نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

و بالأخره آیفون (iPhone SE 2020) معرفی و وارد بازار شد. با وجود اینکه نسخه قبلی طرفداران زیادی داشت و از بسیاری جهات مناسب‌تر بود ولی ورژن سال 2020 هم در حد و اندازه خودش گوشی خاصی به حساب می‌آید. دومین نسخه این سری از محصولات اپل همچون آیفون (iPhone SE) نسبت به آیفون‌های پرچمدار هم مخصوص است و هم کوچک هرچند کمی از نظر ظاهری بزرگتر می‌باشد و هر چهار سال یک بار به بازار می‌آید.

مطمئن بودیم که اپل برنامه خاصی برای برگزاری رویداد رونمایی از آیفون SE 2020 داشت ولی شیوع ویروس کرونا همه چیز را تغییر داد و بسیاری از برنامه‌ها لغو شد. به هر حال، این گوشی جدید بدون تشریفات معرفی و در سایت اپل درج گردید اما در کمال تعجب طرفداران بسیاری پیدا کرد و نه تنها عنوان ارزان‌ترین آیفون تاریخ را یدک کشید بلکه به یکی از پرفروش‌ترین تلفن‌های همراه فصل بهار تبدیل شد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

به واقع مهمترین ویژگی این گوشی تراشه A13 Bionic است که اپل در پیشرفته‌ترین محصولاتش به کار برده و در خانواده آیفون 11 (iPhone 11) حضور دارد. در زمینه سایر قابلیت‌ها، این موبایل را باید تقریباً آیفون 8 تلقی کنیم.

همان‌طور که می‌بینید، کمپانی آمریکایی از همان امکانات آیفون 8 در آیفون SE 2020 استفاده کرده بنابراین شیوه طراحی، نمایشگر، دوربین جلو و عقب، اسپیکرها، باتری و تکنولوژی‌های مربوط به شارژ منبع نیرو یکی هستند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

با یک نگاه کلی متوجه خواهید شد که آیفون SE 2020 از نظر استانداردهای امروزی کوچک است و اگرچه قابلیت‌های آن به تکنولوژی‌های دو سال قبل شبیه‌تر هستند اما به سختی می‌توان آنها را از رده خارج دانست. خودِ موبایل در برابر آب مقاوم بوده و همان یک لنز دوربین عقبش نیز توانایی‌های زیادی برای عکسبرداری و فیلمبرداری دارد که از آن جمله می‌توانیم به تصویربرداری با کیفیت HDR هوشمند، ضبط فیلم 4K با 60 فریم بر ثانیه، سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی و اپتیکال اشاره کنیم. دیگر ویژگی آن هم اسپیکرهای استریو می‌باشد که حتی امروزه خیلی سخت است بتوانیم برای آنها رقیبی بیابیم.

حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش باعث شده بودند ظاهر آیفون 8 قدیمی شود و متأسفانه حالا در آیفون SE 2020 هم حضور یافته‌اند و آن را قدیمی‌تر کرده‌اند. البته از یک جهت باید وجود این نوارهای مشکی رنگ را ستایش کنیم چرا که وقتی موبایل را به صورت افقی در دستان خود می‌گیریم و با گوشی بازی می‌کنیم، دقیقاً تا زیر انگشت شست هستند. باتری نیز می‌توانست باظرفیت‌تر باشد ولی با این وجود باید دید این منبع نیرو به همراه تراشه A13 Bionic چه عملکردی از خودش به ثبت می‌رساند. بر این اساس، برای پاسخ دادن به سؤالات مطرح شده و بسیاری از پرسش‌های دیگر و جهت نقد و بررسی تخصصی آیفون SE 2020، با تبلت‌فون همراه باشید.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

جعبه گوشی‌های آیفون اپل طی یک سال اخیر تغییرات جزئی به خود دیده‌اند و مهمترین مورد نیز به محتویاتشان مربوط می‌شود. کمپانی آمریکایی تصمیم گرفت با سری آیفون 11 به جای شارژر 5 واتی، یک شارژر 18 واتی را در اختیار مشتریانش قرار دهد اما این موضوع در مورد آیفون SE 2020 صدق نمی‌کند.

شارژر این موبایل همان آداپتور 5 واتی فوق قدیمی و یک کابل Lightning است. مطمئناً یکی از مزایای خرید گوشی‌های اپل هندزفری‌های موجود در جعبه‌های آن‌هاست. در کنار اینها، دو استیکر لوگوی اپل و ابزار درآوردن سیمکارت، محتویات درون جعبه آیفون SE 2020 را تکمیل می‌کنند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

این گوشی از تکنولوژی USB-PD برای شارژر باتری پشتیبانی می‌کند بنابراین می‌توان منبع نیروی آن را با سیم با سرعت 18 وات و بیسیم با سرعت 8 وات شارژ کرد. با این توضیحات، تنها کاری که پس از خرید اپل آیفون SE 2020 باید انجام دهید، این است که یک شارژر سریع خریداری نمایید.

 

طراحی

همیشه دو نگرش در مورد گوشی‌های ساخت اپل وجود دارد؛ یا اینکه آنها را از نظر ظاهری دوست دارید و یا اینکه از آنها متنفر هستید. البته فاکتورهایی نظیر مشخصات فنی، امکانات و قیمت نیز بر القا شدن این احساسات در افراد تأثیرگذار هستند. در این میان، باید یک حقیقت را درباره گوشی مورد بحث ما بپذیرید و آن اینکه آیفون SE 2020 نه تنها یکی از کوچکترین آیفون‌های تاریخ می‌باشد بلکه جزو موبایل‌های کامپکت بازار نیز به شمار می‌رود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

اگر کسی قبلاً می‌گفت شیائومی می 9 (Xiaomi Mi 9 SE) با نمایشگر 6 اینچی کامپکت‌ترین گوشی بازار است حالا باید حرفش را پس بگیرد چرا که این عناوین حالا مخصوص آیفون SE 2020 هستند.

با توضیحات داده شده، باید بگوییم که این محصول اپل با ابعاد 138.4*67.3*7.3 میلی‌متری و وزن 148 گرمی به ترتیب 1 و 3 سانتی‌متر از شیائومی می 9 SE کوتاه‌تر و باریک‌تر است.

اما اگر بخواهیم این موبایل را با مدل پیشین (آیفون SE اورجینال) مقایسه نماییم باید اعتراف کنیم که بزرگتر شده و حالا 1.5 سانت بلندتر و 1 سانت عریض‌تر شده است. ضمن اینکه وزن آن نیز به میزان 35 گرم افزایش یافته است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

در سالیان اخیر متأسفانه معنا و مفهوم گوشی‌های کوچک و کامپکت تغییر کرده و دقیق‌تر بگوییم، اوضاع بدتر شده است. با این اوصاف، آیفون SE 2020 پایین‌تر از استانداردهای امروزی جای می‌گیرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

اگر بخواهیم منصفانه آن را از نظر طراحی توصیف کنیم، باید بگوییم که این تلفن همراه هم مدرن است و هم یادآور موبایل‌های قدیمی. آیفون SE 2020 از همان پوشش گوریلا گلس و فریم آلومینیومی بهره می‌برد که پیش از این در آیفون 8 سال 2017 دیده بودیم. حتی سه سال پیش هم استفاده از این نوع شیوه ساخت قدیمی بود چه برسد به الآن!!!.

آن‌طور که ویدیوهای کالبدشکافی آیفون SE 2020 نشان می‌دهند، اپل نه تنها سعی کرده قسمت‌های خارجی این محصولش را شبیه مدل اورجینال بسازد بلکه در زمینه تأمین قطعات داخلی نیز از همان‌هایی بهره گرفته که در مدل پیشین دیده بودیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

همچنان بدنه شیشه‌ای با فریمی آلومینیومی جنس بدنه بیرونی آیفون SE 2020 را تشکیل می‌دهند تا کمپانی آمریکایی بتواند در حد امکان هزینه ساخت آن را پایین نگه دارد و کیفیتش را حفظ کند. از آن بهتر اینکه، تأییدیه IP67 نیز دریافت شده تا گوشی 400 دلاری مورد بحث ما در برابر آب و خاک مقاوم باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

در ادامه و با نگاه کردن به جلوی این موبایل و مشاهده حاشیه‌های مشکی رنگ آن یاد خاطرات سال 2014 می‌افتیم. این دستگاه در بالا و پایین نمایشگر LCD خود نوار سیاه رنگ ضخیمی دارد که امروزه بسیاری از افراد آنها را دوست ندارند. نکته بدتر اینکه، صفحه نمایش نه تنها ما را با رزولوشن پایین خود شگفت‌زده نمی‌کند بلکه حاشیه‌های بالا و پایین آن ما را کاملاً ناامید می‌سازد. اوضاع وقتی بدتر می‌شود که می‌بینیم در این نوارهای مشکی رنگ دکمه مخصوص هوم و یک بریدگی اسپیکر جای‌گیری کرده‌اند.

با این حال، اسپیکر موجود در این تلفن همراه یکی از بلندترین و باکیفیت‌ترین موارد بازار است. مشخصاً، اسپیکرهای استریو آیفون SE 2020 شما را محو کیفیت صداهای پخش شده از خود خواهند کرد. در کنار این بریدگی، دوربین سلفی 7 مگاپیکسلی به چشم می‌خورد که اگرچه قدیمی است ولی حالا می‌تواند تصاویر سلفی پرتره بگیرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

خوش‌بختانه دکمه هوم محل قرارگیری ویژگی Touch ID است که پیش از این و با معرفی آیفون ایکس (iPhone X) دیگر خبری از آن نبود. این روش بازگشایی قفل نمایشگر یکی از سریع‌ترین و ایمن‌ترین راه‌های دنیاست و از همه مهمتر، دکمه هوم کمک شایانی به ناوبری آسان‌تر در گوشی می‌کند و قطعاً از شیوه‌های ناوبری مبتنی بر حرکات سیستم عامل iOS بهتر است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

این حاشیه‌های مشکی رنگ کمک زیادی به خوش‌دستی گوشی می‌کنند زیرا یک چنین موبایل قدرتمندی برای برآورده کردن نیازهای افراد گیمر باید به راحتی در دست جای گیرد و خوش‌بختانه نوار سیاه اطراف صفحه نمایش این نیاز را برطرف می‌کنند. شما می‌توانید انگشت شست‌تان را روی قسمت‌های مشکی دورتادور نمایشگر بگذارید و بدون اینکه محتواها را ناخواسته لمس کنید، از بازی کردن لذت ببرید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

صفحه نمایش 4.7 اینچی IPS LCD آیفون SE 2020 دقیقاً همانی است که پیش از این در آیفون 8 دیده بودیم بنابراین تراکم پیکسلی نیز همان 326 پیکسل بر هر اینچ است. هیچ ناچ یا بریدگی خاصی در این تلفن همراه دیده نمی‌شود و هر اپلیکیشنی که اجرا می‌کنید از تمام ظرفیت نسبت بدنه به تصویر 16:9 این موبایل بهره می‌برد. در زمینه درخشندگی و کنتراست نیز این پنل عملکرد راضی‌کننده‌ای دارد و نمرات معمولی کسب می‌کند.

یک نکته که در آیفون 8 وجود داشت ولی حالا خبری از آن نیست، قابلیت لمس سه بعدی (3D Touch) می‌باشد. اپل تصمیم گرفته این ویژگی را کنار بگذارد و به جای آن از شیوه‌های ناوبری ضربه زدن و نگه داشتن و همین‌طور بازخوردهای دریافت شده از موتور حساس به لمس استفاده کند. کارایی این گزینه با آپشن لمس سه بعدی یکی است و از آن جایی که افراد زیادی از 3D Touch بهره نمی‌گرفتند بنابراین می‌بایست به این تصمیم اپل احترام گذاشت و آن را ستود.

محافظ گوریلا گلس که به سفارش خودِ اپل ساخته شده ظاهر 2 بعدی به نمای جلویی آیفون SE 2020 می‌دهد و به سبب حضور فریم آلومینیومی افکت خاصی به وجود می‌آید. خودِ چارچوب گوشی هم یک پوشش مات دارد که هم منجر به خوش‌دست شدن موبایل شده و هم دکمه‌ها و پورت‌ها را رویش جای داده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

دکمه‌های کاهش و افزایش صدا و بیصدا کننده در سمت چپ و دکمه پاور و اسلات سیمکارت در سمت راست قرار دارند. پورت Lightning و بریدگی‌های مخصوص اسپیکر و میکروفون نیز در پایین حضور یافته‌اند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

قاب پشتی این موبایل (به خصوص مدل قرمز رنگ) فوق‌العاده زیباست. نداشتن چندین لنز در بخش دوربین اصلی باعث شده نمای این قسمت بسیار تمیز و ساده باشد. باز هم تکرار می‌کنیم که روی پوشش شیشه‌ای این موبایل نوعی محافظ دو بعدی گوریلا گلس به کار رفته که به سفارش خودِ اپل توسط کمپانی Corning ساخته شده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

تنها لنز دوربین اصلی کمی باعث لرزش موبایل می‌شود. در اطراف این سنسور 12 مگاپیکسلی یک حلقه فلزی حضور یافته و در کنار آن نیز چراغ فلاش LED به چشم می‌خورد. اگر پس از خرید اپل آیفون SE 2020 آن را روی سطح صافی بگذارید، بعید است لرزش چندانی داشته باشد. تازه این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که خودتان انگشتتان را روی گوشه بالا سمت چپ آن قرار دهید در غیر این صورت تکان نخواهد خورد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

در نهایت اشاره می‌کنیم که گرفتن این موبایل کلاً حس خوبی به شما القا می‌کند و به راحتی می‌توان با یک دست با آن کار کرد. فریم آلومینیومی این گوشی تأثیر بسزایی در خوش دستی آن دارد و اگرچه اثرات انگشت به مرور زمان روی قاب پشتی آن باقی می‌مانند ولی پوشش اولئوفوبیک باعث می‌شود تا به راحتی بتوانیم آنها را تمیز کنیم.

 

صفحه نمایش

آیفون SE 2020 از همان نمایشگر گوشی‌های آیفون 8 و آیفون 6 بهره می‌برد. پنل موجود در این تلفن همراه در سال 2014 تولید شده ولی طی سالیان اخیر بهبود یافته تا از گاموت رنگی گسترده‌تر، شیوه پخش تصاویر HDR و ویژگی True Tone پشتیبانی کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

بر این اساس، موبایل مقرون به صرفه جدید اپل از صفحه نمایش 4.7 اینچی IPS LCD با نورپردازی از پشت توسط چراغ‌های LED و نسبت بدنه به تصویر 16:9 استفاده می‌کند. رزولوشن آن 750*1344 پیکسل بوده و تراکم پیکسلی 326 پیکسل بر هر اینچ را دارد. تراکم پیکسلی اشاره شده ابتدا در آیفون 4 وجود داشت و به معنای واقعی کلمه بیانگر کیفیت رتینا (Retina) در نمایشگرهای تولید اپل بود. پس از آن، آیفون ایکس (iPhone X) رویه را تغییر داد و در صفحه نمایش سوپر رتینا (Super Retina) خود تراکم پیکسلی را به 458 پیکسل بر هر اینچ رساند.

صفحه نمایش این گوشی صاف بوده و پوشش به کار رفته روی آن به سفارش اپل و توسط کمپانی Corning تولید شده است. یک محافظ اضافی به نام اولئوفوبیک نیز روی آن قرار گرفته تا از موبایل بیشتر محافظت شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

ویژگی‌های تصحیح رنگ True Tone و Night Shift (روشن کردن فیلتر آبی رنگ در شب‌ها) هم در این نمایشگر پشتیبانی می‌شوند.

اپل مدعی شده این صفحه نمایش می‌تواند محتواهای ویدیویی HDR10 و Dolby Vision را پشتیبانی نماید. به علاوه، به خاطر گاموت رنگی عریض، روشنایی زیاد، کنتراست عالی و بهبود رنج دینامیک، این نمایشگر امکانات متعددی دریافت کرده است. البته باید اشاره کنیم که از میان محصولات اپل، گوشی آیفون 11 پرو با صفحه نمایش HDR خود توانایی نمایش محتواهای HDR10 را دارد.

نمایشگر آیفون SE 2020 می‌تواند به رکورد نهایت روشنایی 670 نیت دست یابد. این در حالی است که اپل گفته بود این عدد به 625 نیت خواهد رسید. کنتراست صفحه نمایش هم می‌تواند به 1400:1 برسد.

حداقل روشنایی رنگ سفید هم 2.7 نیت است تا این موبایل برای استفاده کردن در شب‌ها و شرایط کم نور ایده‌آل باشد.

با آزمایش‌های انجام شده، به این نتیجه می‌رسیم که صفحه نمایش این گوشی می‌تواند در زمینه پخش رنگ‌ها بسیار دقیق عمل کند.

تفاوت رنگی نمایشگر امتیاز بسیار معمولی 1.4 را دریافت خواهد کرد حال آنکه نهایتاً این عدد به 2.8 افزایش خواهد یافت. تمام نمرات کسب شده کمتر از 4 هستند و این یعنی درجه بندی و ثبات این صفحه نمایش فوق‌العاده است.

این امتیازات در حالی ثبت شدند که گزینه True Tone خاموش بود چرا که این آپشن باعث تغییر شیوه پخش رنگ‌ها می‌گردد و عملکرد آن بر سنسور سنجش رنگ بستگی دارد. به این ترتیب، به منظور مشاهده رنگ‌ها به شکل واقعی‌تر باید پس از خرید اپل آیفون SE 2020 گزینه مذکور را خاموش نگه دارید.

 

دوام باتری

انرژی مورد نیاز گوشی مورد بحث ما توسط باتری 1821 میلی‌آمپری که پیش از این در آیفون 8 حضور داشت، تأمین می‌شود هرچند این منبع نیرو از برخی جهات متفاوت است. شما می‌توانید این عضو جدید خانواده آیفون‌ها را با شارژر کند و قدیمی 5 واتی که همراه با آن به فروش می‌رسد شارژ کنید ولی خودِ موبایل از شارژرهای 18 واتی یا هر شارژر USB-PD دیگری پشتیبانی می‌کند. ضمناً، این تلفن همراه به تکنولوژی شارژ بیسیم نیز مجهز است بنابراین باید آن را نیز به امکاناتش بیفزاییم.

با استفاده از شارژر 5 واتی، می‌توان ظرفیت باتری را در عرض 30 دقیقه از 0 به 27 درصد رساند و کلاً 2 ساعت و نیم طول می‌کشد تا بتوان کل ظرفیت آن را پر کرد.

حال اگر از شارژر آیفون 11 پرو استفاده نمایید و آیفون SE 2020 را شارژ کنید، می‌توان در نیم ساعت اول 57 درصد باتری را شارژ کرد و در 100 دقیقه هم یک باتری شارژ شده را تحویل بگیرید.

در آزمایش‌های تخصصی انجام شده، این موبایل امتیازات معمولی کسب کرد. بر این اساس، این منبع نیرو برای برقراری تماس، وبگردی و تماشای فیلم، به ترتیب 10، 13 و 9 ساعت همراه شما خواهد بود. عملکرد آن در حالت استندبای هم متوسط رو به بالا بود و توانست امتیاز 59 ساعت را کسب کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

با این حال، امتیازات و نمراتی که این موبایل به دست آورد قابل‌قبول هستند.

 

اسپیکرها

آیفون SE 2020 در پایین خود دو اسپیکر دارد که یکی به عنوان میکروفون نیز به کار می‌رود. البته این مورد برای پخش صداهای بیس نیز کارایی دارد ولی در مجموع تعادل مناسبی در پخش صداها ایجاد می کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

در آزمایش‌های صورت گرفته، این موبایل امتیازات بالایی کسب کرد و صداهایی که از آن شنیدیم نیز از نظر کیفی بسیار عالی بودند. صداهای بیس و آهنگین فوق‌العاده هستند ولی فایل‌های صوتی که معمولاً صداهای بلندی دارند برخی به‌گونه‌ای شنیده می‌شوند که گویا تحت فشار قرار دارند.

 

کیفیت صدا

امروزه اکثر گوشی‌های هوشمند از نظر کیفیت صدا بسیار عالی عمل می‌کنند و این قانون درباره آیفون SE 2020 نیز کاملاً صادق است بنابراین نمی‌توانیم در این زمینه، در این تلفن همراه اشکالی پیدا کنیم.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

گوشی مورد بحث ما از آخرین نسخه iOS یعنی ورژن 13.4 به عنوان سیستم عامل و رابط کاربری استفاده می‌کند بنابراین به احتمال خیلی زیاد حداقل 5 سال آپدیت‌های نرم‌افزاری برایش عرضه خواهند شد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که iOS 13 بروزرسانی چندان گسترده‌ای نبود و بیشتر تمرکز خود را روی بهبود اپلیکیشن‌های درونی گذاشته بود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

سیستم Touch ID آیفون SE 2020 تنها تکنولوژی بیومتریکی این محصول اپل بوده و نسبت به موردی که در آیفون 8 حضور داشت، تفاوتی در آن ایجاد نشده است به طوری که وقتی انگشتتان را روی سنسور مربوطه می‌گذارید،‌ بلافاصله قفل نمایشگر را باز می‌کند (البته به شرطی که اثر انگشت را درست بشناسد). این یعنی نیازی نیست تا ابتدا صفحه نمایش را روشن نمایید و گذاشتن انگشت روی حسگر، تنها کاری است که باید انجام شود تا قفل نمایشگر باز گردد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

بخش قفل صفحه نمایش سه قسمت دارد که وسطی برای نمایش اعلانات، سمت چپی برای تب Today و سمت راستی برای اپلیکیشن دوربین است. در اینجا خبری از دکمه روشن یا خاموش کردن چراغ فلاش LED نیست ولی شما می‌توانید مرکز کنترل آیفون را با کشیدن انگشت از پایین به سمت بالا اجرا کرده و هر آنچه می‌خواهید را از آن قسمت روشن کنید.

همچون سایر نسخه‌های iOS، در آیفون SE 2020 نیز اپلیکیشن‌ها پس از نصب به هوم اسکرین اضافه می‌شوند به همین دلیل دیگر منوی نرم‌افزارها یا ویجت‌ها را نخواهید دید. تب Today که در سمت چپ قرار دارد محل قرارگیری برنامک‌هاست و در آن می‌توان قسمت سرچ سرتاسری گوشی موسوم به Spotlight را دید.

شیوه‌های مسیریابی همان شکلی هستند که در گوشی‌های قبل از آیفون ایکس دیده بودیم بنابراین برای بازگشت به هوم اسکرین فقط کافی است دکمه هوم را بفشارید و یا دو بار روی آن ضربه بزنید تا به قسمت سوئیچ‌کننده میان برنامه‌ها بروید.

می‌توان با کشیدن انگشتان از بالا به سمت پایین، مرکز اعلانات را مشاهده کرد. این بخش در iOS 11 ابتدا با بخش قفل صفحه نمایش ادغام شده بود بنابراین در اینجا هم اگر تصویر هوم اسکرین و بخش قفل صفحه نمایش خود را یک شکل بگذارید، ممکن است گیج شوید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

با کشیدن انگشت از پایین به سمت بالا می‌توان مرکز کنترل آیفون را اجرا کرد و از دکمه‌های مخصوص شخصی‌سازی این موبایل بهره برد. شما همچنین می‌توانید از بازخوردهای لمسی استفاده کنید تا به گزینه‌های مدیریتی بیشتری دست یابید. ضمناً، نشانگر ظرفیت باقی‌مانده باتری هم از روی نوار اعلانات برداشته شده چرا که جایی برای حضور آن وجود نداشت.

ویژگی لمس سه بعدی (3D Touch) حالا دیگر به کلی کنار رفته و باعث شده که بسیاری از کارشناسان اپل را به خاطر عدم استفاده از آن سرزنش کنند. این شرکت سال‌ها از این قابلیت بهره می‌برد تا کاربران بتوانند با روش‌های گوناگون کارهای مختلفی را انجام دهند ولی به یکباره تصمیم گرفت آن را کنار بگذارد. با این وجود، این گزینه کارایی خود را از دست نداده چرا که به جای اینکه لازم باشد انگشت خود را روی قسمتی از نمایشگر قرار دهید و از ویژگی لمس سه بعدی بهره ببرید، باید انگشتتان را روی بخش مدنظر گذاشته و فشار دهید هرچند اقدام اول نیز می‌تواند در فعال کردن این ویژگی تأثیرگذار باشد. موتور لمسی به کار رفته در آیفون SE 2020 به خوبی بازخوردها را دریافت و ارسال و این احساس را به ما القا می‌کند که گویا هنوز 3D Touch حضور دارد. به طور کلی از اینکه اپل این ویژگی را کنار گذاشته بسیار خرسندیم چرا که مقداری فضا درون دستگاه ایجاد شده است.

به این ترتیب، می‌توانید از گزینه Haptic Touch بهره ببرید تا با فشردن آیکون یک اپلیکیشن، آپشن‌های گزینه مربوط به اقدامات سریع را لمس کنید. از این گزینه همچنین می‌توان برای اعلانات، روشن یا خاموش کردن دکمه‌ها و نمایش محتواهای درون برنامه‌ها نظیر متون، تصاویر، توضیحات و . . . بهره گرفت. به علاوه، امکان استفاده از این گزینه برای تغییر نام پوشه‌ها یا مشاهده اعلانات آنها وجود دارد.

و در نهایت مطابق معمول، یک پنجره پاپ‌آپ از تصاویر، لینک‌ها، پیام‌ها، ایمیل‌ها، یادداشت‌ها و تصاویر مشاهده خواهد شد.

در iOS 13 گزینه حالت تیره تعبیه شده که می‌توان آن را از طریق تنظیمات مربوط به صفحه نمایش روشن کرد. با انتخاب این آپشن، تمام قسمت‌های سفید پس‌زمینه به مشکی یا رنگ تیره تبدیل خواهند شد. این گزینه بر ظاهر تمام نرم‌افزارهای سیستمی و همه اپلیکیشن‌هایی که به تنظیمات سیستم عامل متکی هستند، تأثیرگذار است. این گزینه کمک شایانی به افزایش دوام باتری می‌کند چرا که هر چه باشد قسمت‌های کمتری از صفحه نمایش را روشن نگه می‌دارد.

برای بهره‌مندی از گزینه صفحه نمایش همیشه روشن، می‌توانید از دو گزینه همیشه یا خودکار یکی را انتخاب کنید. آپشن دوم یعنی اینکه یا باید دارک مد را زمانبندی نماییم یا باید آن را به‌گونه‌ای تنظیم کرد که طبق زمان طلوع و غروب خورشید فعال گردد.

حالا به سیری (Siri) یا همان دستیار هوشمند اپل می‌رسیم که ماهانه بیش از 400 میلیون کاربر دارد. شما می‌توانید پس از خرید اپل آیفون SE 2020 این دستیار دیجیتالی را به وسیله فشردن دکمه هوم فعال کنید. به خاطر بهره‌مندی از تکنولوژی‌های یادگیری ماشینی، دستیار صوتی مدام در حال پیشرفت و بهتر شدن است و حتی صدایش نیز همواره حالت طبیعی‌تری به خود می‌گیرد.

میانبرهای مخصوص سیری همراه با iOS 12 معرفی شدند ولی در ورژن 13 این سیستم عامل اپلیکیشن مستقلی برای خود دارند. تعداد میانبرهای این بخش آن‌قدر زیاد هستند که هر چه‌قدر در موردشان بنویسیم تمامی ندارد چرا که تقریباً برای هر گزینه‌ای که در iOS حضور یافته می‌توان میانبر تعریف کرد که برخی از آنها به اپلیکیشن‌های سیستمی و برخی از آنها به نرم‌افزارهای متفرقه نظیر فیسبوک یا یوتیوب مربوط می‌شوند.

مثلاً در بخش Scripting می‌توان به گزینه‌هایی نظیر اجرا کردن اپلیکیشن‌ها، انتخاب منو از تنظیمات، خارج شدن از نرم‌افزارها، روشن یا خاموش کردن یک گزینه، مشاهده تقویم و جزئیات شبکه و . . . دسترسی داشت.

همچنین امکان درخواست نوع خاصی از فایل‌ها، ورودی گرفتن از تصاویر، اسکرین‌شات‌ها، باز کردن PDFها، ویرایش یادداشت‌ها، پرینت آنها، اسکن کدهای QR و . . . وجود دارد.

اپلیکیشن جدید Photos حالت ویرایش دارد که هم برای ادیت تصاویر به کار می‌رود و هم برای ادیت فیلم‌ها بنابراین نسبت به گذشته هم قدرتمندتر شده و هم کاربردی‌تر.

سایر امکانات iOS تقریباً شبیه همان‌هایی است که پیش از این دیده بودیم و این یعنی Books برای مشاهده کتاب‌ها، PDFها و کتاب‌های الکترونیک به کار می‌روند و برای مشاهده نقشه‌ها و اخبار نیز به ترتیب از اپل مپس و نیوز استفاده می‌شود. ضمن اینکه سافاری هم مرورگر پیش‌فرض و دانلود منیجر نیز اپلیکیشن مدیریت فایل‌های بارگذاری شده می‌باشد.

یک برنامه آپدیت شده به نام Health هم وجود دارد که اطلاعات خلاصه شده، مهم و ویژگی بررسی وضعیت ورزش دوچرخه‌سواری را بهتر نشان می‌دهد.

اپلیکیشن اپل تی‌وی نیز حالا جزوی از iOS 13 به حساب می‌آید و برنامه پیش‌فرض پخش فیلم‌ها و سریال‌های اضافه شده از آی‌تونز می‌باشد. این نرم‌افزار همچنین، فروشگاه دیجیتالی خرید محتواهای سینمایی است و تا کمتر از یک ماه دیگر نیز می‌توان سرویس پخش رسانه‌ای اپل تی‌وی پلاس را در آن مشاهده کرد. لازم به ذکر است که همه آیفون‌های جدید با یک سال حق اشتراک رایگان این رسانه همراه هستند.

اپلیکیشن Music برنامه پیش‌فرض پخش فایل‌های صوتی بوده و به شدت به نرم‌افزار اپل موزیک وابسته است اما اگر شما تصمیم گرفتید از این سرویس پخش آهنگ بهره ببرید، می‌توانید از طریق آی‌تونز، فایل‌های صوتی مورد علاقه‌تان را به آن بیفزایید. کارهایی که باید برای انجام این اتفاق صورت دهید تقریباً مانند گذشته هستند ولی در این بین مشکلاتی وجود دارد که ممکن است فرآیند انجام این کار را کمی دچار اختلال کرده و از سرعت آن بکاهد.

و در پایان به سرویس پرداخت اپل (Apple Pay) می‌رسیم که این شرکت با iOS 13 امکاناتش را گسترده‌تر کرده زیرا گزینه‌ای به نام ورود با حساب کاربری اپل را به آن افزوده است. شما از این گزینه در سیستم عامل مذکور می‌توانید استفاده کنید تا به سرعت با اکانت اپل وارد اپلیکیشن‌ها شوید و با استفاده Touch ID و البته روش تأیید دو مرحله‌ای هویتتان را تأیید نمایید. برای انجام این کار، اپل یک نام کاربری تصادفی ارسال می‌کند تا وقتی می‌خواستید وارد یک اپلیکیشن بشوید، در صورت تمایل یا از آدرس ایمیل واقعی بهره گیرید و یا آدرس ایمیل ساختگی توسط کمپانی آمریکایی را وارد نمایید. لازم به ذکر است که این ایمیل‌ها یک بار مصرف هستند بنابراین تنها می‌توان موردی را حذف کرد که به یک برنامه مربوط می‌شود.

 

عملکرد

یکی از مهمترین امکانات آیفون SE 2020 بهره‌مندی از تراشه بیونیک A13 ساخت اپل می‌باشد که در آیفون‌های سری 11 نیز استفاده شده است. این پردازنده که با فرآیند لیتوگرافی مثبت 7 نانومتری تولید شده، 8.5 میلیارد ترانزیستور دارد.

تراشه بیونیک A13 دارای شش هسته است که دو عدد از آنها 2.65 و چهار عدد دیگر 1.8 گیگاهرتز سرعت دارند.

پردازنده گرافیکی هم از چهار هسته بهره می‌برد تا از این نظر شبیه بیونیک A12 باشد هرچند حالا به میزان 20 درصد سرعت آن افزایش یافته و 40 درصد کم‌مصرف‌تر شده است.

علاوه بر موارد گفته شده، سومین نسل از موتور نورونی هشت هسته‌ای نیز این‌بار با افزایش 20 درصدی سرعت و کاهش انرژی 15 درصدی روبه‌رو بوده است. بد نیست به این نکته اشاره کنیم که بار اکثر فرآیندهای عکسبرداری بر دوش این موتور می‌باشد.

در نهایت حافظه رم این موبایل هم 3 گیگابایت است تا عملکرد آن 25 درصد کندتر از آیفون 11 با رم 4 گیگابایتی باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

اپل همواره با تراشه‌های A13 بیونیک خود صدرنشین نمودارهای مربوط به عملکرد پردازنده‌ها بوده و با آیفون SE 2020 نیز به این صدرنشینی ادامه داده است. هسته‌های این چیپ‌ست حالا سریع‌تر از تمام موارد مشابه موجود در گوشی‌های اندرویدی بوده و حتی توانسته‌اند هسته Kryo 585 Prime را نیز شکست دهند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020زمانی که دو هسته Lightning در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، به راحتی می‌توانند عملکردی برابر با چهار هسته Kryo در پردازنده‌های ساخت کووالکوم داشته باشند.

متأسفانه امتیازات بنچمارک GFX را نمی‌توان برای اکثر گوشی‌های آیفون محاسبه کرد بنابراین در اینجا نیز امکان اشاره کردن به آنها وجود ندارد ولی از آن جایی که نمایشگر این آیفون رزولوشن کمی داشته و چیپ‌ست آن بسیار سریع است، انتظار می‌رود شاهد یک عملکرد فوق‌العاده درخشان باشیم.

در نهایت به آزمایشات ترکیبی AnTuTu می‌رسیم که در این قسمت نیز آیفون SE 2020 توانست اپل را رو سفید کند هرچند به خاطر ظرفیت رم پایین، این موبایل نسبت به آیفون 11 پرو عملکرد ضعیف‌تری از خود به ثبت رساند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020البته موضوعی که گفتیم اهمیت چندانی ندارد چرا که قدرت این محصول اپل بسیار زیاد بوده و عملکردش فراتر از آن چیزی است که تصور می‌کردیم. در مجموع این تلفن همراه از نظر عملکرد یک گوشی فوق‌العاده است و به راحتی می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای مشتریان به مدت 5 سال یا حتی بیشتر باشد.

 

دوربین

آیفون SE 2020 همچون آیفون 8 از یک لنز 12 مگاپیکسلی به عنوان دوربین عقب بهره می‌برد. این سنسور ساخت سونی که 1.22 میکرومتر اندازه داشته و فاصله 28 میلی‌متری را پوشش می‌دهد، دارای دریچه دیافراگم f/1.8 می‌باشد. به علاوه، در این حسگر امکاناتی همچون سیستم ثابت‌سازی اپتیکال و فوکوس خودکار تشخیص فاز وجود دارد.

 

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

لنزهای موجود در این محصول اپل توسط خودِ سونی کالیبره شده‌اند تا بتوانند برای واقعیت افزوده نیز کارایی داشته باشند.

چراغ فلاش LED چهارگانه‌ای که در آیفون 8 حضور داشت، حالا در آیفون SE 2020 نیز یافت می‌شود و خوش‌بختانه از شیوه نورپردازی همگام‌سازی آهسته بهره می‌برد. این تکنولوژی باعث خواهد شد تا شاتر مدت طولانی‌تری باز بماند و نور بیشتری دریافت شده و تصاویری که به ثبت می‌رساند را طبیعی‌تر جلوه دهد.

به خاطر سنسور پردازشگر تصویر و تراشه بیونیک A13 اپل، دوربین می‌تواند با استفاده از یک نقشه تشکیل شده از عمق لوکیشن و سوژه مدنظر توسط فرآیند یادگیری ماشینی، عکس‌های پرتره بگیرد.

همچنین، گزینه HDR هوشمند که در آیفون‌های سری 11 حضور داشت نیز در آیفون SE 2020 به کار رفته و در مجموع باعث افزایش قابل‌توجه کیفیت تصاویر هم در شب و هم در روز خواهد شد.

با این حال، متأسفانه خبری از گزینه تصویربرداری در شب تلفن‌های سری آیفون 11، در این محصول اپل نیست.

دوربین سلفی همان لنز 7 مگاپیکسلی موجود در آیفون 7 و آیفون 8 می‌باشد و به گزینه رتینا فلش مجهز شده است. این یعنی زمانی که می‌خواهید فلش روشن شود، نور متناسب با نور محیط به سمت چهره شما تابانده خواهد شد تا افکت ایجاد شده روی صورتتان طبیعی‌تر جلوه کند.

 

همان‌طور که گفتیم، با دوربین سلفی نیز می‌توان تصاویر سلفی گرفت.

 

اپلیکیشن دوربین

اپلیکیشن دوربین گوشی‌های اپل طی چند سال اخیر با تغییرات متعددی همراه بوده است. برای مثال، رابط کاربری آن حالا قابلیتی پیدا کرده تا با کشیدن انگشتان به این‌طرف و آن‌طرف حالات عکسبرداری را عوض کند. مطابق معمول، همه تنظیمات مربوط به دوربین در نرم‌افزار آن گنجانده نشده‌اند بنابراین برای تغییر آنها باید به تنظیمات خودِ گوشی بروید.

این را نیز اضافه کنیم که حالت پرتره تنها سوژه‌های انسانی را شناسایی می‌کند. البته نباید فکر کنید که دوربین توانایی تشخیص عمق لوکیشن مدنظر را ندارد بلکه خودِ اپل دوست نداشته و ندارد چنین کاری را صورت دهد. بر این اساس، یکی از راهکارها، دانلود یک اپلیکیشن متفرقه مانند Halide است تا با استفاده از آن بتوانید تصاویر پرتره به ثبت برسانید.

 

کیفیت تصاویر

آیفون SE 2020 تصاویر بسیار عالی و باکیفیتی می‌گیرد که در آنها سوژه‌ها حالت طبیعی داشته، رنج دینامیک و کنتراست فوق‌العاده، دقت رنگ‌ها بالا و نویز کم است.

میزان جزئیات در این عکس‌ها زیاد است ولی حتی در برخی قسمت‌ها می‌توانید کوچک‌ترین موارد را نیز ببینید هرچند بعضی از سوژه‌ها که ظاهر پیچیده‌تری دارند، باعث خواهند شد دوربین به چالش کشیده شود و آنها را به‌گونه‌ای نشان دهد که گویا کشیده شده‌اند.

با این وجود، به سختی می‌توان در بازار گوشی را پیدا کرد که بتواند تنها با یک لنز چنین عکس‌های باکیفیتی بگیرد. با این اوصاف، آیفون SE 2020 با توجه به قیمت مناسبی که دارد، عملکرد فوق‌العاده‌ای از خودش در روز به ثبت می‌رساند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

گزینه عکسبرداری در شب، علی‌رغم اینکه با همان لنز موجود در آیفون 8 کار می‌کند، حالا بسیار پیشرفته‌تر شده است. در این تصاویر جزئیات را می‌توان به سادگی دید ولی کمی نویز هم در آنها به چشم می‌خورد. نورپردازی در اکثر تصاویر به صورت متعادلی صورت می‌گیرد و شرایط اشباع‌شدگی رنگ‌ها هم در بیشتر مواقع عالی و طبیعی است بنابراین نه زیاد کشیده‌اند و نه زیاد کم‌رنگ. در این میان، رنج دینامیک چندان تعریفی نیست که البته از یک لنز هم بیش از این انتظار نمی‌رفت.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

واقعاً جای تعجب دارد که چرا اپل حالت عکسبرداری در شب را به آیفون SE 2020 نیاورده است. البته با توجه به سابقه این شرکت، اضافه شدن حالت پرتره نیز در حد خودش تعجب‌برانگیز است دیگر چه برسد به اینکه این کمپانی آمریکایی می‌خواست Night Mode را نیز بیفزاید.

در مورد کیفیت تصاویر پرتره گرفته شده با دوربین اصلی بگوییم که قابل قبول است. اگرچه جداسازی سوژه از پس‌زمینه می‌توانست بهتر صورت بگیرد اما افکت بوکه ایجاد شده در حد و اندازه خودش عالی است. باز هم اشاره می‌کنیم که برای یک گوشی تولید شده در سال 2020 نمی‌توانیم این تصاویر پرتره را چندان باکیفیت بدانیم ولی از یک تلفن همراه تک لنزی نمی‌توان بیشتر انتظار داشت.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

 

کیفیت تصاویر سلفی

دوربین سلفی 7 مگاپیکسلی آیفون SE 2020 می‌تواند مایه خجالت و شرمساری بسیاری از گوشی‌های اندرویدی شود که چندین و چند لنز 20 یا 32 مگاپیکسلی در قاب پشتی خود دارند. جزئیات به ثبت رسیده در خروجی‌های این سنسور بسیار عالی، کنتراست بالا و رنج دینامیک فوق‌العاده است. دقت رنگ‌ها در این عکس‌ها زیاد بوده و در مجموع می‌توان گفت که شاهد یکی از بهترین دوربین‌های سلفی استفاده شده در گوشی‌های هوشمند چند سال اخیر هستیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

این دوربین می‌تواند تصاویر پرتره بگیرد و اتفاقاً در این زمینه نیز عملکرد مناسبی دارد. هم فرآیند جداسازی سوژه از پس‌زمینه به خوبی صورت می‌گیرد و هم افکت بوکه بسیار عالی اعمال می‌شود. ضمناً، در کمال تعجب نه جزئیات از بین می‌روند و نه کیفیت تصاویر کاهش می‌یابد.

 

ضبط ویدیو

جدیدترین محصول مقرون به صرفه اپل می‌تواند با همه کیفیت‌ها و با تمامی فریم‌ریت‌ها ویدیو ضبط کند و اتفاقاً در همه آنها نیز سیستم ثابت‌سازی اپتیکال فعال شده است. به علاوه، همه فیلم‌های دارای 30 فریم بر ثانیه از ویژگی ثابت‌سازی سینمایی و رنج دینامیک گسترده‌تر بهره می‌برند چرا که به گزینه HDR هوشمند تجهیز شده‌اند. لازم به ذکر است که فیلم‌های 4K ضبط شده با این محصول اپل 60 و فیلم‌های 1080p تعداد 240 فریم بر ثانیه را ثبت می‌کنند.

بیت‌ریت ویدیوهای 4K با 30 فریم بر ثانیه 45 و در فیلم‌های 4K با 6. فریم بر ثانیه، 100 مگابیت بر ثانیه می‌باشد. در ویدیوهای 1080p با 30 و 60 فریم بر ثانیه نیز بیت‌ریت به ترتیب به 15 و 24 مگابیت بر ثانیه می‌رسد. صداها هم به صورت استریو و با بیت‌ریت 160 کیلوبیت بر ثانیه ضبط می‌شوند.

فیلم‌های 4K در مجموع یا 30 و یا 60 فریم بر ثانیه دارند و تقریباً از نظر کیفی با یکدیگر برابرند. عکس‌هایی که حین فیلمبرداری با این کیفیت به ثبت می‌رسانید، با موارد گرفته شده توسط دوربین اصلی برابری می‌کنند هرچند در برخی مواقع کیفیت سوژه‌هایی که پیچیده‌تر هستند، کاهش می‌یابد. به طور کلی دقت رنگ‌ها عالی، و تعادل نور سفید و کنتراست هم فوق‌العاده است. به علاوه، هیچ مشکلی با گزینه‌های فوکوس خودکار وجود ندارد و حتی با خاموش کردن گزینه HDR هوشمند نیز خللی در عملکرد آنها ایجاد نمی‌شود.

ویدیوهای 1080p با 30 یا 60 فریم بر ثانیه در نوع خودشان بسیار باکیفیت هستند چرا که جزئیات و رنج دینامیک در آنها بالا بوده و به جرأت می‌توانیم بگوییم که فراتر از چیزی می‌باشند که از یک گوشی 400 دلاری انتظار می‌رفت.

اپل در تنظیمات دوربین آیفون SE 2020 گزینه‌ای را افزوده تا فریم ریت ویدیوهای 4K کاهش یافته و به 24 فریم بر ثانیه بر ثانیه برسد تا باعث شود سرعت شاتر کمتر شده و در نتیجه در شب‌ها بتوان فیلم‌های باکیفیت‌تری ضبط کرد. البته می‌توانیم بگوییم که ویدیوهای گرفته شده در شب توسط این موبایل در مقابل خروجی پرچمداران حرفی برای گفتن ندارند ولی در حد و اندازه یک تلفن همراه میان‌رده، باید از آنها رضایت داشت.

لازم به ذکر است که ویژگی ثابت‌سازی سینمایی برای تمامی رزولوشن‌ها و فریم‌ریت‌ها در نظر گرفته شده و هم در دوربین اصلی و هم در دوربین سلفی کارایی دارد.

 

خلاصه

به طور کلی آیفون SE 2020 را باید یک گوشی کامپکت و مقرون به صرفه فوق‌العاده نه تنها در میان دستگاه‌های iOS، بلکه حتی در میان موبایل‌های اندرویدی دانست. این گوشی هم وزن کمی دارد و هم باریک است و از طرفی عملکرد آن بسیار سریع بوده و کیفیت اسپیکرها و نمایشگرش فوق‌العاده بالاست. ضمن اینکه نحوه کارکرد دوربین نیز باعث تعجب و حیرت شما خواهد شد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

شاید از نظر برخی افراد استفاده از قطعات و شیوه طراحی آیفون 8 یک اقدام ناامیدکننده باشد ولی از آن جایی که پیش از این شاهد تولید آیفون 5 اس و آیفون 6 اس بوده‌ایم، بنابراین تا حدودی می‌توان انتظار می‌رفت که این موبایل نمونه پیشرفته‌تر شده آیفون 8 با پردازنده‌ای قوی‌تر خواهد بود. لازم به ذکر است که به خاطر برخی بروزرسانی‌های نرم‌افزاری و قدرت تراشه بیونیک A13، دوربین این موبایل پیشرفت‌هایی داشته است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

از همه مهمتر اما، قیمت در نظر گرفته و حافظه داخلی است. آیفون SE 2020 با ظرفیت حافظه 64 گیگابایتی حالا 400 دلار قیمت دارد که برای یک گوشی مقرون به صرفه و قدرتمند بسیار عالی است. به این نکته نیز اشاره کنیم که آیفون SE قدیمی‌تر حافظه داخلی 16 گیگابایتی داشت.

 

رقبا و آلترناتیوها

از آن جایی که گوشی مورد بحث ما ارزان‌ترین آیفون موجود در بازار به شمار می‌رود، به راحتی نمی‌توان برایش آلترناتیو پیدا کرد بنابراین اگر بودجه شما برای خرید یک موبایل iOS محدود است، باید سراغ همین دستگاه بروید و با حاشیه‌های نسبتاً زیاد اطراف نمایشگر آن کنار بیایید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

در این بین اگر حاضرید 220 دلار بیشتر پول بپردازید، می‌توانید آیفون ایکس آر را خریداری نمایید که از نمایشگر 6.1 اینچی، Face ID، حاشیه‌ای باریک‌تر و ناچ بهره می‌برد. تلفن همراه تولید شده در سالیان قبل به میزان 1 سانتی‌متر بلندتر از آیفون SE 2020 بوده و این یعنی می‌توان آن را کامپکت برشمرد. ضمناً، شاید برخی‌ها بگویند که آیفون ایکس آر پردازنده قدیمی‌تر بیونیک A12 دارد اما در مجموع دوام باتری آن فوق‌العاده است.

چنان‌چه پول بیشتری دارید، می‌توانید با پرداخت 300 دلار دیگر مالک آیفون 11 شوید تا از همان صفحه نمایش 6.1 اینچی آیفون ایکس آر بهره برده و از پردازنده بیونیک A13 اپل استفاده کنید. به علاوه، با خرید این موبایل امکان عکسبرداری با گزینه مخصوص تصویربرداری در شب نیز وجود خواهد داشت. همچنین، دوام باتری هم نسبت به آیفون SE 2020 به مقدار دو برابر طولانی‌تر خواهد بود.

بد نیست یادآور شویم که آیفون SE نسل اول همچنان در بسیاری از کشورها به فروش می‌رسد و این یعنی هنوز هم فرصت خرید یک گوشی کوچک و ارزان وجود دارد هرچند تا به امروز بسیاری از قطعات آن بازسازی شده‌اند.

در نهایت اگر چندان به خرید گوشی با سیستم عامل iOS اصرار ندارید، می‌توانید کمی منتظر بمانید تا پیکسل 4a معرفی شود چرا که بسیاری انتظار دارند این موبایل به ظاهر تمام صفحه نمایش و دوربین باکیفیت مجهز باشد. چنان‌چه گوگل بخواهد، می‌تواند محصولی تولید کند که دوربین و نمایشگر باکیفیتی دارد اما بعید است بتواند عملکرد محصول بعدی کمپانی مالک اندروید با سرعت آیفون SE 2020 برابری کند چرا که بر اساس شایعات، پردازنده آن اسنپدراگون 730 خواهد بود بنابراین نباید انتظار داشت بتواند از این نظر با مقرون به صرفه‌ترین آیفون تولید شده رقابت کند.

 

نظر نهایی

بالأخره آیفون SE نسل اول رسماً به خاطرات پیوست و این خط تولید از محصولات اپل اصطلاحاً پوست انداخت تا شاهد حضور دوباره یک گوشی دیگر و البته جدیدتر از این سری در بازار باشیم. آیفون SE 2020 یک گوشی کوچک، قدرتمند، ضد آب و زیبا می‌باشد که دوربینش بسیار توانمند بوده و سیستم عاملش هم iOS است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی اپل آیفون SE 2020

به طور کلی این موبایل ارزان‌ترین آیفون دنیا و شبیه‌ترین دستگاه به پرچمداران است. تنها مواردی که ناچار خواهید بود با آنها کنار بیایید، حاشیه‌های نسبتاً بزرگ اطراف نمایشگر و خرید یک شارژر سریع‌تر می‌باشد.

 

نقاط قوت

  • کامپکت، سبک و ضد آب
  • صفحه نمایش درخشان و با کنتراست زیاد
  • عملکرد فوق‌العاده سریع به خاطر بهره‌مندی از پردازنده بیونیک A13
  • اسپیکرهای استریو بلند
  • مجهز به Touch ID
  • کیفیت بالای تصاویر گرفته شده در روز و شب
  • کیفیت مناسب ویدیوهای ضبط شده و مجهز به سیستم ثابت‌سازی
  • دریافت بروزرسانی‌های نرم‌افزاری تا چند سال آینده
  • ارزان‌ترین آیفون موجود در بازار

 

نقاط ضعف

  • حاشیه‌های ضخیم اطراف نمایشگر
  • ظرفیت باتری نه چندان قابل قبول
  • نبود حالت عکسبرداری در شب
  • فروش شارژر بسیار کند و آهسته 5 واتی همراه با گوشی

خرید لوازم جانبی گوشی آیفون SE 2020

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *