نقد و بررسی گوشی سامسونگ Galaxy S7

مطمئنا گوشی سامسونگ Galaxy S6 نقطه عطفی در خط تولید گوشی‌های پرچمدار این کمپانی محسوب می‌شود. همانطور که می‌دانید، تا قبل از معرفی S6 بسیاری از رقبای این کمپانی بخاطر عرضه پرچمداران سامسونگ با بدنه پلاستیکی، این محصولات را مورد انتقادات شدید قرار می‌دادند. گوشی Samsung Galaxy S7 نیز در ادامه سیر تحولی طراحی گلکسی S6، با بدنه‌ای به مراتب با کیفیت‌تر از نسل قبلی خود طراحی شده است.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی اس 7 - اینفوگرافی

سامسونگ با استفاده از نکات مثبت طراحی گوشی Note 5 اش، طراحی خط تولید گوشی‌های پرچمدار گلکسی اس را بهبود داده است. سیستم خنک کننده‌گی گوشی اصلاح شده، از سیستم جدیدی برای تصویر برداری استفاده شده،  خاصیت ضدآب بودن به سری گلکسی اس برگشته، اسلات microSD اضافه شده و نهایتا ظرفیت باتری بیشتر شده است. در کل می‌توان S7 را نسخه تکامل یافته S6 نامید.

طراحی گوشی سامسونگ Galaxy S7

تمامی گوشی‌های کمپانی سامسونگ با بدنه‌های پلاستیکی طراحی می‌شدند. تا اینکه در MWC 2015 بارسلون، سامسونگ با معرفی پرچمدار جدیدش (Galaxy S6) و به سخره گرفتن کیفیت بدنه فلزی گوشی آیفون 6، بالاخره به حجم انتقادات وارده به پرچمداران پلاستیکی‌اش پاسخ داد. همچنین در Galaxy S6 شاهد بودیم که سامسونگ در طراحی این گوشی از دو گلس استفاده کرده است. در طراحی سامسونگ گلکسی اس 7 کمپانی سازنده روند بهبود طراحی پرچمدارانش را متوقف نکرده و کار را برای دیگر رقبایش سخت‌تر کرده است.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی اس 7 - طراحی

طراحی قاب پشتی گلکسی S7 کاملا برگفته از گلکسی نوت 5 می‌باشد. به شکلی که قاب پشتی خمیده از اطراف نوت 5 عینا در S7 نیز استفاده شده است. خمیدگی اطراف این قاب به همراه فریم آلومینیمی استفاده شده باعث می‌شود ضخامت دستگاه از چیزی که هست کمتر بنظر برسد. ابعاد بدنه گوشی برابر با 142.4×69.6×7.9 میلی‌متر است. بدین ترتیب، S7 دقیقا 1.1 میلی‌متر از نسل قبلی (S6) ضخیم‌تر می‌باشد.

این تفاوت مثلا بزرگ در ضخامت S7، بیشتر از آنکه جنبه منفی داشته باشد، می‌تواند به نفع کاربرانش باشد. در واقع هیچ کس از این مساله که با افزایش حجم باتری از 2,550mAh در S6 به 3,000mAh در S7، ضخامت دستگاه یک میلی‌متر بیشتر خواهد شد طبیعتا ناراضی نخواهد بود. علاوه بر این، بیشتر شدن ضخامت گوشی باعث شده که بیرون زدگی لنز دستگاه در S7 (برابر با 0.46 میلی‌متر) کمتر از قبل شود. البته افزایش ظرفیت باتری افزایش وزن دستگاه را نیز به دنبال داشته. وزن گوشی Samsung Galaxy S7 نسبت به نسل قبلی 10% بیشتر شده است.

استفاده از گلس برای قاب پشتی باعث شده که تمیز نگه داشتن آن سخت‌تر شود. در واقع گلس به خوبی اثر انگشت‌ها را به خود جذب می‌کند. این مساله در رنگ سفید Galaxy S7 کم رنگ‌تر می‌شود، اما در رنگ‌بندی‌های دیگر این گوشی اغلب اوقات شاهد خواهید بود که بدنه دستگاه میزبان خوبی برای لکه‌ها و اثر انگشت است.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی اس 7 - طراحی

درحالی که پشت قاب پشتی از نوت 5 به ارث رسیده است، قسمت جلویی دستگاه از طراحی مخصوص گوشی‌های گلکسی سری S بهره می‌برد. کناره‌های خمیده گلسِ روی صفحه‌نمایش به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن و به شکل تدریجی روی فریم کناری دستگاه محو شده است.

علاوه بر موارد گفته شده درباره طراحی Galaxy S7، نکات دیگری نیز می‌توان از طراحی این گوشی گفت. دکمه‌های کنترلی دقیقا جایی تعبیه شده‌اند که باید می‌بودند. سنسور اثر انگشت با دکمه خانه ترکیب شده و برای فعال کردن آن لازم است که حتما دکمه خانه را فشار دهید. جای اسلات‌ها نیز نسبت به S6 تغییری نکرده است.

شاید در نگاه اول به این گوشی تعجب کنید که اسلاتی برای وارد کردن کارت‌های microSD در کناره‌های گوشی وجود ندارد. اما نگران این موضوع نباشید، زیرا که اسلات سیم‌کارت Galaxy S7 دارای دو محل قرارگیری سیم‌کارت می‌باشد و محل دوم به شکل مشترک برای سیم‌کارت دوم و کارت microSD بکار گرفته می‌شود.

آخرین و مهمترین نکته طراحی S7، مربوط به گواهی IP68 می‌باشد. ویژگی ضدآب بودن که در سری پنجم پرچمدار سامسونگ (Galaxy S5) معرفی شده بود، متاسفانه در سری ششم حذف شد و برای برخی از کاربران این موضوع چندان خوشایند نبود. اما حال به نظر می‌رسد سامسونگ با معرفی ویژگی‌های جدید، تمامی ویژگی‌های خوب نسل‌های گذشته پرچمدارانش را دور هم جمع کرده و محصول فوق‌العاده‌ای عرضه کرده است. گوشی سامسونگ گلکسی S7 با دارا بودن بالاترین درجه حفاظتی تعریف شده برای کدهای آی‌پی (IP68)، می‌تواند در زیر آب به مدت نیم ساعت و در عمق 1.5 متری به فعالیت خود ادامه دهد. لازم به ذکر است که این دستگاه در برابر گرد و غبار نیز مقاوم است.

صفحه نمایش گوشی سامسونگ گلکسی S7

همانطور که انتظار می‌رفت، Galaxy S7 با صفحه‌نمایش QHD با بزرگی 5.1 اینچ و با پنل اختصاصی سامسونگ (superAMOLED) عرضه شد.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی اس 7 - صفحه نمایش

صفحه‌نمایش این دستگاه دارای بالاترین کنتراست مشاهده شده در بین همتاهای خود می‌باشد، کیفیت آن در زوایای مختلف تغییری نمی‌کند و رنگ‌های زنده‌ای به نمایش می‌گذارد. روشنایی صفحه در حالت حداکثر روشنایی چندان چشم کاربر را آزار نمی‌دهد، اما توصیه می‌کنیم در محیط‌های پر نور حتما از حالت خودکار برای میزان روشنایی استفاده کنید. همچنین باید اعتراف کنیم عملکرد این صفحه‌نمایش در زیر تابش مستقیم نور آفتاب یکی از بهترین‌هایی می‌باشد که تا کنون دیده‌ایم.

صفحه‌نمایش فعال – Allways On – یکی از ویژگی‌های جدید اضافه شده به پرچمدار جدید سامسونگ می‌باشد. به لطف پنل AMOLED این گوشی، راه‌اندازی این ویژگی بسیار ساده‌تر شده است. بدین ترتیب با استفاده از ویژگی صفحه‌نمایش همیشه فعال، می‌توانید ساعت، تقویم، یک تصویر و یا ترکیبی از این موارد را همواره در دسترس داشته باشید. همچنین اعلان‌های اصلی گوشی مانند تماس‌های از دست رفته و متن‌ها نیز در این قسمت نمایش داده می‌شوند.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی اس 7 - صفحه نمایش همیشه فعال

تمامی امکاناتی که در این ویژگی در اختیار کاربر قرار می‌گیرند، تنها 1% از شارژ گوشی را در هر یک ساعت مصرف می‌کنند. به قول سامسونگ، این میزان مصرف باتری برای این امکانات، بسیار بصرفه‌تر از این است که در طول روز چندین بار قفل صفحه را باز کرده و موارد گفته شده را چک کنید. به هر حال این امکان نیز در اختیار کاربر قرار گرفته که بتواند این ویژگی را غیر فعال کند.

طول عمر باتری گوشی Samsung Galaxy S7

یکی از بهترین تغییرات اعمال شده روی گلکسی اس 7 مربوط به بخش باتری و افزایش ظرفیت آن به 3,000mAh می‌باشد. شاید تنها ایرادی که بتوان به بخش باتری این گوشی وارد کرد، غیر قابل تعویض بودن باتری توسط کاربر می‌باشد. بخش باتری ویژگی‌های دیگری نیز دارد که می‌توان به قابلیت شارژ سریع سیمی باتری و شارژ بیسیم آن اشاره کرد.

در طی تست‌های انجام گرفته شده روی طول عمر باتری Galaxy S7 نتایجِ بسیار راضی کننده‌ای از آب درآمده است. در حالت پخش ویدیو 15 ساعت و مکالمه روی شبکه‌های 3G این باتری توانسته 23 ساعت انرژی دستگاه را تامین کند. البته طول عمر باتری در حالت وبگردی – 10 ساعت – چندان هم فوق‌العاده نیست.

خروجی صدای گوشی سامسونگ گلکسی اس 7

میزان صدای اسپیکر گوشی Galaxy S7 در حد متوسط می‌باشد و نمی‌تواند کاربر را چندان تحت تاثیر قرار دهد. این گوشی فقط از یک درایور صوتی بهره می‌برد و طبیعتا در تولید صدای استریو نمی‌تواند چندان عملکرد طبیعی داشته باشد. اما باید اعتراف کنیم که کیفیت صدای تولید شده عالی می‌باشد.

بررسی خروجی صدای گوشی با جک 3.5 میلی‌متری نشان می‌دهد که کیفیت صدا بی‌نظیر است. همچنین با وصل کردن گوشی به آمپلی‌فایر، خروجی صدا از متوسط نتایجی که تا کنون دیده‌ایم بهتر است. لازم به ذکر است که هدست‌های Galaxy S6 صدای استریو تری نسبت به هدست‌های S7 دارند، اما با همه این حال عملکرد آن از بسیاری از رقبا بهتر می‌باشد.

دوربین Samsung Galaxy S7

در گوشی گلکسی S7، سامسونگ از برند جدیدی برای دوربین‌هایش رونمایی کرده که با کاهش تعداد پیکسل‌های دوربین همراه بوده و به نظر می‌رسد کیفیت دوربین در مقایسه با نسل قبلی کاهش یافته، اما این همه ماجرا نیست. دوربین 12MP استفاده شده در این گوشی دارای تکنولوژی پیکسل‌های دوگانه – Dual Pixel – بوده و بدین تریتب در هر پیکسل موجود در این دوربین، یک عامل تشخیص فازی استفاده شده است. جالب است بدانید که در دوربین‌های گوشی‌های رقیب S7 تقریبا در هر 5% از تعداد پیکسل‌های دوربین، یک عامل تشخیص فازی وجود دارد. خب حتما این سوال در ذهن‌تان بوجود می‌آید که معنی این اصطلاحات و مزیت استفاده از چنین سیستمی برای دوربین چیست؟ باید بگوییم که دوربین Galaxy S7 به لطف این تکنولوژی به طور دیوانه کننده‌ای دارای فوکوس خودکار سریع در هر دو محیط پر نور و تاریک می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی اس 7 - نکات مثبت و منفینقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی اس 7 - دوربین

همچنین لنز این دوربین روشن‌تر شده است. در واقع می‌توان این لنز که دارای دیافراگم f/1.7 می‌باشد را روشن‌ترین لنز دوربین موبایل فعلی دنیا نامید. همچنین اندازه پیکسل‌ها از 1.12 میکرون به 1.4 میکرون افزایش پیدا کرده، دارای سیستم OIS – لرزشگیر اپتیکال تصویر – می‌باشد و می‌تواند حتی در شرایط نوری زیر استاندارد نیز با کیفیت‌ترین عکس‌ها را ثبت کند. علاوه بر اینکه این دوربین می‌تواند در شرایط نوری نامناسب نیز عکس‌های باکیفیتی بگیرد، فلش LED نیز در کنار این دوربین تعبیه شده تا کمک حال این دوربین در چنین شرایطی باشد.

برای دسترسی هرچه سریع‌تر به اپلیکیشن دوربین، کافی است که دوبار پشت سرهم دکمه خانه را فشار دهید. اگر از گوشی‌های هوشمند سامسونگ استفاده کرده باشید، با وارد شدن به محیط اپلیکیشن دوربین این گوشی چندان احساس غریبگی نخواهید کرد. رابط کاربری تغییر چندانی نکرده و ابزارهای اصلی به شکل میان‌بر در صفحه اول این اپلیکیشن قرار دارند. چنانکه به ابزارهای بیشتری نیاز دارید، می‌توانید حالت دوربین را به حالت حرفه‌ای تغییر دهید. همچنین حالت عکاسی و ذخیره تصاویر RAW نیز در این دوربین در دسترس می‌باشد.

تصاویر با جزییات هرچه تمام گرفته می‌شوند و دامنه دینامیکی بدون آسیب رساندن به نقاط روشن عکس‌ها کاملا ایده‌آل می‌باشد. رندر رنگ‌ها کاملا شبیه به دوربین S6 می‌باشد. البته کمی رنگ‌ها در این دوربین ملایم‌تر رندر می‌شوند. حالت عکاسی در شب نیز عملکرد خوبی دارد و تصاویر گرفته شده در این حالت جزییات کافی دارند و میزان نویز موجود چندان آزار دهنده نیست. تصویر زیر یکی از اولین نمونه عکس‌های گرفته شده با دوربین این گوشی می‌باشد که توسط سامسونگ منتشر شده است.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی اس 7 - نمونه عکس دوربین

تعداد پیکسل‌های دوربین سلفی در همان 5MP باقی مانده است. اصلی‌ترین تغییر بوجود آمده درباره دوربین سلفی گلکسی اس7، مربوط به لنز آن می‌باشد که دارای گشایش f/1.7 (مانند دوربین پشتی) است. سامسونگ برای غلبه بر مشکل عکاسی سلفی در محیط‌های تاریک، از راه‌حل اپل استفاده کرده است. بدین شکل که در گرفتن تصاویر سلفی در محیط‌های تاریک، نور صفحه‌نمایش به مانند فلش عمل کرده و نور کافی برای ثبت جزییات محیط را در اختیار دوربین قرار می‌دهد.

حالت فیلم‌برداری این گوشی به مانند حالت عکاسی آن عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. می‌توان با حداکثر رزولوشن 4K/30fps یا 1080p/60fps و یا حالت اسلوموشن 720p/240fps با این دوربین به فیلم‌بدرای پرداخت.

ویدیوهای Ultra HD گرفته شده با این دوربین به مانند عکس‌های گرفته شده دارای جزییات فراوان و کیفیت عالی هستند. مطمئنا در این زمینه نیز تکنولوژی Dual-Pixel بی تاثیر نیست.

بخش نرم‌افزاری سامسونگ گلکسی S7

نقد و بررسی گوشی Samsung Galaxy S7 را با بررسی بخش نرم‌افزاری و رابط کاربری آن ادامه می‌دهیم. اندروید مارشمالو در کنار رابط کاربری TouchWiz تشکیل دهنده این بخش از S7 می‌باشند. سامسونگ برخلاف دیگر کمپانی‌های رقیب که همواره بخش نرم‌افزاری و رابط‌کاربری گوشی‌های سامسونگ را مورد انتقاد قرار می‌دهند، پرچمدار جدیدش را با آخرین نسخه اندروید عرضه کرده و تماما سعی خود را کرده تا بهینه‌سازی‌های اساسی در رابط کاربری اندروید انجام داده باشد.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی اس 7 - رابط کاربری

رابط کاربری ساده‌تر و دسترسی به اپلیکیشن‌ها راحت‌تر شده است. برنامه‌ها به شکل پیش‌فرض در منوی کشویی برنامه‌ها به صورت جدول 4×4 نمایش داده می‌شوند. البته می‌توانید با تغییر تنظیمات به شکل 5×4 و 5×5 نیز اپلیکیشن‌ها را به نمایش بگذارید. همچنین سامسونگ در این رابط کاربری و به شکل آزمایشی حالت جدیدی برای نمایش اپلیکیشن‌ها در نظر گرفته که با انتخاب آن، منوی کشویی برنامه‌ها حذف شده و تمامی برنامه‌ها در صفحه خانه نمایش داده می‌شوند (مانند iOS).

جالب‌ترین ویژگی اضافه شده به رابط کاربری این گوشی، تقسیم صفحه و مالتی تسکینگ می‌باشد. هر دو پنجره قابل تغییر اندازه و کشیدن به اطراف می‌باشند و اکثر اپلیکیشن‌های این گوشی به شکل مالتی تسک قابل اجرا هستند.

حالت مالتی تسکینگ را در برخی از گوشی‌های پرچمدار دیگر دیده بودیم، اما ویژگی جدیدی به این گوشی اضافه شده که در نوع خود جالب و خلاقانه می‌باشد. با استفاده از ابزار Game Launcher می‌توانید با خیال راحت بازی‌های نصب شده روی دستگاه‌تان را اجرا کنید و از برخورد تصادفی دست‌تان با دکمه‌های ناوبری گوشی‌تان نگران نباشید، از اعلان‌های متعدد خلاص شوید و از صفحه بازی اسکرین شات و ویدیو تهیه کنید. همچنین این ابزار دارای چند حالت ذخیره باتری می‌باشد که با پایین آوردن نرخ فریم صفحه به 30fps و کاهش تدریجی رزولوشن صفحه‌نمایش باعث می‌شود مدت زمان بیشتری از اجرای بازی‌های مورد علاقه‌تان لذت ببرید.

عملکرد و بنچمارک گوشی Samsung Galaxy S7

همانطور که در جریان هستید، گوشی سامسونگ گلکسی S7 بسته به منطقه عرضه با دو چیپست اگزینوس 8890 و اسنپ‌دراگون 820 (که هر دو از بهترین چیپست‌های گوشی هستند) عرضه می‌شود که مدل انحصاری سامسونگ به پردازنده گرافیکی مالی T880MP12 و مدل اسنپ به پردازنده گرافیکی آدرنو 530 مجهز شده و با 4 گیگابایت حافظه رم همراه هستند.

طبیعتا امتیازهای بنچمارک‌های مختلف روی مدل اسنپ‌دراگون در حالت بررسی تک هسته بیشتر از مدل اگزینوس می‌باشد. در مقابل، مدل اگزینوس به لطف هسته‌های بیشتر و کلاک بالاترشان، در حالت چند هسته امتیاز بیشتری نسبت به تراشه کوالکام (اسنپ 820) گرفته است. در بنچمارک‌های گرافیکی، امتیاز پردازنده آدرنو با اختلاف بسیار ناچیز بیشتر از همتای خود می‌باشد، اما بدون هیچ اغراقی عملکرد هر دوی آنها مثال زدنی و بی‌همتاست. همانطور که در تصویر نیز مشاهده می‌کنید، امتیاز Galaxy S7 در بنچمارک Basemark-OS-II در پایگاه داده جی‌اس‌ام آرنا از 98 درصد گوشی‌ها و در Basemark-OS-X از 100 درصد گوشی‌ها بالاتر می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی اس 7 - بنچمارک ها

سخن پایانی

با رونمایی و عرضه هر پرچمدار جدیدی در دنیای اسمارت‌فون‌ها، همواره دو سوال برای کاربران مطرح می‌شود، این گوشی چه تغییراتی نسبت به نسل قبلی داشته و اینکه چه برتری‌هایی نسبت به دیگر پرچمداران دارد؟ خب در پاسخ سوال اول، همانطور که در ابتدای نقد و بررسی گوشی S7 گفتیم، قابلیت ضد آب و گرد و غبار به گلکسی اس برگشته، می‌توان با نصب کارت microSD ظرفیت فضای ذخیره‌سازی را افزایش داد، از سیستم جدید و کارایی برای بخش دوربین استفاده شده و ظرفیت باتری افزایش قابل توجهی داشته است. در مقایسه با دیگر پرچمداران جدید نیز که می‌توان به LG G5 ، سونی اکسپریا X-Performance ، هواوی P9 و آیفون 6S اشاره کرد، می‌توان نکات زیادی در وصف تمجید S7 گفت. اگرچه گوشی‌هایی مانند LG-G5 نیز می‌توانند گزینه خوبی برای خرید گوشی پرچمدار باشند، اما S7 با یدک کشیدن نام سامسونگ و مشخصات فوق‌العاده ذکر شده مطمئنا سال بهتری را در مقایسه با رقبای خود خواهد داشت.

نقد و بررسی گوشی سامسونگ گلکسی اس 7 - نکات مثبت و منفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *