نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9

دقیقاً زمانی که فکر می‌کردیم که دیگر قرار نیست شاهد معرفی مدل‌های جدیدی از سری گوشی‌های خط تولید می 9 (Mi 9) شیائومی باشیم، کمپانی چینی از دو نمونه دیگر به نام‌های می 9 لایت (Mi 9 Lite) به عنوان موبایلی میان‌رده و می 9 پرو (Mi 9 Pro) به عنوان موبایلی پرچمدار رونمایی کرد. شاید با مشاهده ظاهر، امکانات و مشخصات فنی شیائومی می 9 لایت به این نتیجه برسید که قیمت بسیار بالایی دارد اما باید بگوییم که اصلاً این‌چنین نیست زیرا در مقایسه با نمونه‌های مشابهش با هزینه کمتری به فروش می‌رسد وگرنه به خودیِ خود از ارزش خرید بسیار بالایی برخوردارست.

شیائومی می 9 لایت را حالا باید عضوی از خانواده پرجمعیت می 9 بدانیم و آن را جدیدترین برادر می 9 SE، می 9 تی، می 9 تی پرو و می 9 پرو در نظر بگیریم. به نظر بسیاری از افراد و با توجه به امکاناتی که گوشی‌های این خط تولید دارند، نباید می 9 لایت جزو آنها به شمار می‌رفت اما تا زمانی که این دستگاه به صورت تخصصی بررسی نشده و امکاناتش در شرایط واقعی زیر ذره‌بین قرار نگرفته‌اند، نمی‌توانیم به صورت قطعی اظهارنظر کنیم.

این دستگاه با نمایشگر AMOLED و 1080p+ و 6.39 اینچی به همراه چیپ‌ست اسنپدراگون 710 و دوربین عقب سه‌گانه و دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی قطعاً حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

در کنار همه اینها، باتری 4030 میلی‌آمپر بر ساعت موجود در می 9 لایت که امکان شارژ آن از طریق تکنولوژی شارژ سریع وجود دارد، انتظارات را بسیار بالا خواهد برد. حالا به همه اینها سیستم عاملی به نام اندروید 9 و نسخه 10 رابط کاربری MIUI را هم اضافه کنید تا با حضور اتصالات رادیو FM، سنسور تشخیص چهره IR، اسلات قرار دادن مموری کارت میکرو SD و جک هدفون 3.5 میلی‌متری این گوشی را محصولی همه چیز تمام از شیائومی تلقی کنیم.

لازم به ذکر است که نسخه آسیایی این دستگاه با نام می سی سی 9 (Mi CC9) شناخته می‌شود بنابراین هر اطلاعاتی که در این مقاله مشاهده می‌شود، هم برای می 9 لایت کاربرد خواهد داشت و هم برای می سی سی 9.

با توجه به توضیحات ارائه شده، باید گوشی مورد بحث ما فراتر از آن چیزی باشد که روی کاغذ می‌بینیم بنابراین برای اینکه ببینیم آیا شیائومی می 9 لایت می‌تواند انتظارات را برآورده کند، باید آن را به صورت تخصصی بررسی نماییم پس با تبلت‌فون همراه باشید.

محتویات درون جعبه و آنباکسینگ

شیائومی می 9 لایت در جعبه‌ای سفید رنگ قرار گرفته و به همین دلیل تا حدودی می‌توانیم از روی جعبه آن، ابعاد دستگاه مورد بحث را متوجه شویم. کمپانی چینی با این محصول خود یک شارژر سریع 18 واتی، یک کابل USB-C به USB، دفترچه راهنما و ابزار درآوردن و گذاشتن سیمکارت را در اختیار مشتریان قرار داده است. به این نکته اشاره کنیم که به منظور محافظت از دستگاه، یک قاب ژله‌ای شفاف هم به دست متقاضیان می‌رسد که انصافاً کیفیت خوبی دارد. لازم به ذکر است که در برخی کشورها همراه با این محتویات، یک محافظ نمایشگر نیز به چشم می‌خورد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9

طراحی

اگر کسی با محصولات شیائومی آشنایی داشته باشید، با مشاهده مدل می 9 لایت به راحتی می‌تواند متوجه شود که در حال مشاهده گوشی ساخت چه شرکتی است. ضمن اینکه چنان‌چه مدل‌های می 9 SE و می 9 تی را دیده باشید، کار شناسایی می 9 لایت برایتان آسان‌تر خواهد شد. نکته جالب اینکه هر کدام از اعضای خانواده این دستگاه‌ها یک نقطه قوت مخصوص به خود داشته‌اند اما چیزی که در میان همه آنها مشترک است، شیوه طراحی می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9

بر این اساس، شیائومی می 9 لایت نیز همچون تمامی مدل‌های هم‌سری خود از شیوه طراحی و ظاهر فوق‌العاده‌ای برخوردارست به طوری که بدنه پوشیده شده در شیشه با فریم فلزی، آن را با ترند فعلی بازار گوشی‌های هوشمند همراه کرده است. به نظر می‌رسد شرکت‌های سازنده تلفن‌های همراه به این نتیجه رسیده‌اند که ترکیب چه موادی می‌تواند برای مدرن جلوه دادن گوشی‌ها مناسب باشد به همین دلیل باید ناچاراً شیائومی و هوآوی را بهترین کمپانی‌هایی بدانیم که توانسته‌اند این نوع شیوه طراحی را به اوج خود برسانند.

در واقع جلوی شیائومی می 9 لایت تفاوت زیادی با سایر دستگاه‌های میان‌رده ندارد و با نگاه کردن به ظاهر نمایشگر نیز نمی‌توانیم دقیقاً بگوییم این دستگاه شیائومی با چه مدلی شناخته می‌شود. پنل AMOLED و 6.39 اینچی موجود در این گوشی مورد بحث ما می‌تواند تصاویر را با کیفیت بالایی پخش کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9

نمایشگر AMOLED در این موبایل با بهره‌مندی از یک ناچ تقریباً قطره‌ای شکل که در آن دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی حضور یافته و چندین سنسور نامرئی هم در آن مشاهده می‌شود دقیقاً همان چیزی است که از یک محصول میان‌رده رو به بالا انتظار داریم. ضمن اینکه در نزدیکی‌های دوربین جلو، بریدگی اسپیکر نیز به چشم می‌خورد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9

حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش آن‌قدر باریک هستند که ما را یاد گوشی‌های پرچمدار می‌اندازند. روی قاب جلویی دستگاه پوشش گوریلا گلس 5 به کار رفته تا خیال خریداران از بابت استحکام بالای آن راحت باشد. اما همه نقاط قوت به اینجا ختم نمی‌شوند زیرا یک ویژگی بسیار مهم وجود دارد که نمی‌توان به این راحتی‌ها آن را مشاهده کرد و آن هم سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش می‌باشد. حسگر اپتیکال اسکن کننده اثر انگشت تقریباً در قسمت پایینی نمایشگر حضور یافته و درست مانند سایر محصولات شیائومی هم سرعت بالایی دارد و هم امن است. به علاوه، وقتی انگشت خود را روی آن قرار می‌دهید نیز برای مدتی نمایشگر را روشن می‌کند. با توجه به این‌که این سنسور در یک گوشی میان‌رده به کار رفته نمی‌توانیم عملکرد آن را مانند نمونه موجود در گوشی‌های پرچمدار فوق‌العاده بدانیم اما باید اذعان کنیم که در حد و اندازه‌های خودش خوب کار می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9

یک قابلیت دیگر که خودِ شیائومی هم وجود آن را تأیید کرده، پوشش ضد چربی روی نمایشگر است تا سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش به مشکل برخورد نکند. البته این پوشش باعث نخواهد شد تا گوشی آلوده نگردد ولی امکان پاک کردن آنها به راحتی هر چه تمام‌تر وجود خواهد داشت.

با خرید شیائومی می 9 لایت قطعاً تحت تأثیر قاب پشتی بسیار جذاب و خیره‌کننده آن قرار خواهید گرفت زیرا اگر در معرض نور مستقیم قرار گیرد، مشاهده خواهید کرد که حرفی شبیه S انگلیسی از بالا تا پایین ظاهر می‌گردد. بهترین شکل توضیح دادن این شیوه طراحی آن است که بگوییم دو اقیانوس در یک قسمت به یک‌دیگر برخورد می‌کنند اما با یک‌دیگر ترکیب نمی‌شوند.

هنوز مشخص نیست که پوشش شیشه‌ای شیائومی می 9 لایت از نوع گوریلا گلس می‌باشد یا خیر ولی به هر حال درخشندگی زیادی دارد و به خاطر رنگ به کار رفته روی آن به سختی لکه‌ها و اثرات انگشت روی آن مشاهده می‌شوند. این پوشش شیشه‌ای تقریباً تا لبه‌های دستگاه کشیده شده اما بر خلاف برخی محصولات مشابه موجود در بازار باعث کاهش کیفیت طراحی و ظاهری نشده است. همان‌طور که گفتیم، شیائومی همراه با این محصول خود یک قاب ژله‌ای نیز به فروش می‌رساند بنابراین با گذاشتن آن روی دستگاه، هم می‌توانید آن را تمیز نگه دارید و هم از شیوه طراحی آن لذت ببرید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9

سه لنز متعلق به دوربین عقب باعث شده‌اند تا کمی برآمدگی به وجود آید و اگرچه این برآمدگی زیاد نیست اما در صورت قرار دادن گوشی روی یک سطح صاف تا حدودی لرزش آن را احساس خواهید کرد.

در بالای این ماژول سه‌گانه، یک سنسور 48 مگاپیکسلی و در پایین آن یک لنز 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق حضور دارند. در خارج این بخش نیز یک چراغ فلاش LED مشاهده می‌شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9

یک ویژگی دیگر در مورد مدل می 9 لایت که بسیار نوآورانه می‌باشد نیز به لوگوی شیائومی در قاب پشتی مربوط می‌شود به طوری که کلمه XIAOMI به عنوان یک چراغ اعلانات به کار می‌رود. تمام حروف این عبارت به چندین رنگ مختلف روشن خواهد شد و حتی وقتی فایل صوتی پخش می‌شود یا کسی به شما زنگ زده هم نورپردازی را انجام می‌دهد. محل قرارگیری این قابلیت اگرچه چندان مورد رضایت همه افراد نیست و اکثر اوقات به دلیل گذاشتن گوشی روی زمین زیاد به چشم نمی‌آید اما در مجموع باید از وجود آن احساس رضایت داشت.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9

فریم فلزی این دستگاه بسیار باریک است و با پوشش درخشانی که روی آن به کار رفته، قطعاً می‌توانیم به کیفیت ساخت بالای آن پی ببریم. در سمت راست آن اسلات قرار دادن سیمکارت، دکمه‌های پاور و کاهش و افزایش صدا به چشم می‌خورند.

در بالا نیز جک هدفون 3.5 میلی‌متری و سنسور IR مشاهده می‌شوند و در پایین هم شاهد حضور پورت USB-C، اسپیکر و میکروفون هستیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9

ضخامت، عرض و طول شیائومی می 9 لایت به ترتیب به 8.7*74.5*156.8 میلی‌متر می‌رسد تا تقریباً شبیه مدل می 9 تی باشد. لازم به ذکر است که گوشی مورد بحث ما با وزن 179 گرمی خود حدود 12 گرم از شیائومی می 9 تی سبک‌تر می‌باشد.

با توضیحات داده شده باید اعتراف کنیم که با شیائومی می 9 لایت صاحب موبایلی می‌شوید که ظاهری پرچمدارگونه دارد و اکثر ترندهای بازار را هم در خود جای داده است. البته به خاطر لغزندگی نسبتاً بالا در بدنه، نمی‌توانیم احساس امنیت بالایی داشته باشیم ولی با این وجود باز هم باید ویژگی‌های ظاهری و طراحی فوق‌العاده و امروزی این دستگاه که ضخامت زیادی ندارد را بستاییم. خوش‌بختانه یکی از ویژگی‌های به جایی که شیائومی در این محصول خود به کار برده، پوشش ضد چربی است که بسیاری از شرکت‌ها از آن استفاده نکرده‌اند. به هر حال، با چنین امکانات و قابلیت‌هایی، مدل می 9 لایت را باید همسو و هماهنگ با سایر گوشی‌های خط تولید می 9 (Mi 9) کمپانی چینی بدانیم.

صفحه نمایش

در شیائومی می 9 لایت یکی از محبوب‌ترین و باکیفیت‌ترین نمایشگرهای بازار یعنی Super AMOLED به کار رفته است. ابعاد این پنل دارای ناچ قطره‌ای به 6.39 اینچ می‌رسد و رزولوشن آن نیز 1080p یا به عبارتی 2340*1080 پیکسل می‌باشد. ضمناً، تراکم پیکسلی و نسبت بدنه به تصویر این دستگاه هم به ترتیب 403 پیکسل در هر اینچ و 19.5:9 است. به این نکته هم اشاره کنیم که پنل به کار رفته در این گوشی با یک پوشش صاف گوریلا گلس 5 محافظت شده است.

Xiaomi Mi 9 Lite-Mi CC9 review10.jpg

همان‌طور که پیش از این هم گفتیم، امکان دارد در برخی کشورها همراه با گوشی و سایر محتویات درون جعبه، یک گارد محافظ نمایشگر نیز در اختیار خریداران قرار گیرد.

نهایت روشنایی صفحه نمایش OLED این دستگاه امتیاز فوق‌العاده 440 نیت را دریافت می‌کند تا وعده شیائومی در این‌باره تحقق یابد. ضمن اینکه چنان‌چه شما حالت خودکار (Auto) را روشن کنید، این عدد به 600 نیت افزایش خواهد یافت تا باز هم کمپانی چینی از این نظر رو سفید شود.

شیائومی برای تنظیمات کنتراست این دستگاه خود سه آپشن در نظر گرفته که با روشن کردن گزینه Automatic، خروجی رنگ‌های نمایشگر روی DCI-P3 تنظیم می‌گردد و تفاوت رنگی آن نیز به 3.8 درصد می‌رسد. تنها در همین حالت است که شما می‌توانید یکی از آپشن‌های Default، Warm یا Cool را برگزینید. به علاوه، در حالت پیش‌فرض هم تفاوت رنگی 3.8 خواهد بود که با انتخاب گزینه Warm، این عدد به 2.5 کاهش می‌یابد تا رنگ‌ها را دقیق‌تر نشان دهد.

در مرحله بعد به دیگر گزینه کنتراست می‌رسیم که همان آپشن استاندارد می‌باشد که رنگ‌ها را با کیفیت sRGB پخش می‌کند و تفاوت آنها را به 3.0 می‌رساند تا از این نظر هم عیب و ایرادی به محصول شیائومی وارد نشود. نهایتاً آپشن افزایشی (Increased) به چشم خواهد خورد که رنگ‌ها را سرزنده‌تر و پویاتر خواهد کرد.

دوام باتری

شیائومی می 9 لایت از یک باتری 4030 میلی‌آمپر بر ساعت بهره می‌برد که با توجه به پشتیبانی از تکنولوژی شارژ سریع کووالکوم و وجود شارژر سریع 18 واتی درون جعبه، می‌توان 40 درصد آن را در عرض 30 دقیقه پر کرد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9

امتیازی که این دستگاه توانست در آزمایشات تخصصی به دست آورد با عدد 106 برابری می‌کرد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، باید مشخص کنیم که می‌توانید به مدت 13 ساعت و نیم با این گوشی وبگردی کنید و 17 ساعت فیلم ببینید. حال اگر این موبایل را روی حالت استندبای قرار دهید، درست مانند سایر گوشی‌های خط تولید می 9 کار خواهد کرد و عملکرد فوق‌العاده‌ای را از خود به ثبت خواهد رساند.

اسپیکر

شیائومی می 9 لایت دارای یک اسپیکر در قسمت پایینی خودش است که از نظر شدت صدا کیفیت بسیار بالایی دارد هرچند کاهش کیفیت در برخی مواقع کاملاً طبیعی می‌باشد. به این نکته هم اشاره کنیم که اگر از یوتیوب ویدیویی پخش کردید، صداها با کاهش کیفیت محسوسی مواجه خواهند شد.

کیفیت صدا

گوشی مورد بحث ما دقیقاً همان‌طوری صداها را پخش کرد که انتظار می‌رفت یعنی بسیار با دقت و واضح. البته چنان‌چه یک اسپیکر خروجی به آن وصل کنید، متوجه خواهید شد که حتی بیشترین میزان صدای آن نیز از حد وسط برخی دستگاه‌های رقیب پایین‌تر است.

در آزمایش‌های تخصصی انجام شده با هدست استاندارد 32oHm امکان دارد صدای استریو افزایش یابد ولی به همان میزان انحراف نیز به وجود خواهد آمد. این در حالی است که مقدار فرکانس با نوسان همراه می‌شود و بلندی صوت افت می‌کند ولی در مجموع، شیائومی می 9 لایت از نظر کیفیت صدا دستگاه قابل احترامی است ولی افرادی که این فاکتور برایشان بسیار اهمیت دارد، مطمئناً نباید سراغ این موبایل بروند.

سیستم عامل و رابط کاربری

ارزان‌ترین گوشی خط تولید شیائومی می 9 از دهمین نسخه رابط کاربری MIUI مبتنی بر اندروید 9 پای بهره می‌برد. علی‌رغم اینکه این پوسته نرم‌افزاری سبک و روان است اما نمی‌توانیم آن را ورژن خام محبوب‌ترین پلتفرم دنیا بدانیم بنابراین کسانی که تا کنون با محصولات نوکیا و به طور کلی دستگاه‌های دارای نسخه خام اندروید استفاده می‌کرده‌اند، حتماً مدتی طول خواهد کشید تا به این رابط کاربری عادت کنند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9

خوش‌بختانه گزینه صفحه نمایش همیشه روشن در این موبایل وجود دارد و کاربران نیز می‌توانند آن را برای همیشه روشن یا خاموش نمایند و یا تنظیم کنند که در ساعات خاصی از شبانه‌روز فعال گردد. همچنین برای شخصی‌سازی ظاهر گوشی، تم‌های متعددی در دسترس قرار گرفته‌اند.

امکان بازگشایی قفل نمایشگر با استفاده از سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش که اتفاقاً سریع و با دقت عمل می‌کند وجود دارد بنابراین باید عملکرد این حسگر را برای یک محصول میان‌رده فوق‌العاده بدانیم.

در صورتی که نمی‌خواستید از روش گفته شده برای باز کردن قفل صفحه نمایش استفاده کنید، می‌توانید سراغ گزینه بعدی یعنی فناوری تشخیص چهره بروید که این‌بار سریع‌تر هم شده است زیرا بلافاصله پس از اینکه صاحب دستگاه شناسایی شد، منو پیش روی چشمان افراد قرار می‌گیرد. به این نکته توجه داشته باشید که این آپشن در همه کشورها در دسترس نیست و امنیت آن به مراتب پایین‌تر از روش سنسور اسکنر اثر انگشت می‌باشد.

یکی دیگر از امکانات جذاب رابط کاربری MIUI شیائومی، دارک مد یا حالت تیره است که سبب می‌شود نرم‌افزارهای سیستمی با پس‌زمینه سفید را به رنگ مشکی تغییر دهد و از آن جایی که نمایشگر به کار رفته در این گوشی از نوع AMOLED است، امکان افزایش دوام باتری نیز وجود دارد. بد نیست در این‌جا به این نکته اشاره کنیم که همه اپلیکیشن‌ها از این گزینه پشتیبانی نمی‌کنند ولی اکثر آنها امروزه با آن سازگاری پیدا کرده‌اند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9

متأسفانه یکی از نقاط ضعف MIUI، نبود منوی اپلیکیشن‌هاست به همین دلیل هر برنامه‌ای که نصب می‌کنید به هوم اسکرین اضافه می‌شوند هرچند در این قسمت امکان پوشه‌بندی آنها فراهم است. ضمناً، آن دسته از افرادی که به فهرست نرم‌افزارها عادت دارند، می‌توانند یک لانچر نصب کنند.

در هوم اسکرین پیش‌فرض گوشی‌های شیائومی، معمولاً یک ویجت تعیین وضعیت آب و هوا وجود دارد که در گوشه بالا سمت راست مشاهده می‌شود و در کنار ویجت ساعت می‌باشد. یک قسمت به نام Quick Card هم به چشم می‌خورد که در سمت چپ جای‌گیری کرده است. در این قسمت چندین کارت با اطلاعات مرتبط قرار گرفته‌اند که عبارتند از اپلیکیشن‌های اخیر، گام‌شمار، یادداشت‌ها، تقویم و رویدادها، آب و هوا، موارد دلخواه و . . . . البته شما می‌توانید مشخص کنید که در این بخش چه مواردی به نمایش درآیند و یا تنظیم نمایید که اصلاً غیرفعال شود.

سوئیچ کننده میان برنامه‌ها شاید در نگاه اول پیچیده باشد اما با گذشت زمان به آن عادت خواهید کرد. این قسمت تمامی برنامه‌های اخیر را در دو ستون به نمایش در می‌آورد که ضربه زدن و نگه داشتن انگشت روی یکی از آنها شما را به حالت تقسیم صفحه نمایش می‌برد و کشیدن انگشتان به کناره‌ها نیز آنها را به طور کلی خواهد بست.

این دستگاه دارای برنامه تغییر تم نیز هست ولی اپلیکیشن مربوطه تنها در مناطقی به کار خواهد آمد که از آن پشتیبانی می‌شود.

رابط کاربری MIUI یک نرم‌افزار امنیتی به نام Security دارد که گوشی را مدام اسکن می‌کند تا بدافزار وجود نداشته باشد و به شما اجازه دهد لیست سیاه برنامه‌های خود را مدیریت کنید یا موارد دلخواه را محدود کرده و دوام باتری را افزایش دهید و حافظه رم را آزاد نمایید. این اپلیکیشن همچنین امکانی را فراهم نموده تا مصرف باتری را توسط برنامه‌های مشخصی مدیریت کنید و محدودیت‌هایی را برای آنها به وجود آورید.

در این پوسته نرم‌افزاری، در کنار برنامه رادیو FM، اپلیکیشن‌هایی هم برای پخش ویدیوها، تصاویر یا فایل‌های صوتی به چشم می‌خورند که به ترتیب Video، Gallery و Music نامیده می‌شوند و در برخی مناطق امکان خرید اشتراک هم در آنها وجود دارد.

در بالای گوشی شیائومی می 9 لایت یک سنسور IR جای گرفته تا با نصب اپلیکیشن Mi Remote، آن را به یک کنترل از راه دور همه‌کاره تبدیل کنید.

در برخی کشورها، نرم‌افزارهای از پیش نصب شده توسط شیائومی تبلیغات نشان می‌دهند تا به نوعی منبع درآمدی برای این شرکت باشند تا بتواند از این طریق قیمت پایین محصولاتش را توجیه کند. به طور کلی این آگهی‌ها چندان آزاردهنده نیستند و تأثیر منفی زیادی برای کار شما نمی‌گذارند.

عملکرد و امتیازات بنچمارک

این گوشی 6.39 اینچی از چیپ‌ست کووالکوم اسنپدراگون 710 بهره می‌برد که برای یک موبایل میان‌رده انتخاب بسیار عالی است. این پردازنده با فرآیند 10 نانومتری تولید شده و در آن دو CPU هشت هسته‌ای Kryo 360 Gold با نهایت سرعت 2.2 گیگاهرتزی و 6 CPU هشت هسته‌ای Kryo 360 Silver با نهایت سرعت 1.8 گیگاهرتزی وجود دارد. ضمن اینکه Adreno 616 هم به عنوان پردازنده گرافیکی انجام وظیفه می‌کند و با میزان رم 6 و حافظه داخلی 64 یا 128 گیگابایتی قابل ارتقا تا ظرفیت 256 گیگابایتی بتواند برنامه‌های پرکاربرد سیستم عامل اندروید را اجرا نماید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9

شاید بتوانیم بگوییم اسنپدراگون 710 از هسته‌های سریع مبتنی بر Cortex-A73 استفاده می‌کند اما نمی‌تواند عملکرد چندان مناسبی هنگام اجرا کردن بازی‌های سنگین داشته باشد هرچند در بازار رقابتی امروز همین سخت‌افزار نیز انتخاب هوشمندانه‌ای از سوی شیائومی می‌باشد. به این نکته اشاره کنیم که اگر می‌خواهید تقریباً با همین مقدار پول صاحب گوشی نسبتاً سریع‌تری شوید، بهتر است شیائومی می 9 تی را برگزینید که از چیپ‌ست اسنپدراگون 730 استفاده می‌کند.

در آزمایش تک هسته‌ای انجام شده، عملکرد شیائومی می 9 لایت قابل قبول است ولی نمی‌تواند در رده‌های اول بایستد.

از طرفی، پردازنده گرافیکی Adreno 616 هم قدرتمند است ولی Adreno 618 موجود در اسنپدراگون 730 که در مدل می 9 تی به کار رفته، به مقدار بسیار ناچیزی قدرت بیشتری دارد. اگر بخواهیم قدرت این دستگاه را با توجه به قیمتش بررسی کنیم، باید آن را یک گوشی میان‌رده موفق بدانیم که عملکرد مشابهی با رقبای هم سطح خود خواهد داشت.

به این نکته هم توجه داشته باشید که گوشی شیائومی می A3 که پیش از این در سایت تبلت‌فون بررسی کردیم، یک نمایشگر 720p دارد و توانسته امتیازات بهتری را نیز به ثبت برساند.

در آزمایش AnTuTu، کاملاً مشخص بود که شیائومی می 9 لایت به اندازه شیائومی می 9 تی قدرتمند نیست اما با مدل می 9 SE تفاوت چندانی ندارد و تنها مدل‌هایی که می‌توانند آنها را شکست دهند، می 9 تی و رد می نوت 8 پرو هستند که هر دو از وجود پردازنده‌های قوی‌تری بهره می‌برند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9

در مجموع چیپ‌ست اسنپدراگون 730 به عنوان قطعه‌ای که کارهای روزمره را انجام می‌دهد، بسیار قابل‌اتکاست و برای یک گوشی این‌چنینی فراتر از انتظار عمل خواهد کرد و چنان‌چه در دو راهی شک و تردید هستید و نمی‌دانید این دستگاه سرعت بالا یا پایینی دارد، ما به شما اطمینان خاطر می‌دهیم که در صورت خرید شیائومی می 9 لایت، از کرده خود پشیمان نخواهید شد.

دوربین

گوشی مورد بحث ما در قاب پشتی و برای ماژول دوربین عقب، به سه لنز جای داده ولی تنها دو عدد از آنها می‌توانند عکسبرداری کنند یا فیلم بگیرند. لنز اصلی جای گرفته در وسط که سنسوری 48 مگاپیکسلی است را سونی تولید کرده بنابراین مدل آن IMX 586 می‌باشد و دریچه دیافراگم آن به f/1.8 می‌رسد و تصاویری می‌گیرد که 12 مگاپیکسل رزولوشن دارند. در بالای آن، یک لنز 8 مگاپیکسلی اولترا واید با دریچه دیافراگم f/2.2 نشسته و تکمیل کننده این ماژول‌ها هم یک لنز 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9

متأسفانه سنسور 48 مگاپیکسلی از قابلیت ثابت‌سازی تصاویر بهره نمی‌برد و در واقع هیچ‌کدام از این لنزها به فناوری ثابت‌سازی اپتیکال مجهز نشده‌اند. به این نکته هم اشاره کنیم که سایز لنز اصلی 0.8 نانومتر و سایز لنز اولترا واید 1.12 نانومتر است.

اپلیکیشن دوربین با نرم‌افزارهای مشابه موجود در رابط‌های کاربری MIUI تفاوتی ندارد بنابراین کشیدن انگشت به سمت چپ یا راست شما را به حالت‌های مختلف عکسبرداری یا فیلمبرداری می‌برد و گزینه‌های تنظیمات بیشتر را نیز می‌توانید با لمس آیکون مربوطه که در بالا سمت راست وجود دارد، مشاهده کنید. به علاوه، آپشن‌های زیباسازی، HDR، هوش مصنوعی، حالات فیلمبرداری و کیفیت تصویربرداری هم در بالا به چشم می‌خورند.

دکمه‌های زوم 2x، 1x یا 0.6x نیز در پایین حضور یافته‌اند ولی از آن جایی که هیچ دوربینی برای زوم کردن به کار نرفته، دکمه 2X با استفاده از لنز اصلی به صورت دیجیتالی زوم می‌کند. ضمن اینکه امکان فعالسازی حالت رزولوشن بالای 48 مگاپیکسلی نیز از منوی همبرگری شکل (سه خط روی هم) موجود در بالا فراهم شده است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9

لازم به ذکر است، در مواقعی که نور کافی وجود ندارد، می‌توانید از گزینه عکسبرداری در حالت شب بهره ببرید. فقط توجه داشته باشید که برای انجام این کار، باید گوشی را برای مدت بیشتری (یک یا دو ثانیه) روی سوژه به صورت متمرکز قرار دهید.

کیفیت تصویر

همان‌طور که گفتیم، لنز اصلی به صورت اتوماتیک تصاویر 12 مگاپیکسلی می‌گیرد و اتفاقاً در آنها جزئیات بسیار زیاد، رنگ‌ها واقعی و کنتراست بالاست. به علاوه، رنج دینامیک نیز آن‌قدر باکیفیت می‌باشد که خیلی کم اتفاق می‌افتد گزینه HDR را روشن کنید. عکس‌ها وضوح زیادی دارند ولی شفافیت در آنها بالا نیست.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9

به طور کلی گوشی‌های سری می 9 شیائومی، در روز تصاویر بسیار باکیفیتی می‌گیرند و مدل می 9 لایت نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

یک آپشن ضبط تصاویر با کیفیت 48 مگاپیکسلی هم وجود دارد تا شما بتوانید عکس‌ها را با رزولوشن بالا ذخیره کنید اما در نظر داشته باشید که این تصاویر تفاوت زیادی با نمونه‌های گرفته با کیفیت 12 مگاپیکسلی ندارند چه‌بسا در برخی قسمت‌ها شاهد افت وضوح نیز خواهید بود.

در مجموع، فواید عکسبرداری با کیفیت 48 مگاپیکسلی زیاد نیست و کاهش حجم آنها به اندازه تصاویر 12 مگاپیکسلی نیز راهکار مناسبی نخواهد بود زیرا باعث نخواهد شد تا عکس‌های باکیفیت و واضحی در اختیار داشته باشید بنابراین اگر این کار را انجام دادید، تنها وقت خود را تلف و برای هر عکس 20 مگابایت از ظرفیت حافظه گوشی را اشغال کرده‌اید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9

شیائومی می 9 لایت دوربین مخصوص زوم کردن ندارد اما گزینه بزرگ‌نمایی 2 برابری (2X) در آن به چشم می‌خورد. تصاویری که با این آپشن در آنها زوم شده، از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیستند و بعید است کسی هم متوجه این موضوع شود که شما از این گزینه هنگام عکسبرداری استفاده کرده‌اید. اکثر کاربران چنین تصاویری را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند و معمولاً هم حجم آنها در این فضاها کاهش می‌یابد اما با این وجود، حدس ما این است که دکمه زوم دو برابری کار خود را به خوبی انجام می‌دهد چرا که باعث می‌شود نورپردازی روی قسمت خاصی از سوژه مدنظر صورت پذیرد.

در کمال تعجب، دوربین 8 مگاپیکسلی اولترا واید تصاویری می‌گیرد که جزئیات را بسیار عالی نشان می‌دهد و در آنها رنج دینامیک بالا بوده و کنتراست نیز فوق‌العاده می‌باشد. البته کاملاً مشخص است که نمی‌توانیم خروجی‌های این لنز را با حسگر 48 مگاپیکسلی اصلی مقایسه کنیم و بهتر هم آن است که اصلاً چنین کاری را انجام ندهیم. تصاویر 8 مگاپیکسلی که توسط این لنز به ثبت می‌رسند، در مقایسه با موارد گرفته شده با سایر لنزهای 8 مگاپیکسلی یا حتی 13 مگاپیکسلی موجود در سایر گوشی‌ها بسیار باکیفیت‌تر هستند بنابراین باید شیائومی می 9 لایت را یک دستگاه موفق بدانیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9

برای اینکه لبه‌های سوژه‌های مدنظر کمتر کشیده شوند، می‌توانید از گزینه تصحیح لنز بهره ببرید ولی باید آمادگی کاهش کیفیت تصاویر را داشته باشید.

حالا بد نیست ببینیم این محصول کمپانی چینی در شرایط کم نور چگونه عمل می‌کند. واقعیت آن است که لنز اصلی 12 مگاپیکسلی حتی در شب‌ها هم تصاویر خوبی می‌گیرد و مقدار نویز نیز در آنها قابل تحمل می‌باشد و جزئیات به اندازه کافی دیده می‌شوند زیرا فرآیند کاهش نویز وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهد. مطمئناً این عکس‌ها بهترین تصاویر 12 مگاپیکسلی گرفته شده در شب نیستند و باید قبول کنیم که با یک گوشی میان‌رده عکسبرداری کرده‌ایم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9

لازم به ذکر است که شما می‌توانید از لنز 48 مگاپیکسلی اصلی هم برای گرفتن تصاویر در شرایط کم نور استفاده کنید ولی حتی اگر این کار را هم انجام دادید و سایز عکس‌ها را به 12 مگاپیکسلی رساندید نیز تفاوت چندانی احساس نخواهید کرد بنابراین بهتر است اصلاً این کار را صورت ندهید.

کارایی حالت تصویربرداری در شب که در مدل می 9 لایت وجود دارد، درست مانند گزینه مشابه در سایر محصولات اخیر شیائومی است به طوری که 1 تا 2 ثانیه باید موبایل را به صورت متمرکز روی سوژه نگه دارید تا بتواند نورپردازی را بهترین شکل ممکن انجام دهد. نتیجه کلی کار، تصاویری شفاف و واضح خواهند بود که جزئیات را به خوبی نشان خواهند داد.

عکس‌های گرفته شده در شرایط کم نور با لنز اولترا واید به هیچ وجه باکیفیت نیستند زیرا نویز زیادی در آنها به چشم می‌خورد و جزئیات نیز تا حدودی از بین رفته‌اند و نورپردازی هم به خوبی انجام نمی‌گردد.

لازم به ذکر است که نمی‌توانید در لنز اولترا واید، از حالت عکسبرداری در شب بهره ببرید.

ضمناً، با انتخاب دکمه 2X، قادر خواهید بود عکس‌های زوم شده به صورت دیجیتالی در شب را به ثبت برسانید و همچنین امکان بهره‌مندی از حالت شب هم برای این نوع تصاویر وجود دارد.

تصاویر پرتره

کیفیت عکس‌های پرتره گرفته شده با دوربین عقب شیائومی می 9 لایت به شدت به نور و شرایط محیط وابسته است به طوری که چنان‌چه نورپردازی به خوبی انجام نشود، جزئیات از بین می‌روند و کمتر به چشم می‌خورند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9

بر این اساس، وقتی نور به اندازه کافی وجود دارد شما می‌توانید عکس‌های پرتره باکیفیتی بگیرید که هم در آنها سوژه از پس‌زمینه تار جدا شده‌اند و هم جزئیات به وضوح دیده می‌شوند. این را هم اضافه کنیم که شما می‌توانید افکت‌های مدنظرتان را اعمال کنید یا مقدار تار بودن پس‌زمینه را کاهش یا افزایش دهید.

تصاویر سلفی

دوربین جلوی 32 مگاپیکسلی لنز بسیار باکیفیتی است چرا که رنگ‌ها را با دقت بالایی نشان می‌دهد و جزئیات را به اندازه کافی به ثبت می‌رساند و وضوح تصاویر گرفته شده با آن هم بسیار زیاد است. البته شما می‌توانید روی نقاط محدودتری زوم کنید اما همان مناطقی که روی‌شان متمرکز می‌شوید هم به بهترین شکل ممکن ذخیره می‌گردند. در واقع این تصاویر برای آن دسته از افرادی که به عکس‌های از نمای نزدیک علاقه دارند، بسیار فوق‌العاده خواهند بود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9

دوربین جلو همچنین قادر است که تصاویر دارای پس‌زمینه تار بگیرد و خوش‌بختانه علی‌رغم نبود سنسور تشخیص عمق، در این بخش نیز جداسازی سوژه از نمای پشت بسیار عالی صورت می‌پذیرد هرچند شفافیت تا حدودی کاهش می‌یابد.

ضبط ویدیو

گوشی مورد بحث ما می‌تواند ویدیوهایی با کیفیت 4K با 30 فریم بر ثانیه بگیرد بنابراین سایر حالات نظیر 1080p با 30 یا 60 فریم بر ثانیه نیز در دسترس قرار دارند. در ابتدا به نظر می‌رسد که می‌توان با همه دوربین‌ها همه نوع فیلم با همه نوع کیفیت به ثبت رساند ولی متأسفانه این‌گونه نیست بنابراین دوربین اولترا واید فقط کلیپ‌های 1080p با 30 فریم بر ثانیه ضبط خواهد کرد و برایش فرقی نمی‌کند که گزینه انتخاب شده توسط شما چه چیزی بوده است.

ضبط ویدیوهای اسلوموشن هم در دو کیفیت 1080p با 120 و 720p با 960 فریم بر ثانیه فراهم می‌باشد.

حال بد نیست در مورد کیفیت ویدیوهای ضبط شده با دوربین اصلی حرف بزنیم. این لنز کلیپ‌های 4K را با بیت‌ریت 40 تا 42 مگابیت بر ثانیه ضبط خواهد کرد و ویدیوهایی که 1080p با 30 یا 60 فریم بر ثانیه کیفیت دارند هم از بیت‌ریت 20 مگابیت بر ثانیه بهره می‌برند. ضمن اینکه صداها هم دارای بیت‌ریت 792 کیلوبیت بر ثانیه خواهند بود.

ویدیوهای 4K بسیار شفاف و دقیق هستند و حتی اگر از نمای نزدیک نیز اقدام به ضبط کلیپ کنید، با کاهش کیفیت مواجه نخواهید شد. به علاوه، نویز هم در کمترین میزان خودش به چشم می‌آید و کنتراست فوق‌العاده و دقت رنگ بالاست. به طور کلی باید از کیفیت این فیلم‌ها رضایت داشته باشیم.

ویدیوهای 1080p با 30 فریم بر ثانیه هم تقریباً شرایط یکسانی را به وجود می‌آورند و جزئیات، کنتراست، دقت رنگ و رنج دینامیک در آنها بالا خواهد بود.

متأسفانه جزئیات در ویدیوهای 1080p با 60 فریم بر ثانیه زیاد چشم‌گیر نیستند زیرا حالتی لرزان به خود خواهند گرفت.

فیلم‌های به ثبت رسیده با لنز اولترا واید نیز رنگ‌ها را با شدت بیشتری پخش می‌کنند و جزئیات هم در آنها آن‌طور که باید و شاید نیست ولی با این وجود کنتراست و رنج دینامیک در وضعیت خوبی به سر می‌برند.

در کنار همه اینها و هنگام فیلمبرداری، دکمه زوم 2 برابری (2X) در دسترس قرار گرفته تا در کیفیت 4K زوم به صورت دیجیتالی انجام گردد و در حد و اندازه خودش هم جزئیات را به خوبی نشان دهد هرچند امکان دارد با نگاه کردن به تصاویر از کیفیت ویدیوها تعجب کنید.

گزینه ثابت‌سازی الکترونیکی تصاویر تنها زمانی فعال خواهد شد که می‌خواهید ویدیوهای 1080p با 30 فریم بر ثانیه ضبط نمایید. این سیستم کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و تا حدودی موفق می‌شود که لرزش‌های دوربین را از بین ببرد و جای خالی فوکوس خودکار نیز احساس نگردد.

جمع‌بندی

با معرفی مدل می 9 لایت، خط تولید می 9 شیائومی بیش از پیش پرجمعیت‌تر شد به همین دلیل اسامی آنها نیز کاربران را گیج می‌کند بنابراین امکان دارد برخی‌ها بپرسند آیا واقعاً لازم بود کمپانی چینی یک نمونه دیگر به این سری بیفزاید؟.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9

باید این پرسش را این‌گونه پاسخ داد و گفت که شیائومی می 9 لایت حتی در میان سایر مدل‌های مشابه خودش نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد زیرا از نظر زیبایی ظاهری، کیفیت نمایشگر OLED، چیپ‌ست مدرن و سریع، باتری پرقدرت و دوربین باکیفیت واقعاً هیچ چیزی کم ندارد.

در واقع شیائومی بار دیگر به وعده خود عمل کرده و ویژگی‌هایی را در یکی از جدیدترین محصولاتش قرار داده که با قیمتی باورنکردنی هر کسی را مجاب به خرید آن می‌کند.

آلترناتیوها

مدل می 9 لایت نمونه معمولی‌تر می 9 و می 9 تی می‌باشد و مشکل زمانی آغاز می‌شود که متوجه شویم قیمت این دستگاه‌ها به هم نزدیک است حال آن‌که دو مدل پیشرفته‌تر هم از پردازنده‌ای قوی‌تر بهره می‌برند و هم یک لنز مخصوص به زوم در قاب پشتی خود دارند و از این نکته نیز نباید فراموش کرد که در صفحه نمایش می 9 تی هیچ بریدگی یا ناچی نیز به چشم نمی‌خورد.

در ادامه نیز مدل‌های رد می نوت 8 و رد می نوت 8 پرو حضور دارند که قیمت هر دوی آنها از می 9 لایت کمتر است و تقریباً ویژگی‌هایشان نیز با دستگاه مورد بحث ما برابری می‌کند هرچند آنها به جای نمایشگر OLED از پنل LCD بهره می‌برند. از نظر ارزش خرید هم بگوییم که قیمت رد می نوت 8 تقریباً نصف می 9 لایت بوده و حتی مدل دارای پسوند پرو آن نیز به میزان 60 یورو کمتر قیمت خورده است.

خودِ شیائومی هم محصولات زیادی دارد که در همین محدوده قیمتی جای می‌گیرند به همین دلیل کار خریداران برای انتخاب مدل مدنظر سخت می‌شود.

در میان سایر گوشی‌ها از دیگر برندها، مدل Realme XT واقعاً یک موبایل فوق‌العاده می‌باشد که از پنل OLED بزرگ، پوشش گوریلا گلس 5، چیپ‌ست و باتری یکسان (با شیائومی می 9 لایت) بهره می‌برد. این دستگاه قیمت تقریباً مشابهی با نماینده شیائومی دارد ولی رزولوشن لنز اصلی آن به 64 مگاپیکسل می‌رسد و یک حسگر چهارم هم برای عکسبرداری مکرو فراهم شده است.

یک آلترناتیو دیگر نیز گلکسی A70 می‌باشد که از نمایشگر Super AMOLED بزرگ‌تر، چیپ‌ست مشابه، دوربین عقب سه‌گانه تقریباً یکسان استفاده می‌کند. البته نماینده کمپانی کره‌ای از یک باتری بادوام‌تر بهره می‌برد که با سرعت بیشتری هم شارژ می‌شود. به علاوه، رابط کاربری One UI نیز بسیار باکیفیت است.

نظر نهایی

شیائومی می 9 لایت یک گوشی هوشمند فوق‌العاده به حساب می‌آید که فقط افراد خاصی سراغ آن می‌روند. به نظر بسیاری از کارشناسان، کمپانی چینی سری می 9 را بیش از حد گسترش داده به همین خاطر امیدواریم این خط تولید دیگر شلوغ‌تر از چیزی که شده، نشود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9

با همه اینها، اگر تصمیم به خرید شیائومی می 9 لایت گرفتید، مطمئن باشید که ضرر نخواهید کرد.

نقاط قوت

  • نمایشگر OLED بزرگ و باکیفیت
  • شیوه طراحی زیبا با پوشش گوریلا گلس 5
  • باتری با دوام
  • عملکرد سریع و روان
  • کیفیت مناسب تصاویر گرفته شده در شب و روز
  • کیفیت مناسب ویدیوهای ضبط شده
  • وجود NFC، محل قرار دادن مموری کارت میکرو SD، سنسور IR و رادیو FM

نقاط ضعف

  • قیمت یکسان با مدل می 9 تی
  • لغزندگی بسیار زیاد بدنه

خرید لوازم جانبی گوشی شیائومی Mi 9 lite

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی تخصصی گوشی شیائومی Mi 9 Lite یا Mi CC9"