نقد و بررسی گوشی هواوی پی 9 پلاس

نقد و بررسی جامع گوشی Huawei P9 Plus

اگرچه وسعت تبلیغات پیرامون گوشی موبایل Huawei P9 Plus به اندازه مدل پایه خود نبود، اما این گوشی هوشمند دارای پتانسیل بالایی برای ادامه راه مدل قبلی خود دارد.

P9 Plus نسخه بهبود یافته P9 با صفحه نمایش AMOLED بزرگتر، حافظه‌ و باتری‌ای با گنجایش بیشتر و نکته اصلی بهره‌گیری از تکنولوژی اختصاصی هواوی به نام Press Touch که تاثیر زیادی نیز در قیمت گوشی داشته، می‌باشد.

هواوی P9 Plus از بدنه فلزی زیبایی همچون P9 استفاده کرده و توسط همان چیپست P9، یعنی Kirin 955 معرفی شده‌ است. حافظه رم 4 گیگابایتی و داخلی 64 گیگابایت به صورت پیش‌فرض بخش حافظه را تشکیل می‌دهند. دوربین لایکا بدون تغییر در این مدل نیز ظاهر شده – همان دو سنسور 12 مگاپیکسلی که برای تشخیص بهتر رنگ‌ها و تک‌رنگ‌ها بکار گرفته می‌شود. اما دوربین سلفی با یک دوربین با دیافراگم بزرگ‌تر و قدرت اتوفوکوس ارتقا داده شده است. به این ترتیب می‌توان انتظار عکس‌های بهتری در نور کم از این دوربین داشت.

نقد و بررسی گوشی هواوی پی 9 پلاس - اینفوگرافی

بعد از فروکش اخبار مربوط به دوربین‌های لایکا، حال هواوی تصمیم به بهبود بیش از پیش دوربین‌های خود کرده است. این روند بهبود شامل بروزسانی‌های مربوط به فریم‌ور هم بوده است تا کاربران بتوانند در صفحه نمایش قدرتمند AMOLED خود بهترین کیفیت عکس‌های گرفته شده را مشاهده کنند.

طراحی گوشی Huawei P9 Plus

جعبه P9 Plus کمی بزرگ و البته با طراحی بهتری کار شده است. در داخل این جعبه سفید، یک دستگاه گوشی موبایل P9 Plus، مکمل شارژر فوق‌سریع 18W، کابل درگاه USB از نوع C و هدفون‌های مخصوص هواوی همراه با یک ریموت کنترل قرار دارد.

نقد و بررسی گوشی هواوی پی 9 پلاس - جعبه گشایی

P9 Plus با ابعاد 152.3×75.3×7 میلی‌متری تنها 3 اینچ از مدل P9 بزرگ‌تر است. صفحه نمایشی بزرگ‌تر و باتری با ظرفیت بیشتر، 18 گرم برای P9 Plus نسبت به P9 وزن بیشتری همراه داشته است. وزن کلی P9 Plus حدود 162 گرم می‌باشد.

نقد و بررسی گوشی هواوی پی 9 پلاس - طراحی

به هنگام در دست گرفتن گوشی Huawei P9 Plus بی‌تردید حس خوبی به کاربر دست می‌دهد. گفتنی است طراحی‌ای که در این مدل وجود دارد بسیار وام‌دار P9 می‌باشد. اما چه کسی می‌تواند کار بزرگی که هواوی در طراحی P9 انجام داد را انکار کند.

نقد و بررسی گوشی هواوی پی 9 پلاس - خوش دستی

P9 پلاس در دو نوع جنس بدنه فلزی و سرامیک عرضه شده است. با در دست گرفتن بدنه سرامیکی شاید در نگاه اول حس پلاستیکی بودن بدنه به کاربر دست‌ بدهد، اما با کمی کار کردن، حس کارکردن با یک گوشی بالا رده به کاربر به خوبی منتقل می‌شود.

بدنه فلزی نیز به مدرن‌ترین شکل ممکن همانند هم‌رده‌های خود طراحی شده است. با طرحی براش شده‌ای که در پشت بدنه بکارگرفته شده، حس راحت‌تری به کاربر دست می‌دهد. همچنین اثر هیچ‌گونه انگشتی هنگام در دست گرفتن دستگاه بر روی بدنه نمی‌ماند.

جنس بدنه کمک آنچنانی برای امن نگه داشتن گوشی نمی‌کند، اما شکل مربعی دستگاه توانایی زیادی به کاربر می‌دهد تا با یک یا دو دست با امنیت از نیفتادن گوشی از دست با آن کار کنند. از نکات مثبت دیگر P9 Plus طراحی باریک این گوشی‌ است تا به هنگام قرار گرفتن در جیب دردسرساز نباشد.

با اینکه در طراحی شیشه صفحه نمایش از گلس‌های 2.5D استفاده شده است، اما برای محافظت از خش باید از صفحه نمایش و دوربین گوشی باید دقت بیشتری به خرج داد.

نقد و بررسی گوشی هواوی پی 9 پلاس - طراحی

نحوه قرار گرفتن دکمه ها در P9 Plus بسیار شبیه به P9 می‌باشد. خروجی صدای گوشی که اندازه‌ای دو برابر با یک بلندگو دارد، در بالای صفحه نمایش AMOLED قرار گرفته است. تعدادی سنسور و یک LED برای نوتیفیکش‌ها در همان قسمت وجود دارند. در پایین صفحه نمایش چیزی جز لوگوی هواوی وجود ندارد.

نقد و بررسی گوشی هواوی پی 9 پلاس - طراحی

اسلات سیم‌کارت و microSD در یک قسمت در سمت چپ گوشی قرار دارند. در حالی که در سمت راست گوشی، دکمه خاموش/روشن و حجم صدا وجود دارد.

در بالای گوشی اما یک IR بلستر وجود دارد که در صورت استفاده از اپلیکیشن اختصاصی‌اش می‌توان این گوشی هوشمند را به یک ریموت‌کنترل جهانی تبدیل کرد. دومین میکروفن نیز در همین قسمت تعبیه شده است.

نقد و بررسی گوشی هواوی پی 9 پلاس - طراحی

قسمت پایین گوشی P9 Plus کمی شلوغ‌‌تر است. در این قسمت درگاه جک، میکرفون اصلی، درگاه USB از نوع C و بلندگوی مشبک اصلی تعبیه شده‌اند.

نقد و بررسی گوشی هواوی پی 9 پلاس - طراحی

در آخر دو دوربین 12 مگاپیکسلی و برند لایکا در پشت گوشی قرار دارد. کمی پایین‌تر نیز می‌توان سنسور اثرانگشت هواوی را مشاهده کرد. سنسوری که به بهترین شکل وظیفه امنیتی، شناسایی و استفاده به عنوان شاتر در هنگام عکس گرفتن را انجام می‌دهد.

صفحه‌نمایش گوشی هواوی پی 9 پلاس

هواوی P9 Plus نه تنها یک صفحه نمایش 5.5 اینچی برای این فبلت شایسته‌اش به ارمغان آورده، بلکه تکنولوژی AMOLED را جایگزین IPS-NEO کرده است. استفاده از صفحه نازک‌تر OLED این توانایی را به هواوی داده تا به نصب صفحه حساس به لمس خودش اقدام کند.

نقد و بررسی گوشی هواوی پی 9 پلاس - صفحه‌نمایش

صفحه نمایش بزرگ‌تر P9 Plus همان رزولوشن P9 را دارد. رزولوشن 1080 این گوشی موبایل باعث شده تا تراکم پیکسلی صفحه نمایش به 401ppi کاهش پیدا کند. گفتنی است در مورد کیفیت صفحه نمایش P9 Plus در مقایسه‌های صورت گرفته، با قرار دادن گلکسی S7 edge در کنار این گوشی، تفاوت چندانی با چشم غیر مسلح مشاهده نشده است.

در حالت پیش‌فرض، صفحه نمایش با کالیبراسیون خوب از رنگ‌ها همراه بوده و میانگینی با DeltaE 5.4 از آزمایشات بدست آمده است.

باتری گوشی هواوی P9 Plus

همانطور که انتظار می‌رفت، هواوی P9 Plus توسط یک باتری قدرتمند 3,400 میلی‌آمپری تغذیه می‌شود. همچنین این گوشی هوشمند توسط یک تکنولوژی شارژ فوق سریع با شارژر 9V/2A پشتیبانی می‌شود.

نقد و بررسی گوشی هواوی پی 9 پلاس - باتری

در این گوشی حالتی به نام حالت ذخیره ROG نیز وجود دارد که با کاهش رزولوشن به 720p، کاربران را در هنگام بازی کردن با افزایش طول عمر باتری کمک می‌کند.

دوربین گوشی Huawei P9 Plus

همانند P9، هواوی P9 پلاس نیز از دوربین 12 مگاپیکسلی دوگانه استفاده می‌کند. یکی از این دوربین‌ها برای عکس‌برداری استاندارد و گرفتن عکس‌های رنگی است، دیگری برای استفاده به هنگام ثبت تصاویر سیاه و سفید تعبیه شده است. دوربین دوم نیز با توجه به عدم وجود فیلتر bayer می‌تواند در محیط‌هایی با نور کم‌تر تصاویر بسیار بهتری را ثبت کند.

نقد و بررسی گوشی هواوی پی 9 پلاس - دوربین

اپلیکیشن دوربین هواوی به صورت پیش‌فرض حالت دستی را به کاربران پیشنهاد می‌کند. این حالت عکاسی، RAW، فوکوس دستی، سرعت شاتر، تنظیمات ISO و تعداد دیگری از تنطیمات را شامل می‌شود.

برای تغییر حالت عکاسی علامت خاصی در نظر نگرفته شده، ولی کاربران می‌توانند با swipe کردن به پایین و بالا به این حالات دسترسی پیدا کنند.

نقد و بررسی گوشی هواوی پی 9 پلاس - رابط کاربری دوربین

در منو اصلی تمامی حالات عکاسی موجود است. حالت تک‌رنگ، HDR، پانوراما، Light Painting و غیره در این منو وجود دارند.

شرکت لایکا، علاوه بر حالت عکاسی با رنگ‌های معمولی، حالت عکاسی با رنگ‌های روشن و Smooth را نیز به وجود آورده است.

در حالت monochrome یا همان تک رنگ، عکس‌ها همانند دیگر دوربین‌ها نیست. ما اینجا با تصاویر تک رنگ حرفه‌ای روبه‌رو هستیم. این عکس‌ها جزییات بسیار زیاد با نرخ دینامیکی بالایی همراه هستند.

نقد و بررسی گوشی هواوی پی 9 پلاس - نمونه تصاویر دوربین

دوربین سلفی در P9 پلاس اما چیزی متفاوت با آنچه در P9 دیده شده است. همان دوریبن 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 که عریض‌تر می‌باشد. همچنین توانایی فوکوس اتوماتیک نیز دارد.

جزییات ثبت شده در این تصاویر همچون رنگ‌ها و کنتراست بسیار عالی هستند.

در بخش فیلم‌برداری دوربین پشتی، خبری از پشتیبانی فیلم‌برداری با کیفیت 2160p نیست. تصاویر با کیفیت 1080p و نرخ فریم 60fps ثبت می‌شوند.

رابط کاربری گوشی هواوی P9 Plus

چنانکه تجربه خرید گوشی هواوی را داشته‌اید، مطمئنا با رابط کاربری دوست‌داشتنی Emotion UI آشنایی داشته‌اید. این رابط کاربری در نسخه 6 سیستم‌عامل اندروید با تغییرات مناسبی همراه شده است. رابط کاربری EMUI 4.1 توانسته حس راحتی و استفاده از یک دستگاه هواوی را به خوبی در کاربر ایجاد کند.

نقد و بررسی گوشی هواوی پی 9 پلاس - رابط کاربری

کاربران در صفحه قفل اصلی شاهد ریزه‌کاری‌های خوبی خواهند بود. به طور مثال، هر دفعه که کاربر از خواب بیدار شود با یک پس‌زمینه جدیدی روبه‌رو خواهد شد. با این حال شما توانایی غیر فعال کردن این قسمت و استفاده از یک پس‌زمینه ثابت را خواهید داشت. اگر شما بخواهید با دکمه پاور صفحه نمایش خود را روشن کنید، با یک ساعت بزرگ و تاریخ‌دار، شمارنده گام و میان‌بری از آیکون دوربین مواجه خواهید شد. البته برای دسترسی سریع‌تر به دوربین کافی‌ست دوبار پشت سر هم دکمه کم کردن صدا را فشار دهید.

نقد و بررسی گوشی هواوی پی 9 پلاس - رابط کاربری

در صحه قفلی که در موردش صحبت کردیم، شما می‌توانید در منویی که شبیه به سیستم عامل iOS می‌باشد، با بالا کشیدن صفحه به سمت بالا از برخی میان‌برها استفاده کنید. قسمتی که در آن قابلیت دسترسی به فلش، ماشین‌حساب و ضبط کننده صدا وجود دارد.

نقد و بررسی گوشی هواوی پی 9 پلاس - رابط کاربری

قسمت نوتیفیکشن بار نیز به کاربر دو قسمت را پیشنهاد می‌کند. حالت اولیه تمامی نوتیفیکشن‌ها را مشخص می‌کند. در حالت دیگر تمامی تاگل‌ها قابل دسترس خواهند بود.

نقد و بررسی گوشی هواوی پی 9 پلاس - رابط کاربری

از اپلیکیشن‌های اختصاصی هواوی نیز می‌توان به Phone Manager اشاره کرد. در این اپلیکیشن می‌توان مدیریت باتری، مدیریت نحوه ذخیره باتری و گزینه‌هایی برای اینکه کدام اپلیکیشن در پس‌زمینه وجود داشته باشند یا خیر دخل و تصرف کنید.

بنچمارک گوشی Huawei P9 Plus

هواوی P9 Plus  یکی از آخرین نسل پردازنده‌های ساخت خود هواوی به نام Kirin 955 را در اختیار دارد؛ همان پردازنده‌ای که در P9 نیز بکار گرفته شده است.

Kirin 955 دارای 8 هسته پردازشی که شامل 4 هسته کلاک شده Cortex-A72 تا فرکانس 2.5GHz  و 4 هسته Cortex-A53 که تا فرکانس 1.8GHz قابلیت کلاک شدن را دارد، می‎باشد. این گوشی به صورت پیش‌فرض با 4 گیگابایت حافظه رم عرضه می‌شود.

نقد و بررسی گوشی هواوی پی 9 پلاس - بنچمارک گیکبنچ 3

اطلاعات بدست آمده از بنچمارک GeekBench در بخش پردازنده، تک هسته A72 در مقایسه با رقبای خود عملکردی متوسط داشته است. البته نباید فراموش کرد که تنها 4 هسته از 8 هسته تراشه استفاده شده، از مدل A72 می‌باشد. در انجام بنچمارک چند هسته‌ای به نتایج متفاوت‌تری می‌رسیم.

سخن پایانی

شاید به عقیده بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند، هواوی یکی از اصلی‌ترین مقلدان اندرویدی کمپانی اپل می‌باشد. عرضه نسخه فبلت پرچمدار جدید این کمپانی و نام‌گذاری مشابه آن با گوشی‌های پلاس سری آیفون دلیل دیگری بر این ادعاست. به هر حال هواوی به دور از هر مساله حاشیه‌ای توانسته نسخه فبلت زیبا و کارایی از پرچمدار جدیدش را طراحی کند. جدا از مساله مهم قیمت خرید گوشی ، تمامی انتظاراتی که از یک فبلت پرچمدار می‌رود را می‌توان در این محصول چینی نیز مشاهده کرد. علاوه بر حفظ تمامی ویژگی‌های نسخه پایه P9، هواوی ویژگی‌های جدیدی نیز به این نسخه اضافه کرده که در نقد و بررسی این گوشی تا حدودی به آنها پرداخته شد. حال سوال اینجاست که این گوشی در رقابت با نسخه‌های فبلتی پرچمداران سامسونگ، اپل، سونی و اچ‌تی‌سی تا چه اندازه‌ای می‌تواند موفق باشد؟

نقد و بررسی گوشی هواوی پی 9 پلاس - نکات مثبت و منفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *