بررسی و مقایسه سامسونگ گلکسی بادز پرو و بادز لایو و بادز پلاس

بررسی و مقایسه سامسونگ گلکسی بادز پرو و بادز لایو و بادز پلاس

گلکسی بادز پرو (Galaxy Buds Pro) جدیدترین هدفون بیسیم ساخته شده توسط سامسونگ است و به نوعی می‌توانیم آن را وسیله‌ای بدانیم که کمپانی کره‌ای خیلی نتوانست از انتشار شایعات مربوط به آن تا پیش از معرفی رسمی جلوگیری کند. این محصول در مقایسه با Buds Live و Buds Plus هم وجه تشابهات زیادی دارد و هم دارای ویژگی‌هایی است که در سری‌های قبلی شاهد آنها نبودیم. برای بررسی و مقایسه سامسونگ گلکسی بادز پرو و بادز لایو و بادز پلاس با این مطلب از بلاگ فروشگاه اینترنتی تبلت فون همراه باشید.

پس از فاش شدن چندین رندر و تصویر، گلکسی بادز پرو در 14 ژانویه سال جاری میلادی و همزمان با خانواده گوشی‌های سری گلکسی اس 21 (Galaxy S21) در مراسم Unpacked 2021 معرفی شد. حال با توجه به مشخصات فنی که دارد، باید این هدفون را بهترین هدفون بیسیم ساخته شده توسط سامسونگ تا به امروز بدانیم.

در این میان، امکاناتی نظیر صدای 360 درجه، کاهش نویزهای پس‌زمینه و ارزش خرید گلکسی بادز پرو این محصول را به رقیب جدی برای سایر هدفون‌های بیسیم بازار از جمله ایرپادز پرو اپل (Apple AirPods Pro) و سونی دبیلو اف 1000 ایکس ام 3 (Sony WF-1000XM3) تبدیل می‌کند.

حال پس از گذشت تقریباً از دو ماه از زمان رونمایی از این وسایل، مشخص شده که گلکسی بادز پرو نسبت به نمونه‌های پیشین خود یعنی گلکسی بادز لایو (Galaxy Buds Live) و گلکسی بادز پلاس (Galaxy Buds Plus) پیشرفته‌تر هستند بنابراین بدون هیچ فوت وقتی به مقایسه این سه هدفون می‌پردازیم.

پیوند مرتبط: گزینه‌های خرید کاور محافظ گلکسی بادز پرو ، لایو و پلاس

مقایسه قیمت بادز پرو با سری‌های قبلی

گلکسی بادز پرو هم‌اکنون در بازار با قیمت 199 دلاری به فروش می‌رسد و اگرچه شاید زیاد ارزان نباشد اما همچنان نسبت به ایرپادز پرو اپل قیمت کمتری دارد.

صرفاً جهت مقایسه، گلکسی بادز لایو که در آگوست 2020 معرفی شد، تقریباً 170 دلار قیمت خورده و گلکسی بادز پلاس که از آن در نیمه اول پارسال رونمایی به عمل آمد حدوداً 150 دلار می‌باشد.

بر این اساس، کاملاً طبیعی و منطقی است که قیمت گلکسی بادز پرو کمی بیشتر از مدل‌های پیشین تعیین شده باشد اما چیزی که بیش از همه سردرگمی به وجود می‌آورد آن است که سامسونگ دارد مدام و با سرعت باورنکردنی هدفون‌های بیسیم جدید به بازار می‌آورد.

هنوز حتی یک سال از زمان معرفی گلکسی بادز پلاس نگذشته که گلکسی بادز پرو معرفی شده‌اند بنابراین اگر مقایسه‌ای با برنامه معرفی محصولات سایر شرکت‌ها داشته باشیم می‌بینیم که سامسونگ در این زمینه خیلی دارد شتابزده کار می‌کند.

بررسی و مقایسه سامسونگ گلکسی بادز پرو و بادز لایو و بادز پلاس

طراحی

گلکسی بادز پرو بیشتر به گلکسی بادز پلاس شبیه می‌باشد بنابراین نسبت به گلکسی بادز لایو که ظاهر لوبیا شکلی دارد، متفاوت است. نوک هر کدام از این هدفون‌ها دایره‌ای شکل و دارای پوشش سیلیکونی است.

زمانی که گلکسی بادز لایو در اواسط سال 2020 معرفی شد، توانست با شیوه طراحی بخصوصی که داشت، خودش را از دیگر مدل‌ها متمایز کند. در حالی که فکر می‌کردیم ظاهر آنها باعث راحتی در استفاده خواهد شد اما نبود پوشش سَری و شیوه طراحی نسبتاً باز اجازه نمی‌داد ویژگی نویز کنسلینگ یا حذف نویزهای پس‌زمینه خیلی خوب کار کند به همین دلیل صداها به راحتی از بیرون آنها شنیده می‌شد. این مساله یکی از عواملی بود که باعث شد میزان خرید Galaxy Buds Live کمتر از پیش‌بینی‌های قبل از عرضه آن باشد.

با این اوصاف، کاملاً طبیعی بود که سامسونگ برای ساخت جدیدترین هدفون بیسیم خود بار دیگر سراغ شیوه طراحی گلکسی بادز پلاس برود. با این وجود، کمپانی کره‌ای در گلکسی بادز پرو امکاناتی افزوده که از آن جمله می‌توانیم به تأییدیه ضد آب IPX7 اشاره کنیم حال آنکه این تأییدیه در گذشته IPX2 بود.

این تأییدیه یعنی می‌توانید از هدفون جدید سامسونگ حین انجام فعالیت‌های ورزشی استفاده کنید و نگران تعریق یا بارش باران روی آنها و آسیب دیدن قطعات داخلی‌شان نباشید.

بر خلاف گلکسی بادز پلاس، گلکسی بادز پرو دارای سری‌های سیلیکونی نیستند تا به راحتی در گوش قرار گیرند بنابراین شاید وقتی دارید ورزش می‌کنید، این قضیه برایتان مشکل‌ساز شود.

بررسی و مقایسه سامسونگ گلکسی بادز پرو و بادز لایو و بادز پلاس

سامسونگ همچنین، قسمتی که درون سوراخ گوش قرار می‌گیرد را محدب طراحی و روی آن سوراخ هایی ایجاد کرده تا به آنها فشار نیاید. ظاهر دایره‌ای هدفون‌ها نیز کمتر و طول‌شان بیشتر شده است.

خوشبختانه بر روی پوشش خارجی گلکسی بادز پرو سنسورهای حساس به لمس قرار گرفته و این یعنی می‌توانید با گذاشتن انگشت روی آن خیلی راحت و با چند ضربه پخش موسیقی را کنترل کنید.

متأسفانه وقتی می‌خواهید در رختخواب بخوابید یا دراز بکشید، بزرگی این هدفون‌ها برایتان دردسرساز خواهد شد. شاید به جرأت بتوانیم بگوییم که نسبت به دو مدل پیشین، گلکسی بادز پرو بزرگتر هستند.

سامسونگ برای خرید هدفون بی سیم Galaxy Buds Pro سه گزینه رنگ‌بندی مشکی نقره‌ای و بنفش را پیش روی کاربرانش قراره داده است تا از این نظر با سری گوشی‌های تازه به بازار آمده گلکسی اس 21 هماهنگی داشته باشد.

رنگ هر هدفون با رنگ قاب آن یکی است؛ اتفاقی که همراه با گلکسی بادز لایو نیز رخ داده بود. لازم به ذکر است که قاب این هدفون‌ها از قاب گلکسی بازد پلاس کوچکتر اما کمی ضخیم‌تر می‌باشد.

خودِ قاب ظاهر بسیار جذابی دارد که در جلو به چراغ LED نشانگر مقدار انرژی باتری باقی مانده مجهز شده است. در پشت، پورت USB-C شارژر تعبیه شده که می‌توان از طریق آن قاب را شارژ کرد هرچند امکان شارژ بیسیم نیز در صورتی که شارژر بیسیم دارید، فراهم شده است.

زمانی که درب قاب را باز می‌کنید، یک چراغ LED دیگر را می‌بینید. این قسمت نیز همرنگ با هدفون‌ها است اما نشانگرهای LED که در اینجا شاهدشان هستید، به شما خواهند گفت که باتری هر هدفون چه‌قدر انرژی دارد.

بررسی و مقایسه سامسونگ گلکسی بادز پرو و بادز لایو و بادز پلاس

مقایسه کیفیت صدای بادز پرو ، لایو و پلاس

اگرچه صداهای بیس، متوسط و زیر پخش شده از گلکسی بادز پرو بسیار متعادل بود ولی اگر سامسونگ صداها را به شکلی ساده‌تر و به صورت سه‌بعدی پخش می‌کرد، بهتر می‌شد.

با همه اینها، کیفیت صدا یکی از دلایل ارجحیت خرید سامسونگ بادز پرو نسبت به گلکسی بادز لایو و گلکسی بادز پلاس است. چرا که کیفیت صدا در جدیدترین عضو این خانواده بهتر از دو سری قبلی خود می‌باشد.

در گلکسی بادز پرو، یک ووفر 11 میلی‌متری قرار گرفته که وظیفه پخش صداهای دارای فرکانس پایین را بر عهده دارد. به علاوه، یک بلندگوی 6.5 میلی‌متری نیز صداهای دارای فرکانس بالا را پخش خواهد کرد که کمپانی کره‌ای برای طراحی آنها از اسپیکرهای Hi-Fi الهام گرفته است.

در حالی که گلکسی بادز لایو و گلکسی بادز پلاس هر دو دارای درایور تکی هستند ولی سامسونگ مدعی شده که دو درایور موجود در گلکسی بادز پرو صداها را با تعادل بیشتری پخش می‌کند و میزان فرکانس آنها را گسترده‌تر کرده است بنابراین انتظار داریم اصوات را با وضوح و شفافیت بیشتری بشنویم.

گلکسی بادز پرو همچنین، یک ویژگی جدید به نام صدای 360 درجه (360 Audio) دارد که زیرمجموعه تکنولوژی Dolby Head Tracking بوده و باعث خواهد شد راحت‌تر با ایرپادز پرو اپل رقابت کند. طبق ادعای سامسونگ، این قابلیت صداها را با عمق بیشتری پخش خواهد کرد زیرا به افراد اجازه خواهد داد این‌گونه احساس کنند که در وسط یک کنسرت حاضر شده‌اند و صداها را از اطراف می‌شنوند. این ویژگی تنها با گوشی‌ها و تبلت‌های ساخت سامسونگ سازگار است و با توجه به اینکه هنوز عرضه نشده، دقیقاً نمی‌دانیم چگونه کار خواهد کرد.

برای گیمرها، یک حالت گیمینگ (Game Mode) در نظر گرفته شده که حین اجرای بازی‌ها در گوشی‌های خط تولید گلکسی اس 21، تأخیر صداها را کاهش خواهد داد. همچون گلکسی بادز لایو و گلکسی بادز پلاس، شما می‌توانید تنظیمات مربوط به گلکسی بادز پرو را هم با اپلیکیشن Galaxy Wearables تغییر دهید.

پیوند مرتبط: نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ Galaxy S21 Ultra

بررسی و مقایسه سامسونگ گلکسی بادز پرو و بادز لایو و بادز پلاس

کاهش نویزهای پس‌زمینه (Noise Cancellation)

یکی از انتظاراتی که کاربران از مشخصات و خرید سامسونگ بادز پلاس انتظار داشتند، گزینه نویز کنسلینگ بود که متاسفانه برآورده نشد. شیوه طراحی نیمه باز گلکسی بادز لایو هم عملاً امکان از بین بردن نویزهای پس‌زمینه را نداشت و کارایی این ویژگی را محدود کرده بود بنابراین انتظار داشتیم گلکسی بادز پرو جبران مافات کند و نسبت به دو مدل پیشین از این نظر پیشرفته‌تر باشد.

طبق ادعای سامسونگ، گلکسی بادز پرو می‌تواند تا 99 درصد صداها و نویزهای پس‌زمینه را حین پخش موسیقی یا برقراری تماس از بین ببرد و حتی امکان تعیین شدت این قابلیت با استفاده از اپلیکیشن Galaxy Wearables نیز فراهم شده است.

البته برخی اوقات پیش آمده که جدیدترین هدفون‌های بیسیم سامسونگ توانستند صداهای پس‌زمینه پخش شده از دستگاه‌های تهویه کننده و مرطوب کننده هوا را کاهش دهند ولی نتوانستند صدای شخصی که در پشت سر موسیقی پخش می‌کرد را از بین ببرند بنابراین این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کنیم که عملکردشان هنگام کاهش نویز پس‌زمینه بسیار پرنوسان است.

حالت صدای محیطی (Ambient Mode) که اجازه می‌دهد صداهای موجود در محیط مانند شخصی که دارد با شما صحبت می‌کند هم شنیده شود نیز از قابلیت نویز کنسلینگ بهره می‌برد. بار دیگر شما می‌توانید از طریق نرم‌افزار شدت این ویژگی را تنظیم کرده و مشخص کنید که می‌خواهید چه مقدار از صداهای محیط شنیده نشوند.

با این وجود، پیشنهاد نمی‌کنیم که تنظیمات مربوط به نویز کنسلینگ و صدای محیطی را تغییر دهید زیرا این هدفون‌ها می‌توانند به صورت خودکار و با توجه به که فضایی که در آن قرار گرفته‌اید و صداهایی که پخش می‌شود، شدت دو قابلیت نامبرده را تنظیم کنند.

حتی یک ویژگی نویز کنسلینگ هوشمند وجود دارد که صدا و حرکات شما را تشخیص می‌دهد تا متوجه شود آیا در جلسه حضور دارید و آیا نیاز است تا صداهای پس‌زمینه پخش شوند یا خیر.

زمانی هم که شروع به صحبت کردن می‌کنید، گلکسی بادز پرو به طور اتوماتیک صدای موسیقی را کاهش می‌دهند و وقتی هم که تماس پایان یافت، دوباره صداها را بیشتر می‌کنند.

بررسی و مقایسه سامسونگ گلکسی بادز پرو و بادز لایو و بادز پلاس

اتصالات و دوام باتری بادز پرو ، لایو و پلاس

کمپانی کره‌ای می‌گوید که گلکسی بادز پرو می‌توانند تا 5 ساعت موسیقی پخش کنند. پس از آن نیز قاب شارژر اجازه خواهد داد تا 13 ساعت بیشتر به فایل‌های صوتی مورد علاقه گوش دهید که البته با غیرفعالسازی گزینه اکتیو نویز کنسلینگ، این مدت به 20 ساعت افزایش پیدا خواهد کرد.

در عین حال، باتری گلکسی بادز لایو 6 ساعت دوام می‌آورد و وقتی هدفون‌ها را با قاب همراه شارژ می‌کردید، استقامت منبع نیرو به 20 ساعت می‌رسید. در سمت دیگر، گلکسی بادز پلاس از نظر دوام باتری بسیار بهتر می‌کند و قادر خواهد بود 11 ساعت موسیقی پخش کند و قاب شارژر نیز 11 ساعت دوام باتری را بیشتر می‌کرد تا در مجموع استقامت آنها به 22 ساعت برسد.

با همه اینها، رکورد دوام باتری فعلاً در اختیار گلکسی بادز پرو است که در صورت غیرفعال بودن اکتیو نویز کنسلینگ، به 25 ساعت خواهد رسید.

همچون بادز پلاس و بادز لایو، بادز پرو هم با بلوتوث نسخه 5 به گوشی‌ها و تبلت‌ها وصل می‌شوند و از تکنولوژی‌های AAC، SBC و SSC (کدک‌های تصاعدی سامسونگ) پشتیبانی می‌کنند. مورد آخر باعث می‌شود با توجه به قدرت سیگنال‌های بلوتوث، بیت‌ریت صداها تغییر کند.

یک ویژگی جدید گلکسی بادز پرو، سوئیچ شدن خودکار (Auto Switch) است که اجازه خواهد داد بدون اینکه صداها قطع گردند، میان گوشی و تبلت‌های گلکسی مختلف سوئیچ کنید.

مثلاً در گلکسی تب اس 7 پلاس (Galaxy Tab S7 Plus) موسیقی پخش کرده‌اید و دارید از طریق گلکسی بادز پرو به آن گوش می‌دهید ولی همزمان موبایل گلکسی اس 20 (Galaxy S20) شما زنگ می‌خورد. در اینجا Auto Switch به کار خواهد آمد تا به صورت اتوماتیک صدای شنیده شده از گلکسی اس 20 را پخش کند و وقتی تماس‌تان تمام شد، دوباره موسیقی گلکسی تب اس 7 پلاس را اجرا نماید.

بررسی و مقایسه سامسونگ گلکسی بادز پرو و بادز لایو و بادز پلاس

کیفیت تماس

کیفیت تماس‌های برقرار شده از طریق گلکسی بادز پرو بسیار عالی است ولی امکان دارد برخی‌ها فکر کنند که صداهای پخش شده از گوشی موبایل از شدت و وضوح بیشتری برخوردارند. این نکته به هیچ عنوان برای جدیدترین هدفون‌های بیسیم سامسونگ یک نقطه ضعف به حساب نمی‌آید زیرا کیفیت صدای رد و بدل شده از این نوع هدفون‌ها معمولاً از کیفیت صداهای منتقل شده از میکروفون تلفن‌های همراه کمتر است. با ذکر اینکه، چنان‌چه می‌خواهید گلکسی بادز پرو را فقط و فقط برای تماس‌های خود بخرید، باید کمی محتاطانه تصمیم بگیرید.

درون هر هدفون سه میکروفون قرار گرفته که دو تا درونی و یکی بیرونی است و همه آنها وظیفه دارند صداهای محیط و نویزهای پس‌زمینه را حین برقراری تماس از بین ببرند. میکروفون بیرونی دارای نسبت سیگنال به نویز زیادی است که در نهایت باعث خواهد شد شفافیت صداها افزایش یابد.

یک نوع تکنولوژی به خصوص به کار رفته تا هدفون‌ها اطمینان حاصل نمایند شرایط جوی کمترین تأثیر منفی را روی کیفیت تماس‌ها می‌گذارند. از جمله این فناوری‌ها می‌توانیم به مواردی نظیر Closed Fit، Mesh و Chamber اشاره کنیم که نویزهای شنیده شده از بادهای در حال وزش را حذف می‌کنند.

گلکسی بادز لایو از نظر کیفیت تماس امکانات نوآورانه زیادی داشتند. مثلاً Voice Pickup Unit با استفاده از یک شتاب‌سنج درونی نحوه حرکت فک کاربران را تشخیص می‌داد و سپس انرژی حرکتی را به سیگنال‌های صوتی تبدیل می‌کرد. حال به نظر می‌رسد این تکنولوژی بسیار عالی کار می‌کند.

گلکسی بادز پلاس هم سه میکروفون دارد و انصافاً کیفیت تماس آنها هم خوب است و حتی هنگامی که در پس‌زمینه صدا پخش می‌شود نیز عملکردشان تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

بررسی و مقایسه سامسونگ گلکسی بادز پرو و بادز لایو و بادز پلاس

جمع‌بندی

گلکسی بادز پرو، به خصوص در زمینه تکنولوژی نویز کنسلینگ، از دو نمونه پیشین پیشرفته‌تر است.

ویژگی‌های اضافی مانند Active Noise Control، Auto Switch و 360 Audio هم قطعاً آنها را از گلکسی بادز پلاس و گلکسی بادز لایو بهتر خواهد کرد و اگر امکاناتشان همانگونه باشد که سامسونگ می‌گوید، به راحتی می‌توانیم آنها را رقیب جدی برای ایرپادز پرو اپل بدانیم.

صرف‌نظر از ویژگی صدای 360 درجه، شیوه طراحی دو درایوری مطمئناً باعث افزایش کیفیت صدا می‌شود؛ اتفاقی که تا همین حالا هم به اثبات رسیده است.

به علاوه، تأییدیه ضد آب نیز بیشتر به درد ورزش‌کاران می‌خورد. با ذکر این نکته، کاهش دوام باتری در مقایسه با گلکسی بادز پلاس می‌تواند برای کسانی که می‌خواهند بادوام‌ترین هدفون‌ها از نظر دوام باتری را بخرند، مشکل‌ساز خواهد بود.

با صرف نظر از قیمت، برای خرید هدفون و هندزفری بی سیم ، بادز پرو بهترین گزینه پیش رو برای دوست‌داران محصولات این کمپانی کره‌ای است. این سه هدفون بی سیم سامسونگ تا کنون به موفقیت نسبی دست یافته‌اند و با توجه به مشخصات فنی قدرتمندی که دارند، مطمئناً می‌توانند یک رقیب ارزان‌تر برای ایرپادز پرو اپل به شمار بیایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *