو بار کلیک کردن روی دکمه Home سریعا دوربین فعال می­‌شود. چنانکه در بیشتر گوشی­‌ها دیده­‌ایم، رابط‌های کاربری آنها دارای حجم وسیعی ازبرنامه­‌های غیر­کاربردی هستند، ولی این‌بار در Note7 شاهد چنین برنامه‌هایی نیستیم. چندین برنامه پیش­‌فرض مایکروسافت از قبیل وان‌درایو با فضای 100 گیگ به مدت 2 سال، MS Office و اسکایپ نصب هستند که می­‌توان آنها را غیرفعال کرد، ولی امکان حذف کامل آنها نیست.

عملکرد و بنچمارک گوشی گلکسی نوت 7

سامسونگ دو نسخه از Galaxy Note7 را روانه بازار کرده است – یک نسخه بین­‌المللی که دارای پردازنده Exynos 8890 بوده و نسخه دیگر برای آمریکای شمالی و چین که دارای پردازنده Snapdragon 820 هست. حافظه رم هر دو به جز کاربران چینی، 4 گیگابایت است. از این لحاظ، نوت 7 نسبت به S7 و S7 edge تغییری نکرده است. طبق اظهارات سامسونگ هر دو نسخه عملکرد تقریبا یکسانی دارند. همچنین سامسونگ برای بازارهای چین نسخه‌ه­ایی با حافظه رم 6 گیگابایت و حافظه داخلی 128GB عرضه کرده است، ولی هیچ برنامه­‌ای برای ارائه­ این نسخه به بازارهای جهانی ندارد.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت 7 - بنچمارک

سال گذشته سامسونگ ادعای بهترین عملکرد در محصولاتش را داشت، زیرا پردازنده اگزینوس 7420 گوی سبقت را از چیپست پرچمدار 2015 کوالکام اسنپ 810 ربوده بود. اما امسال اکثر گوشی­‌ها از اسنپ‌دراگون 820 استفاده کرده­‌اند. بنابراین Note 7 دیگر برترین عملکرد را نخواهد داشت. همانطور که در نتایج تست عملکردهای بهترین گوشی­‌ها مشاهده کردید، گوشی­‌های Moto Z Droid و OnePlus 3 از هر لحاظ بهترین عملکرد را نسبت به Note 7 دارند.

دوربین گوشی Galaxy Note 7

سامسونگ در Galaxy S7 سیستم کاملا جدیدی را بکار برده بود. در Note 7 نیز از همان سیستم و حتی با رابط کاربری اصلاح شده بکار گرفته شده است. دوربین پشتی از یک سنسور 12MP بهره برده که دارای نسبت دید 4:3 و فن­اوری فوکوس خودکار Dual-Pixel است. این سیستم سریع‌تر و دقیق­‌تر از هر سیستمی است که تا به‌حال طراحی شده.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت7 - دوربین

بهترین ویژگی این دوربین امکان عکاسی رضایت­‌بخش در تاریکی و نور کم است. همچنین برنامه دوربین، لرزش دست را حین فیلم‌برداری کاهش می­‌دهد. دیافراگم لنز f/1.7 امکان دریافت نور بیشتر توسط سنسور را فراهم می‌کند. بنابراین عکس­‌ها در نور کم با کیفیت بالایی ارائه می‌شوند. به نظر می‌رسد که کیفیت تصاویر ثبت شده از این دوربین در نور کم، خیلی بهتر از دوربین گوشی‌های رقبا باشد.

واضح­‌ترین تغییر در سیستم دوربین، رابط کاربری آن است که ساده‌تر و مؤثرتر شده است. بگونه­‌ای که دیگر دکمه­‌های Mode و Effect وجود ندارد و بجای آنها با سویپ کردن از سمت راست، حالت­‌های عکس‌برداری و سویپ کردن از سمت چپ افکت­‌های تصویر جایگزین شده است. همچنین سویپ کردن به بالا یا پایین، دوربین جلویی یا پشتی را فعال می­‌کند.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت7 - رابط کاربری دوربین

حالت­‌های عکاسی مثل همیشه شامل حالت Pro می‌باشد. در این مود امکان تغییرات در تمام تنظیمات دوربین ممکن هست. همچنین عکاسی در حالت RAW امکان پردازش بر روی تصویر را بعد از عکاسی می­‌دهد. حالت Motion برای فیلم‌برداری ارائه شده که سه ثانیه زودتر از لمس دکمه شروع به فیلم‌برداری خواهد کرد (یک ویدیو جداگانه با فرمت mp4 ضبط می­‌کند).

سامسونگ عملیات پردازش تصویر را طوری تنظیم کرده که کنتراست، اشباع رنگ و وضوح بصورت قابل ملاحظه­‌ای مورد قبول کاربران باشد. وقتی روی تصویر تا حد پیکسل زوم ­شود، میزان وضوح اعمال شده قابل مشاهده­‌تر است. بخاطر دامنه دینامیکی بالا، حالت خودکار HDR به ندرت فعال می­‌شود. حالت HDR این دوربین در بازسازی جزییات در بخش­‌های پر نورتر فوق­العاده عمل می­‌کند، اما اندکی روی کیفیت تصویر اثر می­‌گذارد.

سامسونگ قابلیت­‌های داخلی دوربین را نیز بهبود بخشیده. بطوری که حتی نسبت به گوشی S7 تصاویرِ باکیفیت­‌تری ارائه می­‌کند. در کل می‌توان گفت تصاویر Note7 دارای جزئیات زیاد و نویز اندکی است.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت7 - نمونه عکس دوربین

عکاسی در حالت پانوراما تصاویری حجیم با طول تقریبی 4000 پیکسل و با جزییات فراوان بجای می­‌گذارد. دامنه دینامیکی نقاط تیره و پرنور را به خوبی کنترل می­‌کند و بازسازی به شکل فوق العاده‌ای صورت می‌گیرد.

سامسونگ در رابطه با حداکثر رزولوشن دوربین جلویی (5MP) ملاحظه­ کارانه عمل کرده، اما با این حال کیفیت تصویر این دوربین نیز در حد خود رضایت­‌بخش است.

سخن پایانی

گلکسی نوت 7 را می‌توان نسخه‌ای متفاوت از گلکسی S7 خواند، اما با این تفاوت که لبه‌های ضخیم آن باریک شده و ایده­‌های جدیدی اعمال شده است. همچنین از لحاظ کیفی می‌توان نوت 7 را از هم‌تای سری S در رده بالاتری دسته‌بندی کرد. مهم‌تر از هرچیز، این فبلت دوست‌داشتنی سامسونگ قابلیت­‌هایی دارد که در سری Galaxy S تا زمان عرضه S8 مشاهده نخواهیم کرد.

سامسونگ ادعا کرده که این پرچمدار جدید مخصوص افرادی هست که به دنبال یک دستگاه همه‌فن حریف هستند و انتظارات زیادی از گوشی هوشمندشان دارند. در واقع کسانی که تمایل زیادی به داشتن دستگاهی با قدرت بالا در اجرای مالتی تسکینگ دارند، حتما به دنبال خرید گوشی سامسونگ گلکسی نوت 7 می‌روند.

سامسونگ در طراحی مدل­‌های قدیمی­‌تر از طراحی نامتقارن استفاده می‌کرد، صفحه نمایش تخت با بدنه­‌ی پشتی منحنی یا صفحه نمایش منحنی اما پشت صاف. ولی در Galaxy Note7 به طراحی متقارن روی آورد تا این گوشی هم چشم­ نوازتر باشد و هم هنگام در دست گرفتن احساس بهتر و راحت‌تری ایجاد کند.

هیچکدام از تولید کننده‌گان گوشی‌های هوشمند، تا اینجای کار رقیبی جدی در برابر Note7 تولید نکرده­‌اند. البته اپل پیشرفت‌­هایی در زمینه قلم نوری داشته، اما به نظر نمی‌رسد که این تکنولوژی‌ها به گوشی‌های این کمپانی راهی بیابند. علاوه بر این، ویژگی‌های نوت 7 فقط به قلم آن محدود نشده و همانطور که مشاهده کردید، سامسونگ توانسته بسیاری از اولین‌ها را در طراحی این گوشی به نام خود ثبت کند.

 

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی نوت 7 - نکات منفی و مثبت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *