نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

اخبار و شایعات مربوط به گوشی‌های سری می 10 شیائومی (Xiaomi Mi 10) در زمستان پارسال دست به دست می‌شد ولی مدتی طول کشید تا این شرکت توانست این محصولاتش را در سرتاسر جهان معرفی کند و به فروش برساند.

مدل می 10 پرو (Mi 10 Pro) پرچمداری است که ما را یاد گوشی‌های نسل‌های قبل می‌اندازد. امکانات دستگاه‌های پیشین سری می (Mi) در حد تلفن‌های همراه بالارده بود ولی با قیمت مقرون به صرفه‌ای به فروش می‌رسیدند اما شیائومی با می 10 پرو سعی کرده تمام محدودیت‌ها را کنار بزند و با ارائه بهترین سخت‌افزارها و مشخصات فنی خودش را به همگان ثابت کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

تمام امکانات لازم برای یک پرچمدار از جمله نمایشگر OLED با نرخ بازسازی 90 هرتزی، پردازنده کووالکوم اسنپدراگون 865، باتری بادوام، پشتیبانی از شارژ سریع، تمام اتصالات لازم و به خصوص 5G در این موبایل وجود دارند. اما شیائومی فراتر از اینها عمل کرده و دوربین 108 مگاپیکسلی اصلی در این محصول جای داده و در کنار آن یک لنز 8 مگاپیکسلی با قابلیت زوم 5 برابری، یک لنز 12 مگاپیکسلی با قابلیت زوم اپتیکال 2 برابری و یک لنز 20 مگاپیکسلی اولترا واید قرار گرفته‌اند. به علاوه، امکان فیلمبرداری با کیفیت 8K، زوم 10 برابری هیبریدی و چندین و چند ویژگی دیگر، از قابلیت‌های فوق‌العاده دوربین این دستگاه به شمار می‌روند.

با این همه، مشخصات فنی قدرتمند به دوربین ختم نمی‌شوند چرا که شیائومی در این محصول خود یکی از سریع‌ترین سنسورهای اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش را قرار داده و امکان شارژ با بیشترین سرعت ممکن را فراهم کرده است. اسپیکرهای استریو بر روی فریم نیز دیگر مزایای این موبایل هستند.

تأییدیه IP68، پوشش ضد آب P2i و بدنه ساخته شده با تکنولوژی نانو هم گواه مستحکم بودن این تلفن همراه می‌باشند. البته باید توجه داشته باشید اگرچه مجوز IP68 برای می 10 پرو دریافت گردیده ولی شیائومی تأکید خاصی روی عبارت اتفاقی دارد. یعنی اگر گوشی به صورت اتفاقی و ناخواسته در درون آب افتاد، ممکن است سالم بماند و از نظر مقاومت در زیر آب و هوای بارانی نیز کاملاً آسیب‌ناپذیر خواهد بود.

صرف‌نظر از مدل‌های سری میکس (Mix) و آلفا (Alpha)، مدل می 10 پرو 5G گران‌ترین محصول ساخته شده توسط شیائومی می‌باشد بنابراین چینی‌ها امیدوارند بتواند مشتریان خاص خودش را جذب کند. با تبلت‌فون همراه باشید تا این موبایل را به صورت تخصصی بررسی کنیم.

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

واقعیت آن است که تمام لوازم جانبی که باید همراه با یک پرچمدار فروخته شوند، همزمان با خرید شیائومی می 10 پرو 5G به دست کاربران می‌رسند. درون جعبه این دستگاه شاهد شارژر فوق سریع 65 واتی، کابل USB-C و مبدل USB-C به پورت 3.5 میلی‌متری هدفون هستیم. البته ممکن است در برخی کشورها آداپتور نامبرده وجود نداشته باشد ولی شیائومی اعلام کرده که این کابل باید در همه نقاط جهان به فروش برسد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

روی خودِ گوشی یک محافظ نمایشگر چسبانده شده که بسیار باریک است و به خوبی حاشیه‌های برآمده موبایل را پوشش می‌دهد و بعضاً باعث اختلال در عملکرد سنسور اسکنر اثر انگشت می‌گردد بنابراین شاید کندن آن تصمیم درستی باشد.

طراحی

شاید بتوانیم بگوییم که شیائومی می 10 پرو قوانین مربوط به طراحی گوشی‌های هوشمند را نقض کرده ولی یکی از ویژگی‌هایش با سایر پرچمداران برابر است و آن چیزی نیست جز پوشش شیشه‌ای. در واقع خودِ بازار یک چنین شیوه طراحی را مطالبه می‌کند و خریداران نیز آن را دوست دارند و هنوز جایگزین مناسبی برای آن پیدا نشده است. به همین دلیل کمپانی چینی نیز تصمیم گرفته جلو و عقب پرچمدارش را با این محافظ شیشه‌ای بپوشاند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

فرمول ساخت پرچمداران امروزی بدین صورت است: ترکیب گوریلا گلس 5، طراحی متوازن و برآمده و در نهایت فریم آلومینیومی. در میان شرکت‌های سازنده، حالا نوبت به شیائومی رسیده که بار دیگر از این فرمول استفاده کند و یک گوشی با این امکانات بسازد. البته باید یادآور شویم که بر روی قاب پشتی یک پوشش مات قرار گرفته است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

وقتی به جلوی می 10 پرو نگاه می‌کنید، اولین چیزی که می‌بینید نمایشگر 6.67 اینچی OLED است که تا کناره‌ها کشیده شده و حالت برآمدگی گرفته است. علی‌رغم اینکه فریم موج‌دار این موبایل شما را یاد گوشی‌های هواوی با نمایشگرهای سرشار (کشیده شده تا روی فریم) می‌اندازد ولی اصلاً این‌گونه نیست. گوریلا گلس 5 به کار رفته در قاب جلویی از نظر اندازه، شکل و میزان برآمدگی با گوریلا گلس 5 استفاده شده در قاب پشتی تفاوت چندانی ندارد به همین دلیل بسیار متوازن است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

خودِ صفحه نمایش هم دارای حاشیه‌های بسیار باریکی بوده و شیب کناری آن آن‌قدر شدید نیست بنابراین به راحتی می‌توانیم آن را در کف دست نگه داریم هرچند برخی اوقات باعث می‌شود نمایشگر به صورت ناخواسته لمس گردد. در گوشه بالا سمت چپ یک نقطه سیاه رنگ به چشم می‌خورد که محل قرارگیری دوربین سلفی است ولی نکته جالب اینکه وقتی دارید فیلم تماشا می‌کنید این حفره به هیچ عنوان مانع مشاهده محتواها نمی‌شود و به خاطر سایز کوچکی که دارد تقریباً نامرئی است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

پنل OLED موجود در این موبایل از نظر کیفیت رنگ هم شفاف است و هم فوق‌العاده. این نمایشگر همچنین، از نرخ بازسازی 90 هرتزی نیز پشتیبانی می‌کند تا هر کاری که انجام می‌دهید بسیار سریع صورت پذیرد. سنسور اسکنر اثر انگشت تقریباً پایین صفحه نمایش جای‌گیری کرده و از آن جایی که جدیدترین و پیشرفته‌ترین حسگر موجود در دنیاست، سرعت و دقت بسیار زیادی دارد. در واقع با نزدیک کردن انگشت به نمایشگر، می‌توان در کسری از ثانیه قفل آن را باز کرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

هیچ‌گونه چراغ LED مخصوص اعلانات در این موبایل وجود ندارد ولی اگر می‌توانید با کاهش دوام باتری کنار بیایید، امکان بهره‌مندی از گزینه صفحه نمایش همیشه روشن فراهم شده است. بریدگی محل قرارگیری اسپیکرها آن‌قدر باریک است که نمی‌توانید آن را درون فریم فلزی ببینید.

قاب پشتی شیائومی می 10 پرو مهمترین قسمت این دستگاه است. با نگاه کردن به این بخش اولین چیزی که توجه شما را معطوف خودش می‌کند، ماژول سیاه رنگ دوربین عقب است که به ترتیب لنزهای 8 مگاپیکسلی با قابلیت زوم 5 برابری، 12 مگاپیکسلی با قابلیت زوم 2 برابری و 108 مگاپیکسلی اصلی به صورت عمودی مشاهده می‌شوند. در بیرون این ماژول هم لنز اولترا واید 20 مگاپیکسلی به چشم می‌خورد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

ماژول دوربین عقب سه‌گانه کمی برآمدگی دارد ولی لرزش آن مانند دیگر گوشی‌های پرچمدار بازار نیست.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

یک فلاش LED سه‌گانه هم در پایین تمام لنزها مشاهده می‌شود.

به خاطر پوشش ماتی که در قاب پشتی به کار رفته، این قسمت از پرچمدار شیائومی کاملاً صاف و صیقلی است. روی نمونه خاکستری این تلفن همراه هاله آبی رنگی کشیده شده که وقتی نور به آن می‌تابد درخشندگی چندانی ندارد ولی تغییر رنگ می‌دهد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

همان‌طور که گفتیم، حاشیه‌های مشکی رنگ در اطراف فریم بسیار باریک هستند ولی برآمدگی آن به‌گونه‌ای است که ما را در گرفتن موبایل کمک می‌کند. نگه داشتن این گوشی بدون قاب محافظ کار نسبتاً آسانی می‌باشد و از آن جایی که چندان لغزنده نیست، می‌توانید با آسودگی خاطر آن را در دست بگیرید.

لبه‌های کناری شیائومی می 10 پرو تقریباً عاری از هرگونه تجهیزات بوده و تنها دکمه‌های کاهش و افزایش صدا و پاور در آنجا به چشم می‌خورد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

در بالا و پایین اما، شاهد حضور امکانات زیادی هستیم که اسپیکرهای استریو از آن جمله‌اند به طوری که در دو طرف یک بریدگی مشکی رنگ قرار گرفته است و اسپیکر حاضر در آنجا از نظر اندازه و کیفیت صدا با یکدیگر برابر هستند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

واقعاً از حضور چنین اسپیکرهایی خرسندیم به همین دلیل باید شیائومی را به خاطر جسارتی که به خرج داده تا از این سخت‌افزارها در پرچمدارش بهره ببرد، تحسین کنیم.

در بالای قاب یک سنسور IR قرار گرفته و در پایین هم پورت USB-C و محل قرار دادن سیمکارت به چشم می‌خورند که توسط میکروفون‌ها احاطه شده‌اند.

در مجموع گوشی مورد بحث ما از نظر کیفیت ساخت و خوش‌دستی بی‌نظیر بوده و در برابر قطرات آب مقاوم است. البته اگر پوشش ضد آب روی آن کاملاً قرار می‌گرفت بهتر می‌شد ولی بالأخره باید با این تصمیم کمپانی چینی کنار بیاییم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

با خرید شیائومی می 10 پرو صاحب گوشی می‌شوید که بسیار باریک است و کمبودی ندارد و فریم آن نیز به خوش‌دستی آن کمک می‌کند.

صفحه نمایش

شیائومی در این محصول خود از یک نمایشگر 6.67 اینچی برآمده OLED با گوشه‌های گرد بهره برده است. در واقع این پنل درخشان یکی از نقاط قوت این دستگاه به حساب می‌آید چرا که به نرخ بازسازی 90 هرتزی تجهیز شده است. هر چه‌قدر در مورد سرعت این صفحه نمایش‌ها صحبت کنیم کم گفته‌ایم و تا زمانی که خودتان به صورت حضوری دو نرخ بازسازی 60 و 90 هرتزی را با یکدیگر مقایسه نکرده‌اید، متوجه نخواهید شد.

با این وجود، رزولوشن نمایشگر چندان بالا نیست و نهایتاً به 1080p+ یا 2340*1080 پیکسل می‌رسد و تراکم پیکسلی آن هم 386 می‌باشد. مطمئناً شیائومی می‌توانست در این زمینه بهتر عمل کند زیرا سال گذشته وان‌پلاس 7 تی پرو (OnePlus 7T Pro) یک صفحه نمایش با همین اندازه ولی با رزولوشن QHD و نرخ بازسازی زیادی داشت.

خوش‌بختانه این نمایشگر با پوشش گوریلا گلس 5 محافظت شده ولی خودِ شیائومی همراه با این موبایل یک گلس بسیار نازک نیز به فروش می‌رساند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

می 10 پرو از کیفیت تصاویر HDR10+ پشتیبانی می‌کند و تکنولوژی به کار رفته در آن Widevine DRM سطح 1 است تا کاربران بتوانند محتواهای سایت‌های پخش آنلاین فیلم را با بیشترین کیفیت ممکن تماشا کنند.

کمپانی سازنده وعده داده که نهایت روشنایی این دستگاه در حالت تنظیم دستی 500 و در حالت تنظیم خودکار 800 نیت خواهد بود اما همچون رویه اکثر گوشی‌های شیائومی، اعدادی که در آزمایش‌ها به دست می‌آیند بیشتر از آن چیزی است که او ادعا می‌کند. در واقع پس از بررسی‌های صورت گرفته، نمایشگر به رکورد 510 نیت واحد روشنایی دست یافت و در صورتی که آن را به طور خودکار تنظیم کنید به عدد قابل‌توجه 860 نیت هم خواهد رسید.

حداقل میزان روشنایی این صفحه نمایش OLED نیز 2 نیت است که باز هم یک رکورد فوق‌العاده به حساب می‌آید چرا که به شما اجازه خواهد داد در محیط‌های تاریک با این گوشی به راحتی کار کنید.

شیائومی در این محصول خود سه فضای رنگی Auto، Original و Saturated را قرار داده که هر کدام رنگ‌ها را به روش خاصی نشان می‌دهند.

آپشن اول، فضای رنگی DCI-P3 را شامل شده و تفاوت رنگی 3.5 را به ثبت می‌رساند. با انتخاب هر کدام از این گزینه‌ها می‌توانید یکی از آپشن‌های دمای رنگی پیش‌فرض (Default)، گرم (Warm) و سرد (Cool) را برگزینید که با روشن کردن گزینه اول تفاوت رنگی به 3.5 می‌رسد. انتخاب گزینه دوم رنگ‌ها را به صورت اشباع شده نمایش و تفاوت رنگی را به 2.6 درصد کاهش می‌دهد و نوعی هاله آبی رنگ روی قسمت‌های سفید پخش می‌کند.

تنظیمات گزینه اورجینال (Original) رنگ‌ها را به شکل sRGB نمایش می‌دهد و تفاوت رنگی را به 1.7 می‌رساند بنابراین هم دقیق‌ترین آپشن است و هم باکیفیت‌ترین.

در نهایت گزینه اشباع شده (Saturated) به میان می‌آید که رنگ‌ها را با فضای DCI-P3 پخش می‌کند ولی دقت چندان زیادی ندارد.

دوام باتری

شیائومی می 10 پرو انرژی خود را از باتری 4500 میلی‌آمپر بر ساعت دریافت می‌کند که از باتری می 9 پرو با ظرفیت 4000 میلی‌آمپری (Mi 9 Pro) و می 9 (Mi 9) با ظرفیت 3300 میلی‌آمپری به ترتیب 13 و 37 درصد باظرفیت‌تر است. این محصول شیائومی از تکنولوژی شارژ فوق سریع با قدرت 50 واتی بر پایه Power Delivery پشتیبانی می‌کند ولی همراه با آن یک شارژر 65 واتی به فروش می‌رسد تا دیگر نیازی نباشد در بازار به دنبال خرید آداپتور مربوطه بگردید. این شرکت ادعا کرده که شارژر فروخته شده همراه با این گوشی، مخصوص لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه هوشمند تولید شده است. ضمناً، می 10 پرو از فناوری QuickCharge4+ هم پشتیبانی می‌کند.

از این دستگاه برای شارژ سایر محصولات شیائومی که از تکنولوژی شارژ بیسیم پشتیبانی می‌کنند نیز می‌توان بهره برد و این یعنی امکان انتقال انرژی با سرعت 30 وات وجود دارد.

شارژر 65 واتی می‌تواند 77 درصد باتری را در عرض 30 دقیقه شارژ کند و در 50 دقیقه نیز کل ظرفیت منبع نیرو را پر نماید.

استقامت باتری 4500 میلی‌آمپری در مجموع 101 ساعت به ثبت رسیده تا در آزمایش‌های تخصصی وبگردی، برقراری تماس صوتی و پخش فیلم امتیازات بالایی کسب کند. حالت استندبای این موبایل بهتر از سایر تلفن‌های همراهی است که از این پردازنده و مودم بهره می‌برند بنابراین این گوشی انرژی زیادی هدر نمی‌دهد.

نتایج اعلام شده هنگام فعالسازی نرخ بازسازی 90 هرتزی به ثبت رسیده‌اند که به صورت پیش‌فرض روشن بوده است. اگر نرخ بازسازی را به 60 هرتز کاهش دهید، مدت زمان وبگردی و تماشای فیلم به ترتیب 1 و 2 ساعت خواهد رسید و در نهایت استقامت کلی منبع نیرو به 105 ساعت افزایش می‌یابد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

کیفیت صدا

شیائومی می 10 پرو دو تجهیزات صوتی در بالا و پایین دارد. این‌بار اما، یکی از آنها فقط یک میکروفون است و به عنوان اسپیکر به کار نمی‌رود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

به خاطر حضور دو اسپیکر در دو طرف گوشی، این دستگاه امتیاز فوق‌العاده‌ای در آزمایش‌ها کسب کرد.

باید اعتراف کنیم که اسپیکرهای حاضر در این موبایل بهترین مواردی هستند که در گوشی‌های هوشمند به کار رفته‌اند و از نظر کیفیت صدا هم حرف ندارند. اصواتی که از آنها شنیده می‌شود کاملاً متعادل، عمیق و با بیس زیاد می‌باشند.

سیستم عامل و رابط کاربری

رابط کاربری پیش‌فرض شیائومی می 10 پرو MIUI 11 و سیستم عامل آن اندروید 10 است. پوسته نرم‌افزاری موجود در این گوشی امکاناتی همچون ظاهری بسیار ساده، ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن قدرتمند، حالت تیره کارآمد، صداهای هوشمند مخصوص اعلانات و اپلیکیشن‌های سیستمی پیشرفته دارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

در این موبایل قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن قرار گرفته و شما می‌توانید آن را زمان‌بندی کرده و یا همیشه روشن یا خاموش کنید. تم‌های متعدد موجود در این تلفن همراه یعنی می‌توان از میان آنها یکی را برگزید و گوشی را آن‌طور که می‌خواهید شخصی‌سازی نمایید. نکته دیگر اینکه، وقتی اعلان جدیدی دریافت می‌گردد، کناره‌های صفحه نمایش روشن می‌شود.

با استفاده از امکاناتی همچون سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش که حالا بسیار پیشرفته‌تر شده، می‌توان قفل نمایشگر را باز کرد. شناساندن اثر انگشت به این حسگر کار بسیار آسانی می‌باشد چرا که بسیار سریع کار می‌کند. دقت آن نیز زیاد است بنابراین در مجموع یکی از بهترین سنسورهای موجود در دنیا در این گوشی به کار رفته است.

به علاوه، می‌توان قفل نمایشگر را با قابلیت تشخیص چهره هم بازگشایی کرد. این ویژگی همچون سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش سریع است و بلافاصله پس از اینکه موبایل را برمی‌دارید، شما را خواهد شناخت.

شیائومی می 10 پرو یک حالت تیره دارد که تمام رنگ‌های سفید سیستمی را به مشکی تغییر می‌دهد تا انرژی باتری بی‌دلیل هدر نرود و از آن جایی که نمایشگر این موبایل از نوع AMOLED است خیال کاربران از صرفه‌جویی در انرژی مطمئناً راحت خواهد بود. به علاوه، رابط کاربری MIUI 11 هم بهبود یافته تا اپلیکیشن‌های بیشتری از دارک مد پشتیبانی کنند و حتی رنگ آیکون و شیوه طراحی برخی از نرم‌افزارها نیز تغییر کرده تا با این گزینه سازگار شوند.

نسخه 11 پوسته نرم‌افزاری MIUI از ویژگی صداهای طبیعت پشتیبانی کرده و با توجه به ساعت شبانه‌روز، اعلانات را با صداهای مختلف پخش می‌کند. این ویژگی که Nature sounds نام دارد، برای زنگ‌های هشدار نیز کاربردی است.

در MIUI هیچ منوی نرم‌افزاری تعبیه نشده زیرا آیکون تمام اپلیکیشن‌ها در هوم اسکرین اضافه می‌شود اما امکان گذاشتن آنها در پوشه‌های مختلف وجود خواهد داشت. ضمن اینکه می‌توانید یک لانچر نصب کنید تا برنامه‌های خود را در قالب فهرست ببینید.

در صفحه هوم اسکرین شیائومی می 10 پرو امکانات متعددی گنجانده شده‌اند. برای مثال، یک ویجت نمایش وضعیت آب و هوا در گوشه سمت راست و در کنار برنامک ساعت قرار گرفته است. در سمت چپ هم Google Pane حاضر می‌باشد.

MIUI 11 ظاهر بسیار جدیدی داشته و ساده‌تر شده بنابراین با یک نگاه سریع می‌توان متوجه اقدامات شیائومی برای طراحی دقیق‌تر اپلیکیشن تنظیمات رابط کاربری‌اش شد.

منوی سوئیچ‌کننده میان برنامه‌ها تغییر خاصی نکرده بنابراین اپلیکیشن‌ها در دو ستون نمایش داده خواهند شد که ضربه زدن و نگه داشتن انگشت روی هر کدام از آنها باعث می‌گردد تا حالت تقسیم صفحه نمایش فعال شود. ضمن اینکه برای بستن آنها هم می‌توانید انگشت خود را به سمت چپ یا راست بکشید.

برنامه Themes در شیائومی می 10 پرو نصب شده ولی تنها در برخی از کشورهایی کارآمد است که امکان پشتیبانی از آن فراهم می‌باشد.

در این رابط کاربری، برای بررسی وضعیت ایمنی دستگاه برنامه‌ای به نام Security نصب شده که گوشی را از وجود بدافزارها پاک خواهد کرد و لیست سیاه برنامه‌ها را نیز مدیریت، مصرف اینترنت داده بسته‌ای را محدود و مقداری از فضای رم را آزاد می‌کند. این اپلیکیشن همچنین، گزینه مدیریت نرم‌افزارهای نصب شده را در اختیارتان می‌گذارد و شیوه مصرف باتری توسط برخی برنامه‌ها را در نظر می‌گیرد و محدودیت‌هایی را برای برخی نرم‌افزارها که شما تعیین می‌کنید، اعمال خواهد کرد.

در MIUI، برای پخش فایل‌های صوتی، تصویری و ویدیویی به ترتیب از اپلیکیشن‌های Music،Gallery  و Video استفاده می‌شود که در برنامه‌های اول و سوم (در صورتی که امکان آن در کشور محل سکونت فراهم باشد) امکان خرید اشتراک وجود دارد. لازم به ذکر است که یک برنامه رادیو FM نیز نصب شده تا از طریق آن بتوان کانال‌های رادیویی را دریافت کرد.

شیائومی با عرضه نسخه 11 پوسته نرم‌افزاری MIUI، یک برنامه اجرا کننده اسناد را منتشر کرده که از تمامی فرمت‌های کاربردی و محبوب پشتیبانی می‌کند. به طور کلی این اپلیکیشن بسیار کارآمد است.

همچنین، برنامه Notes نیز نصب شده که حالا توانایی پشتیبانی از اپلیکیشن Tasks را دارد.

از آن‌جایی که معمولاً نسخه گلوبال گوشی به فروش می‌رسد، ممکن است در برخی کشورها نرم‌افزارهای از پیش نصب شده توسط شیائومی تبلیغات نشان دهند تا به نوعی منبع درآمدی برای این شرکت باشند تا بتواند از این طریق قیمت پایین محصولاتش را توجیه کند. به طور کلی این آگهی‌ها چندان آزاردهنده نیستند و تأثیر منفی زیادی بر کار شما نمی‌گذارند.

عملکرد و امتیازات بنچمارک

شیائومی می 10 پرو از جدیدترین محصول ساخته شده توسط کووالکوم یعنی اسنپدراگون 865 به عنوان پردازنده بهره می‌برد. در این تراشه مودم X55 حضور یافته تا قابلیت اتصال به اینترنت 5G را فراهم کند.

کووالکوم اسنپدراگون 865 هشت هسته‌ای بوده و سخت‌افزار آن به شرح زیر است:

  • یک هسته Kryo 585 Gold با سرعت 2.84 گیگاهرتز
  • سه هسته Kryo 585 Gold با سرعت 2.42 گیگاهرتز
  • چهار هسته Kryo 585 Silver با سرعت 1.8 گیگاهرتز

پردازنده گرافیکی Adreno 650 هم جزوی از تراشه اسنپدراگون 865 می‌باشد تا عملکرد فوق‌العاده گوشی مورد بحث ما را از نظر گیمینگ تضمین کند.

رم این موبایل 8 یا 12 و حافظه داخلی آن 256 یا 512 گیگابایت است و از تکنولوژی UFS 3.0 پشتیبانی می‌کند. به خاطر اینکه ظرفیت حافظه این گوشی زیاد است، امکان قرار دادن مموری کارت میکرو SD در آن فراهم نیست.

در نهایت باید یادآور شویم که کووالکوم اسنپدراگون 865 با فرآیند لیتوگرافی 7 نانومتری تولید شده تا از این نظر شبیه اسنپدراگون 855 باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

بر اساس آزمایش تخصصی انجام شده، همان‌طور که انتظار می‌رفت شیائومی می 10 پرو توانست امتیازات بسیار بالایی کسب کند و عملکرد آن مانند سایر تلفن‌های همراه قدرتمند و بالارده بازار باشد.

خوش‌بختانه تراشه هشت هسته‌ای موجود در این گوشی نسبت به اسنپدراگون 855 به معنای واقعی کلمه قدرتمندتر شده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

Adreno 650 در حال حاضر بهترین پردازنده گرافیکی دنیا به شمار می‌رود و به خوبی می‌تواند خودش را در نمایشگر 1080p محصول شیائومی نشان دهد. در آزمایش GFX انجام شده، این صفحه نمایش 90 فریم بر ثانیه‌ای تشخیص داده شد ولی در مواقع نیاز می‌توان از سرعت 60 هرتزی آن نیز بهره برد.

در نهایت به آزمایشات AnTuTu می‌رسیم و باید بگوییم که شیائومی می 10 پرو توانسته در جایگاه اول قرار گیرد و فعلاً صدرنشین باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

همان‌طور که گفتیم، این محصول شیائومی دارای بهترین پردازنده دنیاست بنابراین عملکرد آن نیز بسیار سریع است. علاوه بر این، پردازنده گرافیکی Adreno 650 با نمایشگر 1080p هم دو نقطه قوت دیگر به شمار می‌روند. خوش‌بختانه به خاطر نرخ بازسازی 90 هرتزی، بسیاری از بازی‌های دارای کیفیت HDR با این موبایل سازگاری دارند و به راحتی با سرعت زیاد اجرا می‌شوند و دیگر خبری از کاهش کیفیت آنها نخواهد بود.

البته در آزمایش‌هایی تخصصی انجام شده، گوشی کمی داغ کرد ولی در زمان استفاده کارهای روزمره، مشکلی برای آن ایجاد نمی‌شود و عملکرد آن افت نمی‌کند.

با این اوصاف، می‌توانیم این‌گونه جمع‌بندی کنیم که با خرید شیائومی می 10 پرو صاحب یکی از سریع‌ترین گوشی‌های اندرویدی بازار خواهید شد که از نظر عملکردی هیچ اشکالی ندارد.

دوربین

در این موبایل شاهد حضور بهترین سازه دوربینی تولید شده توسط شیائومی هستیم. در قاب پشتی چهار لنز 108 مگاپیکسلی اصلی، 20 مگاپیکسلی اولترا واید، 12 مگاپیکسلی تله فوتو با قدرت زوم 2 برابری و 8 مگاپیکسلی مخصوص زوم با قابلیت بزرگنمایی 5 برابری وجود دارد. در اطراف این لنزها یک منطقه سیاه رنگ دیده می‌شود که درون آن سنسوری به کار رفته تا در مواقع نیاز در امر فوکوس خودکار به ما کمک کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

لنز 108 مگاپیکسلی اصلی ISOCELL Bright HMS نام داشته و توسط سامسونگ تولید شده است ولی نباید آن را با سنسور موجود در گلکسی اس 20 اولترا اشتباه بگیرید. نمونه به کار رفته در محصول کمپانی کره‌ای نوناسل نام دارد که 9 پیکسل را به یک پیکسل تبدیل می‌کند ولی لنز حاضر در محصول شیائومی تتراسل نامیده می‌شود و 4 پیکسل را با هم ترکیب و به یک پیکسل تبدیل می‌کند.

اگر بخواهیم به صورت ساده‌تر توضیح دهیم، می‌گوییم که لنز اس 20 اولترا از نوع نونا بایر بوده و فیلتر رنگی RGGB دارد ولی لنز می 10 پرو کواد بایر بوده و فیلتر رنگی RGGB دارد. به همین دلیل است که محصول سامسونگ تصاویر 12 مگاپیکسلی می‌گیرد و محصول شیائومی عکس‌های 27 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند. البته این عدد چندان دقیق نیست زیرا بعضی اوقات مشاهده شده که پردازنده فعلی شیائومی تصاویر را از وسط برش می‌دهد تا حجم آنها را به 25 مگابایت کاهش دهد.

لنز اصلی ثابت‌سازی شده و دریچه دیافراگم f/1.69 داشته و 8 عنصر دارد. این حسگر مناطق 82 میلی‌متری را پوشش می‌دهد تا فاصله کانونی 25 میلی‌متری داشته باشد.

در ادامه به لنز تله فوتو می‌رسیم که 12 مگاپیکسلی بوده و ISOCELL Fast S5K2L7 نام دارد و به امکاناتی همچون پیکسل دوگانه فوکوس خودکار و دریچه دیافراگم f/2.0 مجهز است و برای زوم کردن روی سوژه بسیار کارآمد خواهد بود. ضمناً، هنوز مشخص نیست که آیا این سنسور به صورت اپتیکال ثابت‌سازی شده یا خیر.

دومین لنز تله فوتو شباهت زیادی به نمونه موجود در مدل می نوت 10 شیائومی دارد. این حسگر 8 مگاپیکسلی OmniVision OV08A10 دارای دریچه دیافراگم f/2.0 می‌باشد و در آن امکاناتی همچون پیکسل دوگانه فوکوس خودکار و سیستم ثابت‌سازی اپتیکال تصاویر وجود دارد. در واقع این همان لنزی است که می‌تواند به میزان 5 برابری زوم کرده و فاصله 125 میلی‌متری را پوشش دهد.

یک چنین کاری برای اولین بار در وان‌پلاس 7 تی پرو مشاهده شد به طوری که این گوشی یک لنز 8 مگاپیکسلی با قابلیت زوم 3 برابری داشت ولی در واقع به اندازه 2.2 برابری زوم می‌کرد. در نهایت برش تصاویر از وسط باعث می‌شد روی سوژه به میزان 3 برابری بزرگنمایی صورت پذیرد.

حالا می 10 پرو هم یک روش مشابهی را به کار گرفته و به صورت پیش‌فرض روی سوژه‌ها به میزان 3.7 برابر زوم می‌کند. سپس الگوریتم‌های موجود از مرکز تصاویر 8 مگاپیکسلی به میزان 5 مگاپیکسل برش می‌دهند و در نهایت عکسی در اختیار خواهید داشت که به اندازه 5 برابر روی آن زوم شده است. با این حال، شیائومی ادعا کرده که این لنز 8 مگاپیکسلی می‌باشد تا قدرت سنسور را زیاد جلوه دهد بنابراین بهتر است رابطه این لنز با مقدار قدرت بزرگنمایی آن را این‌گونه توضیح دهیم: 8>5.

در پایان به لنز 20 مگاپیکسلی اولترا واید به نام Sony IMX350 می‌رسیم که فضایی برابر با 117 درجه‌ای را پوشش می‌دهد. البته دریچه دیافراگم f/2.2 آن چندان زیاد نیست اما از آن مهمتر قابلیت فوکوس خودکاری می‌باشد که بر خلاف سایر حسگرهای اولترا واید موجود در بازار عمل می‌کند. این یعنی به راحتی می‌توان عکس‌ها و ویدیوهای کلوزآپ گرفت.

قدرت بزرگنمایی در تصاویر به میزان 10 برابری و به صورت هیبریدی انجام می‌شود. لنز اصلی 108 مگاپیکسلی تقریباً 2 تا 3.7 برابر زوم می‌کند و لنز 5 مگاپیکسلی هم وظیفه زوم کردن به میزان 3.7 برابری را بر عهده دارد. مقدار بزرگنمایی 10 برابری را هم لنز 8 مگاپیکسلی انجام می‌دهد و در آنِ واحد چندین تصویر به ثبت می‌رساند تا بهترین مورد را خودِ کاربران انتخاب کنند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

در جلو لنز 20 مگاپیکسلی به نام ISOCELL Slim S5K3T2 ساخت سامسونگ با فیلتر رنگی کواد بایر قرار گرفته است. این حسگر تصاویر 20 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند بنابراین نباید انتظار داشته باشیم در آنها جزئیات زیادی مشاهده گردد. شیائومی ادعا می‌کند که دریچه دیافراگم این لنز f/2.2 می‌باشد ولی به میزان فاصله کانونی پوشش داده شده اشاره نمی‌کند. به علاوه، تکنولوژی فوکوس خودکار هم برای سلفی گرفتن وجود ندارد.

اپلیکیشن دوربین

نرم‌افزار دوربین شیائومی می 10 پرو کاملاً سرراست و ساده است. برای تغییر حالت فیلمبرداری یا عکسبرداری باید انگشتان خود را به سمت کناره‌ها بکشید و یا می‌توانید روی آپشن مدنظر ضربه بزنید. برای سوئیچ شدن میان دوربین جلو و عقب نمی‌توان انگشت را از بالا به سمت پایین کشید بنابراین باید فقط از گزینه موجود در کنار دکمه شاتر برای این کار استفاده کنید.

در سمت دیگر، شما دو دکمه مخصوص دوربین اصلی در اختیار خواهید داشت که هر یک کار خاصی را انجام می‌دهند. اولین آپشن فقط برای زوم کردن با استفاده از چهار دکمه می‌باشد و با ضربه زدن روی آن می‌توان به ترتیب با لنز اصلی به میزان 1، با لنز تله فوتو به میزان 2، با لنز تله فوتو به میزان 5 و با لنز اولترا واید به میزان 0.6 برابری زوم کنید. به جای این کار هم می‌توانید از نقاط موجود در قسمت منظره‌یاب بهره ببرید. باید شیائومی را به خاطر یک چنین اقدامی تحسین کنیم زیرا با توجه به تعداد لنزهای دوربین اصلی، ضربه زدن روی دایره‌ها کار نسبتاً سختی است.

در دیگر قسمت منظره‌یاب، دکمه حالت عکسبرداری با فلاش، گزینه HDR، آپشن تصویربرداری با هوش مصنوعی و افکت‌های زیباسازی و . . . وجود دارد. با ضربه زدن روی منوی همبرگری شکل (سه خط روی هم)، به گزینه‌های بیشتری دسترسی خواهید داشت و میانبر تنظیمات هم در آنجا مشاهده خواهد شد. چیزی که انتظار می‌رفت در این قسمت شاهد حضور آن باشیم، گزینه تعیین رزولوشن هر دوربین بود.

در نهایت، آپشن پیشرفته (Pro) تعبیه شده به شما اجازه خواهد داد تا تنظیمات مربوط به تصویربرداری از جمله دمای نور و رنگ (با اسلایدر)، میزان فوکوس (با اسلایدر)، سرعت شاتر و مقدار ISO با توجه به لنز انتخاب شده را مشخص کنید. خوش‌بختانه امکان استفاده از هر کدام از لنزها در این بخش وجود دارد. به علاوه، دو گزینه روشن کردن حداکثری فوکوس و تشخیص دهنده مقدار فاصله نیز تعبیه شده است. تمامی چهار لنز از نهایت سرعت شاتر که 30 ثانیه می‌باشد پشتیبانی می‌کنند. حالت عکسبرداری در شب هم برای گزینه پیشرفته در نظر گرفته شده ولی فقط با لنز اصلی کار خواهد کرد.

کیفیت تصاویر گرفته با لنزهای اصلی و اولترا واید

ابتدا به بررسی کیفیت تصاویر گرفته شده در روز می‌پردازیم. عکس‌هایی که لنز اصلی می‌گیرد 25 مگاپیکسلی هستند. این حسگر به صورت پیش‌فرض تصاویر 27 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند و حدس ما بر این است که مقداری از وسط آنها را برش می‌دهد. شیائومی می نوت 10 هم دقیقاً از چنین لنزی بهره می‌برد ولی تصاویر 4512*6016 پیکسلی می‌گرفت حال آنکه محصول مورد بحث ما عکس‌هایی می‌گیرد که طول و عرض آنها به ترتیب 5792 و 4344 پیکسل است.

تصاویر 25 مگاپیکسلی که در روزهای آفتابی و آب و هوای صاف به ثبت می‌رسند، از نظر میزان جزئیات، رنج دینامیک و دقت رنگ در بالاترین حد قرار دارند و هیچ نویزی در آنها مشاهده نمی‌شود. لازم به ذکر است که گزینه HDR قرار بود به صورت خودکار روشن شود ولی چنین اتفاقی نیفتاد.

تنها مشکل این تصاویر باکیفیت، حجم زیاد آن‌هاست که بعضاً به 10 تا 15 مگابایت می‌رسد. بد نیست شیائومی در تنظیمات گزینه عکسبرداری 12 مگاپیکسلی را اضافه کند و اگرچه این آپشن باعث می‌شود مقداری از جزئیات از بین بروند ولی حتی در بسیاری از شرایط تصویربرداری با کیفیت 12 مگاپیکسلی و حجم 4 مگابایتی نیز کفایت می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

اپلیکیشن دوربین رابط کاربری MIUI 11 یک دکمه عکسبرداری با هوش مصنوعی AI Camera در قسمت منظره‌یاب دارد که فراتر از یک گزینه تشخیص منظره است. این آپشن معمولاً از HDR بهره می‌برد و در اکثر اوقات رنگ‌ها را به صورت اشباع شده نشان می‌دهد. البته در برخی جاها سایه‌ها شدیدتر به نمایش در می‌آیند و رنگ‌ها بیش از حد شفاف می‌شوند ولی در مجموع می‌توان با کیفیت آنها کنار آمد.

امکان عکسبرداری با کیفیت 108 مگاپیکسلی نیز فراهم شده است. تصاویری که با این گزینه گرفته می‌شوند از نظر وضوح و شفافیت قابل قبول هستند ولی در آنها نویز دیده شده و جزئیات زیادی ندارند. از طرفی، کاهش رزولوشن این عکس‌ها به 25 مگاپیکسل معمولاً تصویر باکیفیت‌تری در اختیارتان قرار نمی‌دهد. به این نکته هم توجه داشته باشید که تصویربرداری با کیفیت 108 مگاپیکسلی مدت بیشتری نیاز دارد تا عکس‌ها را ذخیره کند و حجم هر کدام از آنها نیز به 30 مگابایت می‌رسد با این اوصاف، بهتر است از همان گزینه تصویربرداری 25 مگاپیکسلی بهره ببرید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

اگرچه لنز اصلی رزولوشن زیادی دارد ولی از نظر اندازه هم بزرگتر است. سنسورهای بزرگ معمولاً فضای عمیق‌تری را پوشش می‌دهند به همین دلیل سوژه عکاسی را بدرستی در فریم مربوطه شناسایی نمی‌کنند. در این بین، دریچه دیافراگم f/1.69 آنها می‌تواند در زمینه تصویربرداری بوکه بسیار کارآمد باشد.

با دوربین اصلی همچنین می‌توان عکس‌های کلوزآپ به ثبت رساند که انصافاً کیفیت قابل‌قبولی دارند.

می 10 پرو دارای یک گزینه عکسبرداری مکرو (Macro) است که برای به ثبت رساندن عکس‌های کلوزآپ از لنز اولترا واید بهره می‌برد. متأسفانه همه تصاویری که با این حالت می‌گیرید قابل استفاده نیستند و کیفیت لازم را ندارند. بر این اساس، وضوح آنها به هیچ عنوان قابل‌مقایسه با خروجی لنز اصلی نیست بنابراین شاید بهتر باشد کلاً سراغ این گزینه نروید.

استفاده از لنز اولترا واید 20 مگاپیکسلی را به شدت به شما پیشنهاد می‌کنیم چرا که در فریم می‌تواند سوژه بیشتری را قرار دهد. عکس‌های به ثبت رسیده با این سنسور جزئیات و رنج دینامیک زیادی دارند و دقت رنگ و کنتراست آنها بالاست. البته لبه‌های آنها کمی حالت کشیدگی به خود می‌گیرند ولی این نکته چندان به چشم نمی‌آید. خودِ الگوریتم‌های اپلیکیشن دوربین هم در افزایش کیفیت تصاویر کاملاً تأثیرگذار هستند و گوشه‌ها که معمولاً آسیب‌پذیر می‌باشند را بی‌کیفیت نشان نمی‌دهند.

کیفیت تصاویر گرفته شده در حالت زوم 2 و 5 برابری

حالا سراغ لنزهای مخصوص زوم می‌رویم. سنسور تله فوتو با قابلیت زوم 2 برابری اپتیکال می‌تواند تصاویر 12 مگاپیکسلی بگیرد که کیفیت‌شان همچون گوشی‌های پرچمدار است. این عکس‌ها از نظر شفافیت و میزان جزئیات فوق‌العاده‌اند و دقت رنگ و رنج دینامیک آنها بالاست. تنها نکته منفی آنها وجود نویز در برخی قسمت‌هایی می‌باشد که رنگ‌ها یکپارچه هستند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

شاید با خودتان بگویید که می‌توان با لنز اصلی 25 مگاپیکسلی عکسبرداری کرد و سپس آن را از وسط برش داد تا به میزان 2 برابر روی سوژه بزرگنمایی شود. ما پیشنهاد می‌کنیم چنین کاری را انجام ندهید چرا که خودِ لنز تله فوتو عکس‌های باکیفیت‌تری می‌گیرد به همین دلیل از حضور آن در این محصول شیائومی کاملاً رضایت داریم.

لنز تله فوتو همچنین، برای عکسبرداری پرتره هم کاربرد دارد و در زمینه جداسازی سوژه از پس‌زمینه و تار کردن پشت او نیز فوق‌العاده عمل می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

روی تصاویر بزرگنمایی شده به میزان 5 برابری که توسط دومین دوربین تله فوتو با قدرت 8 مگاپیکسلی گرفته می‌شوند، در واقع به اندازه 3.7 برابری به صورت اپتیکال زوم شده و بقیه کارهایی که برای بزرگنمایی صورت پذیرفته‌اند ترفندهای نرم‌افزاری و برش از وسط می‌باشند.

کیفیت این عکس‌های گرفته شده با لنز 8 مگاپیکسلی قابل قبول است و اگرچه از نظر میزان جزئیات و به خاطر برش انجام شده نمی‌توان آنها را سطح بالا دانست ولی کنتراست زیاد، رنگ‌های دقیق و نویز کم از جمله ویژگی‌های بارز آنها هستند.

با این گوشی همچنین، می‌توان تصاویری گرفت که در آنها 10 برابر زوم شده اما از نظر کیفی این عکس‌ها قابل قبول نیستند چرا که فقط برشی از وسط تصاویر به ثبت رسیده با لنز 8 مگاپیکسلی با بزرگنمایی 3.7 برابری هستند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

با مقایسه خروجی‌های گزینه‌های زوم 3.7 و 5 برابری که توسط لنز 8 مگاپیکسلی تله فوتو به ثبت رسیده‌اند می‌توانید به راحتی به این نتیجه برسید که برش از وسط تأثیر چندانی بر افزایش وضوح ندارد.

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب و شرایط کم نور

لنز اصلی در شب‌ها و شرایط کم نور تصاویر باکیفیتی می‌گیرد که از همه لحاظ اعم از جزئیات، نورپردازی و دقت رنگ فوق‌العاده هستند. به طور کلی کیفیت این عکس‌ها مناسب است ولی اگر از نمای نزدیک به آنها نگاه کنید متوجه خواهید شد که وضوح زیادی ندارند و در مقایسه با خروجی سایر رقبا ضعیف‌تر می‌باشند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

از حالت عکسبرداری در شب (Night Mode) فقط می‌توان هنگام تصویربرداری با لنز اصلی بهره برد و انجام این کار نیز معمولاً 1 ثانیه بیشتر طول می‌کشد اما کیفیت آنها تفاوت چندانی با آن چیزی که در حالت اصلی گرفته می‌شود، ندارد. در مجموع شاید با کشیدگی برخی قسمت‌ها، مناطق نورانی‌تر بهتر دیده شوند ولی این اتفاق خیلی کم رخ می‌دهد.

با این توضیحات می‌گوییم که یا محصولات شیائومی از نظر سخت‌افزاری قوی هستند که به گزینه عکسبرداری در شب نیاز ندارند و یا اینکه خودِ Night Mode بسیار خوب کار می‌کند. لازم به ذکر است که هواوی هم یک چنین کاری را با گوشی‌های سری P40 انجام و نشان داده خروجی گزینه عکسبرداری در شب بهتر از حالت تصویربرداری معمولی می‌باشد.

تصاویری که لنز اولترا واید در شب‌ها به ثبت می‌رساند بسیار تار هستند بنابراین بهتر است پس از غروب خورشید از آن برای تصویربرداری بهره نبرید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

دوربین دارای قابلیت زوم 2 برابری معمولاً در شب‌ها به کار نمی‌آید و خودِ گوشی هم ترجیح می‌دهد در این شرایط سراغ لنز اصلی برود و با آن روی سوژه‌ها زوم کند. به همین دلیل چه در روز و چه در شب، تصاویر 12 مگاپیکسلی باکیفیتی می‌گیرد که اگرچه کمی نویز دارند ولی از نظر شفافیت و میزان جزئیات قابل قبول هستند.

دوربین تله فوتو دارای ویژگی زوم 5 برابری اکثر اوقات و هنگام عکسبرداری در شب به کار می‌رود و تصاویری که می‌گیرد نیز بسیار باکیفیت و از نظر شفافیت، جزئیات و دقت رنگ طبیعی هستند. مطمئناً شما هم از کیفیت این تصاویر شگفت‌زده خواهید شد. جالب آن است که نه هواوی پی 40 پرو و نه سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا نمی‌توانند یک چنین عکس‌های باکیفیتی در شب بگیرند که توسط لنز اصلی و به صورت دیجیتالی زوم شده‌اند.

کیفیت تصاویر سلفی

تصاویری که دوربین سلفی کواد بایر می‌گیرد چندان شفاف نیستند اما به طور کلی کیفیت قابل‌قبولی دارند. گزینه HDR در اینجا خوب کار می‌کند و در عکس‌ها رنگ‌ها طبیعی هستند و کنتراست عالی است. ضمناً، گزینه تصویربرداری 5 مگاپیکسلی برای این لنز کافی می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

در تصاویر پرتره سلفی هم سوژه به خوبی از پس‌زمینه جدا و به اندازه کافی در پشت آن تار شده است.

ضبط ویدیو

شیائومی می 10 پرو دارای گزینه‌های فیلمبرداری متعددی است که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

  • 8K با 30 فریم بر ثانیه
  • ·      4K با 30 فریم بر ثانیه
  • ·      4K با 60 فریم بر ثانیه
  • ·      1080p با 30 فریم بر ثانیه
  • ·      1080p با 60 فریم بر ثانیه
  • ·      1080p با 120 فریم بر ثانیه
  • ·      1080p با 240 فریم بر ثانیه
  • ·      1080p با 960 فریم بر ثانیه
نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

به خاطر اینکه گزینه فیلمبرداری با تمامی لنزها در این قسمت مشاهده می‌شود، شاید فکر کنید که می‌توانید از آنها در همه شرایط بهره ببرید اما واقعیت چیز دیگری است. در واقع غیر از گزینه‌های مکرو، زوم 1 برابری، زوم 2 برابری و زوم 5 برابری امکان استفاده از سایر آپشن‌های بزرگنمایی وجود ندارد.

دوربین اصلی می‌تواند فیلم‌های 8K بگیرد و لنز اصلی و اولترا واید قادر به ضبط فیلم‌های 4K با 30 فریم بر ثانیه هستند. لنز تله فوتو با قابلیت زوم 2 برابری نمی‌تواند در هر ثانیه 60 فریم را ثبت کند. در نهایت گزینه زوم 5 برابری هم از لنز تله فوتو قبلی برای بزرگنمایی به صورت دیجیتالی استفاده می‌کند.

کلیپ‌های ضبط شده در حالت مکرو توسط لنز اولترا واید به ثبت می‌رسند بنابراین امکان استفاده از همه گزینه‌ها و رزولوشن‌ها فراهم می‌باشد.

سیستم ثابت‌سازی اپتیکال 4 محوری در دوربین اصلی قرار دارد و در سایر لنزها و زمانی که در هر ثانیه 30 فریم ثبت می‌شود می‌توان به صورت الکترونیکی روی سوژه‌ها زوم کرد. تنها جایی که نمی‌توان از این آپشن بهره برد، هنگام فیلمبرداری با حالت مکرو می‌باشد.

در ادامه به حالت Super Steady می‌رسیم که مخصوص لنز اصلی بوده و بیشتر از اینکه روی کیفیت تمرکز کند، روی ثابت‌سازی متمرکز است تا از این نظر شبیه دوربین‌های نظامی باشد.

فیلم‌های اسلوموشن یا صحنه آهسته هم با کیفیت 720p یا 1080p با 960 فریم بر ثانیه ضبط می‌شوند.

شیائومی همچنین، از 8 فیلتر رنگی برای فیلم‌ها استفاده کرده که یکی از آنها B&W می‌باشد.

در نهایت قبل از اینکه سراغ توضیحات مربوط به کیفیت ویدیوها برویم بگوییم که صداهای ضبط شده توسط اسپیکرهای استریو در تمامی حالات فیلمبرداری به صورت 320 کیلوبیت بر ثانیه می‌باشند.

کیفیت ویدیوهای ضبط شده با لنز اصلی 108 مگاپیکسلی

احتمالاً گزینه ضبط ویدیو با کیفیت 8K برای شما هم جذاب است. این فیلم‌ها که با شیائومی می 10 پرو ذخیره می‌شوند در هر ثانیه 30 فریم را به ثبت می‌رسانند و بیت‌ریت آنها 100+ مگابیت بر ثانیه می‌باشد تا با هر دقیقه 700 مگابایت از حافظه داخلی گوشی اشغال شود. البته اگر کیفیت این ویدیوها قابل قبول باشد که متأسفانه نیست، این حجم زیاد می‌توانست ارزشش را داشته باشد.

چیزی که با این فیلم‌ها با سایز 4320*7680 پیکسلی ذخیره می‌شود، در واقع توسط مرکز لنز اصلی به ثبت می‌رسد که برای هر رنگ اصلی یک مربع 4 پیکسلی تشکیل می‌گردد. متأسفانه این مربع های کوچک که دیدن آنها با چشم معمولی امکان‌پذیر نیست، نمی‌توانند جزئیات زیادی را به ما نشان دهند بنابراین کیفیت آنها در مقایسه با آن چیزی که لنزهای معمولی بایر به ثبت می‌رسانند پایین‌تر است. حال اگر یک ویدیو 8K ضبط کنید و از وسط آن را برش دهید، در واقع در حال نگاه کردن به یک فیلم 4K هستید.

خوش‌بختانه فیلم‌های 4K ضبط شده با لنز اصلی کنتراست فوق‌العاده، دقت رنگ زیاد و رنج دینامیک بالایی دارند. جزئیات در آنها بسیار دقیق است ولی امکان دارد برخی اوقات و روی بعضی سوژه‌ها که تک رنگ هستند حالت کشیدگی به وجود بیاید.

ویدیوهای 1080p از نظر مقدار جزئیات و کنتراست فوق‌العاده‌اند و رنج دینامیک و دقت رنگ زیادی دارند.

البته فیلم‌های 1080p با 60 فریم بر ثانیه منطقه عریض‌تری را پوشش می‌دهند چرا که سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی در آنها فعال نیست. این کلیپ‌ها نسبت به ویدیوهای 30 فریم بر ثانیه هم رنگ‌ها را کمی گرم‌تر نشان می‌دهند هرچند این نکات را به سختی می‌توانید متوجه شوید و حتماً باید این فیلم‌ها را در کنار یکدیگر بگذارید تا تفاوت‌ها را احساس کنید.

جالب اینکه در دو کیفیت نامبرده، جزئیات تقریباً به یک اندازه به ثبت رسیده‌اند. ضمناً، بیت‌ریت کیفیت‌های مختلف به شرح زیر است:

  • 4K با 30 فریم بر ثانیه: 47 مگابیت بر ثانیه
  • ·      4K با 60 فریم بر ثانیه: 50 مگابیت بر ثانیه
  • ·      1080p با 30 فریم بر ثانیه: 19 مگابیت بر ثانیه
  • ·      1080p با 60 فریم بر ثانیه: 20 مگابیت بر ثانیه

کیفیت ویدیوهای ضبط شده با لنز اولترا واید 20 مگاپیکسلی

باید اعتراف کنیم که فیلم‌های ضبط شده با لنز اولترا واید شیائومی می 10 پرو کیفیت فوق‌العاده‌ای داشته و ویدیوهای 4K و 1080p با 30 یا 60 فریم بر ثانیه هم از نظر جزئیات، دقت رنگ و کنتراست در بالاترین حد ممکن قرار دارند. رنج دینامیک برای فیلم‌های دارای 30 فریم در هر ثانیه بسیار عالی است اما در دیگر ویدیوها رنج دینامیک کمی افت می‌کند.

بیت‌ریت فیلم‌های 4K با 30 یا 60 فریم بر ثانیه 50 مگابیت بر ثانیه بوده و در ویدیوهای 1080p هم بیت‌ریت در کیفیت‌های نامبرده به ترتیب 15 و 20 مگابیت بر ثانیه می‌باشد.

یک نکته عجیب که در اینجا متوجه می‌شویم این است که اگرچه کلیپ‌های 60 فریم بر ثانیه سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی ندارند ولی باز هم فضای کمتری را پوشش می‌دهند.

کیفیت ویدیوهای ضبط شده با لنز تله فوتو 12 مگاپیکسلی مخصوص زوم 2 برابری

فیلم‌های 4K ضبط شده با لنز تله فوتو با قابلیت زوم 2 برابری رنج دینامیک، کنتراست و دقت رنگ عالی دارند. البته می‌شد که کمی شفافیت آنها بیشتر می‌بود ولی حتی با همین کیفیت معمولی نیز قابل قبول هستند.

کلیپ‌های 1080p تمام نکات مثبت ویدیوهای 4K را دارند و تصاویر را با شفافیت و وضوح بیشتری نشان می‌دهند.

این گوشی نمی‌تواند از لنز 8 مگاپیکسلی مخصوص زوم برای فیلمبرداری استفاده کند و گزینه زوم دیجیتالی 5 برابری هم مبتنی بر لنز دارای قدرت بزرگنمایی 2 برابری است. به طور کلی کیفیت این فیلم‌ها معمولی است و نکته خاصی نمی‌توان در مورد آنها عنوان کرد.

همان‌طور که گفتیم، ثابت‌سازی اپتیکال در لنز اصلی وجود دارد و ثابت‌سازی الکترونیکی در فیلم‌های دارای 30 فریم بر هر ثانیه هم به صورت پیش‌فرض روشن است که البته باعث کاهش فضای پوشش داده شده می‌گردد.

جمع‌بندی

شیائومی می 10 پرو نه تنها یکی از قدرتمندترین گوشی‌های هوشمند دنیاست بلکه مجهز به دوربین بسیار باکیفیتی می‌باشد که می‌توان در یک موبایل پیدا کرد. می 10 پرو نسبت به مدل می 10 در بسیاری از جهات بهتر است که از آن جمله می‌توانیم به نمایشگر باکیفیت‌تر، سخت‌افزار قدرتمندتر، گزینه‌های ضبط ویدیو متعددتر، اسپیکرهای استریو قوی‌تر و گزینه شارژ متنوع‌تر اشاره کنیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

این محصول شیائومی دقیقاً همان چیزی است که انتظار داشتیم تولید شود زیرا در هیچ زمینه‌ای کم نگذاشته و امکانات آن همگی در حد موبایل‌های بالارده هستند. تجهیز یک گوشی به چنین سخت‌افزاری نیازمند آن بود تا ملاحظه بعضی چیزها نشود به همین دلیل این دستگاه نسبت به می نوت 10 دو برابر قیمت خورده بنابراین اگر دنبال یک گوشی هوشمند قدرتمند هستید، خب طبیعتاً باید هزینه‌های آن را نیز بپردازید.

به غیر از دستگاه‌های دو خط تولید میکس و آلفا، می 10 پرو 5G گران‌ترین گوشی می‌باشد که شیائومی تا کنون تولید کرده است که قیمتش به 1000 یورو می‌رسد. اما نباید فکر کنید که این موبایل فقط پسوند پرو (Pro) را یدک می‌کشد و شعار می‌دهد بلکه مطمئناً با پرداخت این هزینه می‌توانید صاحب یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند موجود در دنیا شوید.

رقبا و آلترناتیوها

مطمئناً اولین آلترناتیو مناسب این محصول شیائومی، گلکسی اس 20 اولترا می‌باشد. نمایشگر Dynamic AMOLED 2X محصول سامسونگ بزرگتر بوده و نرخ بازسازی 120 هرتزی دارد و کاملاً ضد آب می‌باشد. دوربین‌های آن هم تقریباً شبیه محصول شیائومی هستند به طوری که یک لنز مخصوص زوم 4 برابری و یک لنز اولترا واید جای‌گیری کرده‌اند ولی دیگر خبری از لنز اپتیکال مخصوص زوم 2 برابری در آن وجود ندارد. ضمناً، گلکسی اس 20 اولترا هم بزرگتر است و هم گران‌تر.

وان‌پلاس 8 پرو هم تقریباً 1000 یورو قیمت‌گذاری شده و یک نمایشگر AMOLED بزرگتر دارد و رزولوشن آن QHD و نرخ بازسازی هم 120 هرتزی است. ماژول دوربین عقب آن متشکل از لنزهای 48 مگاپیکسلی اصلی، 48 مگاپیکسلی اولترا واید و 8 مگاپیکسلی تله فوتو با قابلیت زوم 3 برابری می‌باشد. با این اوصاف، باید خودتان تصمیم بگیرید که گوشی می‌خواهید که نمایشگر بهتری دارد و یا گوشی می‌خواهید که از نظر دوربین باکیفیت‌تر است.

اگر این محصول شیائومی را به خاطر دوربینش انتخاب می‌کنید، بد نیست خرید می نوت 10 را هم در نظر بگیرید. البته شبه پرچمدار سابق کمپانی چینی یک نمایشگر OLED با نرخ بازسازی 60 هرتزی و پردازنده میان‌رده کووالکوم اسنپدراگون 730 را داراست اما از نظر دوربین با محصولی که در موردش صحبت کردیم تقریباً یکسان است زیرا می‌تواند فیلم‌های 8K و 4K با 60 فریم بر ثانیه ضبط کند. ضمناً، می نوت 10 هم قیمتش نصف می 10 پرو می‌باشد.

در نهایت به پرچمدار جدید هواوی یعنی مدل پی 40 پرو می‌رسیم که تأییدیه ضد آب و خاک IP68، نمایشگر با نرخ بازسازی 90 هرتزی و عملکرد پرچمدار گونه‌ای دارد اما از نظر دوربین هم در جلو و هم در عقب فوق‌العاده است. لنز اصلی 50 مگاپیکسلی و اولترا واید 40 مگاپیکسلی این دستگاه می‌توانند باکیفیت‌ترین تصاویر دنیا را به ثبت برسانند. در ادامه لنز 12 مگاپیکسلی مخصوص زوم به کار رفته که از سنسور پریسکوپی با قابلیت بزرگنمایی 5 برابری اپتیکال بهره می‌برد که هم در زمینه عکسبرداری و هم در زمینه فیلمبرداری استفاده می‌شود. دوربین سلفی هم به تکنولوژی فوکوس خودکار مجهز شده که معمولاً این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد. ضمناً، پرچمدار جدید هواوی مجوزهای گوگل را برای اندروید دریافت نکرده و اسپیکرهای استریو هم ندارد ولی اگر می‌توانید با این مسائل کنار بیایید، گزینه خرید پی 40 پرو را در نظر داشته باشید.

نظر نهایی

تنها دو نقطه ضعف در این محصول شیائومی مشاهده می‌شود که یکی نداشتن تأییدیه ضد آب و دیگری نداشتن رزولوشن QHD در نمایشگر است. به غیر از این موارد، امکانات آن از هر نظر فوق‌العاده‌اند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G

شاید قیمت زیاد این دستگاه بسیاری از طرفداران شیائومی را مأیوس کند اما همین افراد باید بدانند که می 10 پرو پرچمداری قابل و توانمند است بنابراین دیگر خبری از تجهیزات نامتوازن وجود ندارد و قیمتی که برایش تعیین شده دقیقاً مناسب می‌باشد.

به طور کلی باید اعتراف کنیم که اگر به دنبال یک گوشی پرچمدار با امکانات بالارده هستید، حتماً خرید شیائومی می 10 پرو را مدنظر داشته باشید. البته پیش از اقدام به تهیه این موبایل بد نیست به دیگر رقبا نیز نگاهی بیندازید تا تصمیم منطقی بگیرید.

نقاط قوت

  • نمایشگر OLED باکیفیت با کوچکترین ناچ
  • شیوه طراحی متوازن با پوشش رنگی مات و ضد قطرات آب
  • دوام باتری طولانی‌مدت
  • سرعت بسیار زیاد شارژ
  • فروش شارژر 65 واتی USB-C همراه با خودِ گوشی
  • بهره‌مندی از سریع‌ترین پردازنده فعلی دنیا (کووالکوم اسنپدراگون 865)
  • قابلیت اتصال به شبکه 5G
  • مجهز به اسپیکرهای استریو با کیفیت صدای عالی
  • کیفیت فوق‌العاده تصاویر گرفته شده در روز و شب
  • گزینه‌های متعدد فیلمبرداری با کیفیت‌های مختلف

نقاط ضعف

  • نداشتن تأییدیه IP68 (گواهی ضد آب و خاک)
  • نداشتن محل قرار دادن مموری کارت میکرو SD
  • نداشتن جک هدفون 3.5 میلی‌متری
  • کیفیت پایین تصاویر گرفته شده در شب توسط لنز اولترا واید
  • کیفیت نامناسب فوکوس مکرو با دوربین اولترا واید
  • دوربین سلفی ضعیف‌تر نسبت به سایر پرچمداران

خرید لوازم جانبی گوشی شیائومی Mi 10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 10 Pro 5G"