نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

خط تولید رد می نوت (Redmi Note) شیائومی تا کنون نشان داده که می‌تواند گوشی‌های باکیفیتی را روانه بازار کند و معمولاً هر عضو از این خانواده به نمایشگری بزرگ، چیپ‌ستی قدرتمند، دوربینی باکیفیت و باتری بادوام مجهز است تا در کنار شیوه طراحی جذاب، رابط کاربری MIUI و از همه مهم‌تر قیمت فوق‌العاده و مقرون به صرفه، یکی از گزینه‌های خرید اکثر افراد باشد. حالا مدل رد می نوت 8 نیز تقریباً همان رویه را طی کرده بنابراین انتظار می‌رود دوباره بتواند رقیب جدی برای گوشی‌های مشابه باشد.

در واقع این دستگاه از نمایشگر 6.3 اینچی IPS LCD با رزولوشن 1080p و ناچ قطره‌ای بهره می‌برد. با این توضیحات شاید فکر کنید که این موبایل از نظر صفحه نمایش فرقی با مدل رد می نوت 7 ندارد اما باید اذعان کنیم که پنل LCD این گوشی از گزینه HDR10 پشتیبانی می‌کند بنابراین نسبت به مدل سال قبل قطعاً متفاوت خواهد بود.

چیپ‌ست هم بهبود یافته و به جای کووالکوم اسنپدراگون 660 موجود در شیائومی رد می نوت 7 شاهد حضور کووالکوم اسنپدراگون 665 هستیم. البته بعید است از نظر سرعت پیشرفت زیادی ببینیم ولی در مجموع پردازنده قوی‌تر شده و حداقل اینکه کمتر انرژی مصرف می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

در قاب پشتی اما، شرایط کاملاً فرق می‌کند زیرا دوربین به کلی بهتر شده و علاوه بر لنز اصلی 48 مگاپیکسلی، سنسورهای 8 مگاپیکسلی اولترا واید، 2 مگاپیکسلی مکرو و 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق به کار رفته‌اند. همچنین، امکان ضبط ویدیوهای 4K هم به وجود آمده است.

همان‌طور که انتظار می‌رفت و درست مانند سایر گوشی‌های سری رد می نوت، در این موبایل هم باتری 4000 میلی‌آمپری قرار گرفته و هیچ جای تعجبی ندارد که رابط کاربری نیز نسخه 10 پوسته نرم‌افزاری MIUI می‌باشد هرچند بلافاصله برای آن ورژن 11 منتشر خواهد شد.

در نهایت این امکانات جذاب درون یک بدنه زیبا جای‌گیری کرده‌اند که توسط پوشش گوریلا گلس 5 محافظت شده است تا حتی نگاه کردن به این موبایل هم جذاب باشد چه برسد به خرید و در دست گرفتن آن!!!.

از توضیحات ارائه شده نباید این‌گونه برداشت کنید که شیائومی رد می نوت 8 بهترین گوشی میان‌رده بازار می‌باشد اما با توجه به مشخصات فنی و امکاناتی که دارد، قطعاً یکی از برترین‌هاست. اگر عدم دریافت تأییدیه ضد و آب و خاک را مشکل بزرگی ندانیم، نمی‌توانیم نقطه ضعف خاصی در این دستگاه پیدا کنیم.

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

همزمان با خرید شیائومی رد می نوت 8، می‌توانید از محتویات درون جعبه نظیر قاب ژله‌ای شفاف، کابل USB-C و شارژر 10 واتی بهره‌مند شوید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

ضمن اینکه با توجه به کشوری که این موبایل را از آن می‌خرید، روی نمایشگر یک گلس قرار گرفته که اگرچه شاید کیفیت زیادی نداشته باشد ولی باز هم می‌تواند در برابر ضربات معمولی از صفحه نمایش محافظت کند.

طراحی

درست است که شیائومی رد می نوت 8 مدل ارزان‌تر شیائومی رد می نوت 8 پرو می‌باشد ولی از نظر جنس بدنه هیچ چیزی از آن کمتر ندارد. این موبایل شیشه‌ای به جای برآمدگی در صفحه نمایش، ظاهر صاف و سنتی دارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

در جلو و عقب دستگاه مورد بحث ما، محافظ گوریلا گلس 5 به کار رفته که اولی روی نمایشگر و دومی روی پوشش یکی از چهار رنگ آبی، بنفش، سفید و مشکی قرار دارد. همان‌طور که در تصاویر می‌بینید، ظاهر این موبایل بسیار جذاب است.

اگر از بالا تا پایین شیائومی رد می نوت 8 آبی را ببینید، متوجه هاله‌ای بنفش رنگ روی آن می‌شوید. این هاله رنگی در نمونه سفید این موبایل به بنفش کم‌رنگ تغییر می‌کند و در دو نسخه بنفش و مشکی تفاوت چندانی در آن به چشم نمی‌خورد. با این وجود، هر وقت به گوشی نگاه می‌کنید، ظاهر درخشان خودش را نشان می‌دهد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

این محصول شیائومی از نمایشگر 6.3 اینچی IPS LCD استفاده می‌کند که تقریباً تمام ظاهر جلویی آن را پوشانده است. در بالای آن یک ناچ قطره‌ای نشانده شده که در آن دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی حضور یافته است. در حاشیه‌های بالایی صفحه نمایش، چند قطعه قرار گرفته‌اند که از سمت چپ عبارتند از: چراغ فلاش LED، بریدگی مربوط به اسپیکر در مرکز و چند سنسوری که دیده نمی‌شوند در سمت راست.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

حال که صحبت از نوارهای مشکی رنگ شد بگوییم، درست است که شاید نتوانیم شیائومی رد می نوت 8 را گوشی بدون حاشیه‌ای تلقی کنیم اما مطمئناً یکی از زیباترین نمایشگرهایی در آن به کار رفته که تا کنون در موبایل‌ها دیده‌ایم. در کناره‌ها یک نوار آبی رنگ خیلی باریک به چشم می‌خورد که تقریباً در پایین و روی لوگوی رد می (Redmi) هم حضور دارد اما در بالا دیگر خبری از آن نیست.

روی فریم نیز تقریباً همین رنگ آبی دیده می‌شود تا این‌گونه احساس شود که باید آن را جزئی از شیوه طراحی رد می نوت 8 بدانیم. چارچوب به کار رفته از جنس پلاستیک می‌باشد هرچند در نگاه اول اصلاً متوجه این موضوع نخواهید شد بنابراین نباید بگوییم که مواد سازنده این گوشی بی‌کیفیت هستند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

برخی قطعات به کار رفته در اطراف این فریم نیز عبارتند از: محل قرار دادن مموری کارت و سیمکارت در سمت چپ، سنسور IR در بالا، و جک هدفون 3.5 میلی‌متری و پورت USB-C و بریدگی اسپیکر در پایین.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

عقب این دستگاه ظاهر جذابی دارد و برای پی بردن به این موضوع فقط کافی است به آن نگاه کنید. پوشش رنگ آن منحصربفرد بوده و حالت حرف انگلیسی S که بعضاً در زیر نور دیده می‌شود خیره‌کننده و حیرت‌انگیز است.

در بالا سمت چپ، یک برآمدگی نسبتاً بزرگ وجود دارد که محل قرارگیری لنزهای 48 مگاپیکسلی اصلی، 2 مگاپیکسلی مکرو، 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق و 8 مگاپیکسلی اولترا واید می‌باشد و در کنار آن نیز چراغ فلاش LED حضور یافته است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

در وقع با چنین برآمدگی، رد می نوت 8 روی سطوح صاف تکان خواهد خورد. برای مثال، اگر آن را روی یک میز قرار دهید و شروع به تایپ کردن کنید، مطمئناً از آن راضی نخواهید بود که البته با استفاده از قاب ژله‌ای که همراه با این دستگاه به فروش می‌رسد، مشکل موجود حل خواهد شد.

در این بین نباید از سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب پشتی فراموش کنیم. اگرچه این نقطه نسبت به مدل پیشین کوچک‌تر شده ولی همچنان دقت و سرعت خود را حفظ کرده که عادت کردن به این موضوع کمی زمان می‌برد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

طول، عرض و ضخامت شیائومی رد می نوت 8 به ترتیب 158.3*75.3*8.4 میلی‌متر است تا نسبت به مدل دارای پسوند پرو (Pro) تنها 3 میلی‌متر کوتاه‌تر و 1 میلی‌متر باریک‌تر باشد. وزن این دستگاه نیز به 190 گرم می‌رسد و این یعنی 10 گرم سبک‌تر از رد می نوت 8 پرو.

در مجموع شیائومی رد می نوت 8 گوشی جذاب، زیبا و خوش‌دستی است که پوشش رنگی و جنس بدنه آن گواه این ادعای ما خواهند بود. البته این موبایل لغزنده می‌باشد اما نباید این مشکل را تنها مختص این محصول کمپانی چینی بدانیم زیرا اکثر تلفن‌های همراه امروزه با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند. شاید هم به همین دلیل است که یک قاب ژله‌ای در جعبه وجود دارد تا از شدت لغزندگی بکاهد. اگر بخواهیم به جنبه مثبت قضیه نگاه کنیم، باید بگوییم که این موبایل حتی بدون قاب محافظ نیز نسبت به مدل پرو (Pro) خوش‌دست‌تر است زیرا برآمدگی خاصی در آن احساس نمی‌شود.

صفحه نمایش

در مقایسه با رد می نوت 8 پرو، گوشی رد می نوت 8 نمایشگر کوچک‌تری دارد اما اندازه ناچ، مقدار رزولوشن و نوع پوشش محافظ فرقی نکرده است. در واقع صفحه نمایش 6.3 اینچی IPS LCD با رزولوشن 1080p و پوشش گوریلا گلس 5 وظیفه پخش تصاویر و مراقبت از دستگاه را بر عهده دارند.

همچنین، به خاطر سایز کوچک‌تر نمایشگر، تراکم پیکسلی این موبایل نیز بیشتر خواهد بود به طور کلی در هر اینچ 409 پیکسل حضور دارد حال آن‌که در هر اینچ مدل دارای پسوند پرو (Pro) 395 پیکسل به کار رفته است. یکی از نکات جالب توجه در این پنل، پشتیبانی از کیفیت تصویر HDR10 می‌باشد؛ موضوعی که معمولاً در نمایشگرهای LCD رخ نمی‌دهد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

ممکن است که روی صفحه نمایش این گوشی یک پوشش گلس نازک وجود داشته باشد که البته این اتفاق بستگی به کشوری دارد که این گوشی را از آن خریداری می‌کنید.

نسبت کنتراست تصاویر در این موبایل 1500:1 است و چنان‌چه روشنایی صفحه نمایش را به 473 نیت برسانید، این ادعای کمپانی چینی مبنی بر نسبت کنتراست 1521:1 به اثبات خواهد رسید.

اگر گزینه روشنایی خودکار (Automatic Brightness) را روشن کنید، عدد مذکور به 630 واحد می‌رسد.

شیائومی برای تنظیمات کنتراست تصاویر، سه گزینه قرار داده که با روشن کردن آپشن اتوماتیک، رنگ‌ها با دقت sRGB پخش می‌شوند و تفاوت‌شان نیز به 5.4 می‌رسد. تنها در این حالت است که می‌توان شدت رنگ یعنی از میان یکی از گزینه‌های پیش‌فرض (Default)، گرم (Warm) و سرد (Cold) را برگزید و فقط با انتخاب آپشن اول می‌باشد که تفاوت رنگی به 3.8 خواهد رسید. انتخاب گزینه دوم سبب خواهد شد هاله آبی رنگ به شدت کاهش یابد اما تأثیر چندانی در دقت رنگ‌ها نخواهد داشت.

مقدار کنتراست استاندارد (Standard) را تنها با کیفیت رنگی sRGB می‌توان دریافت کرد و در واقع با انتخاب این آپشن دقت رنگ 1.9 خواهد بود که امتیاز فوق‌العاده‌ای به شمار می‌رود.

در نهایت به گزینه کنتراست افزایش یافته (Increased) می‌رسیم که باعث می‌شود دقت رنگ‌ها را با تغییراتی مواجه سازد.

دوام باتری

نیروی مورد نیاز گوشی شیائومی رد می نوت 8 توسط باتری لیتیوم یونی 4000 میلی‌آمپر بر ساعت تأمین می‌شود. این منبع نیرو از تکنولوژی شارژ سریع و 18 واتی کووالکوم بهره می‌برد اما درون جعبه یک شارژر 10 واتی گنجانده شده است. 30 درصد این باتری با استفاده از شارژر تعبیه شده در عرض 30 دقیقه پر می‌شود و کل ظرفیت هم به مدت 2 ساعت و 15 دقیقه نیاز دارد تا کامل گردد.

امتیازی که باتری این موبایل دریافت کرد 108 ساعت بود تا بتواند یکی از بادوام‌ترین منابع نیرو در بازار لقب گیرد. در آزمایش‌های انجام شده نظیر وبگردی و پخش ویدیو، این باتری به ترتیب به مدت 16 و 14 ساعت روشن ماند. در حالت استندبای هم منبع نیروی رد می نوت 8 همچون رد می نوت 7 عمل کرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

اسپیکر

تنها در قسمت پایین این محصول یک اسپیکر قرار گرفته است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

در زمینه بیشترین شدت صوت، امتیازی که این اسپیکر به دست آورد، فوق‌العاده می‌باشد که با گوش دادن به صدایی که از آن پخش می‌شود می‌توانید این موضوع را تأیید کنید. صدای بیس که به گوش می‌رسد عالی است و صداهای میانه نیز قابل قبول هستند.

کیفیت صدا

وقتی می‌خواهیم کیفیت صدا را بررسی کنیم، این کار را به دو صورت انجام می‌دهیم. یکی اینکه یک اسپیکر اکسترنال به جک هدفون 3.5 میلی‌متری وصل می‌کنیم. خوش‌بختانه شیائومی رد می نوت 8 می‌تواند در این بخش صداها را با بیشترین کیفیت پخش نماید.

دوم اینکه یک جفت هدفون را در دستگاه می‌گذاریم. در این قسمت، صدای استریو کیفیت چندان بالایی ندارد، کمی نویز شنیده شده و فرکانس هم کاهش می‌یابد تا در نهایت وضوح بسیار کم شود. در اینجا پخش صدا با بیشترین شدت نیز باعث کاهش کیفیت می‌گردد اما با این وجود، نمی‌توانیم این ایرادات را موضوع با اهمیتی بدانیم.

سیستم عامل و رابط کاربری

رابط کاربری به کار رفته در شیائومی رد می نوت 8 نسخه 10 پوسته نرم‌افزاری MIUI مبتنی بر اندروید 9 می‌باشد که کمپانی چینی وعده داده به زودی ورژن 11 MIUI برای آن منتشر گردد که ظاهراً امروزه عرضه شده است.

علی‌رغم اینکه MIUI رابط کاربری سریع و ساده‌ای است اما به هیچ عنوان نباید آن را نسخه خام اندروید بدانیم بنابراین افراد علاقه‌مند به پوسته‌های نرم‌افزاری ساده باید کمی با آن کار کنند تا با آن خو بگیرند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

 

در صورت خرید شیائومی رد می نوت 8 می‌توانید قفل صفحه نمایش را با استفاده از سنسور اسکنر اثر انگشت قرار گرفته در قاب پشتی که سرعت و دقت زیادی دارد، باز کنید. این حسگر را شاید نتوانیم برترین نمونه موجود در گوشی‌های میان‌رده بدانیم اما مطمئناً برای انجام کارهای روزانه مناسب خواهد بود.

علاوه بر مورد بالا، امکان بهره‌مندی از قابلیت بازگشایی قفل نمایشگر با تکنولوژی تشخیص چهره هم وجود دارد. در اینجا توجه داشته باشید که این ویژگی در همه کشورها در دسترس نیست و نسبت به سنسور اسکنر اثر انگشت امنیت بسیار کمتری خواهد داشت.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

در تنظیمات این محصول شیائومی گزینه‌ای به نام حالت تیره (Dark mode) جای گرفته که سبب می‌شود پس‌زمینه اکثر اپلیکیشن‌ها سیاه گردد تا انرژی که باتری مصرف می‌کند، کاهش یابد. این نکته را در نظر بگیرید که همه نرم‌افزارها از این آپشن پشتیبانی نمی‌کنند ولی امروزه بیشتر آنها قابلیت بهره‌مندی از آن را دارند.

در MIUI هیچ منوی نرم‌افزاری تعبیه نشده زیرا آیکون تمام اپلیکیشن‌ها در هوم اسکرین اضافه می‌شود اما امکان گذاشتن آنها در پوشه‌های مختلف وجود خواهد داشت. ضمن اینکه می‌توانید یک لانچر نصب کنید تا بتوانید برنامه‌های خود را در قالب فهرست ببینید.

در صفحه هوم اسکرین رد می نوت 8 امکانات متعددی گنجانده شده‌اند. برای مثال، یک ویجت نمایش وضعیت آب و هوا در گوشه سمت راست و در کنار برنامک ساعت قرار گرفته است. یک صفحه به نام Quick Card در سمت چپ مشاهده می‌شود که در آن اطلاعاتی نظیر برنامه‌های اجرا شده اخیر، گام‌شمار، یادداشت‌ها، تقویم، رویدادها، وضعیت آب و هوا، موارد دلخواه و . . . به چشم می‌خورد. البته امکان شخصی‌سازی این صفحه و یا غیرفعالسازی آن نیز وجود دارد.

شاید در نگاه اول سوئیچ‌کننده میان برنامه‌ها ظاهر عجیبی داشته باشد اما بعدها چگونگی کار کردن با آن را خواهید آموخت. در این قسمت، تمامی اپلیکیشن‌های در حال اجرا در دو ستون به نمایش در می‌آیند که با گذاشتن انگشت روی هر کدام از آنها می‌توانید قابلیت تقسیم صفحه نمایش را روشن کنید و یا آنها را به کناره‌ها بکشید تا کلاً بسته شوند.

همچنین، امکان استفاده از تم‌های مختلف هم فراهم است اما این قابلیت تنها در کشورهای خاصی کاربرد دارد.

در MIUI، برای پخش فایل‌های صوتی، تصویری و ویدیویی به ترتیب از اپلیکیشن‌های Music، Gallery و Video استفاده می‌شود که در برنامه‌های اول و سوم (در صورتی که امکان آن در کشور محل سکونت فراهم باشد) امکان خرید اشتراک وجود دارد. لازم به ذکر است که یک برنامه رادیو FM نیز نصب شده تا از طریق آن بتوان کانال‌های رادیویی را دریافت کرد.

به خاطر وجود سنسور IR در بالا، شما می‌توانید با دانلود نرم‌افزار Mi Remote از گوگل پلی استور گوشی خود را به یک کنترل همه‌کاره برای دستگاه‌های مختلف تبدیل کنید.

در برخی کشورها، نرم‌افزارهای از پیش نصب شده توسط شیائومی تبلیغات نشان می‌دهند تا به نوعی منبع درآمدی برای این شرکت باشند تا بتواند از این طریق قیمت پایین محصولاتش را توجیه کند. به طور کلی این آگهی‌ها چندان آزاردهنده نیستند و تأثیر منفی زیادی بر کار شما نمی‌گذارند.

در نهایت باید به گزینه چرخش خودکار (Auto Rotation) اشاره کنیم که حساسیت بسیار زیادی دارد زیرا کوچک‌ترین تغییر در شیوه قرارگیری گوشی باعث چرخیدن تصویر می‌شود. این موضوع وقتی بدتر خواهد شد که وقتی گوشی را روی سطح صافی می‌گذارید، به خاطر برآمدگی زیاد دوربین عقب تکان می‌خورد و همین کافی است تا تصاویر به حالت افقی درآیند بنابراین باید حواستان باشد تا چنان‌چه آپشن مذکور روشن بود، زیاد دستگاه را جابه‌جا نکنید.

عملکرد و امتیازات بنچمارک

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، کووالکوم اسنپدراگون 665 وظیفه اجرای برنامه‌ها را بر عهده دارد. این چیپ‌ست نسبتاً جدید تا کنون در گوشی شیائومی Mi A3 نیز به کار رفته و خوش‌بختانه عملکرد خوبی هم داشته است. لازم به ذکر است که رد می نوت 7 به عنوان مدل پیشین، از چیپ‌ست کووالکوم اسنپدراگون 660 استفاده می‌کند.

تراشه حاضر در این گوشی توسط فرآیند 11 نانومتری تولید شده و در آن یک CPU هشت هسته‌ای با چهار هسته Kryo 260 Golden و نهایت سرعت 2.0 گیگاهرتزی و چهار هسته Kryo 260 Silver با نهایت سرعت 1.8 گیگاهرتزی حضور یافته‌اند. این نکته را مدنظر قرار دهید که هسته‌های این پردازنده نسبت به هسته‌های موجود در شیائومی رد می نوت 7 تقریباً 200 هرتز آهسته‌تر هستند.

پردازنده گرافیکی نیز Adreno 610 می‌باشد که متأسفانه در مقایسه با Adreno 512 که در اسنپدراگون 660 حضور داشت، چندان سریع نیست ولی با این وجود، به میزان 20 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند.

این تراشه به دو پردازشگر سیگنال دیجیتالی و یک پردازشگر تصویری دیجیتالی مجهز شده و مودم موجود در آن هم با مودم اسنپدراگون 660 یکی است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

در آزمایش تخصصی چند هسته‌ای، عملکرد این پردازنده فوق‌العاده است و از تراشه اسنپدراگون 712 رقیب خود یعنی Realme 5 Pro سرعت بیشتری دارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

در آزمایش تک هسته‌ای اما، این قطعه حرف زیادی برای گفتن ندارد.

پردازنده گرافیکی موجود در این چیپ‌ست تفاوت خاصی با همتای آن در مدل رد می نوت 7 نخواهد داشت ولی همان‌طور که اشاره کردیم، انرژی کمتری مصرف خواهد کرد. در واقع سرعت این پردازنده گرافیکی کمتر می‌باشد بنابراین گوشی امسالی کمپانی چینی از این نظر با محصول سال قبل او زیاد فرق ندارد.

در نهایت به آزمایش AnTuTu می‌رسیم که نشان می‌دهد شیائومی رد می نوت 8 با مدل Mi A3، هوآوی پی 30 لایت و Realme 5s برابر است و از Realme 5 Pro ضعیف‌تر.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

به طور کلی گوشی رد می نوت 8 سرعت زیادی دارد اما سریع‌ترین موبایل دنیا نیست. چیپ‌ست آن می‌تواند اکثر بازی‌ها و برنامه‌ها را اجرا کند ولی پردازنده گرافیکی آن عملکرد چندان درخشانی به ثبت نمی‌رساند. بر این اساس، هنگام پخش نرم‌افزارهای سنگین تیک‌هایی احساس خواهد شد و حتی این اتفاق ممکن است زمانی که در رابط کاربری MIUI کار می‌کنید نیز رخ دهد هرچند این موضوع چندان حاد نیست.

ضمناً، در آزمایش‌هایی که انجام دادیم، هیچ‌گاه این گوشی داغ نکرد و این می‌تواند یک امتیاز مثبت باشد. در مجموع عملکرد شیائومی رد می نوت 8 به عنوان یک موبایل میان‌رده قابل قبول است.

دوربین

درست مانند شرکت Realme، برند رد می (Redmi) هم ماژول سه‌گانه دوربین عقب را کنار گذاشته و از چهار لنز در قاب پشتی محصول خود بهره برده است. البته شیوه قرارگیری این سنسورها برای افرادی که در مورد گوشی‌های اطلاعات کافی دارند آشناست زیرا از بالا به پایین به ترتیب، لنزهای اولترا واید، اصلی، تشخیص عمق و مکرو نشسته‌اند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

لنز اصلی 48 مگاپیکسلی از نوع ISOCELL Bright GM2 بوده و توسط سامسونگ تولید شده است. این سنسور با ابعاد 1 تا 2.25 اینچی و دریچه دیافراگم f/1.8 که دارد به صورت ترکیبی عکسبرداری می‌کند تا تصاویر 12 مگاپیکسلی باشند.

لنز 8 مگاپیکسلی اولترا واید با دریچه دیافراگم f/2.2 نیز می‌تواند زوایای 119 درجه‌ای را پوشش دهد. خوش‌بختانه تکنولوژی تصحیح انحراف خودکار وجود دارد تا در صورت نیاز از تأثیرگذاری لرزش دست جلوگیری کند که البته امکان غیرفعالسازی آن فراهم است.

در ادامه سنسور مکرو مشاهده می‌شود که 2 مگاپیکسلی بوده و این فرصت را برای افراد به وجود می‌آورد تا از اجسام نزدیک و از فاصله 4 سانتی‌متری تصویربرداری کنند.

در نهایت سنسور تشخیص عمق 2 مگاپیکسلی قرار گرفته است.

سوئیچ شدن میان حالات مختلف درست مانند سایر اپلیکیشن‌های دوربین محصولات شیائومی است بنابراین برای انجام این کار باید انگشت خود را به سمت چپ یا راست بکشید. ضربه زدن روی سه خط قرار گرفته در گوشه بالا سمت راست هم گزینه‌های مربوط به تنظیمات را اجرا خواهد کرد.

بر خلاف گذشته که مجبور بودید برای عکسبرداری با تمام کیفیت لنز 48 مگاپیکسلی از آپشن پیشرفته (Pro) استفاده کنید، حالا گزینه‌ای خاص به نام 48M وجود دارد تا دیگر نیازی نباشد کارهایی که در گذشته انجام می‌دادید را صورت دهید. البته همچنان گزینه Pro نیز به چشم می‌خورد زیرا تنها در همین حالت است که می‌توانید مقادیری نظیر شیوه نورپردازی، سرعت شاتر، میزان تعادل رنگ سفید، فوکوس و ISO را به صورت دستی تنظیم کنید. لازم به ذکر است که این آپشن با لنزهای اولترا واید، اصلی و مکرو هماهنگ شده و تغییر این تنظیمات در آن کاملاً اختیاری است.

کیفیت تصویر

حالا بد نیست در مورد کیفیت تصاویر صحبت کنیم. لنز اصلی 48 مگاپیکسلی به صورت پیش‌فرض عکس‌های 12 مگاپیکسلی می‌گیرد و خوش‌بختانه کیفیت آنها نیز فوق‌العاده است. جزئیات در این تصاویر عالی بوده و نویز کمی به چشم می‌خورد و رنگ‌ها هم کاملاً طبیعی هستند. میزان رنج دینامیک قابل قبول می‌باشد هرچند موارد بهتری در سایر گوشی‌ها دیده شده است. به این نکته باید اشاره کنیم که با چنین تصاویر باکیفیتی، نیازی به استفاده از گزینه HDR نخواهد بود.

شاید در برخی لحظات، الگوریتم‌های هوش مصنوعی جزئیات را کاهش دهند اما نباید به خاطر این نکته محصول شیائومی را سرزنش کنیم. در مجموع یک گوشی با قیمتی مقرون به صرفه و این‌چنینی، امکانات زیادی در زمینه عکسبرداری در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

همان‌طور که گفتیم، یک حالت تصویربرداری با گزینه 48 مگاپیکسلی در دسترس ما حضور دارد که عکس‌هایی خواهد گرفت که واقعاً به همین مقدار رزولوشن خواهند داشت. بر خلاف دفعات معمول، در این حالت تنها عکس‌هایی ذخیره می‌شود که فقط ادعای این را دارند که 48 مگاپیکسلی هستند وگرنه کیفیت آنها معمولی است بنابراین پیشنهاد نمی‌شود که از این آپشن بهره ببرید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

در حالی که هیچ اثری از سنسور تله فوتو به چشم نمی‌خورد ولی شما می‌توانید عکس‌هایی بگیرید که در آنها به صورت دیجیتالی و به اندازه 2 برابر زوم شده است. جالب اینکه کیفیت این تصاویر از عکس‌های زوم شده و به ثبت رسیده با یک دوربین 12 مگاپیکسلی بهتر می‌باشد.

سنسور اولترا واید 8 مگاپیکسلی تصاویر خوبی می‌گیرد و در آنها جزئیات به اندازه کافی به ثبت می‌رسد. کنتراست بسیار بالا ولی رنج دینامیک پایین و تعادل نور سفید هم ضعیف است. کیفیت این عکس‌ها حرفی در برابر خروجی لنز اصلی ندارند اما در مقایسه با لنزهای مشابه موجود در گوشی‌های معمولی و میان‌رده قابل قبول است.

در این لنز می‌توانید گزینه تصحیح خودکار را خاموش کنید و از تصاویر واضح‌تر لذت ببرید اما توجه کنید که این کار باعث کشیدگی لبه‌ها خواهد شد.

با عکسبرداری توسط لنز 2 مگاپیکسلی مکرو واقعاً چیزی عاید شما نمی‌شود زیرا نه جزئیات در عالی‌ترین سطح خود قرار دارند و نه سوژه‌ها شفاف هستند.

در شب‌ها اما، قضیه کمی فرق می‌کند. محصول شیائومی با لنز اصلی تصاویر 12 مگاپیکسلی بسیار باکیفیتی به ثبت خواهد رساند. البته شاید فکر کنید که فرآیند کاهش نویز به خوبی انجام نمی‌شود ولی نباید این موضوع را نقطه ضعف بزرگی تلقی کنیم زیرا جزئیات زیادی در تصاویر دیده می‌شوند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

درست مانند گوشی‌های پیشین کمپانی چینی، گزینه عکسبرداری در شب یا Night Mode محافظه‌کارانه کار می‌کند چرا که به نظر می‌رسد از حالت HDR بهره می‌برد. در این آپشن، به ثبت رساندن هر تصویر تقریباً 2 ثانیه به طول می‌انجامد و تا حدودی نویزها را از بین می‌برد ولی نقاط نورانی را حفظ می‌کند اما در نهایت تصاویر شفافی در اختیار شما قرار نمی‌دهد.

تصاویر گرفته شده در شب توسط لنز اولترا واید هم پایین‌تر از حد انتظار هستند اما عجیب‌تر آن‌که برخی پرچمداران در این زمینه از شیائومی رد می نوت 8 بدتر عمل کرده‌اند. در مقایسه با آن تصاویر، این عکس‌ها جزئیات نسبتاً قابل قبولی دارند که شاید این اتفاق به خاطر از بین بردن نویزها انجام می‌گردد. شیوه نورپردازی در این حسگر مانند سایر لنزهای مشابه نیست و حالت تیرگی به وجود نمی‌آورد.

در نهایت باید اشاره کنیم که گزینه Night Mode برای لنز اولترا واید در نظر گرفته نشده است.

تصاویر پرتره

کیفیت تصاویر پرتره به ثبت رسیده با دوربین عقب کاملاً به شرایط نورپردازی بستگی دارد چرا که اگر نور کافی وجود نداشته باشد، جزئیات زیادی به چشم نخواهد خورد بنابراین چنان‌چه همه چیز مهیا باشد، عکس‌های پرتره‌ای در اختیار خواهید داشت که هم در آنها پس‌زمینه تار می‌باشد و هم سوژه به خوبی از نمای پشت سر خود جدا شده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

تصاویر سلفی

با خرید شیائومی رد می نوت 8 می‌توانید صاحب گوشی شوید که دوربین جلوی 13 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.0 دارد. از نظر نرم‌افزاری، سه گزینه زیباسازی به چشم می‌خورد که یکی به بهبود رنگ پوست افراد، دیگری به بزرگ کردن چشم سوژه‌ها و آخری هم به کوچک‌تر کردن چهره کاربران مربوط می‌شود.

تصاویری که این لنز می‌گیرد، بسیار باکیفیت هستند و میزان دقت رنگ‌ها، جزئیات و کنتراست در بالاترین سطح خود قرار دارند و حتی اگر گزینه HDR را نیز خاموش کنید، تقریباً خروجی‌هایی با همان کیفیت در اختیار خواهید داشت. در مجموع از عملکرد دوربین سلفی این موبایل میان‌رده بسیار خرسندیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

برای گرفتن تصاویر سلفی نیز می‌توانید از گزینه پرتره بهره ببرید و باز هم عکس‌هایی بگیرید که از هر نظر عالی هستند زیرا در آنها سوژه و پس‌زمینه به خوبی از یک‌دیگر جدا شده‌اند.

کیفیت ویدیو

شیائومی رد می نوت 8 می‌تواند ویدیوهای 4K با 30 فریم بر ثانیه و 1080p با 30 فریم بر ثانیه ضبط کند. ضمن اینکه گفته شده که گزینه 1080p با 60 فریم بر ثانیه از طریق بروزرسانی نرم‌افزاری به دست خریداران این گوشی خواهد رسید.

در ابتدا به نظر می‌رسد که می‌توانید با همه لنزها، ویدیوهایی با کیفیت‌های گفته شده به ثبت برسانید اما واقعاً این‌گونه نیست. سنسور اولترا واید فیلم‌هایی ضبط خواهد کرد که 1080p با 30 فریم بر ثانیه کیفیت دارند و لنز مکرو نیز تنها می‌تواند ویدیوهای 720p با 30 فریم بر ثانیه ضبط کند بنابراین فرقی نمی‌کند که انتخاب شما چه آپشنی بوده زیرا هر لنز بر اساس توانایی‌های خودش کار خواهد کرد.

لازم به ذکر است که گزینه فیلمبرداری حرکت آهسته یا اسلوموشن نیز تنها با کیفیت 1080p با 120 فریم بر ثانیه در دسترس است.

در مورد دوربین اصلی بگوییم که بیت‌ریت ویدیوهای 4K 40 تا 42 مگابیت بر ثانیه و ویدیوهای 1080p 30 مگابیت بر ثانیه است. صداهای استریو هم با بیت‌ریت 96 کیلوبیت بر ثانیه ضبط می‌شوند.

بر خلاف بیت‌ریت بالا، ویدیوهای 4K جزئیات زیادی ندارند و رنج دینامیک نیز در آنها معمولی است. البته نویزی به چشم نمی‌خورد زیرا فناوری کاهش نویز فعال است و اصلاً شاید همین موضوع باعث گردد که جزئیات از بین بروند. در سمت دیگر، کنتراست و دقت رنگ‌ها وضعیت خوبی دارند.

کلیپ‌های 1080p هم جزئیات زیادی را پخش نمی‌کنند و باید بگوییم که سایر رقبا از رد می نوت 8 بهتر عمل خواهند کرد.

ویدیوهای گرفته شده توسط لنز اولترا واید رنگ‌ها را با دقت بیشتری به نمایش درمی‌آورند ولی جزئیات در آنها هم ضعیف است.

دکمه زوم 2 برابری هنگام فیلمبرداری نیز وجود دارد و بزرگ‌نمایی به صورت دیجیتالی انجام خواهد شد.

سیستم ثابت الکترونیکی نیز تنها زمانی به کار خواهد رفت که دارید با کیفیت 1080p با 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری می‌کنید. این فناوری کار خودش را به خوبی انجام می‌دهد و حتی شده با کاهش دقت فوکوس خودکار، لرزش‌های اضافی را از بین می‌برد.

جمع‌بندی

گوشی شیائومی رد می نوت 8 بهترین چیپ‌ست یا برترین دوربین‌ها را ندارد ولی می‌تواند جزو دستگاه‌های میان‌رده عالی بازار به حساب بیاید. این موبایل با امکانات مناسب خود برچسب قیمتی را دریافت کرده که شاید باعث شود در نگاه اول فکر کنید یک تلفن همراه معمولی است اما واقعیت چیز دیگری خواهد بود.

نمایشگر این گوشی بسیار باکیفیت و بزرگ است و به خاطر حضور یک پردازنده نسبتاً قدرتمند می‌تواند بازی‌ها را با سرعت بالایی اجرا کند و با چهار لنز در دوربین عقب خود قادر خواهد بود تصاویر باکیفیتی در روز و شب به ثبت برساند. ضمن اینکه درست مانند مدل‌های معرفی شده در سالیان پیشین نظیر شیائومی رد می نوت 7، باتری آن بسیار بادوام می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

در نهایت باید به شیوه طراحی و ظاهر این موبایل اشاره کنیم که زیبا و خیره‌کننده است. یکی از نکات جذاب رد می نوت 8 این است که اولین گوشی شیائومی به شمار می‌رود که نسخه 11 رابط کاربری MIUI را دریافت خواهد کرد.

در پایان اشاره کنیم که انتظار داشتیم پردازنده این گوشی سریع‌تر می‌بود ولی با همین چیپ‌ستی که در آن به کار رفته هم می‌تواند از بسیاری از رقبای میان‌رده خود بهتر عمل کند. در واقع این موضوع قانون نانوشته‌ای است که فقط گوشی‌های خط تولید رد می شیائومی آن را دنبال می‌کنند و مدل نوت 8 هم سعی کرده به آن پایدار باشد.

رقبا و آلترناتیوها

گوشی Realme 5s به تازگی معرفی شده و به نظر می‌رسد رقیب جدی برای شیائومی رد می نوت 8 به حساب بیاید. این دستگاه از صفحه نمایش 6.5 اینچی با رزولوشن 720p بهره می‌برد تا در کنار پردازنده کووالکوم اسنپدراگون 665 عملکرد سریع‌تری از خود به ثبت برساند. دوربین‌های محصول Realme هم تقریباً با دوربین‌های محصول شیائومی یکی هستند. در زمینه دوام باتری نیز به سبب وجود منبع نیروی 5000 میلی‌آمپر بر ساعت باید چیزی که Realme تولید کرده را برتر بدانیم.

مدل دیگر نیز Realme 5 Pro می‌باشد که نمایشگر، دوربین و ظرفیت باتری آن با محصول مورد بحث ما یکی است اما به خاطر حضور پردازنده اسنپدراگون 712 و رم 4 گیگابایتی عملکرد سریع‌تری خواهد داشت. ضمن اینکه بدنه آن در برابر قطرات آب مقاومت دارد بنابراین رقیب قابل احترامی برای محصول مورد بحث ما می‌باشد.

مدل Mi A3 که اتفاقاً خودِ شیائومی تولید کرده هم دیگر آلترناتیوی است که باید آن را در نظر بگیریم. این مدل از نمایشگر Super AMOLED و رزولوشن 720p بهره می‌برد و پردازنده آن نیز اسنپدراگون 665 است. کیفیت دوربین‌ها و دوام باتری هم تقریباً یکی است. البته رابط کاربری این موبایل نسخه خام اندروید می‌باشد تا دیگر شاهد برنامه‌های اضافی یا پوسته نرم‌افزاری متفرقه در آن نباشیم.

از میان محصول سامسونگ هم مدل گلکسی M30 آپشن مناسبی به شمار می‌رود و از آن جایی که در آن پنل Super AMOLED و باتری بادوام‌تر به کار رفته باید بدان توجه ویژه‌ای کرد. البته دوربین‌های این موبایل تنوع رد می نوت 8 را ندارند اما نمایشگر OLED با پشتیبانی از گزینه کیفیت تصاویر HDR10 جبران مافات می‌کند.

در نهایت باید به رد می نوت 8 پرو اشاره کنیم که پردازنده سریع‌تری به نام مدیا تک هلیو G90T دارد و دوربین اصلی آن نیز 64 مگاپیکسلی است و با سرعت UFS 2.1 داده‌ها را ذخیره می‌کند. ضمن اینکه باتری آن 4500 میلی‌آمپری می‌باشد و رابط کاربری آن هم به صورت پیش‌فرض MIUI 11 خواهد بود.

ضمناً، چنان‌چه در اروپا زندگی می‌کنید، می‌توانید سراغ مدل رد می نوت 8 تی (Redmi Note 8T) بروید که تنها تفاوت آن با مدل معمولی بهره‌مندی از NFC می‌باشد.

نظر نهایی

شاید تا پارسال می‌توانستیم بگوییم که گوشی‌های خانواده رد می شیائومی بهترین‌های بخش میان‌رده بازار هستند اما با پیشرفت روزافزون Realme و حضور دوباره سامسونگ، کمپانی چینی باید خودش را بار دیگر به اثبات برساند. البته در این حقیقت که رد می نوت 8 گوشی فوق‌العاده است شکی نداریم ولی انتظار می‌رفت امکانات جذاب‌تری در آن به کار رود.

با این وجود، شیائومی نباید نگران کاهش محبوبیت خود باشد زیرا طرفدارانش به این راحتی‌ها او را ترک نخواهند کرد و شاید با مدل رد می نوت 8 تعداد این افراد هم افزایش یابد هرچند با بازار رقابتی امروز، کار این دستگاه بسیار سخت است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی رد می نوت 8

نقاط قوت

  • شیوه طراحی بسیار جذاب
  • بهره‌مندی از پوشش محافظ گوریلا گلس 5 در جلو و عقب
  • دوام باتری طولانی
  • دریافت سریع نسخه 11 رابط کاربری MIUI
  • دوربین باکیفیت
  • قابلیت قرار دادن مموری کارت میکرو SD
  • وجود جک هدفون 3.5 میلی‌متری
  • وجود سنسور IR
  • پشتیبانی از رادیو FM

نقاط ضعف

  • کیفیت معمولی گزینه پخش تصاویر HDR10
  • عملکرد نه چندان برتر نسبت به مدل رد می نوت 7
  • کیفیت معمولی ویدیوهای ضبط شده
  • نبود گزینه ضبط ویدیوهای 1080p با 60 فریم بر ثانیه هنگام عرضه گوشی

خرید لوازم جانبی گوشی شیائومی Note 8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *