نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

تاکنون نمونه‌های مختلفی از گوشی‌های خانواده موتورولا وان (Motorola One) تولید شده که از آن جمله می‌توانیم به موتورولا وان پاور (Motorola One Power)، موتورولا وان ویژن (Motorola One Vision)، موتورولا وان پلاس (Motorola One Plus) و موتورولا وان زوم (Motorola One Zoom) اشاره نماییم. اما مدلی که امروز در سایت تبلت‌فون می‌خواهیم در موردش صحبت کنیم، موتورولا وان اکشن (Motorola One Action) نام دارد.

یکی از ویژگی‌های بارز این موبایل آن است که از یک لنز زاویه زاویه فوق گسترده بهره می‌برد اما این سنسور با حسگرهایی که در دیگر گوشی‌ها دیده‌ایم تفاوت دارد چرا که بر روی یک زاویه 90 درجه‌ای قرار گرفته تا بتواند همزمانی که دستگاه در حالت افقی نشسته، ویدیوهایی به صورت عمودی ضبط کند.

از نظر امکانات، مدل وان اکشن تقریباً شبیه مدل وان ویژن می‌باشد زیرا در آن یک نمایشگر 6.3 اینچی LCD، چیپ‌ست اگزینوس 9609 و باتری 3500 میلی‌آمپر بر ساعت به کار رفته است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

تفاوتی که میان گوشی مورد بحث ما با مدل وان ویژن وجود دارد، به دوربین مربوط می‌شود به طوری که حالا لنز اصلی 12 مگاپیکسلی است حال آن‌که در دیگری یک سنسور 48 مگاپیکسلی کواد بایر مشاهده می‌کنیم. به علاوه، دوربین سلفی هم لنز 12 مگاپیکسلی بوده و می‌تواند ویدیوهای 4K ضبط کند در حالی که موتورولا وان ویژن از لنز 25 مگاپیکسلی استفاده کرده و توانایی ذخیره ویدیوها با کیفیت گفته شده را ندارد.

آنباکسینگ محتویات درون جعبه

همچون مدل وان ویژن، جعبه مدل وان اکشن نیز بنفش است اما از نظر محتوا شاهد تفاوت‌هایی هستیم. مانند سایر گوشی هوشمند بازار، با خرید موتورولا وان اکشن می‌توانید از لوازم جانبی نظیر شارژر 10 واتی، گارد محافظ سیلیکونی و کابل USB-A به USB-C بهره ببرید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

در اینجا باید اشاره کنیم که همراه با موتورولا وان ویژن، یک شارژر 15 واتی به فروش می‌رسد و در برخی مناطق نیز می‌توانیم از هدفون هم بهره ببریم اما با گوشی مورد بحث ما چنین امکاناتی عرضه نمی‌شود.

طراحی

از نظر شیوه طراحی نمی‌توانیم موتورولا وان اکشن را با موتورولا وان ویژن مقایسه کنیم. این موبایل از فریم و بدنه‌ای پلاستیکی بهره می‌برد اما با این حال، بسیار خوش‌دست بوده و ظاهر مناسبی هم دارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

پنل پشتی دارای خطوط پشت سر هم است که تا کناره‌ها کشیده می‌شوند تا علاوه بر اینکه نشان دهند بدنه دستگاه صاف می‌باشد، الگوی منظمی را نیز روی آن به وجود بیاورند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

در گوشه بالا سمت چپ یک ماژول دوربین سه‌گانه به چشم می‌خورد تا این گوشی اولین محصول موتورولا لقب گیرد که از سه لنز استفاده می‌کند. یک نکته جالب در مورد این حسگرها اینکه مشخصات فنی هر کدام از آنها در کنارشان نوشته شده است. ضمن اینکه دو چراغ فلاش LED هم در پایین این سنسورها مشاهده می‌شود.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

در وسط قاب پشتی و روی سنسور اسکنر اثر انگشت، لوگوی موتورولا (M) حکاکی شده است. خوش‌بختانه این حسگر دقیقاً جایی قرار گرفته که معمولاً انگشت اشاره کاربران به آن می‌رسد و با سرعت و دقت بالایی هم اثر انگشت افراد را شناسایی می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

دکمه‌های کنترلی فیزیکی در سمت راست جای‌گیری کرده و به راحتی می‌توان آنها را لمس کرد بنابراین دکمه پاور کمی از وسط بالاتر بوده و دکمه‌های کاهش و افزایش صدا نیز در بالای آن نشسته‌اند. لازم به ذکر است که این قطعات کم و بیش تکان می‌خورند ولی لرزش‌هایی که دارند تأثیر زیادی بر کارایی آنها نخواهد داشت.

دقیقاً در طرف مقابل و روبه‌روی دکمه کاهش و افزایش صدا، محل قرار دادن سیمکارت مشاهده می‌شود. شما در این بخش می‌توانید سیمکارت اصلی نانو را قرار دهید و در جای دوم نیز یا یک سیمکارت نانو دیگر و یا یک مموری کارت میکرو SD بگذارید و یا اصلاً آن را خالی نگه دارید.

امکان شارژ و انتقال اطلاعات با اتصال کابل مربوطه به پورت USB-C که در پایین قاب موبایل قرار گرفته وجود دارد. در دو طرف این درگاه هم یک اسپیکر و یک میکروفون جای‌گیری کرده‌اند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

شاید شما نیز با دیدن این گوشی از نمای جلویی فکر کنید که توجه نکردن به نقطه سیاه رنگ دوربین سلفی کار سختی است اما واقعاً باید بگوییم که پس از مدتی به حضور آن عادت خواهید کرد هرچند این اتفاق امکان دارد برای برخی‌ها دیرتر و برای برخی‌ها زودتر رخ دهد. این قسمت دقیقاً روی نمایشگر جای گرفته و مهندسین نرم‌افزاری موتورولا مجبور شده‌اند که به خاطر آن نوار اعلانات را به‌گونه‌ای طراحی کنند که محتوای آن با نقطه سیاه رنگ دوربین جلو تداخل نداشته باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

در پایین صفحه نمایش هم نوار مشکی رنگ تقریباً ضخامت زیادی دارد اما از آن جایی که اکثر گوشی‌های میان‌رده با چنین مسئله‌ای روبه‌رو هستند، نمی‌توانیم نسبت به این قضیه حساس باشیم. حاشیه‌های اطراف نمایشگر هم چندان باریک نیستند ولی باز هم نباید در این مورد حساسیت زیادی به خرج دهیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

با تمام نکات گفته شده، موتورولا وان اکشن یکی از معدود گوشی‌هایی است که نسبت بدنه به تصویر 21:9 دارد تا علاقه‌مندان به تماشای فیلم و سریال را به سمت خود جذب کند. البته این افراد مطمئناً هنگام مشاهده فیلم مورد علاقه‌شان نقطه سیاه رنگ دوربین سلفی را خواهند دید اما در مجموع محتوای به نمایش درآمده با کیفیت زیادی پخش خواهد شد. یکی از مشکلاتی که نمایشگرهای قد بلند دارند این است که نمی‌توان با یک دست آنها را نگه داشت و با همان دست قسمت بالایی‌شان را لمس کرد اما برای حل این مشکل می‌توانید از هر دو دست خود استفاده کنید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

طول، عرض و ضخامت موتورولا وان اکشن به ترتیب 161.1*71.2*9.2 میلی‌متر و وزن آن 176 گرم است. سامسونگ گلکسی A50 با نمایشگر 6.4 اینچی و نسبت بدنه به تصویر 19.5:9 تقریباً 3.5 میلی‌متر عریض‌تر بوده و 2.9 میلی‌متر کوتاه‌تر و 1.5 میلی‌متر باریک‌تر می‌باشد. ضمن اینکه وزن آن هم به 166 گرم می‌رسد.

هوآوی پی 30 لایت هم با ابعاد 152.9*72.7*7.4 میلی‌متری و وزن 159 گرمی نسبت به این محصول موتورولا سبک‌تر است اما نمایشگر آن 6.15 اینچی بوده و به خاطر نسبت بدنه به تصویر متفاوت، کمی از نماینده کمپانی آمریکایی بزرگ‌تر می‌باشد.

صفحه نمایش

در موتورولا وان اکشن یک نمایشگر 6.3 اینچی IPS LCD با نسبت بدنه به تصویر 21:9 قرار گرفته و در هر اینچ آن نیز 435 پیکسل وجود دارد تا رزولوشن پنل نامبرده به 1080*2520 پیکسل برسد. البته کمپانی سازنده مدعی شده که در هر اینچ 432 پیکسل به کار رفته است.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

در آزمایش‌های تخصصی انجام شده، نهایت روشنایی موتورولا وان اکشن به 459 نیت رسید که نسبت به امتیاز ثبت شده برای مدل وان ویژن به مقدار ناچیزی کمتر است. در این دستگاه و با روشن کردن گزینه روشنایی خودکار (Auto brightness) شفافیت تصاویر افزایش چندانی پیدا نمی‌کند حال آن‌که در موتورولا وان ویژن شاهد بیشتر شدن شفافیت محتواها هستیم. کنتراست در این موبایل 1200:1 می‌باشد که برای یک پنل LCD باید این نمره را قابل قبول بدانیم هرچند برخی از گوشی‌های میان‌رده بوده‌اند که توانسته‌اند به امتیاز 1600-1800:1 دست یابند بنابراین باید موتورولا وان اکشن را از این نظر گوشی باکیفیتی تلقی کنیم. ضمن اینکه در فضاهای باز و زیر نور طبیعی هم این موبایل عملکرد خوبی دارد و مشکلی از بابت تماشای تصاویر با آن نخواهیم داشت.

شیوه بازسازی رنگ‌ها در این محصول کمپانی آمریکایی به وسیله همان گزینه‌های طبیعی (Natural)، افزایش‌یافته (Boosted) و اشباع‌شده (Saturated) که در اندروید 9 هستند انجام می‌پذیرد. حالت اشباع‌شده که به صورت پیش‌فرض و پس از خرید موتورولا وان اکشن فعال می‌باشد‌، تفاوت رنگی 6.7 را به وجود آورده و فضای رنگی sRGB را ایجاد می‌کند و با فضای رنگی DCI-P3 هم تفاوت رنگی 7.7 را به ثبت می‌رساند. حالت طبیعی در گزینه sRGB دقت چندانی ندارد و تفاوت رنگی را به 6.5 خواهد رساند. در تمامی آپشن‌ها، رنگ سفید یک هاله آبی رنگ روی خود دارد و اختلاف آن هم به 12 تا 13 واحد می‌رسد.

دوام باتری

همچون مدل وان ویژن، موتورولا وان اکشن هم از یک باتری 3500 میلی‌آمپری بهره می‌برد و از آن جایی که در هر دو دستگاه نمایشگر و چیپ‌ست یکسانی به کار رفته، انتظار می‌رود امتیازاتی که به دست می‌آید شبیه به هم باشند که اتفاقاً این اتفاق نیز رخ می‌دهد.

در مجموع این گوشی می‌تواند به مدت 10 ساعت صفحه نمایش خود را روشن نگه دارد تا از این نظر نمره مناسبی کسب کند و نسبت به برخی از رقبای میان‌رده‌اش ضعیف‌تر عمل کرده باشد. برای مثال، اگر با دستگاه‌های Realme 3 Pro و سامسونگ گلکسی A50 فیلم تماشا کنید، به ترتیب 15:01 و 15:49 دقیقه دوام می‌آورند و در زمینه وبگردی نیز این گوشی‌ها (به ترتیب) 13:48 و 12:16 دقیقه پاسخ‌گوی نیازها خواهند بود. در بخش تماس صوتی هم موتورولا وان اکشن تنها 18 ساعت توانست روشن بماند تا در نهایت امتیازی که دریافت می‌کند 66 ساعت باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

از طرفی، سرعت شارژ شدن این موبایل هم چندان زیاد نیست چرا که با شارژر 10 واتی تقریباً 2 ساعت و 27 دقیقه زمان لازم است تا باتری آن پر شود. بنابراین در عرض 30 دقیقه، می‌توان 30 درصد ظرفیت این منبع نیرو را شارژ نمود.

در سمت دیگر، موتورولا وان ویژن که در جعبه خود یک شارژر 15 واتی دارد توانست 38 درصد باتری را در 30 دقیقه پر کند. این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کنیم که شرکت تولیدکننده اگر با این محصولش یک شارژر سریع‌تر عرضه می‌کرد، در مدت زمان کمتری می‌توانست موتورولا وان اکشن را شارژ نماید.

اسپیکرها

در پایین فریم این دستگاه، یک اسپیکر قرار گرفته تا صداها از طریق آن شنیده شوند. خوش‌بختانه صدایی که از آن می‌شنویم بسیار بلند است تا از این نظر محصول کمپانی آمریکایی را باکیفیت بدانیم. بر این اساس، جهت تماشای ویدیوها این گوشی می‌تواند گزینه ایده‌آلی به شمار بیاید ولی باید توجه داشته باشید که به خاطر جای‌گیری این قطعه، هنگام مشاهده فیلم‌ها دست خود را جلوی آن نگیرید.

کیفیت صدا

در آزمایش‌های تخصصی بررسی کیفیت صدای پخش شده، موتورولا وان اکشن فوق‌العاده عمل کرد و توانست صداها را از طریق اسپیکر اکسترنال با شفافیت زیادی پخش کند.

زمانی که هدفون به این دستگاه وصل شد نیز امتیازات فرقی نکردند. البته صدای استریو چندان تعریفی نبود ولی با این وجود، عملکرد این گوشی را به عنوان یک میان‌رده باید تحسین کنیم.

سیستم عامل و رابط کاربری

از آن جایی که موبایل مورد بحث ما از اندروید وان بهره می‌برد، بنابراین پوسته نرم‌افزاری به کار رفته در آن، همانی است که گوگل با عرضه اندروید 9 در اختیار کاربران قرار داد. البته این به معنای نبود اپلیکیشن‌های متفرقه نصب شده توسط موتورولا نیست ولی به طور کلی تعداد این برنامه‌ها را نمی‌توانیم زیاد بدانیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

در این تلفن همراه، شیوه ناوبری به خصوصی مشاهده می‌شود که One Button Nav نام دارد. برای استفاده از این روش یک دکمه در پایین نمایشگر قرار گرفته که یک بار ضربه زدن روی آن باعث می‌شود هوم اسکرین اجرا گردد و کشیدن انگشت روی آن و به سمت بالا منوی اپلیکیشن‌های اخیر را نمایش خواهد داد. به علاوه، گذاشتن انگشت روی آن و کشیدن به چپ و راست به ترتیب حکم دکمه بازگشت را خواهد داشت و آخرین نرم‌افزار اجرا شده را پیش روی چشمان کاربران قرار می‌دهد. بر خلاف دیگر گوشی‌های اندرویدی، دکمه سوئیچ شدن میان برنامه‌ها این‌بار فوق‌العاده عمل می‌کند. به این نکته اشاره کنیم که اگر می‌خواهید از شیوه ناوبری پیش‌فرض اندروید بهره ببرید، می‌توانید گزینه One Button Nav را خاموش کنید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

در واقع One Button Nav بخشی از اقدامات موتورولا و آپشن‌های اضافه شده از طریق اپلیکیشن Moto می‌باشد. حال اگر گوشی را دو بار به سمت بالا و پایین تکان دهید، چراغ فلاش LED روشن شده و اگر آن را خیلی سریع بچرخانید نرم‌افزار دوربین را اجرا خواهد کرد. به علاوه، با کشیدن سه انگشت از بالا به پایین قادر خواهید بود اسکرین شات بگیرید. لازم به ذکر است که در مقایسه با سایر گوشی‌های موتورولا مانند سری جی (G) که اندروید وان در آنها نصب نشده و رابط کاربری مخصوص به خود را دارند، مشابه گزینه‌هایی که از آنها نام بردیم کمتر دیده می‌شود.

برای تنظیمات صفحه نمایش تنها دو آپشن وجود که دارد که گزینه مهمتر Peek Display نامیده می‌شود. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا همان‌طور که نمایشگر قفل است اعلانات را مشاهده کرده و در صورت نیاز به آنها پاسخ دهند و همچنین وقتی موبایل را از زمین بلند می‌کنند، صفحه نمایش روشن گردد. دیگر گزینه نیز Attentive Display می‌باشد و این‌گونه کار می‌کند که تا هر وقت که مالک دستگاه در حال نگاه کردن به آن است، گوشی روشن می‌ماند.

جدای از امکانات جزئی نامبرده، سایر امکانات موجود همان مواردی هستند که گوگل همراه با اندروید 9 عرضه کرده بود. البته باید به رنگ سبز دکمه‌های تنظیمات سریع نیز اشاره کنیم.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، در بخش امنیت و موقعیت مکانی (Security & location) تنظیمات، دو گزینه سنسور اسکنر اثر انگشت و تشخیص چهره وجود دارند. هر دوی این آپشن‌ها خوب کار می‌کنند ولی به خاطر داشته باشید که گزینه دوم در مقایسه با گزینه اول از امنیت پایین‌تری برخوردارست زیرا تنها از دوربین سلفی بهره برده و هیچ تصویر سه بعدی از چهره شما نخواهد ساخت.

به طور کلی نمی‌توان نکات خاصی را در مورد رابط کاربری موتورولا وان اکشن متذکر شد زیرا تقریباً همان امکاناتی را دارد که گوگل عرضه کرده است. مطمئناً کسانی که به پوسته‌های نرم‌افزاری ساده علاقه‌مندند از این موبایل استقبال خواهند کرد اما افرادی که همواره با گزینه‌های شخصی‌سازی متعدد کار کرده‌اند، این ویژگی‌ها را ناکافی خواهند دانست.

در نهایت باز هم باید به نقطه سیاه رنگ دوربین سلفی اشاره‌ای داشته باشیم که باعث شده وقتی نوار اعلانات را اجرا می‌کنیم، تقریباً نیمی از صفحه نمایش اشغال گردد. پیشنهاد ما این است که مهندسان برنامه‌نویسی موتورولا راهکار دیگری را اتخاذ کرده و یا اصلاً جای دوربین جلو را تغییر دهند.

عملکرد و امتیازات بنچمارک

چیپ‌ست به کار رفته در این محصول موتورولا اگزینوس 9609 ساخت سامسونگ می‌باشد که پیش از این هم در موتورولا وان ویژن حضور یافته بود. نمونه قوی‌تر این پردازنده پیشتر در گلکسی A50 استفاده شده اما آن چیزی که در این موبایل شاهد عملکردش هستیم، چهار هسته Cortex-A73 با نهایت سرعت 2.2 گیگاهرتزی و چهار هسته Cortex-A53 با نهایت سرعت 1.6 گیگاهرتزی دارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

با این حساب، امتیازاتی که این موبایل به دست می‌آورد، شبیه نمرات کسب شده توسط گلکسی A50 و موتورولا وان ویژن هستند. البته محصول سامسونگ در آزمایش تک هسته‌ای عملکرد بهتری به ثبت می‌رساند ولی تفاوت آن‌قدر زیاد نیست و در آزمایش چند هسته‌ای این اختلاف به کلی از بین می‌رود. به علاوه در آزمایش اول، هوآوی پی 30 لایت با چیپ‌ست کایرین 710 کمی از گوشی مورد بحث ما ضعیف‌تر عمل می‌کند اما در آزمایش دوم به مقدار ناچیزی سریع‌تر است. ضمناً، اگر بخواهیم آلترناتیو قدرتمندتری برای موتورولا وان اکشن در نظر بگیریم، باید به شیائومی می 9 SE با چیپ‌ست کووالکوم اسنپدراگون 712 اشاره کنیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

محصول شیائومی با پردازنده گرافیکی Adreno 616 در مقایسه با Mali-G72 MP3 که در اگزینوس 9609 وجود دارد، سریع‌تر عمل می‌کند. در همین حال، هوآوی پی 30 لایت و گلکسی A50 امتیازات برابری را به ثبت رسانده‌اند.

در آزمایش‌های AnTuTu، تفاوت خاصی میان هوآوی پی 30 لایت، گلکسی A50 و موتورولا وان اکشن احساس نمی‌شود هرچند گوشی که در موردش صحبت می‌کنیم از رقبای خود کمی بهتر کار می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

به طور کلی، موتورولا وان اکشن به عنوان یک موبایل میان‌رده عملکرد قابل قبولی داشته و با بسیاری از رقبا برابر است. با این وجود، چنان‌چه پردازنده گرافیکی سریع‌تری می‌خواهید و قصد دارید به همین مقدار هزینه کنید، می‌توانید شیائومی می 9 SE یا Realme 3 Pro را برگزینید که با پردازنده‌های خانواده اسنپدراگون 710 سرعت بیشتری دارند.

دوربین

همان‌طور که پیش از این هم گفتیم، در قاب پشتی موتورولا وان اکشن یک ماژول سه‌گانه دوربین مشاهده می‌شود که متشکل از لنزهای 12 مگاپیکسلی اصلی با دریچه دیافراگم f/1.8 و 5 مگاپیکسلی تشخیص عمق می‌باشد. تا به اینجا به نظر نمی‌رسد امکانات خاصی در این موبایل به کار رفته باشد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

 

اما از این قسمت به بعد، کار اصلی گوشی آغاز می‌شود چرا که بر خلاف لنزهای زاویه فوق گسترده که در اکثر تلفن‌های همراه امروزی وجود دارند، حسگر موجود در این دستگاه به اندازه 90 درجه چرخیده است. با این روش، وقتی گوشی را به صورت عمودی در دست گرفته‌اید، فیلم‌ها به صورت افقی ضبط می‌شوند که البته باید هم همین اتفاق رخ دهد.

موتورولا مدعی شده که این لنز می‌تواند زوایای 117 درجه‌ای یا فاصله کانونی 13 میلی‌متری را پوشش دهد. اگر بخواهیم به توانایی‌های این سنسور اشاره کنیم باید بگوییم که دوربین GoPro Hero 7 با نسبت بدنه به تصویر 16:9 می‌تواند در بهترین حالت 134 درجه از زاویه را تحت پوشش خود درآورد که در نهایت با فعالسازی گزینه ثابت‌سازی الکترونیکی 96 درجه کاهش می‌یابد. کمپانی آمریکایی در این محصول خود یک لنز 16 مگاپیکسلی قرار داده که متأسفانه چندان واقعی نیست زیرا هنگام ضبط ویدیو کیفیت آن به 3 مگاپیکسل می‌رسد. این مورد واقعاً یکی از اتفاقات نادر در صنعت گوشی هوشمند است و باید از شرکت سازنده بپرسیم که وقتی سخت‌افزار مربوطه وجود دارد، چرا تمام پتانسیل آن را به کار نمی‌گیرد؟

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

دوربین سلفی هم 12 مگاپیکسلی بوده و تقریباً مانند دوربین اصلی کار می‌کند اما به خاطر دریچه دیافراگم f/2.0 کمی باریک‌تر می‌باشد و هیچ گزینه فوکوس خودکاری نیز در آن دیده نمی‌شود. ضمناً، این سنسور ویدیوها را با کیفیت 4K ذخیره خواهد کرد که معمولاً در یک گوشی میان‌رده چنین چیزی کم اتفاق می‌افتد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

اپلیکیشن دوربین که در این دستگاه نصب شده، زیاد با برنامه‌هایی که در نسخه‌های اندروید وان وجود دارد، فرق نمی‌کند بنابراین با کشیدن انگشت به کناره‌ها می‌توانید بین حالات مختلف عکسبرداری، فیلمبرداری و گزینه‌های مختلف سوئیچ شوید و کشیدن انگشت به سمت بالا یا پایین در قسمت منظره‌یاب هم باعث خواهد شد تا زوم انجام گردد حال آن‌که در بسیاری از گوشی‌ها، این کار دوربین عقب یا دوربین جلو را اجرا می‌کند به همین دلیل در این محصول موتورولا باید از پایین دکمه سمت چپ برای سوئیچ شدن میان دوربین اصلی یا ثانویه بهره ببرید.

تعدادی آپشن تنظیمات سریع هم در بخش منظره‌یاب مشاهده می‌شود که به HDR، حالت نور فلاش LED و اکتیو فوتوز (Active Photos) مربوط شده و می‌توان هر کدام از آنها را خاموش یا روشن و یا تنظیم کرد که به صورت اتوماتیک فعال شوند. ضمن اینکه یک گزینه تایمر هم در اختیار کاربران قرار گرفته که با استفاده از آن این فرصت را خواهید داشت یا آن را خاموش، روشن و یا تعیین کنید که هر 3 یا 10 ثانیه عکسبرداری نماید. در بخش منوی سمت راست، یک میانبر تنظیمات مشاهده می‌شود که پیش از این‌چنین چیزی وجود نداشت اما این‌بار اضافه شدن آن اتفاق خوبی می‌باشد.

امکان دسترسی به حالت عکسبرداری دستی نیز با یک دکمه در قسمت منظره‌یاب وجود دارد. در این قسمت می‌توان مقدار ISO، سرعت شاتر، میزان نورپردازی، درجه تعادل نور سفید و فوکوس خودکار را تعیین کرد. به علاوه، یک نمودار هیستوگرام نیز به صورت زنده مشاهده می‌شود.

کیفیت تصویر

تصاویر گرفته شده در روز کیفیت قابل قبولی دارند چرا که جزئیات به اندازه کافی مشاهده می‌شوند و نویز هم در حد معمول است. شاید نتوانیم این عکس‌ها را بهترین خروجی به ثبت رسیده با گوشی‌های هوشمند بدانیم اما به عنوان یک موبایل میان‌رده باید از عملکرد موتورولا وان اکشن راضی باشیم.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

دقت رنگ‌ها به‌گونه‌ای است که گویا کمی از حالت پویایی خود درآمده‌اند و این موضوع در رنگ زرد بیشتر مشاهده می‌شود زیرا بی‌روح بوده و یکنواخت شده است. اگر بخواهیم به نیمه پر لیوان نگاه کنیم، باید بگوییم که رنج دینامیک بالاست و از آن جایی که این دستگاه سنسور کواد بایر ندارد، واقعاً در حد و اندازه خودش خوب کار می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

در شرایطی که نور کافی نیست، موتورولا وان اکشن عکس‌هایی می‌گیرد که در آنها، رنگ‌ها حالت ابر و بادی گرفته و گویا اشباع شده‌اند. به علاوه، کشیدگی سوژه‌ها افزایش یافته و نویز بیشتری نیز به چشم می‌خورد. ضمناً، رنج دینامیک هم چندان بالا نیست و قسمت‌های پرنور تصاویر هم بیش از حد درخشان می‌شوند. متأسفانه هیچ‌گونه گزینه عکسبرداری در شب وجود نداشته و واقعاً جای تأسف و تعجب دارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

تصاویر پرتره

در تصاویر پرتره که توسط این گوشی گرفته می‌شوند، سوژه و پس‌زمینه به خوبی جدا شده‌اند و علی‌رغم اینکه در برخی شرایط همه امکانات لازم برای عکسبرداری وجود نداشت اما باز هم این دستگاه کار خود را به خوبی انجام داد و در نقش یک موبایل میان‌رده شایسته ظاهر شد. لازم به ذکر است که شما می‌توانید میزان تار بودن پس‌زمینه را تغییر داده و افکت‌های نورپردازی اضافه کنید.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

همچنین، امکان بهره‌مندی از گزینه پرتره برای اشیای غیرانسان هم وجود داشته و اتفاقاً می‌توان تصاویر باکیفیتی هم به ثبت رساند. با این حال، در برخی شرایط ممکن است عکس‌هایی که می‌گیرید کمی مصنوعی به نظر بیایند.

تصاویر سلفی

عکس‌های سلفی که توسط این دستگاه گرفته می‌شوند، جزئیات فوق‌العاده‌ای داشته و چهره سوژه‌ها را به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهند. البته اگر گزینه HDR را روشن کنید، می‌توانید نتایج بهتری در اختیار داشته باشید چرا که بدون بهره‌مندی از آن نورپردازی آن‌طور که باید و شاید انجام نمی‌شود و در جاهایی که نور کافی وجود ندارد، رنگ پوست افراد تاریک خواهد شد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

تصاویر پرتره سلفی هم کم و بیش کیفیت خوبی دارند و برخی اوقات پس‌زمینه با سوژه تداخل پیدا می‌کند. البته این مشکل در اکثر گوشی‌های میان‌رده که دوربین جلوی یک لنزی دارند به چشم می‌خورد بنابراین موتورولا وان اکشن از این نظر بدون عیب است.

ضبط ویدیو

قسمت ضبط ویدیو جایی است که موتورولا وان اکشن درخشان ظاهر خواهد شد چرا که شرکت سازنده آن را تولید کرده تا جای دوربین‌های نظامی را بگیرد. بار دیگر تکرار می‌کنیم که لنز زاویه فوق گسترده به صورت زاویه 90 درجه قرار گرفته تا وقتی گوشی را به صورت عمودی گرفته‌اید، ویدیوهای افقی ضبط کند. این دوربین توانایی ذخیره فیلم‌ها با کیفیت 1080p با 30 یا 60 فریم بر ثانیه را داشته و علی‌رغم اینکه یک لنز 16 مگاپیکسلی با قابلیت پوشش زاویه 117 درجه‌ای وجود دارد ولی متأسفانه امکان فیلمبرداری با کیفیت 4K را ندارد. البته سنسور اصلی می‌تواند ویدیوهای 4K ضبط کند بنابراین از این نظر نباید زیاد به دل خود نگرانی راه داد.

سیستم ثابت‌سازی الکترونیک تصاویر برای کیفیت 1080p با 30 یا 60 فریم بر ثانیه کارایی دارد اما کیفیت 4K با دوربین اصلی ثابت‌سازی نمی‌شود. بیت‌ریت فیلم‌های 4K که ضبط می‌شوند کمی از میانگین 48 مگابیت بر ثانیه بیشتر بوده و در ویدیوهای 1080p با 30 یا 60 فریم بر ثانیه هم به 12 مگابیت بر ثانیه می‌رسد. ضمناً، صداها نیز با بیت‌ریت نسبتاً زیاد 512 کیلوبیت بر ثانیه ضبط خواهند شد.

بد نیست به این نکته اشاره کنیم که وقتی یک گوشی ادعا دارد که به سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی تجهیز شده، کاربران را مجبور خواهد کرد که آن را امتحان نمایند. حالا موتورولا وان اکشن هم چنین ادعایی را مطرح کرده اما بر خلاف موبایل‌های بازار که حرفشان را به عمل تبدیل نمی‌کنند، این دستگاه واقعاً خوب کار می‌کند.

اگر حین راه رفتن فیلمبرداری کنید، کیفیت ویدیو قابل قبول خواهد بود و تنها مشکلی که مشاهده خواهید کرد لرزش‌های ایجاد شده در گوشه‌های پایین می‌باشد که البته احتمال می‌دهیم به خاطر فعالیت سیستم ثابت‌سازی الکترونیکی رخ می‌دهند. این نقطه ضعف چندان نمایان نیست ولی به هر حال باید به آن اشاره می‌کردیم.

در ویدیوهای 1080p گرفته شده با دوربین اصلی هیچ‌گونه لرزشی دیده نمی‌شود بنابراین اعتراضی نسبت به آنها نداریم ولی متأسفانه فیلم‌های 4K ثابت‌سازی نشده‌اند هرچند نباید به این مورد اهمیت زیادی بدهیم.

این‌بار بهتر است از یک سه پایه برای فیلمبرداری بهره ببرید ولی در اینجا نیز علی‌رغم اینکه بیت‌ریت ویدیوهای 4K زیاد است اما وضوح آنها تعریفی ندارد بنابراین بسیار روشن هستند و این مسئله در جاهایی که نور بیشتری تابیده نمایان‌تر می‌باشد. با این وجود، دقت رنگ‌ها و رنج دینامیک بالاست.

در مورد ویدیوهای 1080p هم بگوییم که از نظر میزان جزئیات نمی‌توانیم آنها را باکیفیت بدانیم زیرا محتواها در آنها کمی خشن هستند. ضمن اینکه وقتی می‌خواهید در هر ثانیه 60 فریم را ثبت کنید، شفافیت فیلم‌ها نیز کاهش می‌یابد. به طور کلی کیفیت این ویدیوها را باید معمولی بدانیم.

امکان قرار دادن این گوشی روی یک سه پایه وجود دارد ولی باید توجه داشته باشید که وقتی این کار را انجام دادید، سه پایه را همزمانی که گوشی روی آن به صورت عمودی قرار گرفته به اندازه کافی بالا بیاورید. در ویدیوهایی که با سنسور اولترا واید ضبط خواهید کرد، رنگ‌ها حالت اشباع‌شدگی به خود می‌گیرند اما برای یک چنین حسگری قابل قبول است. همچنین، فیلم‌های 1080p با 30 فریم بر ثانیه جزئیات را به اندازه کافی به ثبت می‌رسانند و ویدیوهای 1080p با 60 فریم بر ثانیه هم در بعضی قسمت‌ها با کاهش کیفیت روبه‌رو می‌شوند. در مجموع عملکرد محصول موتورولا را باید قابل قبول تلقی کنیم.

رقبا و آلترناتیوها

واقعیت آن است که هنگام خرید گوشی موتورولا وان اکشن باید حواس خود را بیشتر جمع کنید زیرا آلترناتیوهای مناسبی برای آن وجود دارند. برای مثال، گلکسی A50 یک سالی می‌شود که خودش را در دل علاقه‌مندان به گوشی‌های هوشمند جا کرده و به خاطر نمایشگر باکیفیت‌تری که دارد باید آن را رقیب قابل احترامی بدانیم. به علاوه، رابط کاربری One UI سامسونگ در برابر نسخه خام اندروید گزینه‌های شخصی‌سازی متعددی در خود جای داده و معمولاً در بازه‌های زمانی مختلف بروزرسانی‌های نرم‌افزاری را دریافت می‌کند. البته دوربین اولترا واید محصول کمپانی کره‌ای در مقایسه با سنسور مشابه در محصول موتورولا حرف زیادی برای گفتن ندارد.

یک آلترناتیو دیگر، هوآوی پی 30 لایت است که قیمت آن با موتورولا وان اکشن برابری می‌کند. نمایشگر این موبایل‌ها فرق زیادی با هم ندارند هرچند نماینده شرکت چینی محتواها را با کیفیت نسبتاً بیشتری پخش می‌کند. با این وجود، چیزی که موتورولا تولید کرده را باید از نظر سرعت و عملکرد گوشی مناسب‌تری بدانیم. ضمناً در زمینه رابط کاربری نیز باید بگوییم که در هوآوی پی 30 لایت شاهد حضور پوسته نرم‌افزاری EMUI هستیم.

نکاتی که به آنها اشاره کردیم را می‌توانیم برای شیائومی می 9 SE هم تکرار کنیم ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که رابط کاربری MIUI در مقایسه با EMUI طرفداران بیشتری دارد. این محصول شیائومی از دوربین عقبی بهره می‌برد که در میان تمام گوشی‌های میان‌رده متنوع‌تر است. به این نکته مثبت، باید نمایشگر باکیفیت و دوام باتری طولانی مدت را هم اضافه کنیم که در مقایسه با موتورولا وان اکشن برتری خودش را به اثبات می‌رساند وگرنه چندان نمی‌توانیم آن را از این نظر قدرتمند بدانیم. در مرحله بعد باید چیپ‌ست و پردازنده گرافیکی قوی‌تر را یادآور شویم که سرعت زیاد آن باعث می‌شود تا نماینده موتورولا کم بیاورد اما از طرفی، نبود محل قرار دادن مموری کارت میکرو SD و جک هدفون 3.5 میلی‌متری در محصول شیائومی کاربران را هنگام انتخاب آن مردد کرده و آنها را به سمت موتورولا وان اکشن سوق می‌دهد.

در نهایت، Realme 3 Pro هم گزینه خوبی برای خرید خواهد بود چرا که هم دوام باتری‌اش طولانی‌تر است و هم پردازنده آن سریع‌تر. علاوه بر اینها، این دستگاه در شب تصاویر باکیفیت‌تری می‌گیرد اما در روز عملکرد مشابهی را به ثبت می‌رساند. با این وجود، نماینده Realme دوربین اولترا واید چندان قدرتمندی ندارد.

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

نظر نهایی

مهم‌ترین ویژگی گوشی موتورولا وان اکشن که همان دوربین اصلی آن است، به نوعی پاشنه آشیل آن هم به حساب می‌آید. در واقع اکثر رقبای این دستگاه به یک سنسور زاویه فوق گسترده تجهیز شده‌اند و اتفاقاً با آنها می‌توان عکسبرداری هم کرد اما متأسفانه با این حسگر که در این محصول موتورولا قرار گرفته، فقط امکان فیلمبرداری وجود دارد.

در دیگر قسمت‌ها نظیر نمایشگر، باتری و دوربین سلفی هم این گوشی هنوز جا برای بهتر شدن دارد. این موضوع برای سنسور دوربین جلو مهم‌تر است زیرا هم جای زیادی را در بالای نمایشگر اشغال کرده و هم از نرم‌افزار چندان قدرتمندی بهره نمی‌برد.

با همه کمی‌ها و کاستی‌ها، دوربین ثانویه تصاویر باکیفیتی می‌گیرد و فیلم‌های 4K ضبط می‌کند. این اتفاق حتی در دستگاه‌های پرچمدار و بالارده نیز کمتر رخ می‌دهد. دوربین عقب هم توانایی‌های قابل قبول و زیادی دارد و در حد و اندازه یک گوشی میان‌رده خوب ظاهر می‌شود. در صفحه نمایش نیز چنان‌چه می‌توانید به نقطه سیاه رنگ دوربین سلفی توجه نکنید، قادر خواهد بود فیلم‌ها را با کیفیت مناسبی پخش کند و چیپ‌ست اگزینوس 9609 هم برنامه‌ها و بازی‌ها را با سرعت خوبی اجرا خواهد کرد. سپس به سیستم عامل و رابط کاربری که اندروید وان است می‌رسیم و می‌گوییم که انتظار می‌رود تا 3 سال آینده بروزرسانی‌های مربوطه را دریافت نماید.

در پایان قیمت را باید یادآور شویم که بسیار مقرون به صرفه می‌باشد.

نقاط قوت

  • نسبت بدنه به تصویر سینمایی و 21:9 صفحه نمایش
  • سرعت و عملکرد قابل قبول
  • دوربین زاویه فوق گسترده منحصربفرد به شرط آن‌که افراد متخصص از آن استفاده کنند
  • کیفیت فوق‌العاده تصاویر سلفی
  • توانایی ضبط ویدیوهای سلفی با کیفیت 4K
  • سیستم عامل و رابط کاربری اندروید خام

نقاط ضعف

  • دوام باتری نه چندان زیاد
  • سرعت پایین شارژر
  • بزرگ بودن نقطه سیاه رنگ دوربین سلفی و تداخل آن با محتوای نمایشگر
  • امکان عکسبرداری با دوربین زاویه فوق گسترده وجود ندارد و می‌توان با آن فقط فیلمبرداری کرد

خرید لوازم جانبی گوشی موتورولا وان اکشن

نقد و بررسی تخصصی گوشی موتورولا وان اکشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *