آموزش اجرای لینوکس دبیان در گوشی اندرویدی

آموزش اجرای لینوکس دبیان در گوشی اندرویدی

اسمارت‌فون‌های هوشمند امروزی در بخش پردازشی پیشرفت‌های شگرفی داشته‌اند. بطوری که اصلا قابل مقایسه با گوشی‌های چند سال پیش نیستند. به لطف پیشرفت‌های خیره کننده صنعت چیپست‌های موبایل و تبلت و قدرت پردازشی مناسب آنها و همچنین سیستم‌عامل‌های بهینه شده، این دستگاه‌ها قادر هستند بخشی از کاربردهای سیستم‌های خانگی را پیاده کنند. دبیان یکی از محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکس می‌باشد و شاید برایتان جالب باشد که بدانید این سیستم‌عامل را می‌توانید بدون روت کردن دستگاه بر روی گوشی یا تبلت اندرویدی خود اجرا کنید. برای استفاده از این سیستم‌عامل روی دستگاه خود با ما همراه باشید.

در اولین مرحله باید Debian noroot را از گوگل پلی و یا سایر اپ استورهای معتبر دانلود و نصب کنید.این اپلیکیشن پس از اجرا، نسخه ویزی 7.0 (Wheezy) که یکی از توزیع‌های 2013 دبیان می‌باشد را روی دستگاه نصب می‌کند.

بعد از نصب Debian noroot صبر کنید تا تمامی پکیج ها نصب شوند. بعد از اتمام مراحل نصب، دبیان اجرا شده و بالا می‌آید. حال باید قادر باشید نشانگر موس را در دسکتاپ به حرکت در آورید.

آموزش اجرای لینوکس دبیان در گوشی اندرویدی

بروز رسانی و نصب برنامه ها

اگر قبلا تجربه کار با لینوکس را داشته باشید، حتما می‌دانید که دبیان شامل هیچ اپلیکیشن از پیش نصب شده‌ای نمی‌باشد و برای دریافت و نصب اپلیکیشن‌ها باید از محیط ترمینال اقدامات لازم را انجام دهید. اما اگر اولین تجربه کاربری شما باشد و با دستورات خط فرمان دبیان آشنایی ندارید، مراحل زیر را دنبال کنید.

ابتدا باید وارد محیط خط فرمان شوید. برای اینکار روی آیکون ‘Root Terminal’ که در دسکتاپ مشاهده می‌کنید دوبار کلیک کنید.

برای راحتی تایپ در محیط ترمینال، بهتر است از کیبورد بلوتوثی استفاده کنید. در غیر این صورت، باید از کیبرد پیش‌فرض گوشی اندروید خود استفاده کنید که برای نمایش و دسترسی به آن، باید انگشت‌تان را از اطراف صفحه نمایش به وسط صفحه نمایش بکشید.

آموزش اجرای لینوکس دبیان در گوشی اندرویدی

حال وقت آن رسیده که از بروز بودن نسخه سیستم‌عامل جدیدتان مطمئن شوید. برای اینکار از دستور ‘apt-get update’ استفاده کنید. برای دریافت و نصب اپلیکیشن‌ها نیز از دستور ‘apt-get install’ استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال، برای نصب اپلیکیشن Gimp که یکی از اپلیکیشن‌های کارآمد ویرایشگر تصاویر می‌باشد، کافی است از این دستور استفاده کنید: apt-get install gimp

آموزش اجرای لینوکس دبیان در گوشی اندرویدی

استفاده از موس و کیبرد بلوتوثی

برای جفت کردن موس و کیبورد بلوتوثی، باید به قسمت بلوتوث در تنظیمات گوشی رفته و موس و کیبورد را اسکن کنید. بعد از اتصال موس و کیبورد به دستگاه، دبیان به صورت خودکار آنها را شناسایی کرده و اجازه دسترسی به آنها را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

متصل کردن گوشی اندرویدی به مانیتور

برای تبدیل دستگاه اندرویدی به یک کامپیوتر دسکتاپ کامل لینوکسی، باید دستگاه خود را به یک مانیتور متصل کنید. برای این کار، راه‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این راه‌ها استفاده از Cromecast است. البته شاید دسترسی به این دستگاه گوگلی برایتان غیر ممکن و یا سخت باشد.

راه حل بهتر برای این کار، استفاده از یک آداپتور تبدیل microUSB به HDMI می‌باشد که به وفور در بازار یافت می‌شود و مشکلی برای تهیه این تبدیل وجود ندارد.

آموزش اجرای لینوکس دبیان در اندروید

بعد از متصل کردن دستگاه اندرویدی خود به یک مانیتور، دستگاه شما بدون روت کردن به یک کامپیوتر لینوکسی کامل تبدیل می‌شود و می‌توانید از طریق یک آیکون روی گوشی اندرویدی به راحتی به این کاربرد دسترسی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "آموزش اجرای لینوکس دبیان در گوشی اندرویدی"

  1. من دبیان نصب کردم
    تو ترمینال برنامه هارو نصب میکنم وcd میزنم میگه برنامه ها توی sdcard هستن
    میرم پوشه sdcardباز نمیشه چرا؟
    چیکار کنم باز بشه؟