نقد و بررسی تبلت نوکیا T20

نقد و بررسی تبلت نوکیا T20

شرکت اچ‌ام‌دی گلوبال (HMD Global) با تولید نوکیا تی 20 (Nokia T20) وارد بازار تبلت‌های اندرویدی شد. این دستگاه یک تبلت مقرون به صرفه است که بیشتر به درد کودکان و همچنین دانش‌آموزانی می‌خورد که به مدرسه می‌روند. HMD علاوه بر اینکه این محصول خود را برای مشاهده محتواهای چند رسانه‌ای مناسب می‌داند، می‌گوید که این تبلت توانایی انجام دادن بسیاری از کارها را نیز دارد.

این کمپانی با ساخت تبلت T20 و مانور دادن روی بدنه آلومینیومی، ما را یاد گوشی‌های مستحکم و جان‌سختی می‌اندازد که نوکیا در گذشته تولید می‌کرد. این تبلت همچنین، به امکانات معمولی مانند صفحه نمایش 2K، دوربین سلفی و دوربین عقب متوسط و رادیو FM مجهز است. به علاوه، یک جک هدفون 3.5 میلی‌متری و یک باتری 8200 میلی‌آمپری نیز در این وسیله به کار رفته‌اند.

تراشه Nokia T20 هشت هسته‌ای ساخت شرکت Unisoc است که قدرت پردازنده مرکزی آن به 1.8 گیگاهرتز می‌رسد و رم 4 و حافظه داخلی 64 گیگابایتی نیز آن را همراهی می‌کنند.

این تبلت به منظور بهبود کیفیت صداهای شنیده شده، از ویژگی OZO نوکیا بهره می‌برد. به علاوه، اچ‌ام‌دی گلوبال ادعا می‌کند که میکروفون‌های دوگانه می‌توانند در محیط‌های پر سروصدا، صداها را با شدت زیادی پخش نمایند.

اما پیش از اینکه رسماً وارد بحث نقد و بررسی تخصصی شویم، بد نیست نوکیا تی 20 را آنباکس کنیم تا ببینیم در جعبه آن چه چیزهایی قرار دارد. بر خلاف بسته‌بندی کامپکت این دستگاه، در کارتن آن می‌توان یک شارژر، کابل شارژ و ابزار درآوردن سیمکارت را مشاهده کرد. قطعاً شارژر 10 واتی پرسرعت ترین شارژر موجود در بازار نیست اما کارمان را راه خواهد انداخت.

 

طراحی و سخت‌افزار

نوکیا T20 بدنه‌ای آلومینیومی و یکپارچه دارد که وقتی آن را در دست می‌گیرید گویی در حال لمس کردن شن‌های ماسه‌ای بسیار ریزی هستید. به خاطر بهره‌مندی از یک نمایشگر 10.4 اینچی IPS LCD، به هیچ عنوان نمی‌توانید با یک دست با این تبلت کار کنید. نسبت بدنه به تصویر این دستگاه 5:3 است تا چه در حالت عمودی و چه در حالت افقی، بتوانید محتواها را با کیفیت مناسبی ببینید یا بخوانید. لازم به ذکر است که ابعاد Nokia T20 هم به 247.6*157.7*7.8 میلی‌متر و وزن آن هم به 465 گرم می‌رسد.

یک چراغ فلاش LED در قاب پشتی دیده می‌شود و برند NOKIA هم در وسط آن به چشم می‌خورد. بدنه فلزی این قاب، خط آنتنی دارد که در لبه‌های تبلت قابل مشاهده است تا این اطمینان حاصل گردد که تمامی شبکه‌های رادیویی و بیسیم بدون هیچ مشکلی اجرا می‌شوند.

محل قرارگیری دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی سبب شده تا هنگامی که این محصول نوکیا را به صورت افقی در دست گرفته‌اید و می‌خواهید تماس تصویری برقراری کنید، بتوانید خیلی راحت این کار را انجام دهید. به علاوه، میکروفون‌های دوگانه هم در لبه بالایی جای‌گیری کرده‌اند. این صفحه نمایش گوشه‌های گردی دارد که باعث شده‌اند ظاهر نوکیا T20 هم گرد دیده شود.

اگر این تبلت را به صورت افقی در دست بگیرید، دکمه پاور در سمت چپ و دکمه‌های تعیین میزان ولوم صدا در سمت راست دیده می‌شوند. این دکمه‌ها کلیک‌شوندگی خوبی دارند و به خاطر اینکه هر دوی آنها به یک گوشه نزدیک هستند، بعید به نظر می‌رسد آنها را با یکدیگر اشتباه بگیرید.

در دو طرف بدنه، بریدگی‌های مخصوص اسپیکر را می‌بینیم که آن‌قدر خوب جای‌گیری کرده‌اند که امکان ندارد کف دستتان جلوی آنها را بگیرد. پورت مخصوص شارژر در وسط سمت راست فریم حضور یافته و جک هدفون 3.5 میلی‌متری نیز در یک مکان منحصربفرد، یعنی در قسمت پایینی گوشه سمت راست تبلت نشسته است.

به طور کلی، شیوه طراحی Nokia T20 جذاب و کیفیت ساخت آن به نسبت قیمتش، عالی است. در این میان، بدنه فلزی و لبه‌های صاف آن بیش از سایرین تحسین‌شدنی هستند.

 

صفحه نمایش

Nokia T20 صفحه نمایش 10.4 اینچی از نوع IPS LCD با نسبت بدنه به تصویر 5:3 و رزولوشن 2000*1200 دارد که با یک پوشش شیشه‌ای فشرده محافظت شده است. تراکم پیکسلی این پنل هم به 224 عدد می‌رسد. زاویه دید این محصول اچ‌ام‌دی گلوبال قابل‌قبول است و پرش رنگ‌ها هم به ندرت رخ می‌دهد بنابراین کیفیت کلی برای یک تبلت مقرون به صرفه رضایت‌بخش خواهد بود.

گفته شده که این نمایشگر می‌تواند در حالت معمولی روشنایی 400 نیتی را به ثبت برساند. حال اگر با اسلایدر مخصوص و به صورت دستی روشنایی را به بیشترین مقدار ممکن افزایش دهید، دقیقاً همین رکورد ثبت خواهد گردید. با تنظیم تطبیقی روشنایی، این عدد کمی بیشتر می‌شود و به 422 نیت می‌رسد. کمترین مقدار روشنایی هم 5 نیت است و این یعنی در جاهایی که نور کافی وجود ندارد، کار کردن با نوکیا T20 مشکل‌ساز نخواهد بود.

در تنظیمات مربوط به نمایه‌های رنگی، به صورت میانگین تفاوت 7.7 ثبت می‌شود و حداکثر آن هم 11.6 می‌باشد. رنگ‌ها به صورت پیش‌فرض نیز به شکل عجیبی هاله‌ای آبی روی خودشان دارند. حتی وقتی حرارت آنها را به بیشترین مقدار می‌رسانید هم نمی‌تواند قسمت‌های روشن را کاملاً سفید نشان دهد. با این حال، این تنظیمات می‌توانند نسبت به دیگر نمایه‌ها اوضاع را کمی بهبود بخشند و تفاوت رنگی را به صورت میانگین 4.5 و در حالت حداکثری 7.4 تعیین کنند.

این توضیحات بدان معنی است که وقتی حرارت نمایشگر به بیشترین مقدار خودش رسیده، دقت آن زیاد پایین نیست. رنگ‌ها سرزنده و پویا به چشم می‌آیند و برای تماشای محتواهای مختلف، مشاهده تصاویر خاطره‌انگیز و اسکرول کردن در شبکه‌های اجتماعی عالی هستند. در این بین، باید اشاره کنیم که در این تبلت از فضای رنگی DCI-P3 پشتیبانی نمی‌گردد.

بر خلاف سایر تبلت‌های میان‌رده، Nokia T20 از قلم استایلوس پشتیبانی نمی‌کند.

 

دوام باتری و سرعت شارژ

به منظور بررسی دوام باتری نوکیا T20، مقدار روشنایی را روی 200 نیت تنظیم و در یوتیوب فیلم پخش کردیم. با این کار باتری توانست 11 ساعت و 6 دقیقه دوام بیاورد و پس از آن خاموش گردد. ضمن اینکه بعد از 1 ساعت برقراری تماس ویدیویی و استفاده از حالت چند برنامگی، 11 درصد از انرژی باتری این تبلت کاهش یافت. با چنین آماری، اکثر کاربران می‌توانند با یک بار شارژ، یک روز کامل از نوکیا تی 20 استفاده کنند.

این تبلت باتری 8200 میلی‌آمپری دارد که از تکنولوژی شارژ سریع 15 واتی پشتیبانی می‌کند ولی شارژری که همراه با آن به فروش می‌رسد 10 واتی است. با شارژر فروخته شده، پس از 30 دقیقه 13 درصد و پس از 2 ساعت، 52 درصد ظرفیت باتری پر شد. ضمن اینکه برای شارژ کامل آن می‌بایست بیش از 4 ساعت منتظر بمانید. در واقع شارژ Nokia T20 در طول شب، بهترین راهکار برای نادیده گرفتن این سرعت شارژ پایین می‌باشد.

با استفاده از یک شارژر 15 واتی اما، نتایج بهتری حاصل می‌شود. با این کار، پس از 30 دقیقه 16 درصد، پس از 2 ساعت 70 درصد و پس از 2 ساعت و 42 دقیقه، 100 درصد باتری شارژ می‌گردد.

 

سیستم نرم‌افزاری

اچ‌ام‌دی گلوبال وعده داده که تا دو سال آپدیت سیستم عاملی و تا سه سال آپدیت امنیتی برای Nokia T20 منتشر خواهد کرد؛ موضوعی که کمتر در دستگاه‌های این رنج قیمتی مشاهده می‌شود. البته باید اشاره کنیم که این شرکت همیشه در زمینه عرضه به‌روزرسانی‌ها سریع عمل نمی‌کند.

نوکیا T20 به صورت پیش‌فرض از اندروید 11 به عنوان سیستم عامل بهره می‌برد. این دستگاه دارای نسخه‌ای خام از اندروید است و سرعت خوبی هم دارد. اپلیکیشن‌هایی مانند جیمیل، کروم، اسپاتیفای، یوتیوب و . . . همگی از این نمایشگر بزرگ و حالت نمایش دو ستونی برنامه‌ها سود می‌برند. به غیر اینستاگرام و تیک‌تاک و سایر نرم‌افزارهایی که حتماً باید در حالت عمودی اجرا شوند، اکثر برنامه‌ها با این حالت سازگار هستند.

ویژگی Kids Space یک اپلیکیشن درونی تبلت است. راه‌اندازی آن اما، فرآیند چندان ساده‌ای نبوده و دستورالعمل استفاده از آن هم کاملاً مشخص نیست. کاری که با این حالت انجام می‌دهید، ساخت یک پروفایل برای کاربری جدید است هرچند نمی‌توانید برایش محدودیت مشخص نمایید. در ادامه، می‌بایست این پروفایل را به اکانت گوگل کودک خود وصل کنید. در واقع از اینجاست که قادر خواهید بود تمامی موارد را از طریق اپلیکیشن Family Link مدیریت نمایید تا آنها بتوانند از Kids Space بهره‌مند شوند.

والدین می‌توانند ببینند که فرزندشان چه چیزی تماشا کرده و به کدام قسمت‌ها در اینترنت سر زده و یا با کدام اپلیکیشن‌ها کار کرده است. به علاوه، آنها قادر خواهند بود در صورت نیاز، از راه دور تبلت را قفل کنند. لازم به ذکر است که همه این اتفاقات از طریق اپلیکیشن Family Link رخ می‌دهند.

مواردی که در هوم اسکرین جای‌گیری می‌کنند، بسیار سرراست و قابل‌درک هستند. هر آنچه که از یک گوشی اندرویدی استاندارد انتظار دارید، نظیر هوم اسکرین، نوار جستجوی دائمی گوگل، منوی کشویی اپلیکیشن‌ها، تنظیمات سریع و شیوه ناوبری استاندارد اندروید، در اینجا به چشم می‌خورند. همچنین، صفحه قفل نیز بسیار ساده و کارآمد است.

نوکیا T20 ویژگی Entertainment Space گوگل را دارد که از طریق آن معمولاً می‌توان به گوگل فید دست یافت. برای اینکه متوجه شوید که این قابلیت چیست، باید آن را یک نسخه‌ای از گوگل تی‌وی بدانید که در تبلت نصب شده با این تفاوت که بازی‌ها و کتاب‌ها را نیز شامل می‌شود. شما می‌توانید سرویس‌های اشتراکی خود را از اپلیکیشن‌های پخش آنلاین فیلم اضافه کرده و در سه تب Watch، Games و Read محتواهای پیشنهادی شخصی‌سازی شده را دریافت کنید. اگر کسل هستید و حوصله کاری را ندارید و می‌خواهید کمی سرگرم بشوید، این بخش می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

اگرچه خبری از سنسور اسکنر اثر انگشت نیست ولی نوکیا تی 20 از ویژگی تشخیص چهره پشتیبانی می‌کند. راه‌اندازی این قابلیت آسان بوده ولی بازگشایی قفل برخی اوقات خیلی سخت انجام می‌شود بنابراین باید مطمئن باشید که در جایی چهره‌تان را به تبلت بشناسانید که نور کافی وجود دارد.

 

عملکرد

این تبلت از تراشه Tiger T610 ساخت Unisoc بهره می‌برد که با فرآیند لیتوگرافی 12 نانومتری تولید شده است. این چیپست دارای دو هسته کم‌مصرف Cortex-A75 با سرعت 1.8 گیگاهرتزی و شش هسته پرمصرف Cortex-A55 با سرعت 1.8 گیگاهرتزی می‌باشد. عملکرد آن نیز به مانند رقبای پایین‌رده مانند اسنپدراگون 460 و هلیو G80 خواهد بود. فعالیت‌های گرافیکی را پردازنده گرافیکی Mali-G52 دو هسته‌ای انجام خواهد داد که قدرت زیادی ندارد و این یعنی اگر خواستید بازی را اجرا کنید، باید برخی تنظیمات را تغییر دهید تا سرعت اجرایشان قابل‌قبول شود.

Nokia T20 انواع مختلفی دارد که نمونه دارای رم 4 با حافظه داخلی 64 گیگابایتی و رم 3 با حافظه داخلی 32 گیگابایتی از آن جمله‌اند. همچنین، در بعضی از کشورها، هر دو نسخه سیمکارت‌خور و یا بدون سیمکارت یافت خواهند شد. لازم به ذکر است که شما می‌توانید در صورت نیاز، با قرار دادن کارت حافظه، ظرفیت این تبلت را تا 512 گیگابایت افزایش دهید.

نمرات بنچمارک کسب شده توسط نوکیا T20 سبب می‌شوند که بتوانیم تراشه آن را همرده با دیگر چیپست‌های پایین‌رده مانند اسنپدراگون 460، مدیاتک هلیو G80 و اگزینوس 850 قرار دهیم.

عملکرد پردازنده گرافیکی قابل‌قبول بود. Mali G52 دو هسته‌ای با توجه به توانایی‌هایش، عملکرد خوبی از خودش به ثبت رساند.

در شرایط واقعی، نحوه فعالیت این تبلت به‌گونه‌ای است که شگفت‌زده خواهید شد. نوکیا تی 20 می‌تواند در حالت چند برنامگی هم فیلم پخش کند و هم تماس تصویری برقرار نماید و سوئیچ کردن میان اپلیکیشن‌ها هم باعث افت سرعت آن نخواهد شد. تنها زمانی که به نظر می‌رسد این تبلت با کاهش سرعت و فریم ریت روبه‌رو می‌شود، وقتی است که می‌خواهید همزمانی که دارید یک برنامه نصب یا آپدیت می‌کنید، کار دیگری را انجام دهید.

اکثر بازی‌ها اما، با سرعت خوبی اجرا می‌شوند. برای مثال، چنان‌چه گیم Pokemon Unite را اجرا کنید، خواهید دید که هیچ افت سرعت یا فریمی به وجود نخواهد آمد و مشکلی ایجاد نخواهد شد.

 

دوربین و کیفیت تصاویر

دوربین عقب Nokia T20 یک لنز 8 مگاپیکسلی با چراغ فلاش LED و قابلیت فوکوس خودکار دارد. این تبلت همچنین، می‌تواند فیلم‌های 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط کند. دوربین این دستگاه به صورت خودکار روی سوژه فوکوس خواهد کرد ولی نمی‌توان بر نمایشگر ضربه زد تا روی جای به خصوصی متمرکز شود. بر این اساس، باید وسط منظره‌یاب را روی سوژه دلخواه بگیرید و منتظر دوربین بمانید تا خودش فوکوس کند.

اپلیکیشن دوربین دارای حالات فیلمبرداری، پرتره، عکسبرداری و پانوراما می‌باشد. این برنامه به ویژگی‌های برچسب موقعیت مکانی، خطوط شطرنجی قالب‌بندی، اسکن کدهای QR، تایمر 3 تا 10 ثانیه، فیلترهای زیباسازی و . . . مجهز است. شما حتی می‌توانید تصاویر را به نسبت‌های 1:1، 4:3 (نسبت پیش‌فرض) و 5:3 برش دهید. دوربین سلفی نیز هنگام تصویربرداری از فلاش کامل نمایشگر پشتیبانی می‌کند.

کیفیت تصاویر همان گونه‌ای خواهد بود که از یک تبلت پایین‌رده انتظار دارید. ویژگی فوکوس خودکار در اکثر مواقع خوب کار می‌کند ولی باید هنگام کار کردن با آن کمی صبور باشید. دوربین Nokia T20 به فرآیند پردازش HDR مجهز شده و این یعنی می‌تواند در بیشتر صحنه‌ها قسمت‌های سایه‌دار و روشن را به خوبی ثبت کند.

عکس‌ها به طور کلی ظاهر قابل‌قبولی دارند و رنگ‌ها زیاد ضعیف نیستند. رنج دینامیک مشخصاً ناچیز است و تصاویری که در فضاهای سربسته گرفته می‌شوند نیز ظاهر کشیده‌ای دارند اما به هیچ عنوان نویزدار نخواهند بود. شما خواهید توانست از این دوربین برای اسکن کردن اسناد و گرفتن تصاویر از آنها بهره ببرید.

دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی یکی از امکانات پرکاربرد این تبلت است چرا که در زمان‌های برقراری تماس‌های تصویری بیشتر به کار خواهد رفت. این لنز عکس‌های سلفی باکیفیتی می‌گیرد و حتی یک حالت پرتره هم دارد تا نمای پس‌زمینه را تار کند. لازم به ذکر است که در تصاویر سلفی پرتره، چندین فیلتر زیباسازی نیز مشاهده می‌شوند.

در زمان برقراری تماس تصویری، چنان‌چه در جایی قرار گرفته‌اید که نور به اندازه کافی تابیده، دیگران می‌توانند شما را با کیفیت خوبی مشاهده کند.

جزئیات موجود در عکس‌های سلفی کم نیستند. فاصله کانونی هم قابل‌قبول و رنج دینامیک نیز مناسب است.

 

رقبا و آلترناتیوها و نظر نهایی

وقتی در مورد آلترناتیوهای نوکیا T20 فکر می‌کنیم، اول از همه یاد ریلمی پد (Realme Pad) می‌افتیم زیرا نمایشگر یکسانی دارد که رزولوشن آن نیز با رزولوشن محصول نوکیا برابر است. نوکیا تی 20 اما، یک باتری باظرفیت‌تر، چراغ فلاش LED و فوکوس خودکار دارد و در سمت دیگر، محصول ریلمی دوربین سلفی بهتر و یک پردازنده قوی‌تر خواهد داشت.

رقبای تولید شده توسط شیائومی و لنوو نمایشگرهای 11 اینچی، دوربین‌های قوی‌تر و شارژرهای سریع‌تری دارند. البته شیائومی پد 5 (Pad 5) از حضور تراشه بسیار قدرتمندتر اسنپدراگون 860 بهره می‌برد.

اچ‌ام‌دی گلوبال تا به امروز تبلت تولید نکرده بود ولی Nokia T20 یک روش جالب برای وارد کردن برند نوکیا به دنیای تبلت‌ها بوده است. این وسیله با قیمت مناسبی که دارد، یک انتخاب خوب خواهد بود. این در حالی است که نوکیا T20 باید با نمایندگان سامسونگ، لنوو، ریلمی، شیائومی، اوپو و هواوی به رقابت بپردازد تا بتواند سهمی برای خودش دست و پا کند.

باید ببینید که می‌خواهید با تبلت چه کارهایی انجام دهید. با در نظرگیری انتظاراتتان، می‌توانید با صرف هزینه‌ای بیشتر یک قاب و یک کیبورد بخرید. خودِ HMD چندین قاب رسمی برای نوکیا تی 20 ارائه می‌کند اما قادر خواهید بود لوازم جانبی دلخواهتان را نیز برایش خریداری نمایید.

به طور کلی Nokia T20 قیمت مناسبی دارد که می‌تواند هر کاری اعم از ویرایش اسناد، مشاهده محتواها، استفاده به عنوان تبلت مدرسه‌ای و باز کردن فایل‌های مختلف را انجام دهد. اگر تبلتی می‌خواهید که تواناتر است، باید سراغ کروم‌بوک‌ها یا تبلت‌هایی بروید که از قلم استایلوس پشتیبانی می‌کنند.

 

نقاط قوت

  • شیوه طراحی آلومینیومی و یکپارچه و خوش‌دست بودن
  • صفحه نمایش 10.4 اینچی باکیفیت و دارای کنتراست زیاد
  • رابط کاربری اندروید خام و سرعت بالای سیستم عامل
  • داری جک هدفون 3.5 میلی‌متری، اسلات مموری کارت میکرو SD و وجود نمونه سیمکارت‌خور در بازار
  • قیمت وسوسه‌کننده و مناسب

 

نقاط ضعف

  • تراشه ضعیف
  • عدم پشتیبانی از پردازش تصاویر HDR
  • سرعت پایین شارژر 10 واتی فروخته شده با تبلت

خرید قاب تبلت نوکیا T20

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی تبلت نوکیا T20"