نقد و بررسی ساعت هوشمند شیائومی Amazfit GTR 2e

نقد و بررسی ساعت هوشمند شیائومی Amazfit GTR 2e

شرکت سازنده ساعت و وسایل پوشیدنی هوشمند یعنی آمازفیت به این نتیجه رسید که آمازفیت جی تی آر 2 (Amazfit GTR 2) ارزش خرید زیادی ندارد و به همین دلیل تصمیم گرفت در نمایشگاه CES 2021 آمازفیت جی تی آر 2 ای (Amazfit GTR 2e) را معرفی کند. این ساعت که با قیمت 140 دلاری فروخته می‌شود، با برادر بزرگتر و 180 دلاری خودش، از نظر ظاهری فرق آن‌چنانی ندارد. اما با بررسی‌های عمیق‌تر و دقیق‌تر، متوجه تغییراتی می‌شوید که ممکن است بعداً از خودتان بپرسید چرا اصلاً باید امیزفیت جی تی آر 2 را خریداری کرد؟. اگر شما هم دوست دارید پاسخ این سؤال را دریافت کنید، با تبلت‌فون همراه باشید.

 

قیمت و موجودیت

آمازفیت جی تی آر 2 ای که در سه رنگ مشکی، خاکستری و سبز تولید شده، 140 دلار قیمت خورده و هم‌اکنون در بازار وجود دارد. شما می‌توانید پس از خرید این ساعت، لوازم جانبی GTR 2e را هم با قیمت مناسبی از فروشگاه اینترنتی تبلت‌فون خریداری نمایید.

 

طراحی و صفحه نمایش

پیش از اینکه مقاله نقد و بررسی تخصصی خود را رسماً آغاز کنیم، باید به خاطر داشته باشید که دو مدل برای آمازفیت جی تی آر 2 وجود دارد که یکی Amazfit GTR 2e با بدنه دایره‌ای می‌باشد و دیگری Amazfit GTS 2e که شبیه اپل واچ‌هاست. صرف‌نظر از تفاوت‌های ظاهری، این دو ساعت به هم شبیه هستند بنابراین اگر نمونه مربعی شکل یعنی آمازفیت جی تی اس 2 ای را دوست دارید و می‌خواهید ببینید چه امکاناتی دارد، نگران نباشید زیرا اکثر توضیحاتی که در این مطلب می‌گوییم، به آن ساعت نیز اطلاق داده خواهند شد.

بدون شک شیوه طراحی این وسیله باعث می‌شود که فکر کنید یک ساعت است!!!. با این وجود، امکانات ظاهری آن نکته بخصوصی ندارند و فقط در اطراف نمایشگر دایره‌ای شکلی که به بندها وصل شده، شاهد حضور دو دکمه هستیم. قطعاً شیوه طراحی این ساعت جذابیت خاص خودش را دارد ولی متمایز نیست. Amazfit GTR 2e در چند رنگ تولید شده که سبز کم‌رنگ یکی از آنها می‌باشد ولی نمونه مشکی رنگ آن ساده، جذاب و بسیار زیباست و شکلش به گونه‌ای خواهد بود وقتی آن را می‌پوشید، فکر نخواهند کرد که ساعت هوشمند دارید!!!.

جنس بدنه این ساعت آلیاژ آلومینیوم بوده و نمایشگر آن هم 1.65 اینچی AMOLED است که رزولوشن 454*454 و تراکم پیکسلی 341 دارد تا از این نظر مانند آمازفیت جی تی آر 2 رفتار کرده باشد. کمپانی سازنده می‌گوید که نوعی پوشش روی شیشه فشرده به کار رفته تا اثرات انگشت و آلودگی‌ها روی آن باقی نمانند اما در برابر خط و خش مقاوم نیست. انحنای 2.5 بعدی این شیشه و بدنه مطمئناً از انحنای 3 بعدی Amazfit GTR 2 متفاوت است ولی وقتی این دو ساعت را در کنار هم مقایسه می‌کنیم، به سختی می‌توانیم این تفاوت را متوجه شویم.

احساس ما این است که امیزفیت جی تی آر 2 ای با کیفیت بالایی ساخته شده ولی وزن بسیار کمی دارد و شاید به همین خاطر به نظر برخی افراد ارزان تلقی گردد. برای مثال، جنس زیرین بدنه پلاستیکی است و اگرچه نمای جلویی تماماً از شیشه ساخته شده اما آن‌قدر باریک است که شیشه‌ای بودنش احساس نخواهد شد. در کنار بدنه ساعت دو دکمه حضور یافته‌اند که بالایی یک نوار قرمز رنگ در اطراف خود دارد. شاید این دکمه‌ها کلیک‌شوندگی بالایی نداشته باشند ولی دقیق هستند. تمامی مواردی که گفتیم، به یک بند سیلیکونی ساخته متصل شده‌اند که خیلی خوب روی مچ دست سوار می‌شود و به هیچ عنوان احساس سنگینی به وجود نخواهد آورد. به راحتی می‌توانید این ساعت را در طول روز و شب بپوشید و به خاطر وزن کم و بند نرمی که دارد، خسته نشوید. در این میان، چنان‌چه دوست دارید باز هم ظاهر این ساعت را تغییر دهید، می‌توانید بند سیلیکونی، بند حصیری میلانس، بند استیل 5Rows، بند فلزی 3Bead، بند کندویی، بند استیل 3Rows، بند استیل Solid، بند استیل 7Bead، بند سیلیکونی طرح اکتیو و بند سیلیکونی مدل Stripe را از تبلت‌فون با قیمتی مناسب تهیه فرمایید.

موارد منفی پیرامون صفحه نمایش هم کم نیستند. حاشیه‌های اطراف آن ساده‌تر از حاشیه‌های اطراف نمایشگر Amazfit GTR 2 هستند ولی شکل جالبی ندارند و نوارهای سیاه ضخیم هم از برخی از زوایا و در بعضی شرایط که نور کم یا زیاد است، کاملاً به چشم می‌آیند. در حالی که انحنای موجود، لمس کردن نمایشگر را آسان‌تر می‌کند اما پوشش شیشه‌ای فشرده زیاد واکنش‌گرا نبوده و به هیچ عنوان به اندازه صفحه نمایش‌های اپل واچ‌ها یا سیتیزن سی زد اسمارت (Citizen CZ Smart) بادقت و روان نیست. ضمن اینکه تصاویر پس‌زمینه هم محدود و بی‌روح هستند. با همه اینها، اگر می‌خواهید از نمایشگر Amazfit GTR 2e مراقبت کنید، می‌توانید محافظ صفحه نمایش مدل TPU را خریداری نمایید و اجازه ندهید روی آن خط و خش باقی بماند.

در مجموع، نمی‌توانید ساعتی بخرید که کمتر از 140 دلار قیمت دارد و اگرچه ظاهر آمازفیت جی تی آر 2 ای تکراری است اما جذابیت داشته و کیفیت ساخت بالایی هم دارد. ضمن اینکه وقتی آن را می‌پوشید، همان احساسی را خواهید داشت که آمازفیت جی تی آر 2 را پوشیده‌اید به همین علت، دلیلی ندارد بابت خرید آن پول بیشتری بپردازید.

 

سیستم عامل و کاربرد

Amazfit GTR 2e از سیستم عامل ساخت آمازفیت بهره می‌برد و داده‌ها را با اپلیکیشن Zepp نصب شده در گوشی همگام‌سازی می‌کند بنابراین در آن خبری از پلتفرم گوگل یعنی WearOS نیست. فرآیند راه‌اندازی این ساعت بسیار سریع است و شاید از راه‌اندازی ساعت‌های WearOS سریع‌تر هم باشد هرچند برای اینکه اپلیکیشن مکمل آن بتواند درست به فعالیت‌هایش ادامه دهد، می‌بایست با مراجعه به تنظیمات گوشی تعدادی از مجوزها را برایش صادر کنید. با انجام دادن این کار، نسبت به برخی از ساعت‌های WearOS می‌توانید اعلانات را دقیق‌تر دریافت نمایید.

جابه‌جایی در منوها با کشیدن انگشتان به سمت بالا و پایین نمایشگر انجام می‌شود و چینش برنامه‌ها هم برای کسانی که تاکنون با ساعت‌های هوشمند مدرن کار کرده‌اند، آشنا خواهد بود. برای مشاهده میانبرها انگشت خود را به سمت پایین بکشید، برای مشاهده اعلانات انگشت خود را به سمت بالا بکشید و برای مشاهده ویجت‌های مختلف انگشت خود را در عرض نمایشگر بکشید. در این بین، دکمه‌های اطراف هم منو یا بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی را فعال خواهند کرد.

اسکرول کردن در منوها و اجرا کردن اپلیکیشن‌ها و در مجموع ارتباط برقرار کردن با ساعت به خوبی صورت می‌پذیرد. انجام دادن این کار سریع و روان است ولی نباید انتظار داشته باشید که سرعت آن به اندازه سرعت اپل واچ‌ها باشد. اعلانات دریافت شده در اکثر مواقع پخش می‌شوند اما با این وجود همه نرم‌افزارها نوتیفیکیشن‌ها را ارسال نخواهند کرد و وقتی هم که این کار را می‌کنند، متن آنها فرمت عجیب و غریبی دارد به همین خاطر شما نمی‌توانید با آنها ارتباط برقرار کنید. با این اوصاف، باید اینگونه در نظر بگیرید که با اعلانات نمایش داده شده در Amazfit GTR 2e فقط از آنها اطلاعات کسب کنید وگرنه خواندن آنها تقریباً غیرممکن است. ضمن اینکه بلند کردن مچ دست به منظور روشن شدن صفحه نمایش هم خیلی خوب کار نمی‌کند و همیشه نوتیفیکیشن‌های دریافتی را نمایش نمی‌دهد.

در صورتی که این ساعت را به یک گوشی ساخت شیائومی متصل کنید، می‌توانید در اپلیکیشن Zepp تمامی داده‌های مربوط به فعالیت‌های ورزشی که انجام داده‌اید را ببینید و از تنظیمات متنوع آن بهره‌مند شوید. این برنامه به جای اینکه ظاهر زیبایی داشته باشد، فقط کار راه‌انداز است و در اکثر مواقع اتصال آن با گوشی پایدار می‌ماند. وقتی هم که اتصال قطع شده، یک نوتیفیکیشن در موبایل شما را از این اتفاق آگاه خواهد کرد؛ ویژگی که وقتی بلوتوث خاموش شده، بسیار کارآمد است. مهمترین وجه تمایز آمازفیت جی تی آر 2 ای با آمازفیت جی تی آر 2 این است که وای‌فای ندارد هرچند این تفاوت را احساس نخواهید کرد.

امیزفیت جی تی آر 2 ای یک ساعت هوشمند مبتدی و معمولی است و با توجه به اینکه نمی‌توان در آن نرم‌افزار خاصی را نصب کرد، نبود اتصال وای‌فای هم در آن احساس نخواهد شد و در نتیجه سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها زیاد نخواهد بود. به علاوه، بعید است اتصال بلوتوثی این ساعت با گوشی قطع گردد بنابراین نبود وای‌فای به هیچ عنوان اختلالی در نحوه استفاده کردن از این اسمارت واچ به وجود نخواهد آورد. دیگر قابلیتی که در مقایسه با آمازفیت جی تی آر 2 جای خالی‌اش احساس می‌شود، اسپیکر است و این یعنی شما نمی‌توانید از طریق ساعت به تماس‌های دریافتی پاسخ دهید.

نخستین باری که آمازفیت یک وسیله پوشیدنی هوشمند عرضه کرد، سیستم نرم‌افزاری یکی از مهمترین نقاط ضعف بود اما از آن زمان تاکنون، کمپانی چینی به صورت مداوم اپلیکیشن محصولاتش را بهبود داده و سیستم عامل ساعت‌ها پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای کرده است و دیگر دلیلی ندارد تولیدات این شرکت را نخرید. واقعاً از اینکه می‌بینیم سیستم نرم‌افزاری نسبت به چیزی که در Amazfit GTR 2 وجود داشت، پیشرفته‌تر شده هم بسیار خرسندیم. این پیشرفت‌ها شامل فعالیت‌های ورزشی متعدد و تشخیص سریع ورزش‌ها می‌شود. البته این پلتفرم در مقایسه با سیستم عامل محصولات اپل، سامسونگ و گوگل کامل نیست ولی برای انجام دادن فعالیت‌های روزانه کارآمد و قابل اتکا خواهد بود. در این بین، دوام باتری می‌توانست بهتر شود.

 

دوام باتری

آمازفیت می‌گوید که اگر به صورت معمولی از Amazfit GTR 2e استفاده کنید، دوام باتری آن به 24 روز خواهد رسید که 10 روز بیشتر از دوام باتری Amazfit GTR 2 است. با این وجود، خیلی بعید به نظر می‌رسد کسی بتواند این رکورد را ثبت کند و یا حتی نزدیکش شود. بدون ویژگی شمارنده ضربان قلب که برای ثبت نمره آزمون PAI ضروری است و در حالی که GPS خاموش می‌باشد و کیفیت خواب بررسی نمی‌گردد، باتری در هر روز 10 درصد خالی می‌شود.

با روشن کردن شمارنده ضربان قلب و اجرای آزمایش PAI در هر 1 دقیقه و فعالسازی قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن (AoD)، دوام باتری در روز ششم از ده روز، به 20 درصد کاهش می‌یابد بنابراین در روز هفتم نیازمند شارژ مجدد خواهد بود. مطمئناً این آمار بسیار ناامیدکننده است زیرا حتی گفته می‌شد که با فعالسازی ویژگی‌های پرمصرف نیز دوام باتری به 12 روز خواهد رسید اما چنین چیزی نشد. گمان می‌بردیم که باتری یکی از مزایای اصلی Amazfit GTR 2e باشد اما متأسفانه بزرگترین ناامیدی آن بود.

 

بررسی وضعیت جسمانی و سایر ویژگی‌ها

بررسی وضعیت جسمانی و فعالیت‌های ورزشی به جای قابلیت‌های مربوط به ساعت‌های هوشمند، مهمترین تخصص آمازفیت جی تی آر 2 ای است. لیستی در این ساعت قرار دارد که حاوی بیش از 90 فعالیت ورزشی بوده و این محصول آمازفیت می‌تواند همه آنها را بررسی کند. جالب آنکه برای دسترسی به این لیست فقط باید دکمه پایینی اطراف بدنه ساعت را بفشارید و یا از منو دنبال آن بگردید. لیست نمایش داده شده را می‌توان ویرایش کرد تا ورزش‌هایی که ترجیح می‌دهید در دسترس قرار گیرند. خوشبختانه داده‌ها به شکل کاملاً خوانایی در ساعت دیده می‌شوند و آغاز و توقف کردن فعالیت‌های ورزشی نیز خیلی آسان خواهد بود. به علاوه، GPS برای آنالیز ورزش‌های دو و دوچرخه‌سواری به کار گرفته خواهد شد و سنسور شمارنده ضربان قلب هم برای ارائه اطلاعات باجزئیات و دقیق استفاده می‌گردد.

بررسی فعالیت‌های ورزشی انجام شده در فضاهای سر بسته، سریع و آسان صورت می‌پذیرد و اطلاعاتی مانند کالری‌های سوزانده شده، مدت زمان سپری شده و تعداد ضربان قلب نمایش داده می‌شوند. ضمن اینکه در زمان دوچرخه‌سواری، مواقعی که ضربان قلب تندتر شده هم قابل مشاهده خواهد بود. در زمان شنا کردن هم اطلاعات مربوط به تپش نبض ثبت می‌گردد ولی داده‌های این‌چنینی برای ورزش گلف ثبت نخواهد شد. در این میان، وقتی در فضاهای باز حضور دارید، باید هر 20 ثانیه یک بار سیگنال‌های GPS فعال باشند.

علاوه بر سنسور شمارنده ضربان قلب، Amazfit GTR 2e یک سنسور اندازه‌گیری اکسیژن خون (SpO2) دارد که می‌تواند میزان استرس را هم اندازه‌گیری کند. داده‌های هیچ‌کدام از این دو حسگر به درد پزشکی نمی‌خورد بنابراین فقط باید به عنوان مرجع به آنها نگاه کنید هرچند داده‌های SpO2 در زمان بررسی کیفیت خواب کارآمد خواهد بود. معمولاً داده‌های این بخش با داده‌های مشابه ثبت شده با اپل واچ‌ها برابر هستند. آمازفیت جی تی آر 2 ای یک سنسور اندازه‌گیری دما دارد حال آنکه آمازفیت جی تی آر 2 به این حسگر مجهز نیست. وقتی ساعت را پوشیده‌اید، این سنسور حرارت پوست و وقتی آن را نپوشیده‌اید حرارت محیط اطراف را ثبت می‌کند. ضمن اینکه اطلاعات به دست آمده از این سنسور نیز تنها حکم مرجع را خواهند داشت.

تمامی این امکانات را با امتیاز PAI و ویژگی بررسی‌کننده کیفیت خواب ترکیب کنید تا متوجه شوید که با خرید Amazfit GTR 2e می‌توانید تصویر کاملی از وضعیت سلامت جسمانی خود داشته باشید. در این بین، بزرگترین ناامیدی مربوط به اپلیکیشن Zepp است که داده‌های مرتبط با فعالیت‌های ورزشی بررسی شده را مخفی می‌کند و زیاد کاربردی نیست. این برنامه نسبت به اپلیکیشن Wellness شرکت فسیل (Fossil) به هیچ عنوان کاربر پسند نیست و در مقایسه با Apple Health و Google Fit ظاهر ضعیف‌تری دارد. با این وجود، می‌توان این نرم‌افزار را با استراوا یا گوگل فیت همگام‌سازی کرد.

برای مصارف روزمره و برای کسانی که می‌خواهند اطلاعات کلی از وضعیت جسمانی خود داشته باشند، Amazfit GTR 2e بسیار خوب خواهد بود. در مقایسه با آمازفیت جی تی آر 2، لیست فعالیت‌هایی که این ساعت می‌تواند بررسی کند بسیار جامع‌تر شده و حتی یک قدم جلوتر از رقبایی همچون گوگل فیت 2 می‌باشد و نسبت به سیتیزن سی زد اسمارت هم ساعت بهتری برای بررسی فعالیت‌های ورزشی به شمار می‌رود.

 

رقبا و آلترناتیوها

Amazfit GTR 2e ارزان‌تر از دیگر ساعت‌های هوشمند است. اگر قیمت برایتان مطرح نیست و گوشی آیفون دارید، اپل واچ همان ساعتی می‌باشد که می‌خواهید و برای دارندگان گوشی‌های اندرویدی هم خرید Mobvoi Ticwatch Pro 3 یا گلکسی واچ سامسونگ را پیشنهاد می‌کنیم. در این میان، توجه کنید که قیمت همه این آلترناتیوها حداقل دو برابر قیمت آمازفیت جی تی آر 2 ای است.

به علاوه، همه آنها به معنای واقعی کلمه ساعت هوشمند هستند. این یعنی می‌توانند اپلیکیشن‌های مختلف را اجرا کنند و با گوشی‌ها راحت‌تر همگام‌سازی می‌شوند. چنان‌چه بیشتر به ویژگی‌های بررسی‌کنندگان فعالیت‌های ورزشی علاقه دارید و هوشمند بودن یک ساعت برایتان مهم نیست، می‌توانید فیت‌بیت ورسا 3 با قیمت 260 دلاری را بخرید که ظاهر ساعت مانند و ویژگی‌های مشابهی دارد. دیگر آلترناتیو هم فیت‌بیت شارژ 4 است که 120 دلار قیمت خورده و بیشتر شبیه دستبندهای بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی می‌باشد.

اما Amazfit GTR 2 چطور است؟ این ساعت کمی بیشتر از Amazfit GTR 2e قیمت خورده ولی ویژگی اضافه بخصوصی ندارد و شکل و مواد سازنده آن زیاد متفاوت نیستند. بر این اساس، چنان‌چه میان خرید آمازفیت جی تی آر 2 و آمازفیت جی تی آر 2 ای مردد هستید، قطعاً قیمت و بودجه یکی از مهمترین مسائل شما می‌باشد بنابراین تصمیم منطقی‌تر آن است که سراغ ساعت ارزان‌تر یعنی امیزفیت جی تی آر 2 ای بروید.

 

نظر نهایی

برای خرید امیزفیت جی تی آر 2 ای، پول کمتری نسبت به آمازفیت جی تی آر 2 می‌پردازید و اگرچه میان این دو ساعت تفاوت‌های ظاهری وجود دارد ولی این اختلافات به سختی قابل مشاهده هستند. حذف وای‌فای برای افزایش دوام باتری مثمرثمر نبوده تا ادعای کمپانی سازنده در این‌باره درست نباشد. در این میان، همه ویژگی‌های بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی و وضعیت سلامتی که پیش‌تر مشاهده کرده بودیم، در اینجا نیز حضور دارند.

 

واقعاً خرید Amazfit GTR 2 را پیشنهاد می‌کنیم اما خرید Amazfit GTR 2e را نه فقط به کسانی که می‌خواهند فعالیت‌های ورزشی را بررسی کنند، بلکه به افرادی که دوست دارند با هزینه کمتری صاحب یک ساعت هوشمند شوند نیز خرید آن را به جای Amazfit GTR 2 توصیه می‌کنیم چرا که نه تغییرات ظاهری و نه مواد سازنده، تأثیر خاصی بر کیفیت ساعت نگذاشته‌اند بنابراین چرا ساعت ارزان‌تر را خریداری نکنیم؟.

 

نقاط قوت

  • ویژگی‌های متعدد بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی
  • قیمت پایین
  • شیوه طراحی زیبا
  • راحتی در زمان پوشیده شدن

 

نقاط ضعف

  • محدودیت در پخش اعلانات
  • دوام باتری کوتاه‌تر بر خلاف ادعاهای کمپانی سازنده

خرید لوازم جانبی ساعت Amazfit GTR 2e

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *