کارایی های هدست‌های واقعیت مجازی

با کارایی‌های هدست‌های واقعیت مجازی بیشتر آشنا شویم

بدون هیچ شکی اکثریت کاربران دنیای تکنولوژی، هدست‌های واقعیت مجازی را با بازی‌ها و ویدیوهای واقعیت مجازی می‌شناسند. در واقع بیشتر کاربران دلیل خرید هدست واقعیت مجازی را شاید در انجام بازی و تماشای ویدیوهای 360 درجه‌ای توجیه کنند. اما توجه کنید که موارد مصرف هدست‌های واقعیت مجازی فقط شامل حال این دو نمی‌شود. دنیای واقعیت مجازی در ادغام با واقعیت افزوده – AR – می‌تواند خدمات بی‌شماری در برخی صنعت‌ها مانند آموزش، توریسم، نظامی و … ارایه کند. در ادامه این مطلب قصد داریم تمامی کارایی‌های هدست‌های واقعیت مجازی را تک به تک خدمت شما دوستان عزیز معرفی کنیم. فقط به یاد داشته باشید که برخی از این موارد برای استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی ارزان‌قیمت ممکن نبوده و بایستی از هدست‌های بالارده‌ای همچون HTC Vive استفاده کرد.

سرگرمی

کارایی های هدست‌های واقعیت مجازی در سرگرمی

دسته‌بندی سرگرمی همواره تداعی کننده بازی‌ست. اما به غیر از انجام بازی موارد دیگری نیز وجود دارند که شاید برای برخی کاربران جذاب‌تر نیز باشند. سینما و تئاتر یکی از این موارد است که با ترکیب با دنیای واقعیت مجازی می‌تواند تجربه خارق‌العاده‌ای در اختیار کاربران قرار دهد، اما بدون شک برای این امر به یک اپلیکیشن مناسب مانند Oculus-Cinema نیاز خواهیم داشت. کاربران می‌توانند با در اختیار داشتن یک هدست VR و اپلیکیشن مورد نیاز، از تماشای ویدیوهای دلخواه خود در یک صفحه‌نمایش بزرگ لذت ببرند و یا بهتر است بگوییم از قرار داشتن در محیط فیلم حداکثر لذت را تجربه کنند. و یا اگر از علاقه‌مندان به دنیای ورزش هستید، کمپانی‌هایی مانند LikeLike VR استادیوم‌های مجازی ساخته‌اند که این امکان را به کاربران می‌دهند که از روی صندلی خود دقیقا در محیط بازی در حال تماشا قرار بگیرند. همچنین برخی کنسرت‌های معروف را نیز می‌توان به شکل زنده از طریق این هدست‌ها مشاهده کرد.

سلامت

کارایی های هدست‌های واقعیت مجازی در سلامت و پزشکی

صنعت پزشکی و سلامت یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌گذاران دنیای واقعیت مجازی هستند. با استفاده از این تکنولوژی می‌توان بسیاری از هزینه‌های تشخیص و آموزش و درمان را به میزان قابل توجهی کاهش داد. یکی از موارد استفاده از واقعیت مجازی در بخش سلامت، کاهش دادن هزینه آموزش پرستارها و دکترها می‌باشد. بدین شکل که ترکیب دنیای واقعیت مجازی با برخی تکنولوژی‌های خاص مانند Haptic می‌تواند محیط کاملا مناسب برای آموزش مجازی پرستاران را فراهم کند. دیگر کاربرد جالب واقعیت مجازی در این صنعت، مربوط به نرم‌افزارهای شبیه‌سازی انسان می‌باشد. برای مثال، نرم‌افزار معروف HumanSim این امکان را به پرستاران و دکترها می‌دهد که با استفاده از دنیای واقعیت مجازی با بیماری که در مکان دیگری قرار دارد در یک محیط مجازی تعامل برقرار کند. کاربرد سوم و شاید مهم‌تر مربوط به تشخیص بیماری می‌باشد. برای استفاده از این متد، علاوه بر فراهم بودن بسترهای واقعیت مجازی، به دیگر امکانات مانند اسکن MRI نیاز است.

هوا و فضا

کارایی های هدست‌های واقعیت مجازی در هوا و فضا

دانشمندان ناسا در حال کار روی یک ماموریت سخت هستند: جستجو برای نشانه‌های حیات در سیاره‌های دیگر. به خاطر همین موضوع ناسا نیز یکی از سرمایه‌گذاران دنیای واقعیت مجازی است تا بتواند به کمک این تکنولوژی کنترل هرچه بهتر و البته نزدیک‌تر به واقعیت روی روبات‌های خود داشته باشد. همچنین در مراحل آموزش فضانوردان فراهم کردن محیط شبیه‌سازی شده روی سیاره‌های دیگر یکی دیگر از کاربردهای واقعیت مجازی در صنعت هوا و فضا می‌باشد.

موزه‌ها

کارایی های هدست‌های واقعیت مجازی در موزه‌ها

واقعیت مجازی می‌تواند معرفی کننده بسیاری از فرهنگ‌ها در زندگی هر کاربری باشد. هدست‌های واقعیت مجازی می‌توانند در عرض چند ساعت کاربران را به موزه لوور پاریس، آکوپلیس آتن و یا گوگن هایم نیویورک منتقل کنند. هم‌اکنون موزه‌های بسیاری در سرتاسر دنیا در حال همکاری و یا ایجاد همکاری با توسعه دهنده‌گان محیط‌های واقعیت مجازی برای فراهم کردن حضور کاربران در محیط موزه‌های‌شان هستند. برای مثال سال گذشته موزه برتیش در لندن فستیوال یک هفته‌ای با هدست‌های واقعیت مجازی برگزار کرد و همچنین موزه آمریکایی تاریخ طبیعت نیز برخی از مجموعه‌های خود را در دسترس کاربران دنیای واقعیت مجازی قرار داد. بدین ترتیب هر فردی با خرید هدست واقعیت مجازی حتی از نوع ارزان‌قیمت و با داشتن یک گوشی هوشمند واجد شرایط می‌تواند به بسیاری از موزه‌های مشهور دنیا سر بزند.

خودرو سازی

کارایی های هدست‌های واقعیت مجازی در خودروسازی

سال‌هاست که خودروسازان برای طراحی هر خودرویی ابتدا با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای اقدام به شبیه‌سازی نمونه اولیه آن می‌کنند. با استفاده از هدست Oculus Rift، کمپانی فورد واحد واقعیت مجازی مختص خود را در دپارتمان خودرو سازی‌اش احداث کرده است. این کمپانی در یکی از آزمایشگاه‌های توسعه خود که واقع در شهر دیربورن میشیگان است، توانسته به کمک همین هدست محیطی را فراهم کند که مهندسان تمامی ابعاد و زوایای دقیق یک خودروی تولید نشده را بررسی کنند. با استفاده از این نمونه اولیه و البته مجازی، طراحان و مهندسان می‌توانند اکثر ایرادات یک خودرو را قبل از تولید آن شناسایی کرده و برطرف کنند.

آموزش

کارایی های هدست‌های واقعیت مجازی در آموزش

فعالان صنعت خودرو به غیر از طراحی خودرو با استفاده از واقعیت مجازی، کاربردهای دیگری نیز برای این تکنولوژی در سر دارند. کمپانی تویوتا از همین هدست‌های اکولوس به عنوان بخشی از کمپین TeenDrive365 استفاده می‌کند. هدف تویوتا از این کمپین آگاه کردن و نشان دادن خطرات رانندگی بی‌احتیاط است. البته به گفته مسولان این شرکت، هدست‌های واقعیت مجازی می‌توانند در تمامی زمینه‌ها انقلاب آموزشی ایجاد کنند. برای آموزش بسیاری از مفاهیم سخت و تصویر سازی و یا سفرهای آموزشی زمان‌بر، هدست‌های واقعیت مجازی می‌توانند کار را راحت‌تر و فرایند آموزش را به میزان قابل توجهی تسریع بخشند. از همین رو بسیاری از مراکز آموزشی خرید هدست واقعیت مجازی را در دستور کار خود قرار داده و بسیاری از مراحل آموزشی را با استفاده از این تکنولوژی‌ها طی می‌کنند. اپلیکیشن‌های Unimersiv و Cerevrum از جمله اپلیکیشن‌های آموزشی مطرح در دنیای واقعیت مجازی می‌باشند.

دادگاه‌ها

کارایی های هدست‌های واقعیت مجازی در دادگاه‌ها

به لطف تکنولوژی‌های واقعیت مجازی، هیئت منصفه و یا قاضی دادگاه دیگر برای تجسم صحنه‌های جرم مجبور به دیدن عکس‌های 2 بعدی نیستند. مشاهده صحنه جرم به شکل 3 بعدی و 360 درجه‌ای می‌تواند این امکان را به هیئت منصفه بدهد که درک کاملی از افراد و اشیاء (مانند گلوله) داشته و در محل جرم بتوانند حرکت کرده و کوجکترین جزییات را با چشم خود ببینند. محققان دانشگاه زوریخ مقاله‌ای در چند مجله معتبر جرم‌شناسی منتشر کرده‌اند که درباره پتانسیل استفاده از هدست اکولوس ریفت برای بازسازی صفحه جرم سخن می‌گفت. درواقع آنها معتقدند که استفاده از تکنولوژی‌های تعاملی می‌تواند کمک فراوانی در زمینه تجسم کردن و درک جزییات یک پرونده و اتخاذ بهترین تصمیم در مورد آن داشته باشد.

 مدیتیشن و سلامت روان

کارایی های هدست‌های واقعیت مجازی در مدیتیشن و سلامت روان

با استفاده از اپلیکیشن Guided Meditation VR کاربران هدست‌های اکولوس می‌توانند در مناسب‌ترین مکان‌‌های ممکن به انجام مدیتیشن بپردازند. همانطور که می‌دانید انجام مدیتیشن می‌تواند استرس‌های روزمره افراد را کاهش دهد. در انجام مدیتیشن محیطی که افراد در آن قرار می‌گیرند می‌توان نقش مهمی در تاثیر آن داشته باشد. از همین رو اپلیکیشن‌های این‌چنینی بهترین محیط‌های ممکن را شبیه‌سازی کرده و کاربران را با قرار دادن در آن محیط‌ها برای یک مدیتیشن خوب آماده می‌کنند. به یاد داشته باشید که اپلیکیشن اشاره شده فقط برای هدست اکولوس ریفت توسعه داده شده، اما برای دیگر پلت‌فرم‌ها و هدست‌ها نیز چنین اپلیکیشن‌هایی طراحی شده است.

خرید

کارایی های هدست‌های واقعیت مجازی در خرید

هم‌اکنون بسیاری از افراد با خریدهای آنلاین از فروشگاه‌های اینترنتی آشنایی دارند. اما مطمئن باشید که اپلیکیشن‌های واقعیت مجازی آینده چنین فروشگاه‌هایی خواهد بود. با استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند Trilleniumcould می‌توان تجربه یک خرید حضوری را از همان‌جایی که نشسته‌اید را داشته باشید. معمولا یکی از مشکلات فروشگاه‌های اینترنتی عدم توانایی در نمایش ابعاد و زوایای محصولات است. اما با استفاده از تکنولوژی‌های واقعیت مجازی می‌توان محصولات را به شکل 3 بعدی مشاهده کرد. در حال حاضر بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی اروپا – ASOS – یکی از علاقه‌مندان به استفاده از تکنولوژی‌های واقعیت مجازی برای خرید اینترنتی بوده و با توسعه‌دهنده‌گان اپلیکیشن Trilleniumcould همکاری می‌کند. نتیجه این همکاری که در آینده نه چندان دور مشخص خواهد شد، می‌تواند تاثیر زیادی روی تمامی فروشگاه‌های اینترنتی داشته باشد.

نظامی

کارایی های هدست‌های واقعیت مجازی در ارتش

صنعت نظامی از دیگر سرمایه‌گذاران واقعیت مجازی می‌باشد. آموزش بوسیله هدست‌های واقعیت مجازی در ارتش آمریکا برای سربازان قبل از اعزام به یکی از مراحل ثابت تبدیل شده است. نسخه‌های غیر تجاری بازی‌هایی مانند Battlespace 2 و Unity 3D در آموزش سربازان آمریکایی بکار گرفته می‌شود. آموزش استراتژی‌های گروهی و شبیه‌سازی صفحه‌های نبرد یکی از مزایای استفاده از این هدست‌ها می‌باشد.

مروری به کارایی‌های اصلی هدست‌های واقعیت مجازی در سرتاسر دنیا انداختیم. اما مطمئن باشید پتانسیل واقعیت مجازی بیشتر از این‌ها بوده و در آینده نزدیک با بهبود تکنولوژی‌ها شاهد ورود صنعت‌های دیگر و فراگیر شدن هدست‌های واقعیت مجازی خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *