نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی J5 2016

نقد و بررسی گوشی سامسونگ Galaxy J5 2016

گلسی J5 2016 از نمونه محصولات میان‌رده کمپانی سامسونگ در امسال می‌باشد. گوشی موبایل Galaxy J5 2016 با توجه به مدل قبلی خود نیاز به تغییرات اساسی داشت تا نیاز کمپانی مبنی بر بدست آوردن سهم بیشتر در بازار چین را یاری کند.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی J5 2016 - اینفوگرافی

سامسونگ این‌بار به جای تغییرات عمده در درون گوشی، تمرکز خود را بر روی طراحی بیرونی این محصول متوجه کرده است. با امید به اینکه بدنه فلزی در این سری محصولات جوابگوی نیاز کاربران باشد. همچنین وجود یک باتری بزرگ‌تر و صفحه نمایش بزرگتر از دیگر تغییرات این گوشی می‌باشد.

طراحی گوشی سامسونگ Galaxy J5 2016

فریم فلزی موجود در گوشی به شما حس خوبی به هنگام در دست داشتن دستگاه می‌دهد. البته این حس راحتی در گوشی‌های بالارده بیشتر از مدل‌های میان‌رده حس می‌شود. سامسونگ طبق سیاستش در قبال سری گلکسی J5  دست به تغییر پردازشگر خود در نسخه‌های جدید نزده است. اما با وجود اندروید مارشملو 6.0.1 و حافظه رم 2 گیگابایت، می‌توان به J5 2016 امیدوار بود.

بسته‌بندی گلکسی J5 2016 دارای یک جعبه معمولی‌ست که فرق آنچنانی با نسخه اولیه خود ندارد. در جعبه این دستگاه یک هدست، آداپتور شارژر سریع و کابل USB مشاهده می‌شود.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی J5 2016 - جعبه گشایی

ابعاد گلگسی J5 2016 که از نسخه اولیه خود کمی بزرگ‌‎تر است، 145.8×72.3×8.1 میلی‌متر است. خبر خوب در طراحی گوشی این است که سامسونگ با مدیریت ضخامت گوشی، هم‌زمان توانسته ظرفیت بیشتری از باتری را بهره بگیرد.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی J5 2016 - طراحی

هرچند ظرفیت بیشتر باتری و فریم فلزی مقدار کمی به وزن این گوشی سامسونگ اضافه نموده است. وزن J5 2016 در مقابل نسخه قبلی خود 13 گرم بیشتر است – چیزی حدود 159 گرم که برای کاربران این تغییر شاید محسوس باشد.

در اطراف صفحه نمایش  گلکسی J5 2016 مقداری گودی وجود دارد که البته اذیت کننده نیست. دکمه خانه در این گوشی مثل سنت قبلی سامسونگ به شکل فیزیکی بوده و در پایین صفحه نمایش قرار دارد. دو دکمه تغییر وظیفه و بازگشت نیز به شکل خازنی در راست و چپ آن قرار دارند.

در بالای صفحه نمایش، دوربین سلفی، فلش LED (که بر خلاف مدل‌های قبلی در سمت مخالف قرار گرفته)، خروجی صدای گوشی و سنسور مجاورت دیده می‌شود. متاسفانه این مدل از سنسور نور در این بخش محروم است.

دکمه روشن خاموش در سمت راست و دکمه‌های حجم صدا در سمت چپ وجود دارند.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی J5 2016 - طراحی

در پایین گوشی یک درگاه میکرو USB، میکروفون و درگاه هدفون جک 3.5 میلی‌متری وجود دارد. بالای گوشی عاری از جزییات است.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی J5 2016 - طراحی

با بازکردن در پشت گوشی، یک باتری 3100 میلی‌آمپری، اسلات میکروسیم و میکرو SD مشاهده می‌شود. همچنین چیپست NFC در این بخش دیده می‌شود.

صفحه‌نمایش گوشی سامسونگ گلکسی J5 2016

گلکسی J5 2016 به یک صفحه نمایش SuperAMOLED با قطر 5.2 اینچ و با رزولوشن 1280×720 مجهز شده است. با توجه به میان‌رده بودن گوشی، تراکم پیکسلی 282ppi کیفیت مناسبی برای کاربران این گوشی محسوب می‌شود.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی J5 2016 - صفحه‌نمایش

طبق روال گوشی‌های هوشمند سامسونگ که از صفحه نمایش SuperAMOLED استفاده می‌کنند، این گوشی موبایل هم دارای حالت‌های مختلفی برای صفحه نمایش‌اش مانند حالت اصلی، رنگی، بیشترین دقت و AMOLED سینما می‌باشد.

Super AMOLED بودن صفحه نمایش J5 2016 رنگ‌های گیرا، پرجنب و جوش و با کنتراست بالا را ارایه می‌دهد.

طول عمر باتری گوشی Samsung Galaxy J5 2016

در ادامه نقد و بررسی گوشی سامسونگ Galaxy J5 2016 به بررسی عملکرد باتری دستگاه می‌پردازیم. همانطور که گفته شده بود، با باز کردن پشت گوشی، یک باتری 3,100 میلی‌آمپری از نوع لیتیوم یونی مشاهده می‌شود که کاربران قادر به تعویض آن خواهند بود. این ظرفیت 500 میلی‌آمپر از باتری نسخه قبلی J5 بیشتر است که با توجه به ثابت بودن چیپست در این نسخه، طبیعتا انتظار راندمان کاری بالایی می‌رود.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی J5 2016 - طول عمر باتری

با تست باتری این گوشی موبایل، به نتایج خوبی در چندین معیار مهم رسیده شده است. با وجود اینکه طول عمر باتری در حالت پخش ویدیو بسیار پایین‌تر از انتظارمان بود، اما این اعداد در حالت‌های وب‌گردی و مکالمه در شبکه‌های 3G بهتر از میان‌رده‌های زیادی هستند.

دوربین گوشی سامسونگ گلکسی جِی 5 مدل 2016

دوربین به‌کار گرفته شده در  Samsung Galaxy J5 2016 تقریبا همان مدل به‌کار گرفته شده در مدل قبلی می‌باشد. سنسور 13 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 در ابعاد 4:3 از مشخصات دوربین این گوشی می‌باشد. این دوربین تصاوری با کیفیت 4128×3096 ثبت می‌کند. هر چند که با توجه به قیمت خرید گوشی ، انتظار زیادی از بخش دوربین نداشتیم، اما بهتر بود که سامسونگ تغییراتی در این بخش اعمال می‌کرد.

منوی دوربین این گوشی، دارای حالت Pro می‌باشد که شباهت آنچنانی به مدل‌های گران‌قیمت سامسونگ ندارد. تنها کنترل ابزارات بالانس سفید، ISO و Exposure از طریق این حالت ممکن می‌باشد. همچنین شما می‌توانید با فشار دو بار پشت سر هم دکمه خانه به دوربین گوشی دسترسی داشته باشید.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی J5 2016 - رابط کاربری دوربین

برای حالت HDR گزینه‌های تنظیمی وجود ندارد که می‌تواند نکته بسیار ناامید کننده‌ای برای کاربران علاقه‌مند به دوربین این گوشی باشد. نمونه عکس‌های گرفته شده با دوربین گلکسی J5 2016 آن‌چنان که باید امیدوارکننده نیست. از یک سنسور 13 مگاپیکسلی انتظار جزییات بیشتری در تصویر وجود دارد.

با تمامی این تفاصیل، رنگ‌ها و کنتراست تصاویر راضی کننده هستند. مقداری نویز در تصاویر مشاهده می‌شود که از حد نرمال خارج نیستند.

با Galaxy J5 2016 می‌توان تصاویر پانوراما نیز ثبت کرد. هرچند تصاویر ثبت شده در این حالت خیلی تاثیرگذار نیستند.

برای دوربین سلفی این گوشی، از سنسور 5 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 به همراه فلش LED استفاده شده است. جزییات و همچنین رنگ‌ها در تصاویر ثبت شده با این دوربین بسیار مناسب می‌باشند.

دوربین فیلم‌برداری این گوشی ویدیوهایی با وضوح 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه و با نرخ 17Mbps ثبت می‌کند. رنگ‌ها و کنتراست در حالت فیلم‌برداری همچنان کیفیت مناسبی دارند، اما جزییات تصاویر چندان هم عالی نیستند.

رابط کاربری گوشی سامسونگ Galaxy J5 2016

Samsung Galaxy J5 2016 از رابط کاربری اختصاصی سامسونگ TouchWiz به عنوان رابط کاربری اندروید مارشمالو بهره می‌برد که از اپلیکیشن‌های اختصاصی زیادی مانند Doze mode و Google برای مدیریت در آن استفاده شده است.

صفحه خانه حالت اختصاصی نسبت به رابط کاربری خود TouchWiz دارد. و اینکه به طور مثال تعداد ستون‌های آیکون‌ها همانند A9 2016 پنچ عدد می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی J5 2016 - رابط کاربری

قسمت نوتیفیکشن‌ها طبق معمول بخش شلوغی‌ست. با quick-toggle های قابل اسکرول شروع شده، اسلاید روشنایی صفحه نمایش، S Finder  و با دکمه‌های کانکت سریع تمام می‌شود.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی J5 2016 - رابط کاربری

گلکسی J5 2016 از رابط کاربری‌ای با تم‌های مختلف استفاده می‌کند. البته در حالت عادی فقط 3 تم به صورت پیش‌فرض در آن وجود دارد که می‌توان با دسترسی به اینترنت، تم‌های بیشتری را دانلود کرد.

در حالت کلی، TouchWiz به بهبودهای فروانی در زمینه ذخیره‌سازی انرژی به طور مثال تنظیم نور صفحه نمایش گوشی دست یافته است.

بنچمارک گوشی Samsung Galaxy J5 2016

سامسونگ گلکسی J5 2016 از همان چیپست نسخه اولیه خود استفاده می‌کند. یک چیپست اسنپ‌دراگون 410 که در سال 2015 هم چندان گزینه ایده‌آلی نبود و به همراه 4 هسته Cortex-A53 با سرعت 1.2GHz شاید کاربران را در این بخش ناامید کند. طبیعتا پردازشگر گرافیگی هم تغییری نکرده و همان مدل Adreno 306 در این گوشی هم وجود دارد. اما در عوض حافظه رم به 2 گیگابایت افزایش پیدا کرده است.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی J5 2016 - بنچمارک ها

طبق اطلاعات بنچمارک GeekBench که تکیه زیادی به بازده پردازشگر‌های گوشی‌های هوشمند دارد، گوشی سامسونگ Galaxy J5 2016 از لحاظ بازدهی در کنار Moto G نسل سوم قرار می‌گیرد.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی J5 2016 - بنچمارک ها

در آزمون تک‌هسته‌ای این بنچمارک، گلکسی J5 2016 راندمان پایین‌تری نسبت به Acer Liquid X2 داشته است.

 سخن پایانی

سامسونگ از اواخر سال 2015 اقدام به بروز رسانی خط تولید گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده خود کرده است. اما همانطور که در نقد و بررسی این گوشی مشاهده کردیم، این بروز رسانی برای گوشی J5 چندان هم کلی نبوده و شاهد تغییرات جزیی در نسخه 2016 بودیم. بخش دوربین کمترین تغییرات ممکن را داشته، بخش پردازشی به غیر از ارتقای حافظه رم از 1.5 به 2 گیگابایت تغییر دیگری نداشته و صفحه‌نمایش تنها کمی بزرگتر شده است. بخش باتری تنها مشخصه فنی این گوشی می‌باشد که با بهبود اساسی همراه شده است. اما جدا از مشخصه‌های فنی دستگاه، طراحی و ظاهر دستگاه با تغییرات مثبت زیادی همراه شده است. حاشیه‌های صفحه‌نمایش همانند استانداردهای جدید گوشی‌های هوشمند به حداقل میزان ممکن رسیده و همچنین از بدنه فلزی استفاده شده است. با همه این حال، موفقیت گوشی با توجه به تغییرات نه چندان زیاد، تا حدود زیادی به قیمت گوشی بستگی خواهد داشت. در واقع این قیمت خرید دستگاه است که بیان‌گر ارزش خریدش خواهد بود.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی J5 2016 - نکات منفی و مثبت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی گوشی سامسونگ Galaxy J5 2016"

  1. ۷ساله دارم استفاده میکنم و ذره‌ای اذیتم نکرده اگر دوربینش لرزشگیر اپتیکال داشت هیچوقت بفکر گوشیه دیگری نمیوفتادم.بهترین دوربین رو داره عکسهایی ک گرفتم و زوم میکنم را خیلی خوب جزییات را نشون میده که گوشیهای فعلی اینجور نیست.الانم در کنارش یه آ۲۴ خریدم ولی اینو هم نگهش میدارم😘😍

  2. بهترین گوشی ک تو عمرم داشتم.بارها ازارتفاع افتاده،اب خورده هیچیش نشده.باتری و نگه داری شارژش ۲۰👌.دوربینش تمیز👌توش کلی نرم افزار نصب دارم و اصلا ذره ای هنگ نمیکنه👌الان بعد ۶سال میخام عوض کنم ولی خب دلم نمیاد واقعا.چون واقعا عالی بود عااالی.اگ ی گوشی معمولی در حد خوووب میخاین حتما حتما این مدل رو تهیه کنین.

  3. سلام.
    ببخشید nfc رو از کجا فعال کنم تو گوشی j5 2016 ؟؟؟؟
    کجا رو باید بگردم
    چون اون چپست nfc ک سما گفتین تو گوشیم مشاهده کردم
    ا