نقد و بررسی تبلت سامسونگ Galaxy Tab A7 SM-T505

نقد و بررسی تبلت سامسونگ Galaxy Tab A7 SM-T505

با قیمت 229 دلاری و 100 دلار کمتر از آن چیزی که اپل دریافت می‌کند، گلکسی تب ای 7 (Galaxy Tab A7) آمده تا با تبلت پایین‌رده آیپد 2020 (iPad 2020) به رقابت بپردازد. به علاوه، این محصول سامسونگ حاشیه‌های باریک‌تری در اطراف نمایشگر دارد و به تکنولوژی تشخیص چهره مجهز است؛ دو قابلیتی که برای بهره‌مندی از آنها در محصولات اپل می‌بایست بیشتر هزینه کنید. اما واقعاً Galaxy Tab A7 یک دستگاه فوق‌العاده است؟.
اگر دوام باتری را به هر چیز دیگری اولویت دهید، پاسخ به سؤال مطرح شده مثبت خواهد بود. ضمناً، چنان‌چه اصلاً نمی‌خواهید سراغ دیگر تبلت‌ها مانند آمازون فایر اچ‌دی 10 (Amazon Fire HD 10) که به وفور در بازار یافت می‌شوند بروید، بار دیگر باید اعلام کنیم که گلکسی تب ای 7 همان دستگاهی است که به آن نیاز خواهید داشت. در این بین، اگر یک وسیله هوشمند سریع‌تر می‌خواهید که نمایشگر درخشانی دارد، باید حتماً این مقاله نقد و بررسی را بخوانید تا متوجه شوید چرا این محصول سامسونگ نمی‌تواند از این نظر بهترین باشد.
در حالی که Galaxy Tab A7 امکانات فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند و شایسته بهترین‌هاست اما صفحه نمایشش زیاد شگفت‌انگیز کار نخواهد کرد بنابراین برای کسانی که بیشتر به خاطر نمایشگر می‌خواهند یک تبلت را بخرند، موضوع مطرح شده یک مشکل اساسی به شمار خواهد آمد. به هر ترتیب، بیایید به صورت تخصصی نگاهی به امکانات این محصول کمپانی کره‌ای بیندازیم و ببینیم در چه زمینه‌هایی خوب کار می‌کند و نقاط ضعفش چیست؟. پس با تبلت‌فون همراه باشید.

قیمت و موجودیت

گلکسی تب ای 7 با قیمت 229 دلاری فروخته می‌شود اما در برخی از مواقع ممکن است قیمت آن به 154 دلار یا کمتر برسد. اگر این دستگاه با همین قیمت تخفیف خورده به فروش برسد، می‌تواند یک رقیب جدی برای آمازون فایر اچ‌دی 10 به شمار بیاید.
حال چنان‌چه به جای حافظه داخلی 32 گیگی، به حافظه داخلی 64 گیگابایتی نیاز دارید، می‌بایست 50 دلار بیشتر بپردازید که البته به خاطر وجود اسلات قرار دادن مموری کارت میکرو SD امکان افزایش حافظه تا 1 ترابایت فراهم شده است. خودِ سامسونگ هم کیف مخصوص این تبلت را با قیمت 49 دلاری به فروش می‌رساند که در صورت تمایل می‌توانید آن را نیز بخرید.

طراحی

Galaxy Tab A7 به معنای واقعی کلمه یک تبلت بسیار کامپکت و خوش‌دست است. سامسونگ بر خلاف اپل، می‌داند که حتی یک تبلت متعلق به رده پایینی نیز باید در اطراف نمایشگرش حاشیه‌های باریکی داشته و به تکنولوژی تشخیص چهره مجهز باشد. در واقع اینها همان امکاناتی هستند که خبری از آنها در یک آیپد نیست.


این وسیله که تصویری از نمونه خاکستری رنگ آن را مشاهده می‌کنید، به رنگ‌های طلایی و نقره‌ای نیز تولید شده است. خوشبختانه زمانی که دارید با آن کار می‌کنید، نوارهای مشکی اطراف صفحه نمایش به نوعی محو می‌شوند تا با یک نمای تمام صفحه روبه‌رو باشید. بدنه آلومینیومی آن بسیار مستحکم می‌باشد اما وقتی آن را در دست می‌گیرید شاید خوش‌دست بودن تبلت را تحت تأثیر قرار دهد.


با وزن تقریباً 498 گرمی و ابعاد حدوداً 298*158*8 میلی‌متری، گلکسی تب ای 7 از آمازون فایر اچ‌دی 10 با وزن 498 گرمی و ابعاد 262*158*11 میلی‌متری هم وزن و کوچکتر است و با آیپد 2020 اپل تقریباً برابر می‌باشد.


این دستگاه همچنین، یک پورت USB-C دارد که در آمازون فایر اچ‌دی 10 نیز تعبیه شده است اما این درگاه در آیپد اپل Lightning می‌باشد. ضمناً، همانگونه که اشاره کردیم، پورت میکرو SD و جک هدفون 3.5 میلی‌متری هم در نظر گرفته شده تا کسانی که هنوز سراغ هدفون‌های بلوتوثی نرفته‌اند بتوانند از هندزفری‌های سیمی استفاده کنند. لازم به ذکر است که گلکسی تب اس 7 (Galaxy Tab S7) که قیمت بیشتری دارد، به جک هدفون 3.5 میلی‌متری مجهز نیست.

صفحه نمایش

صفحه نمایش 10.4 اینچی با رزولوشن 2000*1200 پیکسلی گلکسی تب ای 7 رنگ‌ها را با دقت قابل‌قبولی نشان می‌دهد؛ موضوعی که وقتی دارید در آن فیلمی تماشا می‌کنید، بهتر متوجه خواهید شد.


رنگ‌های قرمز و نارنجی در این نمایشگر بسیار سرزنده و با جزئیات نمایان خواهند شد به‌گونه‌ای که حتی کوچکترین و ریزترین بخش‌ها را نیز خواهید توانست ببینید. با این وجود، رنگ‌ها زیاد واضح و شفاف نیستند.
دلیل این رویداد شاید تراکم پیکسلی 224 و نسبتاً پایین این محصول سامسونگ می‌باشد زیرا هر چه که باشد از نمایشگر آیپد 2020 با تراکم پیکسلی 264 ضعیف‌تر است. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که آمازون فایر اچ‌دی 10 با صفحه نمایش 10.1 اینچی نیز رزولوشن 1920*1000 و تراکم پیکسلی 224 دارد.
آن‌طور که از نتایج آزمایش Klein K10-A برداشت می‌شود، Galaxy Tab A7 می‌تواند فضای رنگی sRGB را با دقت 101.7 درصدی پخش کند تا از این نظر بین آمازون فایر اچ‌دی 10 با دقت 106 درصدی و آیپد 2020 با دقت 97 درصدی جای گیرد.
این محصول سامسونگ می‌تواند حداکثر روشنایی 329.3 نیتی را به ثبت برساند که از فایر اچ‌دی 10 و آیپد 2020 که به ترتیب حداکثر 403 و 484 نیتی دارند، ضعیف‌تر خواهد بود.
وقتی هم که از زوایای 30 درجه سمت چپ یا راست به تبلت نگاه می‌کنید، نمایشگر این محصول سامسونگ کمی تیره و تاریک به نظر می‌رسد.
دقت لمس این صفحه نمایش بسیار بالا می‌باشد و اسکرول کردن در سایت‌ها در مرورگر کروم هم با سرعت قابل‌قبولی انجام می‌پذیرد ولی در مرورگر ساخت سامسونگ سرعت اسکرول کردن چندان روان نیست. احتمال می‌دهیم این مشکل بیشتر به خاطر نرم‌افزار ساخت کمپانی کره‌ای است تا مشکل سخت‌افزاری یا هر چیز دیگر.

کیفیت صدا

برای تماشای فیلم و سریال، این تبلت صداها را با کیفیت مناسبی پخش خواهد کرد. اگر شدت صداها را به 80 درصد برسانید، بسیار واضح و شفاف شنیده خواهند شد اما اگر شدت را به 100 درصد افزایش دهید، کمی انحراف و نویز به گوش خواهد رسید.


در این بین، می‌توانید با مراجعه به بخش تنظیمات (Settings) و سپس کیفیت صدا و افکت‌ها (Sound quality and effects) گزینه Dolby Atmos را روشن کنید تا حتی وقتی صداهای دارای این کیفیت پخش نمی‌شوند نیز بتوانید اصوات را با وضوح مثال‌زدنی پخش نمایید.

عملکرد

تراشه کووالکوم اسنپدراگون 662 و رم 3 گیگابایتی موجود در Galaxy Tab A7 برای انجام کارهای روزانه بسیار مناسب خواهد بود اما ممکن است بعضی اوقات که از یک نرم‌افزار بیرون می‌آیید و دوباره وارد می‌شوید، شاهد لگ و کندی سرعت باشید. وقتی هم که مثلاً یک ویدیوی 1080p را در یوتیوب پخش و چندین و چند تب کروم را باز می‌کنید و به حالت تقسیم صفحه نمایش می‌روید، شاهد افت فریم و نوعی تأخیر خواهید بود.


عملکرد کلی این تبلت در آزمایش Geekbench 5 نمره پایین 1405 را کسب کرد که از امتیاز 2685 آیپد 2020 با تراشه A12 Bionic مشخصاً ضعیف‌تر است. باید به این نکته اشاره کنیم که امکان انجام این آزمایش در تبلت آمازون فایر اچ‌دی 10 وجود نداشت.
عملکرد نسبتاً قابل‌قبول این تبلت در زمان اجرای بازی تقریباً سنگین Asphalt 9: Legends احساس می‌شود هرچند در اولین دور مسابقه نیز شاهد افت فریم محسوس و کاهش سرعت خواهید بود. لازم به ذکر است که آمازون فایر اچ‌دی 10 هم از این نظر ضعیف کار می‌کند.

دوام باتری

چنان‌چه روشنایی روی 150 نیت ثابت بماند و تبلت به وای‌فای وصل شود و با آن وبگردی کنید، دوام باتری آن به 13 ساعت و 13 دقیقه می‌رسد.
این یعنی 32 دقیقه ضعیف‌تر از دوام باتری آمازون فایر اچ‌دی 10 و 16 دقیقه بیشتر از دوام باتری آیپد 2020.

امنیت

در حالی که دیگر رقبا از نظر روش‌های امنیتی و بیومتریکی ناقص هستند، گلکسی تب ای 7 از این نظر کامل است. دوربین موجود در حاشیه بالایی نمایشگر امکان تشخیص چهره را فراهم می‌آورد؛ ویژگی که در تبلت‌های متعلق به این رده قیمتی به ندرت یافت می‌شود. حتی آیپد 2020 که تقریباً 100 دلار گران‌تر است نیز فقط Touch ID دارد. لازم به ذکر است که محصول آمازون هیچ‌کدام از روش‌های بیومتریکی نامبرده را ندارد.
راه‌اندازی قابلیت تشخیص چهره یک فرآیند بسیار سریع و آسان بود و در حالی که شناسایی صورت کاربر کمی طول می‌کشد اما به کلی این روش به خاطر آنکه کم‌زحمت‌تر است، باب میل خیلی از افراد خواهد بود.


با ذکر این نکته، باید یادآور شویم که متأسفانه نمی‌توانید از این تکنولوژی برای انجام پرداخت‌ها استفاده کنید که البته نباید ناامید یا ناراحت شوید زیرا از یک تبلت مقرون به صرفه انتظار چنین چیزی هم نمی‌رفت.

دوربین

دوربین عقب 8 مگاپیکسلی و دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی Galaxy Tab A7 روی کاغذ باکیفیت و توانمند به نظر می‌رسند اما بعید است بتوانید تصاویر باکیفیتی با آنها بگیرید.


عکس‌هایی که با دوربین سلفی گرفته می‌شوند، در ابتدا تار دیده خواهند شد که البته این اتفاق به خاطر برخی تنظیمات نرم‌افزاری می‌باشد. با این حال، تصاویر سلفی که با این دستگاه به ثبت می‌رسانید کشیده خواهند بود. ضمناً، عکس‌هایی که پس‌زمینه‌های چندان پیچیده‌ای ندارند هم زیاد شفاف نیستند.

سیستم نرم‌افزاری

به غیر از تبلت‌های ساخت اپل، تبلت‌های مقرون به صرفه دارای سیستم عامل اندروید می‌بایست آن‌قدر زیاد شوند تا برای گلکسی تب ای 7 یک رقیب جدی ظاهر گردد. بر خلاف آمازون فایر اچ‌دی 10 که رابط کاربری Fire OS دارد، این محصول سامسونگ از رابط کاربری اندروید خام بهره می‌برد. این یعنی می‌توانید از همه اپلیکیشن‌های گوگل نظیر جیمیل، یوتیوب و . . . استفاده کنید.


دیگر تفاوت مهم تبلت‌های اندرویدی واقعی با تبلت‌های ساخت آمازون رابط کاربری‌شان است. با خرید یکی از محصولات آمازون و تنظیم پروفایل، شاهد نمایان شدن بسیاری از محتواهای اختصاصی این شرکت خواهید بود. مثلاً در برگه قفل صفحه نمایش یک آگهی تبلیغاتی خواهید دید که برای حذف شدنش می‌بایست 15 دلار بپردازد. آمازون تا پیش از این آگهی‌های این‌چنینی را پیشنهادات خاص و شگفت‌انگیز تلقی می‌کرد اما حالا دیگر متوجه شده که یک آگهی تبلیغاتی، صرفاً یک آگهی تبلیغاتی است و فرقی نمی‌کند که شما خودتان آن را چه نام‌گذاری می‌کنید.
تبلت‌هایی که از سیستم عامل اندروید خام بهره می‌برند و یا آیپدهای ساخت اپل، سرعت نسبتاً زیادی در اجرای نرم‌افزارها دارند. در این بین یک قانون همیشگی و نانوشته وجود دارد که می‌گوید کسانی که می‌خواهند برای iPadOS برنامه‌نویسی نمایند، می‌بایست دو برابر تلاش کنند.

جمع‌بندی

سال‌های سال است که منتظر تولید تبلتی مانند گلکسی تب ای 7 توسط سامسونگ هستیم. سلطه اپل بر بازار تبلت‌ها باعث شده که کسی به غیر از آیپد، انتخاب دیگری هنگام خرید این وسایل نداشته باشد؛ اتفاقی که بسیار خسته‌کننده شده است. حالا محصول مورد بحث ما با توجه به اینکه از آیپد 2020 حدوداً 100 دلار ارزان‌تر می‌باشد و امکانات مهمی نظیر تشخیص چهره نیز دارد، یک انتخاب فوق‌العاده خواهد بود.
از همه مهمتر آنکه، دوام طولانی مدت باتری این تبلت و حاشیه‌های باریک اطراف نمایشگر آن سبب می‌شود هم بتوانیم زمان بیشتری با آن کار کنیم و هم خوش‌دست‌تر گردد. در این میان، چنان‌چه صفحه نمایش فقط به مقدار ناچیزی روشن‌تر و پردازنده‌اش قدرتمندتر می‌شد، احتمالاً می‌توانست آیپد اپل را به راحتی شکست دهد.
درست است که می‌توانید با پرداخت 70 دلار کمتر آمازون فایر اچ‌دی 10 را بخرید اما توجه کنید که با این کار خود را از استفاده کردن از نرم‌افزارهای متعدد و شیوه‌های امنیتی بیومتریکی محروم خواهید کرد. کسانی هم که می‌خواهند برنامه‌ها را با سرعت بیشتری اجرا کنند و یا از نمایشگر درخشان‌تری بهره‌مند شوند، می‌توانند با 100 دلار بیشتر سراغ آیپد اپل بروند. با این اوصاف، برای افرادی که به دنبال یک تبلت اندرویدی نسبتاً کامل هستند، Galaxy Tab A7 می‌تواند یک دستگاه ایده‌آل باشد زیرا به واقع فراتر از انتظار کار خواهد کرد.

نظر نهایی
گلکسی تب ای 7 یکی از بهترین تبلت‌های اندرویدی می‌باشد که تا کنون تولید شده است.

نقاط قوت
دوام باتری طولانی مدت
مجهز به سیستم تشخیص چهره
مجهز به پورت شارژر USB-C
حاشیه‌های مشکی رنگ باریک در اطراف صفحه نمایش

نقاط ضعف
تاریک بودن نمایشگر به مقدار ناچیز
عملکرد نسبتاً ضعیف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی تبلت سامسونگ Galaxy Tab A7 SM-T505"

  1. با عرض سلام و ارادت و تشکر از زحمتی که میکشید توضیح میدهید و خیلی هم توضیحات را ساده می کنید که خسته کننده نباشد بنده این تبلت را از یکی از دوستان خوبم گرفتم که یکساله کار کرده و من در حالت عادی که خاموش باشد دستگاه را می بینم هیچ دگمه خاموش روشن را پیدا نمیکنم گرچه که سن من پنجاه و شش سالمه ولی خیلی هم بی اطلاع نیستم و نتوانستم هنوز دستگاه را روشن کنم که زدم اینترنت سرچ کردم و نقدوبررسی را خوندم و دوست داشتم مطالب مورد استفاده از روشن و خاموش تا آخر را توضیح میدادید ولی ممنون از توضیحات خوبتون

    1. سلام دوست عزیز. در کنار دکمه صدا یک دکمه کوچک هست که اگر آن را نگه دارید در صورت داشتن شارژ، دستگاه روشن میشود. سلامت و پاینده باشید.