نقد و بررسی گوشی موتورولا Moto G4 Plus

نقد و بررسی گوشی موتورولا Moto G4 Plus

سری گوشی‌های موتورولا Moto G از سری گوشی‌های میان‌رده این کمپانی هستند. نسل جدید این گوشی‌ها که در سه نسخه پایه، پلاس و پلی طراحی شده‌اند، در بین علاقه‌مندان این برند از محبوبیت فراوانی برخوردارند. همانند دیگر رقبا موتورولا نیز تمایل به سوی ساخت گوشی­‌های میان­‌رده دارد و احتمالا در آینده از موتورولا شاهد محصولات بیشتری در این رده باشیم.

گوشی Moto G4 Plus با نمایشگر بزرگتر و با کیفیت­‌تر، باتری و شارژر عالی و دوربین مناسب با قیمتی اقتصادی به بازار آمده تا در میان گوشی­‌های میان‌رده برای خود جایگاهی در خور بدست آورد. موتورولا با ساخت این گوشی میان رده اهداف بلند­ مدت­تری برای جا باز کردن در بازار و محک زدن اوضاع بازار باشد.

نقد و بررسی گوشی موتورولا Moto G4 Plus - اینفوگرافی

تفاوت اصلی گوشی‌های موتورولا Moto G4 Plus و Moto G4 داشتن اسکنر اثر انگشت و ارتقا دوربین در نسخه پلاس می­‌باشد. موتورولا در این گوشی­‌ها از اندروید خام استفاده کرده که این موضوع هم به جذابیت‌های این گوشی می‌افزاید.

کیفیت ساخت و طراحی Moto G4 Plus

گوشی­‌های هوشمند موتورولا Moto G4 و Moto G4 Plus از بسیاری جنبه­‌ها مشابهت دارند. حتی می‌توان گفت لوازم جانبی این دو گوشی نیز در بسیاری موارد یکسان می‌باشند. اگر سنسور اثر انگشت را کنار بگذاریم از لحاظ ظاهری خیلی سخت می­‌توان این دو را از هم تشخیص داد. هر دو دارای اندازه­‌های یکسان 153×76.6×9.8 میلی‌متر و وزن 155 گرم هستند. از لحاظ طراحی به شکل کلی می‌توان گفت که نسل چهارم گوشی‌های Moto G نسبت به سری­ قبلی – G3 – پیشرفتی شگرف داشته­‌اند.

نقد و بررسی گوشی موتورولا Moto G4 Plus - طراحی

گوشی G4 Plus نسبت به سری G3 به اندازه­ 4mm عریض‌تر است. موتورولا سعی کرده که ضخامت گوشی را هم چند میلی متری کم کند که البته در این امر موفق هم بوده­‌اند. چرا که ضخامت گوشی را از 11.6mm به 9.8mm کاهش داده­‌اند و در عین حال قصد بزرگ‌تر کردن باتری را نیز داشته­‌اند.

در نگاه اول به Moto G4 و G4 Plus بی­‌درنگ تشخیص خواهید داد که گوشی ساخت موتورولا است. حتی نیازی به دیدن آرم M در پشت گوشی نیست. این طراحی ویژه موتورولا است که حتی در نگاه اول هم کاملا مشخص است. البته باید اشاره کنیم که زبان طراحی برای تشخیص برند مهم است، اما برای یک کمپانی حفظ کیفیت ساخت و بهبود آم مهم­‌تر از آن است.

نقد و بررسی گوشی موتورولا Moto G4 Plus - طراحی

قاب پشتی قابل برداشت برای سری Moto G به عنوان یکی از اصول طراحی این گوشی‌ها شناخته شده است. با برداشتن پنل می­‌توانید شیار دو سیم کارت و یک اسلات اختصاصی برای microSD را مشاهده کنید. با این طراحی زیرکانه موتورولا توانسته به کناره­‌های گوشی انحنا بخشد. اما متاسفانه باتری گوشی قابل تعویض نیست. البته این امر در دنیای امروزی گوشی‌های هوشمند دیگر عادی شده است.

دوربین و فلاش مانند Moto G3 به شکل عمود و خطی متمایل به مرکز هستند. در G4 Plus این ناحیه کوچک­‌تر شده و دارای برآمدگی از جنس شیشه است.

نقد و بررسی گوشی موتورولا Moto G4 Plus - طراحی

گوشی G4 Plus دارای بافت نرم و غیر لغزنده است. اما عجیب است که از لحاظ بافت شبیه و در حد واندازه­‌های G4 نیست. مدل پلاس لغزنده­‌تر است و زودتر لکه می­‌گیرد. اما هنوز هم می‌توان گفت که موتورولا از لحاظ طراحی جزو بهترین‌هاست.

در جلوی گوشی سرتاسر آن فریم­‌ها کمی بیرون­‌زدگی دارند. این بدان معنی­ست که نمایشگر صفحه دیگر تخت نخواهد بود و زمانی که احیانا گوشی به زمین افتاد ضربه­ اول به فریم وارد می­‌شود.

نقد و بررسی گوشی موتورولا Moto G4 Plus - پنل جلویی

بالای نمایشگر به زیبایی حفره earpiece را ایجاد کرده­‌اند. بلندگوی اصلی هم در جلوی گوشی جای گرفته است.

نقد و بررسی گوشی موتورولا Moto G4 Plus - پنل جلویی

در این گوشی نیز مانند دیگر گوشی‌های سری موتو جی خبری از LED نوتیفیکیشن نیست. البته به جای آن به Moto Display تکیه شده تا هر زمانی که نوتیفیکیشن جدیدی آمد نمایش داده شود. Moto Display ساعتی است که زمانی که نمایشگر خاموش است ظاهر می‌شود. میکروفون اصلی در پایین نمایشگر قرار دارد، جایی که هیچ دکمه­‌ای کنارش نیست. موتورولا همیشه به طراحی دکمه­‌های ناوبری روی صفحه‌نمایش اهمیت داده است. البته G4 Plus این رویه را با قرار دادن سنسور اثر انگشت در جلوی گوشی نقض کرده است.

نقد و بررسی گوشی موتورولا Moto G4 Plus - پنل جلویی

اسکنر اثر انگشت بسیار سریع و دقیق کار می­‌کند. نیاز به یادآوری نیست که این اسکنر همیشه روشن است. اما مشکلی که خریداران را آزار می­‌دهد این است که اسکنر به عنوان دکمه خانه عمل نمی­‌کند، در حالی که گوشی­‌های دیگر این قابلیت را دارند.

گوشی Moto G4 Plus دو درگاه دارد، یکی پورت جک هدفون 3.5mm در بالای گوشی و دیگری پورت استاندارد microUSB 2.0 در پایین. در پورت USB امکان USB On-The-Go فعال است. بنابراین می­‌توانید فلش یا سایر ابزارهایی که دارای این استاندارد هستند را به گوشی وصل کرده و استفاده کنید.

نقد و بررسی گوشی موتورولا Moto G4 Plus - طراحی

همچنین شارژ TurboPower نیز پشتیبانی می‌شود. در سمت راست گوشی دو دکمه­ فیزیکی است. دکمه پاور شیار کوچکی برای آسان‌تر کردن تشخیص از دکمه وولوم دارد، البته دکمه وولوم پایین­‌تر از آن قرار دارد.

نقد و بررسی گوشی موتورولا Moto G4 Plus - طراحی

صفحه‌نمایش گوشی موتورولا Moto G4 Plus

گوشی موبایل موتورولا Moto G4 Plus با پنل IPS روانه بازار شده است. نمایشگر دارای رزولوشن 1080p است که نسبت به محصول سال گذشته Moto G (رزولوشن 720p) افزایش کیفیت داشته است.

نقد و بررسی گوشی موتورولا Moto G4 Plus - صفحه‌نمایش

برای صفحه‌نمایش این گوشی دو پروفایل رنگ Normal و Vibrant لحاظ شده است. عملکرد این دو پروفایل رنگی کاملا متفاوت از یکدیگر می‌باشد. در کل می‌توان گفت پنل G4 Plus بطرز اعجاب­ آوری خوب است.

سطح کنتراست نمایشگر گوشی Moto G4 Plus بالا است و زوایای دید آن خوب است. با وجود اینکه عملکرد نمایشگر در زیر تابش مستقیم نور خورشید نیز مناسب است، اما این پنل مقداری انعکاس دارد.

باتری گوشی Motorola Moto G4 Plus

موتورولا تصمیم داشت در نسخه پلاس هیچ تغییری در باتری ندهد. همانطور که گفته شد هر دو نسخه دارای باتری 3,000 میلی‌آمپر بر ساعت هستند و ساختار سخت­‌افزاری گوشی نیز به گونه­‌ای است که مصرف بهینه­‌ای دارد.

نقد و بررسی گوشی موتورولا Moto G4 Plus - باتری

باتری این گوشی با دوام 70 ساعته جایگاه درخور و شایسته­‌ای کسب کرده است. با گوشی G4 Plus می­‌توانید بالای 20 ساعت مکالمه تلفنی در شبکه‌های 3G و به مدت 11 ساعت وب‌گردی و تماشای ویدیو داشته باشید.

همیشه روشن بودن اسکنر اثر انگشت اثر مخربی بر روی باتری می­‌گذارد و همچنین بازتاب آن باعث تاثیر منفی بر روی زمان آماده‌باش می­‌شود.

تنها ایرادی که می­‌توان درباره­ باتری گرفت، غیر قابل تعویض بودن آن است.

رابط کاربری

اگر به دنبال تجربه اندروید خام هستید و آخرین نسخه­‌های Nexus و یا Pixel نتوانسته­‌اند توجه­‌تان را جلب کنند یا توانایی مالی برای خریدن این گوشی­‌ها را ندارید، می­‌توانید Moto G4 Plus را با قیمتی مناسب­‌تر خریداری کنید و با ارایه vanilla ROM بیشتر و اندروید 6.0.1 Marshmallow تجربه جدیدی را کسب کنید.

با وجود اینکه رابط کاربری این گوشی به اندروید خام نزدیک است، ولی موتورولا امکان شخصی­‌سازی را بیشتر کرده است. برای مثال اپلیکیشن دوربین، قابلیت شخصی­‌سازی دارد و همچنین ویژگی­­‌های بیشتری از دوربین گوگل دارد. بقیه اپلیکیشن­‌های پیش­‌فرض شامل Google Play Music ،Google Photos و Google Hangouts همان اپلیکیشن­‌های اندروید خام هستند.

این گوشی دارای اپلیکیشن موتو است که نرم­‌افزاری ساده برای پیکربندی صفحه نمایش است. می‌توان گفت عمده­‌ترین تفاوت این رابط کاربری با اندروید خام همین اپلیکیشن است. وظیفه­ این اپلیکیشن تنظیم کردن Active-Display برای روشن و خاموش کردن آن، مسدود کردن اپلیکیشن انتخاب شده از اسپم کردن و غیر­ فعال کردن آن برای بازه­ زمانی تعیین شده است.

نقد و بررسی گوشی موتورولا Moto G4 Plus - رابط کاربری

این اپلیکیشن همچنین دو ویژگی کاربردی رایج در گوشی­‌های موتورولا که شامل دو بار تکان دادن گوشی برای روشن شدن فلش و دو بار پیچاندن مچ به همراه گوشی برای فعال شدن دوربین است را فعال می­‌کند.

نقد و بررسی گوشی موتورولا Moto G4 Plus - رابط کاربری

صفحه قفل مانند اندروید خام عمل می­‌کند. این صفحه شامل تاریخ و ساعت، نوتیفیکیشن­‌ها و دو میانبر دوربین و Voice-search نیز می­‌شود.

نقد و بررسی گوشی موتورولا Moto G4 Plus - رابط کاربری

بخش نوتیفیکیشن با اولین سویپ به پایین نشان داده می‌شود و در سویپ دوم تنظیمات سریع را مشاهده خواهید کرد. البته با سویپ دو انگشتی مستقیما می­‌توانید به تنظیمات سریع برسید. App-switcher نیز به شکل رایج سه بعدی است.

بنچمارک گوشی Moto G4 Plus

تغییراتی که موتورولا در ساخت نسخه پلاس چهارمین نسل از سری گوشی­‌های Moto G ارایه کرده است، بیشتر محدود به دوربین جدید و اسکنر اثر انگشت می­‌شود. علاوه بر آن در رم گوشی نیز تغییراتی اعمال شده و این فضا به 4GB ارتقا بخشیده است. البته متاسفانه این تنها تغییراتی است که موتورولا در سخت­‌افزار این نسخه به عمل آورده است.

تنها چیزی که می­‌تواند این بنچمارک پیش پا افتاده را در نظر خریداران کوچک جلوه دهد، قیمت پایین خرید گوشی Moto G4 Plus است. پردازنده 8 هسته­‌ای­ اسنپ‌دراگون 617 و GPU مدل Adreno 405 خیلی قدیمی بوده و کارایی لازم را در دنیای امروزی گوشی‌های میان‌رده ندارند.

البته هنوز کورسوهای امیدی نیز هست. برای مثال نمی­‌توان به سادگی از کنار سرعت انکارناپذیر این گوشی که با استفاده از vanilla-Android-ROM بدست آمده، گذشت.

نقد و بررسی گوشی موتورولا Moto G4 Plus - بنچمارک ها

همانطور که در نتایج بنچمارک‌ها مشاهده می‌کنید، پردازنده گرافیکی آدرنو کیفیت و کارایی لازم برای یک گوشی 5.5 اینچی با وضوح تصویر 1080p را ندارد.

دوربین گوشی موتورولا موتو G4 Plus

دوربین گوشی موتورولا موتو جی 4 پلاس جزو معدود قسمت­‌های سخت­‌افزاری آن است که موتورولا برای افزایش کارایی آن سرمایه­‌گذاری کرده است. شکی نیست که دوربین 16MP نسبت به دوربین 13MP گوشی G4 برتر است.

دوربین 16MP بر اساس سنسور OV16860 PureCel Plus-S را می­‌توان به عنوان یک دوربین با کیفیت و بالاتر از مدل­‌های میان‌رده دانست. این دوربین سایز پیکسلی 1.3 میکرومتری ارایه می­‌دهد و همچنین دریچه دیافراگم لنز آن f/2.0 است.

نقد و بررسی گوشی موتورولا Moto G4 Plus - دوربین

فلاش این گوشی یک LED دوگانه است. دوربین به تشخیص­ دهنده­ فاز و یک سیستم لیزری برای بهتر و سریع­‌تر کردن فوکوس خودکار مجهز است.

میان‌بر­های بسیار رایج سمت راست در viewfinder قرار دارند که شامل تنظیمات HDR و فلش می­‌شوند. با سویپ کردن به سمت راست به تنظیمات دوربین دسترسی خواهید داشت.

نقد و بررسی گوشی موتورولا Moto G4 Plus - نرم‌افزار دوربین

با لمس و نگه­ داشتن انگشت روی صفحه می­‌توانید فوکوس و نور دهی را قفل کنید. G4 Plus همچنین قابلیت کنترل دستی نور دهی دارد. تنها با کشیدن آیکون خورشید می­‌توان آن را فعال کرد.

نقد و بررسی گوشی موتورولا Moto G4 Plus - نرم‌افزار دوربین

برای دسترسی به جزییات بیشتر می­‌توانید حالت ­ Pro را فعال کنید. این حالت کنترل بر فوکوس، سرعت عکس‌برداری، ISO، تنظیم نور دهی و تعادل رنگ سفید را در اختیارتان قرار می­‌دهد. همچنین می­‌توانید تمام شاخص­‌ها را هم‌زمان تماشا کنید تا سریع­‌تر تنظیمات را انجام دهید.

نقد و بررسی گوشی موتورولا Moto G4 Plus - نرم‌افزار دوربین

دوربین گوشی Moto G4 Plus حالتی به نام Burst Shot دارد که بطور پیوسته عکس‌برداری می­‌کند. تنها کافی­ست که دکمه شاتر را به سمت پایین بکشید تا تعداد زیادی از تصویر­های ثبت شده را مشاهده کنید. بعد از اینکه انگشت­‌تان را از روی صفحه بردارید گوشی به صورت اتوماتیک بهترین تصویر را انتخاب و نمایش خواهد داد.

در حالی که دوربین Moto G4 Plus در عکس‌برداری خوب عمل می­‌کند، ولی در مقایسه با تصاویر ثبت شده با دوربین 13MP گوشی G4 چندان تفاوتی ندارد. دوربین 16MP در عکس‌برداری با جزییات بهتر عمل می­‌کند، ولی برخی اوقات تصویر­ها دارای نویز زیادی هستند.

دوربین سلفی 5MP تصاویری با کیفیت خوب، واضح و جزییات خوب، ولی با کمی نویز ثبت می­‌کند. این دوربین حالت­‌های HDR و Auto نیز دارد که آن را ارزشمندتر می­‌کند. همچنین در مقایسه با دوربین سلفی G4 کیفیت بهتری را ارایه می­‌دهد. اما متاسفانه رزولوشن آن در حد رضایت­‌بخشی نیست.

گوشی Moto G4 Plus ویدیوهایی با کیفیت 1080p با سرعت 30fps با هر دو دوربین جلو و عقب ثبت می­‌کند. همچنین در حالت اسلو موشن ویدیوهایی با نرخ فریم 120fps اما با کیفیت 540p گرفته می‌شوند. نکته جالب این است که گوشی G4 دقیقا با همین کیفیت­‌ها و قابلیت­‌ها فیلم‌برداری می­‌کند. این محدودیت­‌ها از سنسور دوربین G4 Plus ناشی نمی­‌شود. بلکه در حقیقت اشکال کار از پردازنده­ اسنپ‌دراگون 617 است. ویدیوها در فرمت MP4 و با نرخ 17Mbps ضبط می­‌شوند.

صدا نیز با کیفیت خوب استریو 128Kbps ضبط می­‌شود. صدا در ویدیوهای ضبط شده کیفیت خوبی ندارد و احتمالا دلیل این امر به خاطر مکان قرارگیری میکروفون باشد. یکی از میکروفون­‌ها در پشت و کنار دوربین است و دیگری در پنل جلویی. این روش مناسبی برای ضبط استریو صدا نیست.

سخن پایانی

به نظر می­‌رسد با توجه به اختلاف قیمت نسخه پایه و پلاس، موتورولا روی کیفیت نسخه پلاس باید بیشتر از این‌ها کار می‌کرد. به عبارت دیگر اختلاف قیمت بین G4 Plus و G4 منصفانه نیست. چرا که G4 Plus نسبت به G4 امکانات و مزایای بیشتری ندارد. اگر موتورولا کمی چیپست رده بالاتری را انتخاب می­‌کرد (برای مثلا تراشه اسنپ 625 گزینه) قطعا G4 Plus بیشتر جلب توجه می­‌کرد. پایین بودن کارایی G4 Plus یک واقعیت است.

البته این گفته‌ها به معنی پایین بودن ارزش خرید گوشی G4 Plus نیست. زیرا که این گوشی برتری‌هایی نیز در مقایسه با هم‌رده‌های خود دارد. باتری عالی، سرعت خوب گوشی و دوربین پشتی فوق‌العاده در کنار طراحی زیبای موتورولا از مزیت‌های این گوشی محسوب می‌شوند. در کل می‌توان Moto G4 Plus را میان‌رده‌ای توصیف کرد که افت و خیز زیادی در مشخصات فنی خود دارد. در برخی بخش‌ها پایین‌تر از حد انتظار است و در برخی بخش‌ها عملکرد شگفت‌انگیزی دارد.

نقد و بررسی گوشی موتورولا Moto G4 Plus - نقاط قوت و ضعف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *