خرید اینترنتی گوشی موبایل و تبلت

خرید اینترنتی گوشی موبایل و تبلت

خرید اینترنتی گوشی موبایل یکی از اصلی‌ترین زیر شاخه‌های خرید اینترنتی امروز ایران به حساب می‌آید. اولین فروشگاه‌های اینترنتی بیش از دو دهه قبل پا به عرصه‌ی وجود نهادند و از بدو تولد با سرعت رشد بالایی در حال پیشرفت و قوی‌تر شدن هستند. آیا واقعا خرید اینترنتی در مجموع به نفع کاربر تمام می‌شود؟ خرید آنلاین و خرید از فروشگاه‌های آنلاین چه مزایا و معایبی می‌تواند داشته باشد؟ چگونه می‌توان به یک فروشگاه اینترنتی اعتماد کرد؟ آیا خرید اینترنتی گوشی موبایل و تبلت یا کلا خرید اینترنتی لوازم دیجیتال و الکترونیکی به صرفه است؟ چه قوانینی از سوی مراجع ذیربط در مورد فروشگاه‌های الکترونیکی وجود دارد؟ این‌ها همه سوالاتی هستند که یک کاربر در هنگام خرید اینترنتی به خصوص خرید اینترنی گوشی و تبلت با آن مواجه می‌شود. آیا پاسخی قطعی برای این سوالات وجود دارد؟ نقش یک فروشگاه اینترنتی در آگاه سازی و تسهیل فرآیند خرید و بهبود تجربه خرید کاربر تا چه حد تاثیر گذار است؟

تقریبا همه کاربران اینترنت نام آمازون را شنیده‌اند و از آن به عنوان یکی از بزرگترین فعالان خرید اینترنتی یاد می‌کنند. آمازون٬ eBay و علی بابا از بزرگترین فعالان عرصه خرید و فروش اینترنتی انواع کالا و خدمات هستند. در حدود یک دهه از عمر فروش اینترنتی در ایران می‌گذرد. وبسایت‌های خرید و فروش اینترنتی در این سال‌ها مشغول فعالیت بوده‌اند و ضریب نفوذ اینترنت و افزایش اعتماد در کنار تبلیغات و افزایش آگاهی، خریداران را هرچه بیشتر به سمت فروشگاه‌های آنلاین و خرید اینترنتی سوق داده است. ولی آیا واقعا خرید اینترنتی به سود کاربر است؟ کلا مزایا و معایب خرید اینترنتی چیست؟ از مزایای خرید اینترنتی می‌توان افزایش قدرت خریدار٬ دسترسی گسترده‌تر به کالا و خدمات٬ اطلاعات گسترده٬ جامع و بسیار دقیق در مورد کالاها و خدمات ارایه شده٬ تسهیل فرآیند خرید٬ قابلیت تبادل نظر با دیگر مشتریان و مصرف کنندگان٬ صرفه جویی در زمان و هزینه و … می‌توان نام برد. از معایب خرید اینترنتی می‌توان به عدم تداعی حس خرید فیزیکی و عدم امکان لمس و تست فیزیکی کالا قبل از خرید اشاره کرد. البته با وجود مهلت تست در فروشگاه‌های آنلاین و سیاست تعویض کالا در صورت بروز مشکل، تا حدی این عیب نیز رفع شده است. در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان به یک فروشگاه اینترنتی اعتماد کرد و خرید اینترنتی را انجام داد، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • وجود نماد اعتماد الکترونیکی
  • درگاه بانکی معتبر ایمن
  • آدرس فیزیکی معتبر و شماره تماس ثابت
  • مراجعه به نظرات مشتریان در خود فروشگاه و سایت‌های دیگر به خصوص در شبکه‌های اجتماعی

برای پاسخ به سوال ” چرا خرید از فروشگاه اینترنتی تبلت فون؟ ” می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برای پاسخ به این سوال که آیا خرید اینترنتی گوشی موبایل و تبلت به صرفه است یا خیر؟ باید تک تک جوانب امر خرید اینترنتی را سنجید. در خرید گوشی موبایل و تبلت، قیمت مهم‌ترین مساله است. با استفاده از وبسایت‌های مقایسه‌ی قیمت، می‌توان به راحتی از نواسانات و محدوده قیمت یک کالای خاص مطلع شد. برای مقایسه در فروش اینترنتی و فروش فیزیکی هم می‌توان به نزدیکترین فروشگاه فیزیکی مراجعه کرد. علاوه بر قیمت، مساله دیگر اطلاعات جامع و دقیق و مشاوره کامل در مورد کالای انتخاب شده است. اطلاعات دقیقی در فروشگاه‌های اینترنتی معتبر در مورد ریزترین جزئیات کالاها برای کاربران فراهم شده است و خریداران می‌توانند در صورت بروز هرگونه مشکل با کاراشناسان مشاوره کنند. عدم محدودیت زمانی در مشاوره و امکان مشاوره تلفنی یکی از اصلی‌ترین مزایای فروشگاه‌های اینترنتی است. مهلت تست کالا خیال مشتریان را راحت می‌کند و در صورت خرید اینترنتی، در زمان و هزینه رفت و آمد صرفه جویی قابل توجهی انجام می‌پذیر.٬ علاوه بر آن، از ترافیک و آلودگی هوا نیز اجتناب می‌کنید.

همه این موارد دلایلی بر به صرفه بودن خرید اینترنتی مخصوصا خرید اینترنتی تبلت و موبایل است. از سوی تمامی کشورها قوانین سفت و سختی در رابطه با فروشگاه‌های اینترنتی و خرید آنلاین وجود دارد. در کشور ما نیز وزارت ارشاد و وزارت صنعت٬ معدن و تجارت هر کدام به نحوی بر فروشگاه اینترنتی نظارت می‌کنند. وب سایت ساماندهی وزارت ارشاد و وب سایت ای-نماد مسئولیت نظارت را بر عهده دارند و فروشگاه‌های اینترنتی فقط به صورت قانونی و تحت نظارت قادر به قعالیت هستند. برای دریافت نماد الکترونیک، آدرس و هویت فروشگاه و و مجوزهای مربوط توسط اداره‌ی نماد الکترونیک تایید می‌شود و هرگونه نظرات و شکایات قابل ارائه به این اداره است. بنابراین فرآیند خرید اینترنتی و فروشگاه‌های اینترنتی به خصوص فروشگاه‌های اینترنتی گوشی و تبلت به دقت توسط مراجع ذیربط و ذیصلاح تحت نظارت هستند و از نظر اعتماد و اعتبار به راحتی قابل ارزیابی هستند.

پس در صورتی که قصد خرید موبایل یا تبلت و نیاز به کسب اطلاعات دقیق و مشاوره دارید و نمی‌خواهید در ترافیک و آلودگی زمان خود را صرف کنید و برای اطمینان نیاز به مهلت تست دارید، خرید اینترنی گوشی یا تبلت توصیه ما به شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *