نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

بار دیگر فصل رونمایی از گوشی‌های سری گلکسی نوت (Galaxy Note) شده و پیشرفته‌ترین مدل امسال پسوند اولترا (Ultra) را به خود گرفته است. سامسونگ این‌بار کمی قضایا را پیچیده و محصولاتش را بروزتر کرده بنابراین بهترین نمونه سال 2020 این خط تولید گلکسی نوت 20 اولترا (Galaxy Note 20 Ultra) می‌باشد.

کمپانی کره‌ای در سال گذشته زوج گلکسی نوت 10 (Galaxy Note 10) و گلکسی نوت 10 پلاس (Galaxy Note 10 Plus) را معرفی کرد؛ زوجی که از نظر مشخصات فنی فرق زیادی با هم نداشتند و تنها تفاوت آنها ابعادشان بود. در سال 2020 اما، از این خبرها نیست زیرا هم گلکسی نوت 20 (Galaxy Note 20) و هم گلکسی نوت 20 اولترا از نظر اندازه بسیار بزرگ هستند؛ یعنی درست همان اتفاقی که برای گلکسی اس 20 اولترا (Galaxy S20 Ultra) و گلکسی اس 20 پلاس (Galaxy S20 Plus) رخ داده بود.

البته ما قصد نداریم در مورد محدودیت‌های نوت 20 صحبت کنیم بلکه حالا تمام تمرکزمان را روی نوت 20 اولترا گذاشته‌ایم.

برآمدگی نسبتاً زیاد دوربین عقب که پیش از این و برای نخستین بار در گلکسی اس 20 اولترا دیده بودیم، حالا در گلکسی نوت 20 اولترا نیز دیده می‌شود. اکثر قطعات استفاده شده در اینجا از جمله لنز اصلی 108 مگاپیکسلی و لنز 12 مگاپیکسلی اولترا واید همان موارد پیشین هستند اما این‌بار به جای لنز 48 مگاپیکسلی تله فوتو، یک حسگر 12 مگاپیکسلی تله فوتو پریسکوپی به کار رفته است.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

این صفحه نمایش که کاملاً برازنده گوشی‌های سری نوت (Note) است، حالا با نرخ نوسازی سریع که در خانواده گلکسی اس 20 (Galaxy S20) هم حضور داشت جذابیت بیشتری به موبایل مورد بحث ما داده است. ضمناً، نباید فراموش کنیم که این نمایشگر یکی از درخشان‌ترین پنل‌های AMOLEDی می‌باشد که تا کنون دیده‌ایم.

به عنوان یک مزیت سری گلکسی نوت، قلم اِس (S Pen) هم حالا حضور یافته و در سمت چپ موبایل جای‌گیری کرده است. این قلم پیشرفته‌تر نیز شده و تأخیرش به 9 میلی ثانیه کاهش یافته و شیوه‌های ناوبری هوایی و اپلیکیشن Notes نیز به کارایی‌های آن افزوده‌اند.

همه امکاناتی که نام بردیم در یک پکیج استیل ضد رنگ که قبلاً آلومینیوم بود و حالا با گوریلا گلس 7 (یا همان گوریلا گلس ویکتوس) محافظت شده، جای‌گیری کرده‌اند. برای اینکه ظاهر دستگاه بروزتر شده باشد، رنگ مات قاب پشتی دیگر اثرات انگشت را به سمت خودش جذب نخواهد کرد. البته این اتفاق فقط برای مدل برنزی رنگ رخ خواهد داد وگرنه مدل نقره‌ای هم درخشان است و هم جاذب اثر انگشت.

برخی نکات هستند که در اینجا مشاهده می‌شوند و تعجب افراد را برمی‌انگیزند. مثلاً باتری نوت 20 اولترا از باتری اس 20 اولترا کم‌ظرفیت‌تر است و از شارژر 45 واتی پشتیبانی می‌کند. تفاوت عملکرد میان تراشه‌های اگزینوس و اسنپدراگون هم دیگر مشکلی می‌باشد که به آن برخورد خواهیم کرد ولی چاره‌ای نداریم جز اینکه با آن کنار بیاییم.

حال که صحبت از این مورد شد باید یادآور شویم که نوت 20 اولترا استفاده شده برای نوشتن این مقاله، چیپ‌ست اگزینوس دارد و می‌تواند به 5G وصل شود. به طور کلی شما زیاد کلمه 5G را در این مطلب نخواهید دید بنابراین هر نوع اطلاعاتی که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم، برای مدل غیر 5G نوت 20 اولترا هم کاملاً صادق هستند.

 

آنباکسینگ و محتویات درون جعبه

جعبه این موبایل که به نوعی نشان‌دهنده هویت مراسم رونمایی از محصولات جدید سامسونگ است، به رنگ مشکی و قلم اِس مزین شده است. نوشته N20 با ظاهر براقی که دارد و تا کناره‌ها کشیده شده، به گونه‌ای تداعی‌گر صفحه نمایش برآمده و منحنی می‌باشد.

 

 

 

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

همراه با این موبایل، شما صاحب یک شارژر 25 واتی می‌شوید که از تکنولوژی USB Power Delivery بهره می‌برد.یک کابل USB-C به USB-C هم در اختیارتان قرار خواهد گرفت. به علاوه، به یک جفت هدفون برند AKG نیز دست خواهید یافت.

در کنار این موارد، دفترچه راهنمای استفاده از قلم و سرپوش‌های مختلف هدفون جای‌گیری کرده‌اند.

طراحی

گوشی‌های خانواده گلکسی نوت شیوه طراحی خاص خودشان را دارند به همین دلیل به راحتی از موبایل‌های سری گلکسی اس (Galaxy S) متمایز می‌شوند. حالا نوت 20 اولترا هم به این رویه پایبند مانده و دارای گوشه‌های تیز است حال آنکه در اس 20 اولترا گوشه‌ها گرد هستند.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

زمانی که نوت 10 پلاس و نوت 20 اولترا را در کنار یکدیگر قرار می‌دهیم، متوجه اتفاقات جالبی می‌شویم. حاشیه پایینی نمایشگر به مقدار ناچیزی باریک‌تر و حفره مربوط به دوربین سلفی هم کوچکتر شده است بنابراین کل تفاوت‌های این دو دستگاه به همین دو مورد ختم می‌شود.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

صفحه نمایش کمی انحنا دارد به همین دلیل نصب گلس روی آن کار نسبتاً سختی خواهد بود و علاقه‌مندان به پنل‌های برآمده نیز به این آسانی‌ها با آن کنار نخواهند آمد. نوت 20 اولترا باعث شده تا پوشش گوریلا گلس ویکتوس (Gorilla Glass Victus) به همگان معرفی گردد. این محافظ که نسبت به گوریلا گلس 6 (Gorilla Glass 6) پیشرفته‌تر شده، در بعضی موارد باعث خواهد شد تا اصلاً نیازی به گلس نباشد. با این وجود، روی خودِ گوشی نوعی پوشش پلاستیکی به کار رفته تا خیال خریداران راحت گردد. این در حالی است که در گذشته چنین محافظ‌هایی به فروش نمی‌رسید.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

همان‌طور که گفتیم، گلکسی نوت 20 اولترا زبان طراحی گوشی‌های سری نوت را تکرار کرده بنابراین با اولین نگاه آن را خواهید شناخت. یکی از بارزترین ویژگی‌های این دستگاه، برآمدگی دوربین عقب است که پیش از این شاهد چنین چیزی نبودیم. البته این برآمدگی که نسبت به اس 20 اولترا (با ضخامت 2.2) بیشتر شده، حالا 2.6 میلی‌متر ضخامت دارد.

در نتیجه، وقتی این دستگاه را روی سطوح صاف می‌گذارید، به راحتی لرزش خواهد داشت بنابراین اگر نسبت به این موضوع بسیار حساس هستید، نمی‌توانید به راحتی چشمانتان روی آن ببندید. تنها راهی که بتوانید از این معضل خلاص شوید، استفاده از یک گارد محافظ است.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

با ذکر نکات گفته شده، باید یادآور شویم که دوربین نوت 20 اولترا نسبت به دوربین اس 20 اولترا بسیار پیچیده‌تر است. ابتدا از اینجا شروع می‌کنیم که هیچ خبری از علامت زوم 100 برابری (Space Zoom 100X) نیست هرچند هنوز هم واقعاً نمی‌دانیم چگونه یک گوشی پرچمدار چنین علامتی داشت!!!. حاشیه لنز پریسکوپی هم حالا دایره‌ای شده تا با ظاهر دو لنز دیگر هماهنگ‌تر باشد بنابراین همه لنزها حالا یک حلقه استیل و هم رنگ با بدنه موبایل دارند.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

مدل برنزی رنگ نوت 20 اولترا دارای پوشش مات، صاف و خوش‌دست است اما لغزندگی مخصوص به خودش را هم دارد. البته نباید فراموش کنید که به خاطر برآمدگی دوربین، می‌توانیم بگوییم که پرچمدار امسال خوش‌دست‌تر شده است. پوشش رنگی به کار رفته روی این دستگاه به‌گونه‌ای می‌باشد که خیالتان از بابت تمیز بودنش راحت خواهد شد چرا که هیچ اثر انگشتی رویش باقی نخواهد ماند.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

دو محافظ شیشه‌ای که قطعات داخلی موبایل را می‌پوشانند، با یک فریم وسطی فلزی (احتمالاً آلومینیومی) نگه داشته شده‌اند. نمایندگان سامسونگ به برخی از سایت‌ها اعلام کرده‌اند که چارچوب گلکسی نوت 20 اولترا از جنس استیل ضد رنگ است.

بالا و پایین فریم تقریباً صیقلی می‌باشد و این‌گونه به نظر خواهد آمد که گوشی می‌تواند بدون نیاز به تکیه‌گاه خاصی روی پای خودش بایستد اما به خاطر برآمدگی جزئی قلم اِس این اتفاق رخ نخواهد داد بر این اساس، باید موبایل را برعکس روی زمین بگذارید تا به صورت قائم بایستد. در مجموع، این تلفن همراه ثبات ندارد و مدام در حال تکان خوردن است و این یعنی هر لحظه امکان افتادنش وجود دارد. به طور کلی بعید است کسی گوشی‌اش را به صورت ایستاده در جایی قرار دهد ولی لازم بود در مقاله نقد و بررسی تخصصی به آن اشاره کنیم.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

در کناره‌ها هم ضخامت 2 میلی‌متری فریم زیاد به چشم نمی‌خورد مگر در سمت راست تا دکمه‌های کاهش و افزایش صدا و پاور جای‌گیری کنند. در واقع دکمه پاور حالا به جایی که به آن تعلق دارد برگشته است (اگر به خاطر بیاورید، سامسونگ این دکمه را به سمت چپ گوشی‌های سری گلکسی نوت 10 آورده بود).

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

البته احتمال می‌دهیم که دلیل جابه‌جایی دکمه پاور در خانواده نوت 10، محل قرارگیری قلم اِس بود و به علاوه، حاشیه‌های باریک اطراف نمایشگر نیز جای‌گیری همه این اجزا در کنار یکدیگر را غیرممکن کرده بود. به هر حال، دکمه‌ها حالا در سمت راست هستند و قلم اِس در چپ.

در مجموع کمی طول خواهد کشید تا به این شیوه طراحی عادت کنید. کاربران آشنا به گوشی‌های سری نوت همواره گوشه سمت راست این دستگاه‌ها را فشار می‌دادند تا قلم اِس بیرون بیاید ولی حالا ممکن است از رخ ندادن این اتفاق تعجب کنند. با این اوصاف، تنها رویداد غیرمنتظره جابه‌جایی قلم است تا بالأخره چپ‌دست‌ها هم بتوانند یک موبایل که با خلقیات‌شان سازگاری دارد را پیدا کنند هرچند راست‌دست‌ها ممکن است به این دلیل، به سامسونگ معترض شوند.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

قلم اِس از نظر ظاهری، وزنی و ابعادی به نمونه فروخته شده همراه با نوت 10 شباهت دارد. سامسونگ وعده داده که دوام باتری لیتیومی آن در حالت استندبای به 24 ساعت برسد تا در مقایسه نمونه پیشین 10 ساعت بادوام‌تر شده باشد. با توجه ظاهر این قلم، باید گفت که دوام باتری طولانی‌تر بیشتر به خاطر بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری می‌باشد و نه یک باتری جدید.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

ابعاد نوت 20 اولترا به 164.8*77.2*8.1 میلی‌متر می‌رسد و وزن آن 208 گرم می‌باشد و این یعنی نسبت به اس 20 اولترا به میزان 0.7 میلی‌متر ضخیم‌تر و 14 گرم سبک‌تر است. اوپو فایند ایکس 2 پرو (Oppo Find X2 Pro)، هواوی پی 40 پرو پلاس (Huawei P40 Pro+) و شیائومی می 10 پرو (Xiaomi Mi 10 Pro) دارای ضخامت 9 میلی‌متری هستند ولی نمونه چرمی محصول اوپو (Oppo) فقط 200 گرم وزن دارد و بقیه سنگین‌تر می‌باشند. در همین حال، نماینده شیائومی با نوت 20 اولترا یک مقدار وزن خواهد داشت و پرچمدار فعلی هواوی 226 گرمی است تا از این نظر شبیه آیفون 11 پرو مکس (iPhone 11 Pro Max) باشد هرچند محصول اپل به مانند نوت 20 اولترا به یک اندازه ضخامت دارد. مطلبی که سعی می‌کنیم با این توضیحات بگوییم این است که پرچمدار جدید سامسونگ به عنوان یک گوشی بالارده هم سبک است و هم کوچک.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

با همه اینها، نوت 20 اولترا پهن‌ترینِ دستگاه‌های بالارده خواهد بود. عرض 77.2 میلی‌متری باعث شده تا نتوانیم از این موبایل با یک دست استفاده کنیم ولی قلم اِس نیازمند آن است تا با یک دست گوشی، و با دیگر دست قلم را نگه داریم.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

 

صفحه نمایش

در گلکسی نوت 20 اولترا صفحه نمایشی به کار رفته که به جرأت می‌توان گفت پیشرفته‌ترین نمایشگر تولید شده در جهان است. این پنل بیشترین رزولوشن، سریع‌ترین نرخ نوسازی، بالاترین روشنایی و بهترین کیفیت رنگ را دارد و حالا کمترین فشار قلم اِس را تشخیص می‌دهد.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

این نمایشگر 6.9 اینچی زاویه‌دار بوده و به خاطر تفاوت سایز 0.1 اینچی آن می‌توانیم بگوییم که از نوت 10 پلاس کمی بزرگتر می‌باشد. رزولوشن این پنل 3088*1440 پیکسل و نسبت بدنه به تصویر 19.3:9 است تا از این نظر میان اعضای خانواده‌های نوت 10 و اس 20 قرار گیرد. تراکم پیکسلی هم 496 پیکسل بر اینچ می‌باشد.

این صفحه نمایش که Dynamic AMOLED 2X نامیده شده، شاید اسم جالبی نداشته باشد اما هر چه که هست، نشان‌دهنده رویه سامسونگ برای نام‌گذاری نمایشگرهای دارای نرخ نوسازی 120 هرتزی است. این پرچمدار کمپانی کره‌ای دارای نقطه حساس به لمس 240 هرتزی می‌باشد تا راحت‌تر ورودی را شناسایی کند. محدودیتی که سامسونگ آن را برطرف نکرده، قابلیت استفاده از نرخ بازسازی 120 هرتزی است بنابراین تنها زمانی می‌توان از این تکنولوژی بهره برد که رزولوشن نمایشگر 1080p باشد. این در حالی است که وقتی وضوح صفحه نمایش روی 1440p تنظیم می‌شود، نرخ بازسازی نهایتاً می‌تواند 60 هرتزی باشد.

نکته متفاوت در اینجا، حالت تطبیقی (Adaptive Mode) است تا خودِ دستگاه با توجه به کاری که دارید انجام می‌دهید، نرخ نوسازی را تنظیم کند. تا کنون چنین گزینه‌ای در گوشی‌های مشابه وجود داشته و در مجموع به افزایش دوام باتری کمک شایانی کرده است. با همه اینها، وقتی دارید فیلم تماشا می‌کنید، نیازی نیست نرخ بازسازی 120 هرتزی را فعال نمایید.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

سامسونگ اعلام کرده که نرخ بازسازی برای اپلیکیشن‌های مختلف به شرح زیر است:

  • 10 هرتزی برای تصاویر
  • 30 هرتزی برای نرم‌افزارهای متنی (مدیریت ایمیل و . . .)
  • 60 هرتزی برای ویدیوها
  • 120 هرتزی برای بازی‌ها

با این توضیحات، نرخ نوسازی که بهتر است استفاده کنیم، یا باید 60 هرتزی باشد و یا 120 هرتزی.

با استفاده از یک اپلیکیشن، سعی شده نرخ بازسازی نوت 20 اولترا اندازه‌گیری شود. گویا این موبایل نرخ نوسازی پیش‌فرض خود را با در نظرگیری برخی فاکتورها انتخاب می‌کند.

برای مثال، وقتی روی صفحه نمایش ضربه می‌زنید و انگشتان خود را به اطراف می‌کشید، نرخ بازسازی 120 هرتزی خواهد بود ولی اگر دستگاه را چند ثانیه جایی بگذارید و از آن استفاده نکنید و سپس انگشتتان را به مدت چند ثانیه رویش بگذارید، نرخ نوسازی به 60 هرتز کاهش خواهد یافت. نکته عجیب آنکه حد وسطی برای این اتفاق تعیین نشده بنابراین هنگامی که گوشی را بلند می‌کنید و ناخودآگاه دستتان به نمایشگر می‌خورد، نرخ نوسازی دوباره 120 هرتزی می‌شود. لازم به ذکر است که گشت‌وگذار در برنامه‌هایی مانند اینستاگرام، فیسبوک و مرورگرهای اینترنتی با همین سرعت صورت می‌پذیرد.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

در ادامه نرخ نوسازی بازی‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. مثلاً، بازی‌هایی مانند Pac Man، Sky Force ReloadedSky Force Reloaded و 1945 Air Force and Dead Trigger از نرخ بازسازی 120 هرتزی و بازی‌هایی نظیر Alto’s Odyssey، PUBG و Call of Duty از نرخ بازسازی 60 هرتزی استفاده می‌کردند. در این میان، بازی Mortal Kombat که در ایسوس راگ فون 3 (Asus ROG Phone 3) از نرخ نوسازی 144 هرتزی استفاده می‌کرد، در نوت 20 اولترا از گزینه 60 هرتزی بهره برد.

قسمت منظره‌یاب دوربین از نرخ نوسازی 60 هرتزی استفاده می‌کند ولی تنظیمات آن 120 هرتزی است. توجه داشته باشید که ویدیوهای 1080p ضبط شده با نرخ بازسازی 120 هرتزی باعث فعال شدن این تکنولوژی می‌شوند. همین اتفاق هنگام تماشای فیلم‌های آنلاین نیز رخ خواهد داد.

در نرم‌افزارهای پخش آنلاین فیلم مانند نتفلیکس، یوتیوب و آمازون پرایم ویدیو، گوشی مطابق توضیحاتی که در بالا دادیم عمل خواهد کرد ولی وقتی روی صفحه نمایش ضربه می‌زنید، نرخ نوسازی 120 هرتزی فعال خواهد شد؛ اتفاقی که دلیل رخ دادنش را واقعاً نمی‌دانیم!!!. پخش فیلم‌ها با کیفیت HDR سبب روشن شدن نرخ نوسازی 60 هرتزی می‌شود و در واقع هیچ راهی هم برای فعال کردن نرخ نوسازی سریع‌تر نخواهد بود.

در ادامه اگر سنسور مجاورت را دخالت دادید، گوشی سریعاً نرخ نوسازی 120 هرتزی را فعال خواهد کرد. البته اگر می‌خواهید نرخ بازسازی ضعیف‌تر را روشن کنید، باید نمایشگر را لمس نمایید و حالت غیرفعال بودن 5 ثانیه‌ای فعال گردد. تمام فرآیند انجام شدن این اتفاقات بیشتر شبیه یک باگ است تا یک ویژگی خاص بنابراین شاید در آینده و به وسیله یک بروزرسانی نرم‌افزاری در آن تغییراتی به وجود بیاید.

خیلی کم پیش خواهد آمد که حالت نرخ نوسازی تطبیقی فعال شود. یکی از این مواقع، هنگام خاموش شدن صفحه نمایش می‌باشد به طوری که به مدت 2 تا 3 ثانیه نرخ بازسازی به 15 هرتز می‌رسد. سایر دفعات مانند وقتی که در یک مرورگر یوتیوب را اجرا می‌کنیم، نیز تقریباً همین قضایا رخ خواهند داد.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

بگذریم!!!. با روشن کردن گزینه نور تطبیقی (Adaptive Brightness) و بردن گوشی به زیر نور خورشید، نهایت روشنایی به 1024 نیت خواهد رسید که واقعاً حیرت‌انگیز است. این یعنی رکورد مختص اس 20 اولترا به میزان 130، اوپو فایند ایکس 2 پرو به میزان 150 و آیفون 11 پرو به میزان 200 نیت بهبود یافته است.

زمانی که اسلایدر نور صفحه نمایش را به صورت دستی کم و زیاد می‌کنید، خواهید دید که نوت 20 اولترا می‌تواند 500 نیت واحد روشنایی را به ثبت برساند حال آنکه در محصولات پیشین سامسونگ این عدد فراتر از 400 نیت نمی‌رفت.

کمپانی کره‌ای مدعی شده که می‌توان حداکثر روشنایی 1500 نیت را به ثبت رساند. در اینکه می‌توان این رکورد را ثبت کرد، هیچ شکی نیست ولی تا کنون بیشترین عدد اندازه‌گیری شده، 1360 نیت بوده است. 140 نیت باقی مانده احتمالاً مربوط به زمانی می‌باشد که کیفیت HDR یوتیوب فعال شده و یا اپلیکیشن‌هایی در حال اجرا هستند که بیشتر پس‌زمینه سفید دارند.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

در مورد دقت رنگ هم بگوییم که در حالت پیش‌فرض Vivid و طی آزمایش DCI-P3، تفاوت رنگی به 3.0 خواهد رسید که زیاد دقیق نیست. از همه مهمتر اینکه، قسمت‌های سفید از دقت بالایی برخوردارند و بر خلاف دفعات قبل، هاله‌های آبی رنگ کمتری روی آنها به چشم خواهد خورد. البته با استفاده از اسلایدر و انتخاب یکی از آپشن‌های موجود، امکان تغییر این اعداد و رساندن آنها به 1 تا 2.9 وجود دارد. به علاوه، برگزیدن گزینه Warm، رنگ‌های سفید را به زرد تبدیل و تفاوت رنگی را 3.8 خواهد کرد.

حالت Natural هم بیشتر برای محتواهایی کاربرد دارد که sRGB هستند و به خاطر تفاوت رنگی 1.2، بسیار با دقت است.

 

دوام باتری

انرژی گلکسی نوت 20 اولترا توسط یک باتری 4500 میلی‌آمپر بر ساعت تأمین شود بنابراین باتری گلکسی اس 20 اولترا به میزان 500 میلی‌آمپر قوی‌تر است. جالب آنکه اس 20 پلاس با یک نمایشگر کوچکتر، دقیقاً از همین منبع نیرو بهره می‌برد. گفته شده که حالت نرخ نوسازی تطبیقی این موبایل، کمک زیادی به افزایش دوام باتری خواهد کرد اما باید دید آیا واقعاً همین‌گونه خواهد بود یا خیر. بار دیگر تکرار می‌کنیم که نمونه استفاده شده برای نوشتن این مقاله نقد و بررسی، از تراشه اگزینوس بهره می‌برد.

برای اینکه ببینیم باتری این گوشی چه‌قدر دوام می‌آورد، بهتر است ابتدا حالت نامبرده را فعال نماییم. در اینجا هم وقتی وبگردی می‌کنید، نرخ بازسازی 120 هرتزی و وقتی به تماشای ویدیوها می‌پردازید، نرخ بازسازی 60 هرتزی روشن می‌شود.

نکته جالب توجه اینکه، مدت زمان برقراری تماس به ثبت رسیده با این دستگاه تقریباً با چیزی که با اس 20 پلاس یا اولترا ثبت شده بود، برابری می‌کند. این اتفاق در یک گوشی که باتری آن به میزان 10 درصد کم‌ظرفیت‌تر است، فوق‌العاده می‌باشد.

همزمانی که در حال استفاده از گزینه نرخ نوسازی تطبیقی هستید و وبگردی می‌کنید، می‌توانید 11 ساعت و 31 دقیقه با گوشی کار کنید (1 ساعت بیشتر از اس 20 اولترا و 40 دقیقه بیشتر اس 20 پلاس). حدس ما این است که نمایشگر بهینه‌سازی شده دلیل به ثبت رسیدن این امتیازات بالا می‌باشد.

در زمان نمایش ویدیوها و با روشن شدن نرخ نوسازی 60 هرتزی، گلکسی نوت 20 اولترا 13 ساعت و 5 دقیقه دوام خواهد آورد حال آنکه در اس 20 اولترا و اس 20 پلاس و با فعالسازی نرخ 120 هرتزی، این اعداد و ارقام به ترتیب 12:55 و 13:30 دقیقه بودند. واقعاً جای تعجب دارد که چرا که این اتفاق رخ می‌دهد زیرا انتظار می‌رفت به خاطر نرخ بازسازی آهسته‌تر، دوام باتری افزایش یابد اما این‌گونه نشد و حالا ناچاریم که این‌گونه نتیجه بگیریم که قطعات سخت‌افزاری کارهای دیگری انجام می‌دهند.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

در ادامه گزینه نرخ نوسازی استاندارد را فعال می‌کنیم و رزولوشن را روی 1080p نگه می‌داریم و در نهایت هنگام وبگردی و پخش فیلم، باتری به ترتیب 3 و 4 ساعت بیشتر دوام می‌آورد.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

تنها به منظور ارائه یک گزارش کامل و جامع، رزولوشن را به 1440p رساندیم تا دوام باتری هنگام وبگردی 13 ساعت و 40 دقیقه باشد. این یعنی نوت 20 اولترا نسبت به اس 20 اولترا و اس 20 پلاس بهتر کار می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

 

 

همه نکاتی که گفتیم نشان می‌دهند که گزینه نرخ نوسازی تطبیقی تفاوت عمده‌ای ایجاد نمی‌کند و از طرفی، با توجه به نحوه کار کردن با گوشی، نتایج نهایی کاملاً متفاوت خواهد بود.

هنگام شارژ گلکسی نوت 20 اولترا اما، نتوانست به حرف‌های سامسونگ صحه بگذارد. شارژر 25 واتی این موبایل می‌تواند در عرض 30 دقیقه 43 درصد باتری را پر کند. رقبای این دستگاه مانند وان‌پلاس 8 پرو (OnePlus 8 Pro) توانایی پر کردن 63 درصد باتری در 30 دقیقه، شیائومی می 10 پرو 5G توانایی پر کردن 77 درصد در 30 دقیقه و هواوی پی 40 پرو توانایی پر کردن 80 درصد در 30 دقیقه را دارا هستند. اوپو فایند ایکس 2 پرو هم می‌تواند در نیم ساعت 95 درصد منبع نیرویش را شارژ کند. سونی اکسپریا 1 2 (Sony Xperia 1 II) تنها و در عرض 30 دقیقه 40 درصد باتری را شارژ می‌نماید. آیفون 11 پرو هم تقریباً در همین مدت زمان، 50 درصد باتری را پر خواهد کرد.

رساندن انرژی باتری از 0 به 100 درصد نیازمند 1 ساعت و 23 دقیقه زمان خواهد بود. بر این اساس رقبای ساخته شده توسط سونی و اپل از این نظر کم می‌آورند.

بر خلاف نوت 10 پلاس و اس 20 اولترا، گلکسی نوت 20 اولترا از شارژ سریع 45 واتی پشتیبانی نمی‌کند ولی از آن جایی که فرق زیادی میان آداپتور 25 واتی وجود ندارد، نبود این تکنولوژی در اینجا زیاد احساس نمی‌شود.

شما می‌توانید این پرچمدار سامسونگ را به صورت بیسیم شارژ کنید. کمپانی کره‌ای می‌گوید که این محصولش از فناوری Fast Wireless Charging 2.0 پشتیبانی می‌کند و با پدهای 10 واتی یا سریع‌تر، سازگاری دارد. طبق اسناد منتشر شده توسط سازمان‌های متولی، گلکسی نوت 20 اولترا مدارک Basic Power Profile را دریافت کرده ولی از آن جایی که گلکسی‌های پیشین هم چنین مجوزی را داشتند، بعید است گوشی مورد بحث ما از سرعت بیشتری پشتیبانی کند.

تکنولوژی بیسیم PowerShare نیز در دسترس قرار گرفته تا با آن بتوانید سایر دستگاه‌های واجد شرایط را از طریق قاب پشتی نوت 20 اولترا شارژ کنید. سرعت انتقال نیرو با این قابلیت 9 وات خواهد بود و تنها زمانی امکان بهره‌مندی از آن وجود دارد که باتری پرچمدار سامسونگ بیش از 30 درصد انرژی دارد.

 

کیفیت صدا

گلکسی نوت 20 اولترا دو میکروفون استریو دارد که یکی در بالا و دیگری در پایین جای گرفته‌اند. البته وقتی گوشی را به صورت افقی در دست می‌گیرید مورد بالایی به عنوان اسپیکر سمت چپی به کار می‌رود. از نظر خروجی و وضوح صدا، این اسپیکرها باکیفیت‌ترین موارد بازار نیستند چرا که نسبت به سایر رقبا و از نظر شدت صوت و فرکانس، ضعیف‌تر عمل می‌کنند.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

با این اوصاف، نمره کسب شده توسط این پرچمدار سامسونگ معمولی است تا یک رده پایین‌تر از نوت 10 پلاس و خانواده اس 20 به حساب بیاید. ضمناً، هنگام پخش صداها با تن پایین و زیاد نیز گوشی‌های سری گلکسی اس 20 بهتر عمل خواهند کرد.

 

سیستم عامل و رابط کاربری

همراه با گلکسی نوت 20 اولترا یک نسخه آپدیت شده از رابط کاربری One UI عرضه شد و حالا شماره آن به 2.5 رسیده است. این در حالی است که در گوشی‌های پیشین سامسونگ، One UI 2.1 نصب شده بود. البته در مجموع تفاوت زیادی میان این دو ورژن به چشم نمی‌خورد ولی هر چه که باشد حالا شاهد حضور اندروید 10 به عنوان سیستم عامل هستیم.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

سامسونگ وعده داده که برای برخی دستگاه‌های میان‌رده و بالارده، به مدت سه سال آپدیت نرم‌افزاری منتشر خواهد کرد و حالا نوت 20 اولترا نیز شامل این قانون شده است. بنابراین وقتی تا چند ماه دیگر آپدیت اندروید 11 عرضه شد، این موبایل اولین بروزرسانی‌اش را دریافت کرده و در نهایت با نصب اندروید 13 در اوایل سال 2023 دیگر برایش آپدیتی منتشر نخواهد گردید.

امکاناتی مانند حالت تیره سرتاسری و شیوه ناوبری مبتنی بر حرکات از جمله ویژگی‌های پرطرفدار One UI هستند. چیزی که کمی تعجب‌برانگیز است این است که هیچ‌کدام از این آپشن‌ها به صورت پیش‌فرض فعال نشده‌اند.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

روش‌های بیومتریکی استفاده شده در این پرچمدار سامسونگ به دو شکل هستند: سنسور اسکنر اثر انگشت زیر صفحه نمایش و سیستم تشخیص چهره. علی‌رغم اینکه مطمئناً بدون مشکل و کندی سرعت از این حسگر استفاده خواهید کرد ولی باید بدانید که این سنسور همانی است که پیش از این در اس 20 پلاس و نوت 10 پلاس دیده بودیم بنابراین نسبت به سایر رقبایی که دیگر شرکت‌ها به کار گرفته‌اند نه امنیت کافی را دارد و نه سریع است.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

اگر به این روش بازگشایی قفل صفحه نمایش علاقه‌مند نیستید، می‌توانید از شیوه تشخیص چهره بهره گیرید.

همان‌طور که پیش از این هم گفتیم، امکانات زیادی در One UI 2.5 وجود ندارد بنابراین می‌توانیم آن را از برخی جهات مشابه One UI 2.1 و حتی One UI 1 بدانیم.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

Edge Panels از جمله ویژگی‌هایی است که در نسخه 2.5 رابط کاربری One UI بازطراحی شده و آیکون‌های آن بزرگتر و اسامی پنجره‌ها به میانه‌های نمایشگر منتقل شده‌اند. از نظر کارایی، این گزینه زیاد فرقی نکرده بنابراین با استفاده از آن همچنان می‌توانید به اپلیکیشن‌ها، دستورات و ابزارها دسترسی سریع داشته باشید. حتی امکان این را دارید تا مشخص کنید که Edge Panels کدام سمت صفحه نمایش و در کدام قسمت روشن شود. در منوی زیرمجموعه مربوط به این ویژگی، گزینه‌ای به نام Edge Lightning خواهید دید تا با به کارگیری آن بتوانید حاشیه‌های رابط کاربری را به نوع خاصی روشن کنید و از دریافت اعلانات جدید آگاه شوید.

Nearby Share که روش جامع ابداع شده توسط گوگل برای انتقال سریع فایل‌هاست نیز حالا در گلکسی نوت 20 اولترا اضافه شده هرچند در حال حاضر به اکثر موبایل‌هایی که اندروید 6.0 یا جدیدتر دارند، آمده است. مزیتی که در این دستگاه ایجاد شده، بهره‌مندی از تکنولوژی UWB می‌باشد تا بتواند راحت‌تر سایر گلکسی‌های ساخت سامسونگ را بیابد.

روش انتقال فایل‌های مختص کمپانی کره‌ای به نام Quick Share هم حالا قابل استفاده است و برای برقراری اتصال از بلوتوث و برای ارسال اطلاعات از وای‌فای دایرکت بهره می‌گیرد. لازم به ذکر است که در گوشی‌های پیشین (مثلاً گلکسی نوت 3) این قابلیت Quick Connect نام داشت. یک ویژگی جذاب دیگر Music Share است که با بهره‌مندی از بلوتوث 5، گوشی را به یک اسپیکر بلوتوثی وصل و آن را به یک هاب تبدیل می‌کند تا سایر وسایل هم به آن متصل شوند.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

در نهایت اپلیکیشن نوت برداری سامسونگ موسوم به Notes هم حالا پیشرفته‌تر شده تا بتوانید در فایل‌های PDF چیزی اضافه کنید و یا دستخط خودتان را به PDF یا سایر فایل‌ها تبدیل نمایید. دیگر اتفاق تازه، به گزینه تایپ صوتی یا خواندن صوتی دستخط مربوط می‌شود. به علاوه، شناسایی دستخط هم حالا بهبود یافته تا بتواند نوشته‌های نامفهوم را به متون قابل فهم تبدیل کند. در پایان اشاره کنیم که اپلیکیشن Notes سامسونگ با اکثر دستگاه‌ها از جمله رایانه‌های دارای ویندوز 10 همگام‌سازی خواهد شد.

 

عملکرد و امتیازات بنچمارک

مطابق معمول و طبق آن چیزی که تا کنون دیده بودیم، گلکسی نوت 20 اولترا دو نسخه دارد: نمونه‌ای که از تراشه کووالکوم اسنپدراگون 865 پلاس بهره می‌برد، در کشورهای آمریکای شمالی، کره جنوبی، ژاپن و چین فروخته می‌شود و نمونه‌ای که تراشه اگزینوس 990 دارد، در کشورهای اروپایی، هند، برزیل و استرالیا به فروش خواهد رسید. تا کنون اعتراضات زیادی نسبت به این رویه سامسونگ وارد آمده و کاربران عنوان کرده‌اند تراشه ساخت کووالکوم از تراشه ساخت سامسونگ بهتر کار می‌کند اما تا به امروز این اعتراضات نتیجه خاصی در پی نداشته و کمپانی کره‌ای همان کاری را صورت داده که در گذشته انجام می‌داد.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

یک نکته دیگر به نسخه‌های 4G و 5G گلکسی نوت 20 اولترا مربوط می‌شود. نمونه استفاده شده برای این مقاله نقد و بررسی اگزینوس 990 5G با 12 گیگ رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی است.

عملکرد به ثبت رسیده توسط این دستگاه شاید در حد و اندازه یک گوشی پرچمدار باشد ولی نسبت به دیگر رقبا زیاد درخشان نیست. در آزمایش تک هسته‌ای Geekbench، نوت 20 اولترا اگزینوسی در مقایسه با موبایل‌هایی که اسنپدراگون 865 دارند ضعیف‌تر است چه برسد به آن‌هایی که از اسنپدراگون 865 پلاس بهره می‌برند. البته این موبایل از هواوی پی 40 پرو که تراشه کایرین دارند، به میزان 13 درصد بهتر عمل می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

 

در آزمایش چند هسته‌ای، گلکسی نوت 20 اولترا باز هم مطابق انتظار نخواهد بود که البته اتفاق تازه‌ای نیست زیرا گلکسی‌های قبلی نیز به همین نحو عمل کرده بودند. نکته‌ای که باید در اینجا اشاره شود این است که نوت 20 اولترا بعضاً نمرات بسیار کمتری نسبت به اس 20 اولترا ثبت می‌کند.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

در آزمایش AnTuTu هم اس 20 اولترا بیش از نوت 20 اولترا امتیاز کسب کرده است. بدون در نظرگیری این نمرات، می‌توانیم بگوییم که همه گلکسی‌های قبلی که تراشه اگزینوس داشته‌اند، تقریباً در رده‌های پایینی جای‌گیری کرده‌اند. بر این اساس، ایسوس راگ فون 3 با تراشه اسنپدراگون 865 پلاس و برخی دیگر از گوشی‌ها با تراشه اسنپدراگون 865 عملکرد به مراتب درخشان‌تری داشته‌اند.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

در آزمایش‌های مربوط به بررسی عملکرد گرافیکی، نوت 20 اولترا نمرات خوبی کسب کرده ولی باز هم در رده‌های آخر قرار گرفته و در حد و اندازه سایر پرچمداران ظاهر نشده است.

هنگام اجرای نرم‌افزارها و بازی‌های سنگین، این محصول سامسونگ داغ خواهد کرد. البته اگرچه گفته شده که در این گوشی سیستم کاهش گرما وجود دارد ولی این تکنولوژی در مجموع باعث کاهش نمرات بنچمارک می‌شود. با انجام آزمایش‌های صورت گرفته، مشاهده شد که عملکرد این تلفن همراه برخی اوقات بین 70 تا 80 درصد افت کرد.

به طور کلی زیاد نمی‌توانیم از عملکرد گلکسی نوت 20 اولترا اگزینوسی راضی باشیم. درست است که در مجموع سرعت زیادی دارد و رابط کاربری آن روان می‌باشد ولی متأسفانه از این نظر بهترین گوشی نیست که انتظارش را داشتیم. شاید مدلی که تراشه اسنپدراگون دارد بهتر کار کند ولی در حال حاضر باید به تصمیماتی که سامسونگ می‌گیرد احترام بگذاریم و با همین مدل دارای اگزینوس 990 کنار بیاییم.

 

قلم اِس و سامسونگ DeX

قلم اِس (S Pen) فروخته شده همراه با گلکسی نوت 20 اولترا همانی است که همراه با گوشی‌های خانواده گلکسی نوت 10 به فروش می‌رسید اما اگرچه از نظر ظاهری فرق زیادی نکرده ولی کارایی آن افزایش یافته است. برای مثال، تأخیر آن به 9 میلی ثانیه کاهش یافته تا واکنش‌گرا بودن قلم در شرایط واقعی کاملاً احساس گردد. در واقع هنگام زدن این قلم به نمایشگر، تلفیقی از نرخ نوسازی 120 هرتزی و لمس 240 هرتزی احساس خواهید کرد تا خودِ گوشی پیش‌بینی کند که می‌خواهید در ادامه روی کدام قسمت خط بکشید یا نقاشی کنید.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

گلکسی نوت 20 معمولی در این زمینه زیاد خوب کار نمی‌کند زیرا تأخیرش 26 میلی ثانیه است بنابراین شاید دلیل برتری این قلم در نوت 20 اولترا هوش مصنوعی باشد.

دیگر ویژگی مربوط به قلم اِس هم Anywhere Actions نام دارد. همراه با نوت 9، سامسونگ قلم محصولش را به گونه‌ای ساخت تا در آن یک ژیرسکوپ، شتاب‌سنج و خازن بگذارد. به همین خاطر گوشی از فاصله توانست تشخیص دهد که آیا قلم نزدیک شده است یا خیر. در نهایت امکانی فراهم شد تا با استفاده از قلم اپلیکیشن گالری، دوربین، موزیک پلیر و حتی پاورپوینت فعال گردد. حالا با نوت 20 اولترا تعداد برنامه‌هایی که امکان باز کردن آنها با قلم به وجود آمده بیشتر شده‌اند.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

 

از میان سه فعالیت اضافه شده به قلم، سه مورد به ناوبری مربوط می‌شوند (بازگشت، اپلیکیشن‌های اخیر و هوم). در ادامه دو گزینه Smart Select و Screen Write به چشم می‌خورند که در منوی ناوبری هوایی وجود دارند و بلافاصله پس از درآوردن قلم از محل مربوطه، ظاهر می‌شوند.

جدای از اینها، شما می‌توانید کاری کنید که هر کدام از دستورات موجود، اپلیکیشن دلخواهتان را اجرا کنند یا فعالیت مدنظرتان را صورت دهد. به علاوه، امکان غیرفعالسازی هر کدام از گزینه‌هایی که به آن احتیاج ندارید نیز وجود دارد.

زمانی که می‌خواهید از ویژگی Anywhere Actions استفاده کنید، ممکن است با برخی اتفاقات ناشناخته هنگام راه‌اندازی اپلیکیشن دوربین برخورد کنید. به طور کلی این قابلیت برای بسیاری از افراد کارآمد خواهد بود و می‌تواند به درد کاربران زیادی بخورد.

 

سایر امکانات ابتدایی مانند Screen-off Memo که به شما اجازه می‌دهد بلافاصله پس از درآوردن قلم اقدام به یادداشت برداری کنید، در گلکسی نوت 20 اولترا وجود دارد. البته می‌توانید از این حالت هنگام فعال بودن ویژگی صفحه نمایش همیشه روشن (AOD) هم بهره ببرید.

وقتی قلم را در حالی که قفل گوشی باز شده بیرون می‌آورید، منوی شیوه‌های ناوبری هوایی ظاهر خواهد شد که امکان خاموش کردن آن فراهم شده است. در اینجا تعدادی میانبر از پیش تعیین شده به چشم می‌خورد که باز هم می‌توانید در صورت نیاز آنها را شخصی‌سازی نمایید و به اپلیکیشن‌ها میانبر دهید.

گرفتن اسکرین‌شات، یکی از مهمترین امتیازات قلم اِس است. به علاوه، گزینه Smart Select اجازه خواهد داد تا اسکرین‌شات‌هایی بگیرید که ظاهر متفاوتی دارند و یا متن را از آنها استخراج کرده و یا آنها را به نمایشگر پین کنید. جدای از آن، فرصت ساخت گیف را هم خواهید داشت. یکی دیگر از ویژگی‌ها، آپشن Screen Write می‌باشد که نمای کلی از صفحه نمایش نشان می‌دهد و خودکارها و قلم‌های مختلف را در اختیارتان قرار خواهد داد.

در کنار امکانات گفته شده، برخی دیگر از ویژگی‌ها گنجانده شده‌اند که کم و بیش به دردتان خواهند خورد. برای مثال، شما می‌توانید قلم را روی یک عکس موجود در گالری بکشید تا پیش نمایشی از آن را در ابعاد بزرگ ببینید و یا همین کار را در تقویم انجام دهید تا جزئیات و رویدادهای یک تاریخ مشخص را مشاهده نمایید. به علاوه، با بالا و پایین کردن قلم در کناره‌های صفحه نمایش می‌توانید در صفحات مختلف اسکرول کنید.

 

سامسونگ DeX

رابط گوشی‌های سامسونگ با رایانه‌ها موسوم به Desktop eXperience همراه با نوت 20 اولترا پیشرفته‌تر شده بنابراین همه تلویزیون‌های سامسونگ که از تکنولوژی میراکست پشتیبانی می‌کنند، با این قابلیت سازگاری خواهند داشت. البته برخی‌ها توانسته‌اند DeX را در تلویزیون‌های سایر شرکت‌ها هم فعال کنند هرچند امکان دارد مشکلات جزئی در این بین به وجود بیاید.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

 

در تلویزیون‌های مختلف، دکمه‌ها کارایی‌های گوناگونی خواهند داشت ولی در مجموع تجربه کار کردن با سامسونگ DeX در آنها بسیار شگفت‌انگیز خواهد بود.

DeX بیسیم در تنظیمات قسمت خاصی دارد که با انتخاب آن گلکسی نوت 20 اولترا به جستجوی دستگاه‌های واجد شرایط اتصال خواهد پرداخت. پس از شناسایی نمایشگر، باید چندین پیام را تأیید و رد کنید تا در نهایت اتصال برقرار شود. در بعضی از تلویزیون ها و صفحه نمایش‌ها، DeX تنها یک‌چهارم مانیتور را اشغال می‌کند و به گوشه سمت چپ می‌رود ولی برای بزرگ کردن آن فقط کافی است از دکمه موجود روی کنترل از راه دور بهره گیرید.

 

پس از نمایش محتوای گوشی، شاهد یک رابط کاربری ویندوز مانند در صفحه نمایش خواهید بود. در گوشه سمت چپ، دکمه‌هایی برای نمایش منوی اپلیکیشن‌ها وجود خواهند داشت و گزینه مربوط به سوئیچ‌کننده برنامه‌ها هم به چشم خواهد خورد. نرم‌افزارهای در حال اجرا هم به وسط می‌آیند و نوار وضعیت در سمت راست تسک‌بار خواهد بود.

هنگام فعال بودن حالت DeX، اپلیکیشن‌ها در پنجره‌ای باز می‌شوند که امکان بزرگ کردن یا حتی جابه‌جایی‌شان فراهم است. البته تقسیم صفحه نمایش یا تغییر اندازه پنجره برنامه‌ها کار سختی خواهد بود زیرا به نظر می‌رسد گزینه‌ای برای انجام این کارها در نظر گرفته نشده است.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

 

در منوی تنظیمات به این موضوع اشاره شده که DeX با رزولوشن FHD در حال اجراست و نمی‌توان آن را به صورت بیسیم تغییر داد.

بر این اساس، اگر شما کنترل از راه دور یا ماوس ندارید، باید از خودِ گلکسی نوت 20 اولترا به عنوان تاچ‌پد استفاده کنید زیرا هم شیوه‌های ناوبری متعددی پشتیبانی می‌شوند و هم می‌توان با چهار انگشت روی آن کار کرد. به علاوه، امکانی به وجود آمده تا حالت تاچ‌پد را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که وقتی فعال شد، سامسونگ DeX هم به صورت خودکار فعال گردد. شما همچنین می‌توانید از قلم اِس ناوبری به دو شیوه استفاده کنید: یا فشار دادن روی صفحه نمایش و یا تنها کشیدن آن.

به طور کلی استفاده از نوت 20 اولترا به عنوان تاچ‌پد اشکالات خاص خودش را دارد که یکی از آنها کندی سرعتش می‌باشد بنابراین یک ماوس یا کنترل از راه دور گزینه بهتری خواهد بود.

به منظور تایپ کردن هم چندین روش وجود دارد. یکی از اینکه در مواقع مورد نیاز، خودِ گوشی صفحه کلید را نشان دهد. دیگر راهکار هم استفاده از کیبورد در تلویزیون است که البته کار تایپ کردن را بسیار سخت خواهد کرد. همچنین، می‌توانید یک صفحه کلید بیسیم را با گوشی جفت کنید. البته روش آخر همیشه کار نمی‌کند.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

 

به هر حال، سامسونگ DeX همین‌گونه کار می‌کند ولی سؤالی که هنوز پاسخش مشخص نشده این است: این ویژگی به چه دردی می‌خورد؟. شاید برخی‌ها بگویند که می‌توانیم تصاویر موجود در گوشی‌مان را در یک تلویزیون بزرگتر پخش کنیم. به این افراد می‌گوییم که روش‌های بهتر و آسان‌تری وجود دارند. کسانی هم که برای کارهای اداری و ساخت پاورپوینت می‌خواهند از سامسونگ DeX استفاده کنند، بهتر است سراغ مورد سیمی بروند زیرا تأخیر کمتری دارد. با همه اینها، DeX بیسیم تجربه فوق‌العاده‌ای به شما اعطا خواهد کرد و امیدواریم با بروزرسانی‌های بعدی به گلکسی‌های بیشتری بیاید.

 

سخت‌افزار دوربین

به جای اینکه دقیقاً سخت‌افزار دوربین اس 20 اولترا در نوت 20 اولترا استفاده شود، سامسونگ برخی تغییرات جزئی را به وجود آورده ولی باز هم لنز اصلی همانی است که بود. بر این اساس، امکانات اولیه این دوربین عبارتند از لنز اصلی با رزولوشن زیاد، لنز اولترا واید و لنز تله فوتو با قابلیت زوم پریسکوپی.

همان‌طور که گفتیم، لنز اصلی همان لنز 108 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.8 و ثابت‌سازی شده است که نوناسل بوده و تصاویر 12 مگاپیکسلی می‌گیرد. فاصله کانونی پوشش داده شده توسط او 26 میلی‌متر می‌باشد.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

در اینجا دیگر خبری از تکنولوژی فوکوس خودکار تشخیص فاز تک مسیره که در اوپو فایند ایکس 2 پرو یا وان‌پلاس 8 پرو دیده بودیم نیست تا به جای آن فوکوس خودکار به سیستم تشخیص فاز متکی باشد و در فواصل نزدیک، یک لیزر هم به آن کمک کند. شاید بهتر باشد در اینجا بگوییم که لنز ToF خانواده اس 20 دیگر حضور ندارد.

لنز اولترا واید، به احتمال زیاد همانی است که در سری اس 20 حاضر بود. این سنسور 12 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 می‌تواند زوایای 120 درجه‌ای را پوشش دهد هرچند در اینجا اثری از تکنولوژی فوکوس خودکار به چشم نمی‌خورد.

لنز تله فوتو اما، به کلی متفاوت است زیرا اولاً حالا 12 مگاپیکسلی است و دوماً پیکسل‌های آن بزرگ‌تر شده‌اند. در واقع این سنسور نسبت به نمونه موجود در اس 20 اولترا کوچکتر شده است.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

عدسی‌ها هم حالا دارای امکانات متفاوت‌تری هستند. لنز پریسکوپی این‌بار می‌تواند به میزان 5 برابری (5x) زوم کند حال آنکه نمونه‌های قدیمی‌تر نهایتاً تا 4 برابر قابلیت بزرگنمایی داشتند. دریچه دیافراگم آن هم محدودتر شده و به f/3.0 رسیده است. البته این اعداد و ارقام هنگام دریافت نور زیادی به چشم نمی‌آیند. ضمن اینکه این لنز ثابت‌سازی شده و هنگام تشخیص فاز نیز به صورت خودکار روی سوژه فوکوس می‌کند.

در قاب جلویی، خبری از لنز 40 مگاپیکسلی تتراسل (یا همان کواد بایر) اس 20 اولترا نیست و به جای آن یک حسگر 10 مگاپیکسلی حضور یافته است. دریچه دیافراگم این سنسور f/2.2 و فاصله کانونی پوشش داده شده توسط او 26 میلی‌متر خواهد بود. لازم به ذکر است که سامسونگ از زمان معرفی گلکسی اس 8 (Galaxy S8) تکنولوژی فوکوس خودکار را به دوربین‌های سلفی آورده ولی حالا این فناوری به فاصله کانونی دو پیکسلی تبدیل شده است.

 

اپلیکیشن دوربین

سامسونگ همواره در حال بهبود اپلیکیشن دوربین گوشی‌های گلکسی بوده ولی نمونه نصب شده در نوت 20 اولترا برای کسانی که تا کنون از تلفن‌های همراه ساخته شده توسط این کمپانی کره‌ای استفاده کرده‌اند بسیار آشنا خواهد بود. البته در آن برخی موارد عجیب و طبیعتاً چند ویژگی جدید به چشم خواهد خورد.

امکانات مبتدی در اینجا همان‌هایی هستند که بودند بنابراین کشیدن انگشتان به سمت چپ یا راست شما را به حالات مختلف عکسبرداری و فیلمبرداری خواهد برد و کشیدن انگشتان از بالا یا پایین نیز میان دوربین جلو یا عقب سوئیچ خواهد کرد. به علاوه، گزینه‌ای برای مرتب‌سازی، افزودن و یا حذف آپشن‌ها هم در نظر گرفته شده است.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

آن آیکون درخت که برای زوم کردن استفاده می‌شد نیز حالا گنجانده شده بنابراین سه آپشن آن برای لنز اولترا واید، دو آپشن آن برای لنز اصلی و یک آپشن آن برای لنز تله فوتو خواهند بود. یک نکته قابل ذکر و یک تفاوت عمده نسبت به اس 20 اولترا این است که وقتی روی درخت مربوط به لنز تله فوتو کلیک می‌کنید، مستقیماً به حالت زوم 5 برابری پریسکوپی می‌روید.

همچون گذشته، زمانی که روی آیکون دارای یک درخت ضربه می‌زنید، چندین دکمه ظاهر می‌شوند که گزینه‌هایی از جمله زوم 2 برابری (2x)، 4 برابری (4x)، 10 برابری (10x)، 20 برابری (20x) و 50 برابری (50x) دارند. بر این اساس، دیگر اثری از زوم 100 برابری (100x) نخواهد بود. البته هنوز هم کار کردن با این دکمه‌ها و آیکون‌ها کار سختی است زیرا باید اول روی یکی از آنها کلیک کنید تا گزینه‌های بعدی نمایان شوند ولی حداقل این‌بار می‌دانیم وقتی یکی از آنها را برمی‌گزینیم، با چه دکمه‌هایی روبه‌رو خواهیم شد.

دوربین سلفی اما، همچنان ناکارآمد است زیرا نمایی برش خورده از فاصله کانونی 32 میلی‌متری را خواهید دید که در نهایت تصاویر 6.5 مگاپیکسلی در اختیارتان قرار خواهد داد. برای اینکه از نهایت توانایی دوربین استفاده کنید، می‌بایست دکمه مخصوص زوم را برگزینید. در تنظیمات هم گزینه‌ای قرار دارد تا با روشن کردن آن بتوانید سوئیچ شدن خودکار به حالت عریض را روشن کنید. بر این اساس، وقتی گوشی تشخیص داد چهره‌های زیادی در فریم جای‌گیری کرده‌اند، خودش نمای بیشتری را پوشش خواهد داد. البته این آپشن در خانواده گلکسی اس 20 حاضر بوده و به خاطر موفقیتی که کسب کرد، حالا به نوت 20 اولترا نیز آمده است.

به هر حال، در قسمت منظره‌یاب و در بالا سمت چپ، آیکون چرخ‌دنده تنظیمات دیده می‌شود. سایر امکانات نظیر رزولوشن ویدیو، خطوط شطرنجی، داده‌های موقعیت مکانی، تصحیح خودکار لنز اولترا واید و . . . هم در بخش Saved Options قابل مشاهده خواهند بود. ضمن اینکه امکان خاموش یا روشن کردن آپشن Scene Optimizer هم در اینجا فراهم شده است. HDR نیز درست مانند گوشی‌های سری گلکسی اس 20 می‌باشد؛ یعنی یا می‌توانید آن را روی حالت خودکار بگذارید و یا آن را برای همیشه روشن و یا خاموش کنید.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

در نهایت یک گزینه پیشرفته (Pro) هم تعبیه شده تا از تمام توانایی‌های دوربین گلکسی نوت 20 اولترا استفاده شود. شما در این قسمت می‌توانید مقادیری نظیر میزان ISO، سرعت شاتر، نحوه فوکوس و تعادل نور سفید را تنظیم کنید. حالت Metering و گزینه‌های مخصوص فوکوس خودکار هم در نظر گرفته شده‌اند و چندین آپشن مربوط به تصویربرداری مانند کنتراست، اشباع‌شدگی رنگ‌ها و . . . قابل مشاهده‌اند. به مانند همیشه، خبری از گزینه هیستوگرام زنده نیست که البته با توجه به وجود آپشن فیلمبرداری پیشرفته، حداقل انتظار می‌رفت این‌بار شاهد آن می‌بودیم. یک نکته که باید در نظر بگیرید این است که تنها با لنز اصلی می‌توانید از حالت پیشرفته بهره ببرید.

سامسونگ یکی از معدود شرکت‌هایی است که همچنان امکان کنترل دوربین با استفاده از دکمه‌های فیزیکی را به وجود آورده است بنابراین با دکمه پاور می‌توانید دوربین را اجرا و یا میان دوربین ثانویه و اصلی سوئیچ کنید و با دکمه‌های کاهش و افزایش صدا عکسبرداری نمایید و از آن به عنوان شاتر بهره گیرید.

ضمناً، در گلکسی نوت 20 اولترا می‌توانید از قلم اِس برای مدیریت دوربین استفاده کنید. اگر استایلوس را خارج نمایید، یک صفحه کوچک با آموزش‌های جزئی نمایان خواهد شد. شما با این قلم قادر خواهید بود عکس بگیرید، روی سوژه زوم کنید و حتی میان حالات مختلف سوئیچ شوید. حالا بزرگنمایی با این قلم به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود ولی متأسفانه هنوز امکانی وجود ندارد تا میان لنزهای اصلی، اولترا واید و تله فوتو سوئیچ شویم هرچند احتمال می‌دهیم که در آینده با یک بروزرسانی نرم‌افزاری امکان‌پذیر خواهد شد. سایر روش‌ها اگرچه با کمی تأخیر، ولی مطابق انتظار کار خواهند کرد.

با توجه به اضافه شدن گزینه‌های Anywhere Actions در گوشی‌های خانواده گلکسی نوت 20، شاید هنگام زوم کردن در دوربین، سر از قسمت سوئیچ‌کننده میان برنامه‌ها در بیاورید و یا اتفاقات دیگری رخ دهد بنابراین بهتر است از قلم اِس فقط برای تصویربرداری، فیلمبرداری و یا سوئیچ کردن میان دوربین اصلی و فرعی استفاده نمایید.

ضمناً، گزینه Single Take حالا امکانی را فراهم کرده تا بتوانید از میان ثانیه 5 تا 15 یکی از اعداد را برگزینید (عدد پیش‌فرض 10 ثانیه است).

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در روز

عکس‌هایی که دوربین اصلی گلکسی نوت 20 اولترا می‌گیرد، بیشترین کیفیت ممکن را دارند. دلیل اینکه آنها را باکیفیت می‌دانیم، فاکتور دقت رنگ است که در آن گرمای خاصی احساس می‌شود. به این مورد، اشباع‌شدگی مناسب را هم اضافه کنید.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

فرآیند پردازش بیش از حد و یا شفاف‌سازی بیش از حد که سامسونگ از آن استفاده می‌کند، در نوت 20 اولترا به شدت کاهش یافته و تصاویر ظاهر طبیعی‌تری به خود گرفته‌اند. منصفانه بگوییم که تقریباً همین اتفاق نیز هنگام عکسبرداری با اس 20 اولترا رخ می‌داد. چیزی که تغییر نکرده و بلکه پیشرفته‌تر هم شده، نبود نویز در تصاویر می‌باشد.

البته عکس‌هایی که بهترین گوشی خط تولید نوت می‌گیرد، نسبت به بهترین گوشی خط تولید اس کمی روشن‌تر و رنگ‌های آنها سرزنده‌تر هستند (این موضوع در قسمت‌های سبز رنگ بیشتر قابل‌درک است). با توجه به اینکه همواره کمی کنتراست در قسمت‌های پر جزئیات وجود داشته، حالا هم در سایه‌ها پیکسل‌های بیشتری دیده می‌شود ولی رنج دینامیک در هر دو موبایل (نوت 20 اولترا و اس 20 اولترا) فوق‌العاده است.

از گزینه عکسبرداری 108 مگاپیکسلی دوربین عقب می‌توانید در برخی شرایط استفاده کنید. برای مثال، هنگام تصویربرداری از اشیا و سوژه‌های پر جزئیات و مناطقی که نورپردازی در آن به خوبی انجام شده، این آپشن به کار خواهد آمد. در مناظر طبیعی و محیط‌های باز، عکسبرداری 108 مگاپیکسلی جزئیات بیشتری به ثبت می‌رساند ولی نباید این‌گونه فکر کنید که می‌توانید وسط آنها را برش دهید و در نهایت یک عکس 12 مگاپیکسلی در اختیار داشته باشید.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

لنز اولترا واید، از نظر دقت رنگ همچون لنز اصلی کار می‌کند. به علاوه، در زمینه پوشش دادن زوایای گسترده‌تر فوق‌العاده عمل خواهد کرد؛ این در حالی است که در اس 20 اولترا این اتفاق رخ نمی‌داد. مقدار جزئیات ثبت شده با این لنز عالی است اما طبیعتاً نمی‌توانیم آن را بهترین مورد تلقی کنیم زیرا در بازار لنزهای شفاف‌تری یافت می‌شوند.

بار دیگر به مشکل نبود فوکوس خودکار در لنز اولترا واید برخورد می‌کنیم بنابراین نمی‌توانید از فاکتور زوم و اغراق کردن در مورد سوژه‌های نزدیک استفاده کنید. البته نکته امیدوارکننده در اینجا وضوح بسیاری از تصاویر گرفته شده با این لنز می‌باشد.

تکنولوژی تصحیح خودکار به صورت پیش‌فرض در لنز اولترا واید فعال شده ولی حتی بدون روشن کردن آن هم می‌توانید تصاویر باکیفیتی بگیرید. به هر حال، از اضافه شدن این آپشن خوشحالیم. توجه داشته باشید که فعال نگه داشتن دائمی این لنز، باعث خواهد شد تا لبه و خطوط کناری عکس‌ها به سمت داخل و گوشه‌ها کمی انحنا پیدا کنند.

و در نهایت به گل سرسبد دوربین پشتی می‌رسیم. لنز تله فوتو با قابلیت زوم 5 برابری می‌تواند تصاویر واضح‌تری نسبت به گلکسی اس 20 اولترا بگیرد. البته همین‌طور هم انتظار می‌رفت زیرا در پرچمداران شش ماه قبل سامسونگ میزان بزرگنمایی پیش‌فرض روی 4x تنظیم شده بود. در اینجا هم شاهد عملکرد فوق‌العاده سامسونگ در زمینه دقت رنگ و کاهش نویز خواهید بود.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

یک موضوع قابل‌تأمل این است که هنگام بزرگنمایی 10 برابری، نوت 20 اولترا از اس 20 اولترا بهتر کار خواهد کرد. در واقع انتظار داشتیم با توجه به حضور لنز 48 مگاپیکسلی تتراسل، عکس این قضیه روی دهد ولی این‌گونه نشد.

از طرفی، گزینه زوم چهار برابری در قسمت منظره‌یاب دوربین هم به شما یک تصویر مرکب خواهد داد به طوری که گویا وسط عکس توسط لنز تله فوتو و حاشیه‌های آن توسط لنز اصلی به ثبت رسیده‌اند. بر این اساس، وسط تصویر شفاف خواهد بود و حواشی وضوح کمتری خواهند داشت. این استراتژی سامسونگ تا حدودی قابل قبول است زیرا در این شرایط معمولاً سوژه در اطراف فریم قرار می‌گیرد. نکته عجیب آنکه، این گزینه برخی اوقات درست کار نمی‌کند.

آپشن زوم 2 برابری (2x) دقیقاً جایی است که دوربین اصلی نوت 20 اولترا خودنمایی می‌کند. همین اتفاق پیش از این و به خاطر فاصله کانونی اس 20 اولترا رخ داده بود. در مجموع این عکس‌ها ظاهر قابل‌قبولی دارند ولی نباید انتظار داشته باشید که از نمای نزدیک از شفافیت بالایی برخوردار باشند.

 

کیفیت تصاویر گرفته شده در شب

گلکسی نوت 20 اولترا توانایی عکسبرداری در شبِ گلکسی اس 20 اولترا را بهبود بخشیده و تصاویری در اختیار ما قرار می‌دهد که از نظر کیفی فوق‌العاده هستند. در این عکس‌ها رنج دینامیک عریض‌تر، اشباع‌شدگی رنگ‌ها بهتر و جزئیات بیشتر می‌باشند. البته برخی اوقات امکان دارد فرآیند کاهش نویز مطابق انتظار کار نکند هرچند همیشه شاهد این اتفاقات بوده‌ایم.

با فعالسازی گزینه عکسبرداری در شب (Night Mode)، اگرچه کمی طول می‌کشد تا تصاویر به ثبت برسند ولی به طور کلی در آنها جزئیات بیشتر خواهند شد و در اطراف منابع نوری کشیدگی کمتر دیده می‌شود. سایر فاکتورها از نظر کیفی قابل قبول هستند.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

در زمینه شفافیت تصاویر، باید نوت 20 اولترا را برتر از اس 20 اولترا بدانیم ولی خب بد نیست که دیگر تفاوت‌ها را نیز در نظر بگیریم. یک نکته اینکه، پرچمدار جدید سامسونگ نسبت به پرچمدار سابق او خیلی سریع‌تر در شب‌ها عکسبرداری می‌کند و برخی اوقات این افزایش سرعت به 2 برابر می‌رسد. علاوه بر آن، کنتراست این تصاویر بیشتر می‌باشد.

لنز اولترا واید نوت 20 اولترا مشابه لنز اولترا واید اس 20 اولترا کار می‌کند. اگر به خروجی‌های این سنسور با دقت نگاه کنید، شاهد جزئیات و نویز بیشتری خواهید بود. البته این تفاوت‌ها به سختی قابل مشاهده هستند و در هر منطقه با جای دیگر کاملاً فرق خواهد داشت. در بعضی اوقات، اشباع‌شدگی رنگ‌ها تأثیر مثبتی می‌گذارد و ما از این اتفاق خرسندیم. در مجموع تلاش سامسونگ برای گرفتن تصاویر باکیفیت با لنز اولترا واید ستودنی است اما نمی‌توانیم آن را مانند لنز اصلی بدانیم.

در اینجا حالت عکسبرداری در شب تفاوت چشمگیری ایجاد می‌کند به طوری که جزئیات در تصاویر افزایش خواهند یافت. قسمت‌های سبز رنگ سرزنده‌تر خواهند شد و نویزها از بین می‌روند ولی جزئیات کمتر نخواهند شد.

سرعت به ثبت رسیدن تصاویر با گزینه عکسبرداری در شب توسط لنز اولترا واید همچون لنز اصلی زیاد خواهد بود (در مقایسه با گلکسی اس 20 اولترا) و عکس‌هایی خواهد گرفت که کنتراست زیادی دارند.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

در ادامه به لنز تله فوتو می‌رسیم. با توجه به اینکه این لنز در مقایسه با لنز تله فوتو اس 20 اولترا ضعیف‌تر و کوچک‌تر است، انتظار می‌رفت در شرایط کم نور زیاد خوب کار نکند. در نهایت همین‌گونه هم شد هرچند باز هم نباید آن را زیاد بی‌کیفیت تلقی کنیم.

برای کاربران مبتدی توضیح دهیم که نوت 20 اولترا هنگام عکسبرداری در حالت Photo از لنز اصلی بهره می‌برد در حالی که اس 20 اولترا از لنز پریسکوپی استفاده می‌کرد. پرچمدار جدید سامسونگ در شرایطی که نور کافی وجود دارد، لنز تله فوتو را به کار می‌گیرد حال آنکه بهترین گوشی سری گلکسی اس هنگام تصویربرداری به صورت زوم شده، از لنز تله فوتو بهره نمی‌گیرد.

با همه اینها، عکس‌های گرفته شده با دوربین تله فوتو کیفیت قابل‌قبولی دارند و از نظر شفافیت، جزئیات، دقت رنگ و رنج دینامیک فوق‌العاده هستند هرچند کمی نویز در آنها به چشم می‌خورد. این در حالی است که خروجی‌های لنز اصلی کشیده و در برخی مواقع تکه‌تکه می‌باشند به همین دلیل نمی‌توانیم آنها را قابل استفاده بدانیم.

در صورت روشن کردن گزینه Night Mode، لنز پریسکوپی سراغ گزینه زوم 5 برابری می‌رود. این آپشن تفاوت زیادی ایجاد می‌کند و به لنز اصلی در ثبت رساندن تصاویر باکیفیت یاری می‌رساند. در سایر مواقع، پیشرفت چشمگیری را شاهد نخواهیم بود.

در صورت مقایسه دو پرچمدار فعلی کمپانی کره‌ای، تفاوت‌ها بسیار ناچیز خواهند بود ولی باید اس 20 اولترا را از این نظر برتر به حساب بیاوریم. حتی در شرایطی که نوت 20 اولترا به نظر می‌رسد خوب کار کرده، اس 20 اولترا باز هم خودش را به اثبات می‌رساند.

با ارزیابی حالت Night Mode هر دو دستگاه، نوت 20 اولترا آبرویش را می‌خرد و پا‌به‌پای اس 20 اولترا حرکت می‌کند. به طور کلی این اتفاق را نمی‌توانیم یک پیروزی و پیشرفت در نظر بگیریم ولی هر چه که باشد سامسونگ تلاشش را کرده و ناچاراً باید آن را بستاییم. شاید بهتر باشد بگوییم که به خاطر سریع‌تر بودن این گزینه در نوت 20 اولترا، کمپانی کره‌ای رو به جلو حرکت کرده است.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

متأسفانه گزینه زوم 4 برابری در گوشی مورد بحث ما کارایی ندارد. با فاصله کانونی که لنز این دستگاه دارد، تصاویری که به ثبت می‌رساند باکیفیت نیستند. در سمت دیگر، اس 20 اولترا با گزینه بزرگنمایی 4x دستگاه توانمندتری می‌باشد.

در آپشن 2x اما، شرایط به نفع گلکسی نوت 20 اولترا خواهد بود. با توجه به اینکه این تصاویر در هر دو موبایل توسط لنز اصلی گرفته می‌شوند و پرچمدار جدید سامسونگ نشان داده بهتر کار می‌کند، طبیعی است که در زمان بزرگنمایی هم برتری از آنِ او خواهد شد.

 

کیفیت تصاویر پرتره

با استفاده از گزینه Live Focus گلکسی نوت 20 اولترا می‌توانید تصاویر پرتره با پس‌زمینه تار بگیرید. معمولاً در محصولات سامسونگ، دو گزینه بزرگنمایی وجود دارد؛ یکی 26 میلی‌متری لنز اصلی و دیگری 50 میلی‌متری فاصله کانونی که با انتخاب آیکون دارای درخت در قسمت منظره‌یاب، امکان سوئیچ کردن میان دو حالت وجود خواهد داشت. در گلکسی نوت 10، این عکس‌ها به ترتیب با لنز اصلی و تله فوتو 2 برابری گرفته می‌شدند ولی در گوشی‌های دارای پسوند اولترا از لنز تله فوتو استفاده می‌شود. البته در اس 20 اولترا، عکس‌های پرتره با دو حالت بزرگنمایی توسط لنز اصلی ثبت خواهند شد.

محصول مورد بحث ما در زمان فعال کردن گزینه Live Focus، حالت 50 میلی‌متری را به صورت پیش‌فرض روشن می‌کند. شاید این نگرش هنگام با فاصله ایستادن از سوژه قابل قبول باشد ولی در به ثبت رساندن جزئیات، زیاد کارآمد نخواهد بود.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

حالت Wide عکس‌های واضح‌تری در اختیار ما قرار خواهد داد ولی نمای کلی را هم کمی تحت تأثیر منفی می‌گذارد. در واقع همین گزینه برای تصاویر پرتره به ثبت رسیده با دوربین اصلی به کار می‌رود زیرا گزینه 2x نمی‌تواند در فریم خود سوژه‌ها را جای دهد.

صرف‌نظر از مقدار زوم، نوت 20 اولترا سوژه را به خوبی شناسایی می‌کند و به جرأت می‌توانیم او را از این نظر، برترین دستگاه بدانیم. حالت بوکه هم فوق‌العاده است و آپشن پیش‌فرض 5/7 آن نیز بی‌نظیر خواهد بود.

حالت Live Focus در برخی قسمت‌های تصاویر نورپردازی را بیشتر انجام می‌دهد تا بتواند چهره سوژه‌ها را بهتر به نمایش درآورد. این عکس‌ها همچنین، از پردازش HDR نیز بهره می‌برند و رنج دینامیک عریض‌تری خواهند داشت.

مطابق معمول، از Live Focus می‌توان هنگام عکسبرداری از سوژه‌های غیر انسانی نیز استفاده کرد هرچند عملکردش پر نوسان خواهد شد.

 

کیفیت تصاویر سلفی

گلکسی نوت 20 اولترا تصاویر سلفی باکیفیتی می‌گیرد. به طور کلی اکثر افراد دوست دارند که هنگام عکسبرداری اشیای زیادی در اطرافشان دیده شود بنابراین پیشنهاد ما بهره‌گیری از گزینه عریض‌تر می‌باشد. اگر از نزدیک به این تصاویر نگاه کنید، جزئیات زیادی خواهید دید. رنگ‌ها هم در مقایسه با خروجی‌های لنز اصلی کمی بی‌روح شده‌اند. همان‌طور که در اکثر مواقع دیده می‌شود، وقتی چهره شخصی در یک عکس وجود دارد، همان بخش نورانی‌تر می‌گردد بنابراین HDR قسمت‌های دارای کنتراست شدید را نمایان‌تر می‌کند. ضمناً، در این عکس‌ها رنج دینامیک عالی است.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

 

گزینه Live Focus در دوربین سلفی زیاد توانمند نیست اما برای اینکه هر از چند گاهی از آن استفاده کنید، کارتان را راه خواهد انداخت. این آپشن برخی اوقات، جزئیات موجود در قسمت‌های کوچک و حاشیه‌ها را برجسته می‌نماید. نکته عجیب در اینجا آن است که وقتی چیزی یا شخصی در فریم قرار دارد که رنگ بدن او مانند یک انسان می‌باشد، دوربین روی آن فوکوس می‌کند.

 

ضبط ویدیو

فیلمبرداری با گلکسی نوت 20 اولترا کار بسیار جذابی است زیرا هم گزینه‌های رزولوشن آن زیاد هستند و هم از میان کیفیت‌ها با فریم‌ریت‌های مختلف می‌توانیم یکی را انتخاب کنیم. در نهایت گزینه Pro نیز تکمیل کننده این لیست بلند بالای فوق‌العاده می‌باشد.

آپشن درخشان فیلمبرداری با این دستگاه، 8K است که همراه با اس 20 اولترا معرفی شد و حالا به نوت 20 اولترا نیز آمده هرچند در هر ثانیه نهایتاً 24 فریم را ثبت خواهد کرد. با همه لنزها می‌توان فیلم‌های 1080p با 30 فریم بر ثانیه ضبط کرد اما لنز اصلی توانایی به ثبت رساندن 60 فریم بر ثانیه را خواهد داشت.

با انتخاب حالت پیشرفته (Pro)، حالت 24 فریم بر هر ثانیه برای هر دو کیفیت فعال خواهد شد. در ادامه گزینه‌ها، شاهد نسبت بدنه به تصویر 21:9 برای 8K، 4K و 1080p خواهیم بود. اما آپشن‌ها همچنان ادامه‌دار خواهند بود به طوری که 1080p با 120 فریم بر ثانیه نیز تعبیه شده است. واقعیت آن است که تنها جایی که می‌توان فیلم‌های دارای 120 فریم در هر ثانیه را دید، بازی‌های اینترنتی هستند.

شما می‌توانید با انتخاب گزینه زوم 2 برابری، توسط لنز اصلی ویدیو ضبط کنید. در اینجا کیفیت‌های 4K و 1080p با 30 و 60 فریم بر ثانیه هم در دسترس قرار گرفته‌اند. با انتخاب آپشن زوم 5 برابری، لنز تله فوتو وارد عمل خواهد شد و شما را قادر خواهد ساخت فیلم‌های 4K و 1080p با 30 فریم بر ثانیه ضبط کنید.

درست مانند اس 20 اولترا، در اینجا هم می‌توان از نرخ 60 فریم بر ثانیه بهره برد ولی اگر ابتدا تنظیمات را تغییر دهید، آیکون شبیه درخت ناپدید خواهد شد!!!. فیلم‌های 5x با 60 فریم بر هر ثانیه توسط لنز اصلی ضبط می‌شوند و در مجموع بهتر است اصلاً به آنها توجه نکنید. سامسونگ با این رابط کاربری عجیب، سعی کرده به طور غیرمستقیم به شما بگوید که با این کیفیت فیلمبرداری نکنید.

لنز اولترا واید که زاویه گسترده‌ای را پوشش می‌دهد، گزینه 60 فریم بر ثانیه را داراست که در تنظیمات خاموش شده است.

سیستم ثابت‌سازی برای همه حالات تدارک دیده شده به غیر از 1080p با 120 فریم بر ثانیه. البته در صورت تمایل می‌توانید آن را غیرفعال کنید.

نوت 20 اولترا گزینه‌ای برای ضبط فیلم دارد به نام Super Steady که اولاً توسط لنز اولترا واید انجام می‌شود و دوماً هر دو حالت بزرگنمایی (2 و 5 برابری) را پشتیبانی می‌کند. دیگر گزینه مشابه نیز که عرض کمتری را پوشش می‌داد و پیش از این در خانواده اس 10 (S10)، اس 20 و نوت 10 حضور داشت در اینجا هم قابل استفاده می‌باشد. به نظر می‌رسد کیفیت 1080p برترین گزینه موجود در گوشی‌های دارای پسوند اولترا است.

دوربین سلفی هم توانایی‌های زیادی دارد به طوری که می‌تواند ویدیوهای 4K و 1080p ثابت‌سازی شده و با فوکوس خودکار را با 30 یا 60 فریم بر ثانیه ضبط کند.

شما یک گزینه ضبط فیلم HDR10+ هم خواهید داشت که معمولاً در دستگاه‌های پرچمدار سامسونگ به کار می‌رود و یا نمونه‌هایی از آن در یوتیوب مشاهده می‌شود. در کنار کیفیت‌های گفته شده، شما می‌توانید ویدیوها را با سیستم رمزگشای h.265 ضبط نمایید حال آنکه کیفیت پیش‌فرض h.264 می‌باشد. ضمن اینکه فیلم‌های 8K با سیستم h.265 رمزگشایی می‌شوند.

 

کیفیت ویدیوهای ضبط شده در روز

دقیقاً مانند اس 20 اولترا، بیت‌ریت کیفیت 8K به 80 مگابیت بر ثانیه خواهد رسید و حجم هر دقیقه‌اش نیز 600 مگابایت خواهد شد. در اینجا برش تصویر تقریباً 1.5 برابری انجام می‌شود تا گوشی بتواند از محل 4320*7680 پیکسلی سنسور استفاده کند. با زوم کردن روی این ویدیوها می‌توانید جزئیات زیادی را نسبت به فیلم‌های 4K ببینید. مشکل ما در این قسمت، سیستم رمزگشای h.265 است. به علاوه، به خاطر تعداد کم تلویزیون‌های 8K، افراد محدودی می‌توانند از این وضوح بالا لذت ببرند. البته منظور ما این نیست که رزولوشن 8K کافی نیست یا تکنولوژی پیشرفته آن به درد نمی‌خورد بلکه منظورمان این است که هنوز این فناوری آماده استفاده به صورت گسترده نشده است.

در این دوره و زمانه، 4K بیشتر به کارمان می‌آید. در نوت 20 اولترا 4K با 30 و 60 فریم بر ثانیه به ترتیب دارای بیت‌ریت 38 و 70 مگابیت بر ثانیه‌ای است. تفاوت این اعداد و ارقام در فیلم‌ها احساس نمی‌شود. گرمای رنگ‌ها و اشباع‌شدگی آنها که در تصاویر می‌دیدیم، اینجا هم به چشم می‌خورد. میزان جزئیات این فیلم‌ها زیاد و نویز آنها کم است.

اکثر نکاتی که گفتیم، برای فیلم‌های 1080p با 30 (بیت‌ریت 14 مگابیت بر ثانیه) و 60 فریم بر ثانیه (بیت‌ریت 21 مگابیت بر ثانیه) هم صدق می‌کنند ولی با این تفاوت که شفافیت ویدیوها در اینجا زیاد نیست.

لنز اولترا واید کمی باعث افزایش اشباع‌شدگی رنگ‌ها می‌گردد و عرض زیاد رنج دینامیک را هم حفظ می‌کند. ویدیوهای 4K را که از نمای نزدیک می‌بینید، چندان باجزئیات نخواهند بود و کمی نویز به چشم خواهد خورد. در فیلم‌های 1080p اما، شفافیت بالا و نویز کاهش یافته است.

فیلم‌های زوم شده دیجیتالی به میزان 2 برابری که کیفیت 4K دارند، کاملاً قابل استفاده هستند مگر اینکه آنها را از نمای نزدیک ببینید. در سمت دیگر، کیفیت 1080p فوق‌العاده می‌باشد.

با انتخاب گزینه بزرگنمایی 4 برابری، 4K به واقع تعریفی نیست و 1080p هم زیاد قابل قبول نخواهد بود.

با روشن کردن آپشن زوم 5 برابری، لنز تله فوتو وارد عمل می‌شود. خروجی‌های 4K این سنسور دارای جزئیات زیاد هستند و موارد 1080p قابل قبول می‌باشند. در زوم 10 برابری هم شاید ویدیوهای 4K قابل استفاده باشند ولی نباید آنها را از نمای نزدیک ببینید. در این بین، کیفیت 1080p کاملاً مورد قبول واقع می‌گردد.

سیستم ثابت‌سازی در نوت 20 اولترا به خوبی کار می‌کند. حتی با کیفیت 8K که لنز اصلی فیلم ضبط می‌نماید نیز شما می‌توانید ویدیویی در اختیار داشته باشید که بسیار ثابت هستند و حرکات کوچک مانند پیاده‌روی تأثیر منفی روی خروجی کارتان نگذارد. در اکثر مواقع، فیلم‌های 1080p با 60 فریم بر ثانیه عملکرد پر نوسانی را از خودشان نشان می‌دهند.

فیلم‌هایی که با لنز اولترا واید ضبط می‌شوند ثبات بیشتری خواهند داشت زیرا الگوریتم‌های ثابت‌سازی به کمک فاصله کانونی پوشش داده شده می‌شتابند و تقریباً لرزش‌ها را بی‌اثر می‌کنند. البته اگرچه این گزینه بر خلاف لنز اصلی از تکنولوژی ثابت‌سازی اپتیکال بهره نمی‌برد ولی بعضی وقت‌ها هم لازم است تا به فناوری ثابت‌سازی الکترونیکی فرصت دهیم.

حالت Super Steady کمی ثبات بیشتری خواهد داشت ولی با توجه کیفیت مناسبی که خروجی‌های معمولی دارند، انتظارمان این است که خروجی این گزینه از همه موارد واضح‌تر و شفاف‌تر باشد. حالت زوم شده سبب ضبط شدن ویدیوهای دارای رنگ‌های کشیده خواهد شد بنابراین فرقی نمی‌کند که چه‌قدر ثابت‌سازی صورت گرفته است. ضمناً، این گزینه نسبت به لنز اصلی، زاویه محدودتر از منطقه مورد نیاز را به شما نشان می‌دهد.

هنگام استفاده از زوم 5 برابری، بهتر است که شما از سه پایه استفاده کنید. البته خودِ گوشی کمک زیادی خواهد کرد ولی به خاطر گسترده بودن زاویه‌ای که پوشش داده می‌شود، خیلی سخت خواهد بود تا همه قسمت‌ها ثابت‌سازی گردند. در حالت 10 برابری حتی شرایط بدتر می‌شود زیرا کوچکترین لرزش‌ها هم باعث خواهد شد تا موبایل تمرکزش را از روی سوژه از دست بدهد و در نتیجه تصویر خراب شود. این در حالی است که کلیپ‌های ضبط شده با بزرگنمایی 10 برابری و در زمانی که گوشی روی سه پایه قرار داشت، هیچ مشکلی از نظر فوکوس ندارند.

یکی از گزینه‌های جدید اضافه شده به حالت فیلمبرداری پیشرفته به قابلیت تنظیم سرعت زوم مربوط می‌شود تا نحوه جابه‌جایی سوژه‌ها را مدیریت کنید. در عمل، این ویژگی نشان‌دهنده نوعی تکان های بسیار جزئی خواهد بود. به علاوه، از آن جایی که در گزینه‌های پس از زوم 2 برابری نمی‌توان از لنز تله فوتو بهره برد، هر آنچه که ضبط می‌کنیم کیفیت پایینی خواهد داشت. با این اوصاف پیشنهاد ما این است که به هیچ عنوان خیلی سریع میان لنز اصلی و تله فوتو و آپشن‌های بزرگنمایی 4.9 به 5.0 برابری سوئیچ نکنید. در نهایت، دسترسی نداشتن به دوربین‌های تله فوتو یا اولترا واید در حالت فیلمبرداری پیشرفته باعث خواهد شد تا فرآیند بزرگنمایی هم به آرامی صورت پذیرد.

کلیپ‌های 1080p با 120 فریم بر ثانیه به خاطر نمایشگری که از نرخ بازسازی سریع پشتیبانی می‌کند، کیفیت قابل‌توجهی خواهند داشت. البته در آنها نوعی افکت لرزشی به چشم خواهد خورد. توصیه ما این است که از این گزینه زمانی استفاده کنید که می‌خواهید از سوژه‌های متحرک فیلمبرداری نمایید و خودتان و سوژه نیز مدام در حال جابه‌جا شدن هستید. به نظر می‌رسد در شرایطی که نور کافی می‌تابد، تفاوت زیادی میان کلیپ‌های دارای 30 یا 120 فریم بر هر ثانیه مشاهده نمی‌شود. در شرایط کم‌نورتر اما، اوضاع بدتر خواهد شد زیرا گوشی سعی می‌کند با تکان دادن سریع‌تر شاتر، در هر ثانیه 120 فریم را ثبت کند. در این حالت همچنین، یک نوع برش از وسط ویدیو نیز قابل مشاهده است ولی به خاطر جزئی بودنش زیاد به آن نمی‌پردازیم.

ویدیوهای سلفی هم که توسط گلکسی نوت 20 اولترا ضبط خواهند شد، کیفیت فوق‌العاده‌ای خواهند داشت زیرا هم جزئیات زیادی دارند و هم رنج دینامیک آنها عریض است. بعضاً پیش آمده که رنگ چهره سوژه‌ها نیز در آنها بهتر از تصاویر بوده است.

به طور کلی نوت 20 اولترا توانایی‌های اس 20 اولترا را هنگام فیلمبرداری بهبود بخشیده چرا که سیستم ثابت‌سازی را به حالت 60 فریم بر هر ثانیه اضافه کرده است. به خاطر داشته باشید که وقتی گزینه ثابت‌سازی فعال شده، استفاده از یک مونوپاد یا سه پایه الزامی خواهد شد زیرا در این شرایط تنها می‌توان قسمت کوچکی از سوژه را پوشش داد بنابراین به خاطر همان علتی که گفتیم، اگر می‌خواهید سوژه‌های بیشتری داشته باشید، باید از یک ثابت کننده بهره ببرید.

 

کیفیت ویدیوهای ضبط شده در شب و شرایط کم نور

زمانی که گلکسی اس 20 اولترا معرفی شد، بسیاری از افراد از کیفیت ویدیوهایی که ضبط می‌کرد شگفت‌زده شدند. تعجب این اشخاص زمانی بیشتر می‌شد که خروجی آن دستگاه را با پرچمدار سابق سامسونگ یعنی گلکسی نوت 10 پلاس مقایسه می‌کردند. این‌بار نوت 20 اولترا توانسته همان عملکرد درخشان را تکرار و خودش را به عنوان یک ضبط کننده قهار فیلم در شرایط کم نور معرفی کند.

به طور کلی کیفیت 8K در شب‌ها زیاد به درد نمی‌خورد بنابراین ترجیح می‌دهیم اصلاً از آن صحبت نکنیم.

ویدیوهای 4K که توسط لنز اصلی ذخیره می‌شوند کیفیت خوبی دارند و قابل استفاده خواهند بود.

گزینه Night Hyperlapse حالا در نوت 20 اولترا قرار گرفته هرچند پیش از این در خانواده اس 20 حضور داشت و بعدها با آپدیت نرم‌افزاری به خانواده نوت 10 و اس 10 آمد. کار این ویژگی این است که نورپردازی را به قدری طولانی انجام می‌دهد که از سوژه یک خط ممتد نورانی باقی بماند و در نهایت تصاویر گرفته شده را به عنوان یک فریم مورد استفاده قرار می‌دهد. برای بهره‌مندی از این آپشن باید زمان و محل قرارگیری شما ثابت باشد. ضمناً، یک دقیقه فیلمبرداری باعث خواهد شد تا یک ثانیه ویدیو در اختیار داشته باشید. صرف‌نظر از کیفیت کلی، استفاده از این گزینه به سلیقه شخصی مربوط خواهد بود.

سعی کردیم مقایسه‌ای میان دو گوشی دارای پسوند اولترا داشته باشیم و به این نتیجه رسیدیم که سنسور کوچکتر در نوت 20 اولترا در برخی شرایط عکسبرداری ضعیف‌تر بود. در فیلمبرداری اما، دقت رنگ‌ها در این موبایل اسباب شگفتی را فراهم خواهند کرد و لنز پریسکوپی در مقادیر زوم 5 یا 10 برابری عملکرد درخشان‌تری نسبت به نمونه موجود در اس 20 اولترا داشت.

به طور کلی در شب‌ها، هر دو پرچمدار فعلی از دو خانواده نوت و اس، یکسان کار می‌کنند و عملکردشان خوب نیست. با همه اینها، این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کنیم که نوت 20 اولترا هنگام فیلمبرداری از سوژه‌ای که در شب‌ها و در فاصله دور قرار گرفته، دستگاه بهتری است.

 

رقبا و آلترناتیوها

اگر یک گوشی همه چیز تمام با پشتیبانی از قلم استایلوس می‌خواهید، گلکسی نوت 20 اولترا حتی با قیمت 1300 دلاری‌اش هم بدون رقیب است. در این میان، چنان‌چه تصمیم گرفتید چشمانتان را روی یک ویژگی خاص ببینید، آلترناتیوهای زیادی خواهید داشت.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

در صورتی که به کار کردن با قلم اِس اصرار دارید ولی نوت 20 اولترا برایتان گران است، می‌توانید سراغ نوت 20 یا نوت 10 پلاس بروید. مدل جدیدتر به شما تراشه‌ای مدرن‌تر و دوربینی توانمندتر اهدا خواهد کرد و سیستم نرم‌افزاری آن نیز به مدت طولانی‌تری پشتیبانی خواهد شد. قیمت این موبایل 1000 دلار است ولی توجه کنید که با این پول نمی‌توانید از نرخ بازسازی سریع بهره ببرید و ناچاراً باید با بدنه پلاستیکی پشت آن هم کنار بیایید.

نوت 10 پلاس در قاب جلویی و پشتی از پوشش شیشه‌ای استفاده کرده و اگرچه با نرخ بازسازی 60 هرتزی محتواها را نمایش می‌دهد ولی نهایت رزولوشن آن 1440p خواهد بود. این موبایل همچنین، از نظر دوربینی یک نسل عقب‌تر است ولی هنوز هم دوربین اصلی سه‌گانه باکیفیتی دارد. بهترین مزیت آن اما، قیمت مناسبش می‌باشد که تقریباً با هزینه 800 یورویی فروخته می‌شود.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

در سمت دیگر، اگر حاضرید قلم اِس را فراموش کنید ولی نمی‌خواهید گوشی بخرید که دوربین ضعیف‌تری دارد، گلکسی اس 20 اولترا می‌تواند راضی‌تان کند. قیمت این موبایل فعلاً 250 تا 300 یورو کمتر از نوت 20 اولترا است. یک مشکل جزئی آن هم دوام باتری می‌باشد هرچند تأثیر منفی شگرفی نخواهد گذاشت. همچنین، نهایت روشنایی پرچمدار پیشین کمپانی کره‌ای به 1200 نیت می‌رسد حال آنکه حداکثر روشنایی نوت 20 اولترا 1500 نیت است.

در میان رقبای سایر شرکت‌ها هم اوپو فایند ایکس 2 پرو با قیمت 1100 یورویی گوشی قابلی است. سیستم دوربین متفاوت آن با همه نقاط ضعف و قوتش، می‌تواند تصاویر و فیلم‌های باکیفیتی ضبط کند ولی وجود تکنولوژی فوکوس خودکار در لنز اولترا واید یک مزیت اساسی به شمار می‌آید. از نظر دوام باتری، این دستگاه تقریباً با پرچمدار سامسونگ مساوی است ولی سرعت شارژ آن دو برابر بیشتر خواهد بود. نمایشگر او نیز تقریباً با صفحه نمایش نوت 20 اولترا برابری می‌کند هرچند به خاطر اینکه نرخ بازسازی 120 هرتزی را می‌توان با رزولوشن 1440p فعال کرد، باید دستگاه برتر را نماینده اوپو بدانیم. ضمناً، حافظه داخلی 256 گیگابایتی شاید برای برخی‌ها مشکل باشد. دیگر اشکال این دستگاه هم آن است که با دوربین جلو نهایتاً می‌تواند فیلم‌های 1080p با 30 فریم بر ثانیه ضبط کند.

دیگر آلترناتیو که از چین می‌آید، شیائومی می 10 پرو است (می 10 اولترا هنوز در خارج از چین به فروش نمی‌رسد). قیمت این موبایل 800 یورو می‌باشد بنابراین با خرید آن تقریباً 500 یورو ذخیره خواهید کرد. نمایشگر آن با صفحه نمایش نوت 20 اولترا برابر نخواهد بود ولی نرخ نوسازی آن 90 هرتزی است و از نظر درخشان بودن هم به مانند اس 20 اولترا کار خواهد کرد. دوربین عقب چهارگانه این موبایل هم رقابت را برای پرچمدار جدید سامسونگ سخت می‌کند ولی باید توجه داشته باشید که دوربین جلوی نماینده شیائومی در زمینه فیلمبرداری چندان توانمند نیست. شاید بزرگترین ضعف این موبایل، نداشتن تأییدیه IP68 باشد.

چنان‌چه می‌خواهید به خاطر قدرت کم نوت 20 اولترا در زمینه زوم کردن آن را کنار بگذارید، شاید بهتر باشد به فکر خرید هواوی پی 40 پرو پلاس باشید زیرا به نوعی به صورت اپتیکال تا 10 برابر روی سوژه بزرگنمایی خواهد کرد. البته این دستگاه خدمات موبایلی گوگل را دریافت نکرده و اسپیکرهایش نیز استریو نیستند و حتی قیمتش هم بیشتر است اما کسانی که برای چنین گوشی‌هایی پول می‌پردازند، واقعاً چشمشان را به 100 یورو دوخته‌اند؟؟؟!!!!. دوربین سلفی نماینده هواوی در زمینه فیلمبرداری همچون نوت 20 اولترا کار می‌کند و در آن تکنولوژی تشخیص چهره 3D هم به کار رفته است. دوام باتری نیز کمی بهتر بوده و نمایشگرش هم باکیفیت می‌باشد. ضمن اینکه تراشه کایرین 990 شاید ضعیف‌تر از اگزینوس 990 باشد ولی عملکرد سریعی خواهد داشت.

 

نظر نهایی

با توجه به رقبای نسبتاً زیاد در هر رده و با توجه به پول زیادی که برای خرید گوشی‌های بالارده قرار است صرف شود، بد نیست پیش از خریداری آنها چند نکته را در نظر بگیریم. با این حال، وقتی صحبت از دستگاه‌های گلکسی نوت می‌شود و به خاطر اینکه این موبایل‌ها ویژگی خاص خودشان یعنی قلم اِس را دارند، بسیاری از افراد خیلی راحت و بدون هیچ نگرانی و تحقیقی سراغ آنها می‌روند. بر این اساس، برای این اشخاص دیگر مقرون به صرفه بودن یا ارزش بالا معنا پیدا نمی‌کند زیرا پول زیادی پرداخت کرده‌اند و همان مقدار هم انتظار دارند گوشی به خواسته‌هایشان پاسخ دهد.

نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G

در شرایط غیرمعمول دنیای امروز، پرداختن پول برای یک چنین گوشی گران قیمتی واقعاً کار منطقی نیست حال آنکه شما می‌توانید با هزینه‌ای کمتر (مثلاً 60 درصد)، صاحب یک دستگاه مشابه یعنی گلکسی نوت 10 پلاس شوید. اگر بخواهیم نوت 20 اولترا را نسبت به خودش بررسی کنیم، نمی‌توانیم نمره قابل‌قبولی به آن بدهیم بنابراین نخواهیم توانست در اقصی نقاط دنیا برایش طرفداران زیادی بیابیم.

با این وجود، شاید چیزهایی که گفتیم درست باشند ولی نباید چشمانمان را به واقعیت ببندیم. گلکسی نوت 20 اولترا کامل‌ترین و مجهزترین گوشی است که می‌توانیم خریداری کنیم. البته اگر بودجه لازم برای خرید آن را دارید، پیشنهاد ما بدون شک انجام دادن همین کار خواهد بود.

 

نقاط قوت

  • بهره‌مندی از بهترین صفحه نمایش دنیا
  • دوام باتری طولانی‌مدت
  • بهره‌مندی از قلم اِس
  • امکان استفاده از سامسونگ DeX به صورت بیسیم
  • دوربین توانمند و باکیفیت

 

نقاط ضعف

  • برآمدگی نسبتاً زیاد دوربین عقب
  • عملکرد ضعیف‌تر نسخه دارای تراشه اگزینوس نسبت به نمونه دارای اسنپدراگون
  • سرعت شارژ پایین
  • ناتوانی در استفاده از نرخ بازسازی 120 هرتزی هنگام روشن کردن رزولوشن 1440p
  • عملکرد پر نوسان گزینه نرخ نوسازی تطبیقی

لوازم جانبی گوشی سامسونگ نوت 20 الترا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران درباره "نقد و بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی نوت 20 اولترا 5G"

  1. با سلام و تشکر بسیار از توضییحات مبسوط سوالی در خضوص جای داذن رم بعنوان حافظه جانبی داشتم ممنون میشم بفرمایید بهترین ظرفیت حافظه جانبی برای بهربرداری در گوشی نوت 20اولترا چیست؟؟ و اینکه ایا مکان جای دادن حافظه جانبی در جوار فضایدو سیم کارت میباشد ؟؟؟