آشنایی با استانداردهای گوشی های ضد آب و گرد و غبار

آشنایی با استانداردهای گوشی های ضد آب و گرد و غبار

یکی از بخش های مهمی که هنگام خرید گوشی یا تبلت به آن توجه می‌شود، نوع و شماره IP می‌باشد . IP اختصار Ingress Protection به معنی «مقاومت در برابر نفوذ ذرات خارجی» است. این استاندارد یک شیوه‌ی عددگذاری است که میزان مقاومت دستگاه در برابر آب و گرد و غبار را مشخص می‌کند. این روش توسط کمیسیون بین‌المللی الکترونیک یا IEC برای مشخص کردن سطوح مختلف مقاومت در برابر نفوذ آب یا گرد و غبار به تصویب رسیده است.

درجه بندی IP از دو رقم تشکیل شده رقم اول (عدد سمت چپ) که بین 0 تا 6 است، سطح حفاظت در برابر جسم سخت خارجی و نیز حفاظت افراد را مشخص می‌کند. رقم دوم (عدد سمت راست) بین 0 تا 8 است و میزان حفاظت را در برابر نفوذ آب (و نه هیچ مایع دیگر) مشخص می‌کند. هر چه این رقم‌ها بیشتر باشند میزان حفاظت بیشتر است. البته گاها با محصولاتی رو به رو می‌شوید که به جای رقم اول حرف X قرار داده شده است. این حالت وقتی پیش می‌آید که محصول در برابر نفوذ جامدات مورد آزمایش قرار نگرفته شده باشد.

استانداردهای ضد آب گوشی و تبلت

به مثال‌های زیر توجه داشته باشید:

مثال – IP65 (1

  • 6 به معنی حفاظت کامل بدون نفوذ گرد و غبار
  • 5 به معنی عدم نفوذ در برابر پاشیده شدن آب از همه طرف (360 درجه) بدون فشار

مثال – 2) IPX7

  • X یعنی شرکت سازنده ضمانتی در خصوص مقاوم بودن محصولش در برابر گرد و خاک به شما ارایه نمی‌دهد.
  • 7 یعنی دستگاه می‌تواند تا ۳۰ دقیقه در عمق یک متری آب قرار گرفته و بعدا نیز بدون مشکل به کارکرد خود ادامه دهد.

سونی و سامسونگ از پیشتازان تولید گوشی‌هایی با این ویژگی هستند که البته سونی در این زمینه از سامسونگ فعال‌تر است. به طوری که سری Z از محصولات سونی با برخورداری از استاندارد IP68 در مقابل نفوذ گرد و خاک و نفوذ آب تا عمق 3 متری در بازه زمانی نامحدود مقاوم می‌باشند. در واقع گوشی‌های سری Z، پیشتازان گوشی‌های هوشمند ضد آب می‌باشند. البته جدیدا سری M هم جزو گوشی‌های ضد آب محسوب می‌شوند. به همین خاطر چنانکه قصد خرید گوشی ضد آب دارید، با توجه به تنوع محصولات سونی با این ویژگی، بهتر است گوشی دلخواهتان را از بین گوشی‌های سری Z و M اکسپریا پیدا کنید. بعد از سونی، سامسونگ در رده دوم تولید گوشی‌های مقاوم در برابر گرد و غبار و آب می‌باشد. کمپانی کاترپیلار نیز با تولید چندین محصول گام‌هایی در این زمینه برداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *