نقد و بررسی تخصصی هدفون‌های JBL Tune 120TWS

نقد و بررسی تخصصی هدفون‌ JBL Tune 120TWS

شرکت JBL در زمینه ساخت هدفون‌های بیسیم در طی چند سال اخیر فعال بوده و سعی کرده برای سلایق مختلف محصولات متنوعی را تولید کند. هدفون‌های Tune 120TWS این شرکت جزو پرطرفدارترین محصولات بازار بوده‌اند. البته این وسایل در برخی زمینه‌ها نظیر دوام باتری، همگام‌سازی با اپلیکیشن‌ها و قابلیت استفاده در باشگاه کارایی زیادی ندارند اما نباید این موضوعات باعث شود تا آنها را جزو گزینه‌های خرید قرار ندهیم. کیفیت صدایی که از این هدفون‌ها شنیده می‌شود بسیار بالا بوده و در زمینه اجرای صدای بیس باید این محصولات را جزو قدرتمندترین نمونه‌های موجود در بازار به شمار بیاوریم.

طراحی

با رنگ‌بندی نسبتاً متنوعی که JBL برای این محصولاتش در نظر گرفته، هدفون‌های Tune 120TWS ظاهر بسیار جذابی دارند و اتفاقاً از روی بدنه آنها می‌توان لوگوی کمپانی سازنده و دکمه‌های کنترل‌کننده را مشاهده کرد. هدفون‌ها با استفاده از انرژی مغناطیسی درون قاب نسبتاً بزرگ تعبیه شده قرار می‌گیرند. درب این قاب محافظ رو به بالا باز می‌شود و یک چراغ LED هم بیانگر وضعیت دوام باتری آن می‌باشد. به علاوه، یک پورت میکرو USB هم وجود دارد تا بتوان قاب و هدفون‌ها را شارژ کرد.

نقد و بررسی تخصصی هدفون‌های JBL Tune 120TWS

با استفاده از دکمه‌های موجود روی این هدفون‌ها می‌توان آنها را خاموش یا روشن کرد. بنابراین چنان‌چه می‌خواهید آنها را روشن کنید باید انگشت خود را به مدت 2 ثانیه و اگر می‌خواهید آنها را خاموش نمایید باید انگشتتان را به مدت 5 ثانیه نگه داشته و فشار دهید. یک بار ضربه زدن روی دکمه هدفون سمت چپ آهنگ در حال پخش را با سرعت بیشتری اجرا می‌کند و دو بار ضربه زدن باعث می‌شود تا آهنگ به سمت عقب بازگردد. با دکمه سمت راست هم می‌توان فایل‌های صوتی را اجرا یا متوقف کرد و یا به یک تماس دریافتی پاسخ داد. ضمن اینکه دو بار ضربه زدن روی این دکمه دستیار دیجیتالی فعال در گوشی را اجرا می‌کند و نگه داشتن انگشت روی آن به مدت 2 تا 3 ثانیه میکروفون را روی حالت بیصدا یا صدادار قرار می‌دهد.

هنگامی که این هدفون‌ها را در گوش خود گذاشته‌اید، خیالتان از بابت اینکه بیرون نخواهند افتاد راحت خواهد بود ولی چنان‌چه از این نظر نگران هستید نیز می‌توانید از یکی از سه پوشش سیلیکونی تعبیه شده درون جعبه استفاده کنید. با همه اینها، پوشیدن این هدفون‌ها کار بسیار راحتی بوده و بیرون افتادن از داخل گوش اتفاق تقریباً غیرممکنی است. در این بین، عدم دریافت تأییدیه IP (ضد آب و ضد خاک بودن) باعث خواهد شد تا هنگام استفاده از این هدفون‌ها با احتیاط رفتار شود. با این وجود، انتظار می‌رود تا این محصولات JBL حداقل در برابر قطرات آب مقاوم باشند اما این موضوع را نمی‌توانیم رسماً تأیید کنیم.

نقد و بررسی تخصصی هدفون‌های JBL Tune 120TWS

دوام باتری

کمپانی سازنده تخمین زده که دوام باتری این هدفون‌ها با یک بار شارژ به 4 ساعت خواهد رسید و با استفاده از نیروی ذخیره شده در قاب، این عدد به 16 ساعت افزایش خواهد یافت. این آمار و ارقام برای هدفون‌های بیسیم امتیازات معمولی به شمار می‌روند ولی از این نظر نباید نسبت به محصولات JBL بدبین شد. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم شیوه استفاده از این هدفون‌ها مطمئناً بر دوام باتری آنها تأثیرگذار خواهد بود.

نقد و بررسی تخصصی هدفون‌های JBL Tune 120TWS

عملکرد

با توجه به وجود درایور 5.8 میلی‌متری در هدفون‌ها، فرکانس صدا بین اعداد 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز متغیر است. متأسفانه هیچ اپلیکیشنی برای همگام‌سازی با این وسایل تولید نشده بنابراین صدایی که می‌شنوید را نمی‌توانید ویرایش کنید مگر اینکه با روش‌های خاصی که معمولاً به نتیجه نمی‌رسند خودتان دست به تغییر کیفیت صدا بزنید. بد نیست در اینجا به این نکته اشاره کنیم که برنامه‌های متعددی در فروشگاه‌های نرم‌افزاری یافت می‌شود که غالباً صدای بیس را با شدت بیشتری پخش می‌کنند.

نقد و بررسی تخصصی هدفون‌های JBL Tune 120TWS

اکثر اوقات این‌گونه است که صدای بیس در محتواهایی که فرکانس پایینی دارند چندان بلند نیست و در فایل‌های صوتی که صدا با شدت زیادی پخش می‌شود هم میزان بیس با انحراف زیادی مواجه نمی‌گردد و اصلاً امکان دارد در بعضی اوقات شاهد افزایش کیفیت صدا هم باشیم.

در فایل‌های صوتی که صدای بیس با عمق زیادی پخش می‌گردد کیفیت صدا در مجموع افزایش می‌یابد. در برخی موسیقی‌ها نیز صدای خوانندگان متوسط رو به پایین است هرچند بهتر می‌بود صداها را به‌گونه‌ای می‌شنیدیم که وضوح بیشتری می‌داشتند. در آهنگ‌هایی که کیفیت بسیار بالایی دارند نیز صداها با نوسان زیادی همراه هست بنابراین کیفیت قابل قبولی ندارند. با این اوصاف شاید فکر کنید که کیفیت صدای شنیده شده از هدفون‌های Tune 120TWS شرکت JBL ثبات ندارد ولی باید اذعان کنیم در حد معمولی قرار داشته و متعادل است.

در آهنگ‌های سنتی که گروه‌های موسیقی معمولاً از طبل استفاده می‌کنند، صدای ضربات زده شده کیفیت خوبی دارد اما حداقل صوت شنیده شده حالت خفگی به خود می‌گیرد. بر این اساس، علاقه‌مندان به صداهای بیس از عملکرد کلی این هدفون‌ها رضایت خواهند داشت. عملکرد امکانات صوتی موجود در این محصولات JBL فوق‌العاده بوده و فرکانس صداها را افزایش می‌دهند اما در برخی اوقات به نظر می‌رسد که صدایی شبیه سوت ممتد به گوش می‌رسد.

نقد و بررسی تخصصی هدفون‌های JBL Tune 120TWS

در موسیقی‌های گروهی که از ارگ و لوازم آهنگ‌سازی استفاده می‌شود، صدا با کیفیت عالی و بیس فوق‌العاده شنیده خواهد شد هرچند افکت‌های صوتی را چندان درست پخش نمی‌کند و جزئیات را نیز به خوبی به گوش کاربر نمی‌رساند. ضمناً، آن‌طور که انتظار می‌رفت، صدای بیس کاملاً شفاف نیست و علی‌رغم نویزهایی که وجود دارد تعادل میان صداهای با شدت کم و با شدت زیاد برقرار است.

میکروفون موجود نیز با کیفیت بالایی صداها را ضبط می‌کند. اگر با استفاده از اپلیکیشن Voice Memo در سیستم عامل iOS صداهای خود را ضبط کنید، می‌توانید متوجه تمامی کلمات و جملاتی که گفته‌اید بشوید که البته امکان دارد در این بین نویزهای ناشی از اتصال بلوتوث و افکت‌های خاصی به گوش برسد. در مجموع عملکرد میکروفون خوب بوده و این‌گونه احساس نخواهد شد هدفون‌ها که از دهان گوینده فاصله دارند.

جمع‌بندی

به طور کلی باید قبول کنیم که صدای شنیده شده از هدفون‌های Tune 120TWS کمپانی JBL دقیق و شفاف است و تجربه‌ای که از گوش دادن به فایل‌های صوتی به دست خواهد آمد عالی خواهد بود. ضمن اینکه افزایش فرکانس معمولاً باعث نمی‌شود تا خللی در میزان صدای بیس به وجود بیاید بنابراین همه چیز به صورت متعادل می‌باشد. صرف‌نظر از اینکه این هدفون‌ها به راحتی درون گوش ما قرار می‌گیرند و تقریباً احتمال بیرون افتادن آنها صفر است، بد نیست به قیمت مقرون به صرفه آنها هم اشاره کنیم. واقعاً هیچ مشکل یا نقطه ضعفی در این وسایل دیده نمی‌شود. البته چنان‌چه به دنبال آلترناتیو مناسبی برای این هدفون‌ها هستید، می‌توانید سراغ سامسونگ گلکسی بادز بروید که اتفاقاً به تازگی آنها را به صورت تخصصی بررسی کرده‌ایم بنابراین برای آگاهی بیشتر و شناخت بهتر محصولات کمپانی کره‌ای می‌توانید آن مقاله را نیز مطالعه کنید.

نقد و بررسی تخصصی هدفون‌های JBL Tune 120TWS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *