نقد و بررسی گوشی موبایل Huawei Mate 9

نقد و بررسی گوشی موبایل Huawei Mate 9

هواوی دیگر در میان کمپانی­‌های بزرگ سازنده اسمارت‌فون جایگاهی در خور کسب کرده و تازه­‌ترین فبلت پرچم­دار خود – Huawei Mate 9 – را روانه بازار کرده است. این کمپانی ثابت کرده است که توانایی­‌های بالایی در زمینه طراحی و سخت­‌افزار دارد. دیگر همه هواوی را با اسمارت­فون­‌های باکیفیت و قیمت پایین می­‌شناسند.

نگاهی اجمالی به توانایی­‌های Mate 9 می­‌اندازیم.

نقد و بررسی گوشی هواوی میت 9

کاملا بدیهی و آشکار است که میت 9 از اصول و زبان طراحی فبلت­‌های هواوی پیروی می­‌کند. این گوشی دارای نمایشگر بزرگ 5.9 اینچ و باتری 4,000mAh است. بدنه آلومینیمی خوش‌ساخت این گوشی از دیگر نکات مثبت طراحی آن محسوب می‌شود. همچنان همکاری هواوی با لایکا ادامه دارد و این­‌بار شاهد دوربین دو­گانه­ 20MP/12MP هستیم.

طراحی گوشی Huawei Mate 9

گوشی هواوی میت 9 می‌تواند به راحتی با طراحی دقیق و ظاهری دلپسند خریداران را مجذوب خودش کند. در حالت کلی می‌توان گفت طراحی سری گوشی‌های هواوی میت با عرضه این نسخه به تکامل در بلوغ خود رسیده است.

نقد و بررسی گوشی هواوی میت 9 - طراحی

البته نمی­‌توان از این موضوع اجتناب کرد که این فبلت بزرگ و سنگین است. با وزن 190 گرم، این فبلت از گوشی iPhone 7Plus دقیقا 2 گرم سنگین­‌تر است. اما طراحی این گوشی با داشتن صفحه نمایش 5.9 اینچ با توجه به ضخامت بدنه 1.3mm کوتاه­‌تر و 1mm پهن­‌تر از iPhone 7 Plus تحسین برانگیز است.

کیفیت ساخت گوشی Huawei Mate 9 بسیار عالی است. بخاطر بکار بردن فلز باکیفیت و لبه­‌های تراش­‌خورده و کمی انحنا در پشت فبلت ظاهری آراسته به آن بخشیده است، ولی بدنه گوشی مقداری لغزنده است و کاربران باید با دقت آن را به دست گیرند. در برخی بسته‌بندی‌های این گوشی یکی از لوازم جانبی که همراه آن عرضه می­‌شود یک کاور ضربه­‌گیر است.

نقد و بررسی گوشی هواوی میت 9 - طراحی

دکمه­‌های پاور و صدا مانند گوشی­‌های هوشمند کلاسیک در سمت راست قرار گرفته­‌اند.

نقد و بررسی گوشی هواوی میت 9 - طراحی

این گوشی دارای اسلات کارت هیبریدی است. به این معنی که هم می­‌توانید از دو سیم­‌کارت استفاده کنید و یا یک سیم‌کارت و کارت حافظه microSD نصب کنید.

نقد و بررسی گوشی هواوی میت 9 - طراحی

اسکنر اثر انگشت نیز در پشت گوشی قرار دارد که سریع و دقیق است.

نقد و بررسی گوشی هواوی میت 9 - طراحی

تنها اسپیکر آن در پایین قرار دارد و یک پورت USB Type-C برای شارژ گوشی و 4 میکروفون که در دور آن پخش شده­‌اند.

نقد و بررسی گوشی هواوی میت 9 - طراحی

صفحه نمایش گوشی هواوی میت 9

گوشی Mate 9 در کل تاریخ گوشی‌های سری Mate (البته به غیر از مدل Mate S) کوچک­‌ترین نمایشگر را دارد. این نمایشگر با داشتن رزولوشن 1080p و تراکم پیکسل بر اینچ 373 عملکرد خوبی را ارایه می­‌دهد.

صفحه‌نمایش این گوشی دارای روشنایی و کنتراست بالایی دارد. این نمایشگر با نرخ کنتراست 1622:1 گوی سبقت را از دیگر رقبای خود مانند LG V20 و iPhone 7 Plus ربوده است. حداکثر روشنایی نمایشگر 665nits است که در این ویژگی هم­‌تراز با iPhone 7 Plus است.

نقد و بررسی گوشی هواوی میت 9 - صفحه‌نمایش

تنها اشکال نمایشگر Mate 9 شاید در کمبود دقت رنگ­‌هاست. ولی می­‌توان در تنظیمات صفحه نمایش آن را بهبود بخشید. صفحه نمایش در محیط­‌های بیرون از خانه و حتی در زیر نور آفتاب بسیار خواناست.

برای استفاده از این فبلت در تاریکی، حالت night-reading وجود دارد که گرمای نور را شدیدا افزایش می­‌دهد. احتمالا نور آبی منتشر شده از صفحه نمایش در صورت استفاده زیاد از این ویژگی چرخه­ خواب­‌تان را مختل کند. اما حداقل روشنایی ­4.2nits در محیط­‌های تاریک فشار را بر روی چشمان­‌تان کم خواهد کرد.

باتری گوشی Huawei Mate 9

در سری فبلت­‌های میت به دلیل صفحه‌نمایش‌های بزرگ همواره با باتری بزرگی رو­به‌رو بوده­‌ایم و گوشی هواوی Mate 9 نیز از این قاعده مستثنا نیست. باتری 4,000mAh این فبلت عملکرد بسیار خوبی از خود نمایش داده است. با توجه به چنین ظرفیت باتری، هواوی از فناوری شارژ سریع باتری نیز استفاده کرده است.

شارژر بزرگ این گوشی قابلیت خروجی 5V/4.5A ،4.5V/5A و 5V/2A را داراست. در میان لوازم جانبی همراه این فبلت چهار نوع کابل USB-C (که دارای پین­‌های بیشتری هستند) وجود دارد که دوتای آنها برای شارژ دهی و دوتای دیگر نیز برای تقارن­‌سازی کاربرد دارند.

نقد و بررسی گوشی هواوی میت 9 - باتری

شارژ شدن این فبلت با این باتری بزرگ با استفاده از شارژر و کابل پشتیبانی شده بطور اعجاب­‌آوری سریع است. شارژ باتری از 2% تا 20% تنها 10 دقیقه طول می­‌کشد. همچنین 10 دقیقه دیگر نیز تا 40% و کلا برای 50% تنها 25 دقیقه لازم است.

گذشته از موارد ذکر شده طول عمر باتری Mate 9 هم عالی است. طول عمر باتری تنها برای وبگردی مداوم، در مقایسه با iPhone 7 Plus و Galaxy S7 edge متجاوز از 14 ساعت و نسبت به Pixel Xl گوگل 9:20 ساعت بیشتر است.

دوربین

دوربین گوشی Huawei Mate 9 در نوع خودش جالب است. هواوی که از گوشی P9 همکاری خود را با کمپانی آلمانی لایکا در جهت بهبود بخش دوربین پرچمداران خود آغاز کرد، در پرچمدار فبلتی خود نیز به این همکاری ادامه داده است. دوربین دوگانه­ Mate 9 از یک سنسور 20MP تک­‌رنگ و یک سنسور رنگی 12MP بهره می­‌برد. همچنین دریچه دیافراگم لنز هر دو سنسور f/2.2 می­‌باشد.

نقد و بررسی گوشی هواوی میت 9 - دوربین

هنگام عکاسی، Mate 9 تصویر دوربین تک­‌رنگ را با تصویر دوربین رنگی درهم می­‌آمیزد و نتیجه­ آن ثبت تصویری باکیفیت­‌تر است. دوربین رزولوشن بالای 20MP تک­‌رنگ اطلاعات روشنایی و همچنین جزییات بیشتری را ذخیره می­‌کند و دوربین رنگی 12MP وظیفه­ ثبت رنگ­‌های مربوط به جزییات را به­ عهده دارد.

گشودگی دریچه لنز به میزان f/2.2 در میان دیگر اسمارت­فون­‌های پرچم­دار رقم جلب توجه­ کننده­‌ای نیست، اما کمپانی Leica این را نمی­‌پذیرد و ادعا دارد به خاطر اینکه از دو دوربین استفاده شده است بنابراین گوشی به صورت دوبل نور را ثبت می­‌کند.

اگر کیفیت تصاویر ثبت شده را در نظر بگیریم، تصاویر Mate 9 مطابق ادعاهای لایکا است. چرا که از لحاظ رنگ، تصاویر ثبت شده نه کم‌رنگ، نه اشباع شده و در حد نرمال هستند و در حالت پیش­‌فرض بیشتر شاهد تصاویر زنده­‌تر هستیم. رنج دینامیکی در تصویرهای رنگی در حد خوبی است. ولی دوربین تک­رنگ رنج دینامیکی قابل قبولی ندارد.

عمق تصویری که دو دوربین Mate 9 ارایه می­‌دهند به طور واضحی عالی است. همانند دوربین­‌های حرفه­‌ای این دو دوربین می­‌توانند سوژه را سریعا تشخیص داده و پس­‌زمینه را تیره­‌تر کنند. حتی بعد از ثبت شدن تصویر نیز می­‌توانید پس­‌زمینه را تیره­‌تر کنید.

این سیستم در محیط­‌های کم‌نور به لطف وجود تنظیمات مخصوص محیط­‌های کم نور تصاویری قابل تحسین به­ همراه جزییات زیاد و وسعت رنگ قابل قبول، خلق می­‌کند. در حالت Night می­‌توانید به صورت دستی سرعت شاتر را تا 32s و ISO را تا 1600 افزایش دهید. تصویر دوربین تا زمانی که نوردهی افزایش می­‌یابد در حال تغییر است و تا زمانی که شما نور را مناسب تشخیص دادید می­‌توانید هر زمانی آن را متوقف سازید.

نقد و بررسی گوشی هواوی میت 9 - رابط کاربری دوربین

همچنین Mate 9 دارای حالت Light-painting است که شامل چهار حالت زیرمجموعه­ Car light trails ،Light graffiti ،Silky Water و Star track می­‌باشد.

دوربین سلفی این فبلت از شاتر 8MP با لنز f/1.9 به همراه فوکوس خودکار بهره می­‌برد. این دوربین نیز در روشنی روز نتایج رضایت­‌بخشی به همراه جزیات زیاد، ترکیب رنگ خوب و رنج دینامیکی بسیار عالی دارد. در بعضی اوقات دوربین سلفی به جای فوکوس بر روی چهره شما روی پس­‌زمینه­‌ها فوکوس می­‌کند، بنابراین باید هنگام سلفی گرفتن دقت کنید.

دوربین پشتی با کیفیت 4K و با استفاده از کدک H.265 فیلم‌برداری می­‌کند. البته این کدک هنوز جا نیافتاده و حتی در YouTube نیز نمی­‌توان از آن استفاده کرد. ویدیوهای 1080p از استاندارد H.264 استفاده می­‌کنند که استاندارد فراگیرتری است.

ویدیوهای 4K بسیار واضح، دارای جزییات زیاد، کنتراست بالا و ترکیب رنگ رضایت­‌بخشی هستند. با این کیفیت می­‌توانید ویدیوهای نزدیک به واقعیت را تماشا کنید. البته کمپانی Leica عموما در حوزه­ تصویربرداری کار کرده و نه ویدیو. بنابراین نباید در این مورد سخت­گیری کرد.

ویدئوهای 1080p/30fps تقریبا استاندارد نرخ بیت­شان 17Mbps است، در حالی که این عدد برای ویدیوهای 1080p/60fps دقیقا دو برابر آن است. در نتیجه Mate 9 فایل­‌های بزرگتری نسبت به زمان ویدیو در حالت 1080p/60ps نسبت به ویدیوهای کیفیت 4K می‌دهد.

 رابط کاربری هواوی Mate 9

این فبلت پرچمدار هواوی از آخرین نسخه اندروید 7.0 Nougat بهره می­‌برد. مطابق معمول شخصی­ سازی­‌های هواوی با رابط کاربری EMUI و نسخه 5.0 آن نیز همراه Mate 9 است. در این نسخه از رابط کاربری نیز از منوها و شخصی­ سازی­‌های تکراری گذشته بکار برده­‌اند، اما شاهد تغییراتی نیز هستیم.

نقد و بررسی گوشی هواوی میت 9 - رابط کاربری

در Mate 9 می‌توانید برای خودتان فضای خصوصی اختصاص دهید که دسترسی به آن از طریق اثر یکی از انگشتان دست‌تان ممکن خواهد شد. اطلاعات ذخیره شده در آن فضا به صورت مستقلی کدگذاری شده است. همچنین خریداران این فبلت­‌ها باید بدانند که تنها یک فضای اختصاصی می­‌توانند داشته باشند.

نقد و بررسی گوشی هواوی میت 9 - رابط کاربری

در این فبلت قابلیتی کاربردی اضافه شده به گونه­‌ای که می­‌توانید دو اپلیکیشن یکسان را روی گوشی‌تان به شکل هم‌زمان داشته باشید. برای مثال دو نسخه از تلگرام با شماره موبایل­‌های مختلف می‌توانید داشته باشید.

نقد و بررسی گوشی هواوی میت 9 - رابط کاربری

بخش نوتیفیکیشن ترکیب 50 به 50 اندروید نوقا و Emotion 5.0 است. هواوی در تنظیمات سریع نیز تغییراتی داده و سوئیچ روشنایی اتوماتیک را اضافه نموده که گوگل سرسختانه از اضافه کردن چنین ویژگی به سیستم‌عاملش امتناع می‌کند. نوتیفیکیشن­‌ها همچنین شباهتی با آنچه که در گوشی Pixel مشاهده کرده­‌ایم دارند.

بنچمارک Huawei Mate 9

هواوی در Mate 9 از پردازنده Kirin 960 SoC استفاده کرده است. پردازنده اصلی شامل 4 هسته­ 2.4GHz با طراحی Cortex-A73 به همراه 4 هسته­ 1.8GHz کم­‌مصرف با طراحی Cortex-A53 می­‌شود. لازم به ذکر است که Cortex-A73 در مقایسه با نسخه­ قبلی (A72) حدود 30% در مصرف باتری بهینه­‌تر است.

گوشی میت 9 از پردازنده­ گرافیکی تازه Mali-G71 بهره می­‌برد. در تست­‌های انجام یافته انتظاراتی که کارشناسان داشته­‌اند را برآورده نکرده و نتوانسته از رقبایش جلو بزند، اما در اپلیکیشن­‌هایی که از API گرافیک Vulkan پشتیبانی می‌کنند، این GPU واقعا عالی عمل می­‌کند.

نقد و بررسی گوشی هواوی میت 9 - بنچمارک

در پایان نسبت به عملکرد Mate 9 می­‌توان گفت این گوشی دارای پردازنده واقعا سریعی است و پردازنده­ گرافیکی که هنوز کاملا به بلوغ نرسیده است.

سخن پایانی

گوشی Huawei Mate 9 یک اسمارت­‌فون بسیار مطمئنی برای کسانی که آرزوی یک گوشی با نمایشگر بزرگ دارند می‌باشد. بدنه­ آلومینیمی با طراحی عالی این گوشی را در زمره معدود خوب‌های هواوی در بخش طراحی قرار می‌دهد. نمایشگر جان­‌سخت AMOLED ممکن است خیلی خوشایند خریداران نباشد، ولی در واقعیت و با احتساب نقاط قوت Mate 9 این ایراد قابل چشم­ پوشی است. به یقین می‌توان گفت با توجه به قیمت خرید گوشی، Mate 9 را می‌توان بهترین گزینه حال حاضر بازار در بین گوشی‌های صفحه بزرگ معرفی کرد.

باتری این فبلت یکی از برترین­‌هاست که با آسودگی می­‌توان به آن اطمینان کرد. برای علاقه­‌مندان به عکاسی Mate 9 می­‌تواند گزینه­‌ای شایسته باشد. هواوی با همکاری Leica یک سنسور با رزولوشن بالا تک­رنگی 20MP به همراه سنسور رنگی 12MP برای این پرچمدارش عرضه کرده است. همانطور که مشاهده کردید، حتی این گوشی نیز عاری از عیب و ایراد نیست، اما باید اعتراف کرد هواوی توانسته تعادل خوبی در میان تمامی بخش‌های مختلف این گوشی لحاظ کند تا محصولی شایسته برای رقابت با فبلت‌های اپل و سامسونگ ارایه کرده باشد.

نقد و بررسی گوشی هواوی میت 9 - نقاط قوت و ضعف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *