عوامل تاثیر گذار در قیمت گوشی تبلت

در قیمت گوشی موبایل چه فاکتور هایی تاثیر گذار است

قیمت گوشی ناشی از چه فاکتورهایی است؟ یک گوشی موبایل را در نظر بگیرید٬ هزینه تولید این گوشی چقدر است؟ ارزش خرید این گوشی موبایل به چه پارامترهایی بستگی دارد؟ می‌توان گفت قیمت یک گوشی موبایل به مجموعه‌ای از فاکتورهای متعدد وابسته است. این فاکتورها در موارد گوناگون تاثیرات متفاوتی دارند، ولی در کل قابل دسته بندی و بررسی هستند. در ادامه مطلب به بررسی موردی این فاکتورها می‌پردازیم، با تبلت فون همراه باشید.

مشخصات گوشی تبلت

مشخصات : مهم ترین مساله در هزینه نهایی گوشی و تبلت، مشخصات و امکانات موجود در دستگاه است. کمیت و کیفیت قطعات به کار رفته در گوشی یا تبلت، اصلی‌ترین عامل تعیین قیمت است. رم و پردازنده٬ اندازه صفحه نمایش٬ کیفیت دوربین٬ تعداد سیم کارت٬ 3G یا 4G بودن و دیگر مشخصات و ویژگی‌های دستگاه در مقایسه با قیمت، ارزش خرید گوشی را مشخص می‌کند. علاوه بر ویژگی‌ها و مشخصات، برخی سازنده‌ها بسته‌بندی‌ها و پک‌های متفاوت با لوازم جانبی همراهِ متفاوت برای یک محصول خاص را در نظر می‌گیرند که قیمت عرضه‌ی متفاوتی دارند. این‌ها نکاتی هستند که در خرید گوشی موبایل ، کاربران باید به دقت مد نظر داشته باشند تا از برخی سو استفاده‌ها جلو گیری شود.

برندهای کمپانی های تولید کننده موبایل

برند : برند گوشی موبایل در گوشی‌های هم مشخصات، فاکتوری بسیار تاثیر گذار است. در کل نمی‌شود دو گوشی موبایل دقیقا مشابه تولید دو برند مختلف را پیدا کرد، ولی در مشخصات مشابه می‌توان مقایسه‌هایی انجام داد. برای مثال، قیمت گوشی موبایل سامسونگ با قیمت گوشی هواوی با مشخصات تقریبا یکسان بسیار متفاوت است. البته از نظر برخی از صاحب نظران دنیای گجت‌ها، این تفاوت قیمت ناشی از تفاوت کیفیت ساخت و کارایی گوشی‌هاست، ولی در کل آنچه در بنچمارک‌ها و آزمایشات نمایان می‌شود، معیار مناسبی برای ارزیابی است. این نکته نیز قابل ذکر است که در بسیاری از موارد کاربر معمولی متوجه این تفاوت‌های جزیی نمی‌شود و برای مثال، رم یک گیگ در گوشی‌های هواوی٬ سامسونگ و سونی تقریبا عملکرد مشابهی برای کاربران معمولی دارد. امروزه علاوه بر پرچمدارانِ چند میلیونی، رقابت سازندگان بر سر گوشی‌های ارزان قیمت با مشخصات معمولی و صرفه اقتصادی بالا نیز به چشم می‌خورد. تولید گوشی‌ها در مشخصات معمول برای کاربری‌های روزانه با قیمت مناسب، یک نقطه‌ی قوت برای سازندگان به حساب می‌آید و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. صرفه اقتصادی گوشی رابطه‌ی مستقیمی با ارزش خرید گوشی موبایل دارد. هرچه مشخصات گوشی با قیمت پایین تر ارایه شود، گوشی موبایل دارای ارزش خرید بالاتری است. برخی سازندگان مانند کمپانی هواوی فرآیند تولید خود را بر کاهش قیمت تمام شده‌ی گوشی متمرکز کرده‌اند و قیمت تمام شده‌ی گوشی موبایل هواوی تا حدی نسبت به رقبا پایین‌تر است. در کل برند عامل مهمی در تعیین قیمت گوشی موبایل است و مسلما نمی‌توان انتظار داشت کمپانی اپل گوشی‌های زیر یک میلیون تومان با صرفه اقتصادی پایین تولید کند، زیرا این کار با استراتژی‌های کلی اپل مغایرت دارد.

گارانتی گوشی و تبلت

گارانتی : سازندگان گوشی موبایل در کشور ایران نمایندگان معدود و محدودی دارند و روند واردات گوشی موبایل و تبلت به داخل کشور با سختی‌هایی همراه است. به همین دلیل برخی گوشی‌ها مدت زمان زیادی پس از معرفی وارد کشور می‌شوند. در صورتی که گوشی دارای گارانتی باشد، قیمت گوشی موبایل بالاتر می‌رود و در برخی موارد این اختلاف قابل چشم‌پوشی نیست. داشتن نمایندگی‌های معتبر و رسمی در داخل کشور باعث می‌شود هم محصولات جدیدِ سازندگان زودتر وارد بازار موبایل داخل شود و هم کیفیت خدمات ارایه شده بسیار ارتقا پیدا کند. همچینین هزینه خرید این دسته از گوشی‌ها (سازنده‌ی آنها در ایران نماینده رسمی دارد)، از ثبات بیشتری برخوردار است و به قیمت دلاری نزدیکتر است.

نمودار تغییر قیمت گوشی گلکسی اس

بازه‌ی زمانی خرید : همانطور که ذکر شد، نبود نمایندگی‌های رسمی برخی سازندگان، باعث نابسامانی‌هایی در قیمت گوشی موبایل شده است. برای مثال، گوشی‌های تازه معرفی شده به تعداد محدود و به سرعت وارد بازار ایران می‌شوند و با قیمت‌های بسیار بالاتری به فروش می‌رسند. این مساله در محصولات بالارده و پرچمدار بیشتر نمود پیدا می‌کند. ولی پس از مدتی با واردات تعداد بالا، قیمت این گوشی‌ها نیز به ثبات می‌رسد. بنابراین زمان خرید نیز با توجه به زمان عرضه‌ی گوشی و وارد شدن آن به بازار فاکتوری تاثیر گذار روی قیمت گوشی موبایل است.

تغییرات نرخ ارز

نرخ ارز : نرخ ارز یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین کننده قیمت روز گوشی می‌باشد. قیمت ارزهای خارجی به شدت در نوسانات قیمت گوشی موبایل و قیمت تبلت تاثیر گذار است. بطوری که با بالا رفتن هرچند جزیی نرخ ارز، قیمت گوشی و تبلت نیز بالا می‌رود. تغییرات نرخ ارز می‌تواند تا حدی برای خریداران دردسر ساز باشد. قیمت برخی از فروشگاه‌های اینترنتی با در نظر گرفتن این تغییرات، بروز رسانی نمی‌شود و این مساله باعث ایجاد مشکلاتی در روند خرید و تحویل سفارش از طرف فروشنده می‌شود. یکی از سیاست‌های اصلی فروشگاه اینترنتی تبلت فون بروز رسانی روزانه‌ی قیمت‌ها و موجودی است و سعی بر این شده با ارایه قیمت واقعی و درست در خدمت کاربران عزیز باشیم.

خرید از فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه فیزیکی

محل خرید : فروشگاهی که کاربر از آن خرید می‌کند نیز در قیمت گوشی موبایل تاثیر گذار است. این نکته باید مد نظر قرار گیرد که برخی فروشگاه‌های فیزیکی به دلیل تامین کالا از طریق واسط و فاصله‌ی زیاد از تامین کنندگانِ اصلی و همچنین به دلیل کمتر بودن حجم فروش نسبت به فروشگاه‌های اینترنتی، گاها قیمت‌های فروش بسیار متفاوتی دارند. دلایلی از این قبیل باعث می‌شوند قیمت محصولات این فروشگاه‌ها نسبت به قیمت واقعی و روز بازار تفاوت داشته باشد. با توجه به این مساله که قیمت کالای دیجیتال مخصوصا تبلت و موبایل، عموما به صورت نزولی است، قیمت‌های موجود در این فروشگاه‌ها با در نظر گرفتن نکات اشاره شده، ثابت و به ضرر خریدار می‌باشد. دیگر مساله این است که مقایسه‌ی قیمت در فروشگاه‌های فیزیکی بسیار سخت‌تر از فروشگاه‌های اینترنتی است و در صورت نیاز کاربر به مقایسه‌ی قیمت‌ها، می‌توان با مراجعه به چندین سایت در یک لحظه، از قیمت بروز انواع مدل‌ها با خبر شد. فروشگاه‌های آنلاین عموما بخش راهنما و مشاوره دارند و در صورت هرگونه مساله و مشکل در امر خرید گوشی یا سوال در مورد قیمت‌ها، کاربران می‌توانند با این بخش‌ها تماس بگیرند. تبلت فون با تیم مشاوره‌ی قوی و اطلاعات جامع و دقیق در مورد محصولات و همچنین قیمت‌های بروز، سعی دارد نقش خود را در فراهم سازی تجربه‌‌ی خرید اینترنتی بهتر، ایفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *