نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی M30s

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی M30s

در حالی که سامسونگ جایگاه خودش را در بازار گوشی‌های میان‌رده متزلزل می‌بیند و هر روز فشار رویش بیشتر می‌شود، سعی می‌کند با گوشی‌های سری گلکسی A و گلکسی M با رقبای قدرتمندی همچون شیائومی و Realme و دیگر شرکت‌های چینی رقابت نماید. تقریباً در همان روزهای اولیه سال 2019 بود که سامسونگ از اولین عضو خانواده گلکسی M رونمایی کرد و از آن جایی که حالا به روزهای پایانی امسال نزدیک می‌شویم، کمپانی کره‌ای تصمیم گرفته در این خط تولید روح تازه‌ای بدمد. بنابراین در دنیای امروز که پیشرفت سخت‌افزاری در گوشی‌های هوشمند بیش از رایانه‌ها و لپ‌تاپ‌ها رخ می‌دهد، نباید از معرفی موبایل گلکسی M30s تعجب کنیم.

اما پیش از اینکه بخواهیم وارد جزئیات شویم، باید اذعان کنیم که گلکسی M30s به معنای واقعی کلمه نمونه موفق‌تر گلکسی M30 می‌باشد زیرا تقریباً همه چیز مانند پردازنده و شیوه طراحی تغییر کرده و تنها نمایشگر به کار رفته همانی است که بود. البته نباید این اتفاق را نقطه ضعف بدانیم چرا که صفحه نمایش 6.4 اینچی و Super AMOLED موجود در گلکسی M30 واقعاً یکی از مزیت‌های آن به شمار می‌رفت بنابراین مطمئن هستیم در صورت خرید سامسونگ گلکسی M30s می‌توانید از عملکرد و کیفیت تصاویر پخش شده در این نمایشگر رضایت کافی را داشته باشید.

سایر امکانات موجود در این دستگاه تقریباً یک پله پیشرفته‌تر شده‌اند. برای مثال، پردازنده اگزینوس 9611 که با فرآیند 10 نانومتری FinFET تولید شده امروزه یکی از قدرتمندترین چیپ‌ست‌های بازار به حساب می‌آید.

در ادامه باید به باتری اشاره کنیم که در مقایسه با منبع نیروی 5000 میلی‌آمپری مدل پیشین، حالا 6000 میلی‌آمپر بر ساعت ظرفیت دارد. همین اتفاق برای دوربین نیز رخ داده بنابراین دیگر خبری از لنز اصلی 13 مگاپیکسلی نیست و شاهد حضور حسگر 48 مگاپیکسلی اصلی هستیم.

در مقایسه با دیگر مدل‌های این سری، گلکسی M30s تفاوت‌هایی دارد. مثلاً، گلکسی M10 و گلکسی M20 تنها به صورت اینترنتی در برخی کشورها به فروش می‌رسیدند ولی گلکسی M30 در فروشگاه‌ها هم فروخته می‌شد. حالا سامسونگ حاضر شده تا ریسک کند و دستگاهی را به بازار بیاورد که امکانات آن مشابه محصولات سری گلکسی A می‌باشد ولی از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه‌تر است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی M30s

با این اوصاف، اگر روزی شنیدید که گلکسی M30s پرفروش‌ترین محصول سامسونگ شده تعجب نکنید چرا که این مدل تقریباً همه نقاط ضعف نمونه پیشین را برطرف کرده و پیشرفته‌تر شده است. به هر حال، برای اینکه ببینیم آیا گلکسی M30s می‌تواند بهترین گوشی میان‌رده و پرفروش‌ترین محصول سامسونگ شود، با تبلت‌فون همراه باشید.

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

جعبه این دستگاه تقریباً باریک بوده و در آن تمام محتواهایی که انتظار می‌رفت قرار گرفته‌اند. بنابراین با خرید سامسونگ گلکسی M30s یک دفترچه راهنما، یک کابل شارژ USB-A به USB-C و یک آداپتور شارژر 15 واتی نسبتاً سریع به دستتان می‌رسد. ضمن اینکه یک هدفون ارزان‌قیمت هم در جعبه وجود دارد تا دیگر قاب ژله‌ای مشاهده نشود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی M30s

طراحی

زمانی که صحبت از ظاهر و خوش‌دستی می‌شود، نمی‌توانیم وجه تمایز زیادی میان گلکسی M30 و گلکسی M30s پیدا کنیم. با توجه به قیمت هر دو دستگاه، انتظار نمی‌رفت بهترین مواد برای ساخت بدنه آنها استفاده شده و طراحی آنها امروزی و فوق مدرن باشد. با این حساب، برخی از رقبا مانند شیائومی رد می نوت 8 پرو از بدنه‌ای شیشه‌ای و باکیفیت‌تر بهره می‌برند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی M30s

در هر صورت، سامسونگ تمام تلاشش را به کار گرفته تا این محصول را بسیار جذاب طراحی کند به همین دلیل پوشش رنگی که در این دستگاه استفاده کرده بیش از سایر موارد توجه را به سمت خودش جلب می‌کند. پوشش رنگ گرادیان موجود در این گوشی اگرچه خاص است اما به راحتی اثرات انگشت و آلودگی‌ها روی آن باقی می‌مانند. البته پاک کردن خطوط به وجود آمده با آستین لباس کار نسبتاً آسانی می‌باشد. به این نکته اشاره کنیم که اگر نسبت به این موضوع حساس هستید، می‌توانید نمونه سفید رنگ این گوشی را برگزینید زیرا اثرات انگشت باقی مانده کمتر دیده می‌شوند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی M30s

قاب پشتی با تغییرات جزئی همراه شده که مطمئناً مورد استقبال مشتریان واقع خواهند شد. در مدل پیشین، سنسور اسکنر اثر انگشت مشکلات زیادی داشت زیرا کمی بالاتر از آن جایی قرار گرفته بود که کاربران انتظار داشتند و افرادی که دستشان کوچک‌تر بود، برای گذاشتن انگشتشان با مشکلات خاصی روبه‌رو بودند. این‌بار و در گلکسی M30s، سنسور اسکنر اثر انگشت در قاب پشتی پایین‌تر آمده است. به علاوه، ماژول دوربین عقب هم حالا شیشه‌ای و بزرگ‌تر شده و در آن فلاش LED هم قرار گرفته است. شاید نیازی نبود تا این ماژول این‌قدر بزرگ باشد زیرا مدل قبلی نیز همین تعداد لنز داشت. با این حال، نقطه قوت دوربین عقب این دستگاه آن است که برآمدگی زیادی ندارد و تقریباً همسطح با قاب پشتی است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی M30s

در جلو تغییر چندانی اعمال نشده و پنل همان نمایشگر Super AMOLED است. حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش نیز به اندازه کافی باریک هستند ولی نوار مشکی رنگ پایین ضخامت نسبتاً زیادی دارد. ضمن اینکه ناچ بالا هم کوچک بوده و به هیچ عنوان مزاحم رابط کاربری نخواهد شد. در مجموع اعتراض خاصی به این قسمت وارد نیست.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی M30s

از نظر ابعاد و وزن، مدل جدیدتر بزرگ‌تر و سنگین‌تر شده است بنابراین گلکسی M30s در مقایسه با گلکسی M30 (174 گرم) 188 گرم جرم داشته و 0.4 میلی‌متر ضخیم‌تر می‌باشد. سایز بزرگ‌تر و وزن بیشتر کاملاً طبیعی می‌باشد زیرا حالا از یک باتری 6000 میلی‌آمپر بر ساعت استفاده شده است حال آن‌که نمونه معرفی شده پیشین از منبع نیروی 5000 میلی‌آمپری بهره می‌برد.

لبه‌های دور دستگاه گرد هستند و از آن جایی که قاب پشتی یک پوشش پلاستیکی یکپارچه دارد، خوش‌دستی گوشی بسیار زیاد خواهد بود. این نوع شیوه طراحی اجازه می‌دهد تا موبایل کمتر از دست افراد لیز بخورد. به علاوه، خودِ پلاستیک نیز در مقایسه با شیشه اصطکاک بیشتری دارد. دیگر مزیت پلاستیک، استحکام آن می‌باشد بنابراین اگر از ارتفاع به پایین افتاد، نخواهد شکست و نهایتاً امکان دارد خط و خش روی آن بیفتد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی M30s

در مورد پورت‌ها نیز بگوییم که محل قرار دادن سیمکارت در سمت چپ، درگاه USB-C و جک هدفون 3.5 میلی‌متری در پایین، دکمه‌های پاور و کاهش و افزایش صدا در سمت راست و یک بریدگی مخصوص اسپیکر هم در بالا دیده می‌شود.

صفحه نمایش

همان‌طور که گفتیم، باز هم شاهد حضور یک صفحه نمایش 6.4 اینچی Super AMOLED با رزولوشن 2340*1080 پیکسلی با ناچ شبیه حرف انگلیسی U هستیم. خودِ سامسونگ این نوع نمایشگر را Infinity-U می‌نامد. با این توضیحات، انتظار می‌رود عملکرد این پنل مانند نمونه موجود در گلکسی M30 باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی M30s

نهایت روشنایی به ثبت رسیده برای این دستگاه 441 نیت است اما وقتی گزینه تنظیم روشنایی تطبیقی (Adaptive brightness) روشن می‌شود، نهایت روشنایی به 642 نیت می‌رسد. امتیازی که این گوشی به دست آورده، با نمرات کسب شده توسط بسیاری از پرچمداران بازار رقابت می‌کند بنابراین این تلفن همراه از این نظر عملکرد درخشانی دارد و می‌تواند حتی در زیر نور خورشید هم محتواها را نشان دهد.

دقت رنگی گلکسی M30s در حالت شفاف (Vivid) پیش‌فرض آن‌طور که انتظار می‌رفت، زیاد نیست. تفاوت رنگی این دستگاه به 4.9 dE می‌رسد و نهایت انحراف آن هم 14.1 dE خواهد بود. مانند همیشه، در این گزینه روی رنگ‌های سفید و خاکستری نوعی پوشش آبی رنگ و روی رنگ قرمز نوعی هاله سبز رنگ دیده می‌شود.

با روشن کردن حالت طبیعی (Natural)، همه مشکلاتی که عنوان کردیم از بین خواهند رفت و میانگین تفاوت رنگی حداقل و حداکثر به ترتیب به 1.5 و 3.8 dE تغییر پیدا می‌کند. با این حساب، اگر می‌خواهید محتواها را با بیشترین دقت و کیفیت ممکن تماشا کنید و رنگ‌ها به صورت sRGB پخش شوند، باید همین گزینه را فعال نمایید در غیر این صورت همان حالت شفاف هم می‌تواند آپشن قابل‌قبولی برای انجام کارهای روزانه باشد.

دوام باتری

همان‌طور که انتظار می‌رفت، دوام باتری در این گوشی فوق‌العاده است. چیپ‌ست کم‌مصرف اگزینوس 9611 که با فرآیند 10 نانومتری تولید شده، با باتری 6000 میلی‌آمپر بر ساعت کاملاً هماهنگ می‌باشد بنابراین احتمالاً می‌تواند حداقل به مدت 2 روز شما را از شارژر بی‌نیاز کند. این توضیحات یعنی اینکه در آزمایش‌های تخصصی انجام شده هم گلکسی M30s جزو بهترین موبایل‌های بازار به شمار می‌رود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی M30s

در سمت دیگر اما، متأسفانه شارژر 15 واتی نمی‌تواند انتظارات را برآورده کند چرا که نزدیک به 30 دقیقه زمان نیاز دارد تا انرژی باتری را از 0 به 21 درصد برساند. دلیل این اتفاق ناخوشایند، ضعف شارژر و ظرفیت زیاد باتری می‌باشد.

کیفیت صدا

برای ارزیابی کیفیت صدای شنیده شده از جک هدفون 3.5 میلی‌متری، یک اسپیکر اکسترنال به گوشی وصل شد و خوش‌بختانه صداها با بیشترین وضوح و شفافیت ممکن پخش شدند.

حال اگر در این پورت هدفون قرار دهیم، ممکن است صدا با افت کیفیت روبه‌رو شود و دقت صداها کاهش یابند. در فایل‌های صوتی که کیفیت استریو دارند، بعضاً نویزهایی به گوش می‌رسد. با همه اینها، گلکسی M30s به عنوان یک گوشی میان‌رده عملکرد خوبی در این بخش دارد.

سیستم عامل و رابط کاربری

مدتی زیادی از تغییر رابط کاربری محصولات سامسونگ از Samsung Experience به One UI می‌گذرد بنابراین انتظار می‌رود افراد با ویژگی‌ها و امکانات این پوسته نرم‌افزاری آشنا شده باشند. بر این اساس، در گلکسی M30s نیز One UI همچنان می‌درخشد چرا که شیوه طراحی آن بیشتر روی این موضوع متمرکز شده تا کاربران بتوانند موبایل 6.4 اینچی را با یک دست بگیرند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی M30s

برای مثال، قسمت مشاهده اعلانات دریافت شده را می‌توان با دو بار کشیدن انگشت به سمت پایین اجرا کرد تا افراد این فرصت را داشته باشند با استفاده از انگشت شست خود به میانبرها دسترسی یابند. جالب اینکه همه اپلیکیشن‌ها و فهرست‌های موجود در گوشی با تمرکز بر همین اصل طراحی شده‌اند تا در نیمه پایینی نمایشگر جای‌گیری کنند و راحت‌تر لمس شوند. در منوی تنظیمات نیز شاهد رخ دادن اتفاقات مشابه هستیم به طوری که وقتی فهرست تنظیمات کلی را باز می‌کنید، به سرعت می‌توانید ردیف‌های بالایی را پایین بیاورید.

یکی دیگر از گزینه‌هایی که در گلکسی M30s وجود دارد، قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن (Always-on Display) می‌باشد. معمولاً خیلی کم پیش می‌آید که یک گوشی میان‌رده مجهز به چنین ویژگی باشد. دسترسی به این آپشن از منوی مربوط به قفل نمایشگر امکان‌پذیر خواهد بود ولی باید بگوییم که همه گزینه‌های شخصی‌سازی در آن وجود ندارند ولی همان امکانات اولیه در آن جای‌گیری کرده‌اند. در صورت خرید سامسونگ گلکسی M30s می‌توانید مشخص کنید که صفحه نمایش همیشه روشن، دائماً فعال باشد و یا برخی اوقات روشن گردد و یا تنها زمانی که روی نمایشگر ضربه می‌زنید، فعال شود. ابزار FaceWidgets هم چند ویژگی نظیر وضعیت آب و هوا، زنگ هشدار، موسیقی و اخبار روزانه را پخش می‌کند. لازم به ذکر است که می‌توان اطلاعات گفته شده را در هنگام فعال بودن صفحه نمایش همیشه روشن یا قفل بودن نمایشگر مشاهده کرد.

در منوی مربوط به نمایشگر، امکان تغییر میزان روشنایی، فیلتر نور آبی رنگ، کالیبره کردن رنگ‌ها و تنظیم مقدار حساسیت لمس وجود دارد. ضمن اینکه در این محصول سامسونگ یک گزینه برای روشن کردن حالت تیره سرتاسری و یک گزینه هم برای تغییر شیوه‌های ناوبری تعبیه شده است. با این آپشن قادر خواهید بود از میان دکمه‌های بازگشت، هوم اسکرین و برنامه‌ها، و شیوه‌های ناوبری مبتنی بر حرکات سامسونگ، یکی را انتخاب کنید.

در نظر داشته باشید که کشیدن انگشت از میانه‌های نمایشگر، شما را به هوم اسکرین می‌برد، کشیدن انگشت از گوشه سمت چپ برنامه اخیر را نشان می‌دهد و کشیدن انگشت از گوشه سمت راست نیز حکم دکمه بازگشت را خواهد داشت. ضمناً، چنان‌چه به شیوه دیگری برای ناوبری عادت داشتید، می‌توانید جای دکمه‌های بازگشت و برنامه‌های اخیر را عوض کنید.

در مورد سیستم‌های بیومتریکی بگوییم که در این تلفن همراه سیستم تشخیص چهره وجود دارد که طبیعتاً در مقایسه با سنسور اسکنر اثر انگشت از امنیت کمتری برخوردارست. حسگر به کار رفته در قاب پشتی این دستگاه جزو نمونه‌های قدیمی به حساب می‌آید و کاربران برای بازگشایی قفل صفحه نمایش مجبور خواهند بود انگشت خود را روی آن بکشند. شاید هم برخی اوقات این‌گونه احساس شود که خودِ سنسور سرعت بالایی دارد ولی کمی طول خواهد کشید که نمایشگر روشن گردد. دلیل این اتفاق می‌تواند ضعف نرم‌افزاری یا سرعت پایین چیپ‌ست باشد. با این توضیحات، باید اعتراف کنیم که با همین قیمت می‌توان گوشی‌هایی را خریداری کرد که سنسور اسکنر اثر انگشت سریع‌تری دارند ولی باز هم نباید حسگر موجود در گلکسی M30s را ضعیف بدانیم زیرا در حد و اندازه یک دستگاه میان‌رده خوب کار می‌کند.

اگر به انیمیشن‌های مربوط به جابه‌جایی میان منوهای مختلف علاقه‌ای ندارید، سامسونگ دکمه‌ای را در اختیارتان قرار داده تا بتوانید آنها را خاموش کنید. شاید انجام این کار گوشی را کمی سریع‌تر نماید ولی با فعال بودن آپشن مذکور نیز اصلاً شاهد کندی سرعت نخواهیم بود و خیلی کم پیش می‌آید که این دستگاه هنگ کند.

در منوی تنظیمات پیشرفته (Advanced)، چند گزینه کاربردی وجود دارد که از جمله آنها می‌توانیم به برداشتن برای روشن شدن (lift-to-wake)، دو بار ضربه زدن برای روشن شدن (double-tap-to-wake)، روشن ماندن نمایشگر تا زمانی که کاربر در حال نگاه کردن به آن است (smart stay) و کشیدن انگشت روی سنسور اسکنر اثر انگشت برای باز کردن یا بستن نوار اعلانات اشاره کنیم.

در نهایت باید بگوییم که اگر در گذشته از گوشی‌های قدیمی‌تر سامسونگ استفاده کرده‌اید، مطمئناً از کار کردن با رابط کاربری One UI لذت خواهید برد ولی مطمئناً مدتی طول خواهد کشید تا به ظاهر آن عادت کنید. یک نکته دیگر اینکه، پوسته نرم‌افزاری محصولات سامسونگ در مقایسه با محصولات شرکت‌های چینی کاربردی‌تر است.

عملکرد

یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که گلکسی M30s با گلکسی M30 دارد، چیپ‌ست آن می‌باشد. پردازنده اگزینوس 9611 در مقایسه با اگزینوس 7904 انرژی کمتری تولید می‌کند زیرا با فرآیند 10 نانومتری FinFET تولید شده است. این تراشه جدید به خاطر بهره‌مندی از چهار هسته Cortex-A73 با نهایت سرعت 2.3 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A53 با نهایت سرعت 1.7 گیگاهرتز بسیار سریع‌تر از نمونه قبلی می‌باشد. البته از نقش پررنگ پردازنده گرافیکی Mali-G72 MP3 هم نباید فراموش کنیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی M30s

سامسونگ این محصول خود را در دو مدل دارای رم 4 و 6 و حافظه داخلی 64 و 128 گیگابایتی تولید کرده و ویژگی UFS 2.1 را نیز درون آن قرار داده است.

 

داشتن چنین مشخصات فنی به معنای قدرتمندترین گوشی میان‌رده بازار نیست چرا که گلکسی M30s در زمان اجرای برخی از بازی‌ها به مشکل برخورد می‌کند بنابراین اگر می‌خواهید با موبایلی که می‌خرید بازی کنید، بهتر است یا از میان محصولات پیشرفته‌تر سامسونگ یکی را برگزینید و یا به سراغ نمایندگان دیگر شرکت‌ها بروید.

دوربین

در کنار پردازنده، باید دوربین را هم دیگر قسمت بروز شده گلکسی M30s بدانیم. دوربین اصلی این دستگاه حالا به جای لنز 13 مگاپیکسلی، یک سنسور 48 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.0 می‌باشد. این حسگر به میزان 1 تا 2 اینچ بزرگ‌تر شده و تا کنون نشان داده می‌تواند تصاویر باکیفیتی بگیرد اما باید دید آیا همان عملکرد درخشان را در این محصول سامسونگ نیز از خودش بر جای می‌گذارد یا خیر زیرا سیستم نرم‌افزاری هم در این بین نقش مهمی را بازی می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی M30s

 

لنز اولترا واید هم این‌بار دیگر 5 مگاپیکسلی نیست و 8 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 است بنابراین انتظار می‌رود عملکرد این موبایل در این قسمت نیز با پیشرفت همراه شده باشد. در ادامه، سنسور 5 مگاپیکسلی تشخیص عمق حضور یافته است.

در جلو و درون ناچ شبیه حرف انگلیسی U هم لنز 16 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.0 قرار گرفته است.

اپلیکیشن دوربین

در مجموع، اپلیکیشن دوربین این دستگاه چیز جدیدی با خودش نیاورده است. بر این اساس، کشیدن انگشت به سمت چپ یا راست حالات عکسبرداری را تغییر می‌دهد و کشیدن انگشت از بالا به پایین هم میان دوربین عقب و جلو سوئیچ می‌کند. در بالای قسمت منظره‌یاب، شاهد منوی تنظیمات کلی، فیلترهای زیباسازی، افکت‌های مختلف و تغییر رزولوشن هنگام تصویربرداری با حالت پیشرفته (Pro) هستیم. در مورد حالت پیشرفته بگوییم که در آن می‌توانید میزان ISO، تعادل نور سفید و شیوه نورپردازی را تغییر دهید. ضمناً، خبری از گزینه تنظیم سرعت شاتر و یا آپشن‌های فوکوس دستی یا خودکار نیست.

در بین گزینه‌ها، یک دکمه برای روشن یا خاموش کردن آپشن تشخیص منظره وجود دارد هرچند هنگام خرید سامسونگ گلکسی M30s این گزینه به صورت خودکار فعال می‌باشد. البته انجام این کار از منوی تنظیمات کلی هم امکان‌پذیر است. یکی دیگر از امکانات جذاب این دستگاه، امکان تبدیل دکمه شاتر به یک دایره شناور است که معمولاً در همه گوشی‌ها خبری از چنین قابلیتی نیست.

کیفیت تصویر

تصاویر گرفته شده در روز

انتظار می‌رفت که لنز اصلی 48 مگاپیکسلی موجود در گلکسی M30s بهتر از سنسور 13 مگاپیکسلی گلکسی M30 کار کند و تصاویر باکیفیت‌تری بگیرد و اتفاقاً همین‌گونه هم شد. به خاطر بهره‌مندی از حسگری قوی‌تر و نرم‌افزاری بهتر، این نماینده سامسونگ در روز و در شرایط عادی تصاویر خوبی به ثبت می‌رساند.

این عکس‌ها شفافیت زیادی دارند، رنج دینامیک در آنها بالاست و دقت رنگ‌ها نیز فوق‌العاده است. البته شاید در برخی قسمت‌ها نتوانیم تصاویر به ثبت رسیده با این موبایل را طبیعی بدانیم. بهتر است این‌گونه بگوییم که این عکس‌ها بیشتر به درد اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی می‌خورند. ضمناً، میزان جزئیاتی که در این تصاویر می‌بینیم زیاد بالا نیست اما برای یک تلفن همراه که قیمت زیادی ندارد، نباید این موضوع را بااهمیت تلقی کنیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی M30s

تصاویر گرفته شده با لنز اولترا واید اما، به خاطر داشتن حالت ابر و بادی نمی‌توانند جالب توجه باشند. با این وجود، سامسونگ تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با ترفندهای نرم‌افزاری عکس‌های به ثبت رسیده با حسگر اولترا واید را شبیه تصاویر گرفته شده با لنز اصلی کند. فرآیند پردازش این عکس‌ها در لنز اولترا واید و تغییر در حالت اشباع‌شدگی رنگ‌ها، کنتراست و رنج دینامیک شبیه لنز اصلی است اما همچنان یک سر و گردن از حسگر 48 مگاپیکسلی ضعیف‌تر می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی M30s

به طور کلی کیفیت رنگ‌ها در مقایسه با بسیاری دیگر از لنزهای اولترا واید موجود در سایر گوشی‌ها زیاد نیست ولی در این محصول سامسونگ این موضوع اهمیتی ندارد.

تصاویر گرفته شده در شب

وقتی که نور کاهش می‌یابد، لنز اصلی رنج دینامیک را در سطح بالایی نگه می‌دارد و اجازه نمی‌دهد منابع نوری حالت کشیدگی به خود بگیرند. حتی شیوه نورپردازی هم با دقت زیادی انجام می‌پذیرد و رنگ‌ها دقیق هستند. البته اگر از نمای نزدیک به این تصاویر نگاه کنید، متوجه حالت تار بودن و مقداری نویز خواهید شد که انتظار می‌رفت.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی M30s

نکته جالب اینکه حالت عکسبرداری در شب تأثیر چندانی در به ثبت رساندن این تصاویر ندارد. در واقع در برخی قسمت‌ها این گزینه نه تنها خوب کار نمی‌کند، بلکه باعث کاهش کیفیت عکس‌ها هم می‌شود. بر این اساس، تصاویر گرفته شده در شب شاید حالت ابر و بادی به خود بگیرند و نویز هم در آنها کاهش یابد و قسمت‌های تاریک و به خصوص سایه‌ها را نیز خوب نشان ندهند. گزینه HDR در حالت عکسبرداری استاندارد هم کار خودش را انجام می‌دهد ولی زمانی که متوجه می‌شویم اپلیکیشن دوربین کیفیت تصاویر گرفته شده در شب را به 8 مگاپیکسل کاهش می‌دهد، پیشنهاد می‌دهیم که اصلاً از این آن بهره نبرید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی M30s

لنز اولترا واید هم در شب هیچ نوع عملکرد مثبتی از خودش به ثبت نمی‌رساند زیرا رنگ‌ها سرد و بی‌روح، رنج دینامیک پایین و کنتراست ضعیف است. به علاوه، آن حالت کشیدگی در تصاویر گرفته شده در روز توسط این لنز که پیش‌تر دیده می‌شدند، حالا از بین رفته است. بنابراین پیدا کردن یک نکته مثبت در مورد عکس‌های به ثبت رسیده با لنز اولترا واید در شب، یک اقدام چالش‌برانگیز خواهد بود.

تصاویر پرتره

با توجه به قیمت گلکسی M30s، کیفیت تصاویر پرتره فوق‌العاده است. اگر نور کافی وجود داشته باشد، می‌توانید جزئیات کافی و رنگ طبیعی را در این عکس‌ها ببینید ولی وقتی نورپردازی ضعیف‌تر می‌شود، کیفیت تصاویر پرتره هم به شدت کاهش می‌یابد به طوری که این موضوع در مورد شفافیت، جزئیات و رنج دینامیک بیش از سایر موارد احساس خواهد شد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی M30s

با این وجود، توانایی تشخیص لبه‌ها عالی است و حتی در جاهایی که پس‌زمینه مشخصی نیز وجود ندارد، این ویژگی عملکرد درخشانی از خودش به ثبت می‌رساند. بر این اساس، پس‌زمینه از سوژه به خوبی جدا می‌شود.

تصاویر سلفی

اگر بخواهیم واقعیت را بگوییم، باید اعتراف کنیم که تصاویری که لنز 16 مگاپیکسلی دوربین سلفی گلکسی M30s می‌گیرد، در مقایسه با عکس‌هایی که با دستگاه‌های مشابه می‌توان گرفت، کیفیت زیادی ندارند. البته جزئیات در این تصاویر قابل قبول می‌باشد ولی نمی‌توانیم همین نظر را در مورد رنج دینامیک بدهیم. همچنین، در شرایط کم نور و شب‌ها، تصاویر سلفی حالت کشیدگی به خود می‌گیرند و نورپردازی در آنها به خوبی انجام نمی‌شود. با این وجود، باید اشاره کنیم که از یک گوشی میان‌رده بیش از این انتظار نمی‌رود. یک نکته در هنگام گرفتن تصاویر سلفی با گلکسی M30s اینکه، توجه داشته باشید از یک منظره چندین عکس بگیرید تا از میان آنها یکی را ذخیره کنید زیرا سیستم فوکوس ثابت این دستگاه به عنوان یک عنصر محدودکننده فعالیت می‌کند.

ضبط ویدیو

این محصول سامسونگ می‌تواند ویدیوهای 4K با 30 یا 60 فریم بر ثانیه و 1080p با 30 فریم بر ثانیه ضبط کند. به علاوه، این دستگاه از گزینه فیلمبرداری Super Steady هم پشتیبانی می‌کند هرچند در این حالت، ویدیوها نهایتاً کیفیتی برابر با 1080p خواهند داشت. ضمناً، امکان ضبط فیلم‌های اسلوموشن با کیفیت 720p با 480 فریم بر ثانیه نیز وجود دارد.

در فیلم‌های 4K، رنگ‌ها پویا، رنج دینامیک بالا و کنتراست خوب بوده و مقدار نویز نیز به اندازه کافی کاهش یافته است اما برای چنین ویدیوهایی رزولوشن زیاد خوب نیست ولی این معنای پایین بودن کیفیت نمی‌باشد.

در ویدیوهای 1080p، کاملاً مشخص است که شفافیت و جزئیات با فیلم‌های 4K برابر نیستند اما به طور کلی کنتراست، دقت رنگ و رنج دینامیک قابل قبول است.

ضبط ویدیو با لنز اولترا واید امکان‌پذیر نبوده و ما اصلاً انجام این کار را هم پیشنهاد نمی‌کنیم زیرا فیلم‌های گرفته شده با این سنسور کشیده شده و رنج دینامیک محدودی دارند.

رقبا و آلترناتیوها

همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، گلکسی M30s با سایر رقبای میان‌رده خود کمی فرق دارد زیرا برای نخستین بار است که سامسونگ می‌خواهد آن را در خارج از چین و هند به فروش برساند و پیشرفت‌هایی که در مقایسه با گلکسی M30 در آن به وجود آمده آن‌قدر زیاد است که نمی‌توانیم دو دستگاه را از یک خط تولید بدانیم. امکان دارد با نگاه اول به مشخصات فنی این گوشی، این‌گونه القا شود که سامسونگ یک موبایل دیگر را به خانواده گلکسی A اضافه کرده حال آن‌که چنین چیزی صحت ندارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی M30s

به هر حال، از میان محصولات کمپانی کره‌ای می‌توانیم به گلکسی A50 به عنوان اولین آلترناتیو گلکسی M30s اشاره کنیم. عضو خانواده گلکسی A علی‌رغم اینکه ظاهر زیباتری دارد ولی تقریباً از هر نظر مانند دوربین، باتری و عملکرد ضعیف‌تر می‌باشد. البته هر دو گوشی از نمایشگرهای 6.4 اینچی Super AMOLED بهره می‌برند. ضمناً، گول ظاهر جذاب گلکسی A50 را نخورید زیرا پوشش رنگی به کار رفته در گلکسی M30s خوش‌دست‌تر است.

از نظر قیمت، شیائومی دو نماینده به نام‌های رد می نوت 8 پرو (Redmi Note 8 Pro) و می 9 تی (Mi 9T) دارد که تقریباً با گلکسی M30s برابری می‌کنند. فرقی نخواهد داشت که کدام یک از محصولات کمپانی چینی را انتخاب می‌کنید زیرا حتی مدل ارزان‌تر یعنی رد می نوت 8 پرو هم به پوشش گوریلا گلس 5 در جلو و عقب، سنسور اسکنر اثر انگشت دقیق‌تر و سریع‌تر، دوربین باکیفیت‌تر (به خصوص در شرایط کم نور) و تکنولوژی شارژ سریع مجهز شده است. البته این موبایل در مقایسه با محصول سامسونگ، نمایشگر Super AMOLED و باتری بادوام ندارد.

در مورد گوشی می 9 تی نیز بگوییم که شاید قیمتش کمی بیشتر از گلکسی M30s باشد ولی کاملاً ارزشش را دارد زیرا از ظاهری تمام نمایشگر، پنل AMOLED، دوربین باکیفیت‌تر، چیپ‌ست قدرتمندتر و شارژ سریع بهره می‌برد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی M30s

در کشورهایی که سامسونگ بیشتر برای مردم شناخته‌شده‌تر است، کار شیائومی جهت رقابت با کمپانی کره‌ای سخت خواهد بود اما اگر افراد مشخصات فنی گلکسی M30s را با ویژگی‌های رد می نوت 8 پرو و می 9 تی مقایسه کنند، متوجه برتری نمایندگان شیائومی خواهند شد.

گوشی Realme 5 Pro هم برای آن دسته از اشخاصی که می‌توانند محصولات Realme را خریداری کنند، انتخاب خوبی خواهد بود چرا که از نظر عملکرد و سرعت شارژ می‌تواند گلکسی M30s را پشت سر بگذارد. در این بین، کیفیت دوربین تقریباً برابر است ولی نماینده سامسونگ با نمایشگر Super AMOLED و دوام باتری فوق‌العاده برتری محسوسی دارد.

نظر نهایی

گلکسی M30s با امکاناتی که آورده، نشان داده با برادر بزرگ‌ترش یعنی گلکسی M30 تفاوت‌های زیادی دارد و خودش را نزدیک دستگاه‌های سری گلکسی A کرده است. برای آن دسته از افرادی که پیش از این صاحب یکی از گوشی‌های معمولی و ارزان‌قیمت سامسونگ بوده‌اند، گلکسی M30s می‌تواند یک پیشرفت مقرون به صرفه و مناسب به حساب بیاید.

اما جدای از تمام محدودیت‌های موجود بر سر راه این نماینده سامسونگ، باید بگوییم که گلکسی M30s از نظر عملکرد، دوام باتری، نمایشگر AMOLED و چیپ‌ست اگزینوس 9611 انتخاب خوبی خواهد بود. به علاوه، علی‌رغم وجود رابط کاربری سنگینی به نام One UI، بعید است در حین استفاده کندی سرعت به وجود بیاید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی M30s

تنها مشکل جدی این گوشی، سنسور اسکنر اثر انگشت آن می‌باشد که نه سریع است و نه دقیق. حسگرهای خازنی، امروزه آن‌قدر ارزان‌تر و تکنولوژی مربوط به آنها نیز آن‌قدر بهتر شده که می‌توان از چنین سنسورهایی در هر مدل گوشی بهره برد.

نقاط قوت

  • نمایشگر باکیفیت و 6.4 اینچی Super AMOLED با پشتیبانی از ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن
  • دوام باتری فوق‌العاده و طولانی‌مدت
  • دوربین باکیفیت‌تر در مقایسه با بسیاری از محصولات میان‌رده سامسونگ در سال 2019

نقاط ضعف

  • سنسور اسکنر اثر انگشت کند و غیرقابل‌اعتماد
  • کیفیت پایین تصاویر گرفته شده در شب و شرایط کم نور
  • کیفیت پایین تصاویر گرفته شده با لنز اولترا واید به خصوص در شب و شرایط کم نور

خرید لوازم جانبی گوشی سامسونگ M30s

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی تخصصی گوشی سامسونگ گلکسی M30s"

  1. سلام منم این گوشی رو دارم اما بازی می کنم باتری خوب عمل نمی کنه سریع شارژ رو کم میکنه حتی با وجوده ذخیره ای نیرو نمی دونم جرا اگه میشه یک راهنمای بکنید ممنونم.