نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

شیائومی می 10 اولترا (Xiaomi Mi 10 Ultra) بهترین گوشی هوشمندی است که فعلاً کسی نمی‌تواند آن را بخرد. کمپانی چینی به خاطر جشن 10 سالگی‌اش سعی کرده با تولید یک مدل دارای پسوند اولترا (Ultra) از خانواده می 10 (Mi 10) مرزهای تکنولوژی را جابه‌جا کند و در این سری درخشان‌ترین نمایشگر، سریع‌ترین شارژر و بهترین دوربین را قرار دهد.

می 10 اولترا به نوعی نمونه موفق‌تر گوشی فوق‌العاده می 10 پرو (Mi 10 Pro) می‌باشد که از جهات بسیاری از جمله نمایشگر (حالا از کیفیت رنگی 10 بیتی پشتیبانی کرده و توانایی نمایش 1 میلیارد رنگ را دارد) بهبود یافته است. این پنل با حداکثر روشنایی 800 نیتی درخشندگی بسیاری دارد و احتمالاً از همه مهمتر نرخ بازسازی آن 120 هرتزی خواهد بود.

دوربین عقب هم به واقع حیرت‌انگیز است زیرا همه آن چیزی که فکر می‌کنیم تکنولوژی تولید کرده را داراست. لنز اصلی این ماژول یک سنسور 48 مگاپیکسلی OmniVision با فناوری ثابت‌سازی اپتیکال (OIS) می‌باشد و لنز 48 مگاپیکسلی تله فوتو پریسکوپی با قابلیت زوم 5 برابری تولید شده توسط سونی هم آن را همراهی می‌کند. در ادامه یک لنز 12 مگاپیکسلی با قابلیت زوم 2 برابری برای عکسبرداری پرتره و یک لنز 20 مگاپیکسلی 12 میلی‌متری اولترا واید برای گرفتن تصاویر مکرو حضور یافته‌اند. گزینه‌ای که در اینجا تازگی دارد، قابلیت ضبط ویدیوهای 8K در حالت بزرگنمایی 5 برابری می‌باشد.

دیگر تکنولوژی جدید، شارژ سریع 120 واتی سیمی است. شارژر 120 واتی موجود در جعبه 40 درصد باتری را تنها در عرض 5 دقیقه پر می‌کند. این موبایل همچنین، از تکنولوژی شارژ سریع بیسیم 50 واتی پشتیبانی خواهد کرد بنابراین می‌توان آن را با شارژر بیسیم 55 واتی که خودِ شیائومی ساخته، پر کرد.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

چنین مشخصات فنی جذابی قطعاً در بدنه‌ای زیبا با رنگ‌بندی زیباتر قرار گرفته‌اند به همین دلیل شیائومی این موبایل را علاوه بر رنگ‌های مشکی و نقره‌ای، در یک نمونه شفاف نیز تولید کرده که البته به صورت محدود به فروش می‌رسد.

باید به این نکته اشاره کنیم که شیائومی فعلاً تصمیم گرفته می 10 اولترا را در جایی غیر از چین نفروشد و گویا در مورد این تصمیمش نیز کاملاً جدی است هرچند سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین زیادی تا کنون درخواست‌هایی برای خرید گوشی ارائه کرده‌اند.

تأییدیه ضد آب و خاک موردی است که در این پرچمدار شیائومی وجود ندارند. باید این‌گونه فرض کنیم که شیائومی آن‌قدر در زمینه تولید دستگاه‌های مختلف نظیر جارو برقی، دستبند هوشمند، تصفیه کننده هوا، چراغ هوشمند و . . . سرمایه‌گذار کرده که دیگر سراغ تأییدیه IP68 نرفته است.

اگرچه به احتمال خیلی زیاد می 10 اولترا در خارج از چین فروخته نخواهد شد ولی مطمئناً خودِ چینی‌ها آن را خریداری خواهند کرد. حال باید دید آیا این موبایل ارزش خرید دارد یا خیر. با تبلت‌فون همراه باشید تا پس از صحبت در مورد آنباکسینگ، به پرسش مطرح شده پاسخ دهیم.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

این دستگاه درون یک کارتن کاغذی بزرگ قرار گرفته بنابراین فکر خواهید کرد که نسبت به می 10 پرو محتویات بیشتری دارد؛ نظری که تا حدودی هم درست است و هم اشتباه.

در جعبه یک شارژر، کابل USB-C، یک مبدل 3.5 میلی‌متری و یک قاب شفاف به چشم می‌خورد؛ این یعنی خبری از لوازم جانبی دیگری نیست.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

بار دیگر تکرار می‌کنیم که مهمترین لوازم جانبی موجود در این کارتن شارژر 120 واتی است که سریع‌ترین شارژر دنیا به شمار می‌رود. در کنار آن یک کابل USB با ویژگی انتقال نیروی 6 آمپری به چشم می‌خورد.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

اگر می‌خواهید تجربه جالبی از شارژ بیسیم موبایل کسب کنید، می‌توانید شارژر بیسیم 55 واتی که شیائومی به صورت جداگانه می‌فروشد را خریداری نمایید.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

ضمناً، یک قاب پلاستیکی کربنی که باز هم به طور جداگانه به فروش می‌رسد می‌تواند در اختیارتان قرار گیرد اما توجه کنید که پوشاندن قاب پشتی و شفاف این تلفن همراه کار منطقی نیست.

 

طراحی

اگر تا کنون می 10 یا می 10 پرو را در دست گرفته باشید، حتماً حس آشنایی به هنگام گرفتن می 10 اولترا خواهید داشت. این دستگاه بدنه منحنی و مقاومی دارد. ضمناً، چنان‌چه از اقبال کافی برخوردار باشید که نمونه دارای قاب شفاف این موبایل را بخرید، این‌گونه خواهد بود که گویا یک دستگاه شیشه‌ای را در دست گرفته‌اید.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

به هر حال، می 10 اولترا از هر نظر بالارده و پیشرفته است به طوری که در دو طرف آن گوریلا گلس منحنی و مقاومی به کار رفته و فریم آن هم آلومینیومی است. در یک قسمت از قاب پشتی همچنین، دوربین عقب حیرت‌انگیز و در جلو هم نمایشگر بدون حاشیه HDR HRR OLED با حفره سیاه رنگ به چشم می‌خورد.

اگرچه عدم دریافت تأییدیه ضد آب و خاک بسیار ناامیدکننده است اما با توجه به اینکه شیائومی بدون دلیل IP68 را کنار نمی‌گذارد، از نبود آن در این تلفن همراه نیز اصلاً تعجب نمی‌کنیم. از طرفی، امیدواریم کمپانی چینی دیگر طرفدارانش را این‌قدر معطل نکند و هر چه زودتر IP68 را در محصولاتش به کار گیرد.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

شاید به نظر این‌گونه بیاید که نمایشگر این تلفن همراه 1080p است اما به خاطر کیفیت زیادی که دارد ممکن است این حدس و گمان ما کاملاً اشتباه باشد. صفحه نمایش 6.67 اینچی AMOLED از نظر رزولوشن و سایز همانی است که در می 10 و می 10 پرو دیده بودیم اما پنل موجود در زیر پوشش گوریلا گلس 5 فرق دارد.

TCL که سازنده این نمایشگر می‌باشد، همواره برای اعضای خانواده می 10 سنگ تمام گذاشته و بهترین امکانات را در نظر گرفته و حالا هم نرخ بازسازی 120 هرتزی، توانایی نمایش 1 میلیارد رنگ و نهایت روشنایی 800 نیتی، این صفحه نمایش را متفاوت‌تر و متمایزتر کرده است. به علاوه، یک سنسور در این پنل وجود دارد که به بازخورد لمسی 240 هرتزی حساس می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

بدون شک با مشاهده این صفحه نمایش شما هم عاشقش خواهید شد. شیائومی نهایت تلاشش را کرده تا با انیمیشن‌های MIUI 12 ظاهر تصاویر پس‌زمینه این پرچمدارش را بروز کند و در واقع توانسته به این موفقیت عظیم نیز دست یابد. این شرکت هدفش این بوده تا با صفحه نمایش محصولش مایه شگفتی مردم را پدید آورد و تا حدودی هم در این زمینه موفق شده است.

شاید این‌گونه به نظر بیاید که پنل‌های منحنی پرطرفدار نیستند زیرا امکان دارد برخی اوقات به صورت ناخواسته محتواهای پخش شده در آنها لمس شوند اما در می 10 اولترا قضیه کاملاً متفاوت است. راستش را بگوییم که پنل حاضر در زیر گلس انحنای شدیدی ندارد و شاید به همین دلیل باشد که مشکل اشاره شده از بین رفته است.

در جلوی این موبایل امکانات زیاد دیگری هم هستند که بد نیست به آنها نیز اشاره کنیم. مهمترین مورد، حفره سیاه رنگ محل قرارگیری دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی است. این نقطه آن‌قدر کوچک شده که حین تماشای فیلم و سریال در برنامه‌هایی نظیر نتفلیکس مشکلی ایجاد نمی‌کند.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

در ادامه بریدگی مخصوص اسپیکر یا میکروفون قرار گرفته که با چشم غیرمسلح نمی‌توان آن را مشاهده کرد. این قطعه درون یک فاصله میان فریم و شیشه صفحه نمایش حضور یافته است. اسپیکرهای می 10 اولترا از نوع استریو هستند و میکروفون موجود در این موبایل نیز حکم اسپیکر را خواهد داشت هرچند صدای آن مانند قطعه حاضر در پایین فریم زیاد نیست.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

در نهایت باید به سنسور اسکنر اثر انگشت اپتیکال زیر صفحه نمایش اشاره کنیم. سرعت این حسگر بسیار زیاد و عملکردش بسیار دقیق است بنابراین به طور کلی مشکلی با آن نخواهید داشت.

در قاب پشتی، پوشش گوریلا گلس 6 با بدنه‌ای منحنی و یکدست به کار رفته که تا کناره‌ها خم شده است. همان‌طور که گفتیم، شما می‌توانید یکی از مدل‌های مشکی یا نقره‌ای را خریداری کنید و یا سراغ مدل شفاف بروید.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

مدل شفاف این تلفن همراه به معنای واقعی کلمه شفاف است. تقریباً اطراف فریم آن به سیاهی می‌زند و قطعات فیزیکی درون آن هم توسط فریم فلزی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. با این وجود، چیزهایی که در زیر قاب می‌بینید (از جمله سیم‌های سیستم شارژ بیسیم، آنتن NFC و یک پیچ) زیاد جذاب نیستند. سایر قطعات در زیر یک لایه سیاه رنگ که احتمالاً گرافن است مخفی شده‌اند تا این پوشش بتواند گرمای ایجاد شده توسط باتری را خارج کند.

عدم جذابیت قطعات درونی موبایل باعث شده تا شیائومی روی قسمت‌های مهمتر تمرکز بیشتری بگذارد؛ موضوعی که در اطراف لنز پریسکوپی بیشتر نمایان است. ضمناً، در اینجا علائم و دست نوشته‌های جذابی هم به چشم می‌خورند.

درست است که پنل شفاف جذابیت زیادی دارد ولی به هیچ عنوان تراشه یا باتری را نشان نمی‌دهد. بر این اساس، اگر انتظاراتتان را در حد معمولی پایین بیاورید، مطمئناً ناامید نخواهید شد.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

نکته جذاب‌تر اینکه، قاب شفاف گوریلا گلس ماژول دوربین اصلی است. این قسمت بسیار بزرگ بوده و بر خلاف بسیاری دیگر از رقبا اصلاً لرزشی ندارد به همین خاطر باید این اتفاق را یک دستاورد عظیم برای شیائومی به حساب بیاوریم.

از بالا به پایین، شاهد حضور یک لنز 48 مگاپیکسلی پریسکوپی هستید که می‌تواند به میزان 5 برابری و به صورت اپتیکال زوم کند. در ادامه یک لنز مخصوص زوم را می‌بینید که 12 مگاپیکسلی بوده و قادر است به اندازه 2 برابر و باز هم به طور اپتیکال زوم نماید.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

سومین لنز، حسگر اصلی 48 مگاپیکسلی به نام OmniVision می‌باشد که عرض زیادی داشته و می‌تواند به صورت اپتیکال ثابت‌سازی کند. این سنسور همچنین، توانایی ضبط ویدیوهای 8K در حالت زوم 5 برابری را دارد.

در نهایت یک لنز 20 مگاپیکسلی اولترا واید با قابلیت فوکوس خودکار دیده می‌شود تا با توجه به حضور یک لنز اولترا واید دیگر، برای گرفتن تصاویر فوق مکرو به کار بیاید.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

در اطراف این حسگرها، چراغ فلاش LED سه‌گانه و دو قطبی، و یک لیزر قابل مشاهده است که به همراه یک دریافت کننده به فوکوس خودکار کمک خواهد کرد.

حال بد نیست کمی در مورد فریم صحبت کنیم. چارچوب می 10 اولترا باریک و کمی منحنی بوده و روی آن نوعی پوشش درخشان به کار رفته است. آلومینیوم اطراف آن بسیار نازک می‌باشد و این یعنی اکثر قسمت‌های سمت چپ و راست این موبایل از شیشه ساخته شده‌اند. شیائومی توانسته دکمه‌های کاهش و افزایش صدا و پاور را در سمت راست فریم جای دهد.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

بالای این موبایل یک سنسور IR و یک میکروفون وجود دارد و در پایین آن هم محل قرارگیری سیمکارت، بریدگی میکروفون، پورت USB-C و دومین اسپیکر قابل مشاهده است.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

به طور کلی می 10 اولترا ظاهر زیبایی داشته و مدل شفاف آن بسیار جذاب است. اما این نمونه برای همه افراد مناسب نخواهد بود بنابراین شاید لازم باشد برخی اوقات مدل‌های مشکی یا نقره‌ای این تلفن همراه را نیز در نظر بگیرید.

فرقی نمی‌کند که کدام مدل را خریداری می‌کنید چرا که کیفیت ساخت و جنس بدنه این دستگاه در بالاترین سطح قرار دارد. خوش‌دستی می 10 اولترا فراتر از انتظار است هرچند در چنین موبایل‌هایی لغزنده بودن یک اتفاق طبیعی خواهد بود بنابراین بهتر است استفاده از یک قاب ژله‌ای شفاف را در دستورکار قرار دهید.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

تنها آرزویی که داریم این است که ای کاش این پرچمدار ضد آب بود. البته با توجه به پوشش‌های سیلیکون مانند در اطراف محل قرار دادن سیمکارت، می‌توانیم با خیالی تقریباً آسوده بگوییم که شیائومی این محصولش را ضد قطرات آب تولید کرده است بنابراین این تلفن همراه می‌تواند در مواقعی که به صورت ناخواسته به آن آب پاشیده می‌شود، دوام بیاورد.

 

صفحه نمایش

صفحه نمایش 6.67 اینچی OLED به معنای واقعی کلمه باکیفیت و بی‌رقیب است به همین دلیل می 10 اولترا می‌تواند با خیالی آسوده برتری‌اش را از این نظر به دیگر رقبا دیکته کند. این پنل تنها از جهت رزولوشن 1080p، انحنا و سایز به نمایشگر گوشی‌های می 10 و می 10 پرو شباهت دارد.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

در میان تفاوت‌ها اما، این صفحه نمایش از نرخ بازسازی 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند و این یعنی می‌تواند در هر ثانیه 120 فریم را نشان دهد بنابراین همه محتواها با سرعت و ملایمت خاصی پخش می‌شوند. در واقع این آپشن به طور پویا کار خواهد کرد. این بدان معناست که در سرتاسر رابط کاربری و اپلیکیشن‌ها نرخ نوسازی 120 هرتزی می‌باشد ولی وقتی تنها یک تصویر پخش می‌گردد، نرخ نوسازی به 60 هرتز کاهش می‌یابد. با این وجود، شما نمی‌توانید این اختلاف نرخ را متوجه شوید مگر اینکه از ابزار به خصوصی بگیرید. به طور کلی این قابلیت سبب ذخیره انرژی باتری خواهد شد.

سنسورهای حساس به لمس هم با نرخ 240 هرتزی کار می‌کنند؛ ویژگی که بیشتر به درد گیمرها می‌خورد. در مجموع میزان واکنش‌گرا بودن نمایشگر بسیار بالاست و به جرأت می‌توانیم آن را یکی از بهترین‌های دنیا بدانیم.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

این صفحه نمایش همچنین، از کیفیت‌های HDR و HDR10+ پشتیبانی می‌کند تا کاربران بتوانند محتواهای HDR را از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های پخش آنلاین فیلم به تماشا بنشینند. به علاوه، این گوشی توانایی پشتیبانی از Widevine L1 DRM را هم دارد تا بتواند بالاترین کیفیت استریمینگ یا پخش آنلاین را ارائه دهد.

دیگر نکته جذابی که در مورد می 10 اولترا می‌توان گفت، پشتیبانی از رنگ‌های 10 بیتی است؛ این یعنی نمایشگر قادر خواهد بود 1.07 میلیارد رنگ را پخش کند حال آنکه این عدد و رقم در بسیاری از گوشی‌ها 16 میلیون رنگ می‌باشد.

در نهایت، صفحه نمایش این موبایل بسیار درخشان‌تر از رقبا خواهد بود. گفته شده که حداکثر روشنایی آن به 800 نیت می‌رسد ولی وقتی محتوای HDR در حال پخش است، حداکثر روشنایی به 1120 نیت هم افزایش خواهد یافت.

زمانی که حالت روشنایی خودکار (Auto Brightness) را روشن می‌کنید، عدد مربوطه به 811 نیت خواهد رسید در حالی که حداکثر روشنایی با کشیدن اسلایدر به انتهایی‌ترین قسمت ممکن 500 نیت خواهد بود.

نهایت روشنایی 1120 نیتی وعده داده شده زمانی تحقق خواهد یافت که تنها بخش کوچکی از نمایشگر با محتوای سازگار با آن پوشانده شده و این اتفاق معمولاً زمانی رخ می‌دهد که دارید یک فیلم HDR می‌بینید.

حداقل روشنایی هم 1.2 نیت خواهد بود که در نوع خودش بسیار فوق‌العاده است.

شیائومی سه گزینه پخش رنگ اتوماتیک (Auto)، اورجینال (Original) و اشباع شده (Saturated) در نظر گرفته که هر کدام رنگ‌ها را با کیفیت خاصی نشان می‌دهند.

آپشن اول از فضای رنگی DCI-P3 بهره می‌برد ولی سعی می‌کند رنگ‌ها را با میزان نور محیط تطبیق دهد. در شرایط معمولی نور محیط، تفاوت رنگی معمولاً 3.9 خواهد بود بنابراین با توجه به نور فضایی که در آن قرار دارید، این گزینه می‌تواند دقیق‌تر گردد.

آپشن دوم هم از فضای رنگ sRGB بهره می‌برد و تفاوت رنگی را به 1.2 می‌رساند و این یعنی یک نمره عالی.

آپشن سوم هم رنگ‌ها را برجسته‌تر و داغ‌تر نشان می‌دهد بنابراین مانند دو گزینه دیگر دقت کافی را ندارد.

البته تنظیمات پیشرفته (Advanced Settings) هم وجود دارد تا شما بتوانید از میان تفاوت‌های رنگی DCI-P3، sRGB، Original و یا Enhanced یکی را برگزینید. لازم به ذکر است که گزینه آخر همه چیز را با بیشترین گاموت رنگی نشان ممکن خواهد داد.

 

دوام باتری

شیائومی می 10 اولترا یک باتری لیتیوم یونی گرافنی با ظرفیت 4500 میلی‌آمپری دارد. این باتری به دو بخش 2250 میلی‌آمپر بر ساعت تقسیم شده که به یکدیگر وصل هستند تا این موبایل بتواند تکنولوژی شارژ سریع را به بهترین شکل ممکن مورد استفاده قرار دهد.

ابتدا بد نیست در مورد استقامت باتری سخن بگوییم. پرچمدار کمپانی چینی در آزمایش‌های صورت گرفته امتیاز 85 ساعتی را کسب کرد. البته در آزمون‌هایی که نمایشگر روشن است، باتری فوق‌العاده کار می‌کند اما در آزمون‌هایی که نمایشگر خاموش می‌باشد و یا گوشی در حالت استندبای قرار گرفته، عملکردش چنگی به دل نمی‌زند.

حالا به سرعت شارژ اشاره می‌کنیم. این موبایل اولین گوشی دنیاست که از شارژ سیمی و فوق سریع 120 واتی پشتیبانی می‌کند. همراه با این دستگاه یک شارژر 120 واتی و یک کابل 6 آمپری USB فروخته می‌شود که طبق وعده شیائومی می‌تواند 41 درصد باتری را در 5 دقیقه و 100 درصد آن را در 23 دقیقه پر کند.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

در آزمایش‌های انجام شده اما، پس از 5 دقیقه 40 و پس از 26 دقیقه 100 درصد باتری پر شد.

این نتایج 3 دقیقه بیش از چیزی است که شیائومی وعده داده بود ولی به طور کلی دمای محیط هم در به ثبت رسیدن چنین دستاوردی کاملاً مؤثر است. باید به این نکته هم اشاره و اذعان کنیم که وقتی می 10 اولترا به شارژر وصل شده، خیلی داغ می‌کند بنابراین اگر دمای فضایی که این دستگاه در آن قرار گرفته خنک‌تر باشد، 100 درصد ظرفیت باتری خیلی زودتر پر می‌گردد.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

این محصول شیائومی همچنین، توانایی پشتیبانی از تکنولوژی شارژ بیسیم و سریع 50 واتی را دارد. اگر می‌خواهید از این فناوری استفاده کنید، باید شارژر بیسیم 55 واتی را خریداری نمایید. این شارژر مبدلی ندارد ولی می‌توانید از آداپتور مخصوص شارژر 120 واتی بهره بگیرید.

کمپانی چینی می‌گوید که پس از 40 دقیقه و با شارژر بیسیم، این گوشی کامل شارژ خواهد شد. این رکورد نصف امتیاز به ثبت رسیده برای هواوی پی 40 پرو پلاس (Huawei P40 Pro Plus) هنگام استفاده از استند شارژ بیسیم SuperCharge Wireless Charging Stand می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

در آزمایش انجام شده هم تقریباً 41 دقیقه زمان نیاز خواهد بود تا می 10 اولترا به صورت بیسیم شارژ شود.

در این بین یک نقطه ضعف وجود دارد و آن هم اینکه وقتی باتری به کلی خالی می‌گردد، چیزی حدود شش دقیقه طول می‌کشد تا گوشی روشن و پس از آن فرآیند شارژ سریع آغاز شود. ضمناً، تا زمانی که رابط کاربری MIUI 12 در حال لود شدن است، سرعت شارژ 5 وات خواهد بود.

 

کیفیت صدا

این موبایل اسپیکر استریو ترکیبی دارد به طوری که یک اسپیکر در پایین قرار گرفته و یک قطعه دیگر در بالا هم حکم اسپیکر را خواهد داشت.

از نظر کیفیت صدا، این دستگاه بسیار عالی کار می‌کند. شاید قطعه بالایی صداهای نه چندان شدید یا ضعیف را با کیفیت خوبی پخش نماید ولی نسبت به اسپیکر پایینی کمی اصطلاحاً خفه‌تر است. به طور کلی هر دو اسپیکر به خوبی کار کرده و کیفیت قابل‌قبولی دارند.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

می 10 اولترا یکی از اولین گوشی‌هایی است که از همان ابتدا و به صورت پیش‌فرض MIUI 12 مبتنی بر اندروید 10 دارد. این رابط کاربری دارای ظاهری بهبود یافته و انیمیشن‌های جدید، گزینه‌های حفاظت از حریم شخصی بیشتر، پنجره‌های شناور، مرکز کنترل اختصاصی، تصاویر پس‌زمینه سوپر (Super Wallpapers)، منوی تازه اپلیکیشن‌ها و . . . است.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

شاید در نگاه اول به این نتیجه برسید که MIUI 12 نسبت به MIUI 11 تغییر آنچنانی نکرده ولی در آن امکانات بعضاً تازه‌ای به چشم می‌خورد که از آن جمله می‌توانیم به انیمیشن‌های تازه برای نمایشگرهای دارای نرخ بازسازی سریع و چندین ویژگی دیگر اشاره کنیم هرچند استفاده از آنها کاملاً به سلیقه شخصی خودتان بستگی دارد.

یکی از امکانات فوق‌العاده و ظاهری به خصوص، تصاویر پس‌زمینه سوپر است. به طور خلاصه بگوییم که به خاطر پویا بودن این ویژگی، وقتی روی قسمت خاصی از نمایشگر ضربه می‌زنید، روی همانجا زوم می‌شود. مثلاً هنگامی که انگشتتان را روی قسمت کوچکی از صفحه نمایش همیشه روشن (AOD) می‌کشید و گوشی روشن می‌شود، روی تصویر سیاره موجود زوم خواهد شد. در نهایت وقتی هوم اسکرین اجرا شد، عکسی از دره‌ای در کره مریخ نمایان خواهید گردید. جابه‌جا شدن میان هوم اسکرین نیز سبب چرخش در میان مناظر نمایش داده شده خواهد شد.

Super Wallpapers ویژگی نیست که پیش از این ندیده باشیم ولی به خاطر تغییرات ظاهری به خصوصی که به وجود آمده‌اند و اتفاقاً بسیار هم چشم‌نواز هستند، مطمئناً سبب جذابیت بیشتر MIUI خواهند گردید.

در ابتدا سه تصویر از کره زمین (Home)، مریخ (The Red Planet) و زحل (Rings) وجود دارد تا از آنها بتوان به عنوان پس‌زمینه استفاده کرد.

می 10 اولترا قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن (AOD) دارد و شما می‌توانید آن را زمان‌بندی و یا کلاً خاموش یا روشن کنید. در MIUI 12 همچنین، تم‌های زیادی گنجانده شده‌اند تا آنها یا بخش AOD را سفارشی‌سازی نمایید. صفحه نمایش همیشه روشن از ویژگی Breathing Light هم پشتیبانی می‌کند تا وقتی اعلان جدیدی دریافت می‌شود، لبه‌های نمایشگر به رنگ‌های مختلف روشن گردد.

سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش که بسیار سریع و دقیق است، روشی برای بازگشایی قفل گوشی خواهد بود. این حسگر به خوبی اثر انگشت را شناسایی خواهد کرد و از دقت بالایی هم برخوردار می‌باشد. ویژگی تشخیص چهره 2 بعدی (2D Face Unlock) هم در دسترس قرار گرفته هرچند نسبت به سنسور اسکنر اثر انگشت امنیت کمتری دارد.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

 

مطابق معمول، هوم اسکرین مهمترین جای رابط کاربری است که با آن سر و کار خواهیم داشت زیرا در آن میانبرها، فولدرها و ویجت‌ها قرار می‌گیرند. در صورت فعالسازی گزینه مخصوص پنجره سمت چپ به نام App Vault، می‌توانید همان کارت‌ها و میانبرهای پیشین را از نرم‌افزارهای منتخب ببینید هرچند حالا ظاهر تازه‌تری دارند.

MIUI 12 به طور پیش‌فرض یک منوی مخصوص اپلیکیشن‌ها دارد و این گزینه به صورت اتوماتیک نرم‌افزارها را مرتب می‌کند. اولین آپشن All است که همه برنامه‌ها را درون خودش جای می‌دهد. گزینه‌های بعدی Communication (ارتباطی)، Entertainment (سرگرمی)، Photography (عکسبرداری)، Tools (ابزارها)، New (جدید) و Business (تجاری) می‌باشند. ضمناً، امکان غیرفعالسازی کلی این گزینه از تنظیمات وجود دارد.

دیگر ویژگی‌های جدید مربوط به تقسیم نوار اعلانات به دو بخش مرکز اعلانات (Notification Center) و مرکز کنترل (Control Center) می‌باشد. اینها دقیقاً شبیه همان مواردی کار می‌کنند که در آیفون‌ها وجود دارد. بر این اساس، با کشیدن انگشت از سمت چپ و راست نمایشگر، به ترتیب مرکز اعلانات و مرکز کنترل در دسترس خواهند بود.

چنان‌چه به این گزینه علاقه‌ای ندارید، می‌توانید آن را از تنظیمات غیرفعال نمایید تا ظاهر نوار اعلانات شبیه همان چیزی شود که در MIUI 11 وجود داشت.

سوئیچ‌کننده میان برنامه‌ها زیاد فرق نکرده زیرا همه اپلیکیشن‌های اخیر را در دو ستون نمایش می‌دهد. ضربه زدن روی آنها و نگه داشتن انگشت، میانبر مخصوص تقسیم صفحه نمایش خواهد بود و کشیدن برنامه‌ها به سمت راست یا چپ نیز سبب بسته شدن آنها خواهد شد. البته یک گزینه جدید پنجره شناور (Floating Window) در بالا وجود دارد تا یک نرم‌افزار در لحظه در حالت آماده به کار قرار گیرد.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

تم‌ها مهمترین بخش رابط کاربری MIUI به شمار می‌آیند بنابراین در MIUI 12 هم به چشم می‌خورند. شما می‌توانید تم‌های جدیدی از Themes Store دانلود و به وسیله آنها پس‌زمینه، صدای زنگ، آیکون‌ها، فونت ها و حتی ظاهر صفحه نمایش همیشه روشن را تغییر دهید.

 

شیائومی در نسخه جدید رابط کاربری محصولاتش به گزینه‌های حفاظت از حریم شخصی مواردی را افزوده است. بر این اساس، حالا و هنگام اشتراک‌گذاری برخی موارد نظیر تصاویر و ویدیوها، می‌توان اطلاعاتی نظیر موقعیت مکانی و . . . را حذف و از حریم شخصی به کلی حفاظت کرد.

در این رابط کاربری، برای بررسی وضعیت ایمنی دستگاه برنامه‌ای به نام Security نصب شده که گوشی را از وجود بدافزارها پاک خواهد کرد و لیست سیاه برنامه‌ها را نیز مدیریت، مصرف اینترنت داده بسته‌ای را محدود و مقداری از فضای رم را آزاد می‌کند. این اپلیکیشن همچنین، گزینه مدیریت نرم‌افزارهای نصب شده را در اختیارتان می‌گذارد و شیوه مصرف باتری توسط برخی برنامه‌ها را در نظر می‌گیرد و محدودیت‌هایی را برای برخی نرم‌افزارها که شما تعیین می‌کنید، اعمال خواهد کرد.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

در MIUI، برای پخش فایل‌های صوتی، تصویری و ویدیویی به ترتیب از اپلیکیشن‌هایMusic ، Gallery و Video استفاده می‌شود که در برنامه‌های اول و سوم (در صورتی که امکان آن در کشور محل سکونت فراهم باشد) امکان خرید اشتراک وجود دارد. لازم به ذکر است که برنامه Mi Remote نیز نصب شده تا بتوانید از گوشی به عنوان کنترل از راه دور دستگاه‌هایی بهره ببرید که سنسور IR دارند. ضمناً، در چین دستیار صوتی هوشمند Mi AI یکی از امکانات تازه MIUI 12 می‌باشد که جایگزین گوگل اسیستنت شده است.

در این ورژن جدید پوسته نرم‌افزاری، اپلیکیشن Notes بهبود یافته و چک لیست‌های متعدد به همراه گزینه‌های بیشتری به آن اضافه شده‌اند.

در MIUI 12 حالت تیره وجود دارد و امکانی فراهم شده تا حتی آن را در تصاویر پس‌زمینه نیز فعال کرده و یا عملکردش را در اپلیکیشن‌های ناسازگار محدود کنید.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

 

این رابط کاربری به خوبی برای سازگاری با نمایشگرهای HRR بهینه‌سازی شده و باید اعتراف کنیم که در می 10 اولترا ظاهر بسیار زیبایی دارد. همه چیز سریع و روان است و در نحوه پخش انیمیشن‌ها اختلالی احساس نمی‌شود. به طور کلی توجه به جزئیات در همه جا موج می‌زند. مطمئناً شما هم از کار کردن با MIUI 12 در این پرچمدار شیائومی لذت خواهید برد.

در نهایت باید اشاره کنیم که فعلاً این موبایل در چین فروخته می‌شود و به همین دلیل در آن خبری از پلی استور و خدمات موبایلی گوگل نیست. البته این دستگاه مجوزهای لازم را دریافت کرده بنابراین می‌توان به راحتی آنها را نصب کرد. برای انجام این کار هم باید به تنظیمات بروید و پس از جستجو برای Play Services، آنها را فعال نمایید و سپس به Mi Store رفته و Play Store را نصب کنید.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

درست مانند می 10 و می 10 پرو، در می 10 اولترا هم تراشه کووالکوم اسنپدراگون 865 به کار رفته است. در این چیپ‌ست مودم X55 وجود دارد و این یعنی گوشی می‌تواند به شبکه 5G وصل شود.

اسنپدراگون 865 هشت هسته‌ای دارای ساختار زیر است:

  • یک هسته Kryo 585 Gold با نهایت سرعت 2.84 گیگاهرتزی
  • سه هسته Kryo 585 Gold با نهایت سرعت 2.42 گیگاهرتزی
  • چهار هسته Kryo 585 Gold با نهایت سرعت 1.8 گیگاهرتزی

پردازنده گرافیکی هم Adreno 650 می‌باشد.

این گوشی در نمونه‌هایی با رم 8، 12 و حتی 16 گیگابایتی ساخته شده و ظرفیت حافظه آن هم 128، 256 و 512 گیگابایتی است. تکنولوژی حافظه داخلی هم UFS 3.1 می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

در اکثر آزمایشات تخصصی انجام شده، می 10 اولترا توانست رده اول را در اختیار خود کند.

اگرچه این دستگاه از بهترین تراشه اندرویدی بهره می‌برد ولی اسنپدراگون 865 پلاس موجود در ایسوس راگ فون 3 (Asus ROG Phone 3) کمی بهتر کار می‌کند اما با این وجود، امتیازات به دست آمده در آزمون تک هسته‌ای تفاوت زیادی با هم ندارند.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

پردازنده گرافیکی هم مطابق انتظار در رده‌های بالایی جای گرفت.

در آزمایش AnTuTu 8 هم این موبایل توانست در صدر جدول جای گیرد.

به طور کلی شیائومی می 10 اولترا از بهترین سخت‌افزار حال حاضر دنیا بهره می‌برد و امتیازات آزمایشات مختلف نیز گواه این ادعای ما هستند. تراشه هشت هسته‌ای این موبایل سرعت بسیار زیادی دارد و پردازنده گرافیکی آن هم آماده اجرای اکثر بازی‌های سنگین می‌باشد. ضمن اینکه اجرای بازی‌هایی که در هر ثانیه بیش از 60 فریم نمایش می‌دهند نیز برای Adreno 650 کاری ندارد.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

البته پس از انجام آزمایشات بنچمارک و گیمینگ، گوشی کمی داغ می‌کند ولی عملکرد آن با اختلال مواجه نخواهد شد.

با این اوصاف، این موبایل یکی از بهترین‌های دنیاست و تجربه فوق‌العاده‌ای از کار کردن با یک گوشی هوشمند به شما اعطا خواهد کرد.

 

سخت‌افزار دوربین

در قاب پشتی شیائومی می 10 اولترا یک ماژول دوربین عقب چهارگانه متشکل از لنزهای اولترا واید، اصلی، تله فوتو با قابلیت زوم 2 برابری و تله فوتو با قابلیت زوم 5 برابری مشاهده می‌کنید. به واقع نوع دوربین اینجا همانی است که در می 10 پرو دیده بودیم با این تفاوت که لنزها باکیفیت‌تر شده‌اند. برای تصاویر سلفی هم یک لنز در بالای صفحه نمایش استفاده شده است.

لنز اصلی 48 مگاپیکسلی OV45C OmniVision نام دارد. اندازه آن 1.2 میکرومتر و فیلتر رنگی‌اش کواد بایر است و این یعنی به صورت پیش‌فرض تصاویر 12 مگاپیکسلی می‌گیرد. این سنسور را یک لنز 8 عنصری همراه می‌کند که ثابت‌سازی شده‌اند. دریچه دیافراگم آن هم f/1.85 می‌باشد. ضمناً، این حسگر توانایی پوشش زوایای 82 درجه‌ای را دارد که به نوعی معادل 25 تا 35 میلی‌متر است.

لنز اصلی همچنین، می‌تواند از سیستم پردازش تک فریمی HDR بهره ببرد. به طور کلی پیکسل‌ها به سه دسته کوتاه، متوسط و بلند تقسیم و سپس با یک سیگنال HDR ادغام می‌شوند و در نهایت این لنز تصاویر را به صورت خط به خط مورد پردازش قرار خواهد داد.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

دیگر توانایی این لنز، ضبط ویدیوهای 8K با 24 فریم بر ثانیه است.

در ادامه این ماژول، به لنز تله فوتو اولی می‌رسیم. این لنز دقیقاً همان سنسور 12 مگاپیکسلی موجود در می 10 پرو به نام ISOCELL Fast S5K2L7 ساخت سامسونگ است که در آن تکنولوژی‌هایی نظیر فوکوس خودکار دو پیکسلی و دریچه دیافراگم f/2.0 وجود دارد. این امکانات برای یک لنز مخصوص زوم فوق‌العاده هستند. ضمناً، در اینجا اثری از فناوری ثابت‌سازی اپتیکال (OIS) به چشم نمی‌خورد ولی فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی به کار رفته است.

دومین دوربین تله فوتو هم چیزی است که شیائومی آن را بسیار تحویل گرفته زیرا توانایی‌هایی دارد که معمولاً لنزهای پریسکوپی ندارند. این لنز اولین قطعه دنیاست که رزولوشن بالایی دارد و می‌تواند ویدیوهای 8K ضبط کند.

لنز دیگر هم IMX586 سونی با دریچه دیافراگم f/4.1 و فاصله کانونی 120 میلی‌متری است. در این سنسور تکنولوژی‌هایی نظیر ثابت‌سازی اپتیکال تصاویر و فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی وجود دارد. به خاطر اینکه این حسگر برای سنسورهای پریسکوپی بزرگ بوده و از طرفی، قرار دادنش در فریم گوشی سبب بزرگتر شدن قاب دستگاه می‌شد، به همین دلیل شیائومی از لنز D-cut بهره گرفته تا سایز آن را کوچک کند. لنزهای D-cut ثابت‌سازی تصاویر به صورت اپتیکال را سخت می‌کنند و برای پردازش تصاویر در شب‌ها به چندین مرحله نیازمندند. در واقع طی شدن این فرآیندها برای دستیابی به یک چنین حسگری کاملاً به جا بود.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

در پایان به لنز 20 مگاپیکسلی اولترا وایدی می‌رسیم که باز هم در می 10 پرو دیده بودیم. در اینجا سنسور IMX350 سونی به کار رفته و گشودگی دیافراگم هم f//2.2 می‌باشد. فوکوس خودکار تشخیص فاز نیز در این حسگر استفاده شده است (تکنولوژی که در دیگر لنزهای اولترا واید نمی‌بینیم). لازم به ذکر است که با این لنز می‌توان عکس‌ها و ویدیوهای کلوزآپ گرفت.

این لنز اولترا واید زاویه 128 درجه‌ای را پوشش می‌دهد و از نوعی شبه لنز 7P بهره می‌گیرد تا از انحراف تصاویر به خصوص در کناره‌ها جلوگیری کند.

در قاب جلویی، یک لنز 20 مگاپیکسلی برای به ثبت رساندن تصاویر سلفی استفاده شده تا از این نظر می 10 اولترا همچون می 10 پرو کار کرده باشد. این حسگر دارای دریچه دیافراگم f/2.3 بوده و فیلتر رنگی آن کواد بایر است. علی‌رغم اینکه این لنز عکس‌های 20 مگاپیکسلی می‌گیرد ولی نباید انتظار داشته باشید که جزئیاتی که به ثبت می‌رساند زیاد باشند. در این لنز، خبری از تکنولوژی فوکوس خودکار نیست.

 

اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن دوربین شیائومی ظاهر یکسانی دارد و سعی کرده همواره این ثبات را حفظ نماید بنابراین تعداد لنزها در نحوه قرارگیری امکانات آن تغییری ایجاد نمی‌کند. شما برای تغییر حالات عکسبرداری فقط باید انگشتتان را به کناره‌ها بکشید. به عنوان یک روش دیگر، می‌توانید مستقیماً گزینه‌ای که می‌بینید را برگزینید. کشیدن انگشت به بالا یا پایین هم تأثیری در سوئیچ کردن میان دوربین جلو و عقب نخواهد داشت بنابراین فقط باید دکمه کنار شاتر را لمس کنید تا این کار صورت پذیرد.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

تقریباً در انتهایی‌ترین قسمت منظره‌یاب دوربین، دکمه مربوط به زوم دوربین عقب را مشاهده خواهید کرد که به دو شکل کار می‌کند. مورد اول سه نقطه‌ای می‌باشد که نشان‌دهنده لنزهای اولترا واید، اصلی و زوم 5 برابری است.

مورد دوم هم جایی است که حالات بزرگنمایی بیشتری را مشاهده می‌نمایید که عبارتند از 2 برابری (2x)، 10 برابری (10x) و 120 برابری (120x). دیگر گزینه موجود نیز عکسبرداری مکرو می‌باشد. گویا شیائومی خواسته از لنز تله فوتو دارای قابلیت زوم 2 برابری برای تصاویر پرتره استفاده کند به همین دلیل آن را از قسمت منظره‌یاب کنار گذاشته است. این اقدام سبب نارضایتی برخی از کاربران شده زیرا آنها اعتقاد دارند این کار زحمت‌شان را بیشتر کرده چرا که ابتدا باید مراحل بیشتری را طی کنند تا به گزینه زوم 2 برابری تله فوتو برسند.

در دیگر سمت منظره‌یاب هم گزینه‌های حالت فلاش، دکمه HDR، دکمه هوش مصنوعی، فعال کننده آپشن Live Photo و فیلترها و افکت‌های زیبایی به چشم می‌خورند. در منوی همبرگری شکل هم چندین گزینه دیگر مانند حالت مکرو و میانبر تنظیمات را خواهید دید. چیزی که در اینجا به چشم نمی‌خورد، دکمه تعیین رزولوشن دوربین‌ها می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

یک گزینه عکسبرداری پیشرفته (Pro) هم تعبیه شده که پارامترهای عکسبرداری را تغییر می‌دهد. مثلاً امکان تعیین میزان تعادل نور سفید و یا حرارت رنگ با اسلایدر وجود دارد. همچنین، با یک اسلایدر دیگر می‌توان فوکوس دستی را تنظیم نمود و سرعت شاتر، ISO و عمق دوربین‌ها را کاهش یا افزایش داد. نکته جذاب اینکه، با همه 5 لنز (دوربین عقب و جلو) می‌توان از حالت پیشرفته بهره برد. یک گزینه رساندن حالت پیشرفته به بیشترین مقدار ممکن وجود دارد و آپشن تعیین فاصله نیز در نظر گرفته شده است. توجه داشته باشید که همه چهار لنز دوربین اصلی از حداکثر سرعت شاتر یعنی 30 ثانیه پشتیبانی می‌کنند.

ضمناً، حالت عکسبرداری در شب (Night Mode) هم در نظر گرفته شده ولی فقط با لنزهای اصلی و اولترا واید سازگاری دارد.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز

همانگونه که گفتیم، تصاویر به ثبت رسیده با لنز اصلی، 12 مگاپیکسلی خواهند بود اما امکان ذخیره کردن عکس‌های 48 مگاپیکسلی نیز وجود دارد.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

این تصاویر به معنای واقعی کلمه باکیفیت هستند. در آنها جزئیات و کنتراست زیاد و تعادل نور سفید و دقت رنگ به مقدار مناسب است بنابراین باید اینها را جزو بادقت‌ترین مواردی بدانیم که تا کنون با یک گوشی هوشمند گرفته شده‌اند.

رنج دینامیک هم شگفت‌انگیز است.

در این میان، از جمله معایبی که به چشم می‌خورند، ظاهر غیرطبیعی برخی بافت‌ها و مصنوعی دیده شدن بعضی قسمت‌ها می‌باشد.

با همه اینها، اشکال بزرگ و خاصی دیده نمی‌شود و کمترین میزان نویز نیز کاملاً قابل قبول است.

یک حالت عکسبرداری 48 مگاپیکسلی هم در نظر گرفته شده ولی استفاده از آن را پیشنهاد نمی‌کنیم. تصاویری که این گزینه می‌گیرند تنها شبیه همان موارد 12 مگاپیکسلی هستند که کمی آب و تاب دریافت کرده‌اند. بر این اساس، وقتی حجم آنها را کاهش می‌دهید، خواهید دید که شبیه تصاویر 12 مگاپیکسلی لنز اصلی خواهند بود.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

عکس‌های 20 مگاپیکسلی گرفته شده با لنز اولترا واید سبب به ثبت رسیدن اجزای زیادی در یک فریم می‌شوند. این سنسور یکی از عریض‌ترین مواردی است که در چند سال اخیر در یک گوشی دیده‌ایم. این تصاویر جزئیات کافی، تعادل رنگ سفید مناسب، کنتراست بالا و رنج دینامیک خوبی دارند.

بعضی وقت‌ها علی‌رغم فعال بودن گزینه تصحیح خودکار لنز، در برخی قسمت‌ها انحراف نور یا رنگ به چشم می‌خورد اما به خاطر عرض زیادی که آنها دارند می‌توانیم این نقطه ضعف را نادیده بگیریم.

می 10 اولترا یک حالت مخصوص عکسبرداری مکرو (Macro) دارد که از لنز اولترا واید برای گرفتن تصاویر کلوزآپ بهره می‌برد. متأسفانه تصاویر زیاد کیفیت خوبی ندارند زیرا از نظر میزان جزئیات و فوکوس در سطح پایینی بوده و به هیچ وجه وضوح‌شان شبیه عکس‌های برش خورده از وسط لنز اصلی نمی‌باشد.

حال بد نیست در مورد لنزهای تله فوتو صحبت کنیم. ابتدا سراغ گزینه زوم اپتیکال 2 برابری می‌رویم. این سنسور نیز تصاویر 12 مگاپیکسلی می‌گیرد و به معنای واقعی کلمه کیفیت آنها در حد و اندازه خروجی‌های یک دستگاه پرچمدار است به طوری که میزان جزئیات، وضوح، دقت رنگ و رنج دینامیک در بیشترین سطح ممکن قرار دارند.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

لازم به ذکر است که این تنها لنزی از دوربین عقب می‌باشد که تصاویر پرتره می‌گیرد. خوشبختانه جداسازی سوژه از پس‌زمینه فوق‌العاده بوده و افکت تار شدن نیز کاملاً طبیعی است. عکس‌هایی که می‌گیرید باجزئیات هستند هرچند شفافیت در برخی اوقات کاهش می‌یابد زیرا نورپردازی به صورت ایده‌آل صورت نمی‌پذیرد.

حالا به تصاویر زوم شده 5 برابری می‌رسیم که با دومین لنز تله فوتو یعنی 48 مگاپیکسلی ثبت شده‌اند. همان‌طور که انتظار داشتیم، این تصاویر به طور 12 مگاپیکسلی ذخیره می‌شوند و خوشبختانه این‌بار هیچ ترفند خاصی به کار نمی‌رود تا به میزان 5 برابر روی سوژه زوم گردد. بر خلاف می 10 پرو، می 10 اولترا یک لنز با فاصله کانونی 120 تا 127 میلی‌متری دارد بنابراین زوم اپتیکال 5 برابری را می‌تواند انجام دهد.

این تصاویر بسیار باکیفیت هستند. میزان جزئیات، دقت رنگ و تعادل نور سفید بار دیگر در بالاترین سطح ممکن قرار دارد و رنج دینامیک زیاد بوده و نویز به مقدار قابل‌توجهی کاهش یافته است.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که این تصاویر بهترین عکس‌های زوم شده 5 برابری هستند که تا کنون دیده‌ایم.

دقیقاً مانند لنز اصلی، با این لنز 48 مگاپیکسلی تله فوتو هم می‌توانید عکس‌های 48 مگاپیکسلی بگیرید. بار دیگر این تصاویر شبیه همان عکس‌های 12 مگاپیکسلی خواهند بود که فقط حجم‌شان افزایش یافته و کاهش حجم نیز سبب نخواهد شد تا جزئیات آنها اضافه شوند.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده شب

عکس‌های گرفته شده با لنز اصلی در شب بدون اشکال هستند. این سنسور حتی کوچک‌ترین اشعه نور را نیز می‌گیرد بنابراین تصاویر حتی در صورت خاموش بودن گزینه عکسبرداری در شب (Night Mode) نیز نورانی خواهند بود و نورپردازی در آنها به مقدار متعادل بوده و رنگ‌ها و نحوه اشباع‌شدگی آنها کاملاً طبیعی است و کنتراست زیاد و نویز هم کم می‌باشد.

با مشاهده این تصاویر قطعاً از خودتان خواهید پرسید که وقتی می‌توانید چنین عکس‌هایی بگیرید، چرا اصلاً باید حالت عکسبرداری در شب روشن شود.

اشکالی که می‌توانیم به این تصاویر وارد کنیم این است که لوکیشن را برخی اوقات روشن‌تر از چیزی که هست، نشان می‌دهند. در شرایط طبیعی، افزایش نور تصاویر گرفته شده در شب به عهده گزینه Night Mode است اما در می 10 اولترا این قضیه بدون روشن کردن آپشن مذکور رخ می‌دهد.

خب حالا شاید بپرسید گزینه عکسبرداری در شب دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد. در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که قسمت‌های نورانی را پرنورتر کرده و در بخش‌های سایه‌دار جزئیات را نمایان می‌کند بنابراین باید از اینکه سبب روشن شدن مناطق و نورپردازی بیش از حد نمی‌شود، از شیائومی تشکر کنیم.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

عکس‌هایی که با لنز اولترا واید گرفته می‌شوند، دارای نویز و بعضی وقت‌ها تار هستند بنابراین نباید از این حسگر در شب‌ها استفاده گردد. همان‌طور که انتظار داشتیم، تصاویر نورانی‌تر از شرایط واقعی می‌باشند و اگرچه رنگ‌ها دقت بالایی دارند ولی نویز زیادی هم در آنها به چشم می‌خورد.

در صورتی که می‌خواهید با لنز اولترا واید در شب عکسبرداری کنید، باید Night Mode را فعال سازید. این گزینه سبب از بین رفتن نویز و بازیابی جزئیات می‌شود. به علاوه، همچون آپشن HDR عمل می‌کند و در قسمت‌های سایه‌دار جزئیات را به ثبت می‌رساند.

در مجموع عکس‌هایی که می‌گیرید با آن شرایط ایده‌آل فاصله زیادی دارند اما قابل استفاده هستند.

می 10 اولترا از هر دو لنز تله فوتو برای عکسبرداری در شب بهره می‌برد اما Night Mode برای هیچ‌کدام از آنها تعبیه نشده است.

عکس‌های گرفته شده با حالت زوم 2 برابری کیفیت مناسبی دارند زیرا در آنها جزئیات زیاد و دقت رنگ بالا بوده و در واقع صحنه‌ها را همان‌طور که هستند، به شکل طبیعی نشان می‌دهند. در اینجا مقداری نویز به چشم می‌خورد که توسط پردازشگر نرم‌افزاری از بین نرفته‌اند. البته این نکته زیاد مشکل‌ساز نخواهد بود اما مسئله آن است که شیائومی می‌تواند با یک آپدیت نرم‌افزاری آن را مرتفع سازد.

این پرچمدار کمپانی چینی عکس‌های باکیفیتی در حالت زوم 5 برابری در شب می‌گیرد. به خاطر دریچه دیافراگم f/1.4 و نبود نور زیاد در صحنه‌ها، تصاویر کیفیت قابل‌قبولی خواهند داشت زیرا جزئیات زیادی داشته و حتی با پیچیده بودن سوژه‌ها نیز دقت بالای رنگ‌ها و کنتراست زیاد حفظ شده است.

در این بین، کمی نویز به چشم می‌خورد که پردازشگر نرم‌افزاری نتوانسته آن را از بین ببرد بنابراین شاید شیائومی بخواهد با یک آپدیت این مشکل را حل کند.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

حالت پرو یا پیشرفته هم برای چهار لنز در نظر گرفته شده است. این گزینه برای عکسبرداری زوم شده به میزان 5 برابری به کار می‌رود ولی تصاویری که می‌گیرد بسیار چالش‌برانگیز و تار خواهند بود.

حالت Supermoon هم در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته و به صورت پیش‌فرض به میزان 10 برابری زوم می‌کند. عکس‌هایی که با این حالت به ثبت می‌رسند، کیفیت مناسبی دارند. با زوم کردن می‌توان بعضاً به میزان 40 تا 50 برابر روی ماه بزرگنمایی کرد اما همانگونه که انتظار داشتیم، تصاویر بسیار گرافیکی بودند ولی به طور کلی برای اشتراک‌گذاری در اینستاگرام فوق‌العاده خواهند بود.

لازم به ذکر است که گزینه عکسبرداری Long Exposure هم در اختیار علاقه‌مندان به عکسبرداری قرار گرفته است.

 

کیفیت تصاویر سلفی

عکس‌های سلفی 20 مگاپیکسلی به خاطر سنسور کواد بایر نمی‌توانند شفاف باشند. در مجموع آنها کیفیت مناسبی دارند و گزینه HDR در مواقع مورد نیاز به کار می‌آید تا در تصاویر رنگ‌ها و کنتراست در حالت قابل قبول به ثبت برسند. ضمناً، در مورد عکس‌های 5 مگاپیکسلی هم فقط باید بگوییم که باکیفیت هستند.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

تصاویر سلفی پرتره هم سوژه را از پس‌زمینه به خوبی جدا می‌کنند هرچند انتظار می‌رفت شرایط در آنها بهتر باشد اما میزان تار بودن فضای پشت سوژه قابل قبول است.

 

ضبط ویدیو

شیائومی می 10 اولترا گزینه‌های فیلمبرداری زیادی دارد. یکی از امکانات این دستگاه این است که می‌تواند با لنزهای اصلی و تله فوتو دارای قابلیت زوم 5 برابری ویدیوهای 8K با 24 فریم بر ثانیه ضبط کند. سایر گزینه‌های محبوب نظیر 4K و 1080p با 30 و 60 فریم بر ثانیه هم در دسترس قرار گرفته‌اند.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

لنز اصلی توانایی ضبط ویدیوهای 4K و 1080p با 30 و 60 فریم بر ثانیه را داراست.

لنز اولترا واید هم می‌تواند ویدیوهای 4K با 30 و 1080p با 30 و 60 فریم بر ثانیه ضبط کند.

لنز تله فوتو با قابلیت زوم 2 برابری برای فیلمبرداری استفاده نمی‌شود. البته شما می‌توانید در همه رزولوشن‌ها از گزینه بزرگنمایی 2 برابری استفاده کنید اما این کار به صورت دیجیتالی و توسط لنز اصلی انجام می‌شود.

لنز تله فوتو با قابلیت زوم 5 برابری می‌تواند فیلم‌های 4K و 1080p با 30 فریم بر ثانیه ضبط کند. در ابتدا فکر خواهید کرد که می‌توان در هر ثانیه 60 فریم نیز ثبت نمود اما با این کار به میزان 5 برابر و به صورت دیجیتالی و توسط لنز اصلی روی سوژه زوم خواهد شد.

سیستم ثابت‌سازی اپتیکال برای لنزهای اصلی و تله فوتو دارای قابلیت زوم 5 برابری تعبیه شده و سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی هم برای همه لنزها و در همه حالات در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است که صداها در همه ویدیوها با کیفیت استریو و 320 کیلوبیت بر ثانیه ضبط می‌شوند.

 

کیفیت ویدیوهای ضبط شده با لنز اصلی

فیلم‌های 4K و 1080p با 30 فریم بر ثانیه بهترین ویدیوهایی هستند که تا کنون دیده‌ایم زیرا در آنها جزئیات زیاد، تعادل نور سفید بالا و رنگ‌ها دقیق است. ضمن اینکه کنتراست فوق‌العاده و رنج دینامیک عریض هم دیگر مواردی هستند که در اینجا باید به آنها اشاره کنیم.

این عملکرد فوق‌العاده در ویدیوهای 4K و 1080p با 60 فریم بر ثانیه نیز مشاهده می‌شود هرچند کمی رنج دینامیک کاهش می‌یابد و رنگ‌ها حالت اشباع‌شدگی به هم می‌گیرند.

ویدیوهای 4K گرفته شده در شب با لنز اصلی هم کیفیت قابل‌قبولی داشته و در آنها جزئیات زیاد، رنگ‌های دقیق و نویز کمی به چشم می‌خورد. در سمت دیگر، کلیپ‌های 1080p بسیار جذاب و باکیفیت به نظر می‌آیند.

این لنز همچنین، قادر است که فیلم‌های 8K با 24 فریم بر هر ثانیه بگیرد اما بیت‌ریت آنها بیش از 100 مگابیت بر ثانیه می‌باشد و این یعنی با هر دقیقه تقریباً 700 مگابایت از حافظه داخلی گوشی اشغال خواهد شد. به طور کلی استفاده از این گزینه زیاد ارزشش را ندارد چرا که فیلم‌های 8K به نوعی نمونه ارتقا یافته همان ویدیوهای 4K هستند.

 

کیفیت ویدیوهای ضبط شده با لنز اولترا واید

لنز اولترا واید شیائومی می 10 اولترا هم توانایی ضبط فیلم‌های 4K با 30 و 1080p با 30 و 60 فریم بر ثانیه را دارد. کلیپ‌هایی که این سنسور ضبط می‌کند، باجزئیات بوده و دقت رنگ و کنتراست آنها هم بسیار زیاد است.

ویدیوهای 4K با بیت‌ریت 50 و 1080p با 30 و 60 فریم بر ثانیه به ترتیب با بیت‌ریت 10 و 30 مگابیت بر ثانیه ضبط می‌شوند.

 

کیفیت ویدیوهای ضبط شده با لنز تله فوتو دارای قابلیت زوم 5 برابری

در نهایت باید در مورد کیفیت فیلم‌های 4K و 1080p گرفته شده با لنز تله فوتو دارای قابلیت زوم 5 برابری صحبت کنیم. درست مانند خروجی لنز اصلی، این ویدیوها هم از نظر دقت رنگ، رنج دینامیک و میزان جزئیات استثنایی هستند. به طور کلی این کلیپ‌ها باکیفیت‌ترین ویدیوهای زوم شده 5 برابری می‌باشند که یک تلفن همراه می‌تواند به ثبت برساند.

همچنین، با این لنز می‌توانید در شب‌ها هم اقدام به فیلمبرداری کنید و توجه داشته باشید که اگر نور به اندازه کافی وجود داشت، خروجی نهایی قابل قبول خواهد بود.

برای نخستین بار با این لنز می‌توانید فیلم‌های 8K با 24 فریم بر ثانیه ضبط کنید. این ویدیوها هم نمونه ارتقایافته ویدیوهای 4K می‌باشند بنابراین استفاده از آن را پیشنهاد نمی‌کنیم.

 

سیستم ثابت‌سازی

همان‌طور که گفتیم، سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی برای همه دوربین‌ها و در همه رزولوشن‌ها و فریم‌ریت‌ها در نظر گرفته شده است.

 

جمع‌بندی

شیائومی می 10 اولترا نشان داد که یکی از بهترین گوشی‌های هوشمندی است که می‌توان خرید. البته این فرصت در صورتی در اختیارتان قرار می‌گیرد که در چین زندگی می‌کنید. در جاهایی هم که این موبایل به صورت غیررسمی فروخته می‌شود،  در مورد گارانتی و آپدیت‌های نرم‌افزاری شفاف‌سازی نخواهد شد.

به معنای واقعی کلمه، این دستگاه یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند دنیاست. نمایشگر 120 هرتزی AMOLED آن بسیار روان، رنگارنگ و درخشان است. این موبایل همچنین، دارای سریع‌ترین تراشه اندرویدی دنیا می‌باشد تا بتواند با بیشترین سرعت ممکن کارها را به انجام برساند.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

به علاوه، در این موبایل یک باتری 4500 میلی‌آمپری به کار رفته که می‌توان با شارژر 120 واتی 50 درصد ظرفیت آن را در عرض 8 دقیقه شارژ کرد. به جای این روش هم می‌توانید سراغ شارژر بیسیم 50 واتی بروید تا خیلی زودتر از سایر رقبا این دستگاه را شارژ کنید.

اما چیزی که بیش از همه شما را شگفت‌زده خواهد کرد، دوربین است. لنز اصلی دوربین یکی از بهترین‌های عکسبرداری و فیلمبرداری است. لنز تله فوتو با قابلیت زوم 5 برابری هم زیاد قدیمی نیست زیرا توانایی ضبط ویدیوها و گرفتن تصاویر باکیفیتی را دارد.

در مجموع شیائومی می 10 اولترا ساخته شده تا شما را شگفت‌زده کند و توانسته به عنوان یک گوشی همه چیز تمام به این هدفش برسد.

 

رقبا و آلترناتیوها

اولین آلترناتیوی که در اینجا باید به آن اشاره کنیم، می 10 پرو است. این موبایل با نرخ نوسازی 90 هرتزی، لنز تله فوتو با قابلیت زوم 5 برابری (البته واقعاً کیفیت زیاد بالایی ندارد) و باتری با سرعت شارژ 30 واتی یکی از بهترین گوشی‌هاست که رابط کاربری MIUI 12 آن را به عنوان یک پرچمدار فوق‌العاده مطرح می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

هواوی پی 40 پرو پلاس دیگر گوشی است که بد نیست در نظر داشته باشید. این موبایل ضد آب، یک نمایشگر OLED با نرخ بازسازی 90 هرتزی، دوربین عقب حیرت‌انگیز، قابلیت زوم 10 برابری اپتیکال و تکنولوژی فوکوس خودکار در دوربین جلو دارد. سرعت شارژ این دستگاه هم زیاد است. ضمن اینکه نبود خدمات موبایلی گوگل در چین مشکل زیاد حادی نیست. سایر کاربران در دیگر کشورها هم فهمیده‌اند که نبود خدمات موبایلی گوگل چندان مشکل‌ساز نخواهد بود.

گلکسی نوت 20 اولترا (Galaxy Note 20 Ultra) به عنوان یک رقیب ضد آب دیگر شایسته معرفی شدن است. این موبایل می 10 اولترا را از نظر اندازه صفحه نمایش شکست می‌دهد و دوربین سلفی بهتری دارد. کیفیت دوربین پشتی هم بد نیست هرچند به اندازه نماینده شیائومی خوب کار نمی‌کند. البته موجودیت گسترده این تلفن همراه یکی از مزایای اصلی آن است.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

ویوو ایکس 50 پرو پلاس (Vivo X50 Pro+) و اوپو فایند ایکس 2 پرو (Oppo Find X2 Pro) هم دو آلترناتیو فوق‌العاده دیگر هستند. هر دو این موبایل‌ها با نمایشگر OLED دارای نرخ نوسازی 120 هرتزی، تراشه اسنپدراگون 865 و دوربین اصلی دارای لنز پریسکوپی با قابلیت زوم 5 برابری اسباب شگفتی را فراهم خواهند کرد. البته هیچ‌کدام از آنها یارای رقابت با دوربین اصلی می 10 اولترا را ندارند ولی برای کسانی که کیفیت دوربین را در اولویت قرار نداده‌اند، مناسب هستند.

 

نظر نهایی

حال باید نظر نهایی خود را در مورد گوشی مجلل و باشکوه می 10 اولترا مطرح کنیم.

نقد و بررسی تخصصی شیائومی Mi 10 Ultra

به خاطر امکانات فوق‌العاده‌ای که دارد، طرفداران پروپاقرص شیائومی و حتی افراد معمولی حاضرند خطرات خرید آنلاین بین‌المللی را به جان بخرند و صاحب یکی از بهترین پرچمداران دنیا بشوند.

اما آیا واقعاً این موبایل عالی است؟. مسلماً خیر اما می‌توانیم آن را نزدیک به عالی بدانیم. حداقل تجربه کار کردن با این دستگاه را از دست ندهید.

 

نقاط قوت

  • صفحه نمایش AMOLED درخشان و مجلل با نرخ بازسازی 120 هرتزی و پشتیبانی کننده از کیفیت HDR10+
  • ظاهر شفاف و جذاب قاب پشتی
  • سرعت بسیار زیاد شارژر 120 واتی
  • دارای تکنولوژی شارژ بیسیم 50 واتی
  • کیفیت فوق‌العاده تصاویر گرفته شده در شب و روز با لنزهای اصلی و مخصوص زوم
  • دارای یکی از عریض‌ترین لنزهای اولترا واید دنیا
  • توانایی ثبت باکیفیت‌ترین تصاویر پرتره با لنز دارای قابلیت زوم 2 برابری
  • دارای رابط کاربری سریع و دوست‌داشتنی MIUI 12

 

نقاط ضعف

  • نداشتن تأییدیه ضد آب
  • نداشتن جک هدفون 3.5 میلی‌متری
  • نداشتن محل قرار دادن مموری کارت میکرو SD
  • دوام باتری نه چندان قابل قبول
  • کیفیت متوسط تصاویر سلفی
  • ناتوانی در زمینه ضبط ویدیوها با لنز دارای قابلیت زوم 2 برابری
  • فعلاً در چین به فروش می‌رسد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *