نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

با گوشی موتو جی 5G پلاس (Moto G 5G Plus)، موتورولا محبوب‌ترین سری محصولاتش یعنی خط تولید Moto G را وارد دنیای 5G کرده است. این شرکت تصمیم دارد شکوه گذشته خودش را با ارائه موبایل‌هایی با ارزش خرید بسیار بالا دوباره به دست بیاورد و تقریباً شبیه تلفن همراه Moto G که در گذشته توانسته بود این مأموریت را به نحو احسن انجام دهد، عمل کند.

برای علاقه‌مندان به اینترنت 5G، گوشی Moto G 5G Plus با قیمت 350 یورویی، مقرون به صرفه‌ترین موبایلی است که می‌تواند آنها را به شبکه نسل 5 ارتباطات وصل کند. البته باید به این نکته اشاره کنیم که موجودیت دستگاه‌های 5G در هر کشوری متفاوت است اما به طور کلی این محصول موتورولا در جایی که قابل خرید و فروش بود، توانایی اثبات خودش را خواهد داشت.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

نمایشگر LCD و بزرگ 6.7 اینچی این دستگاه با نرخ بازسازی 90 هرتزی و پشتیبانی از تکنولوژی HDR10، به دو لنز در بالای خودش جای داده و انرژی مورد نیازش را نیز از باتری 5000 میلی‌آمپری تأمین می‌کند و در صورت نیاز هم می‌توان آن را با شارژر سریع شارژ کرد. در واقع این امکانات با بهره‌مندی از یک تراشه قدرتمندتر در اختیار کاربران قرار گرفته‌اند حال آنکه چند سالی می‌شد موتورولا در این زمینه نسبت به رقبایش ضعیف‌تر کار می‌کرد.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

در واقع Moto G 5G Plus دقیقاً اندازه گوشی‌های شیائومی قیمت خورده که از همین پردازنده بهره می‌برند. به هر حال، برای اینکه ببینیم این تلفن همراه چگونه است، باید آن را به صورت تخصصی بررسی کنیم پس با تبلت‌فون همراه باشید.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

کارتن این دستگاه حاوی یک دفترچه راهنما، شارژر سریع 20 واتی و کابل مبدل USB-A به USB-C است. به علاوه، یک قاب ژله‌ای شفاف هم حضور دارد. با توجه به قیمت تعیین شده، این لوازم جانبی قابل قبول هستند.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

 

طراحی

اگرچه در نگاه اول Moto G 5G Plus نسبت به دیگر قابل تشخیص نیست ولی دو ویژگی ظاهری در دو طرف آن به چشم می‌خورد که متمایزش می‌کنند. در جلو، دو نقطه سیاه رنگ برای دوربین سلفی مشاهده می‌شوند که هر کدام برای یک لنز از دوربین ثانویه می‌باشند بنابراین دیگر خبری از بریدگی بیضوی شکل نیست. فاصله میان این دو سنسور بیش از حد معمول است اما این خلأ چندان بزرگ نخواهد بود تا بتوان در وسط آن چیز دیگری قرار داد. در واقع این شیوه طراحی یکی از فاکتورهای تمایز دهنده این تلفن همراه می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

با بررسی حاشیه‌های اطراف نمایشگر، در دو طرف شاهد نوارهای سیاهی هستیم که بسیار باریک شده‌اند حال آنکه در بالا، این قسمت مشکی رنگ کمی ضخامت بیشتری دارد تا بتوان در آنجا اسپیکر را قرار داد. حاشیه سیاه پایینی هم ضخیم‌ترین مورد است اما به طور کلی نسبت به مقدار آن نباید اعتراضی داشته باشیم زیرا به هیچ عنوان مزاحم کار کردن ما با گوشی نخواهد شد.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

یکی دیگر از نقاط قوت این نمایشگر، نسبت بدنه به تصویر بزرگ و 21:9 آن است. این رویه سبب شده تا یکی دو نکته غیرطبیعی احساس شود. اول اینکه موبایل بسیار باریک بوده و به همین دلیل به راحتی می‌توان دست خود را به کیبورد رساند و دوم اینکه بسیار قد بلند است و به همین خاطر دست زدن به قسمت‌های بالایی نیازمند آن است که دست خود را بیش از حد بکشیم.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

دکمه پاور که به عنوان سنسور اسکنر اثر انگشت هم استفاده شده، تقریباً در قسمت بالایی فریم نشسته و این یعنی برای لمس آن، اگر دستان بزرگی ندارید، باید انگشتتان را کمی بکشید. دکمه کاهش و افزایش صدا نیز تا حدودی در قسمت بالایی فریم مشاهده می‌شود بنابراین شاید مجبور شوید برای دستیابی به آن از دو دستتان استفاده کنید. همین قاعده و قانون برای دکمه مخصوص گوگل اسیستنت صدق می‌کند که در دیگر سمت فریم قرار گرفته است.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

خودِ چارچوب پلاستیکی هم به‌گونه‌ای می‌باشد که گویا از جنس آلومینیوم ساخته شده به طوری که بسیار خوش‌دست بوده و به راحت‌تر گرفته شدن موبایل کمک می‌کند.

قاب پشتی گوشی هم از جنس پلاستیک ساخته شده و به همین خاطر نسبت به دستگاه‌های شیشه‌ای بازار لغزش کمتری خواهد داشت. در واقع اینجاست که دومین فاکتور تمایز دهنده طراحی این موبایل را می‌بینیم و آن هم چیزی نیست جز دوربین عقب چهارگانه و مربعی شکل.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

نحوه قرارگیری لنزهای Moto G 5G Plus به نوعی یادآور گوشی‌های سری هواوی میت 30 (Huawei Mate 30) است با این تفاوت که در سمت چپ بالا قرار دارند تا از این نظر شبیه آیفون 11 (iPhone 11) باشند. به علاوه، یک چراغ فلاش LED بزرگ هم در سمت راست ماژول دوربین مربع شکل به چشم می‌خورد.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

متأسفانه این دستگاه تنها به رنگ آبی تولید شده اما خبر خوب این است که ظاهر زیبایی داشته و الگوهای نقطه نقطه‌ای آن نیز موبایل را جذاب‌تر کرده‌اند. همچنین، باقی ماندن اثرات انگشت و آلودگی‌ها هم مشکلی برای این بدنه پلاستیکی ایجاد نخواهند کرد.

علی‌رغم پلاستیکی بودنش، وزن Moto G 5G Plus به 207 گرم می‌رسد. صادقانه بگوییم که به خاطر تعادل مناسب و تقسیم فوق‌العاده جرمی که این تلفن همراه دارد، اصلاً سنگینی احساس نخواهد شد. ضمن اینکه وقتی باتری 5000 میلی‌آمپری و نمایشگر 6.7 اینچی را به یاد می‌آورید نیز این معضل تا حدودی برایتان مرتفع خواهد گردید.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

شاید بد نباشد که یادآور شویم که همچون سایر محصولات موتورولا،‌ این گوشی هم در برابر آب مقاومت دارد. این بدان معناست که به هیچ عنوان نباید دستگاه را به زیر آب فرو ببرید اما باران و یا پاشیده شدن چندین قطره مشکلی برایش ایجاد نخواهند کرد.

 

صفحه نمایش

رزولوشن 2520*1080 پیکسلی نمایشگر 6.7 اینچی، به نوعی جور نسبت بدنه به تصویر 21:9 را کشیده است. نرخ بازسازی 90 هرتزی این دستگاه اجرای انیمیشن‌ها و بازی‌های پشتیبانی کننده از آن را به اتفاق جذابی تبدیل خواهد کرد. به علاوه، این پنل از کیفیت HDR10 هم پشتیبانی خواهد کرد اما امکان دارد در برخی اپلیکیشن‌ها نظیر نتفلیکس نتوانید فیلم‌ها را با این وضوح به تماشا بنشینید. البته برخی‌ها مدعی شده‌اند که می‌توان در یوتیوب فیلم‌ها را با کیفیت نامبرده مشاهده کرد. احتمال می‌دهیم که این اتفاق ناخواسته رخ داده باشد بنابراین موتورولا و نتفلیکس می‌توانند به زودی آن را مرتفع نمایند. لازم به ذکر است که نتفلیکس صراحتاً اعلام کرده که Moto G 5G Plus از کیفیت Widevine L1 پشتیبانی می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

در آزمایش‌های تخصصی انجام شده و با کشیدن اسلایدر مربوطه به انتهایی‌ترین قسمت ممکن و روشن کردن حالت خودکار، نهایت روشنایی نمایشگر به 443 نیت خواهد رسید. در فضاهای باز نیز این عدد به 543 نیت می‌رسد. در مقایسه با دیگر گوشی‌ها، این اعداد و ارقام نمی‌توانند زیاد باشند اما این به معنای ناخوانا بودن صفحه نمایش نیست.

دقت رنگ اما، بزرگترین مشکل این تلفن همراه است. با روشن کردن حالت رنگی و پیش‌فرض Saturated تفاوت رنگی به صورت میانگین 6.3 و نهایتاً 12 خواهد بود. مطابق معمول، رنگ‌های سفید و خاکستری کم‌رنگ جلوه می‌کنند و شبیه آبی می‌شوند و قسمت‌های سبز آبی، بنفش، زرد و آبی دارای هاله قرمز رنگ و کمی اشباع شده هستند. با انتخاب حالت رنگی طبیعی، دقت رنگ به 3.1 کاهش خواهد یافت و نهایت روشنایی نیز به 392 می‌رسد. رنگ‌های سفید، خاکستری و سبز آبی نیز کم دقت می‌شوند.

 

دوام باتری

انرژی مورد نیاز Moto G 5G Plus توسط یک باتری 5000 میلی‌آمپر بر ساعت تأمین می‌شود که نشان داده برای سخت‌افزار این موبایل یک مهره قابل اتکاست. امتیازات به ثبت رسیده در آزمایش مکالمه و تماشای ویدیو فوق‌العاده است. آزمون وبگردی هم با نرخ بازسازی 90 هرتزی انجام شد اما هنگام پخش ویدیوها، نرخ نوسازی به 60 هرتز کاهش پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که وقتی نیازی به نرخ بازسازی سریع نیست، گزینه مربوطه آن را به 60 هرتزی تبدیل خواهد کرد.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

شارژر سریع 20 واتی هم می‌تواند 35 درصد باتری 5000 میلی‌آمپری را در عرض 30 دقیقه پر کند و مدت زمان لازم برای شارژ کامل آن نیز 2 ساعت و 10 دقیقه می‌باشد.

 

کیفیت صدا

همچون اکثر گوشی‌ها، Moto G 5G Plus هم یک اسپیکر در پایین دارد که صداها را با کیفیت مناسبی پخش می‌کند. به طور کلی باید کیفیت صدای این موبایل را چه از نظر کیفی و چه از نظر شدت معمولی بدانیم.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

یکی از مزایای اصلی گوشی‌های موتورولا، سیستم عامل آنهاست که هیچ نرم‌افزار خاصی ندارد. بر این اساس، اگر به ظاهر و نحوه کارکرد اندروید خام علاقه دارید، بدون هیچ شک و شبهه‌ای می‌توانید با Moto G 5G Plus کنار بیایید.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

گزینه‌های شخصی‌سازی محصولات موتورولا بسیار کم تعداد هستند و امکانات آنها به آپشن‌هایی محدود می‌شود که خودش اضافه کرده است. زمانی که این موبایل را روشن و راه‌اندازی می‌کنید و به منوی تنظیمات کلی می‌روید، دو پیام در بالا ظاهر خواهد گردید که یکی به شما اجازه می‌دهد شیوه ناوبری مدنظرتان را انتخاب نمایید و در مورد آنها توضیح خواهد داد و دیگری نیز امکانات به خصوص گوشی‌های موتورولا را به شما معرفی خواهد کرد.

شیوه‌های ناوبری همان‌هایی هستند که گوگل افزوده به طوری که برای بازگشت فقط کافی است انگشتتان را از کناره‌ها بکشید. به علاوه، یک اسلایدر برای میزان حساسیت دکمه برگشت به کار رفته که با استفاده از آن می‌توان مشخص کرد که دکمه بازگشت چه‌قدر در لبه نمایشگر قرار گیرد. البته اگر ترجیح می‌دهید، این امکان را نیز دارید که از همان دکمه‌های ناوبری قدیمی و کلاسیک بهره ببرید.

حال بد نیست در مورد ویژگی‌های به خصوص موتورولا صحبت کنیم. این امکانات به چندین دسته تقسیم می‌شوند که Moto Actions مهمترین می‌باشد. علاوه بر شیوه اجرا کردن اپلیکیشن دوربین با بشکن زدن و روشن کردن چراغ فلاش با فنون رزمی، یک روش جدید اضافه شده که حالت تک دستی می‌باشد و برای فعالسازی آن می‌بایست انگشتتان را از وسط نمایشگر بکشید.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

دو قابلیت آشنای دیگر که ارتباط چندانی به نمایشگر ندارند و اشاره به آنها خالی از لطف نیست هم گزینه بازگشایی قفل صفحه نمایش با بلند کردن گوشی و دکمه‌های کنترل فایل‌های رسانه‌ای می‌باشند. در صورتی که روش بازگشایی تشخیص چهره را فعال کرده باشید، می‌توانید موبایل را بردارید تا بلافاصله صفحه نمایش روشن شود و دوربین جلو چهره شما را اسکن کند. این روش بسیار عالی و سریعی برای بازگشایی قفل نمایشگر است. دیگر آپشن هم به شما اجازه می‌دهد زمانی که نمایشگر خاموش شده، فایل‌های رسانه‌ای در حال پخش را با دکمه‌های کاهش و افزایش صدا مدیریت کنید. احتمال می‌دهیم که تنها موتورولا است که چنین امکانی را در اختیار خریداران محصولاتش قرار داده است.

دیگر ویژگی قابل اشاره Power Torch می‌باشد. این گزینه یک منوی میانبر شبیه به Edge Panel محصولات سامسونگ را نشان می‌دهد هرچند در اینجا برای فعالسازی آن باید دکمه پاور را دو بار بزنید. خودِ پنجره نمایش داده شده را هم می‌توانید با اضافه کردن اپلیکیشن‌ها و کارها، آن‌طور که می‌خواهید، شخصی‌سازی کنید. برای مثال یکی از میانبرهای قابل اضافه شدن، گزینه سرچ مستقیم درون اپلیکیشن یوتیوب و موتور جستجوی گوگل است.

علاوه بر اینها، یک منوی شخصی‌سازی کاملاً تازه وجود دارد که پیش از این شاهدش نبودیم. درست مانند OxygenOS وان‌پلاس، شما می‌توانید رنگ اصلی دکمه‌ها، اسلایدرها و میانبرهای تنظیمات سریع را تغییر دهید. حتی امکان تغییر ظاهر قسمت دکمه‌های سریع را هم خواهید داشت. شکل آیکون‌ها و فونت را نیز می‌توان از میان موارد متعدد موجود برگزید و عوض کرد. این برای اولین بار است که موتورولا فرصت شخصی‌سازی این موارد را به وجود آورده است.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

قسمت تنظیمات صفحه نمایش موتورولا (Moto Display) دارای گزینه Attentive Display است که باعث می‌شود همزمانی که دارید به آن نگاه می‌کنید، نورش کاهش نیابد. Peek Display نیز امکان کار کردن با اعلانات و حتی پاسخ دادن به آنها را همزمانی که نمایشگر قفل است، فراهم می‌کند. این رابط کاربری دارای نوعی صفحه نمایش همیشه روشن می‌باشد که پس از برداشتن گوشی یا تکان دادن آن می‌توانید خیلی سریع ببینید آیا اعلان جدیدی دریافت شده و یا ساعت چند است. اپلیکیشن‌ها و اعلاناتی که می‌توانید با آنها کار کنید، درون دایره‌های کوچکی که در نیمه پایینی نمایشگر حاضر هستند، ظاهر می‌شوند. برای افرادی که می‌خواهند به سرعت به پیام‌های دریافت شده پاسخ دهند، این ویژگی فوق‌العاده کاربردی خواهد بود زیرا می‌توانند بدون نیاز به باز کردن قفل موبایل، پاسخ طرف مقابل را بدهند. ضمناً، یک گزینه هم تعبیه شده تا در صورت نیاز، آن را فعال کنید که هر وقت لازم بود پاسخ کسی را بدهید، قفل صفحه نمایش به صورت اتوماتیک باز شود.

خوشبختانه موتورولا مشکل مربوط به حالت تیره را از بین برده است. حالا فهرست همه تنظیمات با پس‌زمینه خاکستری دیده می‌شوند و نوار اعلانات نیز تیره شده است. نسخه‌های پیشین رابط کاربری محصولات این کمپانی آمریکایی، به هر دلیلی، رنگ منوی تنظیمات را عوض نمی‌کرد اما حالا این معضل برطرف شده است. متأسفانه، به خاطر اینکه پنل این موبایل LCD می‌باشد، دوام باتری افزایش نخواهد یافت ولی در شب‌ها چشمانتان کمتر اذیت خواهد شد.

نباید از ذکر این نکته نیز غافل شویم که گزینه تنظیم تطبیقی نرخ بازسازی گوشی‌های موتورولا یکی از بهترین‌های بازار است. در منوی مربوطه، سه گزینه 60 و 90 هرتزی و کنترل توسط هوش مصنوعی وجود دارد. پیشنهاد ما استفاده از آپشن آخر است زیرا هر وقت لازم بود، نرخ نوسازی 90 هرتزی را فعال می‌کند و در مواقعی که احتیاج نبود، فریم ریت را کاهش خواهد داد تا حداقل در انرژی باتری صرفه‌جویی شود.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

سنسور اسکنر اثر انگشت اما، عملکرد پرنوسانی دارد و اگرچه خیلی سریع و دقیق کار می‌کند ولی برخی اوقات اثر انگشت را نمی‌شناسد. به نظر می‌رسد فشردن آن راهکار بهتری نسبت به فقط لمس کردن آن می‌باشد.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

در گذشته و در اغلب مواقع، موتورولا به خاطر استفاده از تراشه‌های قدیمی و یا کم قدرت نسبت به سایر رقبایش سرزنش می‌شد اما حالا دیگر خبری از آن اتفاق کلیشه‌ای نیست. Moto G 5G Plus از تراشه اسنپدراگون 765 که با فرآیند 7 نانومتری EUV تولید شده و یکی از چیپ‌ست‌های میان‌رده و محبوب 5G می‌باشد بهره می‌برد. این تراشه در مقایسه با اسنپدراگون 765G برخی امکانات نرم‌افزاری گیمینگ را ندارد و پردازنده گرافیکی آن هم ضعیف‌تر است هرچند این ضعف‌ها نمی‌توانند چندان تأثیرگذار باشند.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

این تراشه هشت هسته‌ای دارای دو خوشه است. دو عدد از هسته‌های آن Kryo 475 Gold و Kryo 475 Prime می‌باشند که به ترتیب دارای سرعت 2.3 و 2.2 گیگاهرتزی هستند. شش هسته دیگر Kryo 475 Silver با سرعت 1.8 گیگاهرتزی می‌باشند تا وظیفه ذخیره انرژی را عهده‌دار باشند و کارهای سبک‌تر را انجام دهند. پردازنده گرافیکی هم Adreno 620 است.

از نظر اتصال به اینترنت 5G، این موبایل تنها با باندهای زیر 6 گیگاهرتزی سازگاری دارد.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

این چیپ‌ست عملکردی شبیه اسنپدراگون 730G دارد اما در آزمایش تک هسته‌ای بهتر کار می‌کند. این موبایل دقیقاً پس از شیائومی می 10 لایت 5G (Xiaomi Mi 10 Lite 5G) قرار می‌گیرد اما تفاوت‌های میان دو گوشی نامبرده بسیار ناچیز است که می‌توان آنها را نادیده گرفت.

 

دوربین

Moto G 5G Plus از لنز اصلی 48 مگاپیکسلی کواد بایر بهره می‌برد که تصاویر 12 مگاپیکسلی می‌گیرد. این سنسور 1/2’’ اینچی، گشودگی دیافراگم f/1.7 دارد. در ادامه، لنز اولترا واید 8 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 هم می‌تواند زوایای 118 درجه‌ای را پوشش دهد.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

سومین لنز، 5 مگاپیکسلی مکرو با گشودگی دیافراگم f/2.2 است که نسبت به لنزهای مکرو 2 مگاپیکسلی استفاده شده در دیگر گوشی‌ها مشخصاً پیشرفته‌تر می‌باشد. یکی از مزایای اصلی این سنسور، بهره‌مندی از تکنولوژی فوکوس خودکار است تا بتواند عکس‌های مکرو باکیفیتی بگیرد.

در نهایت لنز 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق به چشم می‌خورد که برای گرفتن عکس‌های پرتره مورد استفاده واقع خواهد شد.

در جلو هم دو لنز 16 مگاپیکسلی اصلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 و 8 مگاپیکسلی اولترا واید با گشودگی دیافراگم f/2.2 استفاده شده‌اند.

 

اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن دوربین پیش‌فرض گوشی‌های موتورولا با آن چیزی که در دیگر رقبا می‌بینیم متفاوت است. کشیدن انگشتان به سمت راست یا چپ میان حالات مختلف عکسبرداری، ضبط ویدیو و گزینه عکسبرداری خاص سوئیچ خواهد کرد. ضربه زدن روی آیکون‌های مربعی شکل نیز به شما اجازه خواهد داد به لیست کامل حالات تصویربرداری مانند دستی، پرتره و شب دسترسی داشته باشید.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

آیکون آشنای تنظیمات هم در گوشه بالا سمت راست منظره‌یاب قابل مشاهده است تا از طریق آن بتوانید رزولوشن ویدیوها، نسبت بدنه به تصویر و . . . را عوض کنید.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز

لنز اصلی در روز عملکرد خوبی دارد. تصاویری که در فضاهای باز گرفته می‌شوند جزئیات زیاد، رنج دینامیک عریض، رنگ‌های دقیق و کنتراست بالایی دارند بنابراین در مجموع بسیار باکیفیت هستند. البته در برخی قسمت‌ها مقداری نویز و کشیدگی رنگ دیده می‌شود اما همان‌طور که گفتیم کیفیت کلی مناسب است.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

لنز اولترا واید به هیچ عنوان مانند لنز اصلی کار نمی‌کند زیرا تصاویری که می‌گیرد کشیده‌اند. البته در شرایطی که نور کافی وجود داشته باشد، عکس‌ها از نظر دقت رنگ قابل قبول بوده و رنج دینامیک عریضی دارند.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب

زمانی که نور از بین می‌رود، پشت بند آن کیفیت تصاویر نیز افت می‌کند. عکس‌های گرفته شده در شب غالباً نور کم و جزئیات کمی دارند و مقداری نویز در آنها دیده می‌شود. احتمال می‌دهیم که یک الگوریتم کاهش نویز به کار رفته مسئول این کاهش کیفیت باشد زیرا به قسمت‌های کم‌نورتر، افکت آبرنگی داده است.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

گزینه عکسبرداری در شب یا همان Night Vision کیفیت را به شکل قابل‌توجهی ارتقا می‌دهد. این آپشن سبب نورپردازی بیشتر شده و تصاویری که می‌گیرد جزئیات زیادی دارند. البته در آنها مقداری نویز به چشم می‌خورد بنابراین باز هم احساس می‌کنیم که الگوریتم کاهش نویز تأثیر خودش را در اینجا می‌گذارد. میزان شفافیت عکس‌ها کمی از حد معمول بیشتر است به طوری که حلقه‌های نوری به وجود آمده است.

علی‌رغم عملکرد پرنوسانی که این گزینه دارد، پیشنهاد ما استفاده از Night Vision در شرایط لازم است.

همان‌طور که انتظار داشتیم، لنز اولترا واید نمی‌تواند در شرایط کم نور عکسبرداری کند زیرا خروجی‌های آن از نظر رنج دینامیک و کشیدگی رنگ‌ها وضع مناسبی ندارند. برای این سنسور همچنین، گزینه عکسبرداری در شب هم در نظر گرفته نشده به همین دلیل استفاده از این حسگر در شب‌ها فقط باید در صورتی باشد که مورد اورژانسی پیش آمده است.

 

کیفیت تصاویر مکرو

لنز 5 مگاپیکسلی مکرو مطمئناً از سنسورهای 2 مگاپیکسلی به کار رفته در دیگر گوشی‌ها بهتر است. به علاوه، تکنولوژی فوکوس خودکار آن هم بسیار کارآمد خواهد بود زیرا نیاز نخواهید داشت تا موبایل را مدام عقب و جلو کنید تا روی سوژه فوکوس شود. کیفیت تصاویری که این لنز می‌گیرد، با آن چیزی که توسط لنز اصلی ثبت می‌گردد بسیار متفاوت است اما افکت کلوزآپ مطمئناً اجازه گرفتن عکس‌های باکیفیتی را به شما می‌دهد.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

 

کیفیت تصاویر پرتره

عکس‌های پرتره نه رنج دینامیک دارند و نه شفافیت اما ظاهر کلی آنها در نشان دادن رنگ چهره و تشخیص سوژه و پس‌زمینه فوق‌العاده است. در آنها کمی نویز دیده می‌شود اما اگر نور به اندازه کافی وجود داشته باشد، نویزی به چشم نخواهد خورد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که از این گزینه زمانی استفاده کنید که نور کافی تابیده تا کیفیت خروجی افزایش یابد.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

 

کیفیت تصاویر سلفی

گزینه HDR بسیار بهتر از دیگر رقبا کار می‌کند زیرا چهره سوژه را به خوبی نشان می‌دهد. حتی در شرایطی که نور کافی وجود ندارد نیز این آپشن عملکرد مناسبی از خودش به ثبت می‌رساند. شفافیت و میزان جزئیات حین فرآیند عکسبرداری حفظ می‌شوند و رنگ‌ها دقت بالایی دارند. گویا لنز اولترا واید رنج دینامیک را کاهش می‌دهد و از دقت رنگ‌ها می‌کاهد. وقتی هم که نور کم می‌شود، نویز به چشم می‌خورد.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

حالت پرتره نمی‌تواند لبه‌ها را آن‌طور که انتظار داریم ثبت کند بنابراین حتی وقتی پس‌زمینه ساده‌ای وجود دارد هم سوژه از پس‌زمینه به خوبی جدا نمی‌گردد.

 

ضبط ویدیو

موتورولا Moto G 5G Plus می‌تواند نهایتاً ویدیوهای 4K ثابت‌سازی شده بگیرد. برای اینکه افکت زیباتری داشته باشید، شما می‌توانید نسبت بدنه به تصویر 21:9 را برگزینید. همین قانون برای ویدیوهای 1080p نیز کاملاً صادق خواهد بود اما در آنها نسبت بدنه به تصویر استاندارد 16:9 در دسترس بوده و در هر ثانیه 60 فریم ثبت خواهد شد.

اگر فیلم 4K ضبط کنید که ثابت‌سازی نشده، از کیفیت آن راضی خواهید بود. رنگ‌ها در آن دقیق، کنتراست زیاد، نویز کم، رنج دینامیک گسترده و شفافیت بالاست. واقعاً نمی‌توان نسبت به موردی معترض بود به خصوص آنکه قیمت این موبایل هم زیاد بالا نیست.

نکته عجیب اینکه، وقتی گزینه ثابت‌سازی را روشن می‌کنید، بیت‌ریت فیلم‌ها کمتر می‌شود و به همین دلیل جزئیات از بین می‌روند و کیفیت خروجی افت خواهد کرد. اگر این فیلم‌ها را در نمایشگرهای پویا و بزرگ ببینید، مشکل را بیشتر متوجه خواهید شد بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تنها زمانی از گزینه ثابت‌سازی تصاویر بهره ببرید که دیگر هیچ راه چاره‌ای ندارید.

یکی از نقاط قوت آپشن ثابت‌سازی الکترونیکی این است که اگرچه کیفیت فیلم‌ها را کم می‌کند اما لرزش‌ها را از بین می‌برد.

گزینه فیلمبرداری 1080p فقط به درد کسانی می‌خورد که دغدغه پر شدن حافظه داخلی را دارند زیرا فیلم‌هایی می‌گیرد که در واقع فشرده شده‌اند. در آنها جزئیات محدود و کیفیت غیرقابل قبول است.

در نهایت، با لنز اولترا واید هم می‌توانید ویدیوهای 1080p ضبط کنید که نسبت به فیلم‌های 4K رزولوشن کمتری دارند. خروجی‌های لنز نامبرده شاید شما را با منظره تازه‌ای از سوژه روبه‌رو سازند اما مطمئناً نمی‌توانند از نظر کیفیت توجه‌تان را جلب کنند.

 

رقبا و آلترناتیوها

همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، Moto G 5G Plus آمده تا خودش را به عنوان یک گوشی 5G مقرون به صرفه معرفی کند بنابراین امکان اتصال به شبکه نسل 5 ارتباطات یکی از مزایای اصلی این دستگاه می‌باشد. البته موجودیت آن محدود است اما انتظار می‌رود به زودی به دیگر کشورها هم بیاید.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

مشخص‌ترین آلترناتیو این موبایل، شیائومی می 10 لایت 5G است. نماینده کمپانی چینی همین تراشه و همین تعداد لنز دوربین را دارد اما دوام باتری آن کمتر است. می 10 لایت 5G نرخ نوسازی 90 هرتزی را در یک نمایشگر OLED که از کیفیت HDR10+ پشتیبانی می‌کند، نشان می‌دهد. ضمناً، قیمت کمتری هم دارد. در نهایت انتخاب هر کدام از آنها بستگی به سلیقه شخصی دارد که می‌خواهید از اندروید خام بهره ببرید و یا قصد دارید سراغ پوسته نرم‌افزاری MIUI بروید.

دیگر رقیب هم وان‌پلاس نورد (OnePlus Nord) می‌باشد که باز هم همین چیپ‌ست و همین تعداد لنز دوربین را دارد. این موبایل نرخ بازسازی 90 هرتزی را در صفحه نمایش OLED نشان داده و سرعت بیشتری دارد اما ظرفیت باتری‌اش کمتر است. رابط کاربری آن به چیزی که در Moto G 5G Plus می‌بینیم بسیار شباهت دارد هرچند گزینه‌های شخصی‌سازی OxygenOS چندان قابل‌تشخیص نیستند. با خرید نماینده وان‌پلاس، باید قید استفاده از جک هدفون 3.5 میلی‌متری و تأییدیه ضد آب قطرات آب را بزنید و مجبور خواهید بود 50 یورو بیشتر بپردازید.

با صرف‌نظر کردن از کلمه 5G، می‌توانید با رقبای جدیدی از جمله Realme 6 Pro آشنا شوید. این موبایل با قیمت 350 یورویی امکانات کاملی دارد که لنز تله فوتو علاوه بر لنز اصلی 64 مگاپیکسلی و اولترا واید 8 مگاپیکسلی از آن جمله‌اند. سرعت شارژ این موبایل به همراه نرخ بازسازی 90 هرتزی و دوام باتری نیز همچون Moto G 5G Plus می‌باشند. البته تراشه اسنپدراگون 720 آن نسبت به اسنپدراگون 765 ضعیف‌تر است.

در پایان به آخرین آلترناتیوی می‌رسیم که اسنپدراگون 730G دارد و شیائومی می نوت 10 لایت (Xiaomi Mi Note 10 Lite) نامیده می‌شود. این گوشی نمایشگر OLED، دوربین بهتر و دوام باتری یکسانی داشته و 50 یورو کمتر قیمت خورده است اما نرخ نوسازی آن نهایتاً 60 هرتزی خواهد بود. ضمناً، رابط کاربری MIUI نیز دیگر نکته‌ای می‌باشد که باید به آن توجه کنید.

 

نظر نهایی

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که امکان اتصال به 5G وجود دارد و از طرفی، قصد دارید برای خرید یک موبایل دارای قابلیت وصل شدن به شبکه نسل 5 ارتباطات هزینه کمی بپردازید، می‌توانید Moto G 5G Plus را خریداری کنید. این موبایل مزایایی از جمله نمایشگر IPS LCD با نرخ نوسازی 90 هرتزی، دوام باتری طولانی‌مدت، رابط کاربری ساده و تراشه قدرتمندی دارد. البته اگر نمایشگر آن OLED و دوربین‌هایش هم توانمندتر بودند، به راحتی می‌توانستیم آن را به عنوان یک موبایل 5G قابل‌اعتماد مطرح کنیم.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

به هر حال، با شرایطی که فعلاً وجود دارد، این گوشی با رقبای تولید شده توسط شیائومی و Realme باید رقابت کند که دستاورد بزرگ و در عین حال چالش‌برانگیزی برای موتورولا خواهد بود. رابط کاربری اندروید خام، نرخ بازسازی 90 هرتزی و دوام باتری طولانی‌مدت برای خریداران این موبایل بسیار عالی می‌باشد و کاهش قیمت آن (شبیه کاری که شیائومی می‌کند) پس از عرضه، می‌تواند Moto G 5G Plus را به یکی از موبایل‌های پرفروش بازار تبدیل نماید.

نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus

 

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت عالی با بدنه‌ای محکم
  • نرخ نوسازی 90 هرتزی بدون کاهش کیفیت تصاویر در اطراف حفره‌های لنزهای دوربین سلفی
  • دوام باتری طولانی مدت
  • سرعت زیاد شارژ
  • کیفیت بالای تصاویر گرفته شده و ویدیوهای ضبط شده با لنز اصلی
  • رابط کاربری اندروید خام به همراه امکانات مناسب شخصی‌سازی
  • دارای محل قرار دادن مموری کارت میکرو SD و جک هدفون 3.5 میلی‌متری

 

نقاط ضعف

  • نداشتن لنز تله فوتو
  • عملکرد معمولی دوربین در شرایط کم نور
  • وجود نمایشگرهای OLED در برخی رقبای همرده

لوازم جانبی گوشی موتورولا Moto G 5G Plus

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی تخصصی موتورولا Moto G 5G Plus"

  1. من این گوشی را پارسال یعنی ۲۰۲۱ خریدم برج ۲ ۱۴۰۰ تقریبا الان بعد از یکسال استفاده نظرم را مینویسم . اگر یک گوشی با قدرت و سرعت و بدون هنگ کردن میخواهید یکی از بهترین ها تو اندرویدیها هستش من هم سامسونگ دارم هم شیائومی ولی این موتورولا یک چیز دیگس . ولی از لحاظ عکس خیلی راضیتون نخواهد کرد در واقع اصلا راضی نخواهید شد درباره صفحه نمایش فقط باید گفت که عملکردش خوبه نه بد هست نه فوق العاده
    در خصوص گیمینگ هم کال آف را بدون ذره ای کندی اجرا میکنه یا پابجی یا مافیا اصلا کند نیست
    نگهداری شارژش عالیه سرعت شارژش خیلی خوبه
    نکته بعدی اینه که این گوشی داغ نمیکنه نهایتا وقتی که تو شارژ زدم و کا آف بازی کردم گرم شده در حالیکه سامسونگ آ۵۱ میسوزونه یا شیائومی . از این نظر این عالیه
    در کل گوشی خوبیه ولی انتخاب بعدی من شیائومی خواهد بود البته که این گوشی برای من عالیه ولی شیائومی جذاب تر هستش و این را در حین کار با گوشی متوجه خواهید شد

    1. من مستقیما به خود کمپانی ایمیل زدم و پرسیدم درباره گوریلا گلس تو این گوشی که جواب دادن و گفتن کهاز فناوری گوریلا گلس تو این گوشی استفاده نشده و ما فناوری ساخت خودمان را به مشتری عرضه میکنیم .

    1. چرا . مموری کارت میخوره من خودم الان مموری ۱۲۸ دارم روی گوشیم خیلی هم روان و سریعه عملکردش و با حافظه داخلی گوشی سرعت خواندنش هیچ فرقی نداره