انواع بنچمارک گوشی موبایل و تبلت

انواع بنچمارک گوشی موبایل و تبلت

در دنیای امروزی گجت‌ها، بنچمارک تبدیل به یکی از بهترین و معمول‌ترین ابزارها برای تایین عملکرد دستگاه شده است. حتی قبل از معرفی رسمی یک گجت، کمپانی سازنده آن نتایج بنچمارک‌های محصول را برای جلب توجه بیشتر منتشر می‌کند. اما سوال واقعی این است که این نتایج بنچمارک‌ها تا چه حدی قدرت واقعی دستگاه مورد نظرمان را مشخص می‌کنند؟ آیا برتری یک گوشی در نتایج بنچمارک نسبت به گوشی دیگر به مثابه برتری واقعی آن گوشی می‌باشد؟ برای پاسخ دادن به جواب این سوالات بهتر است ابتدا کمی با بنچمارک‌های معروف دنیای دیجیتال آشنا شویم، با تبلت فون همراه باشید.

دامنه بنچمارک‌های موجود فقط و فقط مختص دستگاه‌های گوشی موبایل و تبلت نیست و این آزمون‌ها حتی شامل حال دیوایس‌هایی همچون لپ‌تاپ‌ها، ساعت‌های هوشمند و سایر گجت‌های پوشیدنی نیز می‌شوند. اما منظور ما در این مقاله، بنچمارک‌های گوشی و تبلت می‌باشد که برای این دو گجت بنچمارک‌های مختلفی وجود دارند. برخی از این بنچمارک‌ها عملکرد کلی دستگاه را بررسی می‌کنند و برخی نیز عملکرد بخش‌های خاص مانند قدرت پردازشی چیپست بکار رفته روی دستگاه به صورت تک هسته‌ای و چند هسته‌ای را بررسی می‌کنند. در ادامه مطلب برخی از بنچمارک‌های مطرح را معرفی می‌کنیم.

بنچمارک انتوتو

بنچمارک انتوتو – AnTuTu

بنچمارک انتوتو یکی از معروف‌ترین‌ها در نوع خود می‌باشد که عملکرد بخش‌های مختلفی از دستگاه را بررسی کرده و با جمع کردن امتیاز این بخش‌ها، امتیاز کلی تست را برای شما نمایش می‌دهد. آخرین نسخه بنچمارک ان‌توتو برای اندروید 5.7.1 و برای آی‌اواس 5.2.0 می‌باشد. بخش‌های کلی که این آزمون نتایج آن را مشخص می‌کند شامل موارد رابط کاربری، سی‌پی‌یو، حافظه رم، جی‌پی‌یو و IO می‌باشد.

نتایج بنچمارک انتوتو گوشی موبایل ال جی جی 4

UX – رابط کاربری یا به اصطلاح User eXperience در این بنچمارک خود به دو زیر مجموعه Multitask و Runtime تقسیم می‌شود. امتیاز مالتی تسکینگ به عملکرد گوشی در اجرای چندین پردازش همزمان مربوط است و امتیاز Runtime هم بسته به نسخه اندروید شما (Dalvik برای اندرویدهای پایین 5.0 و ART برای اندرویدهای بالای 5.0) و سخت افزار گوشی، سرعت آن را در اجرای اپلیکیشن‌ها مشخص می‌کند.

CPU – همانطور که پیداست، امتیاز این بخش نشان دهنده سرعت دستگاه در اجرای عملیات پردازشی می‌باشد که خود از مجموع امتیازات دو قسمت محاسبات عدد صحیح (Integer) و محاسبات عدد اعشاری (Float) بدست می‌آید.

RAM – امتیاز رم (Random Access Memory) به سرعت عملکرد این بخش از گوشی در خواندن و نوشتن از حافظه بستگی دارد. حافظه رم با توجه به نوع و ظرفیت می‌تواند امتیازات مختلفی داشته باشد، اما آنچه که مسلم است حافظه رم یکی از اصلی‌ترین فاکتورها در سرعت دستگاه شما می‌باشد.

GPU – پردازنده گرافیکی که امروزه روی اکثر گجت‌ها موجود است، واحدی مجزا از CPU می‌باشد که پردازش‌های گرافیکی مانند رندر تصاویر دو یا سه بعدی را بر عهده دارد. البته CPU خود توان اجرای تمامی پردازش‌های موجود را دارد، اما با توجه به ساختار GPU، این واحد عملکرد بهتری در پردازش‌های گرافیکی دارد.

I/O – بخش ورودی/خروجی در معماری هر سیستم عاملی بیرونی‌ترین لایه می‌باشد که کاربر بطور مستقیم با آن سر و کار دارد. در واقع امتیاز انتوتویی که به I/O داده می‌شود، نشان دهنده سرعت فضای ذخیره سازی دستگاه می‌باشد. این بخش خود به دو قسمت Storage و Database تقسیم می‌شود که بخش Storage همانطور که از اسمش معملوم است به سرعت فضای ذخیره سازی دستگاه و بخش Database به سرعت خواندن و نوشتن از آن بستگی دارد.

در کل می‌توان بنچمارک انوتوتو را یکی از معتبرترین بنچمارک‌های دنیای گوشی و تبلت قلمداد کرد که اکثر بخش‌های مهم دستگاه را بررسی می‌کند.

بنچمارک بیسمارک اواس 2

بنچمارک Basemark OS II

بنچمارک بیسمارک اواس 2 از دیگر بنچمارک‌های جامع می‌باشد که عملکرد بیشتر بخش‌های گوشی و تبلت در سه پلت‌فرم اندروید، iOS و ویندوز فون بررسی می‌کند. البته این بنچمارک تست‌های تک بخشی نیز دارد که از معروف‌ترین آنها می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

  • Basemark OS II – Single Core
  • Basemark OS II – Multi Core
  • Basemark OS II – HTML5

اما به غیر از سه مورد اشاره شده، گفتیم که این بنچمارک امتیاز کلی دستگاه را برایمان نمایش می‌دهد که شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با بنچمارک انتوتو دارد. فاکتورهای کلی بیسمارک شامل موارد زیر می‌شود:

System – که بر اساس قابلیت‌های CPU سنجیده می‌شود (عملیات ریاضی – عملکرد سیستم در تفسیر XML – سرعت CPU در حالت تک و چند هسته).

Memory – که بر اساس سرعت نوشتن و خواندن از حافظه داخلی امتیاز دهی می‌شود (سرعت خواندن و نوشتن از ظرفیت ثابت و متغیر – تست Fragmentation).

Graphics – اساس و پایه این امتیاز نیز بر پایه عملکرد واحد GPU می‌باشد.

Web – عملکرد دستگاه در ویژگی‌های عمومی برای وبگردی تعیین کننده این امتیاز است (تست‌های CSS 3D transform – HTML5 – CSS Resize).

External Storage – بر اساس قابلیت پشتیبانی از کارت‌های microSD و سرعت خواندن و نوشتن از حافظه‌های جانبی نمره دهی می‌شود.

در مورد اعتبار این بنچمارک لازم به ذکر است که حتی برخی از کاربران و یا کمپانی‌های مطرح، این بنچمارک را معتبرتر از انتوتو می‌دانند و همانند آن، Basemark OS II نیز به یک معیار اساسی برای تایین عملکرد گوشی‌ها و یا تبلت‌ها تبدیل شده است.

بنچمارک گیکبنچ 3

 بنچمارک GeekBench 3

بنچمارک گیگبنچ 3 برخلاف AnTuTu و Basemark OS II که عملکرد کلی دستگاه مورد تست را بررسی می‌کنند، فقط و فقط برای امتیاز دهی قدرت پردازشی را مد نظر دارد. در سیستم جدید GeekBench عملکرد CPU به دو دسته تک هسته و چند هسته تقسیم می‌شود.

البته لازم به ذکر است که امتیازهایی که گوشی‌های مختلف از این بنچمارک می‌گیرند بیشتر به نوع چیپست و پردازنده‌های آن بستگی دارد و فاکتورهای دیگر مانند رم و سرعت خواندن و نوشتن از حافظه تاثیر چندانی ندارد. به تعبیر دیگر هنگام مقایسه بنچمارک گیکبنچ 3 برای گوشی‌های گلکسی S6 و اچ‌تی‌سی وان ام 9، بیشتر شاهد رقابت اگزینوس 7420 با اسنپ‌دراگون 810 هستیم تا خود گوشی‌ها.

بنچمارک کراکن 1.1

بنچمارک Kraken 1.1

این بنچمارک که توسط کمپانی موزیلا توسعه داده شده، مختص تست اجرای جاوا اسکریپت‌ها روی تمامی پلتفرم‌ها می‌باشد. از آنجایی که اجرای کدهای JS علاوه بر مرورگر سیستم، به قدرت پردازشی آن نیز بستگی دارد، می‌توان این بنچمارک را بیشتر نوعی آزمون برای قدرت پردازشی دستگاه دانست تا آزمونی برای قدرت مرورگر.

امتیازی که در بنچمارک کراکن 1.1 به گوشی یا تبلت داده می‌شود، هرچقدر پایین‌تر باشد بهتر است. بطوری که برای مثال، امتیاز بنچمارک Galaxy S6 برای این تست برابر با 4154 می‌باشد که نشان دهنده این موضوع است که این گوشی این تست را در مدت زمان 4154 میلی ثانیه به اتمام رسانده است.

بنچمارک براوزرمارک 2.1

بنچمارک BrowserMark 2.1

بنچمارک بروزرمارک 2.1 آزمونی شبیه به Kraken است. سه فاکتور نقش اساسی در تعیین امتیاز این بنچمارک دارد: نوع سیستم عامل، مرورگر و قدرت پردازشی دستگاه در اجرای کدهای جاوا اسکریپت، CSS و HTML5. کل فرایند این تست تقریبا 5 دقیقه طول می‌کشد، اما با توجه به سنگینی پردازشی که انجام می‌گیرد، ممکن است گوشی‌ها و یا تبلت‌های ارزان قیمت حین اجرای این تست با هنگی مواجه شوند.

فاکتورهایی که در این تست بررسی می‌شوند، شامل موارد زیر هستند:

  • مطابقت با CSS 2.1
  • مطابقت با FLASH 2.0
  • مطابقت با HTML5 2.1
  • مطابقت با شبکه (ISP ،Ping ،Download و …)
  • بارگذاری صفحه
  • مطابقت با تعامل پذیری (RESPONSIVENESS)
  • مطابقت باSILVERLIGHT

علاوه بر بنچمارک‌های گفته شده، بنچمارک‌های دیگری نیز وجود دارند که تا حدودی عملکرد دستگاه را مشخص می‌کنند. اما واقعیت امر این است که نتایج عملکرد واقعی یک دستگاه با نتایج بنچمارک‌ها همواره درست نیست. برای مثال برخی از گوشی‌ها طوری طراحی می‌شوند که امتیاز گوشی در برخی بنچمارک‌ها بالاتر از حد توانش باشد. اما این نتایج می‌توانند یک دیدگاه کلی از قدرت عملکردی دستگاه و جایگاه آن محصول برای کاربران ارایه کنند که در واقع هدف اصلی از طراحی این بنچمارک‌ها همین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "انواع بنچمارک گوشی موبایل و تبلت"

  1. تشکر
    اطلاعات مفیدی بود
    اگه امکان داره سایت‌هایی که نتایج بنچمارک‌ها رو میشه دید نیز بگید. هدف از این کار تحقیق برای خردی یک دستگاه می‌باشد.
    ممنون