نقد و بررسی تخصصی هدفون هواوی FreeBuds 4i

نقد و بررسی تخصصی هدفون هواوی FreeBuds 4i

هواوی شاید در حوزه تولید گوشی‌های هوشمند مشکل داشته باشد اما در زمینه ساخت هدفون‌ها بسیار خوب کار کرده است. حالا امروز در تبلت‌فون می‌خواهیم سراغ هندزفری بیسیم و مقرون به صرفه فری بادز 4 آی (FreeBuds 4i) برویم که ویژگی اکتیو نویز کنسلینگ (ANC) و دوام باتری عالی دارد.

طراحی

نمونه‌ای از FreeBuds 4i که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم مشکی رنگ است اما شما می‌توانید از میان رنگ‌های سفید یا قرمز نیز هدفون مورد علاقه‌تان را خریداری کنید. از آن جایی که رنگ مشکی تقریباً با همه نوع پوشش‌ها سازگار است و اصطلاحاً خودش را می‌کَنَد، بنابراین بهترین نمونه همین رنگ مشکی می‌باشد. ضمناً، با خرید فری بادز 4 آی سیاه، دیگر کسی آنها را با ایرپادز پرو اپل (Apple AirPods) اشتباه نخواهد گرفت.
این هدفون به نوعی نمونه بروز شده و موفق‌تر فری بادز 3 آی (FreeBuds 3i) است که پایه‌های ضخیم‌تری داشته و سری سیلیکونی آن هم برای قرار گرفتن راحت‌تر در گوشی تعبیه شده‌اند. یک کار جالبی که هواوی انجام داده آن است که سری‌های سیلیکونی را در بسته‌بندی‌های جداگانه به فروش می‌رساند تا کاربران راحت‌تر سری مدنظرشان را انتخاب کنند.


پایه‌های هر کدام از هدفون‌ها یک آهنربای بسیار قوی دارند تا بی‌دلیل از قاب شارژر بیرون نیفتند. با این وجود، به خاطر پوشش درخشانی که به کار رفته، بیرون آوردن هدفون کار سختی خواهد بود اما به همین ترتیب شما موفق به انجام این کار خواهید شد.
پوشیدن خودِ هدفون‌ها کار بسیار آسانی است و حتی اگر به مدت 5 ساعت هم توسط آنها به آهنگ یا فایل صوتی مدنظر گوش دهید نیز خسته نخواهید شد. به علاوه، یک سنسور حساس به لمس روی پایه قرار گرفته تا از طریق آن پخش موسیقی‌ها را مدیریت کنید. نکته مثبت آنکه، این حسگر راحتی استفاده هدفون‌ها را تحت‌الشعاع قرار نخواهد داد.

ویژگی‌ها و امکانات

FreeBuds 4i را می‌توان با اتصال بلوتوث تقریباً به هر دستگاهی وصل و از آن به عنوان هدفون بیسیم استفاده کرد اما برای بهره‌مندی از تمام ویژگی‌های اضافه، می‌بایست از اپلیکیشن AI Life هواوی بهره ببرید. یک نکته راهنما آنکه، برای دانلود این برنامه می‌بایست کد QR موجود روی جعبه فری بادز 4 آی را اسکن کنید زیرا آن‌طور که کمپانی چینی گفته، شاید نسخه‌ای از این نرم‌افزار که در گوگل پلی استور وجود دارد، با گوشی‌های غیر هواوی مشکلاتی داشته باشد.


این اپلیکیشن به شما اجازه می‌دهد میزان انرژی باتری هدفون را بررسی و تنظیمات آن نظیر دو بار ضربه زدن برای پخش یا توقف موسیقی و یا لمس و نگه داشتن برای کنترل حالات مدیریت نویز را مدیریت نمایید. سه حالت وجود دارد که عبارتند از: Noise Cancellation، Off و Awareness. اگرچه فشردن هدفون‌ها به مدت طولانی شما را میان حالات نامبرده سوئیچ خواهد کرد اما می‌توانید برخی از آنها را از طریق اپلیکیشن مکمل غیرفعال کنید.
حالت Off به صورت پیش‌فرض در FreeBuds 4i روشن شده است. در واقع باید در اینجا یادآور شویم که به خاطر قرارگیری سفت و سخت هدفون‌ها در گوش، ویژگی کاهش نویز به شدت عمل می‌کند. واقعیت آن است که بهترین روش گوش دادن به فایل‌های صوتی همین حالت می‌باشد چرا که صداها را به طبیعی‌ترین شکل ممکن پخش و دوام باتری را هم طولانی می‌کند.
حالت Awareness میکروفون بیرونی را فعال و نویزهای اطراف را بیشتر می‌کند. این قابلیت در مواقعی کاربرد دارد که می‌خواهید همزمان با شخص دیگری حرف بزنید و از طرفی صدایی که از هدفون می‌شنوید را نیز از دست ندهید.
حالت Noise Cancellation بسیار کلیدی است و به همین دلیل سعی کرده‌ایم به خصوص در مورد آن حرف بزنیم. هدفون‌های بیسیم زیادی در این رنج قیمت وجود ندارند که ویژگی اکتیو نویز کنسلینگ (ANC) دارند ولی با این حال هواوی با گنجاندن این قابلیت عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته است. میکروفون‌ها در زمینه شناسایی صداهای اطراف بسیار خوب کار می‌کنند و آنها را به خوبی کاهش می‌دهند.
در زمان برقراری تماس نیز این محصول هواوی خیلی خوب کار خواهد کرد. FreeBuds 4i سیستم میکروفون دوگانه دارد که نویز بادهای در حال وزش در بیرون را کاهش می‌دهد و خوشبختانه به خاطر تکنولوژی تشخیص منابع صوتی، صحبت کردن با گوشی کار بسیار آسانی خواهد بود.

دوام باتری

هر کدام از هدفون‌های فری بادز 4 آی باتری 55 میلی‌آمپری و قاب شارژر باتری 215 میلی‌آمپری دارد. شرکت سازنده ادعا کرده که با تنظیم شدت صدا روی 50 درصد و خاموش کردن ANC و روشن کردن AAC، می‌توانید به صورت مداوم به مدت 10 ساعت فایل صوتی گوش کنید.
در شرایط واقعی هم خوشبختانه این اتفاق افتاد. اگر این آزمایش را با گوشی هواوی پی 40 پرو (Huawei P40 Pro) یا یک گوشی غیر هواوی انجام دهید، می‌توانید به این رکورد دست یابید.


با فعال کردن ANC یا حالت Awareness و تنظیم شدت صدا روی 100 درصد، دوام باتری فری بادز 4 آی به بیش از 4 ساعت می‌رسد اما بعید می‌دانیم کسی این مدت طولانی تصمیم داشته باشد به صداها با شدت 100 درصدی گوش دهد.
ضمن اینکه کلاً 30 دقیقه طول می‌کشد تا FreeBuds 4i را شارژ کنید این یعنی نیازی نخواهد بود وقت زیادی برای شارژ هدفون‌ها بگذارید. لازم به ذکر است که اگر انرژی هدفون‌ها و قاب شارژر کاملاً خالی شد، به کمتر از یک ساعت زمان نیاز خواهد بود تا آنها را کامل شارژ کنید.
تنها چیزی که جای خالی آن در فری بادز 4 آی احساس می‌شود، نبود ویژگی شارژ بیسیم است هرچند برای کاهش قیمت، هواوی مجبور شده چشمانش را روی این قابلیت ببندد.

کیفیت صدا

فری بادز 4 آی دیافراگم‌های چندوجهی و درایورهای دینامیک 10 میلی‌متری دارند که در کنار یکدیگر خیلی خوب کار کرده و صداها را با شفافیت زیادی پخش می‌کنند.
این هدفون انتخاب مناسبی برای مصارف معمولی است. فایل‌های صوتی در اسپاتیفای یا تایدال با کیفیت خوبی پخش می‌شوند به طوری که صداها متعادل و شدت آنها قابل‌قبول است. البته خبری از گزینه افزایش دهنده شدت صدا در اپلیکیشن AI Life نیست بنابراین تنها در صورتی می‌توانید صداها را تنظیم کنید که گوشی شما از Dolby Atmos یا سایر سیستم‌های مشابه پشتیبانی می‌کند.


اولویت اصلی هواوی در تولید FreeBuds 4i دوام باتری بوده است به همین دلیل این شرکت مجبور شده سخت‌افزار کوچکتری در این محصولش قرار دهد تا باتری باظرفیت‌تری در آن جای دهد. با این حال، لرزش صداها با کیفیت مناسبی شنیده خواهند شد و صداهای با شدت کم نیز وضوح زیادی دارند.
صداهای دریافت و ارسال شده حین برقراری تماس هم صاف و شفاف بوده و میکروفون‌ها در زمینه انتقال صداها (حتی در زمانی که ماسک پوشیده‌اید) خوب کار می‌کنند. البته چنان‌چه دستتان را در زمان مکالمه روی میکروفون‌ها قرار دهید، شاید به مشکل برخورد کنید ولی تا زمانی پایه هدفون‌ها از گوش بیرون مانده‌اند، کلاه پوشیدن عملکرد مثبت آنها را تحت تأثیر قرار نخواهد داد.

نظر نهایی

FreeBuds 4i در مقایسه با دیگر رقبای همرده خود از نظر قیمت، یک هدفون بیسیم بسیار باکیفیت به شمار می‌آید. هواوی با برطرف کردن مشکلات فری بادز 3 آی و تعیین قیمت کاملاً رقابتی خیلی خوب کار کرده است. از جمله نقاط قوت این وسیله صوتی پوشیدنی نیز می‌توانیم به شیوه طراحی فوق‌العاده هدفون‌ها و قاب شارژر، ویژگی اکتیو نویز کنسلینگ (ANC) و کنترل آسان فایل‌های موسیقی در حال پخش اشاره کنیم.


دوام باتری 10 ساعته هم در نوع خودش عالی است و سرعت شارژ نسبتاً بالا هم سبب خواهد شد فری بادز 4 آی به یک هدفون بیسیم کاملاً تعریفی تبدیل گردد.
بد نیست در مورد قیمت نیز صحبت کنیم. FreeBuds 4i با قیمت تقریبی 99 یورویی فروخته می‌شوند اما رقبایی نیز دارد.
در واقع اگر هواوی فری بادز 4 آی را در کشور محل سکونت شما می‌فروشد، خرید آن را به شدت پیشنهاد می‌کنیم زیرا هدفون‌های بیسیم کمی در بازار یافت می‌شوند که این تعداد امکانات را با قیمت بسیار پایین اینچنینی در اختیار افراد قرار می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *