نقد و بررسی ساعت هوشمند هواوی Watch GT 2e

نقد و بررسی ساعت هوشمند هواوی Watch GT 2e

در دنیای وسایل پوشیدنی که فعالیت‌های ورزشی را بررسی می‌کنند، باید پول زیادی بپردازید که از امکانات بالارده بهره‌مند شوید. برای مثال، محصولات گارمین (Garmin)، سوونتو (Suunto) و پولار (Polar) صدها دلار قیمت خورده‌اند تازه اگر بیشتر نباشد!!!. در این بین، بازار ساعت‌های 200 تا 300 دلاری در سالیان اخیر با غفلت عجیبی روبه‌رو بوده و هواوی با جدیدترین محصول خود یعنی واچ جی تی 2 ای (Watch GT 2e) در تلاش است تا سهمی از این مارکت به دست آورد. این وسیله همه ویژگی‌های بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی که همزمان با واچ جی تی 2 (Watch GT 2) در اختیار مشتریان قرار گرفتند را داراست اما حالا شیوه طراحی آن اسپورت‌تر شده و کمتر قیمت خورده است. اما آیا خرید یک ساعت بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی ارزان‌تر کار درستی خواهد بود و یا اینکه ما باید سراغ یکی از محصولات گران‌تر گارمین و سوونتو برویم؟ با تبلت‌فون همراه باشید تا پاسخ این سؤالات را بدهیم.

 

طراحی و سخت‌افزار

بدون شک اگر شما هم Watch GT 2e را بپوشید، از آن خوشتان خواهد آمد. این وسیله پوشیدنی بزرگتر و سنگین‌تر از چیزی خواهد بود که فکرش را می‌کنید ولی این‌گونه نیست که فکر کنید وقتی روی مچ دستتان گذاشته‌اید احساس خستگی خواهید کرد. با این وجود، احتمال دارد آن را بیش از سایر وسایل پوشیدنی روی مچ دستتان ببینید زیرا هر کسی عادت ندارد که ساعت به این بزرگی را روی دستش بگذارد. بر این اساس، این ساعت برای افرادی که دستان کوچکی دارند، بزرگ است.

شیوه طراحی بزرگ یعنی اینکه جا برای قرار دادن صفحه نمایش بزرگتر وجود داشته است. نمایشگر 1.39 اینچی این وسیله پوشیدنی بزرگ بوده و کنتراست زیادی دارد بنابراین در زیر نور مستقیم خورشید مشکلی از بابت خواندن محتواهای پخش شده در آن نخواهید داشت.

در سمت راست بدنه ساعت دو دکمه مشاهده می‌شود که یکی برای مشاهده لیست برنامه‌ها و دیگری برای سفارشی‌سازی می‌باشد. این دکمه‌ها در مقایسه با دکمه‌های واچ جی تی 2 بیشتر به بدنه چسبیده‌اند به همین خاطر در زمان انجام دادن فعالیت‌های ورزشی، کمتر دست و پا گیر می‌شوند. متأسفانه بر خلاف Watch GT 2 در اینجا خبری از اسپیکر نیست بنابراین نمی‌توانید از طریق بلوتوث به تماس‌های صوتی پاسخ دهید.

بند سیلیکونی نسبت به ساعت نسل پیشین بروزتر شده و برای اینکه میان پوست دست و بند ساعت هواروی وجود داشته باشد، روی آن سوراخ‌هایی ایجاد شده است. مطمئناً کیفیت این بند را خواهید پسندید زیرا نه بیش از حد چسبان است و نه سفت دست شما را می‌فشارد و پرز دست را جمع نمی‌کند. شما می‌توانید بندهای 22 میلی‌متری این ساعت را با سایر بندهایی که با قیمت مناسب در سایت تبلت‌فون به فروش می‌رسند، تعویض کنید. در این میان، توجه داشته باشید که وقتی یک بند دیگر روی این ساعت می‌گذارید، ممکن است از انحنای آن کاسته شده و به سمت پایین خم شود.

یکی از ویژگی‌های کلیدی ساعت‌های هوشمند هواوی دوام باتری است. ساعت‌های دارای سیستم عامل WearOS و watchOS از باتری‌هایی بهره می‌برند که دوام چند روزه دارند و محصولات گارمین و فیت‌بیت نیز تقریباً یک هفته به شارژر نیاز ندارند. اینک هواوی Watch GT 2e می‌تواند با یک بار شارژ تا دو هفته دوام بیاورد زیرا از باتری 455 میلی‌آمپری سود می‌برد.

یک گزینه صفحه نمایش همیشه روشن (AoD) وجود دارد که دوام باتری را تا چند روز کاهش می‌دهد. حتی وقتی این قابلیت به همراه سنسور شمارنده ضربان قلب و GPS روشن باشد هم دوام باتری طولانی و قابل‌قبول است.

 

بررسی وضعیت جسمانی و فعالیت‌های ورزشی

این بخش دقیقاً همان جایی است که هواوی واچ GT 2e به خوبی می‌درخشد. این وسیله همه سنسورهای استاندارد ساعت‌های میان‌رده بررسی‌کننده ورزشی از جمله GPS، شمارنده ضربان قلب، شتاب‌سنج، ژیرسکوپ و . . . را دارد. این ساعت توانایی شمارش قدم‌ها، محاسبه مسافت طی شده، آنالیز لحظات انجام فعالیت‌های فیزیکی و استراحت، شمارش تعداد ضربان قلب، آنالیز میزان استرس، بررسی مقدار کالری‌های سوزانده شده، اندازه‌گیری ارتفاع طی شده و بررسی کیفیت خواب را دارد بنابراین آرشیو کاملی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

15 فعالیت ورزشی وجود دارد که برای بررسی آنها می‌بایست GPS فعال گردد که از آن جمله می‌توانیم به دو، شنا، کوهنوردی و . . . اشاره کنیم. این ساعت جزئیاتی از مسافت طی شده، سرعت، مدت زمان ورزش کردن، کالری‌های سوزانده شده، تعداد ضربان قلب، نحوه فعالیت قلب و ارتفاع طی شده ارائه خواهد داد.

به علاوه، هواوی 85 حالت ورزشی برای واچ جی تی 2 ای در نظر گرفته که بسیاری از آنها جنبه سرگرمی دارند و در دیگر وسایل پوشیدنی هوشمند پشتیبانی نمی‌شوند. مهمترین این موارد حرکات موزون، پارکور، اسکیت بورد و . . . هستند. این ساعت طول مدت زمان فعالیت ورزشی را محاسبه می‌کند، تعداد ضربان قلب را می‌شمارد و مقدار کالری‌های سوزانده شده را آنالیز می‌نماید. لازم به ذکر است که برای این فعالیت‌ها، GPS روشن نمی‌شود.

Watch GT 2e همچنین، شش فعالیت ورزشی اعم از دو در فضای باز و بسته، پیاده‌روی در فضای باز و بسته، ورزش‌های نامنظم و قایقرانی را به صورت خودکار تشخیص می‌دهد.

13 نوع حالت برای ورزش دو نیز در این ساعت قرار گرفته‌اند تا به شما اجازه دهند گزینه‌ای که مدنظرتان است را در هر زمان که دوست دارید، برگزینید. واقعاً از اینکه می‌بینیم هواوی در این ساعت دوی نرم و آرام، نسبتاً سریع و سریع را قرار داده خرسندیم.

هواوی سعی کرده علاوه بر GPS، سنسور GLONASS را هم در این محصولش قرار دهد تا علاقه‌مندان به ورزش پیاده‌روی را راضی کند. چنان‌چه این ساعت را با رقبای خودش در این زمینه یعنی گارمین فور رانر245 موزیک (Garmin Forerunner 245 Music) و سوونتو 7 (Suunnto 7) مقایسه کنید، خواهید دید که مشابه آنها عمل خواهد کرد.

دقت سنسور GPS خوب بود ولی در سطح بالایی قرار نداشت. در این میان، ممکن است به خاطر تشخیص اشتباه حرکت در برخی از مسیرهای به خصوص، این محصول هواوی مسافت طی شده را کمتر از مسافت طی شده در محصولات گارمین نشان دهد. با همه اینها، Watch GT 2e هرگز اینگونه عمل نمی‌کند و فقط برخی اوقات این اشتباهات را مرتکب می‌شود.

سنسور اپتیکال شمارنده ضربان قلب عملکرد قابل‌قبولی خواهد داشت. آمارهای ثبت شده نشان می‌دهند که محصول هواوی عملکرد خوبی دارد و نتایجی که توسط Watch GT 2e ثبت شده‌اند در بسیاری از زمینه‌ها حیرت‌انگیز هستند هرچند باز هم در برخی از قسمت‌ها می‌توان اشتباهاتی را مشاهده کرد.

هواوی واچ GT 2e نمی‌تواند آمار دقیقی از زمانی که دوی نرم انجام می‌دهید، اعلام کند. در ورزش‌هایی که مچ دست کاربر بیش از حد تکان می‌خورد هم این ساعت عملکرد پر فراز و نشیبی دارد که به هیچ عنوان شگفت‌انگیز نیست و احتمال اینکه این اتفاق دوباره تکرار شود، به شدت وجود دارد.

سنسور شمارنده ضربان قلب این محصول هواوی تقریباً مانند سنسور شمارنده ضربان قلب موجود در دیگر رقبا کار می‌کند. در مجموع فکر می‌کنیم حسگری که هواوی در این اینجا به کار برده کیفیت خوبی دارد.

متأسفانه ناچار هستید از سنسور شمارنده ضربان قلبی که هواوی تعبیه کرده استفاده کنید زیرا نمی‌توانید یک سنسور اکسترنال دیگر را به آن وصل نمایید.

در اینجا باید یک اعتراض به سایر شرکت‌هایی بکنیم که در زمینه تولید وسایل پوشیدنی بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی کار می‌کنند. برخی از کمپانی‌ها اپلیکیشن‌های مخصوص به خودشان را می‌سازند و به همین دلیل نمی‌توانند برخی از داده‌ها را به صورت دقیق به کاربران نمایش دهند. معمولاً افراد اینگونه هستند که وقتی در میان داده‌های مربوط به خودشان اسکرول می‌کنند، دوست دارند بیشتر جزئیات را مشاهده کنند نه اینکه فقط یک نمودار کلی را شاهد باشند. خوشبختانه در اپلیکیشن Health هواوی، خیلی راحت و آسان می‌توانید با دقت تمام جزئیات داده‌های مربوط به فعالیت‌های ورزشی را ببینید.

 

حال که صحبت از این نرم‌افزار شد، باید یادآور شویم که کاربران سیستم عامل iOS و اندروید با رفتارهای متفاوتی روبه‌رو خواهند شد. در حالی که نسخه اندرویدی این برنامه داده‌های بیشتری را نمایش می‌دهد ولی نسخه iOS برعکس این کار را صورت خواهد داد. مثلاً، کسانی که گوشی آیفون دارند، نمی‌توانند اطلاعات مربوط به کیفیت خواب یا مقدار حافظه باقی مانده برای ذخیره فایل‌های صوتی را ببینند.

وقتی یک فعالیت ورزشی را انجام دادید و تمام شد، Watch GT 2e اطلاعات کاملی ارائه خواهد کرد. شما می‌توانید تأثیرات فعالیت‌تان، شدت آن، مدت زمان پیشنهادی برای ریکاوری و وضعیت مچ‌تان را مشاهده کنید. هواوی با استفاده از الگوریتم‌های ابداعی شرکت Firstbeat این اطلاعات را نمایش می‌دهد.

سنسور بررسی‌کننده حداکثر اکسیژن خون (VO2 Max) برای استراحت پس از دویدن کارآمد خواهد بود. شاید برخی از افراد این اطلاعات را بی‌فایده و بیش از حد دقیق بدانند ولی به نظر می‌رسد اصلاً چنین چیزی مطرح نیست. Watch GT 2e نسبت به رقبایش، در اینجا هم آمار نسبتاً یکسانی ارائه کرد.

کمپانی چینی برای تخمین زدن مقدار اکسیژن خون از سنسور Pulse Oximeter سود برده است. وقتی حالت بررسی‌کننده کیفیت خواب فعال می‌باشد، این حسگر کار نمی‌کند و فقط برای فعالیت‌های بخصوصی به کار خواهد رفت. این یعنی مواقعی که به‌درستی نفس نمی‌کشید، توسط این سنسور شناسایی نخواهند شد. واقعاً جای تعجب دارد که چرا چنین اتفاقی نمی‌افتد زیرا SpO2 همین جاهاست که بیشترین کارایی را خواهد داشت. به علاوه، این احتمال نیز وجود دارد که این سنسور در هواوی واچ GT 2e نتواند اکسیژن خون را در همه لحظات بررسی کند حال آنکه رقبای او بهتر کار کردند.

 

ویژگی بررسی‌کننده میزان استرس باز هم از واچ جی تی 2 بازگشته است. برای مشاهده اطلاعات این قابلیت، یک صفحه کلی در نظر گرفته شده است. جهت بهره‌مندی از آن، می‌بایست پس از پر کردن پرسشنامه ایجاد شده در اپلیکیشن و فعالسازی آن، به صورت اتوماتیک میزان استرس خود را در طول روز بررسی کنید. خیلی سخت است که بخواهیم قضاوت کنیم و بگوییم این داده‌ها چه‌قدر دقیق هستند اما می‌توانیم بگوییم که در مقایسه با دیگر آلترناتیوها از دقت بالایی برخوردار بودند.

فیت‌بیت و گارمین اخیراً در زمینه بررسی کیفیت خواب خیلی خوب کار کرده‌اند و حالا از اینکه می‌بینیم هواوی هم در این حوزه پیشرفت‌هایی داشته، بسیار خوشحالیم. اولاً، این کمپانی دقت این قابلیت را افزایش داده به طوری که بعید است در طی مدت زمانی که خواب شما را آنالیز می‌کند، کم دقتی احساس کنید. به علاوه، از همان لحظه‌ای که کم‌کم دارید به خواب می‌روید، این ساعت می‌تواند حالت شما را تشخیص می‌دهد و شروع به بررسی کردن می‌کند.

اپلیکیشن Health هواوی آمارهای شبانه، هفتگی و ماهانه‌ای از کیفیت خواب می‌دهد. هر روز صبح، خلاصه‌ای از کیفیت کلی خواب ارائه کرده و یک نمره بین 1 تا 100 خواهد داد. به علاوه، می‌توانید میانگینی برای مدت زمانی که خوابتان سنگین و سبک شده به دست آورید و یا اطلاعاتی از لحظاتی که بین خواب و بیداری بوده‌اید هم کسب کنید. ضمن اینکه با توجه به نمراتی که دیگران کسب کرده‌اند، می‌توانید بالاترین امتیاز مربوط به کیفیت خواب را ببینید.

باز هم اگر هواوی آمارهای بررسی کیفیت خواب هر شخص را بهبود ببخشد، بهتر خواهد شد. در این میان، فرقی نمی‌کند خوب خوابیده‌اید یا بد چرا که اپلیکیشن Health برای ارتقای کیفیت خواب، داده‌های یکسانی را ارائه می‌نماید.

 

ویژگی‌های مربوط به ساعت‌های هوشمند

Watch GT 2e و همه ساعت‌های اخیراً معرفی شده توسط هواوی، به درد کسانی نمی‌خورند که انتظار دارند از تمامی امکانات ساعت‌های هوشمند بهره‌مند شوند زیرا کمپانی چینی امکاناتی در آنها قرار داده تا بتواند دوام باتری طولانی مدت را امکان‌پذیر کند. در واقع این ساعت‌ها مبتدی‌ترین امکانات را ارائه می‌نمایند بنابراین پیش از آنکه این محصولات را جزو ساعت‌های هوشمند واقعی دسته‌بندی کنید، این نکته را به خاطر داشته باشید که همه چیز تمام نیستند.

 

شما می‌توانید اعلانات دریافت شده در گوشی را در هواوی واچ GT 2e را ببینید ولی نمی‌توانید با آنها کار کنید بنابراین فقط باید آنها را بخوانید و سپس آنها را نادیده بگیرید. حتی برخی اوقات نمی‌توان نوتیفیکیشن را گسترش داد و یا روی آنها کلیک کرد. بر این اساس، خواندن یک خط بیشتر یا پایین‌تر از یک نوتیفیکیشن تقریباً غیرممکن خواهد بود.

یکی از نقاط قوت این ساعت، حافظه داخلی جهت ذخیره فایل‌های صوتی می‌باشد. شما می‌توانید تا 500 آهنگ را در حافظه هواوی واچ GT 2e قرار دهید و انصافاً این محصول کمپانی چینی هم در زمینه اجرا کردن آنها فوق‌العاده کار می‌کند. در این میان، این ویژگی فقط با اپلیکیشن Health سازگار است بنابراین خبری از همگام‌سازی با نرم‌افزارهای متفرقه پخش موسیقی نخواهد بود.

در این ساعت تصاویر پس‌زمینه متعددی وجود دارند که تعداد آنها بعضاً به 12 عدد می‌رسد ولی تنها یک عدد از آنها قابل شخصی‌سازی است. کسانی که در انگلستان زندگی می‌کنند، می‌توانند عکس‌های متفرقه دانلود نمایند ولی این اتفاق در اکثر کشورها شدنی نیست. لازم به ذکر است که در آوریل سال 2021، هواوی آپدیت نرم‌افزاری منتشر کرد تا کاربران سیستم عامل iOS بتوانند تصاویر پس‌زمینه را از اپلیکیشن Health دانلود کنند.

سایر برنامه‌های موجود در ساعت هم عبارتند از پیش‌بینی‌کننده وضعیت آب و هوا، تایمر و ساعت هشدار. ضمناً، در اینجا خبری از تکنولوژی پرداخت بیسیم نیست. به علاوه، نباید انتظار داشته باشید که داده‌های مربوط به فعالیت‌های ورزشی خود را به نرم‌افزارهای متفرقه ارسال کنید. البته امکان فرستادن این اطلاعات به MyFitnessPal و Google Fit فراهم شده اما خبری از استراوا نخواهد بود.

اولین تراشه ساخت هواوی برای وسایل پوشیدنی یعنی کایرین A1 جهت تأمین قدرت Watch GT 2e به کار رفته است. نمی‌دانیم مشکل کجاست؛ آیا به تراشه مربوط می‌شود یا به صفحه نمایش زیرا خیلی از اوقات لگ و کندی سرعت احساس می‌گردد. مثلاً وقتی انگشت خود را می‌کشید، چند دقیقه طول می‌کشد تا به سرانجام برسد. حتی برخی اوقات آن‌قدر این فرآیند طولانی می‌شود که می‌بینید خودِ نمایشگر بالا یا پایین می‌رود. بر این اساس، اگر زیاد اسکرول می‌کنید، به عملکرد این ساعت توجه ویژه‌ای داشته باشید.

در اواخر ماه می 2020، هواوی یک آپدیت نرم‌افزاری با شماره 1.0.2.18 برای Watch GT 2e منتشر کرد تا کاربران بتوانند از این ساعت به عنوان کنترل از راه دور دوربین بهره ببرند. پس از این به‌روزرسانی، کاربران قادر خواهند بود به ویژگی دوربین بروند و به راحتی و به سرعت عکس بگیرند. در حال حاضر اما، این قابلیت بسیار ساده است زیرا برای دوربین تایمر در نظر گرفته نشده است؛ ویژگی که می‌توانست در برخی از مواقع کارآمد باشد. این آپدیت همچنین، چندین حالت بررسی فعالیت ورزشی را به ساعت آورد.

 

رقبا و آلترناتیوها

Watch GT 2e با قیمت تقریبی 198 دلاری به فروش می‌رسد. شاید این قیمت به نظر برخی از افراد زیاد باشد اما بد نیست بدانید که نزدیک‌ترین رقیب این ساعت یعنی فیت‌بیت ورسا 2 (Fitbit Versa 2) که با قیمت تقریبی 150 دلاری به فروش می‌رسد، GPS ندارد.

همچنین، هواوی حدوداً 40 پوند از قیمت Watch GT 2 کاست و چندین ویژگی را افزود اما آیا این ساعت ارزشش را دارد؟

فکر نمی‌کنیم پاسخ این سؤال برای همه افراد مثبت باشد. کسی که یک ساعت هوشمند قدرتمند و همه چیز تمام می‌خواهد و قصد دارد تجربه فوق‌العاده‌ای از کار کردن با این محصولات به دست آورد، بهتر است دور ساعت‌های اخیراً معرفی شده توسط هواوی را خط قرمز بکشد. به علاوه، به کاربران سیستم عامل iOS هم پیشنهاد می‌کنیم به جای خرید این ساعت، نیم نگاهی به اپل واچ‌های ارزان‌قیمت‌تر داشته باشند.

کاربران سیستم عامل اندروید که به دنبال یک آلترناتیو میان‌رده برای محصولات گارمین هستند نیز از بسیاری از امکانات ساعت‌های هوشمند اخیراً معرفی شده توسط هواوی استقبال خواهند کرد. قیمت پایین، ویژگی‌های متعدد بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی و شیوه طراحی کلی باعث می‌شوند که عدم پشتیبانی از نرم‌افزارهای متفرقه اصلاً به چشم نیاید و احساس نگردد. فکر می‌کنیم که هر کسی باید نیم نگاهی به ساعت‌های هوشمند ساخت هواوی داشته باشد زیرا اگر کمپانی چینی ویژگی‌های بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی خود را ارتقا دهد و امکانات مربوط به ساعت‌های هوشمند را در این ساعت‌ها بگذارد، مطمئناً سریGT  می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

 

نظر نهایی

هواوی واچ جی تی 2 ای (Huawei Watch GT 2e) مخصوص ورزشکاران نیمه حرفه‌ای است که نیازی به ساعت هوشمند ندارند. این وسیله پوشیدنی می‌تواند تعداد زیادی از فعالیت‌های ورزشی را ردیابی و بررسی کند. به علاوه، هواوی در این محصولش سنگ تمام گذاشته زیرا دوام باتری دو هفته‌ای و شیوه طراحی کلی این وسیله فوق‌العاده‌اند. با این حال، پشتیبانی از نرم‌افزارهای متفرقه در این ساعت امکان‌پذیر نیست و نوتیفیکیشن‌ها به صورت کاملاً ابتدایی پخش می‌شوند و صفحه نمایش لمسی هم با تأخیر کار می‌کند. هواوی واچ GT 2e یک ساعت هوشمند سطح پایین است اما در زمینه بررسی فعالیت‌های ورزشی برای ورزشکاران نیمه حرفه‌ای انتخاب فوق‌العاده‌ای خواهد بود.

 

نقاط قوت

  • شیوه طراحی بالارده و مستحکم
  • دوام باتری دو هفته‌ای
  • قیمت پایین
  • ویژگی‌های متعدد بررسی‌کننده فعالیت‌های ورزشی
  • عملکرد عالی سنسور شمارنده ضربان قلب و GPS
  • عملکرد عالی ویژگی بررسی‌کننده کیفیت خواب

 

نقاط ضعف

  • عدم پشتیبانی از نرم‌افزارهای متفرقه
  • ویژگی‌های محدود مربوط به ساعت‌های هوشمند
  • کند بودن صفحه نمایش لمسی
  • عملکرد نامناسب سنسور SpO2
  • کارایی محدود ساعت در اکثر گوشی‌های iOS

خرید لوازم جانبی هواوی Huawei Watch GT 2e

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *