نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

عملکردی سریع‌تر و نمایشگری بزرگ‌تر، تعریفی جامع و کامل از گوشی شیائومی رد می کا 30 (Xiaomi Redmi K30) می‌باشد. در واقع باید این دستگاه را نمونه پیشرفته‌تر رد می نوت 8 پرو (Redmi Note 8 Pro) بدانیم تا اینکه بخواهیم آن را مدل موفق‌تر رد می کا 20 (Redmi K20) بنامیم. به هر حال، جدای از شباهت‌های خانوادگی، بد نیست این گوشی را اولین مدل خط تولید رد می (Redmi) تلقی کنیم که از نرخ بازسازی در صفحه نمایش خود بالایی بهره می‌برد.

واقعیت آن است که شاید نمایشگر 6.67 اینچی IPS LCD این موبایل مانند دیگر پنل‌های دارای رزولوشن 1080p درخشان نباشد اما نرخ بازسازی 120 هرتزی به کار رفته، به راحتی آن را از دیگر رقبایش متمایز می‌کند. به این قابلیت‌های فوق‌العاده، رابط کاربری سریع و روان MIUI را هم بیفزایید. حال اگر بازی که دانلود و نصب می‌کنید بتواند از این نرخ بازسازی پشتیبانی کند، انیمیشن‌ها و صحنه‌های آن با سرعت خاص و چشم‌نوازی حرکت خواهند کرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

این صفحه نمایش نسبتاً بزرگ توانایی پخش تصاویر با کیفیت HDR10 را دارد و در این بین شیائومی سعی کرده با قرار دادن دوربین‌های سلفی در یک حفره سیاه رنگ، تا می‌شده نسبت صفحه نمایش به بدنه را افزایش دهد بنابراین از این نظر شاهد یک گوشی با خصوصیات ظاهری گلکسی اس 10 پلاس (Galaxy S10 Plus) هستیم.

به خاطر وجود پردازنده کووالکوم اسنپدراگون 730G، نرخ بازسازی 120 هرتزی قطعاً شدنی خواهد بود چرا که این تراشه اصلاً با همین هدف تولید شده است. کمپانی چینی این چیپ‌ست را با مقدار رم کافی همراه کرده بنابراین دیگر فرقی نمی‌کند کدام نمونه را خریداری می‌کنید زیرا حتی معمولی‌ترین نسخه هم از قدرت کافی برخوردارست.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

گیمینگ و کیفیت تصاویر، تنها دو نقطه قوت شیائومی رد می کا 30 به حساب نمی‌آیند بلکه باید به این لیست ماژول دوربین عقب چهارگانه را نیز اضافه کنیم. این ترکیب به لنزهای 48 مگاپیکسلی اصلی (Sony IMX686)، 8 مگاپیکسلی اولترا واید، 2 مگاپیکسلی مکرو و 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق تجهیز شده است.

دیگر نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم، نسخه 11 رابط کاربری MIUI می‌باشد که به همراه اندروید 10 بسیار سریع است.

شاید برخی از کاربران اعتقاد داشته باشند که استفاده از یک نمایشگر LCD به جای پنل OLED نمی‌تواند پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای به حساب بیاید. علی‌رغم اینکه این عقیده تا حدودی درست است ولی بالأخره شیائومی این‌گونه تصمیم گرفته و ما نیز نمی‌توانیم نسبت به آن اعتراضی داشته باشیم!!!. در این بین، بعضی‌ها هم معتقدند که پردازنده کووالکوم اسنپدراگون 730G در مقایسه با کووالکوم اسنپدراگون 730 به کار رفته در شیائومی رد می کا 20 چندان سریع‌تر نیست اما باز هم نباید به این موضوع اهمیت چندانی بدهیم. بهتر است این‌گونه بگوییم که مهمترین قسمتی که شیائومی با تولید این محصول خود سعی کرده روی آن تمرکز کند، دوربین عقب چهارگانه و مشخصاً لنز مخصوص زوم می‌باشد که گویا تا حدودی هم موفق بوده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

به هر ترتیب، با تبلت‌فون همراه باشید تا شیائومی رد می کا 30 را به صورت تخصصی بررسی کنیم.

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

درست مانند اکثر گوشی‌های امروزی، در صورت خرید شیائومی رد می کا 30 می‌توانید از کابل شارژر USB-C، شارژر و قاب ژله‌ای شفاف استفاده کنید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

خوش‌بختانه شارژری که همراه با این دستگاه به فروش می‌رسد جزو نمونه‌های پیشرفته بازار به شمار می‌رود زیرا با قدرت 27 واتی می‌تواند این موبایل را با بیشترین سرعت ممکن شارژ کند. لازم به ذکر است که این شارژر سال گذشته و همراه با گوشی شیائومی می 9 (Xiaomi Mi 9) معرفی شد و به نظر می‌رسد امسال قرار است جزو لوازم جانبی باشد که همراه با محصولات کمپانی چینی به فروش می‌رسند بنابراین از این تصمیم شیائومی بسیار خرسندیم.

طراحی

این تلفن همراه دارای بدنه‌ای شیشه‌ای است ولی اگر می‌خواهید با ویژگی‌های ظاهری این محصول شیائومی آشنا شوید، فکر کنید که یک دستگاه دارای پوشش ترکیبی از شیائومی رد می نوت 8 پرو، هواوی میت 30 پرو و حفره سیاه رنگ بالای نمایشگر گلکسی اس 10 پلاس است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

بر روی قاب جلویی و پشتی این موبایل پوشش گوریلا گلس 5 به کار رفته که یکی برآمده است و دیگری صاف. به علاوه، یک فریم پلاستیکی هم مشاهده می‌شود که نیمی از آن صیقلی و نیمی دیگرش تقریباً براق می‌باشد که البته درخشندگی آن با توجه به رنگی که انتخاب می‌کنید، متفاوت خواهد بود.

یک پنل 6.67 اینچی IPS LCD حدوداً همه نمای جلویی شیائومی رد می کا 30 را می‌پوشاند و به غیر از نوار مشکی پایینی، حاشیه‌های اطراف آن چندان ضخیم نیستند. همچون اکثر گوشی‌های هوشمند مدرن، لبه‌های صفحه نمایش گرد می‌باشد. البته حفره مشکی رنگ و بیضی شکل قرار گرفته در بالای نمایشگر که برای نخستین بار شاهد حضور آن در گلکسی اس 10 پلاس بودیم، در اینجا نیز به چشم می‌خورد. با این وجود، بعید می‌دانیم این شیوه طراحی بهترین راهکار باشد زیرا قسمت‌های اطراف این حاشیه مشکی رنگ تا حدودی بدون استفاده باقی مانده‌اند. بهترین جمله‌ای که می‌تواند این بخش را توصیف کند آن است که فرض کنید یک ناچ با ظاهری نه چندان زیبا در گوشه بالای نمایشگر جای‌گیری کرده است!!!.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

LCD بودن این صفحه نمایش باعث شده تا حفره مشکی رنگ خودش را بیش از پیش نشان دهد چرا که نورپردازی‌های صورت گرفته این موضوع را پررنگ‌تر می‌کنند. اگر کمی با دقت بیشتر به این نمایشگر نگاه کنید، متوجه سایه‌های اطراف دوربین سلفی که هنگام پخش محتواهای پررنگ نمایان‌تر می‌شوند، خواهید شد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

اما با این حال، یکی از مهمترین نقاط قوت شیائومی رد می کا 30 که به دوربین سلفی آن مربوط است، خودش را در همین جا نشان می‌دهد. در میان هر کدام از این لنزها، فاصله‌ای وجود دارد و این یعنی هر لنز در یک ناچ جداگانه قرار گرفته است. البته شیائومی تصمیم گرفته از این فضای خالی استفاده‌ای نکند. شاید دلیل چنین تصمیمی این باشد که کمپانی چینی حدس زده نورپردازی در نمایشگرهای LCD دارای حفره‌های این شکلی چندان زیبا نخواهد بود به همین دلیل فضای خالی مشکی رنگ را بلااستفاده گذاشته است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

با همه اینها، صفحه نمایش 6.67 اینچی بسیار بزرگ، درخشان و زیباست و همان‌طور که در مقدمه هم گفتیم می‌تواند تصاویر را با کیفیت HDR10 پخش کند و با توجه به پیکسل‌های بیشتر، وضوح زیادی خواهد داشت. اما مهمترین نقطه قوت این پنل، نرخ بازسازی 120 هرتزی آن می‌باشد که باعث خواهد شد همه نقاط ضعف مربوط به این صفحه نمایش را فراموش کنید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

عدم بهره‌مندی از نمایشگر AMOLED یعنی اینکه نمی‌توان سنسور اسکنر اثر انگشتی در زیر صفحه نمایش به کار برد به همین دلیل شیائومی آن را در فریم کناری و زیر دکمه پاور و در کنار دکمه کاهش و افزایش صدا قرار داده است تا بر خلاف شیائومی رد می نوت 8 پرو این حسگر در قاب پشتی حضور نداشته باشد. خوش‌بختانه این سنسور همیشه آماده بازگشایی نمایشگر بوده و بسیار سریع است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

دیگر نکته جالب در مورد طراحی شیائومی رد می کا 30، جک هدفون 3.5 میلی‌متری و اسپیکر قرار گرفته در پایین و محل قرار دادن سیمکارت یا مموری کارت در سمت چپ فریم می‌باشند. همچنین، در بالای نمایشگر نیز یک بریدگی مشکی بسیار باریک به چشم می‌خورد که محل قرارگیری اسپیکر است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

پوشش قاب پشتی هم از نسل 5 گوریلا گلس می‌باشد ولی این‌بار شاهد یک نمونه برآمده هستیم که تا کناره‌های فریم کشیده شده است. یکی از نمونه‌های فوق‌العاده این محصول شیائومی، رنگ آبی آن است که در مواجهه با نور مرتب تغییر رنگ می‌دهد و جلوه بصری بسیار زیبایی را به وجود می‌آورد.

در عقب، مشخص‌ترین ویژگی دوربین چهارگانه است و شیائومی مخصوصاً کاری کرده که همه متوجه آن شوند. در واقع در همین‌جاست که پوشش رنگی خودش را نشان می‌دهد هرچند دفعه اول قطعاً فکر می‌کنید که در حال نگاه کردن به هواوی میت 30 پرو هستید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

درون این دایره که افکت رنگی خاصی دارد، یک برآمدگی بزرگ مشاهده می‌شود که از بالا به پایین محل قرارگیری لنزهای 2 مگاپیکسلی مکرو، 8 مگاپیکسلی اولترا واید، 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق و 64 مگاپیکسلی اصلی است.

در زیر این ماژول چهارگانه هم دو فلاش LED به کار رفته است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

شیائومی رد می کا 30 یک گوشی بسیار بزرگ می‌باشد و این حقیقتی است انکارناپذیر. در این بین، لغزندگی که به خاطر پوشش شیشه‌ای به وجود آمده نیز باعث خواهد شد خوش‌دستی آن تحت‌الشعاع قرار گیرد هرچند با استفاده از قاب ژله‌ای موجود در جعبه، تمام این اشکالات برطرف می‌شوند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

از نظر ظاهری، این محصول کمپانی چینی یکی از زیباترین دستگاه‌های موجود در بازار است به همین دلیل شباهت بسیاری به اکثر پرچمداران خواهد داشت. بهتر می‌بود که شیائومی از محافظ ضد آب در این دستگاه بهره می‌گرفت اما متأسفانه این اتفاق رخ نداده و تنها یک پوشش نانو P2i به کار رفته که آن را تنها در برابر قطرات آب مقاوم می‌کند.

صفحه نمایش

شیائومی رد می کا 30 یک نمایشگر 6.67 اینچی IPS LCD دارد که در بالای آن یک حفره بیضی شکل قرار گرفته تا دوربین سلفی دوگانه در آن جای‌گیری کند. با نگاه کردن به این قسمت متوجه خواهید شد که دو لنز موجود در دو ناچ جداگانه حضور دارند و بین آنها فاصله‌ای مشاهده می‌شود اما صفحه نمایش از این فضا استفاده‌ای نمی‌کند. روی نمای جلویی نمایشگر هم یک پوشش گوریلا گلس 5 برای افزایش استحکام به کار رفته است.

رزولوشن این پنل 2400*1080 پیکسل بوده و نسبت صفحه نمایش به بدنه 20:9 می‌باشد. ضمن اینکه در هر اینچ هم 395 پیکسل جای‌گیری کرده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

خوش‌بختانه این صفحه نمایش توانایی پخش محتواها با کیفیت HDR10 را دارد هرچند متأسفانه تنها ویدیوهای یوتیوب دارای چنین رزولوشنی هستند. همچنین، به خاطر پشتیبانی از سطح امنیتی L3، در نتفلیکس، آمازون و دیگر سایت‌های پخش فیلم، ویدیوها تنها با کیفیت 480p پخش خواهند شد.

گوشی رد می کا 30 اولین محصول شیائومی است که نرخ بازسازی آن بیش از 60 هرتز می‌باشد. این دستگاه حتی از موبایل‌های تولید شده توسط وان‌پلاس نیز در این زمینه عملکرد بهتری دارد و به صورت پیش‌فرض نرخ بازسازی آن روی 120 هرتز تنظیم شده است.

نخستین موضوعی که پس از به کارگیری چنین نرخ بازسازی پرسرعتی متوجهش خواهید شد، روان بودن رابط کاربری MIUI می‌باشد چرا که انیمیشن‌های این پوسته نرم‌افزاری به خوبی با آن هماهنگ شده‌اند. باید اعتراف کنیم که اگر مدتی با این نرخ بازسازی کار کردید، دیگر دوست نخواهید داشت سراغ نرخ بازسازی 60 هرتزی موجود در گوشی‌های معمولی بروید.

البته گزینه نرخ بازسازی 60 هرتزی در تنظیمات وجود دارد و می‌توانید آن را روشن کنید تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود یا از مشکلات رخ داده در برخی از بازی‌ها جلوگیری نمایید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

پشتیبانی از نرخ بازسازی 120 هرتزی بیشتر هنگام اجرای بازی‌ها به کار خواهد رفت و علی‌رغم اینکه بهره‌مندی از این ویژگی در نسخه‌های پیشین MIUI امکان‌پذیر نبود ولی حالا با خرید شیائومی رد می کا 30 می‌توانید از این قابلیت فوق‌العاده بهره ببرید. در این بین شاید عدم استفاده از قدرتمندترین و سریع‌ترین پردازنده دنیا در این محصول شیائومی باعث شود نتواند با پرچمداران رقابت کند اما به خاطر بازی‌های متعددی که با نرخ‌های بازسازی بالا سازگاری دارند، مطمئناً این دستگاه در زمینه گیمینگ حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

زمانی که تنظیمات نمایشگر را به صورت دستی مشخص کنید، نهایت روشنایی می‌تواند به 550 نیت برسد ولی اگر تنظیمات اتوماتیک را روشن نمایید، حداکثر روشنایی به 708 نیت افزایش خواهد یافت. با این وجود، شاید پیکسل‌های سیاه رنگ در برابر موبایل‌های بالارده کاملاً مشکی نباشند اما کنتراست آنها بسیار بالاست.

ضمناً، حداقل میزان روشنایی اندازه‌گیری شده نیز 1.2 نیت خواهد بود.

این صفحه نمایش با شیوه پخش رنگی sRGB سازگاری کامل دارد و با روشن کردن گزینه Automatic می‌توانیم رنگ‌ها را به صورت اشباع شده ببینیم حال آن‌که گزینه Natural رنگ‌ها را طبیعی‌تر و دقیق‌تر نشان می‌دهد.

به طور کلی دقت رنگ‌ها بالاست. البته باید اشاره کنیم که آپشن Automatic زیاد باعث اشباع شدن رنگ‌ها نخواهد شد بلکه کمی حالت کشیدگی در آنها به وجود می‌آورد بنابراین در نهایت تفاوت رنگی 6.8 خواهد بود. با روشن کردن گزینه Standard هم دقت رنگ‌ها به شدت افزایش یافته و تفاوت آنها عدد ایده‌آل 1.0 خواهد شد.

دوام باتری

در این محصول شیائومی یک باتری 4500 میلی‌آمپر بر ساعت به کار رفته تا از این نظر شبیه مدل شیائومی رد می نوت 8 پرو بوده و ظرفیت آن از شیائومی رد می کا 20 تقریباً 500 میلی‌آمپر بیشتر باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

همانگونه که در بخش آنباکسینگ گفتیم، همراه با شیائومی رد می کا 30 یک شارژر سریع 27 واتی به فروش می‌رسد که می‌تواند در عرض 30 دقیقه 56 درصد و در عرض 69 دقیقه 100 درصد ظرفیت باتری را پر کند.

طبق آزمایش‌های صورت گرفته، اگر با این دستگاه فقط تماس صوتی برقرار کنید، باتری آن بسیار با دوام خواهد بود. ضمن اینکه چنان‌چه آن را در حالت استندبای قرار دهید، عملکرد فوق‌العاده‌ای از خودش به ثبت خواهد رساند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

زمانی که نرخ بازسازی نمایشگر روی 60 هرتز تنظیم شد، می‌توان به مدت 16 ساعت فیلم دید و وبگردی کرد. حال اگر نرخ بازسازی به 120 هرتز افزایش یابد، برای تماشای ویدیوها و وبگردی به ترتیب 4 و 2 ساعت زمان کمتری خواهید داشت. به نظر می‌رسد به خاطر سرعت فوق‌العاده‌ای که انیمیشن‌ها در این حالت دارند، اکثر افراد از همین گزینه بهره ببرند و کیفیت بالای تصاویر را فدای چند ساعت دوام بیشتر برای باتری نکنند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

کیفیت صدا

پخش صدا و گوش دادن به موسیقی‌ها در شیائومی رد می کا 30، چه از طریق جک هدفون 3.5 میلی‌متری و چه از طریق یک اسپیکر اکسترنال، به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود زیرا کیفیت صوت عالی است.

برای آزمایش تخصصی، از هدفون 32oHm استفاده شد که باعث گردید کمی از کیفیت صدا کاهش یابد و کمی هم نویز شنیده شود. در مجموع باید عملکرد این محصول کمپانی چینی در این قسمت را معمولی رو به بالا بدانیم.

سیستم عامل و رابط کاربری

موبایل مورد بحث ما یکی از اولین تولیدات شیائومی می‌باشد که به صورت پیش‌فرض از اندروید 10 و نسخه 11 رابط کاربری MIUI بهره می‌برد. ورژن جدید پوسته نرم‌افزاری MIUI ظاهری جذاب‌تر داشته و حالات تیره و صفحه نمایش همیشه روشن در آن بهبود یافته‌اند. همچنین، نرم‌افزار ویرایش اسناد نیز بهتر شده و صدای اعلانات با توجه به زمان شبانه‌روز پخش می‌شوند.

بر خلاف شیائومی رد می کا 20 که به صورت پیش‌فرض دارای لانچر پوکو (Poco) بود، این دستگاه چنین ویژگی ندارد. به نظر می‌رسد جدا شدن برند پوکو از شیائومی دلیل این اتفاق باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

 

به افرادی که آشنایی چندانی ندارند باید بگوییم که شیائومی رد می کا 30 به قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن مجهز نشده که گویا علت این اتفاق بهره‌مندی از نمایشگر LCD می‌باشد.

شما می‌توانید قفل صفحه نمایش را با استفاده از سنسور اسکنر اثر انگشت فوق سریع و امن قرار گرفته در قاب کناری بازگشایی کنید. به علاوه، امکان باز کردن قفل نمایشگر با شناساندن چهره به دستگاه نیز وجود دارد. فقط باید به خاطر داشته باشید که گزینه تشخیص چهره ممکن است در همه کشورها در دسترس نباشد و به اندازه سنسور اسکنر اثر انگشت هم از امنیت کافی برخوردار نیست.

شاید شیائومی رد می کا 30 به صفحه نمایش OLED مجهز نشده باشد اما همچنان امکان روشن کردن حالت تیره در آن وجود دارد. بر این اساس، کمی در مصرف انرژی باتری صرفه‌جویی خواهد شد. به علاوه، رابط کاربری MIUI 11 هم بهبود یافته تا اپلیکیشن‌های بیشتری از دارک مد پشتیبانی کنند و حتی رنگ آیکون و شیوه طراحی برخی از نرم‌افزارها نیز تغییر کرده تا با این گزینه سازگار شوند.

شیائومی با نسخه 11 پوسته نرم‌افزاری محصولات خود ایده جدیدی را پیاده کرده و با توجه به ساعت شبانه‌روز، اعلانات را با صداهای مختلف پخش می‌کند. این ویژگی که Nature sounds نام دارد، برای زنگ‌های هشدار نیز کاربردی است.

در MIUI هیچ منوی نرم‌افزاری تعبیه نشده زیرا آیکون تمام اپلیکیشن‌ها در هوم اسکرین اضافه می‌شود اما امکان گذاشتن آنها در پوشه‌های مختلف وجود خواهد داشت. ضمن اینکه می‌توانید یک لانچر نصب کنید تا برنامه‌های خود را در قالب فهرست ببینید.

در صفحه هوم اسکرین رد می نوت 8 تی امکانات متعددی گنجانده شده‌اند. برای مثال، یک ویجت نمایش وضعیت آب و هوا در گوشه سمت راست و در کنار برنامک ساعت قرار گرفته است. در گوشه سمت چپ، اپلیکیشن App Vault حاضر می‌باشد. در این بخش اطلاعاتی نظیر برنامه‌های باز شده اخیر، گام‌شمار، یادداشت‌ها، تقویم، آب و هوا، موارد دلخواه و . . . به چشم می‌خورد. البته امکان شخصی‌سازی این صفحه و یا غیرفعالسازی آن نیز وجود دارد.

MIUI 11 رابط کاربری بسیار ساده‌تری داشته و با کمی جستجو در میان گزینه‌های آن می‌توانید متوجه اقدامات شیائومی برای بهبود شیوه طراحی آن به خصوص در بخش تنظیمات شوید.

منوی سوئیچ‌کننده میان برنامه‌ها تغییر خاصی نکرده بنابراین اپلیکیشن‌ها در دو ستون نمایش داده خواهند شد که ضربه زدن و نگه داشتن انگشت روی هر کدام از آنها باعث می‌گردد تا حالت تقسیم صفحه نمایش فعال شود. ضمن اینکه برای بستن آنها هم می‌توانید انگشت خود را به سمت چپ یا راست بکشید.

برنامه Themes در شیائومی رد می کا 30 نصب شده ولی تنها در برخی از کشورهایی کارآمد است که امکان پشتیبانی از آن فراهم می‌باشد.

در این رابط کاربری، برای بررسی وضعیت ایمنی دستگاه برنامه‌ای به نام Security نصب شده که گوشی را از وجود بدافزارها پاک خواهد کرد و لیست سیاه برنامه‌ها را نیز مدیریت، مصرف اینترنت داده بسته‌ای را محدود و مقداری از فضای رم را آزاد می‌کند. این اپلیکیشن همچنین، گزینه مدیریت نرم‌افزارهای نصب شده را در اختیارتان می‌گذارد و شیوه مصرف باتری توسط برخی برنامه‌ها را در نظر می‌گیرد و محدودیت‌هایی را برای برخی نرم‌افزارها که شما تعیین می‌کنید، اعمال خواهد کرد.

در MIUI، برای پخش فایل‌های صوتی، تصویری و ویدیویی به ترتیب از اپلیکیشن‌های Music، Gallery  و Video استفاده می‌شود که در برنامه‌های اول و سوم (در صورتی که امکان آن در کشور محل سکونت فراهم باشد) امکان خرید اشتراک وجود دارد. لازم به ذکر است که یک برنامه رادیو FM نیز نصب شده تا از طریق آن بتوان کانال‌های رادیویی را دریافت کرد.

شیائومی با عرضه نسخه 11 پوسته نرم‌افزاری MIUI، یک برنامه اجرا کننده اسناد را منتشر کرده که از تمامی فرمت‌های کاربردی و محبوب پشتیبانی می‌کند. به طور کلی این اپلیکیشن بسیار کارآمد است.

همچنین، برنامه Notes نیز نصب شده که حالا توانایی پشتیبانی از اپلیکیشن Tasks را دارد.

در نهایت هم باید به اپلیکیشن آپدیت شده Health اشاره کنیم. در برخی کشورها، نرم‌افزارهای از پیش نصب شده توسط شیائومی تبلیغات نشان می‌دهند تا به نوعی منبع درآمدی برای این شرکت باشند تا بتواند از این طریق قیمت پایین محصولاتش را توجیه کند. به طور کلی این آگهی‌ها چندان آزاردهنده نیستند و تأثیر منفی زیادی بر کار شما نمی‌گذارند.

عملکرد و امتیازات بنچمارک

چیپ‌ست به کار رفته در شیائومی رد می کا 30، کووالکوم اسنپدراگون 730G می‌باشد که امروزه به عنوان یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های میان‌رده رو به بالای بازار به شمار می‌رود. از نظر سخت‌افزاری، این تراشه تفاوت چندانی با نمونه موجود در شیائومی رد می کا 20 ندارد.

بر این اساس، هم اسنپدراگون 730G و هم اسنپدراگون 730 هشت هسته‌ای بوده و به 2 هسته Kryo 470 Gold (Cortex-A76) با نهایت سرعت 2.2 گیگاهرتز و شش هسته Kryo A70 Silver (Cortex-A55) با حداکثر سرعت 1.8 گیگاهرتزی مجهز هستند. تمامی این CPUها با فرآیند 8 نانومتری و شیوه LPP تولید شده‌اند.

هر دو چیپ‌ست نامبرده، از پردازنده گرافیکی Adreno 618 DSP استفاده می‌کنند ولی نمونه موجود در اسنپدراگون 730G به میزان 75 مگاهرتز سریع‌تر است. در واقع این نکته تنها تفاوت میان دو تراشه و تنها فرق سخت‌افزاری میان شیائومی رد می کا 20 و شیائومی رد می کا 30 می‌باشد.

در نهایت، با توجه به مدلی که انتخاب می‌کنید (از میان نمونه‌های دارای حافظه داخلی 64، 128 یا 256 گیگابایتی)، رم گوشی مورد بحث ما یا 6 گیگابایتی خواهد بود یا 8 گیگابایتی. لازم به ذکر است که به خاطر وجود اسلات قرار دادن مموری کارت، امکان افزایش ظرفیت حافظه فراهم شده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

علی‌رغم اینکه کووالکوم اسنپدراگون 730G دو هسته برای کارهای پردازشی دارد ولی همین سخت‌افزار کافی بوده تا در برابر رقبای خود قد علم کند. ضمناً، عملکرد این پردازنده در آزمایش‌های تک هسته‌ای فوق‌العاده بود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

پردازنده گرافیکی Adreno 618 روی کاغذ سخت‌افزار قدرتمندی دارد بنابراین برای اجرای محتواهای 1080p مطابق انتظار ظاهر خواهد شد. همان‌طور که گفتیم، پردازنده گرافیکی موجود در دو مدلِ مربوط به سال‌های 2018 و 2019 از نظر سرعت کمی با هم فرق دارد که این تفاوت در امتیازات به ثبت رسیده و در آزمایش‌ها نیز مشخص است.

ضمناً، چنان‌چه بخواهیم در آزمایشات AnTuTu شیائومی رد می کا 30 را بسنجیم، می‌بینیم که از اکثر گوشی‌های میان‌رده بازار پیشی گرفته و همچون شیائومی رد می نوت 8 پرو عمل کرده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

کاملاً مشخص است که عملکرد این محصول سال 2019 کمپانی چینی با چیزی که در سال 2018 تولید کرده کاملاً برابر است و فقط در بخش پردازنده گرافیکی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. با این اوصاف، سرعت نه چندان بیشتر Adreno 618 موجود در اسنپدراگون 730G برتری نامحسوسی دارد هرچند بعید است کسی متوجه این اتفاق شود.

بار دیگر باید اشاره کنیم که شیائومی رد می کا 30 به خاطر بهره‌مندی از ویژگی نرخ بازسازی 120 هرتزی صفحه نمایش، از پردازنده سریع‌تری استفاده می‌کند ولی از آن جایی که همیشه بازی‌های کافی وجود ندارند که با این قابلیت همگام‌سازی شده باشند، نمی‌دانیم آیا کاربران می‌توانند در حالت گیمینگ از این گزینه بهره ببرند یا خیر.

با توضیحات داده شده، باز هم تکرار می‌کنیم که محصول جدید شیائومی به عنوان یک دستگاه میان‌رده فراتر از انتظار کار می‌کند و افراد با خرید شیائومی رد می کا 30 مطمئناً از عملکرد آن رضایت خواهند داشت.

دوربین

می‌توانیم با اطمینان خاطر بگوییم که دوربین اصلی شیائومی رد می کا 30 دقیقاً همانی است که پیش از این در شیائومی رد می نوت 8 پرو دیده بودیم. این اتفاق اگرچه حرکت رو به عقب تلقی نمی‌شود ولی باعث نخواهد شد تا این ماژول را پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای نسبت به دوربین عقب مدل رد می کا 20 بدانیم چرا که فقط لنز مکرو جای لنز تله فوتو را گرفته است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

بر این اساس، هر آنچه در دوربین جدیدترین عضو خانواده رد می نوت (Redmi Note) دیده بودیم، حالا در آخرین مدل سری رد می کا (Redmi K) نیز مشاهده می‌شود و این یعنی لنز اصلی، 64 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.9 بوده و از تکنولوژی PDAF بهره می‌برد. لنز دوم نیز 8 مگاپیکسلی اولترا واید با دریچه دیافراگم f/2.4 است. در ادامه هم لنز 2 مگاپیکسلی مکرو با دریچه دیافراگم f/2.4 و لنز 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق به چشم می‌خورند.

درست است که پیش از این گفتیم که تنها یک تفاوت میان رد می کا 30 و رد می نوت 8 پرو وجود دارد ولی باید اذعان کنیم که کمپانی چینی در دستگاه اول لنز 64 مگاپیکسلی ISOCELL GW1 سامسونگ را قرار داده و در دستگاه دوم لنز 64 مگاپیکسلی IMX686 سونی را به کار برده است.

بیرون ماژول دوربین عقب برآمده هم دو فلاش LED مشاهده می‌شود که به خاطر بهره‌مندی از حالت عکسبرداری در شب (Night Mode)، این چراغ‌ها بسیار کارآمد خواهند بود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین همان چیزی است که در نسخه‌های پیشین رابط کاربری MIUI دیده بودیم بنابراین سوئیچ شدن میان حالات مختلف عکسبرداری و فیلمبرداری تنها با کشیدن انگشتان به سمت چپ یا راست انجام خواهد شد. میانبر بزرگ‌نمایی در قسمت منظره‌یاب باعث می‌شود تا کاربران بتوانند میان حالت اولترا واید، حالت معمولی 1x و حالت زوم دیجیتالی 2x سوئیچ شوند. یک نکته عجیب اینکه گزینه مکرو در بالای منظره‌یاب و در کنار دکمه خاموش و روشن کردن فلاش قرار گرفته است.

حالت پیشرفته (Pro) نیز با دوربین اصلی، اولترا واید و مکرو سازگاری دارد تا برای لنز اصلی بتوان سرعت شاتر را روی 32 عدد بر ثانیه تنظیم و مقدار ISO را نیز نهایتاً روی 3200 مشخص کرد. برای لنز اولترا واید اما، سرعت شاتر نهایتاً 16 عدد بر ثانیه خواهد بود و این رقم برای لنز مکرو می‌توان 1.4 باشد. ضمن اینکه امکان عکسبرداری با کیفیت 64 مگاپیکسل نیز فراهم است.

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز

لنز اصلی 64 مگاپیکسلی تصاویر 16 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند. عملکرد این سنسور در روز و در شرایطی که نور کافی وجود دارد، فوق‌العاده است چرا که جزئیات عالی، کنتراست شگفت‌انگیز و رنج دینامیک بالاست. ضمناً، اگرچه رنگ‌ها دقیق هستند ولی از آن چیزی که باید باشند، حرارت بیشتری دارند.

وضوح این عکس‌ها بسیار بالاست ولی با این وجود، امکان دارد برخی آنها را بیش از حد واضح بدانند. در پاسخ به چنین افرادی باید بگوییم که الگوریتم‌های هوش مصنوعی به کار رفته به بهترین شکل ممکن کار خود را انجام می‌دهند بنابراین وضوح این تصاویر کافی است. شاید در برخی قسمت‌ها که رنگ ساده‌ای وجود دارد، کمی نویز مشاهده شود ولی ما این اتفاق را نسبت به دفعاتی که جزئیات کاهش می‌یابند، ترجیح می‌دهیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

همان‌طور که گفتیم، در منظره‌یاب گزینه حالت زوم دیجیتالی 2x وجود دارد ولی بد نیست بدانید که تصاویر گرفته شده با این آپشن برشی از عکس‌های 16 مگاپیکسلی هستند که در نهایت کیفیت‌شان به همان 16 مگاپیکسل افزایش می‌یابد.

با خرید شیائومی رد می کا 30 این فرصت را دارید تا با رزولوشن کامل 64 مگاپیکسلی عکسبرداری کنید ولی باید توجه داشته باشید که میزان جزئیات و وضوح تصاویر آن‌طور که انتظار می‌رفت نخواهد بود. تقریباً 1 تا 2 ثانیه طول می‌کشد تا در این حالت عکسبرداری انجام شود و در نهایت عکسی که ذخیره می‌گردد هم بین 40 تا 50 مگابایت حجم دارد!!!.

با این حال، یک راهکار جالب برای عکسبرداری با لنز 64 مگاپیکسلی وجود دارد. از آن جایی که در این گوشی از لنز مخصوص زوم استفاده شده، می‌توان با گزینه 2x تصاویر باکیفیتی به ثبت رساند. برای انجام این کار، باید یک عکس 64 مگاپیکسلی بگیرید و سپس آن را از وسط برش دهید و در نهایت تصویری خواهید داشت که تقریباً به اندازه 2 برابر بزرگ‌تر شده است.

البته همین کار را با تصاویر 16 مگاپیکسلی معمولی نیز می‌توان انجام داد بنابراین فقط کافی است عکس 16 مگاپیکسلی بگیرید و از وسط آن را برش دهید. با چنین ترفند جالبی، بعید است کسی جای خالی لنز تله فوتو که در رد می کا 20 وجود داشت را احساس کند.

با همه این اتفاقات، چه گزینه عکسبرداری 64 مگاپیکسلی و چه گزینه عکسبرداری معمولی، برای اکثر افراد کفایت خواهند کرد و فوق‌العاده خواهند بود اما باز هم امکان دارد کسانی که به جزئیات بیش از حد توجه می‌کنند، به خروجی‌های حالت اول اشکال بگیرند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

دوربین اولترا واید 8 مگاپیکسلی هم به نوبه خودش می‌تواند تصاویر باکیفیتی بگیرد که جزئیات در آنها کافی و کنتراست عالی است اما رنج دینامیک تا حدودی محدود شده و متأسفانه حالت HDR هم کمک چندانی نمی‌کند. کاملاً درست است که کیفیت تک‌تک پیکسل‌های موجود در هر عکس گرفته شده با اولترا واید با خروجی لنز اصلی قابل‌مقایسه نیست و تصاویر کمی نویزدار هستند اما برای یک دستگاه میان‌رده، این سنسور فراتر از انتظار کار می‌کند.

به این نکته اشاره کنیم که می‌توانید گزینه تصحیح خودکار لنزها را خاموش نمایید ولی باید بدانید که این کار لبه‌های سوژه‌ها را تار می‌کند هرچند در نهایت خروجی کارتان را شفاف خواهد کرد.

بر خلاف بسیاری از لنزهای مکرو، نمونه 2 مگاپیکسلی موجود در شیائومی رد می کا 30 به تکنولوژی فوکوس خودکار تجهیز شده است. با این حساب، عکسبرداری از نماهای نزدیک کار بسیار ساده‌تری خواهد بود زیرا نیازی نخواهید داشت تا حتماً به فاصله 2 یا 4 سانتی‌متری سوژه مدنظر نزدیک شوید. بر این اساس، باید اعتراف کنیم که تصاویر کلوزآپ گرفته شده با این محصول کمپانی چینی فوق‌العاده باکیفیت هستند.

چهارمین لنز دوربین اصلی، 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق است که بیشتر هنگام گرفتن تصاویر پرتره به کار می‌رود. خوش‌بختانه این دستگاه میان‌رده در این زمینه نیز بسیار خوب خودش را نشان می‌دهد هرچند در خلال فرآیند پردازش تصاویر، امکان دارد برخی از قسمت‌ها را برش دهد. به هر ترتیب، عکس‌های پرتره جزئیات را به خوبی نشان می‌دهند و تار بودن پس‌زمینه آن نیز کافی است و این یعنی به راحتی توانایی رقابت با سایر گوشی‌های جدید را دارد.

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب

در شب و در شرایطی که نور کافی وجود ندارد، شیائومی رد می کا 30 تصاویر باکیفیتی می‌گیرد و اگرچه نویز در آنها به مقدار کافی از بین نرفته ولی جزئیات در آنها بسیار دقیق هستند و شفافیت بسیار بالاست. عکس‌های به ثبت رسیده کنتراست زیادی دارند و حتی بدون روشن کردن گزینه HDR یا Night Mode هم می‌توان عکس‌های باکیفیتی به ثبت رساند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

حالت عکسبرداری در شب موجود در این گوشی، همچون محصولات پیشین شیائومی محافظه‌کار است چرا که عملکرد آن بیشتر شبیه HDR می‌باشد و زمان لازم برای به ثبت رساندن تصاویر نیز 2 ثانیه است. این گزینه همچنین، مقداری از نویز را از بین می‌برد و اکثر قسمت‌های نورانی را نیز نمایان‌تر می‌کند اما با این حال، عکس‌ها کیفیت قابل‌قبولی دارند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

عکس‌های گرفته شده در شب توسط لنز اولترا واید بی‌کیفیت نیستند بلکه به خاطر سیستم کاهش نویز موجود، جزئیات در آنها کافی است. ضمن اینکه در مقایسه با سایر لنزهای اولترا واید، شیوه نورپردازی به خوبی انجام شده و اگرچه نمی‌توان همیشه روی آن حساب کرد اما در مجموع عکس‌های باکیفیتی می‌گیرد.

مقایسه تصاویر گرفته شده با شیائومی رد می کا 30 و شیائومی رد می نوت 8 پرو

همان‌طور که بارها و بارها اعلام کردیم، دو گوشی شیائومی رد می کا 30 و شیائومی رد می نوت 8 پرو از دوربین عقب یکسانی بهره می‌برند و تنها تفاوت آنها این است که لنز اصلی یکی را سامسونگ و دیگری را سونی تولید کرده است.

در ابتدا بد نیست به چند تصویر گرفته شده در روز نگاهی بیندازیم. گوشی جدید خانواده رد می کا تصاویری شفاف‌تر و با جزئیات بیشتری را می‌گیرد و در مجموع عکس‌هایی که به ثبت می‌رساند کیفیت بهتری دارند.

عکس های گرفته شده با گوشی شیائومی ردمی کا 30:

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

عکس های گرفت شده با گوشی شیائومی ردمی نوت 8 پرو:

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

در سمت دیگر، نمی‌توانیم تصاویر به ثبت رسیده با لنز اولترا واید رد می نوت 8 پرو را باکیفیت تلقی کنیم بنابراین باز هم ناچاریم دستگاه برتر این بخش را رد می کا 30 بدانیم چرا که خروجی‌های این حسگر از هر نظر بهتر هستند و جزئیات در آنها دقیق، رنگ‌ها باکیفیت و کنتراست بیشتر می‌باشند.

با توضیحات داده شده، شیائومی رد می کا 30 در روز تصاویر باکیفیتی می‌گیرد و این موضوع کاملاً مشخص است.

عکسبرداری در شرایطی که نور کافی وجود ندارد کمی متفاوت می‌باشد زیرا تصاویری که رد می نوت 8 پرو می‌گیرد ISO بیشتری داشته و شاید به همین خاطر جزئیات را دقیق‌تر نشان می‌دهند هرچند نویز در آنها نمایان‌تر است.

عکس های گرفته شده با گوشی شیائومی ردمی کا 30:

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

عکس های گرفت شده با گوشی شیائومی ردمی نوت 8 پرو:

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

در سمت مقابل، عکس‌های به ثبت رسیده توسط شیائومی رد می کا 30 از ISO کمتری برخوردار بودند و همین موضوع باعث شد که نویز کاهش یافته و قسمت‌های نورانی درخشندگی زیادی نداشته باشند. به علاوه، کم شدن میزان جزئیات هم به مقدار ناچیزی اتفاق افتاد بنابراین باز هم باید گوشی خانواده رد می کا را دستگاه برتر این قسمت بدانیم.

گزینه Night Mode در هر دو دستگاه محافظه‌کار می‌باشد ولی به خاطر ISO بیشتر، شیائومی رد می نوت 8 پرو در به ثبت رساندن جزئیات بهتر عمل می‌کند هرچند نویز ایجاد شده در خروجی‌ها، عملکرد مثبت آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

لنز اولترا واید هر دو دستگاه نیز کیفیت معمولی دارد ولی شیائومی رد می کا 30 نورپردازی را بهتر انجام داده و نویز کمتری را به ثبت می‌رساند. تصاویری که شیائومی رد می نوت 8 پرو می‌گیرد هم جزئیات را به اندازه کافی نشان می‌دهند هرچند رنج دینامیک پایین آنها است ولی میزان ISO فوق‌العاده بوده و نویز نیز در حد استاندارد می‌باشد.

تصاویر سلفی

درست مانند گوشی رد می کا 20، در شیائومی رد می کا 30 هم یک لنز 20 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 وجود دارد ولی این سنسور با یک حسگر 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق همراه شده بنابراین از این نظر شاهد پیشرفت محسوس و ناچیزی هستیم. البته باید یادآوری کنیم که موبایل سال 2019 بر خلاف مدل سال قبل از دوربین سلفی پاپ‌آپ بهره نمی‌برد.

خوش‌بختانه عکس‌های سلفی گرفته شده کیفیت خوبی دارند و در آنها جزئیات با بیشترین دقت ممکن به ثبت می‌رسند و کنتراست در آنها فوق‌العاده بوده و دقت رنگ‌ها عالی است. علی‌رغم اینکه زاویه‌ای که پوشش می‌دهند محدود می‌باشد ولی این لنزها برای گرفتن تصاویر کلوزآپ بسیار کارآمد هستند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

به خاطر اضافه شدن یک سنسور تشخیص عمق، تصاویر سلفی پرتره بسیار بهتر از عکس‌های پرتره‌ای است که پیش از این با دیگر محصولات شیائومی می‌گرفتیم. در این بین امکان دارد که سوژه از پس‌زمینه به خوبی جدا نشود ولی این قابلیت به اندازه کافی بهبود یافته که بتوانیم چشمان خود را به روی نقاط ضعف آن ببندیم.

ضبط ویدیو

با خرید شیائومی رد می کا 30 می‌توانید ویدیوهایی با کیفیت 4K با 30 و 1080p با 60 یا 30 فریم بر ثانیه ضبط کنید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

در ابتدا به نظر می‌رسد که می‌توانید با همه لنزها در کیفیت‌های گفته شده فیلمبرداری کنید اما در واقع این‌گونه نیست. لنز اولترا واید تنها توانایی ضبط کلیپ‌های 1080p با 30 فریم بر ثانیه را دارد و لنز مکرو نیز می‌تواند ویدیوهای 720p با 30 فریم بر ثانیه ضبط کند.

لازم به ذکر است که امکان ذخیره کردن ویدیوهای صحنه آهسته یا اسلوموشن با کیفیت 1080p با 120 فریم بر ثانیه نیز وجود دارد.

ویدیوهای 4K که با دوربین اصلی ذخیره می‌شوند، دارای بیت‌ریت 42 مگابیت بر ثانیه هستند و بیت‌ریت آنها در کیفیت 1080p با 30 یا 60 فریم بر ثانیه نیز به 20 مگابیت بر ثانیه می‌رسد. صداهای استریو هم بیت‌ریت 96 کیلوبیت بر ثانیه خواهند داشت.

با مقایسه ویدیوهای دارای کیفیت‌های مختلف به این نتیجه می‌رسید که کلیپ‌های 4K با 30 و 1080p با 30 یا 60 فریم بر ثانیه تفاوت خاصی با هم ندارند و فقط جزئیات یکی نسبت به دیگری برتر بوده و کنتراست و رنج دینامیک با هم کمی متفاوت است.

شما همچنین می‌توانید با استفاده از لنز اصلی ویدیوهایی ضبط کنید که در آنها به میزان 2 برابر زوم کرده‌اید. ضمناً، در ویدیوهای 4K این محصول شیائومی به صورت دیجیتالی زوم می‌کند.

کلیپ‌های 1080p ضبط شده با لنز اولترا واید کمی نویز دارند ولی به غیر از این مورد، اشکال خاصی در آنها دیده نمی‌شود.

در نهایت باید به سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی اشاره کنیم که در حالات 30 فریم بر ثانیه مانند کیفیت 4K فعال شده و به خوبی کار می‌کند.

جمع‌بندی

باید اعتراف کنیم که کسی بهتر از شیائومی یا Realme نمی‌تواند نمایشگرهای دارای نرخ بازسازی زیاد را در گوشی‌های مقرون به صرفه قرار دهد. در حالی که سایر کمپانی‌ها نظیر سامسونگ و اپل این ویژگی را در پرچمدارانشان فراهم کرده‌اند اما اکثر شرکت‌های چینی با عرضه آن در محصولات میان‌رده توانسته‌اند به محبوبیت خاصی در میان افراد دست یابند. خوش‌بختانه مدل شیائومی رد می کا 30 اولین گوشی این شرکت است که دارای چنین نرخ بازسازی زیادی می‌باشد بنابراین این‌گونه انتظار می‌رود که این نوع صفحه نمایش‌ها در آینده‌ای نزدیک به استاندارد دستگاه‌های دو برند رد می (Redmi) و می (Mi) تبدیل خواهد شد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

اما نرخ بازسازی 120 هرتزی تنها ویژگی بخصوصی نیست که با خرید شیائومی رد می کا 30 به دست می‌آورید چرا که این گوشی جزو اولین محصولات کمپانی چینی است که سیستم عامل پیش‌فرض آن اندروید 10 بوده و نسخه 11 رابط کاربری MIUI در آن نصب شده است. به این اتفاقات مثبت، دوربین عقب بهبود یافته و شارژر سریع 27 واتی که درون جعبه قرار گرفته را نیز اضافه کنید.

با این همه، چند نقطه ضعف نه چندان بااهمیت وجود دارد که ناچ بیضی شکل و نمایشگر LCD از آن جمله هستند. ضمن اینکه این‌بار لنز مخصوص زوم کنار رفته و جای آن را حسگر مکرو گرفته ولی با این وجود، این سنسور نتوانسته آن‌طور که باید و شاید انتظارات را برآورده کند.

البته اگر دوام باتری طولانی‌مدت و رابط کاربری سریع را به همراه کیفیت بالای صفحه نمایش در نظر بگیرید، مطمئناً می‌توانید با اشکالاتی که گفتیم به راحتی کنار بیایید.

رقبا و آلترناتیوها

گوشی شیائومی رد می کا 30 در حال حاضر در کشور چین قابل خرید و فروش می‌باشد و گفته شده که در آینده‌ای نزدیک نیز با رام گلوبال به دیگر کشورها می‌آید. بعید است که شیائومی تصمیم بگیرد توزیع جهانی آن را تا زمان معرفی مدل می 10 به تعویق بیندازد بنابراین امکان دارد که این دستگاه را با نام می 10 تی (Mi 10T) یا چیزی شبیه به آن در دیگر کشورها ببینیم.

نسخه معمولی شیائومی رد می کا 30 رقیب جدی در بازار ندارد اما مدل 5G آن که از چیپ‌ست کووالکوم اسنپدراگون 765 بهره می‌برد باید با Realme X50 رقابت کند. در دستگاه دوم، نمایشگر و پردازنده همانی است که در محصول شیائومی دیده‌ایم. ضمن اینکه در Realme X50 یک لنز تله فوتو و مکرو 2 مگاپیکسلی به کار رفته است. لازم به ذکر است که لنز اصلی و 16 مگاپیکسلی دوربین سلفی آن نیز به یک لنز 8 مگاپیکسلی اولترا واید تجهیز شده است.

چنان‌چه شما به گوشی‌های 5G علاقه دارید، شیائومی رد می کا 30 5G یا Realme X50 5G همان دستگاه‌هایی خواهند بود که می‌خواهید در غیر این صورت باید یکی از آپشن‌های شیائومی رد می کا 30 یا Realme X50 معمولی را برگزینید.

ضمناً، اگر نرخ بازسازی 120 هرتزی برایتان اهمیتی ندارد، شیائومی رد می نوت 8 پرو هم انتخاب فوق‌العاده‌ای برایتان خواهد بود هرچند نمایشگر آن 60 هرتزی و ناچ آن کوچک‌تر است.

دیگر نماینده شیائومی یعنی مدل رد می کا 20 یا همان می 9 تی نیز با بهره‌مندی از صفحه نمایش 6.39 اینچی Super AMOLED بدون حاشیه‌های مشکی رنگ و پردازنده کووالکوم اسنپدراگون 730 انتخاب مناسبی است ولی باید توجه کنید که به جای لنز مکرو از لنز تله فوتو استفاده می‌کند.

نظر نهایی

شیائومی رد می کا 30 از جمله گوشی‌هایی است که هر کسی دوست دارد با آن کار کند زیرا ویژگی‌هایش ترکیبی از قابلیت‌های دستگاه‌های پرچمدار ولی با قیمتی مقرون به صرفه‌تر هستند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی ردمی K30

رقابت جانانه شیائومی و Realme اگرچه شانس پیروز شدن در بازار را برای آنها کاهش داده ولی در این بین این مشتریان هستند که سود می‌برند. به طور کلی به خاطر نمایشگر درخشان، عملکرد سریع، دوربین باکیفیت، باتری بادوام و قیمت مقرون به صرفه خرید شیائومی رد می کا 30 انتخاب هوشمندانه‌ای به حساب می‌آید.

نقاط قوت

  • نمایشگر LCD بزرگ و باکیفیت و درخشندگی زیاد و پشتیبانی از ویژگی HDR10
  • کیفیت ساخت بسیار بالا و شیوه طراحی حیرت‌انگیز علی‌رغم وجود ناچ
  • دوام باتری طولانی‌مدت و سرعت زیاد شارژر
  • عملکرد فوق‌العاده دستگاه هنگام استفاده به عنوان گوشی گیمینگ
  • کیفیت بالای تصاویر گرفته شده در شب و روز
  • کیفیت بالای ویدیوهای ضبط شده
  • بهره‌مندی از اندروید 10 به عنوان سیستم عامل و MIUI 11 به عنوان رابط کاربری
  • وجود محل قرار دادن مموری کارت میکرو SD
  • وجود جک هدفون 3.5 میلی‌متری
  • پشتیبانی از رادیو FM
  • بهره‌مندی از سنسور IR

نقاط ضعف

  • ناتوان در نمایش محتواهای اچ‌دی در سایت‌های پخش آنلاین فیلم
  • نبود سنسور مخصوص زوم در دوربین اصلی
  • پخش تبلیغات در رابط کاربری MIUI

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *